Əjdahanı
yaşatmaq
Hər
yaşam mərhələsinin öz mənzərəsi var. Və zaman-zaman
bu mənzərələri xatırlayanda göz önünə
gələn parlaq, ya da
solğun rənglər
içində
yaşatdıqlarının
nə qədər
sağlam olduğunun sığortasıdı bəlkə də...
Müəyyən bir dövrdə kimlər qurub
bu mozaik mənzərəni?
Yəqin əsas
sual budu – kimlər?
Və hər
dəfə bir mərhələdən o birinə qədəm qoyanda, özünə verdiyin
sözü tuta bilməyəndə, həyatına yeni-yeni insanlar daxil olanda bu çək-çevirin içində dörd istiqamətə baxa-baxa
düşünürsən – qurulanlar dağılır,
bəs kimlər bu viranənin
altından salamat
çıxacaq? Sən
özün qərar verəcəksən ömür adlanan bu zəlzələnin
sonrakı yaşamzədələri kim
olacaq deyə... Bəzən itirdiklərinə
təəssüf, bəzən də
oxqay hissi ilə. Amma yeniliklərin
qarşısını ala bilmərik... Gələn gələcək, olan olacaq...
lll
Şvartsın
nağılları... Son vaxtlar bu
nağılları nədənsə tez-tez xatırlayıram.
İndi deyəsən elə bir mərhələ gəlib çatıb
ki, yenidən inanmaq istəyirsən həmin
qəhrəmanların gələcəyinə. Yenidən “Adi mocüzələr” olacaqmı?
Yenidən içimizdəki “Əjdahanı öldürmək” istəyəcəyikmi?
Az qalıb axı. Vaxt azdı. Şvartsın nağıllarında Xeyir
və Şərin
mübarizəsi ədalətlidi.
O, həyatı
yazır – bəzəksiz, düzəksiz. Hər kəsin içindəki Əjdahanı öldürmək haqqında
düşünür. Özümüzdən aralanmış
kölgələrimizin
saldığı
qorxunc Kölgələrdən
yazır. Hər
şeyi dəyişəcək adi möcüzənin sevgi
olduğuna inanır. Mən
də buna inanmaq
istəyirəm – vaxt
azdı. Və bu vaxt
azlığında əjdahanı öldürüb də, yenidən insanlara
səadət bəxş edəcək Əjdaha kimi
bir qəhrəmanın varlığına inanmaq istəyirəm.
“İnsanın tutduğu yola inamı olmayanda, işin
sonunu əvvəlcədən görməyəndə tərəddüd
edir. İnsan tərəddüd edəndə isə
qorxağa çevrilir.Yazıçının da, şairin də,
rejissorun da qəhrəmanları, obrazları belədir. Tutduğu yola inamı olanlar və tərəddüd
edənlər. Çoxluğa qarşı
duran, sonradan çoxluğun onun tərəfinə keçən
qəhrəman!”
Bu fikirlər
isə yazıya qəhrəmanlıq edəcək Əjdahaya
aiddi. Drakona... Rzaya ...
lll
“Dərd də bitkilər, ağaclar kimi iqlimlə
bağlıdır. Necə ki, bitkilər, ağaclar iqlimə,
fəsillərə uyğun olaraq bitirlər, yaşayırlar.
Hər ürəkdə dərd də bitmir,
yaşamır. Ürək var ki, dərd
düşür ora, boy atmır, böyümür, soyuq
alır dərdi. Soyuq ürəkdə,
yanmayan ürəkdə dərd nə gəzir? Dərd üçün o ürək
qışdır. Ürək də var ki,
dərd düşür ora, boy atmağa, böyüməyə,
çəkilməyə başlayır.
Dərd
çəkən ürəkdə dərdə bahardır!
Dərdsiz insan yoxdur, dərdini çəkməyən,
dərdini anlamayan insan var”.
Neçə il əvvəlin
söhbətidi, dostumuz Əlabbas Bağırov zəng
edib naxçıvanlı
bir oğlanın mənim
haqqımda yazı yazdığını deyir,
yazını tərifləyir. Mən
də “göndərsin poçtuma” deyirəm. Kompumun
monitorundan bu sözləri oxuyuram, təəccüblü gəlir
mənə. Açıb yazını oxuyanda xoş
mənada heyrətləndirir məni.
Tanıyır
müəllif deyəsən məni.
Yazının
sonunda bəyənmədiyim fikirlər də yer
alıb. Razılaşmadığım... Baxıram,
telefon nömrələrini də yazıb. Danışaq görək
bu naməlum müəlliflə...
Dəvət edirəm onu
redaksiyaya, nə vaxt gələcəyini söyləyir. Və təşrif buyurur... Ay aman, qapıdan içəri elə
əjdaha kimi bir
oğlan girir. Öz qabında hiss eləmir özünü deyəsən, sıxılır elə bil. Mən də müşahidə edirəm və hətta
dilimi də saxlaya bilmirəm,
“nə qəşəng oğlansan”
– deyirəm. Qızarır uşaq
kimi və bu nəhəng vücudun
içində uşaq kimi
biri olduğunu
görürəm. Az sonra
yazının aqibətini
soruşur məndən. Bəyəndiyimi deyirəm, “amma çap eləməyəcəm” – deyirəm.
Niyəsini soruşur, “çox özəl yazıdı”- deyirəm. Həm də yazının sonunda
dostlarımla
bağlı xoşuma gəlməyən ifadələr işlədilib. “Yazının bu hissəsini çıxarmaq
lazımdır” – deyirəm. Və
qarşılıqlı etirazlar şəraitində yazı
kompumun yaddaşında qalır. Özü
də yadımda qalır. İnadıynan, ağıllı mühakimələriynən,
şirin Naxçıvan ləhcəsiylə. Və
razılaşırıq ki, Rza bizə yazılar yazacaq. Mənim
haqqımda yazdığını çap eləməsəm də.
lll
“Bir şəxs, insan bu gün haqqında yazanda,
danışanda yalnız bugünkü məqsədlər, vəzifələr
və problemlər haqqında yazmır, danışmır. Həm də
öz daxilində öncədən yaranmış,
yaşanmış təcrübələri, müşahidələri,
bilikləri, baxışları xaricləşdirir, mənalandırır.
Həm də özü haqqında
danışır, yazır. Özünü
ifadə edir. Kimliyini başqaları
qarşısında müəyyənləşdirir.
İstənilən
məqalənin, fikrin, cümlənin, sözün alt qatı
var. Bu qatda müəllifin xarakteri, ruhu, həyat tərzi var. Məqalədə
hansısa söz, cümlə, abzas ayrılıqda başa
düşülməyə bilər, lakin məqalə, kitab
bütöv oxunduqda tam məna, ruh aydın olur. Başa düşülməyənlərə, dərk
edilməyənlərə həmin ruh aydınlıq gətirir,
işıq salır. Həmin ruh,
işıq yazılan sözlərdə deyil, deyilən,
yazılan sözlərin içindədir, alt
qatındadır, sözlə deyilə bilmir. Deyilən sözlərin cəmidir. Axırıncı cümlədən, sözdən,
nöqtədən sonra gəlir “O SÖZ”. Deyilən sözlər “O SÖZ”ün
qabığıdır. Qabığın
içindədir “O SÖZ”.
Bilik əldə etmək çox vaxt, zaman
alır.Mükəmməl bilik əldə etmək
üçün insan olmazın əziyyətlərə
qatlaşır.Hər şeyi dərk edən insan
üçün yaşamaq çətinləşir.O, öncədən
çox şeyi görür, dərk edir. İnsanlara mənfi
təsir edəcək proseslərin qarşısını ala
bilməyəndə əzab çəkir. Necə ki
deyirlər: Biliyini artıran şəxs qəmini, dərdini də
artırır. Hər şeyi dərk etmək, dərk
edib yaşamaq çox çətindir. Şəxsiyyətlərsə
bunu könüllü seçirlər.
Prosesləri, hadisələri şərh və təhlil
edən insanlar, bir də yozan insanlar var. Hadisələri və
prosesləri yozan insanlar yuxu yozanlara bənzəyirlər. Necə ki, biri yuxu
görür, gəlir yuxu yozanın yanına ki, onun yuxusunu
yozsun.Yuxu yozan da öz dünyagörüşünə,
biliyinə, yuxu görənin halına, şəxsi marağına,
yuxu görənə olan şəxsi münasibətinə
görə yuxunu yozur.Yəni yuxu yozmağın ümumi
müəyyən olunmuş qayda-qanunu yoxdur, heç nəyə
əsaslanmır. Yuxu yozan necə istəyirsə,
yuxunu eləcə də yozur. Lakin şərhin,
təhlilin isə qayda-qanunu, əsasları var. Şərh və
təhlil edən insan elmə, təcrübəyə,
sübutlara əsaslanır.
Cəmiyyətimiz elə dövr yaşayır ki, bir
çox insanlar o şeylərdən danışırlar ki,
onların özündə o yoxdur. Vətənpərvərlikdən,
insanpərvərlikdən, sədaqətdən, dostluqdan və
s. Bəzi insanlar bu dəyərlərdən çətir kimi
istifadə edirlər”.
Yazılar
gəldikcə mən bu orijinal müəllifin qəlbini də oxumağa başlayıram. Görünür kimləysə iltibat, rabitə qurmağın ən vacib şərti
də elə budu. Qəlbləri oxumağı bacarmaq.
lll
İnsan tək
qalmağı sevmir. Daim tənha olsa da. Hər yaşam mərhələsində
isə bəlli bir çevrə yaranır.
Uşaqlığımızın o əziz günlərindən bu günümüzə
daşıya bildiyimiz nə qədər
insan qalıb yadımızda? Azdı, bəlkə də heç yoxdu... Amma o vaxtlar hamıya dost
deyirdik axı... Çox idilər,
yox oldular. Və illər keçdikcə həyatın,
zamanın xəlbirindən keçə bilmədilər. Ya da keçirtmək istəmədik.
Lazım deyildi artıq. Maraqlarımız dəyişdi, dünyaya baxışımız dəyişdi, sevdiyimiz adlar, rəğbətimiz olan ünvanlar dəyişdi. Kimsə bizə yuxarıdan baxmağa
başladı, kiməsə biz baxdıq... Türlü səbəblərdən... Dəyişir bizi zaman, dəyişir...
Gələn təhlükədən qorunmaq anlayışı
genetik koddur. İbtidai insanın beynində necə varsa bizə
də elə
ötürülüb. Onlar öz qorxularını
gizlətməyiblər, sığındıqları kimsələrə də rəğbətlə
yanaşıb tabe olublar. Müasir insan
bunu gizlədir, ya da çox teatral şəkildə ifadə edir.
İcma anlayışından fərqli
olaraq dostluqda qan qohumluğu
prinsipi yoxdu, burda ruh qohumluğu
var. Və bu qohumluğun nə
dərəcədə
möhkəm olması isə
rəğbətdən, anlayışdan, ürək açıqlığından, təmənnasızlıqdan,
inamdan, ümumi maraqlardan, əyləncələrdən,
ideallardan asılıdı.... Demək
asılılıq
prinsipi var – çətin məsələdi kiməsə dost
demək. İndi burda
nə qədər məşhur filosofların kəlamların da döşəmək olardı,
amma istəmirəm. Elə
özümüzə
nə olub ki? Özümüzdən danışaq da ...
lll
“Bir də var vurub-tutan dəlilər. Bunlara
Koroğlunun dəliləri də deyərlər. İndi Koroğlu yoxdu deyə, belə dəlilərin
sayını da bilmək mümkün deyil. Yəni dəliləri bir yerə yığan yoxdu.
Bəlkə də yığmaq istəyən
var, amma Çənlibel məsələsi bu saat çox
çətin məsələdir. Gərək
milyonların ola, neçə xanı
(naziri) soyub-talayasan ki, Çənlibelin yarısı qədər
torpaq ala biləsən. Amma bir yazıda oxudum ki,
baş redaktor gileylənir ki, harada dəli var gəlir məni
tapır, dəlilərimin yeri boş qalmır. Bir dostu da deyib ki, harada özün kimi dəli var,
yığırsan başına. Mən o
baş redaktoru tanıyıram, o qədər pulu yoxdu Çənlibel
ala, amma oturduğu otaqda dəli də bir gün oturmaz”.
Yadımdadı, bu abzası
oxuyanda qəhqəhə çəkib gülmüşdüm. Rza bu
yazısında çox mətləblərə toxunub, amma mənə də sataşıb. Və hər dəfə onun duzlu
yazılarını oxuduqca sevinmişəm ki, yeni bir
imza gəlib mətbuata. Hərənin bir ulduz
saatı var. İndiki
yaşına gələnə qədər Rzanın
çox məşğuliyyətləri olub yəqin.
Amma mənə görə, onun ən
doğru yeri ədəbiyyatdı. Baxmayaraq ki,
son vaxtlar film, filmdəki Drakon onu
qadınların xəyalına
çevirib, bura onun yeri
deyil,- deyə duşünürəm. Deyil.... Görün nə maraqlı
mühakimələri var.
“Əsas məqsədim dəli kimdir sualına cavab
tapmaqdır. İnsan niyə dəli olur? Hansı
insana insanlar dəli kimi baxır? Dəlilərin
fərqi nədir? Keçmişdəki dəlilər.
Dəli insan görəndə niyə qaçır? İnsanlar dəlini
görəndə niyə daşlayırlar?! Məni düşündürən, dəli edən əsas
məsələ budur. İnsanlar dəlini
ona görə daşlayırlar ki, dəli insanlara dəli kimi
baxır. Dəli – insanların kimliyinin, necəliyinin dəlilidir!
Bu dəlilləri qəbul etmədiklərindən
insanlar dəlini daşlayırlar.
Başqalarına yüz daş atırsan dəymir. Dəliyə
yüz daş atırsan biri boşa çıxmır. Niyə atılan daşların hamısı dəliyə
dəyir?! Bilirsiniz, niyə? Dəli daşdan qaçmır, yayınmır.
Onu atılan daşlar dəli edib. Dəli
elə daşın dəlisidi də! Dəliyə
hər daş atan günah qazanır, hər dəyən
daş dəlinin günahını azaldır.
Dəli
göyə baxa-baxa qaçır, daş atanlar yerə
baxa-baxa! Dəli göydə Allahı axtarır, daş atanlar
yerdə daş! Dəli Allaha inanır, daş atanlar daşa! Dəliyə atılan daşlar göydən nə
vaxt yağacaq?!”
Və ya
“...Bir də
var minalanmış sahə. Bilə-bilə bu
sahə minalanıb, nə vaxtsa minalardan birini ayaqlaya bilərsən,
amma yenə sənə minalanmış sahədə gəzmək
zövq verir, nəfəsin zövq alır.
Bir
gün hiss edirsən ki, ayağını qoydun minalardan birinin
üstünə, indi nə ayağını minanın
üstündən çəkə bilirsən, nə də
ayağını minanın üstünə basa bilirsən.
Kimisi ayağını minanın üstünə daha möhkəm
basır, kimisi səhvini düzəltmək istəyir,
ayağını minanın üstündən çəkir –
Partlayış! Hər iki halda mina partlayır.
Kimisi ölümün üstünə gedəndə
ölür, kimisi ölümdən qaçanda ölür!”
Tanış
düşüncələrdi....Doğma....
lll
Bilirəm
ki, ürəyində tutduğu böyük arzusu var. Film çəkmək.
Hətta bunu onunla müzakirə də eləmişik.
Təhsil üçün xarici ölkələrdən birinə
getməsə, mümkün olacaq
bir şey deyil – demişəm. Amma istək olan yerdə bütün olunmazlar olur,
keçilməzlər keçilir. Olar, inşallah...
lll
Həə....
Mətləb... Nəydi? Əjdaha vücudlu, uşaq qəlbli
Drakonun ad gününə
həsr olunub sanki. Amma mən əslində dostluq haqqında
yazmışam bu yazını. Nə zaman arasam, bulduğum, ürək
qızdırıb dediyin sözləri də sakit
tavırla dinləyib, ehtiyatla məsləhət də
verməyə
çalışan təmənnasız dost haqqında
yazmışam. Öz
problemlərini gizlədib də hamıyla ilgilənməyə
çalışan, hamıya ürəyinin
işığıyla baxan və bundan hər zaman ziyan çəkən dost. Ürəyinin
tavanı çat verən, ürəyi daman dost... Telefonuna gələn mesajlara
yazı yazan dost...
Çox əziz bir dostumun
sözləridi bu – “sevdiyim adamları
yaxından tanımaq istəməmişəm heç
vaxt . Fikirləşmişəm ki, gördüyüm bir qüsur məni uzaqlaşdırar sevgimdən”. Bu da maraqlı yanaşmadı, deyilmi? Amma mən insanları tanıya-tanıya ya
yaxınlaşmışam, ya da tamam uzaq
bir diyara çəkilmişəm. Elə yerə ki,
orda mənim görmək istədiyim insanlar var. Orda adi
möcüzələr baş verir,
orda kölgələr qorxunc Kölgəyə
çevrilmir. Orda insan içindəki Əjdahanı
özü böyüdüb başqalarının başını yemir.
“Söz
var ki, demək istəyirsən, deyə bilmirsən, sözlər
ürəyində ölür, can verə bilmirsən sözlərə,
ürəyini çevirirsən söz qəbiristanlığına,
sonra bir dənə də olsun diri söz tapa bilmirsən. Nə
danışırsan heç kim səni
eşitmir, dinləmir, heç demə
öldürdüyün sözlərlə bərabər
ürəyin də ölüb, sən də ölmüsən.
Bütün baş daşlarının
üstündə yazılan son kəlmə – Ölü
sözdü.
Həyatda elə insanlar var ki, o heç kimə daş
atmır. Amma hamı onu daşlayır – daş
atmadığına görə. Həyatın
qanunu budur – gərək, daş atasan. Amma
bir adamın bədəni antibiotik götürür, birininki
götürmür. Bədəni antibiotik
götürməyən insana antibiotik vuranda, insan şoka
düşür. Hamının nə
etdiyini anlayırsan, hamının nə edəcəyini
yaxşı bilirsən. Edilənləri,
ediləcəkləri edənlərdən daha yaxşı edə
bilərsən, amma etmirsən, etsən şoka düşəcəksən”.
Mən öz
diyarımdakı gerçəklərə inanmaq
istəyirəm. Mən buna inanmaq istəyirəm – vaxt azdı. Və bu
vaxt azlığında əjdahanı
öldürüb də, yenidən insanlara səadət bəxş edəcək Əjdaha
kimi bir qəhrəmanın varlığına inanmaq istəyirəm. Əjdahadan qorunmağın yeganə
yolu öz Əjdahanın olmasıdı... Əjdahanı yaşatmaq lazımdı...
P.S. Hələ ki həyatımızdakı nöqtələri əvəz edəcək söz
tapmamışıq....
YERDƏ
YER YOXDUR YERİ OLANLARA, ƏZİZİM!!!
İradə Tuncay
525-ci qəzet.-
2013.- 18 may.- S.24.