Orta məktəblər
üçün alternativ dərsliklər zamanın tələbidir
1998-ci ildən
respublikamızda həyata keçirilən təhsil
islahatları və bu istiqamətdə qəbul edilən
Dövlət proqramlarının reallaşdırılması
həm orta, həm də ali təhsilin məzmununa
ciddi şəkildə təsir göstərməkdədir.
Orta məktəblərimizdə Milli kurikulum
anlayışı, ali məktəblərimizdə
isə Kredit sistemi artıq təsdiqini tapıb. Ən əsası da odur ki, geniş ictimaiyyət bu
proseslərin içindədir, ölkədə aparılan təhsil
islahatları və onun məzmunu barədə hər kəsin
məlumatı var, əldə edilən nəticələrə
və üzə çıxan çatışmazlıqlara
biganə qalan, demək olar ki, yoxdur. Təhsil
sistemimizin Avropa və dünya təhsil məkanına
uğurlu və sürətli inteqrasiyası göz
qabağındadır. Bunun nəticəsidir ki, ölkəmizdə
reallaşmaqda olan xaricdə təhsil proqramı ilə
yanaşı, həm də xarici tələbələrin Azərbaycan
ali məktəblərində təhsili
üçün imkanlar genişlənir.
Ölkə prezidentinin sərəncamı ilə yeni təhsil
nazirinin təyin olunması təhsil sahəsində yeni
dövrün başlandığına, yeni yanaşmalar və
təhsil texnologiyalarının tətbiqinə işarədir. Bu, ilk növbədə
insan faktoru, yeni nəslə mənsub kadrların
potensialından, onların müasir və çevik
dünyagörüşü və yanaşma prinsiplərindən
yetərincə faydalanmaq cəhdi ilə bağlıdır.
Dünya sürətlə dəyişdiyi kimi, onun
inkişafını şərtləndirən təhsil də
sürətlə dəyişir, yeni təhsil modelləri tətbiq
edilir. Bizdə də bu proseslər gedib və gedir.
Lakin sürətli dəyişikliklər fonunda itirdiklərimiz
və artıq bərpa etmək gücündə
olmadığımız dəyərlər də var.
Düzdür, subyektiv səbəblərlə yanaşı,
burada obyektiv səbəblər də olub və onlar yenə
qalmaqdadır...
Bu məqalədə məqsədimiz aparılan və nəticəsi
göz qabağında olan islahatlardan danışmaq deyil. Məqalənin
mövzusu orta məktəblər üçün dərsliklər
problemidir ki, bu sahədə də Azərbaycanda kifayət qədər
təcrübə və uğurlar əldə olunub. Orta
məktəblər üçün dərsliklərin
yazılması və nəşri işində
uğurlarımıza kölgə salan bir məqam var ki, bu barədə
həm Təhsil Nazirliyində, həm nəşriyyatlarda, həm
də müəllif kollektivləri arasında çox
danışılır və müzakirələr
aparılır, lakin bu günədək köklü dəyişikliklər
yoxdur. Söhbət alternativ dərsliklərin
mövcudluğundan, tədris standartları, proqramlar, Milli
kurikulumun tələbləri əsasında yazılan orta məktəblər
üçün bərabərhüquqlu dərsliklərin istifadəsinə şəraitin
yaradılmasından, onların yazılması, nəşri və
istifadəsində alternativlik prinsipinin gözlənilməsindən
gedir. Məsələnin müsbət həllinin orta təhsil
pilləsinə cavabdeh olan Təhsil Nazirliyinin, Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının, məktəbin,
fənn müəllimlərinin, ən əsası da
şagirdin marağında olmasını əsas götürərək,
bu istiqamətdə bəzi mülahizələrimizi bildirmək
istərdik. Əslində heç kəsin və
heç bir təşkilatın marağına toxunmayan,
hansısa yeni və daha məqbul texniki prosedurların gözlənilməsini
tələb edən bu məsələnin bu gün
bizimçün hansı fəsadlar törətdiyini
açıqlamaqla dərsliklərin istehsalında və
istifadəsində alternativliyin təmin edilməsindən əldə
edə biləcəyimiz faydanı önə çəkmək
niyyətindəyik.
Birincisi, dərsliklərin hazırlanmasında və
istifadəsində alternativlik yeni mövzu deyil. Bəlkə də,
bu gün ölkənin təhsil sisteminin malik olduğu imkanlar
əhatəsində məsələni qabartmaq və bir daha
gündəmə gətirmək yersizdir. Çünki
sosialist sisteminin və təfəkkür tərzinin süquta
yetdiyi, analoji təhsil islahatları və proqramları həyata
keçirən Şərqi Avropa və MDB ölkələrinin
böyük əksəriyyətində bu məsələ
çoxdan öz həllini tapıb. Hələ 1998-ci
ildə Budapeştdə olarkən ölkənin Təhsil
Nazirliyində bizə orta məktəb dərsliklərin
hazırlanması, müəllif və nəşriyyat
kollektivlərinin, dərsliklərin satış və marketinq
şəbəkəsinin işi haqqında məlumat verildiyi
zaman aydın oldu ki, 7-ci sinif üçün eyni proqram əsasında
hazırlanmış 70 “Cografiya” və 30 “Riyaziyyat” dərsliyi
mövcuddur. Müəllif və nəşriyyatlar,
məktəb və müəllimlər, valideyn və
şagirdlər üçün seçim imkanları, rəqabət
meydanı var.
Açığı,
məndə olan məlumatlara görə, bu məsələ
bizim Təhsil Nazirliyində də dəfələrlə
qaldırılıb, tender komissiyasında müəyyən
olunmuş bal həddini aşan bəzi dərsliklərə
dərs vəsaiti kimi yaşıl işıq da
yandırılıb. Lakin texniki şərtlər
və tələblər üzündən, yəni
satınalmalarla bağlı Dövlət qurumunun bu işə
razılığı olmadığından məsələ
öz həllini tapa bilməyib. Sadə təhsil
işçisi, ömrünü orta və ali təhsil
işinə xərcləməkdə olan Azərbaycan vətəndaşı
kimi məndə məntiqi bir sual yaranır: orta təhsil
üçün bunca elədiklərimizin,
gördüyümüz işlərin
qarşılığında belə bir natamamlığın
və paradoksallığın kimə nə faydası var? Milli kurikulum əsasında 1 və 5-ci siniflər
üçün 40-dan çox dərslik sifariş verildiyi
halda, cəmi dörd adda dərslik üzrə tenderin baş
tutması bizi narahat etmirmi? Belə bir vəziyyətdə
istədiyimiz dərslik komplektlərini əldə edə bilərikmi?
İkincisi, ölkənin bütün regionlarının
və məktəblərinin cəlb olunduğu, son illərdə
milli təhsil sistemimizdə köklü dəyişikliklər
yaradan, yeni tədris texnologiyalarını və
pedaqoji-psixoloji yanaşmaları, informasiya-kommunikasiya vasitələrini
məktəblərimizə intensiv şəkildə gətirən
Milli kurikulum müəllimlər üçün yeni perspektivlər
və yaradıcılıq imkanları açıb. İndi
ölkədə və xaricdə müvafiq təlim
kursları keçən, Təhsil Nazirliyinin xətti ilə
xaricdən dəvət olunan ekspert və mütəxəssislərin
apardıqları seminar-treninqlərdə iştirak edən,
lazımi hazırlıq səviyyəsinə malik
yaradıcı müəllimlərimiz yüzlərlədir.
Möhtərəm
Prezidentimizin sərəncamı ilə Təhsil Nazirliyi tərəfindən
reallaşdırılmış beşillik “İlin ən
yaxşı müəllimi” və “İlin ən yaxşı
məktəbi” layihələri orta təhsilimizə olduqca
böyük fayda verdi, sıravi məktəb və müəllimlərimiz
mühüm layihə, axtarış və tədqiqatların
müəllifinə çevrildilər. Növbəti beş
ildə də layihənin icrası, yəqin ki, ciddi nəticələrə
gətirəcək.
Sual
olunur: bu qədər potensialın qarşısında orta məktəblər
üçün alternativ dərsliklərin olmaması şəraitinin
mövcudluğu hansı məntiqə sığır? Bu, yaradıcı məktəb müəllimlərinin,
pedaqoji kollektivlərin marağına cavab verirmi? Ölkəmizdəki multikulturalizm, demokratiya,
yaradıcı mühit, təhsilimizə ayrılan külli
miqdarda vəsait şəraitində bu vəziyyət bizi qane
edə bilərmi? Bu imkanlara malik
olduğumuz halda, nə üçün
övladlarımıza, məktəb və müəllimlərimizə
sərbəst seçim imkanı vermirik? Əgər dərsliklərimiz
100 min nüsxəyə yaxın, bəzən də artıq
tirajla dövlət büdcəsi vəsaiti hesabına
çap olunursa (təlim rus dilində olan məktəblərdə
bu rəqəm 10-12,5 min nüsxə arasındadır),
alternativ dərslik istehsalı üçün hansı maneə
var? Bəzi qonşularımız kimi burada müəyyən hədd də qoya bilərik:
deyək ki, Dövlət standartı, proqramı və Milli
kurikulumun tələbləri əsasında yaradılmış
üç ən yaxşı dərslik layihəsinə qrif
verilə və dövlət vəsaiti hesabına çap edilə
bilər. Alternativ dərslik hüququ
qazanmış tədris vəsaitləri nəşriyyatların
vəsaiti hesabına da buraxıla bilər.
Üçüncüsü, nəşriyyatların
(söhbət ənənəvi olaraq tədris ədəbiyyatları
üzrə ixtisaslaşmış nəşriyyatlardan gedir) dərslik
çapına könülsüz və ümidsiz
qoşulması, öz ətrafına metodist müəllimləri,
pedaqoji sahə üzrə mütəxəssis alimləri
toplaya bilməməsi faktı da narahatlıq doğurur. Əlbəttə,
üç-beş nəşriyyatın belə imkanları
var, lakin onların bu sahədə dominant rolu
bütövlükdə tam səmərə verə bilməz.
Elə həmin o Macarıstan təcrübəsinə
müraciət etsək, hələ 90-cı illərin sonunda
orada orta məktəb dərslikləri nəşrinə 60-dan
artıq nəşriyyat qoşulmuşdu. Eyni
sayda əhaliyə və eyni böyüklükdə əraziyə
malik Azərbaycan üçün də bu variant məqbuldur.
Söhbət nəşriyyat-poliqrafiya sənayesində
monopoliyanın mövcudluğundan getmir, məsələnin məğzi
daha çox yaradıcı insanların – müəllim və
pedaqoq alimlərin, müəllif kollektivlərinin işə cəlb
olunmasından gedir. Heç kəsə
sirr deyil ki, nəşriyyatlar üçün orta məktəb
dərsliklərinin çapı böyük bir stimuldur.
Axı məsələ dərslik, müəllim
üçün vəsait və iş dəftərinin
hazırlanması və çapı ilə bitmir. Nəşriyyatlar dərslik komplektlərindən
törəmə dərslik vəsaitlərinin, tədrisə
yardımçı materialların çapını da üzərlərinə
götürməklə ətraflarında müəllif
kollektivləri, ixtisaslı redaktor və korrektorlar, rəssam və
dizaynerlər toplayır. Geniş mənada
bu həm də müəllimlərin sosial ehtiyaclarının
ödənilməsi, kitab bazarının normal
formalaşması, şagird və müəllimlərin
lazımi ədəbiyyatları əldə etməsi, vergi
ödəyicilərinin sayının artması deməkdir.
Dördüncüsü, müşahidələrimizə
görə, son illər dərsliklər eyni müəlliflər
tərəfindən yazılır, burada daha çox məktəb
müəllimləri fəallıq göstərirlər. Biz Zülfiyyə
Veysovanın iştirakı ilə ibtidai siniflər
üçün yazılan uğurlu dərslikləri qeyd etmək
istərdik. Lakin bir müəllifin bu qədər
dərslik komplektinə cəlb edilməsini də normal hal
hesab etmirik. Ali
məktəbləri təmsil edən metodist və pedaqoq alimlər
orta məktəb dərsliklərinin yazılmasına həvəslə
qoşulmurlar. Təbii ki, müəlliflərə
nəşriyyatlar tərəfindən kifayət qədər
qonorar ödənilməməsi problemi var. Xüsusən də
rus bölməsi üçün dərsliklərə görə
müəlliflər qəpik-quruş alırlar ki, bu da təlim
rus dilində olan məktəblər üçün dərsliklərin
yazılmasına tək-tük müəllifin həvəs
göstərməsinə səbəb olur. Axı tirajın dərslik və müəllimə,
vəsait mətni hazırlayan müəllifə nə dəxli
var? Nəşriyyatlar bu məqama xüsusi
fikir verməlidirlər. Müəllif
üçün qonorarın həcmi çap olunacaq dərslik
və müəllim üçün vəsaitin tirajı ilə
şərtləndirilə bilməz. Nəticədə tələm-tələsik
iş görülür (Çap vərəqinə görə
müəllif kollektivinə 100-150 manat pul ödənilən dərslikdən
nə gözləyəsən?).
Təhsil
rus dilində aparılan məktəblər üçün dərslik
yaradıcılığında güclü rəqabətə
meydan verilməlidir ki, fənn müəllimləri və
şagirdlər digər ölkələrin tədris vəsaitlərinə
– milli dəyərlər və ideologiyamızla,
maraqlarımızla səsləşməyən, həm də
istifadəsi normal tədris prosesi üçün sistemsizlik
yaradan dərsliklərə az müraciət etsinlər.
Elə bu
məsələdən doğan bir cəhəti də önə
çəkmək istərdim: metodika sahəsində orta məktəbin
ali məktəbi qabaqlaması, ali məktəb tələbələrinin
Milli kurikulumla tanış olmaması dolayısı yolla bu məsələnin
üstünə gəlib çıxır. Məncə,
pedaqoji ali məktəblərimizin
bütün metodist alimləri, məktəbdə pedaqoji təcrübəyə
rəhbərlik edən metodist və pedaqoqlar təcili olaraq
Milli kurikulum üzrə kurslarda iştirak etməli, ali məktəblərdə
metodikanın tədrisinə münasibət dəyişməlidir.
Aparıcı
metodist alimlərin orta məktəb dərsliklərinin
yaradılması prosesinə cəlb edilməsinin faydası
böyük ola bilər. Əvvəllər
dərsliklərin yazılmasına məktəb müəllimlərinin
cəlb olunması problemi var idisə, indi əks proses gedir:
metodist alimlərimiz özlərini işə vermək istəmirlər.
Əgər
Milli kurikulumun tətbiqinin əsas qayəsi
övladlarımıza bilik və bacarıqlar
aşılamaqdırsa, metodist alimin elmi-pedaqoji fəaliyyətinin
mənası şagird və tələbələr
üçün müasir tələblərə cavab verən
dərsliklərin, tədris vəsaitlərinin
yazılmasında iştirakdır.
Bu problem dərsliklərin qiymətləndirilməsi
prosesində də müşahidə olunur. Ayrı-ayrı fənlər
üzrə dərslik komponentlərinin qiymətləndirməsində
ali məktəblərimizin elmi-pedaqoji
potensialından qədərincə yararlanmağa ehtiyac var.
Ali və orta təhsil pillələrinin fəaliyyətinin
sıx koordinasiyası, aparıcı universitetlərimizin elmi
potensialını və bazasını orta məktəblərə
yönəltmək, ərazi üzrə məktəblərin
müvafiq universitetlərimizin baza məktəblərinə
çevrilməsi və ya sıx əməkdaşlıq
mexanizminin qurulması zamanın tələbidir. Bu mənada
Bakı Slavyan Universitetinin təcrübəsi maraq doğurur və
artıq öz bəhrəsini verir. Universitet Bakı
şəhərinin 190 saylı orta məktəbində ali və
orta təhsilin koordinasiysı kafedrasını təşkil
etmiş, istedadlı və qabiliyyətli uşaqlara
qayğının artırılması ilə bağlı
Dövlət Proqramının tələbinə uyğun
olaraq, öz nəzdində Məktəb-lisey kompleksinin
yaradılmasına, 2005-ci ildən başlayaraq ənənəvi
olaraq tələbələrin pedaqoji təcrübəsinin
qaçqın məktəblərində keçirilməsinə
nail olmuş, cari dərs ilinin başlanğıcında
Şuşa Rayon Təhsil Şöbəsi ilə əməkdaşlıq
müqaviləsi bağlayaraq, müştərək
elmi-pedaqoji tədbirləri, o cümlədən Şagird-tələbə
elmi konfransını yüksək səviyyədə
keçirə bilmişdir.
Beşincisi, orta məktəblər üçün
alternativ dərslik və dərs vəsaitləri dedikdə,
bizdə, ilk növbədə, orta məktəb dərslikləri
və abituriyentlər üçün vəsaitlər
arasındakı uyğunsuzluqlarla bağlı fikirlər
yaranır. Bunu kütləvi repetitorluğa səbəb olan
amillərdən biri kimi qiymətləndirir, dərslik
materialları və test bankları arasındakı
uyğunsuzluqların mövcudluğunu orta təhsil pilləsi
üçün ən ciddi problem hesab edirik.
Prezidentimizin məlum fərmanından sonra bu məsələyə də aydınlıq gətiriləcəyinə, orta məktəb dərslikləri və abituriyentlər üçün vəsaitlərin hazırlanmasına cavabdehlik daşıyan icra orqanlarının tam orta təhsilin bütün pillələrini əhatə edən vahid tədris standartları, fənn proqramları (kurikulumları), dərslik və test vəsaitləri hazırlanması istiqamətində çevik, ciddi və məhsuldar əməkdaşlığına və nəticədə bütün uyğunsuzluqların tam aradan qaldırılacağına ümid edirik.
Gəlin bir reallıqla barışaq ki, son bir neçə il ərzində xüsusən də yuxarı siniflərdə dərslik ikinci dərəcəli vəsaitə çevrilib. Dərslikdən törəmə test proqram və məcmuələrinin dərsliyi – ilkin mənbəni sıxışdırması anormal haldır. Burada istər müvafiq icra orqanlarının, istər məktəblərin, istərsə də valideynlərin üzərinə böyük məsuliyyət düşür. Sinif otaqlarında canlı dərs prosesinin dərslik üzərində deyil, test vəsaitlərinə istinadən qurulması şagirdlərin aşağı siniflərdə qazandıqları şifahi və yazılı nitq vərdişlərini korşaldır və unutdurur.
Fikrimizcə, məktəbdaxili qiymətləndirmədə, müvafiq icra orqanları tərəfindən aparılan ümumiləşdirici və yekunlaşdırıcı monitorinq və yoxlamalarda test tapşırıqları məntiqi sualları, açıq testləri, esse və inşa nümunələrini sıxışdırmamalıdır.
Onu da qeyd edim ki, dərslik müəllifi olaraq mən və mənimlə birgə keçən il tenderə, qiymətləndirmə komissiyasına dərslik layihələri təqdim edən mütəxəssislər bu il heç bir layihə ilə çıxış etmədik. Səbəbi, ilk növbədə, qiymətləndirmə komissiyasında müstəqil mövqeli mütəxəssis və ekspertlərin təmsil olunmaması, digər tərəfdən də, ötənilki tenderdə təmsil etdiyimiz nəşriyyatların maddi və mənəvi ziyan çəkməsi ilə bağlıdır.
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri cənab Mikayıl Cabbarov ulu öndərin anadan olmasının 90-cı ildönümünə həsr edilmiş məktəblilər arasında Respublika inşa müsabiqəsinin yekun tədbirində geniş pedaqoji ictimaiyyətə üz tutaraq, dərslik yaradıcılığına da münasibət bildirdi. O, dərsliklərin Təhsil Nazirliyində yazılmadığını və bu proses üçün ayrı-ayrı müəlliflərin, müəllif kollektivlərinin, nəşriyyatların və ictimai əsaslarla fəaliyyət göstərən qiymətləndirmə komissiyalarının məsuliyyət daşıdığını vurğuladı. Bizə elə gəlir ki, bu, olduqca dürüst mövqedir. İnanırıq ki, belə bir yanaşma orta təhsil pilləsi üçün dərslik yaradıcılığına, bu işdə alternativliyə meydan verilməsinə şərait yaradacaq. Orta təhsil verən müəssisələrimizin uğurlu fəaliyyətinə əsas maneə yaradan tədris vəsaitləri problemi Təhsil Nazirliyi və Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının birgə səyləri ilə tezliklə aradan qaldırılacaq.
Növbəti dərs ili üçün dərsliklərin (söhbət fənn kurikulumları əsasında yazılan 6-cı sinif dərsliklərindən gedir) hazırlanması üzrə yaxın günlərdə baş tutacaq tenderdə təklif və fikirlərimizin nəzərə alınacağına böyük ümid bəsləyirik.
Telman Cəfərov (Vəlixanlı),
filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2013.-
25 may.- S.10-12.