“Azərbaycanda milli siyasət burada
yaşayan xalqların tam hüquq bərabərliyinə əsaslanır”
(davamı)
Müsahibimiz Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin sosial- siyasi elmlər kafedrasının müdiri,
fəlsəfə elmləri doktoru, professor Əlikram
Tağıyevdir. Söhbətimizin mövzusunu millətlərin
yaranması, təşəkkül tapması və
inkişafında müxtəlif ideologiyaların, dinin, diaspor və
lobbinin rolu, milli birlik məsələləri, milli mentalitet və
buna əsasən millətlərin təsnifatlaşdırılması,
qloballaşma fonunda milliliyin, milli dəyərlərin
qorunması, etnik münaqişələrin yaranma səbəbləri
və problemdən çıxış yolları kimi məsələlər
təşkil edir.
– Əlikram müəllim, bəs Avropa mentalitetinin əsasında
hansı amillər dayanır?
– Orta əsrlər
Avropa cəngavərliyi Avrasiyada türk cəngavərliyinin təsiri
altında formalaşıb. Türk-islam ölkələrində
feodal-patriarxal, hakim zadəgan mentaliteti bir tərəfdən
özgə işğalına dözməzlik, digər tərəfdən
isə özündən zəiflərə mərhəmət
göstərmək xüsusiyyətlərinə malik idi.
Səlahəddin Əyyubi xaç
yürüşləri qəhrəmanlarını bir-birinin
ardınca tutub onlardan cərimə almaqla kifayətlənirdi.
I Pyotr Prut səfərində türklərə
əsir düşməmək üçün daha
biabırçı şəkildə güzəştə
getməyə məcbur olmuşdu. Bütün Avropa cəngavərlərini
və krallarını məğlub edən Sultan Bəyazid
onları azad buraxıb deyib: “Gedin, qoşun yığıb təzədən
gəlin, sizi məğlub etməkdən çox məmnun
oluram”. Başqalarına qarşı belə rəhmli
olan türk sərkərdələri bir ucdan bir-birini
qırıb çatıb, bunun da nəticəsində
Avrasiyada türk-monqol imperiyası sərhədləri daxilində
türk-tatarların özlərinin qurub yaratdıqları
Rusiya imperiyası yüksəlib. Əmir Teymur
Toxtamışı əzməklə Şərqi Avropanı və
Rusiyanı, Sultan Bəyazidi məğlub edib əsir
götürməklə Bizans və Balkan dünyasının
düz 50 il rahat nəfəs almasına şərait yaradıb.
Özü öləndən sonra
dövrünün ən böyük imperiyası olan dövləti
qardaş qırğını meydanına çevrilib. Eynilə İran və Azərbaycanda hökm
sürmüş sülalə savaşları dövləti zəiflədib,
onu xaricilərin üzünə açıb, əhalisini
yarımasılı vəziyyətə salıb.
– Bizim
mentalitetimizin özümüzəməxsus spesifikası barəsində
düşündüklərinizi eşitmək maraqlı
olardı...
–
Bütün xalqların mentaliteti kimi Azərbaycan
xalqının mentalitetində də antinomluq xasdır. Bir tərəfdən
azadlıq və müstəqilliyə meyl, milli vətənpərvərlik
hissləri, digər tərəfdən isə konservatizm və
köhnə qaydalardan ayrılmazlıq, dinə və arxaik ənənələrə
bağlılıq meylləri, lənglik və gec təşkilolunma,
totalitarizm və avtoritarizmə rəğbət, özgə
hökmranlığa dözüm, yaxşı yaşamaq
eşqi, lakin ona hansı yolla çatmağa nail olmamaq, namus və
qeyrət hissini dar çərçivədə, öz evinin
hüdudları çərçivəsində anlamaq, onu
genişləndirib ümummilli, ümumtürk və
ümumislam sərhədlərinə çıxara bilməmək
məhdudluğu və sair kimi amillər bizim milli mentalitetimizdə
mövcud olan ziddiyyətlərdir.
Azərbaycan tarixindən götürülmüş iki
misal xalqımızın tarixində olmuş və indinin
özündə də birmənalı qarşılanmayan
antinomlarla qarşılaşırıq. Şirvan
hökmdarı I İbrahim Şirvani Teymur
işğalından, deməli, qan və qarətdən,
bütün fəsadlardan qorumaq üçün incə bir
hiyləyə əl atır və o da baş tutur. Bunun nəticəsində Teymurun hörmətini
qazanan Şirvanşah həm də onun müttəfiqinə
çevrilir. Buna səbəb onun “doqquzuncu
qul mən özüməm” deməyi özünə
sığışdırması, mənəm-mənəmlik
məqamının yararsız olduğunu anlaması idi. Amma analoji tarixi şəraitdə Cavad xan da müəyyən
hiylələrlə Gəncənin və Gəncəbasarın
təhlükəsizliyini qoruyub saxlaya bilərdi. O
zamankı tarixi şərait əksəriyyətimizdə Cavad
xana haqq qazandırmaq şövqü oyadır. Amma
unuduruq ki, vətənpərvərlik və milli qeyrət, təkəbbürlülük
və mənəm-mənəmlik bütün tarixi şəraitlərdə
özünü istənilən kimi doğrultmur. Cavad xanın bu təkəbbürü özünə,
nəslinə və xalqa çox baha başa gəldi. Halbuki digər Azərbaycan xanları (məsələn,
Qarabağ xanı İbrahim, Naxçıvan xanı Kəlbəli,
Talış xanı Mustafa və başqaları) kimi o da
müəyyən güzəştlərə getməklə Gəncəni
qoruyub saxlaya bilərdi. Məhz bu
dağıntıdan və yerli müsəlman əhalisinin
kütləvi qırğınından sonra ermənilər
kütləvi surətdə Gəncədə məskunlaşmağa,
boş yerləri doldurmağa başladılar.
Siyasi mədəniyyət sərvətlərinin milli həyatda
reallaşması milli idealın həyata keçirilməsi
körpüsündən keçir. Milli-mənəvi qaynaqlara söykənmək
əsasında milli ideyanın missionerlik funksiyasının
yerinə yetirilməsi, bu yolda lazım gəlsə hətta
müəyyən qurbanların verilməsi, islam
dininin mütərəqqi cəhətlərindən,
türkçülük ideallarından və müasirləşmək
meyillərindən yayınmaq bu idealın həyata
keçirilməsi vasitəsidir.
– Bir halda
ki, bəzi xalqların milli mentalitetindəki xüsusiyyətləri
təsnifatlandırdınız, üzdəniraq
qonşularımızın – ermənilərin milli xarakteri
haqqında hansı tezisləri söyləyə bilərsiniz?
– Erməni
milli xarakterini əsrlər boyunca dəyişməz sayan
Şaginyan yazırdı: “Məncə, başqalarından, məsələn,
Qədim Yunanıstan və Qədim Misirdən fərli olaraq
erməni xalqında milli tip, milli xarakterin inkişafında, təşəkkülündə
tarixən başqalaşma olmayıb. Erməni
tipi məişət, yaradıcılıq, fikir,
düşüncə tərzində mənəvi və fiziki
mahiyyətin təzahürü baxımından
başqalaşmayıb. Sələflərinə
məxsus xalq tipi əlamətlərilə müqayisədə
əhəmiyyətsiz görünən fərqləri nəzərə
almadan öz tarixi yolunu davam etdirir”.
Yazıçının mühakiməsi necə də
olsa, ona hörmətlə yanaşmağı tələb
edir. Doğrudan da “Ermənistan” qədim və orta əsrlərdən
üzü bəri “xıltlı, satqın, sahibinə nankor”
(“Qabusnamə”) və sair xüsusiyyətlərindən irəli
gedə bilməyib. Sivilizasiyanın və
mədəniyyətin inkişafı erməni mentalitetinə
kor ifart millətçilikdən özgə bir şey bəxş
etməyib. Erməni yazşıçısı
Nalbandyanın hələ keçən əsrdə (dediyi
sözlər fikrimizin sübutu üçün ən
yaxşı faktdır) yazırdı: “Məgər
özünü patriot saymaq, yaxud başqalarının
gözündə belə olmaq çətin işdir? Mən bunu başqa xalqlar haqqında yox, ancaq bizim ermənilər
barəsində deyirəm. Çünki
bizim xalqda patriot olmaq nə qədər asandırsa, başqa
xalqda bu, o dərəcədə çətindir. Patriot milləti tərifləyib göyə
qaldırır, onun eyiblərini özgələrdən gizləyir.
Erməni xalqına məhəbbətinin
şiddətini bu xalqın eyiblərini açıb deyənlərə
amansız nifrətində bildirir. O, belələrinə
böhtan atmaqla, onları söyməklə qisas alır.
Acı bir həqiqətdir ki, belə bir adam
bizdə nadan kütlənin hörmətini qazana bilir”.
Erməni mentalitetinin bu kimi xüsusiyyətlərini bir
sıra Avropa və rus müəllifləri də qeyd edib. Engels hətta
fahişəlik tarixinin Ermənistanda başlandığı
fikrini irəli sürüb.
Erməni
mentalitetinin ayrılmaz xüsusiyyətlərini bunlar təşkil
edir: hay-küyçülük, haray-həşir salmaq,
yalançılıq, ikiüzlülük, satqınlıq, rəhmsizlik,
yaltaqlıq, qorxaqlıq, xəsislik, namussuzluq, dilənçilik
və özünü yazıq göstərmək xisləti.
– Əlikram müəllim, hər bir milləti xaricə
təmsil və təbliğ edən başlıca qüvvə
onun diasporudur.
Bununla bağlı düşüncələrinizi
oxucularımızla bölüşməyinizi istərdik.
– Əvvəla, sözün hərfi mənasından
başlayaq. Diaspor anlayışı ilk dəfə yəhudilərdə
meydana gəlib və “səpələnmə” deməkdir.
Yəhudilərə qonşu xalqların və
digər xalqların onların hökmdarlarının təcavüzkar
münasibəti onların dünyaya səpələnməsinə
səbəb olub. Lakin yəhudilərin
siona olan münasibəti və Fələstinə
bağlılığı və oranı özlərinə Vətən
bilməsi ideyası sönməyib. Bu da
sionizmin yaranmasına səbəb oldu. Bununla
belə yəhudilər dünyada ən böyük və
nüfuzlu diaspor olaraq qalmaqdadır. Erməni
diasporu da yəhudi diasporu kimi dünyaya yayılmış və
güclü diasporlardan biridir.
– Bəzən
lobbi ilə diaspor anlayışını
qarışdırırlar. Bunların fərqi nədir?
– Lobbi
anlayışının ilkin mənası ingilis parlamenti ilə
bağlıdır. Parlamentdə müzakirə olunan məsələyə
müsbət səs verənlər sağ, mənfi səs verənlər
sol dəhlizə çıxırdılar və bu lobbi
adlanırdı. Onlar burada özlərinə həmfikir
axtarırdılar. Sonradan bu söz
artıq xarici ölkələrdə mövcud olan nüfuzlu,
maraqlı adamlara deyilirdi. Adətən,
lobbi diasporun içində meydana gəlir, lakin diaspor olmayanda
da lobbini yaratmaq mümkündür. Yəni
bu, maraq və təzyiq qrupu kimi mövcuddur və onu müxtəlif
şirnikləndirici vasitələrlə yaratmaq
mümkündür. Hazırda bizdə
lobbi çox zəifdir. Bunun
üçün ən birincisi diaspor daxilində təşkilatlanma
vacibdir. Azərbaycan diasporunun tarixi qədimdir.
Bu diaspor müxtəlif sosial-siyasi amillərin təsiri
altında yaranıb. Xalqların bir yerdən
digər yerə köçürülməsi, sosial səbəbdən
miqrasiya, qloballaşma şəraitində xalqların
qovuşub birləşməsi, inteqrasiyası və sair səbəblər
bunu meydana gətirib.
Repressiya illərində Sovet Şimali Qafqaz və qismən
Azərbaycan xalqlarını Orta Asiyaya sürgün ediblər. Kollektivləşmə
dövründə Azərbaycanda varlı və orta təbəqə
demək olar ki, sürgünə göndərilib. Xüsusilə padşah və hökmdarlar tayfa və
qəbilələri bütövlükdə sürgün
edirdilər. Qədim və Orta əsrlərdə
istilalar vaxtı müxtəlif Azərbaycan tayfalarının
sürgün olunması buna misal ola bilər.
Çar Rusiyasının Qafqaza gəlməsi ilə
bütöv-bütöv xanlıqlar, tayfalar sürgün
olunurdu. “Kürəkçay”,
“Gülüstan” müqavilələrindən sonra İran və
Türkiyədən kütləvi şəkildə ermənilərin
Azərbaycanda məskunlaşdırılması Qarabağda,
Tiflisdə, Bakıda, Xəzər sahilində ermənilərin
sayının artmasına səbəb oldu. Bunun nəticəsində azərbaycanlılar Orta
Asiya, Türkiyə və başqa ölkələrə
mühacirət etməyə məcbur olurdular.
(Ardı var)
Sevinc MÜRVƏTQIZI.
525-ci qəzet.- 2013.-
24 may.- S.6.