“...Olmadı rahət sənsiz”- YÜZ
GÖZƏL SEVGİ ŞEİRİ
Sevgi təmənna
tanımaz, xeyir güdməz. Hesablanmış, arxasında
umacağın nələrsə
durmuş hisslərə
məhəbbət adı
qoymaq yanlışdı.
Axı o duyğu bütün düşüncələrini
işğal etməyibsə,
hələ də fayda haqda fikirləşə
bilirsənsə və
dünyanın istisinin,
soyuğunun, dünəninin,
gələcəyinin sənə
aidiyyatı varsa, hansısa irəliləyiş,
karyera, uğur eyninədisə, sevmirsən
demək!
Nədənsə çox vaxt təmənna deyiləndə
maddi nəsnələr
ağla gəlir. Amma təmənna həm də mənəvi ola bilər,
sevilməyini umarsan, arzulanmağını istəyərsən,
əzizlənməyini gözləyərsən,
diqqət tələb
edərsən. Bütün bunlar
sevməyin özü
qədər təbii,
eyni zamanda münasibətləri tənzimləyən,
həssas məqamlardı.
Çünki bu duyğuların
ifadə tərzi, tövrü həm də sevginin şiddətini, gücünü
göstərir. Axı,
məhəbbətə al-ver
kimi yanaşıb “sev məni, sevim səni!” deyənin hisslərinə
necə inanasan?! Əlbəttə, hisslərin qarşılıqsız
olduğunu anlamaq, bəzən sadəcə ağla gətirmək, ehtimal etmək belə insanı çilədən çıxarda
bilər. Amma hər halda sevilmək “tələbi”nin özü də zərif şəkildə, incə
tərzdə deyilməlidi.
Nizami “Sevgili canan” və “Sənsiz” qəzəllərində
məhz bu cür danışır, arzularını, hisslərinə
qarşılıq istəyini
ruhu belə incitmədən çatdırır. Və bu
zərifliyi Üzeyir Hacıbəyli musiqisi daha da rəngli,
parlaq şəkildə
tamamlayır. Yəqin sözlə
musiqinin belə bütöv vəhdəti
hər vaxt yarana bilməz. Özündən səkkiz əsr
öncə yaşamış
insanın duyğularını
musiqiyə çevirməyi,
musiqi dili ilə çatdırmağı
necə bacarıb Üzeyir bəy? Sadəcə heyrət edirsən!
Bəzən düşünürəm, bəlkə də məhz dövr, zaman şairlərin dilinə, ifadələrinə
təsir edib... Və bu qəzəllərdə
də (bir çox klassik şeir nümunələrində
olduğu kimi) hisslər ona görə belə gözəl, incə təsvir edilib ki, o vaxt hələ
robotlaşmamışdı adam. Texnika, sürət,
dinamika həzin duyğuları proqramlaşdırmamışdı.
İnsan
aşiq olmağı planlaşdırmırdı, eşqə
düşəndə ayrı
“variant” gəlmirdi ağlına,
ömürlük sevirdi.
Sadəcə sevirdi: təhlilsiz, izahsız, təftişsiz... Bir xumar,
qəmli baxışa
şeirlər qoşur,
dastanlar yazırdı,
heç nə istəmirdi, elə təkcə xoş söz bayram idi ondan ötrü,
zərif təbəssümün
xəyalı ilə günlərlə yatıb-dururdu,
yuxuda belə görüşməyi səadət
sanırdı. Amma Üzeyir
bəyin musiqisi, Nizami qəzəllərinə
bəstələdiyi romansları
bütün bu fikirləri şübhə
altına alır.
“Sənsiz” romansını
1941-ci ildə bəstələyib,
“Sevgili canan”ı
1943-də! İndi gəl
kobudluğun, sevgisizliyin,
robotlaşmanın günahını
at dövrün boynuna...
XII əsrdə, tox, arxayın, rahat ömür sürən, ürəkdolusu sevmək,
yazmaq üçün
hər şeyi olan Nizami ilə
XX əsrdə müharibə,
aclıq, repressiya qorxusu yaşamış Üzeyir bəyin ifadə tərzi, duyumu arasında fərq yoxdu, məncə. Hər ikisi incədi,
hər ikisi təmənnasızdı. Ona görə dövr, zaman bəhanədi sadəcə. Bacarıqsızların, ürəyini də, beynini də “zaman tələbləri” ilə doldurmuş hissiz, duyğusuz insanların uydurduğu əfsanədi bütün
bunlar. Sevən adam orta
əsrlərdə də,
XX əsrin müharibə
şəraitində də,
XXI yüzilliyin robotlar
mühitində də
eynidi. Ona görə Nizami
qəzəlləri bu
qədər müasir
görünür. Təsvir
olunan hisslər heç vaxt köhnəlmədiyinə, arxaikləşmədiyinə
görə!
Farsca yazılmış
“Sevgili canan” qəzəlini dilimizə Mirvarid Dilbazi, “Sənsiz” şeirini isə Cəfər Xəndan çevirib. Bu əsərlərin
üstün cəhətlərindən
biri də tərcümələrin gözəlliyi,
sanki orijinal təsiri bağışlamasıdı.
Daha bir uğur isə
Bülbül, Müslüm
Maqomayev kimi böyük sənətkarların
romansları ifa etməsidi. Nizami, Üzeyir bəy,
Bülbül, Müslüm
Maqomayev... məhz bu adların, bu sənətkarların sayəsində sözü
musiqisiz, musiqini sözsüz təsəvvürə
belə gətirmək
mümkünsüzdü. Qəribə və ideal bir
harmoniya var burada. Sadəcə şeiri oxumaq
istəyirsən, Üzeyir
bəyin musiqisi, Müslümün səsi
gəlir beyninə, elə-belə melodiyanı
dinləyirsən, özündən
asılı olmadan sözləri pıçıldayırsan
dodağın altda.
Ona görə də bu şeirlərə sadəcə XII əsr poeziya nümunəsi kimi baxmaq, təkcə
Nizaminin qəzəlləri
saymaq yalnışdı.
Bu əsərlər səslə, sözlə,
musiqiylə birgə hüdudsuz hissləri, hədsiz kövrək, kəpənək toxunuşu
qədər zərif duyğuları ifadə edir. Aşiq sevgilisinin ləbindən
busəni inayət – kömək, qayğı təki, ehsan kimi istəyir, rəhmi göz yaşı tökərək
diləyir. Və rəftarını
da, davranışını
da sevgilisindən soruşur. Bəzi məqamlarda “Sənsiz” qəzəli birincinin davamı kimi də görünür...
Sanki aşiqin yalvarışlarının heç
bir xeyri olmayıb və ayrılıblar. Amma
yenə də hicran içində olan insanın əzabı çox həzin təsvir edilib. İstər söz, istərsə
də musiqi tənha aşiqin, qovuşmağa heç bir ümidi qalmamış zavallı sevgilinin duyğularını
dəqiq çatdırır.
Qadını ilahiləşdirib cəlb eləyən vəslinə and içən
aşiq, “yox daha taqət sənsiz!” deyir və sanki bununla
da imdad istəyir xanımdan.
Başqa birisini axtarmağın mümkünlüyünü
ağlına belə gətirməyən şair
yarının sözü
ilə az
da olsa təsəlli
tapır. “Yox
yara hacət sənsiz!” (səndən
özgə yara ehtiyac yox) – deyən qadın
ümid verir ona. Məhz belə Qadını
qəlbin hakimi etməyə, bu cür sevgidən ötrü könlü qula çevirməyə dəyər. Və Üzeyir bəyin musiqisi... Məhz sözün, hissin bu yerində, həyəcanın yüzə
qalxdığı məqamda
nələr demir bu musiqi?! Hisslərin
tuta, idarə edə bilməyən insanın bütün ağrısı, əzabdan
özünə yer tapmayan adamın ümidsizliyi, hər şeydən əlini üzmüş insanın
çarəsiz dərdi...
Və Müslümün
səsinin zildən bəmə keçidi... Səhərin alaqaranlığında günəşin azca parlaması təsiri bağışlayır. Və
göz önünə
yanaqlarında yaş parlayan, günəşin ilıq şüasına sevinən, içində iynənin ucu boyda inam yaranan,
üzündə kədər
qarışıq təbəssüm
peyda olan aşiq gəlir: “Sən Nizamidən əgər arxayın olsan da gülüm!
Gecə-gündüz arayıb olmadı
rahət sənsiz!”
Hər gecəsi kədər, qüssə, fəlakətlə
keçən aşiqin
səhəri açılır
bu misralarda...
Və Müslüm davam edir... Yarım, sənsiz! Gülüm sənsiz! Ahhh, canım sənsiz! Sənsiz!
Nizami Gəncəvi: “...sel
kimi göz yaşımı tökdüm!”
Hüsnün gözəl ayətləri,
ey sevgili canan!
Olmuş bütün aləmdə sənin şəninə şayan.
Gəl eylə inayət, mənə ver busə ləbindən,
Çünki gözəlin busəsidir aşiqə ehsan.
Sordum ki, “könül hardadır”, aldım bu cavabı:
“Heç sorma, tapılmaz onu axtarsa da insan”.
Rəhm
eylə deyib, sel kimi göz
yaşımı tökdüm,
Kim, qanım ilə əl yuma,
ey afəti-dövran!
İnsafın əgər varsa,
açıq de, bu Nizami,
Sənlə necə rəftar eləsin, ey məhi-təban?
Nizami Gəncəvi: “Yox daha taqət sənsiz...”
Hər gecəm oldu kədər, qüssə, fəlakət sənsiz,
Hər nəfəs çəkdim, hədər getdi o saət sənsiz!
Sənin
ol cəlb eləyən vəslinə
and içdim, inan,
Hicrinə yandı canım,
yox daha taqət sənsiz!
Başqa
bir yarı necə axtarım, ey nazlı mələk,
Bilirəm, sən də dedin: “Yox yara
hacət sənsiz!”
Sən mənim qəlbimə
hakim, sənə qul oldu könül,
Sən əzizsən, mən ucuz, bir heçəm,
afət sənsiz!
Nə gözüm var arayım mən səni, bəxtim də ki yox
Nə də bir qaçmağa
var məndə cəsarət, sənsiz!
Sən Nizamidən əgər arxayın olsan da, gülüm!
Gecə-gündüz arayıb, olmadı rahət sənsiz!
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2013.- 2 noyabr.- S.21.