Bakı və Azərbaycan tarixinə dair əsərlər-
M.Ə.Rəsulzadə
M.Ə.Rəsulzadənin oxuculara təqdim etdiyimiz bu
kitabına onun Bakı və Azərbaycan tarixi ilə əlaqədar
Cümhuriyyətin varlığının ilk ilində
yazdığı əsərləri daxil edilmişdir. Onlardan biri Bakı hələ
azad edilməmişdən, 1918-ci ilin sentyabrından əvvəl
İstanbulda nəşr olunan “Tərcümani-həqiqət” qəzetində
Bakı ilə əlaqədar verdiyi bəyanat, 1918-ci il
noyabrın əvvəllərində İstanbuldan vətənə
döndükdən sonra, 1918-ci il dekabrın 2-dən
başlayaraq “Azərbaycan” qəzetində “Azərbaycan
paytaxtı” sərlövhəsi ilə dərc olunan elmi
araşdırmaları, habelə müstəqil dövlətimizin
Azərbaycan adlanması ilə əlaqədar İran
iddialarına cavab olaraq yazdığı “İran və biz”,
“Azərbaycan və İran”, “İran – Azərbaycan” sərlövhəli
məqalələri, həmçinin Cümhuriyyətin bir
illiyi ilə əlaqədar “İstiqlal” məcmuəsində dərc
olunmuş “Azərbaycan Cümhuriyyəti” adlı əsəri
daxil edilmişdir. Zənnimizcə, oxucular
üçün faydalı olacaqdır.
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi: Transliterasiyanın
redaktorları: professor Şamil Vəliyev, elmi işçi
Samir Xalidoğlu (Mirzəyev)
Redaktor:
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Aygün
Əzimova.
IV
Rusiya
inqilabı imperatorluğu içindən təzyiq edən iki
qüvvətin taşımasından hasil olmuşdu: bir tərəfdən
məhrum siniflər, digər tərəfdən də məhkum
millətlər baş qaldırıb həqlərini tələb
ediyorlardı. Köylü topraq, əmələ iş, velikorus olmayan millətlər də həqq
və muxtariyyət istiyorlardı. Böyük
inqilab bu tələblərin həpsinə hesab vermək məcburiyyətində
idi. Məəmafiə bunları fövqündə digər
mühüm bir tələb dəxi duruyordu ki, bu da bir an əvvəl hərbi bitirmək idi. Hökuməti-müvəqqətə, bilxassə
Kerenski hökuməti inqilabı hərbi müvəffəqiyyətlə
bitirmək üçün bir vəsilə olaraq kullanmaq istədi.
Xətərnak bir təcrübə yaparaq inqilab
ordusu ilə düşmənə ciddi bir hücum
hazırladı. Bu surətlə
bütün ciddiyyət və fəaliyyətini “zəfəri-nəhayi”
yə sərf edən inqilab hökuməti bittəb
inqilabın tələb etdigi əsaslı məsələlərin
həllini təxir etdirmək məcburiyyətində idi.
Bu məcburiyyət isə həm cəbhədə,
həm də əqəbədə böyük bir hərəkata
mövcib oluyordu. Əfkari-ümumiyyə inqilabın
ortaya atdığı “ilhaqsız və təzminatsız
sülh”, “millətlərə təyini-müqəddərat həqqi!”
şüarları ilə topraq və əmələ məsələlərinin
bir an əvvəl qövldənfelə gətirilməsini tələb
ediyor, hökumət isə hər şeyi məclisimüəssisana
təviq ediyordu. Bu təviq siyasəti bir tərəfdən
bolşevizmi, digər tərəfdən milli cərəyanları
qüvvətləndiriyordu. Bilxassə
Kerenskinin Finlandiya Seymi ilə Ukrayna Radasına qarşı
aldığı tövritəhdid ilə Almaniya üzərinə
müvəffəqiyyətsiz bir surətdə icra elədigi
hücum artıq bolşevizm zühuruna meydan vermişdi.
Bolşeviklər Kerenski hökumətindən qaçaq bir
halda müxalifət vəziyyətində ikən “hər nə
qiymətə olsa da sülh!” şüarını ortaya
atmaqla əskərləri, “hər millət Rusiyadan
ayrılmağa qədər azaddır” ünvanı ilə də
bütün millətləri qazanıyor, hökuməti-müvəqqətənin
xətalarından kəndi hissələrinə faidələr
çıxarıyorlardı. Nə qədər
ki, Lenin gizlənmək məcburiyyətində, yəni mərkəzdəki
bolşeviklər zəif bir halda idilər, o qədər ətrafındakı
bolşeviklər muxtariyyət şüarlı firqələrə
müzahir görünüyorlardı. Əzcümlə
Bakıda olan bolşeviklər rəqibləri və can
düşmənləri menşeviklərlə ciddən
mübarizə etdikləri halda, menşeviklərin bir
dürlü yaxın burakmayıb da
“gözümçıxdı”ya saldıqları türk
milliyyətçilərinə yaxınlaşıyorlardı. “Müsavat” firqəsi, məsələn əmələ
şurası menşeviklərdə ikən burjua bir firqədir
– deyə yaxın buraxılmadığı halda bolşeviklərcə
menşeviklərlə eserlərə tərcih ediliyordu. Petroqradda hökuməti əlinə alır-almaz
Lenin bütün müsəlman millətlərinə bir
xitabnamə nəşr eləmişdi. Bu
xitabnaməsində o, əsarət altında bulunan şərqə
peyğəmbəranə bir əda ilə hürriyyət və
istiqlaliyyət vəd və təmin ediyordu. Fəqət
bolşeviklər müxalifətdən hakimiyyətə
keçincə “söz”lə “iş”in nə dərəcədə
biri-birindən uzaq olduğu bir dəfə daha təhqiq etdi. “Təyini-müqəddərat həqqi” hər kəsin
degil, zəhmətkeşlərindir – deyə ortaya yeni təfsirlər
çıxdı. Azərbaycan muxtariyyəti
demokratiyanın degil, “xanların, bəylərin, ağalarındır”
– deyə əda dəgişdi. Lenin mərkəzdə
yerini bərkişdirdikcə vilayətlərdəki həvariləri
haman birər mərkəziyyətçi və
bir dərəcəyə qədər də böyük
rusiyaçı bir şəkil və sima almaya
başladılar. Məhkum millətlər qara
Rusiyadan eşitdikləri təhdidləri bu kərə də
qızıl Rusiyadan eşidiyorlardı. Azərbaycan
məsələsində isə bu təhdid müəyyən
bir şəkil alıyordu. Bolşevik qəzetəsi
“Bakinski raboçi” bənimlə yapdığı bir
münaqişədə diyordu ki: “Azərbaycanın muxtariyyəti
türk burjuaziyasının muxtariyyətidir”. Və “Qafqasiya
muxtariyyətinə nə Rusiya burjuaziyası nə də
Rusiya demokratiyası razı ola bilər”. “Azərbaycan muxtariyyətini istəyən
müsavatçılar nəticədə xarabazar bulurlar”.
Bolşeviklərin Bakıda “Müsavat”a nisbət
aldıqları tövri-təhdid Türküstan, Krım,
Ukrayna, Finlandiya kibi vilayətlərdə artıq ələni
müharibə və qital şəklini almışdı. Azərbaycanlılar kadetlərin dilindən “nə
istərsəniz verəlim, yalnız Abşeron
yarımadasına toxunmayınız” dediklərini
eşitmişlər idi. Bolşeviklərdən
dəxi eyni təklifi eşitdilər. Fəqət
bir kərə muxtariyyət fikrinə süluk edən millət
artıq əzmindən dönməyəcəkdir.
Bolşeviklərin muxtariyyətə qarşı xərabələrlə
təhdid edən məqaləsinə qarşı
“Açıq söz”: “Bəlkə də müqəddərdir
ki, muxtariyyətimizi xərabəzarlar qiymətinə
alalım. Müqəddərati-tarixiyyədən
əlbəttə ki, boyun qaçırmaq olmaz” – deyə
mütəvəkkilanə bir surətdə müqabilə
ediyor; “Əlbəttə, bir Lenin dəxi çıxar bizim
muxtariyyətimiz haqqında “dekret” verər, kinayəsi ilə əzmi-milliyyənin
böyük müşkülatla olsa da axırı istədiginə
nail olacağını ümid ediyordu. Artıq müsəlmanlara
bir dost kibi görünən solların da sağlar kibi hakimiyyətpərvəranə
bir məqsəd təqib elədikləri meydanda idi.
lll
Tiflisdə qüvvətli bir təşkilata malik olan
menşevik firqəsinə qarşı dikiş tutduramayan
bolşeviklər Bakının daima bir inqilab halında bulunan əmələ
məhəlli olduğunu istifadə üçün buraya
köçmüşlərdi. Bakıda birləşmək
və burasını kəndilərinə ümidli bir
istinadgah yapmaq istəyən bolşeviklər bittəbii yerlilərin
milli bir hökumətə doğru gedən məqsədlərilə
mübarizə edəcəklərdi. Bunun
üçün də onlar türklərə qarşı
mübariz bir vəziyyətdə olan ermənilər ilə təşriki-məsai
edəcəklərdi. Nəhayət öylə
çıxdı. Bolşeviklər
qüvvətləndikcə daşnaksaqanlara nisbət xətti-hərəkətlərini
dəgişdirdilər. Biləks milli
müsəlman komitəsi ilə “Müsavat” firqəsinə
qarşı bir tövrimüxalifət aldılar. Bu aralıq Tiflis-Bakı yolundakı anarşidən
naşi Bakıda toplanıb qalan naməmnun əskərlərin
vücudi dəxi bolşeviklər tərəfindən mahiranə
bir surətdə istifadə olunuyordu. Mühüm
hadisələr hazırlanıyordu. Şaumyan
idarəsindəki “sovet”in müsəlmanlara qarşı
tutduğu sərd məslək gündən-günə
şiddət ediyordu. Gözləri qa106
bağında erməni milli əskərlərinin azadlıqla
gəzdiklərini görən xəlq müsəlman firqəsi
zabitlərinin tovqif olunduğunu və firqə nəfəratının
təərrüzə düçar olduğunu görüncə
bittəbii ğələyana gəliyordu. Bu
surətlə gündən-günə çuğlayan
yandırım axırı bir fitnə odu ilə tutuşdu.
Bu yanğın 1918-ci il mart ayının
17-dən 21-nə qədər davam edən qanlı mart hadisələrinə
səbəb oldu. Mart hadisələri
bolşevizm məsləkinin hər yanda
yandırdığı daxili vətənyun müharibəsi
şəklində çıxarılıb adəta milli bir
qital şəklini aldı. aşda
daşnaksütyun olaraq ermənilər türklərdən
intiqam almağa başladılar. Bütün mənası ilə
bir erməni-müsəlman qitalı üz verdi.
“Hökm etmək istərsən ayır!”
şüarını yalnız Nikolayların canişinləri
degil, Leninin komissarları dəxi kəndilərinə
düstur ittixaz eləmişlərdi. Qəribədir:
qanlı çarizmin hakimiyyəti-milliyyə davasına verdigi
cavab – qanlı qitallar idi. Qızıl
bolşevizmin cavabı da eyni mahiyyətdə olmaqla bərabər
daha fəci və daha qəddar bir şəkil aldı. Şaumyan sözünü tutmuşdu. “İsmailiyyə” binası, Azərbaycan fikrinin o
qaynar ocağı ilə “Açıq söz” idarəsi birər
xərabəzarə döndərilmişdi.
V
“Xuni-ərbabi-həmiyyət qərq edər zalimləri
Məşəli-əfkar əhraranə sönməz xun ilə!” Azərbaycan
türkünün böyük inqilab tərəfindən elan
olunan təyini-müqəddərat həqqindən istifadəyə
qalxdığını bolşeviklər Bakı küçələrini
qanlara qərq etməklə boğmaq və İsmailiyyə
binasında yakılan hürriyyət məşəlini o
möhtəşəm binanın külləri altında
söndürmək istədilər. Bakı
böylə müdhiş bir cinayətə məruz
qaldığı zaman Azərbaycan fikir və idealını təmsil
edən müsəlman məbusları Tiflisdə idilər.
O zaman Tiflisdə bir tərəfdən türklərlə
müsalihəyi, digər tərəfdən də Rusiyadan əbədiyyən
ayrılaraq elaniistiqlal eləmək məsələsi tədqiq
və müzakirə etməkdə olan Zaqafqasiya “seym”i iniqad
ediyordu. Zaqafqasiya müsəlman məbusları
dəxi “seym”də iştirak ediyorlardı. Zatən Bakı faciəsi bolşeviklərin müsəlmanların
seymdəki istiqlalçı politikalarına qarşı bir
intiqam və cəza siyasəti idi. Zaqafqasiyanın
bolşevizm anarşiyasından müdafiəsinə qurban gedən
Azərbaycan mərkəzi-siyasəti Bakı bittəbii
Tiflisin müavinətini bəsləmək həqqinə malik
idi. Bütün Azərbaycan azərbaycanlıların
da iştirakı ilə təşəkkül edən “seym” məclisi
ilə Zaqafqasiya hökumətinin məlumatına intizar edib
duruyordu. Fəqət heyhat! Azərbaycanlı
“seymi” əzasının yüksək səda ilə
bağırıb-çağırması Tiflis hökumətinin
həqiqi sahibləri olan gürcü menşeviklərini yerindən
qımıldatamadı. Gürcüstan
daxilindəki bolşevizmi min şiddət və qəhrlərlə
basdıran bu ağalar Bakıya qarşı quru elani-hərb
belə etmək istəmədilər. Gəncə milli
müsəlman komitəsinin təşkil elədigi istixlas
ordusuna isə milyonlarla patron, onlarla pulemyot və bir kaç
top vəd etdilərsə də, vədlərini tutmadılar. Tiflis mətbuatı isə Bakının Azərbaycan
“başıpozuq” qüvvəti ilə istirdadına
açıqdanaçığa etiraz etdi. Nəhayət, hər qism bəhanələri
yeritdikdən sonra gürcü Ser Amdan siyasəti
“qarşımızda türk təhlükəsi varkən kəndilərilə
ehtimal ki, əqdi-ittifaq etmək zərurətində
bulunacağımız bolşeviklərlə
münasibatımızı pozamayız” izah və etirazında
bulundular. Əvvəlcə müsəlmanların
intiqamından, Tiflisin müavinətindən qorxan üsyankar
Bakı tədafei bir vəziyyət almış ikən, sonra
cəsarət peyda etmiş, bolşevik Bakı Gəncəyə
doğru hərəkət eləmək qəsdinə
düşmüş idi. Bu hərəkətə ilk əvvəl
Şamaxı, daha sonra Lənkəran, Salyan, Quba, Kürdəmir,
Nəvahi və sair qitələr məruz qalmış, şəhərlər
xak ilə yeksan, irz və namuslar hətk, mal və məvaşi
qənimət edilmişdi. Gəncə bizzat təhdid
olunmaqda, digər tərəfdən dəxi Qarabağ erməniləri
Bakı bolşeviklərilə birləşmək üzrə
bir plan hazırlamaqda, Azərbaycanın atəş və
qılıncla təslimə məcbur edilmək planı
cızılmaqda idi. Məlum a, Şaumyan “muxtariyyət
degil, xarabazar alacaqsınız!” demişdi!..
Böylə bir təhlükə
qarşısında milləti müdafiə edəcək
yalnız bir Gəncə qalmışdı. Gəncə öhdəsindən ağır bir vəzifəyi
kəndi başına ifa edəmədigindən bittəbii
getdikcə riştəyi-ümur əlindən
çıxıyor, bolşevik yəd extisabına keçməyin
yerlərdə dəxi şiddətli bir itaətsizlik və
anarşi zühur ediyordu. Bu surətlə həyati-təbiiyəsini
təhdid edən bir təhlükəyə qarşı səltə
və hakimiyyətini qəbul eləmiş Tiflis hökumətindən
laqeydlik və ədəmi-müavinət görən Azərbaycan
əfkari-ümumiyyəsində pək təbii olaraq bir cərəyan,
bir meyli-siyasi doğuyordu: bu müşkül vəziyyətdən
milləti qurtaracaq bir qüvvət vardı: Türkiyə! Ümidlər həp oraya idi. O qardaş millət
gələcək, bizi düşmən əlindən
qurtaracaqdı. Xəlqin bundan başqa bir
ümidi qalmamışdı. Halbuki məsələ
o qədər də kolay həll olunur bir halda degildi. Kəndisini Rusiyadan ayrı felən müstəqil
bir halda idarə etməkdə olan Zaqafqasiya Türkiyə ilə
sülh əqd etmək istədigi halda məqsədinə
müvəffəq olamıyordu. Türklər
1914 sənəsi hərbindən əvvəlki Qafqasiya
hüdudunun iqasını istəyən Zaqafqasiya hökumətinin
Trabzona gəlmiş heyətimürəxxəsəsi
“Brest-Litovsk” müahidənaməsinin tamamilə qəbulunu təklif
ediyordular. Bu təklif üzrə Zaqafqasiya
vəqtilə türklərdən bir təzminat müqabili
olaraq alınan Kars, Ərdahan və Batum vilayətlərindən
sərf-nəzər etməliydi. Məsələ
ciddiləşiyordu. Ermənilərlə
gürcülər hərb etmədən Türkiyəyə təslim
olmayız diyordular. Bir tərəfdən
bolşevizm, digər tərəfdən də erməni və
gürcü cənguluğu arasında qalan müsəlmanlar
isə müşkül bir mövqedə qalıyordular. Məəmafiə əhvalın ciddiyyətini dərk
edən Trabzon heyəti-mürəxxəsəsi erməni,
gürcü və türk əzasının ittihadilə
Türkiyə ultimatumunu qəbula qərar vermişkən,
seymdə oturan qızğın qafalı menşeviklərlə
müvazinələrini itirən daşnaksaqanlar hərbə qərar
vermiş, müsəlmanlar isə bitərəf
qalmışlardı. Hərb
başlamış, Trabzon heyəti dəxi Tiflisə ovdət
eləmişdi. Fəqət heyət Tiflisə
gəlincəyə qədər hərb də adətən
bitmiş, Batum süqut eləmiş, Kars dəxi əhatə
olunmuşdu. Artıq təhəmmül etmək
mümkün degil idi. Hərb durmalı,
sülh əqd olunmalı, Zaqafqasiyanın istiqlalı rəsmən
elən edilməli, yoxsa biz ayrılıb kəndi
başımızın çarəsinə baxiyoruz – deyə
seymdəki müsəlman əzası son çarəyə təvəssül
eləmişlərdi. Bihudə yerə macərayə
soxulmuş olduqlarını və Zaqafqasiya xəlqinin qətiyyən
hərbə mühəyya olmadığını gözlərilə
aydın görən gürcülər dəxi bundan başqa
bir çarə qalmadığına qane olaraq cəngcu
Qegeçqori hökumətini düşürüb yerinə
sülhpərvər Çenkeli kabinəsini qoydular. Batum müzakiratı başlandı. Çenkeli türk tələbatının
artmayacağına qane ikən həqiqət əksinə
çıxdı. Batum və Karsda
tökülən türk qanına İstanbul hökuməti
xunbəha olaraq yeni bir takım ərazi tələb ediyordu.
Axısxa, Axalkələk, Aleksandropol, Sürməli və
Naxçıvan qitələri bu tələbləri təşkil
ediyordu. Eyni zamanda təhlükəyə məruz
qalan azərbaycanlı qardaşlarına müavinət
üçün Nuru Paşa ilə məiyyəti İran təriqi
ilə Azərbaycana keçmiş, Gəncəyə varid
olmuşdu. O zaman müdhiş bir anarşi içində
olan Gəncə Nuru Paşayı göydən enmiş bir
xilaskar kibi tələqqi etmiş, xəlq kəndisinə
tarixin nüdrətlərlə qeyd edə biləcəgi parlaq
bir istiqbal yapmışdı. Batum müzakiratı uzun
sürmüş, gürcülər artıq Zaqafqasiya
hökumətində qalmayı kəndi hesablarına zərərli
görərək əl altından Almaniya ilə anlaşmışlar,
mayısın 26-da Gürcüstanın Zaqafqasiyadan ayrı, kəndi
başına müstəqil bir cümhuriyyət təşkil
etdigini elan eləmişlərdir. Bunun üzərinə seymdəki
müsəlman əzalar kəndilərini Azərbaycan
Şurayi-Millisi elan edərək iki gün sonra mayısın
28-də dəxi Azərbaycanın istiqlalını elan, Fətəli
xan Xoyski kabinəsini təşkil və müstəqilən
türklərlə müxadinət müahidənaməsi əqd
eləmişlər və məzkur müahidənamənin
4-cü maddəsinə binaən məmləkətin əmniyyət
və asayişini iadə etmək üzrə Türkiyəyə
müraciət edərək Azərbaycana ordu
sövqünü istəmişlərdir. İyunun 15-də Azərbaycan
Şurayi-Millisi ilə hökuməti Tiflisdən Gəncəyə
vürud etmiş; 16-da əqd elədigi iki tarixi icalsında Fətəli
xan Xoyskinin istefasını qəbul ilə təkrar kəndisinin
rəyasəti altında 12 kişidən ibarət yeni bir
hökumət təşkil və bütün ixtiyaratı məzkur
hölumətə həvalə edərək kəndisini isə
əhvali-fövqəladəyi nəzərə alaraq tətil
eləmişdir. Şurayi-Milli tərəfindən məmləkətin
idarəsini əlinə alan hökumət bir an əvvəl
Bakıyı istirdad edəcək, Məclisi- Müəssisanı
toplayacaq, hürriyyətlərlə Azərbaycan
istiqlalını mühafizə və ixtiyaratını
yalnız 6 aydan gec olmamaq üzrə toplanacaq Məclisi-Müəssisana
təslim edəcəkdi. Nuru Paşa məiyyətindəki
ordunun müavinəti ilə az bir müddətdə Bakı
vilayəti xaricində olan bütün yerlər Azərbaycanhökumətinin
əmrinə müti olaraq hər yerdə əmniyyət və
asayiş bərpa ediliyor, anarşi dəf olunuyor, yalnız
Bakı bolşevikləri 5-6 ay zərfində bulduqları
fürsətdən istifadə ilə olduqca mühüm bir
qüvvət təşkil edərək bəzən müqabil
təcavüzlər yapmaq surətilə şiddətli bir
müdafiə hazırlıyorlar. Daha sonra
bolşevik hökuməti menşeviklərlə daşnaqlar tərəfindən
yapılan bir ixtilal nəticəsində süqut eliyor. Əvəzində direktoriya hökuməti təşəkkül
eliyor. Bu hökumət ingilisləri
Bakıya dəvət ediyor. Bunun üzərinə
Türkiyədən yeni qüvvət cəlbinə lüzum
görülüyor. Almanlar isə Qafqasiya
məsələlərində müttəfiqləri Türkiyə
ilə rəqabət edərək Gürcüstan yolu ilə
türk əskərini buraxmıyorlar. Bundan
dolayı dəxi Bakının istirdadı sentyabrın 17-nə
qədər gecikiyor. Nəhayət, həqq
yerini tutur. Altı ay bir əsarət
dövrü keçirdikdən sonra qurban bayramının
günündə Bakı təkrar kəndi sahiblərinin əlinə
keçiyor.Bakının istirdadı dəxi süqutu qədər
qanlı, dəhşətli bir surət almışdır.
Azərbaycan hökuməti artıq kəndi
paytaxtında idi. Fəqət Bakı məsələsi
hala bitməmişdi. Bakının süqutundan bir az əvvəl almanlar Brest-Litovsk müahidəsinə
zeyl olmaq üzrə bolşeviklərlə əqd elədikləri
bir müahidə ilə Bakıyı Rusiyaya tərk eləmiş,
müqabilində kəndiləri üçün neft
imtiyazı almışlardı. Azərbaycanlıları son dərəcədə
iğzab edən bu halı o zaman İstanbulda bulunan heyəti-mürəxxəsə
rəisi surətilə Azərbaycan hökuməti cümhuriyyəti
naminə Almaniya səfarət nəzdində protesto eləmiş
“Bakısız Azərbaycan başsız bədəndir!” deyə
azərbaycanlıların Bakıdan sərf-nəzər edəmiyəcəklərini
bildirmişdim.
lll
Bakının istirdadından sonra Azərbaycan hökuməti felən vücud peyda eləmiş, yalnız vəziyyəti-beynəlmiləliyyəsini mətin bir əsasə rəbt etmək məsələsi qalmışdı. İstanbulda toplanacaq mərkəzi dövlətlər konfransını dörd aydan ziyadə bəkləyərək oturan Qafqasiya cümhuriyyətlərinin heyətimürəxxəsələri nəhayət görmədən İstanbulu tərk etmək məcburiyyətində qaldılar. Fransa cəbhəsində alman ordusunun düçar olduğu həzimət, onu mütaqib Bolqariyanın təslim oluşu, siyasət aləmini tamamilə dəgər-gün etdi. Almaniya küməsi yerinə İngiltərə nüfuzu qaim oldu. Türkiyə müttəfiqlərlə əqd elədigi mütarikə şəraitinə nəzərən Bakıyı ingilislərə təslim edəcək və bütün Qafqasiyadan çəkiləcəkdi. Noyabrın 17-si bakılıların xatirindən çıxacaq günlərdən degildir. O gün türklər kəmali-surət ilə Bakıyı tərk eləmiş, İngiltərə qüvvəti şəhərə daxil olmuşdu. İngiltərənin Azərbaycan istiqlalına qarşı alacağı vəziyyəti şübhələr içində qaranlıq bir vəziyyətdə idi. General Tomsonun ordusu ilə bərabər Biçeraxovun dəstəsi dəxi şəhərə daxil oluyor, şəhər üzərində uçuşan qara qarğalar (ayroplanlar) Rusiya ordusunun təkrar kəndi toprağına gəldigini “Rusiya vətəndaşlarına təbşir” ediyordu. İkinci gün İngiltərə komandanı Tomsonun bəyannaməsi nəşr olunmuş, o dəxi Bakıyı Rusiyanın bir hissəsi kibi tələqqi edərək yeni Rusiya hökumətinin razılığı ilə buraya gəldigini qeyd eləmişdi. Böylə qaranlıq, şübhəli və qorxulu bir vəqtdə, bir zamanda ki, Azərbaycanı himayə edən türk ordusu, yalnız türk ordusu degil, Azərbaycan əskərləri dəxi şəhəri tərk eləmişlərdi, polis idarəsi ingilislərin əlinə keçmiş, Biçeraxovun dəstələri mütəhəkkimanə bir vəziyyətlə şəhərə oluşmuş hər kəsdə bir qorxu və ümidsizlik hasil olmuşdu. İştə böylə bir zamanda Azərbaycan Şurayi-Millisi təkrar həyata ovdət eləmiş. Azərbaycan Məclisi- əbusanını dəvətlə məşğul olmuşdu. Dekabrın yeddisində “İsmailiyyə” binasının yanıq binası yanındakı sabiq ünas məktəbinin qəribkarı binasında Azərbaycan Məclisi-Məbusanı mütəntən bir surətdə açılıyor. Üçrəngli bayrağımız başımızın üstündə ehtizaz edərək istiqlalımızın şübhə və əndişələr içərisindən qurtarmaq üzrə olduğunu təbşir ediyordu.
lll
Bari-giran hökumət təkrar möhtərəm Fətəli xan Xoyski həzrətlərinin öhdeyi-dərayətlərinə həvalə edilmişdi. Fətəli xan Azərbaycanın vəziyyəti-siyasiyyəsini tovzih etdirmək kibi müşkül bir vəzifə qarşısında idi. Bu vəzifəsini o kəmaliməharətlə ifa ediyordu. İngiltərə komandanlığı əvvəlki bəyanatnaməsinə rəğmən Qafqasiya məsələsinin sülh konfransında həll olunacağı ilə Azərbaycanda yeganə bir hökumət olaraq Fətəli xan Xoyski kabinəsini tanıdığını elan ediyordu.
Daha sonra Azərbaycan hökuməti naminə Paris sülh konfransına ezam olunan heyəti-mürəxxəsə ingilislərin məğrifət və müvafiqətilə yola çıxıyor və hər növ müzahirat və müavinətə məzhər olacaqları vəd olunuyordu. Nəhayət, şəhərimizdə bulunan Biçeraxov-Prejavolski ordusu Azərbaycan hökumətinin tələbi üzərinə paytaxtımızı tərk ediyor; kəndi doğma ordumuz isə şəhərimizə gəliyor; əhali əskərlərimizi sevinclərlə istiqbal ediyor. Fətəli xan Xoyskini istixlaf edən Nəsib bəy hökuməti daha ziyadə bir ciddiyyətlə gəmimizin içində oturub da bizimlə döyüşməkdə olan fitnəkar qüvvətlərlə mübarizəyə başlıyor. Bolşeviklər tərəfindən elan olunan iqtisadi qılıqlı siyasi zabastovka kəmali-müvəffəqiyyətlə basdırılıyor. Rusiya sovet hökumətinin nümayəndələri ilə Denikin ordusunun casuslarını tovqif etməklə Azərbaycan hökumətində tələb olunan siyasi tovqiflər həqqini iadə və bilfel tətbiq etmiş oluyor. Son günlərdə İtaliya heyəti paytaxtımıza varid olaraq məbusan və hökumət rəisləri ilə görüşərək istiqlaliyyətimizə müsbət bir nəzərlə baxdıqlarını bəyan ediyorlar.
VI
Yuxarıdakı fəsildə biz böyük bir cild təşkil edəcək tarixi məqaləmizin hövsələsinə sığacaq bir tərzdə ixtisar elədik. Bu tarixin güzəran etdigi anlarda daha əvvəlki fəsillərdə zikr etdigimiz milliyyət fikri ilə hakimiyyəti-milliyyə davası müxtəlif xünuni-səfəhat keçirərək nəhayət xarici bir şəkil peyda elədi: Müstəqil Azərbaycan Cümhuriyyəti! “Seym” məclisi təşəkkül etdigi zaman “Azərbaycan”dan yalnız Türk Ədəmi-Mərkəziyyət “Müsavat” firqəsi bəhs eləmiş, İttihad, Sosialist bloku ilə Hümmət firqələri isə cəsarət edərək yalnız Zaqafqasiya ölçüsündə fikir eləmişlərdi.
Məclisi-Məbusan açılıncaya qədər kəza istiqlal fikri əleyhində olan cərəyanə hər firqədən ziyadə azərbaycançı “Müsavat” firqəsi məruz qalmış, “ilhaq” mərəzinin mikroblarını nəşr edən “dahilər” tir tərizlərini Azərbaycan istiqlalının məfkurəçilərinə tovcih eləmişlərdi. Məclisi-Məbusan açıldıqdan sonra məmləkəti təmsil edən müxtəlif siyasi firqə və məslək əhlləri sağdan tutub sola qədər Azərbaycan istiqlalının mücahidi olduqlarını bəyan etdilər. Azərbaycan istiqlalı fikrən qazanıldı! Siyasi bir fikir olaraq qəbul edilən istiqlal xəlqin imanına sinmiş, qəlb və vicdanına yerləşmiş bir zehniyyət halına dəxi gəlməlidi. Məclisi-Məbusan iftitahında: “Bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz!” nidasını təqdirən dəhşətli bir tufan kibi qopan alqışları martın 12-də hürriyyət günü yad olunduğu zaman coşub-daşan türk xəlqinin parlaman qarşısındakı nümayişini, milli ordumuzun Bakıya vürudi günündəki böyük milli bir nümayiş şəklini alan o səmimi mənzərəyi, sonki tətil zamanında türk və müsəlman əmələlərinin cansipəranə bir surətdə göstərdigi o asari-həmiyyəti, ordunun keçdigi, bayrağımızın yelləndigi hər bir yerdə ixtiyar qarıların, qocaların ağzından eşidilən o qiymətdar dua və sənaları görən və nəhayət, 28 mayıs günündəki o bibənzər bayramı tamaşa edən müdəqqiq üçün istiqlal fikrinin artıq xəlqimizcə bir zehniyyət halına gəldigini görməmək qətiyyən mümkün degildir. Millətimizin bilxassə kütləyi-ümumiyyəsini, sahibi-idrak demokratiyasını səmimi bir surətdə mütəhiss edən bu zehniyyət bərəkətindəndir ki, istiqlalımızın ən müdhiş düşmənlərindən tutub ən şübhəli dostlarına qədər bütün müxalif və müariz firqələrin dəxi istər-istəməz Azərbaycan zəminəsində duraraq müxalifətlərini o nöqteyi-nəzərdən yürütmək istədiklərinə şahid oluyoruz. Əvət, Azərbaycan əvvəlcə bir mədəniyyəti-milliyyə davası, daha sonra bir firqəyə məxsus mücərrəd bir fikri-siyasi ikən, bu gün bütün millətin məqsədidir. Bu məqsəd xaricində millət artıq kəndisinə məsud bir həyat təsəvvür edəmiyor. Bu qədər bəlalara təhəmmül etmiş xəlq üçün Azərbaycan Cümhuriyyəti təşəkkül etmiş bir əmri-vaqedir! Bu əmri-vaqeyə qarşı hər kəs təslim olmalı, ona hər kəs ehtiram etməlidir!
VII
Bir əmri-vaqe halını almış Azərbaycan Cümhuriyyəti cahanşümul əhəmiyyətə malik olan paytaxtı, güna-gün sərvət mənbələri, mütəşəbbüs tərəqqipərvər xəlqi sayəsində Qafqasiya cümhuriyyətlərinin həpsindən müstəid həyat bir məmləkətdir. Yalnız vəqtilə “atəşi-müqəddəs” sayəsində cahan ziyarətgahı olan bu yurd imdi də “cazibədar” sərvət səyyaləsi ilə cahan tacirlərinin meydani-rəqabətidir. Burası ticari rəqabət meydanı olmaqdan əlavə bir də siyasi rəqabətlərin cövləngahıdır. Qafqasiya silsiləyi-cəbalinin təhtitəhəffüzündə bulunan Zaqafqasiya ərazisindən olduğu üçün məmləkətimiz şərqlə qərbi yekdigərinə qovuşduran ən qısa yolun güzərgahında vaqe olmuşdur. Bu nöqteyi-nəzərdən o gün cahanca da vase bir miqyasda vaqe olan çəkişmədə burası dəxi düvəli-müəzzəmənin hesablarını təsviyə edən müvazinə cədvəllərində mühüm bir ədəd təşkil edəcəkdir. Cahangir dövlətlərin dünyayı təqsim etdiklərində Zaqafqasiya millətlərindən ötrü ayıracaqları hissə və hüququn nə kibi bir şəkil alacağı həqqində nikbinanə və bədbinanə olmaq üzrə müxtəlif təsəvvürlərdə bulunmaq mümkündür. Bu təsəvvürlərin heç birisindən Rusiyayı xaricdə buraxmaq olmaz. Rusiya hər nə şəkil ilə olursa-olsun təkrar buraya enmək istəyəcək; daha bundan min sənə əvvəl Bakı neftinə düşkün olan Rusiya bu gün ona göz yuma bilmiyəcəkdir. İngiltərə dəxi əsrlərdən bəri arzu elədigi Zaqafqasiya yolu üzərində təsisi-hakimiyyət olmasa da iqayi-nüfuz etmək əzmindən bir an fərağət etməyəcək; nəticədə bir müsariədir davam edib gedəcək. Fəqət nə Rusiyanın, nə İngiltərənin, nə də sair bir dövlətin bu ərzi-müqəddəs üzərindəki mənafei azərbaycanlının mənafei ilə müqayisə ediləməz. Müasir bir azərbaycanlı üçün Azərbaycan Cümhuriyyətinin istiqlalı, onun hürriyyəti bir takım maddiyyatla ölçülür şeylərdən degildir. Bayrağındakı rənglərin mədlulu vəchlə bu yeni təşəkkül edən türk cümhuriyyəti aləmiislamda təşəkkül edən ilk cümhuriyyətdir ki, milliyyət, beynəlmiləliyyət və müasirlik əsası üzərində müstənəd yeni bir tərzi-idarə qurmaq cəhdi-alisindədir. Bu cəhdindən bir tizə olsun nişan vermək üzrə Azərbaycan millətinin məknunatimilliyyəsindən birər nümunə olaraq bu məcmuə vasitəsilə təşhir ediyoruz. Burada millətimizin istedadi-fitrisini göstərəcək nümunələr adətən bundan bir əsr avvəl Bakı ərazisindəki axar altunun miqdar və əhəmiyyətini qətiyyən bugünki aləmşümul bir dərəcədə göstərəmiyən əlamətlərə bənzər. O zaman qara çırağda yakılmaqdan başqa bir şeyə yaramayan Bakı nefti bədə nasıl sənaye və ticarəti ilə pək ziyadə tərəqqi etmiş olan məmləkətlərin müasir bir mayeyihəyatı ola bildisə, əminəm ki, eyni topraq üzərində yaşayan xəlqin fitrətində təbiətin bir möhübbəsi olaraq gizli qalan istedad dünyayə “odunsuz yanar və sudan qorxmaz atəşi-müqəddəs” qədər əsli bir mədəniyyət əhd etsin:
– Azad Türk mədəniyyəti! Vətəndaşlar, bu mədəniyyət naminə çalışalım, bir dəfə yüksəlmiş o üç boyalı ləvayi-istiqlal və cümhuriyyəti başlarımız üstündə tik tutalım!
M.Ə.Rəsulzadə
“İstiqlal” məcmuəsi, 28 may 1919, ¹1
Ənva – növlər
Müvəzzəf – vəzifəli
Təviq – təxirə salma
Müzahir – nümayişçi
Həvari – köməkçi
Süluk – hərəkət tərzi
Müxadinət – dostluq
Visaq – müqavilə, bağlaşma
Həzimət – məğlubiyyət
Təbşir – muştuluq
Mütəhəkkim – hakim olma
Qəribkar – kimsəsiz
Bari-giran – ağır yük
Tovzih – izah etmək
İstixlaf – öz xələfi hesab etmə
Təriz – etiraz etmə
Tovcih – üzünü bir tərəfə çevirmə
İftitah – açılış
Səyyalə – maye, axan şey
Təhəffüz – qorunma
Düvəl – dövlətlər
Müsairə – güləşmə
Mədlul – anlaşılan
Tovqif – tutulma
Tədafö – dəf etmə
Hətk – şərəfsizlik
Məvaşi – südlük heyvanat
Riştə – əlaqə
Məşrəb – xasiyyət
Sədədə – niyyət, məqsəd
Hədəs – yeni üzə çıxan
Səlah – sülh, asayiş
Qate – qət edən
Məskukat – sikkəli pullar
(Son)
Şirməmməd Hüseynov
525-ci qəzet.-
2013.- 2 noyabr.- S.26-27.