Sözün ülviyyət
yağışı
SONA VƏLİYEVANIN BİR
KİTABI, YAXUD POETİK RUHU HAQQINDA ZƏRİF DUYĞULAR
Görkəmli abxaz şairi Fazil İsgəndərin fikrincə, müdriklik vicdana söykənən ağıldır. İnsanın qabiliyyəti səmərəli işə sərf olunanda, zəkaya güc verəndə müdrikliyə yol açılır. Bunun üçünsə daim düşünmək, düşündüklərini dərk etmək, dərk etdiklərini faydalı şəkildə çatdırmağa nail olmaq lazımdır. Şairə, publisist, ictimai xadim Sona Vəliyevada xarakter bütövlüyünə aparan yolda öyrənmək zəhmətinə qatlaşmaq vərdişlərinə yiyələnmək cəhdi Şərurda orta məktəbdə oxuduğu illərdən başlayıb.
Mən də, ötəri olsa belə, həmin məkan və zamana qayıtmaq istəyirəm.
Bir mahnıda deyilir ki, “qonşuda qız sevənin ürəyində yağ olmaz”. Yəni həmişə rahatsızlıq, nigarançılıq, iş görə-görə, dərs oxuya-oxuya baxışları kol-kosdan çəkilmiş çəpərin o biri üzündəki məhlədə ilişib qalan kəsin təbii ki, ürəyində yağ olmaz. Ancaq bu baxış qızılgül ləçəyinin bir damla şehində bərq vuran günəş parıltısı kimi işıqlı baxışlara qovuşanda sevgi hərarəti, duyğu ülviyyəti, “danışan lal” sözlərin mehribanlıq hərarəti təbii şəkildə ürəklərdəki həsrət “yağlarını” əridir. Fikirləşirsən ki, nə yaxşı sevənlərin ürəyində məhəbbət bolluğundan “yağa” yer olmur.
Sona xanımın ilkin şeirləri öz məhlələrində yazılsa da, əksər hallarda çəpərin o biri üzündəki məhləyə ünvanlanıb. Poetik sözlərin emosional təmizliyi gələcək ailənin səadət bünövrəsini qoyub.
Yeddinci sinifdə yazdığı və mətbuatda çap olunan “Ana oğul gözləyir” şeirindən tutmuş, bu günkü kitablarındakı poetik nümunələrə qədər, Sona xanımın fikir dünyasında işıq, ülviyyətə çağırış ruhu üst qatdadır. “Şərur qönçələri” ədəbiyyat dərnəyində kiçik səhnəyə bir qədər cəsarətlə, bir qədər kövrəkliklə sinə gərən çəlimsiz qızın dodaqlarından şeir misraları kəpənək kimi uçurdu. Bu uçuş məktəbli şairənin “içindəki çəhrayı dünyanın” ruhlara aydınlıq yağışı səpmək coşqunluğunun uçuşu idi. Özünə, sözünə, qonşu çəpərin o biri üzündəki məhəbbətinə qətiyyətli inamın uçuşu idi.
Əksər ailələrdə olduğu kimi, Sona xanımla ömür-gün yoldaşı Əli müəllimin ailəsində də çətinliklər olub. İstər təhsil illərində ayrılıqda, istər həyat yollarında birlikdə kiprikləri ilə od götürdükləri məqamlarda da şəxsiyyət bütövlüyünü, ləyaqət ucalığını, ailə qürurunu, ailə vüqarını həmişə uca tutublar. Bu ləyaqət, bu vüqar, bu ucalıq həmişə qarşılıqlı səmimiyyətdən, ülvi ehtiramdan, munis səadətdən nur içib. Ailənin sıxıntılı günlərində Sona xanım ağrı-acısını dilə gətirməyib. Ağrını da, acını da, qəmi də, kədəri də misralara sıxıb. Həmin misralarda həzin etirafın ülvi təmizliyi, acı dərdin ikilikdəki şirinliyi, kədərin sevincə açılacaq sabaha inam var.
Sən
bildin, mən bildim, bir də dörd divar,
Başqası duymasın dərdimiz nədir.
Yarıya
böldüyün papirosların
Kül yeri, köz yeri ürəyimdədir.
Adətən, bir fərdin, xüsusən ziyalının
portret cizgilərini onun əməllərinə, amallarına,
cəmiyyətdəki mövqeyinə,
yaradıcılıqdakı uğurlarına görə
hansısa qələm sahibi qabardır, ona poetik tutumla təsvir
edir. Sona xanım Vəliyevanın “Zaman xəbərsiz
ötdü...” kitabındakı portret cizgiləri səmimi
etirafın, həzin pıçıltıların, kövrək
xatirələrin və ən əsası, namuslu həyat
yolunun ətirli ləçəklərindən çələng
hörüb. Şairənin müxtəlif
televiziyaların müxtəlif xarakterli verilişlərindəki
müsahibələrində bir həlimlik, bir qətiyyət, coşqun
bir ürəyin kövrək
pıçıltılarının sapa düzümü var.
Vətəndə
Vətənə varaq,
Yolu yarı yolda qoyaq.
Haqqa
üz tütüb yalvaraq,
Çıxaq
döyüşdən qəhrəman,
Yol başlayıb gedən karvan.
Bir neçə misrasını təqdim etdiyim bu bədii
lövhə “Yol başlayıb gedən karvan” adlı şeirdən
götürülüb. Həmin şeir bəstəkar Soltan
Hacıbəyovun “Karvan” simfonik lövhəsinə ithafdır.
Geniş mənada isə bu karvan Vətənə
layiqli Vətən övladı olan vətəndaş şairənin
yurda, torpağa, xalqa sevgi harayıdır.
Sona xanım bugünkü Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində təhsil alıb. Özünün
xatırlamalarından yadıma düşür ki, mən də
ona dərs demişəm. Təbii ki,
keçmiş tələbə ictimai həyatda, cəmiyyətdə,
yaradıcılıqda uğur qazananda bütün müəllimlər
deyirlər ki, “tələbəm olub”. Bu,
qürurdur, fəxrdir, sevincdir. Ancaq məni daha çox
sevindirən Sona Vəliyevanın Xalq rəssamı Əzim Əzimzadənin,
Xalq artisti, məşhur opera rejissoru Soltan Dadaşovun
yaradıcılıqları, “Molla Nəsrəddin”in milli-mənəvi
dəyərlər uğrunda cəhalətlə, rəzalətlə,
qəbahətlə çarpışması barədə elmi
qənaətlərinin fikir tutumu, məna dəyəridir. Onun təhlillərində fəlsəfi dərinliyə
varmaq, psixoloji qatları vərəqləmək
bacarığı var. Müraciət etdiyi mövzudan
çıxardığı mənanı, gəldiyi qənaətləri
ustalıqla elmi-nəzəri təhlil süzgəcindən
keçirə bilir.
Kamil şəxsiyyətə həmsöhbət
yalnız insan olmur. O, gözəl rəsm əsəri, maraqlı kitab, ləzzətlə
gördüyü işlə də həmsöhbət ola bilər. Bu mənada Sona xanımın
kitabları oxuculara maraqlı həmsöhbətdir: sevindirir,
düşündürür, heyrətləndirir, təəccübləndirir,
həyəcanlandırır, duyğuları təzələyir...
Elə şeir yazanlar, elə jurnalistliyə meyl göstərənlər,
elə elmlə məşğul olmaq istəyənlər var
ki, mətləbin cövhərindən, fikrin mayasından
danışa bilməyəndə məntiqsiz cümlələrə
sözlərdən bəzək-düzək vurmağa
çalışırlar. Sona xanımın
yazılarında mövzunun mahiyyəti sözün
gücü ilə dəqiq, ifadəli və yığcam
şəkildə oxuculara çatdırılır. Onun sözləri “şikəst”, “şil” deyil,
qanadlıdır və bu qanadlı kəlmələr ancaq
müəllifin arzuladığı səmtə, müəllifin
istədiyi ucalıqda uçurlar.
İngilis ədibi Uilyam Tekkereyin müdrik kəlamını
xatırlayıram. O, yazır: “Rəftar əksən adət biçərsən;
adət əksən xasiyyət biçərsən; xasiyyət
əksən tale biçərsən”. Sona
xanım insanlarla xoş rəftarı, oxucuları ilə mərhəm
dialoqu öz xarakterində adət kimi formalaşdırıb.
Buna görə də qələm sahibi kimi, vətəndaş
kimi, ictimai xadim kimi, dost kimi taleyinə xoşbəxtlik nəsib
olub.
Şair üçün obrazlı düşünmək
təfəkkürünün formalaşması vacib və
mütləqdir. Onun bədii məntiqi məhz obrazlı
düşüncə tərzinə əsaslanır. Sona xanım obrazlı düşünə bilir və
bunu gözəl yaradıcılıq vərdişinə
çevirib. Həmin yaradıcılıq
vərdişi ona emosional duyğuları daha ecazkar forma və
məzmunda təsvir etməkdə yardımçı olur.
Onun
şeirləri, müxtəlif poetik silsilələri,
ayrı-ayrı kitabları barədə fikir söyləyən
Fikrət Sadığın, Sabir Rüstəmxanlının,
Nizami Cəfərovun, Rüstəm Behrudinin, Vaqif Yusiflinin,
Flora Xəlilzadənin və neçə-neçə
söz, fikir sərraflarının məqalələrində
Sona Vəliyevanın portretinin xarakterik cizgiləri daha da obrazlı verilib. Bu obrazlılıq sanki şairə xanımın
poetik aləminin sehrli xəzinəsinin qapısına “sim-sim”
açarıdır.
“Zaman xəbərsiz ötdü...” kitabının bir
bölümü Sona Vəliyevanın alimlik və ictimai
xadimlik fəaliyyətlərinə həsr olunub. Acı da olsa, etiraf etməliyik
ki, cəmiyyətimizdə ictimai-siyasi aləmdə
hündür görünmək üçün şərəf
və ləyaqətlərini qatlayıb ayaqlarının
altına qoyanlar var...
Sona xanım mənəvi-əxlaqi dəyərləri
uca tutan, şərəf və ləyaqətinin qüdsiyyətini
qətiyyətlə qoruya bilən ictimai xadimdir.
Sona xanım elm çırağının
başına pərvanə olan və bakirəliyini ülviyyətlə
qoruduğu elmin ona başucalığı gətirdiyi
ziyalılardandır.
Sona
xanımın Qarabağ harayı budur: “Şuşaya ilk bayraq
asan, Könlümə qardaş düşübdür”.
Sona
xanım bəzən təfəkkürün, idrakın
azlığından giley edir: “Bir az idrak ver Allah, insanı
tanımağa, Bir az möhlət ver Allah, dünyanı
tanımağa”. Bu qəlb dünyasından Vətən
dünyasına, fərd pəncərəsindən həmvətənlərə
haraylı, hayqırtılı
çağırışdır. Həmin
çağırışın fikir zindanı ağır
olduğu qədər də ruhları titrədən
cingiltilidir.
Sona xanımın hər şeirinin öz rəngi var. Hər
rəngin də öz ovqat ətri.
Bu ətir
gah sentimental duyğular oyadır...
Gah tənhalıqda
xəyala dalmağın ləzzətini verir...
Gah
ruhumuza Vətən sevgisinin rayihəsini çiləyir...
Gah
insanlara bəslədiyimiz sevgimizdə idrakımıza
çıraq tutur...
Gah
tarıma çəkilmiş əsəblərimizə
sığal və tumar çəkir...
Ən əsası isə odur ki, bütün məqamlarda
şairanə musiqi qəlbimizin sarı simini titrədir. Duyğumuzun
alatoran mürgüsünü oyadır.
XIX əsrdə
yaşamış fransız ədibi Qustav Flober bəlkə də
bu sözləri XXI əsr üçün yazırdı: “Gələcək
ədəbiyyat elm və incəsənətin vəhdətidir”.
Sona xanımın poeziyasında zərif incəsənət
ahəngi, incəsənətə aid publisistik
yazılarında güclü poetik ruh var.
İnsana ömrü Tanrı bəxş edir, ata və
ana onu dünya cığırına salır. Yaşamaq
haqqı isə daxili mətnlik, həyat amalı, vicdan
paklığı, iradə qətiyyəti,
işgüzarlıq əzmkarlığı ilə
qazanılır. Sona xanım bu haqqa inam və
ülviyyətlə qovuşub. Onun duyğuları
qoşa qanadlıdır: poeziya munisliyi və fəlsəfi
kamillik.
Şair kimi Sona xanımın iradə
azadlığının ənginliyi əsrarəngizdir.
İctimai xadim kimi Sona xanımın fikir
saflığı həqiqət meyarıdır.
Sənət adamı kimi Sona xanımın əqidə qətiyyəti
ülvi reallığa söykənir.
Vətəndaş kimi Sona xanımın qeyrəti Vətən
sevgisindən nur içir.
İngilislərin
belə bir deyimi var: “Abadlıq adamın öz evindən
başlayır”. Sona xanımın ailə
qüdsiyyətində, ana məhəbbətində, nəvə
sevgisində dupduru paklıq var. Və bu paklıq müxtəlif
şəkildə onun yaradıcılığına qəribə
bir məhəbbət, ehtiram ahəngi verir.
Alman
mütəfəkkiri Hegel vaxtilə yazıb: “
Azadlıq dərk olunmuş zərurətdir”. Sona xanım poetik düşüncələrində,
publisistik qənaətlərində fikir dünyasına pəncərəni
canına-qanına işləmiş azadlıq ruhundan
açır.
Buna görə də Sona xanımın
yazdıqlarını birnəfəsə oxumaq olur.
Buna görə də Sona xanımın misralarını
su kimi “içmək” həzz və ləzzət verir.
Buna görə də Sona xanımın şeirlərində
çılğınlığın yumşaq ahəngi, qərəzsiz
sevginin qüdsiyyəti, təmənnasız ehtiramın
hüsnü, torpağa bağlılığın təravəti
könül oxşayır.
Buna görə də tənha oxucu Sona xanımın
şeirlərini oxuyanda özünə həmdərd, həmfikir,
sirdaş tapır.
“Zaman xəbərsiz ötdü...” kitabı haqqında
çaparaq təəssüratlarımı bitirən məqamda
könlümdən keçdi ki, Sona Vəliyevanın mənə
avtoqrafla bağışladığı “Arazbarı” şeirlər
kitabını bir də vərəqləyim.
Vərəqlədim...
Xoşum gələn xeyli misranın altından şakərim
üzrə xətt çəkmişəm. Həmin misraları dönə-dönə
oxudum, bir qismini qatara düzdüm...
Qatara düzdüm... və gördüm ki, bu
misraların baş hərflərini üstdən
aşağı oxuyanda müəllifin öz adı və
soyadı alınır.
“Sözümdə nur, süfrəmdə şam”.
“Ovut qəmdən oynayanı”.
“Nifrətlə sevgimin həddi – iki kiprik məsafəsi”.
“Ay
ürkək baxışlı körpə çiçəyim”.
“Vətən sərhədidir Vətən
bayrağı”.
“Əli çıraqlı anamın,
yığışardıq işığına”.
“Leylasız Məcnundur insansız yollar”.
“İçim pardaq-pardaq dərd zəmisidir”.
“Yolların dolayısı tez çatan olur”.
“Eh, mənim arzularım yol gələn məktub”.
“Vətən Səttar qalasıdır, adın tarixin
yaddaşı”.
“Ayağım altında daşlar dil açır”.
Həmişə
öz adınızın və öz soyadınızın
sirli-sehrli, nağıllı-etiraflı nəğmələrini
dinləyəsiniz, Sona xanım!
Hörmət
və ehtiramla:
İlham ƏZİZOĞLU
525-ci qəzet.- 2013.-
23 may.- S.4.