Təsəvvüf və postmodernizm
arasında
Bu
fani dünyanın illüziyasını dəf edərək əbədiyyətə
və sonsuzluğa qatılmağın iki fərqli yolu var.
Birincisi, insan bu sonsuzluq müqabilində özünü bir heç timsalında hiss edir və dünyanın dərk olunmasına, öz şəxsi təcrübəsi və ağlı ilə nəyə isə nail olmağa çalışmaqla yanaşı, özünü fövqəltəbii qüvvələrin, ən yaxşı halda, ilahi inamın ixtiyarına buraxır. Bu halda oriyentasiya üçün həmin fövqəltəbii qüvvələrlə rabitəyə girmək, mistik metodlardan istifadə etmək lazım gəlir. Mifik təfəkkür və dini təsəvvürlər də bu təməl üzərində formalaşır. Din insanı itməyə qoymur. Sonsuzluğun girdabına düşmüş insan harada isə uzaqlarda bir işıq görür və üzünü həmin səmtə çevirir.
İkincisi, dini hissdən, dünyanın ümumi ahəngindən, vəhdət ideyasından çıxış etmək və sonsuzluqda sonlunu axtarmaq və sonlunun dərki üçün qeyri-rasional yolla gələn məlumatlara, bilgilərə istinad etmək. Yəni söhbət biliklərin hissi təcrübənin və ya düşüncənin məhsulu olmayıb, birbaşa “ürəyə dammasından” gedir.
Bu isə ayrılıqda elm və ya ayrılıqda din olmayıb, yaradıcılığın sevgi və kəşfə əsaslanan üst qatıdır ki, burada inam və idrak birləşir. Elm və din neytral sahədə – fəlsəfə məqamında görüşür.
Bu dediklərimiz ruh ilə dünyanın, sonsuzluqla sonlunun, hisslə ağılın, təəssüratla məntiqin münasibətini ifadə edən, bu münasibətin müxtəlif formalarını, variantlarını araşdıran ənənəvi fəlsəfi fikrin kontekstindən kənara çıxmır. Əslində bizim nəyin bahasına olursa-olsun kənara çıxmaq niyyətimiz də yoxdur. Çünki içərisində olduğumuz bu fikir ümmanı özü o dərəcədə geniş və dərindir ki, onun nəliyini, kimliyini duymaq və ya anlamaq, hansı məqamdasa bu duyğunu canlı-canlı yaşamaq özü böyük bir nemətdir.
Maləsəf,
min illər boyu bəşəriyyətin bütün
böyük düha sahiblərinin baş vurduğu bu dəryada
nə isə yeni bir inci tapmaq ehtimalı az
olmaqla yanaşı, riski və zəhməti də
böyükdür. Dərinə endikcə, yenidən
üzə çıxmaq və hətta əgər ən qiymətli
bir inci də tapmış olsan, onu sahilə çıxarmaq
zor işdir. O inci ilə bərabər dərinliklərdə
itib-batmaq “şansı” daha çoxdur.
Amma yenilik axtarışında olanlar bunun çox asan
yollarını kəşf ediblər. Bu dəryaya heç girmədən,
heç özünü yormadan, mütləq hamının
danışdığı bir dildə danışmaq məcburiyyətində
olmadığını dərk etmək, hamı
üçün olan, babalarımızın və onların
da babalarının bildiyi vahid bir dünyanın
dışına çıxmaq, özün üçün
yeni bir dünya uydurmaq və təkcə sənə məxsus
olan bu yeni dünyada – öz məxsusi dünyanda atını
istədiyin səmtə, həm də dördnala çapmaq...
Burada səndən başqası yox, başqalarının
qoyduğu və sənin də mənimsəməli və təqib etməli
olduğun izlər yox... Hər yan xam. Xam bir dünya. Və burada din və dil məhdudiyyəti
də yox! İstədiyin kimi düşün,
istədiyin kimi yaz və danış. İstəyirsən,
lap elə rus dilində “xam” ol. Amma
xamlamamaq da olar. Həmin o yeni dünyaya
çox böyük sevgi və həssaslıqla da yanaşmaq
olar. Öz dünyanı özün qədər
sevmək olar. Və bu sevgi erotik yox, ilahi sevgi də ola bilər. Və bu dünya xam yox, bakirə
bir dünya da ola bilər.
Cavidin
nurani Dərvişi və Nitsşenin pirani Qocası
Cismani aləmin hissi təcrübə ilə öyrənilməsi
əsl həqiqətə çatmaq üçün yetərli
deyil. Ona görə də həqiqətə çatmaq
üçün bir “şübhə prinsipi”, skeptisizm də
vacib şərtdir.
Cavid
“İştə bir divanədən...” şeirində deyir:
Səhvimizdən
ta ki, doğsun şübhələr,
Həp seçilsin haqqü-batil, xeyrü-şər.
Şübhə olmasa, bildiklərimizi təkrar
yoxlamağa ehtiyac duyulmasa, hər bir bilik dinməz-söyləməz
həqiqət kimi qəbul edilsə, onda insanlar öz
baxışlarını yeniləşdirə bilməz,
inkişaf etməzlər. Bu ideya “Şeyx Sənan”
əsərində Dərvişin dili ilə “Babam Heyrət,
anamdır Şübhə” kimi səsləndirilir. “Həqiqət istərəm, yalnız həqiqət!”
– deyən Dərviş buna
çatmağın yolunu şübhədə görür.
Zira, Cavidin Dərvişi bir sufi mütəfəkkirindən
daha çox, qəlb üzrə ixtisaslaşmış Qərb
divanəsidir – bir Şopenhauer, Nitsşe və ya bir Berqsondur.
Amma daha konkret müqayisə göstərir ki, o, məhz
bir Nitsşedir. Burada Nitsşenin ideya obrazı onun “Zərdüşt
belə demişdir” əsərindəki nurani Qoca obrazı ilə
bir araya gətirilir.
Caviddə ixtiyar, nurani Dərviş ağaclıqdan
Şeyx Sənanın qarşısına çıxır. Nitsşenin nurani Qocası
meşədə Zərdüştün qarşısına
çıxır və ona insanlardan uzaq olmağı məsləhət
görür: “Bəs mən niyə meşəyə çəkilmişəm,
niyə özümdə dəfn olunmuşam? Ona
görə deyilmi ki, mən insanları qədərindən
artıq sevirdim? İndi yalnız Allahı
sevirəm. İnsanları sevmirəm daha.
İnsan mənim nəzərimdə natamam,
yarımçıq məxluqdur”.
Maraqlıdır
ki, Cavidin Dərvişi də insanlardan qaçır və
naqis, yarımçıq insanları sevmir, üstəlik məhz
Nitsşenin məlum termini ilə cavab verir:
Əgər
fövqəlbəşər olmaq dilərsən,
Kənar
ol daima cinsi-bəşərdən!..
Önəmli cəhətlərdən biri də budur ki,
iki əsər arasındakı paraleldə Şeyx Sənan Zərdüşt
qismində çıxış edir. O da həqiqət axtarır, o da ətrafından
uzaqlaşmış, əvvəlki mötəbər dini və
ictimai mövqeyindən imtina etmiş, dağda-meşədə
gəzərkən nurani Qocaya – Dərvişə rast gəlmişdir.
Söhbətin mövzusu isə insan və Allah
haqqında fərqli fikirlərin
qarşılaşdırılmasıdır. Nitsşenin
Dərvişinin – nurani Qocanın eşqi ilahi eşqdir. Bu arada o, Füzulinin Məcnununu xatırladır.
Yəni bu müqayisədə “Cavid Nitsşedən
bəhrələnmişdir” fikri birtərəfli olar,
çünki Nitsşe özü də çox şeyi Şərqdən
götürmüşdür. Bu mənada ilahi eşq və
Məcnun həyatının təsviri çox səciyyəvidir:
“İnsanlar arasına getmə, qal meşədə! Ya da
yaxşısı budur, heyvanların yanına yollan! Niyə axı mənim kimi olmaq istəmirsən?
Ayılarla, quşlarla müsahiblik etməyin nəyi
pisdir?” Təkcə Allahı sevən nurani
Qoca insanlardan qaçıb təbiətlə təmasa girir.
İnsanlar ilahi ruhu, Allahı yetərincə sevib-yaşada
bilməmişdilər. Qoca ona görə
insanları sevmirdi. Təbiət isə
Allahın yaratdığı kimi qalır, öz ilk vəziyyətini,
təbiiliyini, bakirliyini saxlayır. Nitsşedə
insan nəinki ətrafdakı təbiiliyə tapınır, o
həm də öz içindəki təbiiliyi, ilkinliyi, instinkti
üstün tutur. Ruhsuz, duyğusuz, zahirdə
xaç gəzdirib guya Allaha dua edən, içərisində
isə Allahı, ilahi eşqi öldürmüş olan
insanlar mağmındırlar. Onlar həm də
qatildirlər; həmin o ilahi duyğunun – Tanrının qatilləri.
Nitsşe və onun Zərdüştü isə
bu qatil mağmınlara nifrət etməklə yanaşı, əsl
insanı – fövqəlinsanı tərənnüm edir.
Cavidin
Şeyx Sənanı da dinə ancaq formal şəkildə yiyələnmiş,
onun ancaq zahiri tərəflərini mənimsəmiş, ilahi
eşq duyğusundan isə məhrum olan əshabələrindən
imtina edir, ayrılır, təklənir və həqiqi dini
hissin zahiri əlamətlərdən nə qədər
yüksəkdə durduğunu dərk edir. Özü
dərk edir, amma ətrafdakılara anlatmaq zordur. Bundan sonra yenə də “Şeyx Sənan”
dastanının və Əttarın bəlli poemasının
hekayəti köməyə gəlir. Çünki
sevdiyinin müqabilində nələrdən keçmək
olar, nələrdən yox, – dilemması bu ideyanı əyani
şəkildə tərənnüm etmək üçün
gözəl kontekstdir. Mövhumatdan, mərasimlərdən,
simvolikalardan, zahiri əlamətlərdən ayrılıb
saflaşdıqca və mahiyyətə yaxınlaşdıqca
dinlər arasındakı fərqlər də, çəpərlər
də götürülür, ancaq vəhdət ideyası, tək
Allah və ilahi eşq qalır. Bu məqamda
Cavidin yolu Nitsşedən ayrılır və yenidən Əttarla
qoşalaşır.
Bəli,
Cavid öz qəhrəmanını Nitsşe ilə Əttar
arasındakı uçurumdan keçirməyə cəhd
edir! Təhkiyə müstəvisində hər ikisinin təkrarı,
ideya müstəvisində hər ikisinin inkarı üzərində
qurulmuş yeni bir baxış! – Sintez!
Qərbdə
intellektual toxluq və mənəvi aclıq dövrü
Maraqlıdır ki, İblisin də, Mefistofelin də məntiqi
şübhə və inamsızlıq üzərində
qurulmuşdur.
XIX əsr Qərb mütəfəkkirlərinin çoxu
Götenin təsiri altında Mefistofelin suallarına cavab
axtarışına çıxmış və bu yol
onları ya uzaq Hindistana – buddizm qaynaqlarına, ya qədim Azərbaycana
– Zərdüştilik təliminin əsas ideyalarına, ya da
orta əsr islam məfkurəsinin
mühüm istiqamətlərindən biri olan təsəvvüf
ideyalarına gətirib çıxarmışdır. Beləcə, Hegel Mövlanaya gəlib
çıxır, Şopenhauer və sonralar Yunq və Fromm
buddizmə, Nitsşe Zərdüştə üz tutur. Bütövlükdə XIX əsr Qərb
düşüncəsi və mənəviyyatı
üzünü Şərqə çevirir, texnokratiyadan və
ssientist rasionalistlərdən xilas yolunu Şərqdə
axtarır. Hətta Mirzə Şəfi qəzəllərinin
bütün Avropanı gəzməsi də təkcə onun
poeziyasının gözəlliyi ilə deyil, o dövrdə Qərbin
mistik dünyagörüşünə ehtiyacı, intellektual
toxluğu və mənəvi aclığı ilə
bağlı idi.
Avropa Yeni dövr insanının normativlərini artıq
müəyyənləşdirmiş, ağıl, bilik, elm
öz sözünü kifayət qədər demişdi və
qarşıda bu normativləri keçmək, yeni azadlıq
dalğasına qatılmaq perspektivi dururdu. Müəllimlik,
mühəndislik, alimlik problemləri həll olunmuş,
dahilik, divanəlik, aşiqlik problemi isə açıq
qalmışdı. Allahdan ayrılaraq, onun
təbəəliyindən çıxaraq dünyanın mərkəzinə
və bütün proseslərin subyektinə çevrildikdən
sonra, özünü təbiətə qarşı qoyaraq
ondan nə almaq mümkündürsə aldıqdan sonra –
bütün bunların müqabilində insanın
özündən də ayrıldığı, içində
bir boşluq yarandığı üzə çıxdı.
Şopenhaueri də, Nitsşeni də, sonrakı dövrdə
postmodernistləri də narahat edən məhz fövqəldünya,
fövqəlinsan, normallıqdan kənar həyat idi. Lakin hələ
insanın normaları aşması, yeni bir aləmə, yeni
bir yola qədəm qoyması qorxulu bir addım idi. İşıqlanmamış bu yolun qaranlıq
döngələrində hərə özünə uyğun
bir bələdçi seçirdi. Və
bütün hallarda bu bələdçi Şərq idi.
Şərqə üz tutmayanlar isə bəzi nabələd
postmodernistlər kimi divanəlik məqamından dəlilik həddinə
enərək, qaranlığın girdabında əzab çəkirlər.
Daha dərin fəlsəfi əsas tapan
postmodernistlər isə bilərəkdən və bilməyərəkdən
şərqləşirlər. Rasionalizmi
aşıb keçənlər alçalanda instinkt aləminə,
yüksələndə – vəcd və şövq aləminə
varid olurlar.
A.Şopenhauer
yazır: “Dahilik ancaq xalis idrak subyekti, dünyanın aydın
gözü olmaqla, şəxsi marağın, şəxsi istəyin,
şəxsi məqsədin tamamən unudulması və buna
görə də müvəqqəti olaraq öz şəxsiyyətindən
imtina edilməsidir”. Burada sanki bir sufi
mütəfəkkirinin fikirləri ifadə olunmuşdur. Bunun üçün son fikri “insanın “bəsirət
gözü” açıldıqda o, dünyanın görən
gözünə çevrilir” kimi ifadə etmək yetərlidir.
Əslində bu, olsa-olsa tərcümə məsələsidir:
sadəcə sözün sözə yox, həm də
üslubun üsluba tərcüməsidir!
Yaxud
Nitsşe. Azərbaycanda ən çox “Tanrı
ölmüşdür” fikri ilə tanınan və bir ateist
kimi qələmə verilən Nitsşe olsa-olsa
xristianlığın sevgi və mərhəmət
ideyasının zamanın reallığında necə məhv
edilməsinə, necə öldürülməsinə
qarşı etiraz səsini ucaldırdı.
Nitsşenin təqsiri bu qətlin müəllifini
düzgün ünvanda axtarmamasında idi. Problemi
sosial-siyasi müstəviyə keçirə bilməyən,
zamanın iblisləşməsinin əsl səbəblərini
tapa bilməyən Nitsşe günahı alman xarakterində və
xristian riyakarlığında görürdü. Bəli, o, qatilin son ünvanı olaraq kilsəni
göstərirdi.
Məhz riyakarlıq şəxsiyyətin ikiləşməsinə
səbəb olur. Yalançı sevgi haqqında moizələr
gerçək nifrətə gətirib çıxarır.
Orta əsrlərin kilsə həyatında ilahi
ruhun, yüksək duyğuların
çatışmazlığı insanların bir-birini
şübhə altına almasına, öz bətnlərində
demonik qüvvələr axtarışına rəvac verirdi.
Hara baxsan cadugərlik, iblislik, şeytanlıq
görünürdü və bu ab-hava insanların qəlbində
ali duyğulara yer qoymurdu. M.Fukonun
“Anormallar” əsərində inkvizisiya salnamələrinə
istinadla yazdığına görə, o dövrdə insan
ruhu saysız-hesabsız cinlər, şeytanlar və iblislər
tərəfindən işğal olunurmuş. O, XV əsrin
müəllifi Şprenqerin 300 min şeytan növü
saydığını qeyd edir. Əlbəttə, Fuko
özü Nitsşe kimi fövqəlinsanı deyil, məhz
tör-töküntüləri, normallıqdan
aşağıda duranları araşdırdığından,
insanın ağlın nəzarətindən
çıxmasının müxtəlif formaları və
tarixdən buna “dəstək” olan misalları məmnuniyyətlə,
geninə-boluna şərh və hətta tərənnüm
edir. Müasir dəhşət filmləri, vampirlər, cadugərlər,
ruhların şər qüvvələr tərəfindən
işğalı və s. məhz Fuko kimilərin
“yüngül əli” sayəsində xəstə təxəyyüllərdən
virtual dünyaya və oradan da gerçək həyata
nüfuz edir. Amma əsl postmodernist sənət
və ədəbiyyat ənənəvilikdən və normativlərdən
kənara çıxmağın insanın xəstə deyil,
sağlam təxəyyülü sayəsində də
mümkün olduğunu sübut edir. Bəli,
asfalt yoldan kənara çıxıb bataqlığa da
düşmək olar, çəmənliyə, bulaq
başına da dönmək olar.
“Antixrist” və ya “Niyə tərsa qızı?”
Bax, bu məqamda tədqiqatçıları narahat edən
bir sualın da cavablandırılması üçün
işıq ucu görünür. “Nəyə görə
Əttar da, Cavid də sevgi hədəfi kimi tərsa
(qeyri-müsəlman) qızını seçirlər?” Əttarda məbəddə qulluq edən tərsa
qızının məbədə də, xristianlığa
da, sevgiyə də qəlbən heç bir aidiyyəti
olmadığı xüsusilə
vurğulanır. Çünki o dövrdə
xaç yürüşünə çıxan və qəlbi
nifrətlə dolub-daşan xristian cəngavərləri kimi,
gözəl tərsa qızlarının da qəlbi ülvi
hisslərdən və ilahi sevgidən məhrum idi. Əttarın
Şeyx Sənanı Nitsşedən neçə yüz il öncə tərsa qızına riyadan uzaq həqiqi
sevgi, ilahi eşq dərsi verir. Təsadüfi
deyil ki, Nitsşenin “Antixrist” əsərində qədim yunan ədəbiyyatında
tərənnüm olunan insani münasibətlərin kilsə
normativlərinə salınması, real insani ehtirasın
axtalanması necə tənqid olunursa, islamdan, xüsusilə təsəvvüfdən
gələn saf insani duyğuların da xristian sərhədlərinə
buraxılmaması eləcə ifşa olunur. O yazır:
“Xristianlıq antik mədəniyyətin bəhrəsini məhv
elədi, sonra da islam mədəniyyətinin bəhrəsini məhv
elədi”.
Yeni
Dövrün ictimai və mənəvi həyatına nüfuz
edə bilməmiş və bir tərəfdə ağıla,
biliyə, elmə əsaslanan yeni həyat tərzi, digər tərəfdə
sadəcə ənənə kimi yaşadılan və
insanın gerçək mənəvi həyatı ilə
artıq heç bir əlaqəsi olmayan xristian sevgisi!
Nitsşedə bədbinlik və nihilist əhval yaradan səbəb
insan qəlbinin qaranlığında kök salan heyvani
instinktin üstünü ağılla örtmək ənənəsi
idi. Amma həmin o ağıl, həmin o normativlər qəlbin
dərinliyindəki böyük həyat enerjisinin, həqiqi
ilahi eşqin də üzərini qapadır və insanı
uçmaq səadətindən məhrum edirdi. Ona görə
də Nitsşe din və əxlaq pərdəsinə
bürünmüş riyakarlığa qarşı
çıxır və insan ruhunun gizli potensialına
özünü realizə etmək imkanı verilməsini istəyirdi.
Yəni ancaq hər bir insanın öz gerçək
missiyasının üzə çıxması, onun öz
xislətində, ruhani dünyasında xeyir və şər
qüvvələrin azad mücadiləsi və nəhayət,
daha güclü olanın qələbəsi riya pərdəsinin
götürülməsinə, hər kəsin iç
üzünün açılmasına gətirə bilər. Burada Mövlananın “ya olduğun kimi görün,
ya göründüyün kimi ol” kəlməsi yada
düşür. Nitsşenin nifrəti
gerçək həyatın, zəmanənin yalanlarına, həqiqətin
və ruhani işığın üstünü riya pərdəsi
ilə örtənlərə qarşı idi. Onun üsyan etdiyi Allah öz mühitinin, zəmanəsinin
uydurduğu yalançı obraz idi. Həqiqi
Allah filosofun qəlbinin lap dərinliklərində gizlədilmişdi.
Təsadüfi deyil ki, o, hər şeydən əli
üzüləndə, ümidsizlik məqamında yenə də
üzünü Allaha tutur: “Məni sev – yoxsa məni bu tənhalığımda
özgə kim sevər, kim bağrına
basar?” Cavidin “İblis” əsərində
İxtiyar şeyxin dili ilə səslənən öncə
Allaha sevgi, sonra isə intiqam ruhunu Nitsşedə tərs zaman
ardıcıllığında – öncə intiqam, sonra sevgi
şəklində görürük. Tanrını
özünə düşmən sayan Nitsşe “buz
bağlamış ürəyini isitmək üçün”
yenə Allaha müraciət edir, – başqa nicat yoxdur.
Zirvədə təkliyə dözə bilməyən, təkliyin
ağır yükünə tab gətirməyən, göylərin
ənginliyində başı gicəllənən, yerdəki
günahları təkbaşına daşıya bilməyən
insan yenidən bu ucalıqda özünə yoldaş,
mürşid və bələdçi axtarmaq ehtiyacı duydu. Və nə
vaxtsa sakitcə tərk etdiyi öz böyük himayədarını
yenidən yada saldı. Ən azından, məsuliyyəti
bölüşmək, günahları “qaytararaq”
yüngülləşmək və gücü çatanlara,
sonlu olanlara yiyə durub, sonsuzluğu, ənginliyi təhvil verərək
rahat nəfəs almaq üçün.
İtirilmiş Tanrını axtarmaq lazım idi. Bu
axtarışlar həmin dövrdə rus məfkurəsinin də
əsas mövzularından biri idi. XIX əsrin
axırlarında Rusiyada yaranan
“tanrıaxtarıcılığı” (“boqoiskatelğstvo”) cərəyanının
əsas vəzifəsi əslində “yeni Tanrının” deyil,
“Tanrıya yeni yolların” axtarışı idi.
İblisin də məntiqi şübhə və
inamsızlıq üzərində qurulmuşdur. Lakin Cavid
özü bu yolu deyil, inam və sevgi yolunu seçir. “İştə bir divanədən bir xatirə”
şeirində də məhz bu ideya vurğulanırdı.
Cavid əsasən, Qərb fəlsəfəsi
üçün səciyyəvi olan “şübhə
prinsipi”ndə dayanıb qalmır, yenidən Şərqə
qayıdır və tam tərsinə, şübhəyə
deyil, inama üstünlük verir. Cavid bu
şeirində bütün gələcək
yaradıcılığı üçün əsas prinsiplərdən
biri kimi seçdiyi həqiqətə gedən yol hissi təcrübədən
və empirik biliklərdən daha çox, qəlbin
hökmündən, fəhmdən keçir, – qənaətinə
gəlib çıxır. Maraqlıdır ki, söhbət
qəlbin səsindən düşəndə hətta
Nitsşe də sevənlərin sırasındadır:
“Açıq fikirli, ürəyi açıq adamları sevirəm,
belə adamların ağlı həmişə qəlbinin səsinə
qulaq asır. Qəlbləri isə onları axirət
gününü unutmamağa sövq edir”. Cavid də həqiqət yolunun bələdçisi
kimi qəlbi və sevgini ağıldan üstün tutur.
Bəli, həqiqətə aparan gözəllik və
sevgidir. Buna görə də Cavid “Kim ki, əql istər, o,
məcnun olmalı”, – deyir.
Ruha
artıq başqa ülviyyət gəlir,
Aləmi-lahuta qalxır, yüksəlir.
Tiflis
şəhərində yazılmış bu şeirdə ondan
az sonra qələmə alınmış
“Şeyx Sənan” əsərinin də ideya əsaslarına
rast gəlmək mümkündür: Həqiqət pilləsinə
biliklə deyil, eşqlə yüksəlmək olur! Burada artıq təsəvvüf elementləri və
filosofluq məqamı özünü göstərir.
“Azər”
poemasında Cavid yazır:
Bir
aşiqəm, feyz alırlar,
Məndən ürfan çobanları.
Bir
çobanam, qaval çalar,
İnlədərəm vicdanları.
Maraqlıdır ki, Mövlana poeziyasında ney-in inlətmək
funksiyasını Caviddə çobanın qavalı yerinə
yetirir. Burada “qaval” bizim dildəki ənənəvi mənada
deyil, bütün çalğı alətlərinin simvolu
kimi götürülür və ney-i də əhatə edir.
Digər tərəfdən,
nitsşesayağı fövqəlinsanın “çobanlıq
missiyası” xatırladılır.
Dəlilik, yoxsa divanəlik?!
Cavid dramaturgiyasında səliqə-sahmanlı, hər
şeyi ölçüb-biçən – ağıllı
adamlar dalğın və bəzən hətta dəli-divanəlik
həddində olan aşiqlərlə
qarşılaşdırılır. Cavid Şeyx Sənanın dili ilə
deyir:
Dəlilik
başqa bir fəzilətdir,
Dinsiz olmaq da bir təriqətdir.
Burada “dəlilik” və “dinsizlik” eyni bir müstəvidə
təqdim olunur ki, bu ideya Nitsşenin də təlimində mərkəzi
yerlərdən birini tutur. Biz əsla Cavidin Nitsşe fəlsəfəsinin
təsirinə qapıldığına işarə etmək
fikrində deyilik. Baxmayaraq ki, bəziləri
Cavidin Nitsşe fəlsəfəsi ilə əlaqəsinin ona
bir divident gətirəcəyini düşünürlər.
Əksinə, Cavidin bu fəlsəfənin əsas ideyası
ilə Qərb mənbələri vasitəsilə tanış olmasına ehtiyacı yox idi. Çünki bura Azərbaycandır və zərdüştilik
də, dərvişlik də, təsəvvüf də bizim
milli mentalitet və ictimai şüur üçün
doğmadır, çünki milli şüur arxetipimizə
daxildir. Şərqdə normal həyatdan
imtina edib sərgərdan gəzən Dərviş hikmətin,
tərki-dünyalığın, hətta təsəvvüfün
simvollarından biridir. Qərbdə isə
buna uyğun fenomen olmadığından, belə adamlara ancaq dəlilik
məfhumu daxilində yer verilir. Ona görə
də, dərvişlərə Şərqdə böyük
hörmət göstərilməsi Qərb mentaliteti
üçün təəccüblü görünür.
Məsələn, məşhur “Dahilik və divanəlik”
kitabının müəllifi Çezare Lombrozo yazır:
“Türklər dəliləri və dərvişləri Allaha
yaxın adam hesab etdikləri
üçün onlara böyük hörmətlə
yanaşırlar; bunun nəticəsidir ki, hətta nazirlərin
də qapısı onların üzünə
açıqdır”. Dərvişlər və
divanələr bir-birinə çox bənzəyirlər.
Bəli, bu ənənəvi Şərq hadisəsidir. Bu başqa məsələ
ki, Nitsşe və onun bir sıra davamçıları hansı yollarlasa zərdüştiliyə,
mistikaya və hətta “məcnunluq” konsepsiyasına üz
tuturlar. Həmin konsepsiya ki, o özünün ən
yüksək səviyyəsinə Füzuli fəlsəfəsində
çatmışdı.
Maraqlıdır ki, Şərq poeziyasında dəlilik,
məcnunluq kimi məşhurlaşan bu hal klassik Qərbdə
dionisçilik kimi təqdim olunur və Nitsşe də daha
çox bu termindən istifadə edir. Necə ki, İblisin
Şərq və Qərb versiyaları var və Şərqdə
daha çox şərin rəmzi olan İblis Qərbdə ya
Lüsifer, ya Mefistofel adı ilə təqdim olunmaqla
yanaşı, həm də ağlın rəmzlərindən
biri kimi məşhurdur.
Müasir
Qərb fəlsəfəsində, ən çox postmodernizmdə
rast gəldiyimiz “dəlilik” də əslində ağıl və
qəlbin birləşdiyi zirvədən diyirlənib
düşməkdən fərqli olaraq, əksinə, bu zirvənin
üzərində möhkəmlənmək, fani
dünyanın o biri üzünə, adi gözlə
görünməyən tərəfinə boylanmaq imkanı əldə
etmək mənasında başa düşülür. Şiş uclu hasarın, yaxud qıl
körpüsünün bu və ya o biri tərəfinə
yıxılmağın sərhəd şərtlərini
müəyyənləşdirmək əsas mövzulardan birinə
çevrilir.
Ağıl yuxarıdan məhdud olub, həmişə
müəyyən bir çərçivə daxilindədir. Amma
yuxarıdan məhdud olsa da, aşağıdan məhdud deyil.
A. Eynşteyn deyir: “İki sonsuz şey var: kainat və
axmaqlıq”. Bəli, axmaqlığın həddi-hüdudu
yoxdur. Lakin ağlın sərhəddindən
kənara çıxmaq, azadlığa və sonsuzluğa can
atmaq heç də həmişə “axmaqlıq” deyil; dəli-divanəlik
də ağlın sərhəddini keçməyin bir
formasıdır. Y.Habermas M.Fukonun “dəlilik
konsepsiyasını” təhlil edərək yazır ki,
bütün çətinlik ağıl və divanəlik
arasında sərhəddin müəyyənləşdirilməsindədir.
Və ən böyük ustalıq ağıl
xaricinə çıxıb divanə olduqdan sonra da
ağlı saxlamaq qabiliyyətindədir. Bunu
Habermas deyir. Lakin Fukonun özü belə
dərinliyə getmir. Onun
bölgüsündə divanəlik və
ağılsızlıq arasında mərtəbə fərqi
deyil, sahə fərqi önə çəkilir. Fukonun məlum “Klassik dövrdə dəliliyin tarixi”
əsərində dəliliyin təsəvvüfdəki divanəlik,
eşq məcnunluğu səviyyəsinə bənzər
halından söhbət getmir. İlahi
eşq fukolar üçün yaddır. Burada söhbət
ən çox eşqin yerə endirilmiş formasının
iki fərqli növündən: normal (ənənəvi) və
anormal (qeyri-ənənəvi) formalarından gedir. Ağıl ilahi eşqlə və ya heç olmazsa
intuisiya ilə deyil, xəstə instinktlərlə inkar olunur.
M.Fuko və onun əxlaqi oriyentasiyasına uyğun olan
bir sıra postmodernistlər F.Nitsşenin səviyyəsindən
xeyli aşağı endiklərindən, onlar üçün
həqiqi fövqəlinsan və dahilik mənasında divanəlik
əlçatmazdır.
Amma bütün müəmma və incəlik də
bundadır ki, insan öz dəli-divanə vəziyyətini təsvir
etmək iqtidarında olmur. Biz məhəbbətdən bəhs
edərkən, bu paradoksu belə ifadə etmişdik: “Məhəbbət
aləmi az qala “o dünya” qədər müəmmalıdır.
Sağ olanlar onu
görməmiş, gedib görənlər isə
ağlı başında geriyə qayıtmamış, bizə
bir şey söyləyə bilməmişlər”. Eləcə də Fukonun dediyi kimi, divanəlik
halını yaşayanlar onu təsvir edə bilmirlər.
Çünki təsvir üçün
halın sözlərlə ifadəsi lazımdır. Bu isə ancaq ağıl sayəsində
mümkün olur.
İblisin
təklif etdiyi aləmə düşdükdən, İblisə
uyduqdan sonra qayıdıb yenə də ağlı
başında, alnıaçıq-üzüağ iblisləşmiş
mühiti təsvir və ifşa etmək mümkün
olmadığındandır ki, Cavid “İblis” pyesinin
finalında İblisin əsl simasını göstərmək
üçün artıq İblisin qurbanına
çevrilmiş Arifdən fərqli, daha güclü bir obraz
daxil etmək məcburiyyətində qalır.
Dünya fəlsəfi ədəbiyyatında dəli-divanəliyin
bütöv təsnifatı hələ də verilməmişdir. Şərq
poetik ənənələrində və fəlsəfi fikrində
aşiqlik-“məcnunluq” konsepsiyası çox yüksək səviyyədə,
fəlsəfi dərinlik və bədii zənginliklə ifadə
olunmuşdur. Adi psixi pozğunluq, əqli
qabiliyyətin itməsi bir fizioloji hadisə, xəstəlik
kimi XX əsrin əvvəllərində Z.Freyd və onun
davamçıları tərəfindən geniş tədqiq
olunmuş və bu tədqiqatlar daha sonra postmodernistlər tərəfindən
rasionalizmin inkarı müstəvisində yeni ampluada davam
etdirilmişdir. F.Nitsşe və
nitsşeçilər dəli-divanəliyi fövqəlinsan
konsepsiyası çərçivəsində tərənnüm
etmişlər. Lakin bütün bu müxtəlif
çalarların əslində bir-birinə zidd və ya
çox fərqli hadisələrin ortaq cəhəti və ya
daxili əlaqəsi yetərincə müəyyənləşdirilməmişdir.
Z.Freydin sublimasiya təlimi seksual enerji ilə məhdudlaşdırıldığından,
olsa-olsa psixi pozuntular, şizofreniya, yəni xəstəlik mənasında
dəlilik üçün
“açar” rolunu oynaya bildi. Lakin Tur Xander yüksək mənəvi
enerji olan eşqin “fəsadlarını” araşdıraraq
yazmışdır: “Bütün yaradıcılıq növləri
eşqin sublimasiyasıdır”.
Təsəvvüf
poeziyası eşqi vəsf etsə də, onun əqldən
daha yüksək pillə olduğunu dönə-dönə
vurğulasa da, bu yüksək pilləyə qalxmış insanın sonrakı
missiyası barədə aydın bir mövqe ortaya qoymur. Halbuki, eşq böyük bir (ruhani) güc mənbəyidir
və onun bütün fəziləti bu gücün
insanlığa xidmət etməsində
axtarılmalıdır. Bir sıra məşhur sufi
mütəfəkkirləri bu ruhani enerjini dünyanın fəlsəfi
dərkinə yönəltsə də, bir başqaları, əsasən,
mövləvilər eşq zirvəsindən “enmək” istəməmiş
və eşqi ilahi ruha qovuşduran birbaşa vasitə hesab
etmişlər. H.Cavid yaradıcılığında bu sufi ənənələrinin heç biri
ardıcıl şəkildə davam etdirilməmişdir. Cavid
nə qədər “səma şairi” olsa da, cismani
dünyanı unutmamış, yüksək ideallar mövqeyindən
yeri, cəmiyyəti, insanların gerçək həyatını,
bəşəriyyətin aqibəti ilə bağlı problemləri
araşdırmağa çalışmışdır və
bu zaman anlayışlar ikiləşmiş və hər
varlığın iki fərqli müstəvidə fərqli
mahiyyətləri, simvolik mənaları olduğu
unudulmamışdır.
İnsanın şərab və hikkə yolunda mübtəla
olduğu dəli-divanəlik bir şeydir, könlün
hökmü ilə sərməst olanların dəli-divanəliyi
başqa şeydir. Birincilər iblis yolunun, ikincilər ilahi
yolun yolçularıdır.
Səlahəddin Xəlilov,
Postmodernizmdə xaric notlar
525-ci qəzet.- 2013.-
25 may.- S.14-15.