“Azərbaycanda milli siyasət burada
yaşayan xalqların tam hüquq bərabərliyinə əsaslanır”
(davamı)
Müsahibimiz Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin sosial- siyasi elmlər kafedrasının müdiri,
fəlsəfə elmləri doktoru, professor Əlikram
Tağıyevdir. Söhbətimizin mövzusunu millətlərin
yaranması, təşəkkül tapması və
inkişafında müxtəlif ideologiyaların, dinin, diaspor və
lobbinin rolu, milli birlik məsələləri, milli mentalitet və
buna əsasən millətlərin təsnifatlaşdırılması,
qloballaşma fonunda milliliyin, milli dəyərlərin
qorunması, etnik münaqişələrin yaranma səbəbləri
və problemdən çıxış yolları kimi məsələlər
təşkil edir.
–
Çoxmillətli dövlətlər milli azlıqların
hüquqlarının tanınması, onlar barədə müəyyən
güzəştlərin tətbiqi, onların milli mədəni
muxtariyyətlərinin tanınması və sair faktlar
heç də onları vahid ölkənin vətəndaşı
olmaq vəzifəsindən azad etmir, onların separatizminə
haqq qazandırmır.
1992-ci ildən milli azlıqların problemilə məşğul
olan Beynəlxalq Liqa bu azlıqların hüquq və
azadlıqlarının təmin olunmasını heç də
onların mütləq ayrılıb əlahiddə bir
dövlət olmaları ilə eyniləşdirmir. Əksinə,
milli azlıqların iri, çoxmillətli dövlətlərdə
digər iri etnoslarla birlikdə yaşaması onların
sosial-iqtisadi və mədəni inkişafları
üçün əlverişli bir zəmin yaradır.
ABŞ-ın
nümayəndəsi, xüsusi səfir Merris Aleram 1993-cü
ilin fevral ayının əvvəlində Cenevrədə
keçirilən “İnsan hüquqları komissiyasının”
BMT-nin və ABŞ-ın rəsmi nöqteyi-nəzərini bəyan
edərək bildirib ki, tarixən məlum olan bu ziddiyyətli
və mürəkkəb problemin müasir həlli konkret vəziyyətdə
suveren dövlətin və millətin mənafelərini nəzərə
alınmasını tələb edir. Bununla belə,
milli azlıqların hüquqları həll edilərkən,
suveren dövlətlərin ərazi bütövlüyünə
üstünlük verilməlidir.
– BMT
xartiyasında milli müqəddərat hüququ, milli
azlıqların vətəndaşlıq və insan
hüquqlarının müdafiəsi kimi qiymətləndirilir.
Milli azlıqların bu hüquqdan istifadə edərək
ərazilərində yaşadıqları dövlətin
torpaqlarına milli xüsusiyyətlərə görə
göz dikməsi, onları parçalamağa səy göstərməsi
qətiyyən yolverilməzdir.
– Tamamilə
düz qeyd edirsiniz. Öz müqəddəratını
təyin etmək hüququndan istifadə etmək iddiasında
olan millətlərin əsas kütləsinin və onların
başqa dövlətlərin ərazisində yaşayan etnik
icmalarının statuslarının müxtəlif səviyyəsi
hamı tərəfindən şərtsiz qəbul edilib.
Ona görə də bu icmaların milli və
dini əlamətlərə görə ərazi iddiaları ilə
çıxış etməyə haqları yoxdur. 1992-ci ildən ATƏT tərkibində fəaliyyət
göstərən Minsk Qrupu və onun üzvləri olan
ABŞ, Rusiya və Fransa Dağlıq Qarabağ probleminin
sülh yolu ilə həll olunması istiqamətində bir
sıra təkliflərlə çıxış ediblər.
Lakin bu təkliflərin bəziləri Ermənistan,
bir qismi isə Azərbaycan tərəfindən qəbul edilməyib.
Ter-Petrosyanın istefa verməsinədək
mövcud olan təkliflərlə həm erməni, həm də
Azərbaycan tərəfi razı idi. Bu təkliflərə
əsasən problem mərhələli həll olunmalı idi.
Lakin Ter-Petrosyanın istefası, Ermənistanda
baş verən siyasi hadisələr, Köçəryanın
yeni prezident seçilməsi bu planları da alt-üst etdi.
Daha doğrusu, erməni tərəfi və onun
tərəfdarları süni dəyişikliklər edib
problemin həllini bilərəkdən uzatdılar. ATƏT tərəfindən axırıncı təklif
– Dağlıq Qarabağla Azərbaycanla birlikdə “ümumi
dövlət” təşkil etmək təklifi isə birtərəfli
qaydada yalnız erməni mənafelərinə xidmət
etdiyindən şübhəsiz ki, Azərbaycan tərəfindən
qəbul edilmədi. İstər ermənilər,
istərsə də bir sıra ermənipərəst beynəlxalq
təşkilatlar həlli elə də çətin olmayan bir
problemin həllini qəsdən dolaşığa salır və
həlli müşkül olan bir problemə çevirirlər.
Müasir
dövrdə, daha dəqiq desək, XX əsrin son
rübündən başlayaraq bu günə kimi hər tərəfli
şəkildə həm nəzəri, həm də praktiki
şüurda möhkəm kök salmış qloballaşma
anlayışına maraq artıb və onun mahiyyətini əks
etdirən proses sürətlə genişlənib. Elə bu dövr üçün xarakterik olan digər
cəhətlərdən biri də, bəlkə də ən
ağrılısı etnik münaqişələr məsələsidir.
Etnoslararası münaqişələr (bunu
çox vaxt sadəcə olaraq etnik münaqişələr
adlandırırlar) müasir dünyada çox geniş
yayılmış hadisələr sırasındadır.
Həmin
dövrdə xüsusilə XX əsrin sonuncu on illiyində
keçmiş Yuqoslaviya ərazisində xorvatlar, müsəlmanlar,
serblər və bosniyalılar arasında münaqişələr
güclənib, Ermənistan- Azərbaycan münaqişəsi
daha da kəskinləşib, rus ordusunun partizan mücahidlərlə
münaqişəsinin getdikcə gərginləşməsi
özünü göstərib və sair. Stokholm
Beynəlxalq İnstitutunun verdiyi məlumata görə əsrin
90-cı illərində baş verən zorakılıq
münaqişənin üçdə iki hissəsi etnik
münaqişələrin payına düşüb. SSRİ-nin dağılması da kəskin millətlərarası,
etnik münaqişə və gərginləşmələrlə
müşaiyət olunub. Bu cür
münaqişələrin başa düşülməsi
üçün mühüm prinsipial məsələlərdən
biri onların etniklik fenomeni ilə əlaqəsi məsələsidir.
Onların arasındakı əlaqə əsasdır
və yaxud o tam surətdə funksionaldır. Əgər birinci yanaşmanın həqiqi
olduğunu etiraf etsək, o zaman inquş və osetinin, ərəb
və yəhudinin, erməni və azərbaycanlının “bir
araya sığmazlığını” etiraf etmək lazım
gələcəkdir. Əgər ikinci
yanaşmadan çıxış etsək, belə bir nəticə
çıxarmaq lazımdır ki, bu cür münaqişələrin
mahiyyətini etniklik təşkil etmir, o sadəcə olaraq
etnikliyin təzahürüdür. Münaqişə
vəziyyətində olan və etnik əsasda birləşdirilmiş
adamlar birliyi onlar arasında mövcud olan ziddiyyətləri
çılpaqlaşdırır.
– Əlikram müəllim, bu da faktdır ki, bəzən
hansısa radikal qrupun apardığı münaqişə
bütövlükdə xalqlar arasındakı münasibətlərə
mənfi təsir göstərir.
– Qeyd etmək
lazımdır ki, hər bir münaqişə bütün
etnosu əhatə etmir, ziddiyyətlərin münaqişə
apardığını dərk edən yalnız bir hissəsini,
bir qrupunu əhatə edir. Əslində öz mahiyyətinə
görə münaqişələr ziddiyyətlərin,
problemlərin həll edilməsi üsuludur və müxtəlif
ola bilər.
Münaqişənin anlaşılmasına funksional
yanaşma etnik münaqişələrə dair mütəxəssislərinin
əksəriyyətinə xas olan bir haldır. Tədqiqatçıların
bəziləri etnik münaqişənin mülki siyasi və
yaxud silahlı qarşıdurma forması olduğunu tərəflərin
etnik fərqlərə görə əziyyət çəkdiyini,
buna görə də səfərbər olaraq fəaliyyətə
başladığını etiraf edir.
Bəzən etnik münaqişələrin mahiyyətini
düz başa düşmədiklərindən çox vaxt bu
məsələ ətrafında mübahisə gedir. Moldavanlar
çox vaxt iddia edirlər ki, onların ruslar ilə heç
bir münaqişələri yoxdur. Onlar
Dnestryanı bölgədə keçmiş kommunist rejiminin tərəfdarları
ilə mübarizə aparırlar. Çeçen
hadisələrini də çox vaxt etnik münaqişə
hesab etmirlər, mülkiyyətin kriminal bölgüsü ilə
əlaqələndirirlər. Bu cür dəyərləndirmə
təkcə ayrı-ayrı adamların deyil, bütöv
xalqın ləyaqətini alçaldır. Digər tərəfdən bu hansısa qrupa
qarşı diskriminasiya olduğunu etiraf etməməyə bərabərdir.
Bəzi sosioloqlara görə, milli-azadlıq hərəkatını
da millətlərarası münaqişələrin bir
forması hesab etmək lazımdır. Lakin
bu, sözün həqiqi mənasında mübahisəli məsələdir.
Öz təbiətinə görə etnik
münaqişələr çoxdur. Əgər
etnomədəni tələblər (dil, təhsil və sair)
başlıca tələblər kimi nümayiş etdirilirsə,
onun arxasınca sosial maraqlar üzə çıxır.
– Kütləvi
etnik münaqişələri hansı səbəblər
yaradır?
–Kütləvi
etnik münaqişələrin səbəbləri
maraqlıdır. Alma-Ata (1986), Yakutiya (1986),
Sumqayıt (1988) hadisələri də bu qəbildəndir.
Axırıncı hadisə erməni millətçilərinin
özləri tərəfindən təşkil olunub.Ümumiyyətlə,
etnik münaqişələrin səbəbləri kifayət qədərdir.
Lakin bu səbəblərin çoxunda həqiqətdən
çox uydurma motivləri daha böyük olub. Məsələn, Azərbaycanla-Ermənistan
arasında ən böyük ziddiyyət (hətta müharibəni)
yaradan səbəblər real, ağlabatan deyildi. Qarabağın erməni əhalisi savadlı idi,
öz dilində təhsil alırdı, iqtisadi cəhətdən
azərbaycanlılara nisbətən daha çox təmin edilmişdi)
ermənilərin torpaq iddiaları ilə əlaqədar olub.
Lakin Ermənistandan gələn təbliğatçılar
Zori Balayan, Silva Kapitikyan və digərləri onları
“Böyük Ermənistan” ideyası ilə zəhərləyərək
münaqişəyə münbit şərait yaradıblar.
Onlar ermənilərin insan hüquqlarının xüsusilə
milli hüquqlarının tapdalandığını
ayrı-seçkiliyə məruz qaldıqlarını
vurğulayaraq xalqı azərbaycanlılara qarşı
düşmənçilik ruhunda tərbiyələndirməyə
nail ola biliblər. Əksər
etnoərazi mübahisələrin siyasi elita, hökumətlər,
hərəkatlar tərəfindən yaradıldığı
heç kimdə şübhə doğurmur. Eyni zamanda heç də həmişə bu cür
mübahisələr bütövlükdə ayrıca
xalqı və yaxud onun mühüm qruplarını əhatə
etmir. Ancaq onu da qeyd etmək lazımdır
ki, ərazi iddiaları ideyaları etnik səfərbərliyi
“təmin edir”. Lakin sonda onu
vurğulayım ki, bütün münaqişələr həlledilmə
imkanlarına malikdir və onların həll edilməsi olduqca
vacibdir.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 30 may.- S.6.