Beynəlxalq münasibətlər sistemində
arxaizm
Müasir beynəlxalq münasibətlər sisteminin fundamental quruluşunun əsası 1648-ci ildə imzalanan Vestfal sülh sazişi ilə başlanmışdır. Məhz Vestfal sülh sazişi “milli dövlətlərin suverenliyi” prinsipini əsas hüquq kimi tanıdı. Həmin dövrdən başlayaraq beynəlxalq münasibətlərin əsas aktorları dövlətlərdir. Bu gün də diplomatik münasibətlərdə bu prinsip öz prioritetliyini qoruyur. Baxmayaraq ki, I Dünya Müharibəsinin yekununu müəyyənləşdirənVersal-Vaşinqton sistemi, eləcə III minillikdə informasiya texnologiyalarının hesabına baş verən transformasiyalar çoxlu yeniliklər gətirmişdir. Bununla belə müasir dövrümüzdə də əsas prinsip olaraq hər bir dövlətin öz ərazisində suveren hüququnun olması və beynəlxalq birliyin həmin dövlətlə münasibətlərini bu prinsip üzərindən qurmasıdır.
Lakin beynəlxalq hüququn və münasibətlərin suveren subyekti kimi təsnif edilən qısa adı Malta Ordeni olan dövlətəbənzər qurum bütün bu yanaşmaları təkzib edir. Tam adı “Müqəddəs İohannın Qüdslü, Rodoslu və Maltalı hospitalyerlərinin suveren hərbi ordeni” olan bu qurumun öz Konstitusiyası, bayrağı, gerbi var. 104 dövlətlə diplomatik münasibətlərə malikdir. Avropa İttifaqı ilə səfir səviyyəsində əlaqələri var. BMT-də və onun bir sıra ixtisaslaşmış təşkilatlarında müşahidəçi statusuna malikdir.
Qərb elmi yanaşmasında orden dövlət
kimi qəbul edilməsə belə çox təzadlı məqam
yaranır. Müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində
yalnız dövlətlərin öz aralarında diplomatik
münasibətlər yaratmaq hüququ var. Belə olan halda,
Konstitusiyasına əsasən beynəlxalq hüququn suveren
subyekti hesab edilən Malta ordeni əgər dövlət deyilsə,
bu cür diplomatik münasibətlərə
nə ad vermək olar. Bu suallara cavab tapmaq üçün
Malta ordeninin tarixinə nəzər salmaq kifayətdir.
Səlib
yürüşlərinin həqiqi səbəbləri
XI əsrin sonlarında xristian Avropa dövlətlərinin
qarşısında dayanan ən böyük
çağırış həmin dövrdə hökm
sürən iqtisadi tənəzzüldən
çıxış yolunun tapılması ilə
bağlı idi. Quraqlıqla əlaqədar məhsul
qıtlığı, aclıq, səfalət öz şərtlərini
diktə edirdi. Digər tərəfdən
Avropa dövlətləri bir-birləri ilə amansız
müharibə aparırdılar. Belə
bir şəraitdə katolik kilsəsi Köhnə qitədən
kənarda düşmən tapmaqla bütün problemləri
bir dəfəyə həll etməyin yolunu tapdı. Birincisi, Avropada çoxlu sayda işsiz insan kütləsi
hərbi mükəlləfiyyətə cəlb olunmaqla
işsizlik problemini aradan qaldırır, ikincisi hərbi qənimətlər
xəzinələri doldurur, üçüncüsü kənarda
düşmən tapmaqla katolik dini ardıcıllarının
bir-birinə qarşı düşmənçiliyi müvəqqəti
də olsa aradan qaldırılırdı. Ən
uğurlu seçim dini ideya altında müharibə
aparılması olmuşdu. Beləcə səlib
yürüşlərinə rəvac verildi.
Səlib yürüşlərində iştirak edən
hər bir təbəqənin öz maraqları var idi. Bu baxımdan
cəngavərlərin yaratdığı dini-hərbi ordenlər
və onların Vatikandan dəstəyi xüsusi maraq
doğurur. Bu yürüşlərdə iz qoyan 3 əsas
orden olmuşdur: hospitalyer, tampliyer və tevton ordenləri.
Üzərindən 1000 il zaman keçməsinə
baxmayaraq hospitalyer və tevton ordenləri öz mövcudiyyətlərini
hələ də qoruyurlar. Malta Ordeninin
timsalında hospitalyer ordeni hətta beynəlxalq hüququn
suveren subyekti kimi fəaliyyətini davam etdirir. Tevton ordeni isə müxtəlif vaxtlarda Almaniyada,
Baltikyanı ölkələrdə, Macarıstanda
xristianlığı yaymaq və dinin sərhədlərini
genişləndirməklə bağlı Katolik kilsəsinin
tapşırıqlarını yerinə yetirmişdir. Bu ordenin ən böyük xidmətlərindən
biri kimi Macarıstanda qıpçaqlara qarşı
döyüşləri tarixdə öz əksini
tapmışdır.Tevton ordeni yaradıldığı
1190-cı ildən Roma Papasına tabedir və 1809-cu ildən
Vyanada qərarlaşmışdır. Hazırda
hansı tarixi missiyanı həyata keçirməsi isə
ayrıca bir araşdırmanın mövzusudur.
Digər bir cəngavər ordeni tampliyerlər isə
öz mövcudiyyətlərini bu günə qədər
saxlaya bilmədilər. Əslində səlib yürüşlərinin
ən aktiv iştirakçı məhz bu ordenin üzvləri
olmuşdur. Lakin maraqlıdır ki, məhz
katolik kilsəsinin xeyir-duası ilə XIV əsrin əvvəllərində
bu ordenin ləğvinə qərar verildi. Həmin
dövr hadisələrinə nəzər saldıqda
görünür ki, tampliyerlərin yaratdığı nəhəng
biznes şəbəkəsi əksər Avropa
monarxlarını və hətta Vatikanı da razı
salmadığı üçün xaç uğrunda əsas
döyüşçülər tarix səhnəsindən
silindi.
Tarixdən məlumdur ki, tampliyer ordeni səlib
yürüşləri dövründə Avropada böyük
bank və sələm sistemi yaratmışdı. Ordenin
Yaxın Şərqlə bərabər Avropanın da bir
çox şəhərlərində qalaları, limanlarda iqamətgahları
var idi. Məhz bu şəbəkə vasitəsilə
tacirlər üçün himayə, vəsaitlərin
transferi, daşınma kimi bir çox sahələrdən gəlir
götürülürdü. Qazanılan
pul Avropada müxtəlif monarxlara borc verilir və sələm
əlavə gəlir gətirirdi. Papa II
İnnokentinin 1139-cu ildə “OmniDotumOptimum” adlı bullasına
əsasən tampliyerlər ordeninə qəniməti heç
kimlə bölüşdürməmək, sərhədləri
maneəsiz keçmək, heç bir vergi ödəməmək
kimi imtiyazlar verilmişdi. Bunun nəticəsində
də müasir anlayışda bank xidməti göstərən
(borc- sələm) orden nəhəng maliyyə dayaqlarına
yiyələnmişdi. Avropanın əksər
krallarının tampliyerlərə borcu var idi. Ola bilsin ki, məhz bu məqam səlib
yürüşlərində böyük xidmətləri olan
dini-hərbi ordenin məhvinə apardı. İlk olaraq 1307-ci ildə Fransa kralı IV Filip
ölkə ərazisində tampliyerlər ordeninin fəaliyyətinə
son qoydu. Onların əmlakları əllərindən
alındı, özləri isə kafir kimi tonqalda
yandırıldı. Roma Papası V Klement
Avropa hökmdarlarını tampliyerləri həbs etmək və
əmlakını kilsənin xeyrinə müsadirə etməyə
çağırdı.
Maraqlı bir mənzərə yaranır. Müqəddəs
torpaqlar, dinin müdafiəsi uğrunda canlarından keçənləri
artıq kilsə din düşməni elan edirdi. Ortada isə böyük bir varidat qalırdı.
Kilsə həmin zənginliklərin öz nəzarətindən
çıxmasına imkan vermədi. 1312-ci ildə Papa V
Klementtampliyerlər ordeninin buraxılması və onun əmlakının
hospitalyerlər ordeninə verilməsi haqqında qərar verdi.
Malta
ordenin yaranma tarixi – Qüdsdən başlayan yol
Səlib yürüşlərindən bu
günümüzə uzanan digər bir tarixi miras hospitalyer
ordenidir. Bu orden Qüdsdə Müqəddəs İohanna həsr
edilən zəvvar evinin açılması ilə yola
başlamışdır. Sonradan əsas vəzifəsi
Müqəddəs Məqbərə Kilsəsinin mühafizəsi
olduğundan dini-hərbi xarakter daşımışdır.
Səlibçilər 1291-ci ildə məğlub
olaraq Fələstin torpaqlarından tam çıxardıqdan
sonra bu orden bir müddət Kipr adasına
köçmüşdür. Bütün
digər dini-hərbi ordenlər kimi Katolik kilsəsi tərəfindən
böyük imtiyazlar verilən hospitalyerlər də müharibədən
sonra zaman-zaman əvvəlki hüquqlarından məhrum
edilirdi. Kiprdə bütün imtiyazları
ləğv edildikdən sonra orden öz iqamətgahını
Rodos adasına keçirdi. Həmin
dövrdə Rodos adası xristian dünyasının müsəlman
türklərə qarşı əsas mübarizə
qalası hesab edilirdi. Bu mənada
hospitalyerlər yenə Katolik kilsəsinin türklərə
qarşı mübarizəsində aparıcı silaha
çevrildi. Artıq XV əsrdən orden
dini-hərbi təsisat xarakterini itirərək, başqa
dövlətlərlə səfir mübadiləsi də daxil
olmaqla suveren hüquqlara yiyələndi.
Qeyd etməliyik ki, müxtəlif xristian dövlətlərinin
Osmanlı imperiyasına qarşı birgə mübarizəsini
əlaqələndirmək üçün hospitalyerlərə
verilən bu diplomatik status bu günə qədər davam etməkdədir. Bütün
müasir beynəlxalq normalara zidd olsa belə, xristian dünyası
qarşısında türklərlə mübarizə
qarşılığında verilən bu status Malta ordeni
üçün saxlanmışdır. Belə
görünür ki, lazım gələndə beynəlxalq
hüquqda və ümumiyyətlə beynəlxalq münasibətlər
sistemində istənilən istisnalar mövcud ola
bilər.
Hospitalyerlər 1522-ci ildə Sultan Süleymanın
adanı 6 ay mühasirədə saxlamasından sonra Rodosu tərk
etməli oldular. Lakin katolik kilsəsinin sadiq qullarına bu
dəfə də yer tapıldı. 1530-cu
ildə Müqəddəs Roma imperatoru, İspaniya kralı V
KarlMalta adasını daimi əsasda hospitalyerlərə bəxş
etdi. Bu vaxtdan hospitalyerlər “Malta cəngavərləri
ordeni” adını aldı.
Səlib yürüşləri zamanı parlayan bu dini-hərbi
ordenin Avropanın əksər limanlarında qərargahları
var idi. Lakin Avropada protestantlığın yayılması
ilə kilsə ilə bərabər orden də öz nüfuz
dairəsini itirirdi. İngiltərədə
1540-cı ildə, Fransada 1792-ci ildə hospitalyerordeninin əmlakları
müsadirə edildi.
Aralıq dənizində hospitalyerlər ordeninin əsas
funksiyası türklərə qarşı mübarizə
olmuşdur. Malta adasında olarkən onlar əsas dəniz
yollarına nəzarət etmək imkanına sahib idilər.
Osmanlı imperiyasına açıq
döyüşdə qalib gələ bilməsələr də,
iqtisadi təzyiqlərini davamlı göstərirdilər.
Hospitalyerlər vista hüququna yiyələnmişdilər
və bu məsələdə Vatikan onları müdafiə
edirdi. Vista hüququ ordenə türk
mallarını daşımaqda şübhəli bilinən istənilən
gəmiyə daxil olmağa və müsadirə etməyə
səlahiyyət verirdi. Bu əksər
Avropalı tacirlərin narazılığına səbəb
olsa belə, katolik kilsəsinin himayəsi ordenə bu imtiyazdan
istifadə etməyə imkan verirdi.
Katolik olmayan Rusiya belə hospitalyerlərə diqqət
ayırmışdır. 1797-ci ildə imperator I Pavelin
imzaladığı konvensiyaya əsasən Malta ordeni Rusiyada
xüsusi imtiyaz və pul gəlirlərinə sahib oldu. Doğrudur bu uzun müddət davam etmədi. 1817-ci ildə Rusiya ərazisində bütün dini
ordenlərin ləğv edilməsi ilə bağlı qəbul
edilən qərar hospitalyerlərdən də yan keçmədi.
1798-ci ildə Napolen Bonapartın Malta adasını
tutmasından sonra Malta ordeni sonuncu dəfə köç etməli
oldu. Napoleonun
adanı ələ keçirməsindənvə Rusiyada ordenin
ləğvindən sonra hospitalyerlər heç nəsiz
qaldılar. Orden bir müddət müxtəlif İtaliya
şəhərlərində məskunlaşdıqdan sonra
1834-cü ildə Papanin xeyir-duası ilə Romada qərarlaşdı.Romada
ViaKondatti sarayı onların rəsmi iqamətgahı oldu.Maraqlıdır
ki, bu mülk İtaliyanın ərazisi hesab olunmur və
müstəqil statusa malikdir.Beləliklə, XIX əsrin
ortalarından etibarən Malta ordeni artıq yalnız dini
xarakterini davam etdirir.
Bir məqamı
da xüsusi vurğulamaq istərdik ki, Vatikanın himayəsində
olan bu dini-hərbi ordenlər tarixdə daha çox türklərə
qarşı xristian dünyasının qılıncı
funksiyası daşımışdır. ordenlər Belə
ki, Fələstində türk mənşəli məmlüklərlə,
Macarıstanda qıpçaqlarla, Aralıq dənizində
osmanlılarla mübarizə bu ordenlərin əsas
funksiyası olmuşdur. Görünən odur ki, monax-cəngavər
ordenləri türklərin qarşısını almaq
üçün katolik kilsəsinin böyük imtiyazlar
verdiyi bir təsisat olmuşdur. Lakin orta əsrlərdən fərqli
olaraq bu gün həmin mübarizə öz meydanını dəyişmişdir.
Beynəlxalq hüququn suveren subyekti hesab olunan Malta ordeninin
timsalında arxaik aktorların saxlanmasının nəyə
xidmət etməsi isə qaranlıq qalır.
Qeyd etməliyik
ki, Vatikan türklərə qarşı vuruşanlara öz
himayədarlığını indi də göstərir. Cari
ilin may ayının 12-də Papa Fransisk 1480-cı ildə
İtaliyanın cənubunda Otranto qalasında Osmanlı
ordusuna qarşı vuruşaraq ölən 800 nəfərin
müqəddəs elan edilməsi ilə bağlı sələfi
XVI Benediktin qərarını həyata keçirdi. Yeni
Papanın ilk “müqəddəs elan etmə” mərasimində
qəbul etdiyi bu qərarın dinlərarası dialoqa xidmət
etmədiyini söyləmək olar.
Beləliklə,
müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində Malta
ordenini arxaizm adlandırmaq olar. Lakin görünən odur ki,
xristian dünyası qarşısında xüsusi xidmətləri
olan bu tarixi miras demokratik prinsiplərə çağırış
edənlər üçün hələ də
lazımdır. Əks halda, ərazisi, əhalisi və
ümumiyyətlə dövlətə məxsus heç bir
xüsusiyyəti olmayan bu dini-hərbi ordenə beynəlxalq
münasibətlər sistemində bu cür status nəyə
lazımdır? Beynəlxalq hüquqda dövlət, dövlətə
bənzər qurum, orden və ya hansı başqa bir terminlə
adlandırılmasından asılı olmayaraq digər
dövlətlərlə diplomatik münasibətlər yarada
bilməsi, BMT-də müşahidəçi status
daşıması bu dini-hərbi ordenə verilən dəstəyin
göstəricisidir. Çağdaş dünyamızda beynəlxalq
münasibətlər sistemində baş verən bütün
proseslər və hadisələrə müdaxiləyə
çağıran Qərb isə nədənsə bu məsələnin
üstündən keçməyə üstünlük verir.
Ərəstü Həbibbəyli
525-ci qəzet.- 2013.- 21 may.- S.4.