Məbədə aparan yolun bələdçisi
Müxtəlif
elmlərə, müxtəlif təlimlərə bələd olduqca
insan, xüsusilə elm adamı belə bir həqiqətə
gəlib çıxır ki,
bütün elmlərin, bütün təlimlərin əsasında
fəlsəfi düşüncə, bir az da dəqiq desək,
fəlsəfənin özü dayanır. Mahiyyətində
“müdrikliyə sevgi” anlamını daşıyan fəlsəfəyə,
onun elmi dərinliyinə baş vurmaq üçün bizdən
sovet məktəbində ayrıca götürülmüş
“fəlsəfənin” öyrədilməsi metodologiyasından
uzaqlaşıb problemə elmlərin vəhdəti kontekstində
yanaşmaq tələb olunur. Amma deyəsən bunun
üçün insanın, bir az da dəqiq
desək, fəlsəfəyə – “müdrikliyə sevgisi” olan
kəsin təkcə elmlərə talibliyi bəs eləmir. Filosofun taleyində “müdrikliyə sevgi”nin
“Tanrı vergisi” deyilən bir payı da olmalıdır.
“Tanrı vergisi” deyilən bu pay elmlərə
talib olan insanı filosof səviyyəsinə yüksəldir. Bu yüksəlişdə qeyd etdiyimiz komponentlərin
heç birindən yan keçmək olmur. Onlardan birinə
yiyələnmədiyi halda elm adamının tanış
olduğumuz bəsit dərsliklərdəki
başqalarının təlimlərini izah etməkdən
savayı heç nəyə gücü çatmır. Komponentlərin ikisinin də möhkəm birləşdiyi
elm adamı başqalarının təlimlərini
konstatasiyadan uzaq olub, bu təlimlərin fövqünə
qalxır və öz təlimini ortaya qoyur. Bu anda
“müdrikliyə sevgi” öz işini görür və filosof
– alim ictimai şüurun formasını, varlığın və
təfəkkürün ümumi prinsiplərini, insanın
dünyaya münasibətini ifadə edən fəlsəfənin
– təbiətin, cəmiyyətin, təfəkkürün ən
ümumi qanunauyğunluqlarını təqdim edən
böyük FƏLSƏFƏNİN
daşıyıcısı olur. “Fəlsəfə
dünyaya ümumiləşmiş baxışlar sistemini,
insanın dünyadakı yerini araşdırır; fəlsəfə
insanın dünyaya idraki, dəyəri, sosial-siyasi, əxlaqi
və estetik münasibətini tədqiq edir”. Fəlsəfənin mahiyyətinə dair klassik və
müasir təhlillərin, demək olar ki, hamısında rast
gəldiyim bu elmi formulaları bir kitabı diqqətlə
oxuyandan sonra xatırlamalı oldum. Bu, elmi
yaradıcılığına xeyli bələd olduğum,
müasir Azərbaycanın böyük filosofu Səlahəddin
Xəlilovun əsərlərini, yaradıcılıq
dünyasını özündə əks etdirən
biblioqrafiyasıdır. “Azərbaycanın
elm və mədəniyyət xadimləri” seriyasından nəşr
olunmuş bu biblioqrafiya Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Rəyasət Heyətinin qərarı ilə ərsəyə
gəlmişdir. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilovun polifonik yaradıcılıq dünyasına
az-çox bələd olan, yaxud, bu
yaradıcılığın hardan başlayıb hara istiqamətləndiyini,
bu böyük filosofun dünya fəlsəfi
düşüncəsinə gətirdiyi təlimlərini
öyrənmək istəyən hər kəs Akademiyanın
bu təşəbbüsünü ürəkdən
alqışlayır.
Əlbəttə, son vaxtlar dəbdə olan biblioqrafiyamaniyalılıq
kitab sisteminin ümumi tipoloji ansamblında biblioqrafiyanı
xeyli dərəcədə adiləşdirmişdir. Əslində
isə, biblioqrafiyaya ictimai ehtiyac olmalıdır. Digər tərəfdən, biblioqrafiyaya
yaradıcı şəxsiyyətin haqqı olmalıdır.
Bu haqq isə alim ömrünün, alim
yaradıcılığının elmə gətirdiyi
çoxsaylı faydalı əsərlərlə, təlim və
konsepsiyalarla, səmərəli elmi məhsuldarlıqla
qazanılır. S.Xəlilovun 22 çap vərəqi
həcmində biblioqrafiyasının nəşrinə qərar
verən Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası məhz bu iki
faktoru – filosofun yaradıcılığına ictimai
marağı və alimin buna haqqı olduğunu nəzərə
almışdır. Əlbəttə, əslində,
elmi yaradıcılığa elmi ictimaiyyətin daha çox
marağı olur. Biz bu kontekstdə S.Xəlilov
yaradıcılığına “ictimai maraq” sözlərinin
qarşısına “elmi” epitetini bilərəkdən
qoşmuruq. Çünki S.Xəlilov
yaradıcılığı o qədər geniş diapazonlu və
o qədər rəngarəngdir ki, bu yaradıcılıq təkcə
“elmi ictimaiyyətin” deyil, bütövlükdə ictimai
marağın obyektidir. Təsadüfi deyil ki, filosofun əsərlərinə
rəy yazmış 110-dan çox məqalə müəllifləri
sırasında Azərbaycanın və dünyanın bir
çox humanitar, fundamental elm nümayəndələrinin
imzaları var. Bu sırada müasir təlimləri ilə beynəlxalq
elm sahəsində milli elmimizi təmsil edən akademiklər
R.Mehdiyev, F.Maqsudov, K.Talıbzadə, A.Mehdiyev, M.Kərimov,
B.Budaqov, B.Nəbiyev, A.Nadirov, F.Qasımzadə, T.Bünyadov,
N.Cəfərov, moskvalı alimlər – S.Belozertsev,
A.Çumakov və digər onlarca xarici elm adamlarının
adlarını çəkmək olar. Səriştəli
oxucu onlarca müəllifdən adı çəkilən cəmi
bir neçəsinin timsalında S.Xəlilovun əsərlərinə
xüsusi qiymət verən alimlərin çox müxtəlif
elm sahələrinə mənsub olduğunu görməkdədir.
Kitabda izlədiyimiz bir neçə statistik fakta diqqət
çəkmək istərdik. Alimin
biblioqrafiyasından məlum olur ki, bu böyük filosofun indiyə
qədər 48 kitabı, 800-ə yaxın elmi, publisistik məqaləsi
dərc olunub. Bu kitablar və məqalələr
dünyanın bir çox ölkələrində və bir
çox dillərində – o cümlədən Azərbaycan,
rus, ingilis, türk və digər dillərdə işıq
üzü görmüşdür. Bu kitabların və
məqalələrin məhsuldarlığı məni
onların bütövlükdə səhifəsini və çap vərəqini hesablamağa sövq etdi. Mənim təxmini hesablamalarıma görə (bu təxminilərin
hamısı müəllifin “ziyanınadır”) S.Xəlilovun
biblioqrafiyasına daxil edilən əsərlərin
(kitabları və məqalələri birlikdə) ümumi həcmi
1000 (min) çap vərəqindən çoxdur. Nabələd
oxucu üçün deyim ki, mətbəə standartlarına görə bir çap vərəqi
16 səhifədir. Deməli, əgər səhifə
ilə hesablasaq, S.Xəlilovun indiyə qədərki əsərlərinin
ümumi həcmi 16 min səhifədən çox olacaq.
Bu statistikaya diqqətlə nəzər salsaq
professor S.Xəlilovun məhsuldarlıq koofisiyenti barədə
xeyli təsəvvür yaranır.
Onu da qeyd edim ki, mənim bu hesablamama filosofun müştərək
əsərləri, tərtib etdiyi kitablar, bədii
yaradıcılığının materialları daxil edilməmişdir.
Özündə alimin
yaradıcılığını əks etdirən
biblioqrafiyada daha bir çox informasiya yer almışdır. Biblioqrafiyadan
görünür ki, alimin əsərlərinə,
yaradıcılığına müxtəlif ölkələrdə
və çox müxtəlif dillərdə 230-a yaxın rəy
dərc edilmişdir. Bu statistik faktların
özü alimin yaradıcılığına ictimai
marağın təkcə ölkəmizdə deyil, dünya
elm arenasında mövcudluğundan xəbər verir.
S.Xəlilovun kitabda göstərilən elmi fəaliyyət
coğrafiyası istər əks etdirdiyi sahələrlə,
istərsə də təmsil olunduğu konfransların, elmi
yığıncaqların, simpoziumların keçirildiyi
ölkələr mənasında çox genişdir. Bu böyük filosof indiyədək Azərbaycan
elmini 70-dən çox xarici ölkədə təmsil
etmişdir. Alimin çox geniş coğrafiyalı fəaliyyətindən
gətirdiyimiz bu misallar Azərbaycan Prezidentinin 21 fevral 2012-ci ildə
imzaladığı sərəncamda aşağıdakı
kimi ümumiləşdirilmişdir: “Azərbaycan
Respublikasının ictimai həyatında fəal
iştirakına görə Səlahəddin
Sədrəddin oğlu Xəlilov “Şöhrət” ordeni ilə
təltif edilsin”. Bu ədalətli ümumiləşdirmə
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Rəyasət Heyətinin
qərarında da öz əksini tapmışdır. Bu
qərarda S.Xəlilovun elmi fəaliyyətinin çoxsahəli
parametrləri, əsərləri, Azərbaycanı təmsil
etdiyi beynəlxalq elmi təşkilatlar, müasir
elmşünaslığa verdiyi töhfələr və s. barədə
maraqla qarşılanan məlumatlar yer alıb.
Səlahəddin Xəlilovun yaradıcılıq
dünyasının statistik göstəricisi olan bu
biblioqrafiyanın qiymətli cəhətlərindən biri də
görkəmli elm və ictimai xadimlərin bir neçəsinin
bu böyük filosofun yaradıcılığı barədə
məqalələrinin kitabda yer almasıdır. Akademik Arif
Mehdiyevin “Fizikadan fəlsəfəyə gedən yol” adlı
giriş məqaləsində S.Xəlilov “görkəmli alim,
filosof, ziyalı olmaqla yanaşı, həm də təcrübəli
təhsil qurucusu və elm təşkilatçısı” kimi
təqdim olunur. Məqalə müəllifi
göstərir ki, S.Xəlilovun “yaradıcılığı
çox geniş və hərtərəflidir, obrazlı şəkildə
desək, elmi – fəlsəfi fikrin fizika qütbündən
lirika qütbünədək bütün spektri əhatə
edir”. Bu cümlədəki “elmi-fəlsəfi
fikrin fizika qütbündən lirika qütbünədək”
sözləri filosofun geniş diapazonlu
yaradıcılığını dəqiq əks etdirir.
Bizcə, burada obrazlılıqdan daha çox
fikrin dəqiq ifadəsi vardır. Zira təhsil
bazası məhz fizikadan başlayan S.Xəlilov fəlsəfi
mahiyyət kəsb edən poeziya nümunələrinədək
böyük bir yaradıcılıq yolu keçmişdir.
Bu məqamda akademik Arif Mehdiyevin məqaləsindən daha bir
misal yerinə düşür: “S.Xəlilov müasir elmin, təbiətşünaslığın
fəlsəfi problemlərinin incəliklərinə necə
nüfuz edirsə, ədəbi-bədii fikrin də fəlsəfi
baxış bucağında Biruninin, Nyutonun, Enşteynin elmə
gətirdiyi yeniliklər epistemoloji kontekstə necə
keçirsə, Nizaminin, Şekspirin, Cavidin, Vurğunun
poeziyası da dünya fəlsəfi fikrinin prizmasından eləcə
keçirilərək müasir estetikanın və ontoloji –
metafizik problematikanın kontekstinə daxil edilir. Bir tərəfdən
elmin, digər tərəfdən ədəbiyyatın, sənətin
tədqiqi fəlsəfi təfəkkür səviyyəsində
birləşir və
S.Xəlilov elm fəlsəfəsindən, mədəniyyət,
mənəviyyat və ya ədəbiyyat fəlsəfəsindən
bəhs etməklə yanaşı, həm də metafəlsəfi
problemlərə müraciət edir və nəzəri fəlsəfədən
əməli fəlsəfəyə, həyat fəlsəfəsinə,
hikmət və müdriklik məqamının tədqiqinə
keçir...”. A.Mehdiyevin bu dəqiq qənaəti
bir daha onu sübut edir ki, S.Xəlilov
yaradıcılığı elmlərin vəhdətindən
və Tanrı vergisindən doğan fenomenal bir fakt kimi qiymətləndirilə
bilər.
S.Xəlilov haqqında yazıların əksəriyyətində
bu alimin Azərbaycan elmşünaslığına gətirdiyi
yeniliklər birmənalı şəkildə yüksək
qiymətləndirilir. Akademik Ramiz Mehdiyev S.Xəlilovun hələ 2011-ci ildə
nəşr etdirdiyi “Elm haqqında elm” kitabına
yazdığı “Ön söz”də göstərirdi ki,
alimin həmin kitabı “təkcə Azərbaycanda deyil,
bütövlükdə İslam Şərqində bu problemi hərtərəfli
əhatə edən ilk elmşünaslıq əsəridir”. Elə haqqında bəhs etdiyimiz biblioqrafiyaya daxil
edilmiş məqaləsində də hörmətli akademik
Ramiz Mehdiyev S.Xəlilovun elmşünaslıqla bağlı
konsepsiyalarını ümumiləşdirir və onu
elmşünas alim kimi xarakterizə edir.
Fəaliyyətinə Azərbaycan ictimaiyyətinin çox böyük dəyər verdiyi doktor Cavad Heyət də onu “dəyərli bir elm təşkilatçısı” kimi qiymətləndirir. Amerikanın görkəmli filosofu, professor Anna – Tereza Timiniçkanın qənaətinə görə “Professor Xəlilov Bertran Rasselə bənzər nadir filosoflardandır və fəaliyyət göstərdiyi tədqiqat sahəsində malik olduğu dərin bilikləri zəmanəsinin aktual problemləri, mədəni iqlimindən doğan geniş maraq dairəsinə tətbiq etməyi ustalıqla bacarır. Fəlsəfənin bəşəriyyəti maarifləndirə biləcəyinə və onu doğru yola yönəldəcəyinə böyük inam onun düşüncə tərzinin əsasını təşkil edir”. S.Xəlilovun təkcə fəlsəfi publisistikasını izləmək kifayətdir ki, böyük ABŞ filosofunun qənaətinin nə qədər doğru olduğunu hiss edəsən. Bu fəlsəfi publisistika həqiqətən “geniş maraq dairəsinə tətbiq olunur” və insanın maariflənməsi missiyasına, insanı doğru yola yönəltmə məqsədinə xidmət edir. Alim-filosofun çoxşaxəli publisistikası insanın dünyaya baxışından tutmuş musiqi, ədəbiyyat, teatr, televiziya, müasir media problemlərinə qədər sayagəlməz sahələri əhatə edir. Azərbaycanın görkəmli şəxsiyyətlərinin – məsələn, ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin dünyagörüşü filosofun bəşəri ideyalara münasibətinin ifadəsinə bir açar, bir kod rolu oynayır. Hələ 2001-ci ildə çap etdirdiyi “Lider. Dövlət. Cəmiyyət” kimi fundamental əsərində elmi-fəlsəfi publisistikanın populyarlıq, aydınlıq gücünə söykənərək Heydər Əliyev fenomeni ətrafında liderin, dövlətin və cəmiyyətin vəhdətindən doğan mahiyyəti təhlil etmiş, bununla bağlı özünün fəlsəfə təlimini yaratmışdır. Azərbaycan dövlət quruculuğu prosesinin başladığı qızğın bir dövrdə çap olunan bu kitab tarix və şəxsiyyət, vətəndaş cəmiyyəti, elm, təhsil və mədəniyyət, milli dil, mənəviyyat, dövlətçilik, müstəqillik fenomeni və s. kimi ciddi məsələlərə konseptual yanaşmaları ilə nəinki elmi ictimaiyyət üçün, nəinki geniş oxucu üçün, hətta H.Əliyevin 90 illik yubileyi ilə bağlı inşa müsabiqəsində iştirak edən və ilk üçlükdə qalib yeri tutan IX sinif şagirdinin də bəhrələnmə mənbəyi olmuşdur. Təsadüfi deyil ki, professor Əli Həsənov bu kitaba yazdığı “Ön söz”də göstərir: “Heydər Əliyev irsi təkcə bu gün üçün yox, həm də gələcək üçün lazımdır. Müasir Azərbaycan dövlətçiliyimizin təməl daşını qoymuş və möhkəm özülünü yaratmış bu böyük şəxsiyyətin ideya dünyası onun davamçılarının yoluna gələcəkdə də işıq salmalıdır. Ona görə də Azərbaycanda əliyevşünaslığın yaradılmasına böyük ehtiyac vardır... Oxuculara təqdim olunan bu monoqrafiya Heydər Əliyevin nəzəri irsi əsasında belə bir təlimin yaradılması istiqamətində atılan mühüm addımdır”. Mən də ayrıca qeyd etmək istərdim ki, bu monoqrafiya məhz özünün publisistik üslubu ilə də geniş şöhrət tapmışdır. Görkəmli rus filosofu, Rusiya Ekologiya Akademiyasının həqiqi üzvü A.N.Çumakov yazır: “...S.Xəlilovun əsərlərinin bir qisminə müraciət etmək kifayətdir ki, onlarda təbii – elmi bazanın, dünyaya fəlsəfi münasibətin və zəngin həyat təcrübəsinin bir araya gəldiyinin, bir vəhdət kəsb etdiyinin şahidi olasan”. Akademik A.Çumakovun bu müşahidəsi S.Xəlilovun dünyaya fəlsəfi münasibətini əks etdirən əsərlərinə onun yaxından bələd olmasından doğur.
Biblioqrafiyaya diqqətlə nəzər yetirdikdə belə bir qənaətə gəlmək mümkündür ki, S.Xəlilovun elmlə bağlı yaradıcılıq məhsuldarlığını dövrlərə ayırmaq olmur. Bu alim lap elə gənc vaxtlarından həm məhsuldar olmuş, həm də bu məhsuldarlıqda öz təlimlərini, öz konsepsiyalarını ortaya qoya bilmişdir. Məhz buna görədir ki, S.Xəlilov fəlsəfə aləmində çox tez görünmüş və xarici mütəxəssislər tərəfindən vaxtında qiymətini almışdır. Akademik Fuad Qasımzadə bu barədə vaxtı ilə yazdığı məqalələrinin birində belə bir həqiqəti xüsusi vurğulayırdı ki, “prof. S.Xəlilovun elmi-fəlsəfi tədqiqatları Azərbaycanda hələ kifayət qədər qiymətləndirilməsə də, Rusiya, Türkiyə və Qərb alimləri onun fəlsəfi yaradıcılığına fəlsəfədə bir yenilik kimi qiymət verirlər”.
Əlbəttə, biblioqrafiyanın statistikasından da göründüyü kimi, S.Xəlilovun elmi-fəlsəfi tədqiqatları ətrafında Azərbaycan alimləri çox ciddi fikirlər söyləmiş, onun əsərləri bir sıra akademiklərin və ictimai rəydə görünən digər elm xadimlərinin məqalələrində təhlilə cəlb edilmişdir. Lakin burada söhbət S.Xəlilov kimi alimlərin əsərlərinin və hətta şəxsiyyətlərinin geniş ictimaiyyətdə populyarlaşmasına ehtiyac oldugundan gedir. Belə bir faktla bağlı ehtiyacın ödənilməməsinin bir günahı da medianın üzərində qalır. Elmdə öz təlimləri, öz konsepsiyaları olan və bu təlimin, bu konsepsiyaların müxtəlif xarici mənbələrdə qiymətləndirilməsi faktı S.Xəlilovun təkcə elmi dairələrdə deyil, həm də geniş ictimai mühitdə qiymətləndirilməsinə haqq verir.
Əgər müasir fəlsəfi düşüncənin aparıcı nəzəriyyəçilərindən biri olan akademik Ramiz Mehdiyev məqalələrində S.Xəlilovun “ictimai və humanitar elmlərə dərindən bələd olması və təbii-elmi düşüncə ilə humanitar düşüncəni ortaq məxrəcə gətirmək cəhdlərini” yüksək qiymətləndirirsə, əgər ədəbiyyatşünas akademik Bəkir Nəbiyev S.Xəlilovun “milli ədəbi-bədii fikir tariximizdə fəlsəfi ideyaların önə çəkilməsi istiqamətində indiyədək apardığı tədqiqatların əhəmiyyətindən bəhs” edirsə, əgər iqtisad elmimizin tanınmış alimlərindən olan akademik Asəf Nadirov onun “iqtisadiyyatın fəlsəfəsi, qloballaşma şəraitində iqtisadiyyatın yeni statusu haqqında araşdırmalarını iqtisad elmi üçün mühüm metodoloji əhəmiyyətə malik olduğunu” xüsusi vurğulayırsa, əgər coğrafiyaşünas akademik Budaq Budaqov onun “yaradıcılığını izlədikcə dünyaya, elmə, fəlsəfəyə tamamilə yeni bir baxışın şahidi olduğunu, ... dünyaya fəlsəfi yanaşmanın bir çox sahələrində nəinki Azərbaycanda, habelə beynəlxəlq fəlsəfi dairələrdə önəmli mövqe tutan orijinal təfəkkür sahibi” olduğunu qürurla qeyd edirsə, əgər Türkiyənin fəlsəfə dünyasında çox populyar olan və dünyanın görkəmli alimlərini, onların elmi yaradıcılığını təbliğ edən “Özne” dərgisi özünün bütöv bir nömrəsini, həm də “özəl sayı”nı (2012) bu Azərbaycan aliminin həyat və yaradıcılığına həsr edirsə, əgər bu alim dünyanın ABŞ, İngiltərə, İtaliya, Türkiyə, Yunanıstan, Rusiya... kimi azman ölkələrinin fəlsəfə qurumlarında, təşkilat, konfrans və simpoziumlarında Azərbaycanı on dəfələrlə təmsil edirsə... onda belə bir alimin çoxspektrli sahələrə təsirindən, çoxcəhətli elmi təlimlərindən bol-bol danışmağa haqqımız vardır. Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Rəyasət Heyətinin qərarı ilə nəşr olunan “Səlahəddin Xəlilov” biblioqrafiyası filosof-alimin bu çoxspektrli və çoxcəhətli yaradıcılığını izləmək üçün mühüm bir vasitə rolunu oynayır. Biblioqrafiya bir yol göstəricisi, bir bələdçidir. Bu etibarlı bələdçinin göstərdiyi yol mütləq məbədə aparır. Məbəd müqəddəs bir məkandır. Məbədə yol almaqsa hər kəsin özünün daxili dünyasına bağlıdır. Müqəddəs məkana can atmaqsa hər kəsə yeni bir dünya bəxş edir.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2013.- 2 noyabr.- S.14.