Din elmlərinin məzmun və mahiyyətinə müfəssəl baxış  

 

 

Həqiqi mənada din sosiologiyasının qurucusu qəbul edilən M.Veber “Protestant əxlaqı kapitalizmin ruhubaşlıqlı əsərində din, cəmiyyət iqtisadiyyat mövzularına üstünlük vermişdir. Eksperimentlərində konfusyanizm, taoizm, hinduizm, yəhudilik xristianlığı tədqiq edən Veber islamiyyətə yetərli qədər yer verməmişdir. Onun din sosiologiyası ilə bağlı çalışmalarında başlıca məsələ dinlərin doğruluğu, yaxud yanlışlığı deyil, müxtəlif tarixi şəraitdə meydana çıxan dinlərin gündəlik həyatdakı, yəni siyasi, inzibati, iqtisadi əxlaqi davranışlar üzərindəki təsiridir. Bununla yanaşı Veber sosial quruluşun dini həyatın formalaşmasında olduqca mühüm təsirə malik olduğunu irəli sürmüşdür. Sosial dəyişmə tərəqqidə dinin oynadığı rol üzərində dayanan Veber kapitalizmin əmələ gəlməsində cəmiyyətin təşkilatlanmasında protestantlığın yerinə yetirdiyi funksiyaları ortaya qoymuşdur. Onun fikrinə görə protestant əxlaqının Avropada yaratdığı yeni dəyərlər əxlaqı kapital yığınını sürətləndirmiş, intizamlı məslək adamını formalaşdırmışdır. E. Troelts Veberin çatışmazlığını tamamlayaraq bütün çalışmalarını xrisrtianlığın tarixi sosiologiyasına həsr etmiş, ortodoks olanlar olmayanlar arasındakı inanc ziddiyyətlərindən kənar xristianlığın daxili fərqliliklərini pozitiv plan çərçivəsində işləmiş, özəl din sosiologiyasının bir örnəyini vermişdir. XX əsrdə din sosiologiyası sahəsində əhəmiyyətli araşdırmalar aparmış Qavriel LöbraTanrılar qədər onlara tapınanlara da diqqət edəkdeyərək sosioloqların diqqətini inanclara onların dini davranışlara olan təsirinə yönəltmiş, bu məqsədlə müqayisəli metoddan istifadə etmişdir. Ümumiyyətlə, Qərb sosioloqlarının dinə ilahi bir həqiqət kimi deyil, daha çox sosial bir fenomen olaraq baxdıqlarını qeyd etmək olar. Onların mülahizələrinə görə, dinin haqq, batil, yaxud təhrifə uğraması önəmli deyildir, önəmli olan dinin cəmiyyətin dinamikasındakı roludur. Din sosiologiyası ilə bağlı tədqiqatlar Belçika, Hollandiya, İtaliya, Kanada, Amerika Birləşmiş Ştatları Yaponiyada geniş yayılmışdır. Son zamanlarda müstəqil din sosiologiyası, katoliklik protestantlıq sosiologiyası konqresləri simpoziumları keçirilməyə başlanmışdır.

Qərb ölkələrində yəhudilik, xristianlıq, Uzaq Şərq dinləri ibtidai dinlər haqqında sosioloji çalışmaların olmasına baxmayaraq, yaxın zamanlara qədər islamiyyəti araşdırma mövzusu edən sosioloji tədqiqatlar yoxdur. Yalnız XX əsrin otuzuncu illərində Luis Masiqnon mövzu ilə maraqlanmağa başlamış onu daha sonra Ruben Levi, A.R.Qibb, A.Bel, Luis Karde, Con Esposito kimi sosioloqlar onun ardıcılları olmuşdurlar. Fransada fərqli bir metodla müsəlman cəmiyyətlərin problemlərini tədqiq edən Jak BerqeninMəğrib sosiologiyasının yüz iyirmi beş ili” (1957), “Müasir İslamda normalar dəyərlər” (1966), “Məğrib - tarix cəmiyyət” (1974) adlı əsərləri islam sosiologiyasının təşəkkül tapmasında mühüm rol oynamışdır.

Müsəlman sosioloqlar da həm metod, həm mahiyyət etibarilə islam sosiologiyası sahəsində mühüm araşdırmalara girişmişdilər. Misirli Əli Əbdülvahid Vafi sosiologiyanı yerli mədəniyyəti qorumaqda bir vasitə şəklində dəyərləndirmiş bununla bağlı bir sıra önəmli əsərlər yazmışdır. İbn XəldununMüqəddimə”sini nəşr edən Vafi müasir sosiologiyanı islam mədəniyyəti daxilində uyğun bir zəminə yerləşdirməyə səy etmişdir. Vafinin çalışmaları Misirdə islam sosiologiyasına dair silsilə əsərlərin yazılmasına öncüllük etmişdir. Tədqiqatçı Mahmud İsmayılİslam düşüncəsində sosiologiya” (I-IV, Kasablanka,1980) adlı əsərində Qərbin sosioloji yanaşma nəzəriyyələrinin müsəlman cəmiyyətindəki hadisələri izah etməkdə aciz olduğunu söyləyərək əsərində islam cəmiyyətlərindəki sosioloji düşüncəni araşdırmışdır.

 

Elmu-l-kəlam

 

İslam dininin əsas prinsiplərindən bəhs edən bir elm kimi kəlambir fikri tam şəkildə izah edən sözdeməkdir. İfadə formalarına görə kəlamləfz”, “qövl”, “xətt”, “kitabət”, “rəmz yarəsmadlanır. Bu termin Allahın sübuti kamal sifətlərindən olub Allahın zatı ilə qaimdir. Allah səslərə, söz cümlələrə ehtiyac duymadan xitab edər. Belə ki, O, həm peyğəmbərlərinə kitab nazil etmiş, həm bəzi peyğəmbərlərlə danışmışdır: “Musa təyin etdiyimiz vaxtda gəldikdə Rəbbi onunla danışdı” (əl-Əraf, 7/143). Quran Allah kəlamıdır məxluq deyildir. Kəlam nəfsi ləfzi olmaqla ikiyə bölünür: Nəfsi kəlam Allahın Zatı ilə sabit olan, mahiyyətini dərk edə bilmədiyimiz əzəli bir sifətdir. Ləfzi kəlam isə nəfsi kəlama dəlalət edən səs hərflərdən ibarət Quranın ləfzidir. Ləfzi kəlam əzəli olmayıb, sonra yaranandır (hadisdir). Kəlama müxtəlif təriflər verilmişdir. Mövzusuna görə verilən təriflərin bir qismi Allahı nübüvvəti, bir qismi axirəti əhatə etmiş9, digər qismi isə imanın üç təməl əsasını da diqqətdə saxlamışdır. Buna görə kəlam Allahın zatından sifətlərindən, nübüvvət mövzularından, başlanğıc son etibarilə kainatın vəziyyətlərindən bəhs edən bir elmdir. Kəlama verilən təriflər içərisində Əbu Nəsr əl-Fərabi Adududdin əl-İcinin tərifləri qəbul olunmuşdur. Fərabinin tərifi belədir: “Kəlam sənəti din qurucusunun açıqca bildirdiyi müəyyən düşüncə davranışları dəstəkləyib bunlara zidd olan hər şeyin yanlışlığını sözlə göstərmə gücü mübahisə qabiliyyətidir”. Fərabi bu tərifində kəlam sahəsinə sadəcə inancları deyil, davranışlarla bağlı təməl dini prinsipləri daxil etmiş kəlamın ümumi çərçivədə dini qorumaq məqsədi güdən bir elm sahəsi olduğunu vurğulamışdır. Adududdin əl-İcinin tərifi bir növ Fərabinin tərifi ilə paralellik təşkil edir: “Kəlam qəti dəlillər gətirməklə qarşı fikirləri puça çıxarmaq tərzində dini inancları əsaslandıran bir elmdir”. İstər mövzusu, istərsə məqsədi önə çıxarılaraq verilən təriflərdə kəlam müəyyən bir məktəbi deyil, bütün kəlam məktəblərini əhatə edən bir elm sahəsi olaraq qəbul edildiyi halda, Qəzali kəlamı əhli-sünnə inancını qoruyan əhli-bidətin tənqidi qarşısında onu müdafiə edən bir elm kimi qəbul etmiş13, əhli-sünnənin dinin təməl əsasları ilə ağlın prinsiplərini uzlaşdırmağa nail olduğunu söyləmiş, haşviyyə ifrat mötəzilə kimi iki ifrat nöqtədə olan firqələrin bu funksiyanı icra edən metodlardan məhrum olduğunu irəli sürmüşdür. İbn Xəldun da kəlamıinanc əsaslarını əqli dəlillərlə müzakirə edən əqaid sahəsində sələf əhli-sünnə yolundan üz çevirən bidətçiləri rədd etməyə dair bilgiləri ehtiva edən elm” - deyə tərif etmişdir. Təbii ki, Qəzalinin İbn Xəldunun bu fikirləri ilə razılaşmaq olmaz. Amma son dövr kəlamçıları bu yanaşmanın tutarlı olmadığını, sünni metoda bağlı olub-olmamasından asılı olmayaraq dinin birbaşa etiqadi, dolayısilə əməli hökmlərini əqli dəlillərlə əsaslandırmağa yönəlik bütün fəaliyyətlərin kəlamın əhatəsinə daxil edilməsinin zəruriliyini söyləmişdirlər. Əsasən İslamın ana prinsiplərini uğurla müdafiə edən mötəzilə şiə kəlamçıları tərəfindən kəlama dair bir sıra əsərlər qələmə alınmışdır.  Qeyd etmək lazımdır ki, fiqh əxlaq kimi islami elmlərlə yanaşı bir çox sosial elmin funksiyasını kəlama yükləmək anlamına gələn  yanaşmaları doğru hesab etmək o qədər mümkün görünmür.

Kəlam bütövlükdə İslam dininə qarşı yönələn tənqidlərə cavab verməyə çalışan bir elm sahəsi olduğuna görə, təkcə inanc əsaslarını hədəf almamış, qlobal səviyyədə bir dünyəviləşmənin təsiri ilə İslamiyyətin davranışlarla bağlı prinsiplərini müdafiəyə qalxmışdır. Buna görə kəlam “İslam dininin inanc və davranışlara dair prinsiplərini naslardan (ehkamlardan) çıxış etməklə müəyyənləşdirən və əqli metodlarla əsaslandırıb dəstəkləyən bir elm” - deyə tərif edilə bilər. Fərabi və Əbu Həyyan ət-Tövhidi kimi mütəfəkkirlərin oxşar şəkildə verdikləri bu tərifin zamanımızda da keçərliliyini qoruduğu görünür. Kəlam hər nə qədər inkarçılar tərəfindən irəli sürülən fikirləri rədd edib İslam dinini müdafiə edən bir elm sahəsidirsə də, onun funksiyası yalnız müdafiə etmək deyil, bununla yanaşı islami prinsiplərin doğruluğunu həm əqli metodlara istinad edərək, həm də əlaqəli olduğu nöqtələrdə sosial və təbiət elmlərinin faktlarından faydalanaraq əsaslandırmaqdır. Bu elmə kəlam adı ilə yanaşı “tövhid, üsuli-d-din, əl-fiqhu-l-əkbər, əqaid, nəzər və istidlal elmikimi müxtəlif adlar verilsə də, kəlam adı daha geniş yayılmışdır.

İslam düşüncəsinin inkişafı ilə paralellik təşkil edən dəyişikliklərin ilk dövründə kəlamın mövzusunu Allahın birliyi, sifətlərinin üstünlüyü, qidəmi, yaxud hüdusu, təkfir və qədər məsələləri təşkil edirdi. Peyğəmbərlik, axirətə iman, imamət mövzuları ikinci sırada yer tuturdu. Şiə kəlamında isə imamət dinin əsl hökmləri qəbul edilmiş və digər xüsuslar onunla əlaqələndirilmişdir. Qəti ehkamlarla sabit olan inanc əsasları hər dövrdə kəlamın dəyişməyən mövzularıdır (məsail). Bunların açıqlanması və əsaslandırılması ətrafında baş vurulan sosial, humanitarpozitiv elmlərdən əldə edilən yardımçı bilgilər isə (vəsail) bu elmlərin inkişafına paralel olaraq dəyişir.

 

(Ardı var)

İdris ABBASOV

525-ci qəzet.- 2013.- 1 noyabr.- S.6.