Böyük ədəbiyyatın,
böyük sözün keşiyində
“Əgər bizi və
rizamızı istəyirsənsə, bunun ancaq bir
könül qazanmağa
bağlı olduğunu unutma”
(Mövlana Cəlaləddin
Rumi)
Deyəcəklərim
ədəbiyyatşünas alimimiz, filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor Himalay Ənvəroğlunun (Qasımov) “Sənət
və sənətkarlıq məsələləri yeni
düşüncə müstəvisində” kitabı ilə
bağlıdır. Ancaq kitab haqqında düşüncələrim
özlüyündə bir sıra məsələləri də
deməyi zərurətə çevirdi. Yadıma keçən
əsrin yetmişinci illərinin sonu, səksəninci illərinin
əvvəllərindəki tələbəlik vaxtlarım
düşdü. Birinci kursa təzəcə daxil olmuşduq.
“Ədəbiyyatşünaslığın əsasları” fənnindən
mühazirə idi. Himalay müəllim içəri daxil oldu
və özünəməxsus təmkin, ədəb-ərkanla
bizə uğurlar dilədi, tövsiyələrini verdi. Həmin
vaxtlar biz ondan və digər müəllimlərimizdən təkcə
elmin sirlərini öyrənmədik, həm də o
böyük ədəb-ərkanı, mənəviyyat zənginliyini
öyrənməyə çalışdıq. Bütün
öyrəndiklərim üçün özümü ilk
növbədə onlara borclu bilirəm. Platon xüsusi olaraq
vurğulayırdı ki, “elm sahiblərini elmlərinin
çoxluğu ilə deyil, əməllərinin
faydalılığı, əxlaqlarının
saflığı və özlərinin xeyirxahlığı
ilə sınaqdan keçirt”. Tale elə gətirdi ki,
qarşıma həmişə elmlərinin çoxluğu, əməllərinin
faydalılığı ilə seçilən, ürəyi
xeyirxahlıqlarla dolu olan insanlar çıxdı. Həmin
seçilmişlərdən biri də prof. H.Ənvəroğlu
oldu. Və bu gün də onun böyüklüyündən,
xeyirxahlığından, qayğısından yararlanmaqdayam.
Onu da əlavə edim ki, bu təkcə mənim yox,
bütünlükdə tələbə
yoldaşlarımın, o illərdə mənimlə birgə
oxuyanların qənaətləridi. Çünki müəyyən
vaxtlarda tələbə yoldaşlarımızla
görüşlərimiz olur və söhbətlərimizin
mühüm bir hissəsini həmin illərin xatirələri
tutur. Hətta bu günə qədər o illərdə
yazdığım mühazirələrin mətnləri,
mühazirə dəftərlərim kənddəki kasıb
evimizdə qorunub saxlanır. Yolum ora düşəndə
onlara təkrarən qayıdır, vərəqləyirəm,
bir növ onlarla həmin illəri yaşayıram.
Özümün də müəyyənləşdirə bilmədiyim
bir kövrəklik məni çox-çox uzaqlara aparır.
Bir məsələni də xüsusi olaraq vurğulayım ki,
mən Himalay müəllimdən o illər öyrəndiklərimlə
kifayətlənmədim. Bu gün də onun yanındayam, ondan
bir müəllimim, böyüyüm kimi öyrənmədəyəm.
Bu dediklərimin arxasında kifayət qədər hadisələr
var. Fikrimcə, bu ədəb-ənkan,
mənəviyyat, həyat və ruh yoludur. Bütün
insanlığı izləmədədi.
“Sənət
və sənətkarlıq məsələləri yeni
düşüncə müstəvisində” kitabı da həmin
böyüklükdən yoğrulub və özlüyündə
son dövrün elmi – nəzəri
uğurları sırasında xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Kitabın əvvəlində ədəbiyyatşünas
alimimiz haqqında qısa, lakin olduqca dolğun informativ məlumat
verilir. “Himalay Ənvər oğlu Qasımov Naxçıvan
şəhərində anadan olmuşdur. 1966-cı ildə
ADPU-nun tarix-filologiya fakültəsini bitirdikdən sonra
üç il Naxçıvan şəhər 2 saylı orta məktəbində
müəllim işləmişdir... 1974-cü ildə “Azərbaycan
şeirində süjetli lirika” mövzusunda namizədlik, 1995-ci ildə “Müasir Azərbaycan
romanı: janrın poetika və tipologiyası” mövzusunda
doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir. 1996-cı ildə
Azərbaycan və dünya ədəbiyyatı tarixi kafedrasının
professoru, 2003-cü ildə müdiri vəzifəsinə
seçilmişdir. 2006-cı
ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamı
ilə “Tərəqqi” medalı ilə təltif edilmişdir.
Himalay Ənvəroğlu ali məktəblərin bakalavr və
magistratura təhsil pilləsi üçün ilk dəfə
hazırlanan “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”, “Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi” proqramlarının, “Ədəbiyyat
nəzəriyyəsindən mühazirələr” (1981), “Bədiiliyin
meyarı” (1990), “Müasir Azərbaycan romanı: janrın
poetika və tipologiyası” (1994), “Müasir Azərbaycan
romanının qaynaqları” (1994),
“Azərbaycan şeirinin poetikası” (1996), “Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatında yaradıcılıq meylləri” (1998),
“Şəhriyarın lirikası və etiqadı” (1999), “Azərbaycan
ədəbiyyatının yaradıcılıq problemləri”
(2004), prof. E.Quliyevlə birlikdə
“Şəhriyarın poetikası” (2006), S.Vurğunun poetik
dünyası” (2006), dos N.Nəcəfovla birlikdə “XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı məsələləri”
(2007), “H.Cavidin lirikası və dramaturgiyası” (2007), “Azərbaycan
romanının inkişaf problemləri” (2008), “Azərbaycan
şeirinin poetikası” (2008) və s. dərs vəsaiti və
monoqrafiyaların, o cümlədən Azərbaycan ədəbiyyatının
yaradıcılıq problemlərini incələyən 100-dən
artıq elmi məqalənin müəllifidir”. Bu qısa, lakin
olduqca zəngin mətndə böyük bir tarix,
yaradıcı şəxsiyyətinin taleyi əksini tapır.
Azərbaycan elminin bir növ müasir mənzərəsinin
uğurları sərgilənir. Çünki bizim görkəmli
alimimizin dedikləri özlüyündə bir istiqamətdə
Himalay müəllimin adı ilə bağlanır, ancaq
geniş mənada bu bütünlükdə elmimizin bu gününün,
sabaha gedən yolunun müəyyənliyidir. Onun haqqında
nikbin düşünmə hadisəsidir. Digər bir tərəfi
də qeyd edək ki, bu görülən işlərin
xatırlanmasıdır. Həmin işlərin mahiyyətdə
dayananlar isə daha böyük problemlərin, problematik məsələlərin
olduğunu deməyə əsas verir. Burada demək olar,
bütünlükdə Azərbaycan ədəbiyyat tarixi
özünün əksini tapır. Çünki bir istiqamətdə
süjetli lirikanın tədqiqi kimi ağır problem
dayanırsa, digər istiqamətdə müasir Azərbaycan
romanı ilə bağlı olanlar, onun qaynaqlarının təhlili
məsələsinə diqqət yetirilir. Məlum olduğu
kimi, türk xalqları düşüncə etibarilə
poeziyaya meylli xalqlardandı. Azərbaycan da onun bir qövmü
kimi həmişə öz istedadları ilə, nəinki,
respublikamızda, hətta onun sərhədlərindən
çox-çox uzaqlarda, Şərqdə, bütünlükdə
dünyada tanınıb. Bu zənginliyin
araşdırılması isə elmimizin qarşısında
duran başlıca və ən ümdə vəzifələrdəndir.
Ona görə ən ümdə vəzifələrdəndi
ki, klassiklərimiz poeziyanı “xalqın ürəyi, bəşəriyyətin
qəlbinin tarixi” kimi qiymətləndirmişlər. O ürəyin,
bəşər qəlbinin tarixinin öyrənilməsi isə
bir növ bəşər oğlunun mənəvi borcudur.
Çünki tarix keçilmiş yoldu, onun ibrətamiz dərsləri,
gələcək, insanlıq üçün nümunə
olması məsələsi var. Ədəbiyyatşünas
alimimiz prof. H.Ənvəroğlunun da poeziya kontekstində
problemi öyrənməsi məhz bir zərurət kimi
görünür. “Şəhriyarın lirikası və
etiqadı” (1999), prof. E.Quliyevlə birlikdə “Şəhriyarın
poetikası” (2006), S.Vurğunun poetik dünyası” (2006),
“H.Cavidin lirikası və dramaturgiyası” (2007), “Azərbaycan
şeirinin poetikası” (2008) və s. əsərləri buna
nümunədir. Özlüyündə bütünlükdə
poeziyanın tarixinə, onun inkişaf istiqamətlərinə,
keçib gəldiyi keşməkeşli yola işıq tutur. Və kifayət qədər
də uğurlu təsir bağışlayır.
Bu zənginlikdə
digər istiqamət nəsrlə, daha doğrusu, Azərbaycan
romanının qaynaqları, inkişaf tarixi ilə
bağlı araşdırmalardır. Bir məsələni
etiraf edək ki, Azərbaycan romanından yazmaq, onun
qaynaqlarını araşdırmaq həm olduqca ağır, həm
də kifayət qədər məsuliyyət, ciddi
hazırlıq tələb edən məsələdir. Burada
bir istiqamətdə Himalay müəllimin köməyinə
onun tədqiqatçılıq qabiliyyəti çatıbsa,
digər tərəfdən yaradıcı ruhu, bəsirət
gözü ona yardımçı olub. “Müasir Azərbaycan
romanı: janrın poetika və tipologiyası” (1994),
“Müasir Azərbaycan romanının qaynaqları” (1994) kimi
ciddi tədqiqatlar həmin sevgidən yoğrulmuşdu. H.Ənvəroğlu
həmin gizlinləri məhəbbət yolu ilə ortaya
qoymuşdu. “Sənət və sənətkarlıq məsələləri
yeni düşüncə müstəvisində” kitabı da bu
uğurlu zənginliyin davamıdı. Bu zənginlikdə diqqət
yetirilməli bir istiqamət də var. Bu ədəbiyyatşünas
alimimizin kadr
hazırlığı, bir professor kimi pedaqoji sahədəki
xidmətləri ilə bağlıdır. Azərbaycanımızın
elə bir kəndi, qəsəbəsi tapılmaz ki, Himalay
müəllimin orada tələbəsi olmasın. Həmin tələbələr
H.Ənvəroğlundan təkcə elm öyrənməyiblər,
həm də ədəb-ərkan, əxlaq, mənəviyyat zənginliyini
mənimsəyiblər. Belə məsələlərdə mənim
müəllimim prof.H.Ənvəroğlu özü nümunə
olubdu. Bu çox vacib, həm də ciddi keyfiyyətdi.
Çünki bütünlükdə məsələləri
elmin çoxluğu həll etmir. Burada heç də ondan geri
qalmayan müəllim şəxsiyyəti məsələsi də
var. Son dövrün hadisələrində və həyatımın
müxtəlif anlarında qarşılaşdıqlarımda
tam aydınlığı ilə bunları görüb
yaşamışam. Və tamlığı ilə dəqiqləşdirmişəm
ki, şəxsiyyətin nümunəsi başqa, başlıca
olan məsələlərdəndi. Bizim bugünkü cəmiyyətimiz
belə bütövlüyə, şəxsiyyət kamilliyinə
daha çox ehtiyaclıdı.
“Sənət
və sənətkarlıq yeni düşüncə müstəvisində”
kitabında problemlər altı fəsildə (“H.Cavid
dramaturgiyası”, “Səməd Vurğun dramaturgiyası”,
“İ.Əfəndiyev dramaturgiyası”, “Anar dramaturgiyası”,
“Çağdaş ədəbi-tənqidi düşüncə
çevrəsi”, “Ədəbiyyatşünaslıq
görüşlərinə dair bəzi mülahizələr”)
ümumiləşdirilir. “Ön söz” adlı
başlanğıc yazıda əməkdar elm xadimi, filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor Nərgiz Paşayeva kitabla
və kitabın müəllifi Himalay Ənvəroğlunun zəngin
ədəbiyyatşünas fəaliyyəti ilə
bağlı yazır: “Azərbaycan
elmi ictimaiyyətinin ədəbiyyat tarixçisi və nəzəriyyəçisi,
çoxsaylı tədqiqatlar müəllifi kimi
tanıdığı, filologiya elmləri doktoru, professor
Himalay Ənvəroğlu bu kitabında dramaturgiyamızın
müxtəlif dövrlərinin yaradıcılıq problemlərini araşdırma müstəvisinə
çıxarmışdır. O həm də Azərbaycan ədəbiyyatının
orta çağlar, XIX və XX əsr, müasir və ən
yeni dövrləri barədə də maraqlı tədqiqatların
müəllifi kimi tanınır. Himalay Ənvəroğlu bu
araşdırması ilə Azərbaycan tarixinin ictimai-siyasi, mənəvi-psixoloji
təbəddülatlarla zəngin olan müxtəlif dönəmlərinin
ədəbiyyatının mürəkkəb
yaradıcılıq məsələlərini fərqli
baxış bucağından, elmi ədəbiyyatşünaslıq
düşüncəsi müstəvisində incələmək
kirdarında olan tədqiqatçı olduğunu isbat edir. O,
bu monoqrafiyasında dramaturji əsərlərə orijinal tədqiqatçı
düşüncəsilə təhlil verməklə
yanaşı,
dramaturgiyamızın bəzi yaradıcılıq
problemlərini çağdaş ədəbiyyatşünaslıq
təfəkkürü əsasında araşdırma probleminə
çevirmişdir. H.Cavid, S.Vurğun, İ.Əfəndiyev,
Anar dramaturgiyasının konseptual tədqiqi deyilənlərə
bariz misaldır” (səh. 3). Təkrar edirik, bu sözlər son
dövr ədəbi-nəzəri fikrimizin ən nüfuzlu nümayəndələrindən
biri və birincilərdən olan prof.N.Paşayevaya məxsusdur.
Və kifayət qədər dəqiq qiymətləndirmədir.
Elə
monoqrafiyanı oxuyanda da ədəbiyyatşünas alimimiz H.Ənvəroğlunun
problemlərə konseptual yanaşması bütün tərəfləri
ilə görünür. Daha çox isə dramaturgiya
müstəvisində təhlillər özünə yer
alır. Elə monoqrafiyanın altı fəslindən
dördü – “H.Cavid dramaturgiyası”, “Səməd Vurğun
dramaturgiyası”, “İ.Əfəndiyev dramaturgiyası”, “Anar
dramaturgiyası” fəsilləri bunu tam aydınlığı
ilə ortaya qoyur. Əlavə edək ki, H.Ənvəroğlunun
zəngin tədqiqatlarının dramaturgiya bir hissəsidir. Azərbaycan
poeziyasının, nəsrinin
problemlərinə həsr olunmuş bir-birindən
maraqlı olan araşdırmaları həmin zənginliyin
faktıdır. Göründüyü kimi, burada ədəbiyyatşünas
alimimiz sadəcə olaraq dramaturgiya ilə bağlı tədqiqatlarını
verməyi qarşısına məqsəd qoyub.
Azərbaycan
dramaturgiyası xalq şəbihlərindən, meydan
tamaşalarından M.F.Axundova, oradan da müasir
çağımıza qədər zəngin inkişaf yolu
keçib. Nəinki türk xalqları, bütünlükdə
Şərq, dünya ədəbiyyatı səviyyəsində
dayana biləcək klassik nümunələrlə zənginləşib.
Məhz bunun nəticəsidir ki, bir-birindən rəngarəngliklə
fərqlənən tədqiqatlar yazılmaqda, müxtəlif
konseptual səviyyədə duracaq araşdırmalar
aparılmaqdadır. M.F.Axundovun, N.Vəzirovun, N.Nərimanovun, Ə.Haqverdiyevin,
C.Məmmədquluzadənin, H.Cavidin, C.Cabbarlının,
S.Vurğunun və bu silsilədən olan digərlərinin
yaratdıqları bizim üçün, bütünlükdə
ədəbiyyatımız üçün bir örnəkdi.
Ona görə də ədəbiyyatşünas alimimiz H.Ənvəroğlunun
H.Cavid, S.Vurğun, İ.Əfəndiyev, Anar dramaturgiyasına
önəm verməsi və ədəbi düşüncəni
dramaturgiya müstəvisində tədqiqata cəlb etməsi
çox doğru, həm də təbii səslənir.
Prof.N.Paşayeva milli dramaturgiyamızın problemlərini ədəbiyyatşünas
H.Ənvəroğlunun tədqiqatları kontekstində
vurğulayaraq yazır: “Sənət və sənətkarlıq
məsələləri yeni düşüncə müstəvisində”
kitabında da milli dramaturgiyamızın müxtəlif yaradıcılıq
məsələlərinə dair araşdırmalar sərgiləmiş,
dramaturji sənətin H.Caviddən Anara qədərki inkişaf
yolunun müəyyən məqamları geniş təhlil
edilmişdir.
Tipoloji
təhlillərlə dramaturji sənətin mahiyyətinə
varılması, ədəbi irs və varislik kontekstində
müasir Azərbaycan dramaturgiyasının inkişaf meyllərinin
tarixi düşüncə axarında çözülməsi
Himalay Ənvəroğlunun tədqiqatlarının yüksək
elmi dəyərindən soraq verir. Çağdaş Azərbaycan
dramaturgiyasının yaradıcılıq məsələlərinə
konseptual yanaşılması tədqiq obyektinin elmi-nəzəri
təhlilinə gerçək zəmin yaratmış, milli
dramaturgiyamızın H.Cavid, S.Vurğun, İ.Əfəndiyev
və Anar kimi görkəmli simalarının
yaradıcılığını tarixilik və müasirlik
probleminin tələbləri əsasında incələnməsini
mümkün etmişdir” (səh. 4).
Əlbəttə
ilk öncə onu vurğulayaq ki, Azərbaycan ədəbiyyatının,
bütünlükdə ictimai, siyasi, mədəni mühitinin
zənginləşməsində iyirminci əsr birmənalı
olaraq böyük zənginliklərlə səciyyələnir.
Burada əsrin ilk dörd onilliyinin yeri müstəsnalıqdı.
Həmin mərhələ nə qədər gərginliklərlə,
siyasi mübarizələrin, ədəbi mübahisələrin
çoxluğu, repressiya hadisələrinin baş alıb getməsi
ilə səciyyələnsə də bütün müstəvilərdə
dahilərin toplaşdığı zaman və məkan kimi
daha çox maraq doğurur. Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd
bəy Ağa oğlu, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər
Sabir, Abbas Səhhət, Hüseyn Cavid, Bəkir Çobanzadə,
Salman Mümtaz, Cəfər Cabbarlı, Üzeyir Hacıbəyov,
Abdulla Şaiq, Məhəmməd Hadi, Ceyhun bəy Hacıbəyli,
Mirzə Bala Məmmədzadə, Əhməd Cəfəroğlu,
Hənəfi Zeynallı, Səməd Vurğun və s. kimi
böyük milli düşüncə və istedad sahibi olan
şəxsiyyətlərin həyat və fəaliyyətləri,
apardığı mücadilələr, bütünlükdə
etdikləri buna nümunədir. Onların hər birisi öz
düşüncələrində və ideallarında
millilikdən bəşəriliyə gedən yolları
aramış və böyük amal, Azərbaycan,
bütünlükdə müqəddəs vətənimiz
uğrunda olmazın mücadilələrdən
keçmişlər.. Ədəbiyyatşünas alimimz H.Ənvəroğlunun
“Sənət və sənətkarlıq məsələləri
yeni düşüncə müstəvisində”
monoqrafiyası bu mənada daha aktual görünür. Hadisələrə,
bütünlükdə yaranan nümunələrə yeni
düşüncə müstəvisində baxmağı
aktuallaşdırır. Kitabda H.Cavidin dramaturgiyası iki
yarımbölmədə (H.Cavidin “Şeyx Sənan” və
“Peyğəmbər” pyesləri ədəbi tənqidi
düşüncə axarında”, “H.Cavidin “Şeyx Sənan” və
“Peyğəmbər” dramları tipoloji təhlil müstəvisində”)
araşdırılır. Məlum olduğu kimi, H.Cavid zəngin
yaradıcılıq yolu keçib. Onun bir-birindən
maraqlı şeirləri, bütünlükdə poeziyası,
dram əsərləri milli ruhumuzun, türklük
düşüncəmizin hadisəsidi. “Keçmiş günlər”,
“Bahar şəbnəmləri”, “Ana”, “Maral”, “Şeyx Sənan”,
“Şeyda”, “Uçurum”, “İblis”, “Peyğəmbər”, “Topal
Teymur”, “Knyaz”, “Səyavuş”, “Xəyyam”, “İblisin
intiqamı” bədii düşüncəmizin hadisəsidi.
Onlar məhz bu səbəbdən də yarandığı
gündən günümüzə qədər
araşdırılır, tədqiqatların probleminə
çevrilir, bir-birindən maraqlı qənaətlərin
ortaya çıxmasına gətirib çıxarır.
Professor H.Ənvəroğlu çox doğru olaraq “H.Cavid
dramaturgiyası geniş kontekstli anlayışdır” qənaətinə
gəlir. “Peyğəmbər” romantik mənzum dramında
dini-tarixi simalara, müqəddəs ruhani dəyərlərə
Cavid təəssübkeşliyi
önəmli yer tutur.
H.Cavid bir şair kimi zamanın içindən keçir
və gördüklərini yazıya gətirib pozulmuş
nizamın bərpasına çalışırdı. Onun
bütün yaradıcılığı ümumilikdə həmin
nizamın bərpası kimi bir amala, ideallara xidmət edir.
S.Vurğunda da belədir. Azərbaycan poeziyasının zənginləşməsində
əvəzsiz xidmətləri olan S.Vurğun elə ilk qələm
təcrübələrindən ədəbi-nəzəri
fikrin marağında olmuş və bu gün də
marağındadır. Onun zəngin irsi bütün
zamanların sözüdür. Ana laylası qədər məlahətli,
bayatılarımız qədər həzin və əsrarəngizdi.
Kükrəyib coşan ilhamı Azərbaycan
poeziyasının, dilinin imkan göstəricisidi. B.Humbolt
“xalqın dili onun ruhu, ruhu isə onun dilidir” söyləyirdi.
Elə böyük şairimizin dili, ruhu ilə xalqın dili və
ruhu arasındakı yaxınlıq heç kəsdə olmayan
qədərində görünmür. Onun poeziya dili ilə
bütün suallara cavab tapmaq, söhbət eləmək, həmsöhbət
olmaq olur. S.Vurğun özü
poeziyadan danışanda xüsusi olaraq vurğulayırdı
ki, “yalnız şeirin dili belə danışır, onun hikmətində
allahın gücü var”. Etiraf edək ki, onun şeir ruhuna ulu
yaradanın gücündən daha çox pay
düşübdür. Məhz ədəbiyyatşünas
alimimiz H.Ənvəroğlunun
yaradıcılığının mühüm bir hissəsini
S.Vurğunla bağlı araşdırmaları tutur. “Səməd
Vurğunun poetik dünyası” (2006) monoqrafiyası buna
nümunədir. “Sənət və sənətkarlıq məsələləri
yeni düşüncə müstəvisində”
monoqrafiyasında mühüm bir hissəni də S.Vurğunla
bağlı hissə tutur. Burada ədəbiyyatşünas
alimimiz “Səməd Vurğunun dramaturgiyası” adlı bir fəsil
verir. Problem isə üç yarımbölmədə
(“Tarixi dramın nəzəri-estetik əsaslarına dair”,
“Vaqif” pyesi: tarixilik və müasirlik”, “Səməd
Vurğunun dramaturji poetikası”) ümumiləşdirilir.
Göründüyü kimi, problem daha çox tarixilik müstəvisində
açılma məqsədi daşıyır. Və çox
doğru olaraq bir məsələ vurğulanır:
“S.Vurğunun “Vaqif” pyesinə qədər yazdığı
bir sıra poemaları, o cümlədən “Komsomol” poeması
dramaturji müstəviyə keçidin örnəkləri
kimi də səciyyələnə bilər. “Vaqif”in dramaturji qaynaqlarını şairin
“Komsomol poeması” və “Şairin ölümü” əsərlərindən
götürdüyü haqqında tənqid və ədəbiyyatşünaslıqda
akademik M.Arif və digərlərinin müəyyən fikirlər
söylədikləri məlumdur” (səh. 64). Burada bir qədər
sonra akademik B.Vahabzadənin “Vaqif” əsl xalq dramıdır və
pyesin baş qəhrəmanı xalqın özüdür”
fikri verilir. Tarixilik, xalqın tarixini ifadə etmək,
yazıya gətirmək anlamında bu çox diqqəti cəlb
edən məsələdir. Elə əsərin bu qədər
sevilməsinin, uğurlu alınmasının da bəlkə də
birinci səbəbi budur. Çünki S.Vurğunun sonsuz
ilhamı hökmdar və şair məsələsində
bütünlükdə xalqı, xalqın tarixini ifadə
edirdi. Burada konkret zamanın ifadəsi məsələnin bir tərəfidir.
Onun digər tərəfində daha çox alt qatında
eposlarımızdan gələn bütün tarixlərin izlərinin
görünməsi və görünə bilməsi hadisəsidir.
Ədəbiyyatşünaslığın, ədəbi-nəzəri
fikrin isə işi həmin gizlinləri, səslənmələri
və bağlantıları sənət və zaman müstəvisində
müəyyənləşdirməkdi. Onu da məhz ədəbiyyatşünas
alimimiz prof. H.Ənvəroğlu özünün möhtəşəm
əsərində geniş təhlil obyektinə çevirir.
Monoqrafiyada
xüsusi təhlilə ehtiyac doğuran fəsillərdən
biri “Çağdaş ədəbi-tənqidi
düşüncə çevrəsi”dir. Burada verilən
bölmələrin hər birisi mən deyərdim bir tədqiqat
əsəri qədər dəyərlidir. Ona görə dəyərlidir
ki, özlüyündə həmin yazılar yeni
araşdırmalara, daha geniş təhlillərin
aparılmasına rəvac verir. Çünki bu məsələlərdə
problem aktuallığı var. “Heydərşünaslığa
layiqli töhfə”, “Mir Cəlal
müəllimlə unudulmaz görüş”, “Ustad sənətkar,
qüdrətli ədəbiyyatşünas, böyük
pedaqoq”, “Mir Cəlalın “Yaşıdlarım”
romanının tədqiq tarixindən bir məqam”, “İbn Ərəbi
fəlsəfi görüşləri və Nəsimi təsəvvüfü”,
“İnsan bədii tədqiq obyekti kimi”, “Teymur Kərimlinin
“Nizami və tarix” monoqrafiyasında nizamişünaslıq
problemləri”, “Çətin problemlərin uğurlu həlli.
Gülşən Əliyeva. Çağdaş poeziya və
klassik irs”, “Sevinc Muğanna “İsa Muğannanın sənət
möcüzəsi”ndə nələri ünvanladı”,
“Sevimli müəllimim Əhəd Hüseynovun xatirəsi
yaddaşda necə varsa”, “Bəhrəli ömür”, “İsmayıl Şıxlı
yaradıcılığının milli-mənəvi
qaynaqları”, “Şərəfli və gərgin
yaradıcılıq ömrü” və s. kimi məqalələr
özünün rəngarəngliyi aktuallığı,
oxunaqlığı ilə diqqəti cəlb edir. Bir qismində
sırf nəzəri təhlilər, əbədiyyatımızın
aktual problemlərinə münasibət varsa, digər bir
qismində xatirə səciyyəsi daha çox
üstünlük təşkil edir. Onu da qeyd edək ki, həmin
xatirə yazıları prof.H.Ənvəroğlunun qələmində
xüsusi olaraq təsirli görünür. Bir növ ədəbiyyatımız,
ədəbiyyat adamlarımız haqqında düşüncələri
bölüşür. Mir Cəlal, İ.Şıxlı, Ə.Hüseynov,
X.Məmmədov, H.Balı, M.Nağı ilə bağlı
yazılar buna nümunədi. Onu da qeyd edək ki,
“Çağdaş ədəbi-tənqidi düşüncə
çevrəsi” sözün həqiqi mənasında rəngarəngliyi,
problematikliyi ilə maraq doğurur.
“Sənət
və sənətkarlıq məsələləri yeni
düşüncə müstəvisində” kitabında fərqliliklə
nəzərə çarpan bir fəsil də var. Bu, “Ədəbiyyatşünaslıq
görüşlərinə dair bəzi mülahizələr”
adlanır. Burada ədəbiyyatşünas alimimiz H.Ənvəroğlunun
haqqında yazılmış məqalələr verilib.
“Vurğunşunaslıq töhfəsi” (E.Quliyev), “Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının tədqiqi XX əsr
hüdudlarında” (E.Quliyev), “Azərbaycan ədəbiyyatının
yaradıcılıq problemləri” (T.Salamoğlu), “Silsilənin
uğurlu davamı və yaxud “Nəsrin hərəkəti
janrın yaddaşında” (T.Salamoğlu), “Cağdaş elmi
düşüncə müstəvisində”
(Y.Rzayev), “Şair xalqın böyük şairi haqqında tədqiqat”
(T.Rəhimli), “Şəhriyar etiqadı lirika
güzgüsündə” (F.Əsgərli) və s. buna
nümunədir. Bütün bunlar görkəmli ədəbiyyatşünas
alimimiz H.Ənvəroğlunun zəngin düşüncəsindən,
ədəbi-nəzəri fikrimizin sabaha gedən yolunun
uğurlarından xəbər verir.
Mahmud Allahmanlı
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2013.-
22 may.- S.7.