Hikmət Əbdülhəlimovun
sözünün və özünün dünyası
Əzizim
Hikmət!
Sizinlə
tanışlığımızdan 42 il
keçir və bunun 10 ilini demək olar ki, gündəlik təmasda
olmuşuq. Belə bir müddətdə
ünsiyyətimizin qorunub saxlanmasından məmnunam. Etiraf edim ki, haqqınızdakı təəssüratlarım
ildən-ilə artıb, bitkinləşib və nəhayət
bütöv bir şəxsiyyət obrazınız qəlbimdə
qərar tutub.
Kitabınız ömür yolunuza çox müfəssəl
işıq salır. Xüsusilə uşaqlıq və gəncliyinizin
dəhşətli labirintləri mənimki ilə demək olar
ki, üst-üstə düşdüyündən məni
ovsununa aldı. Yetimliyin dəhşətli
ağrı-acılarını yada salıb bir daha
yaşadım və sarsıldım. Bunu da
götür-qoy etdim ki, mənim uşaqlığım daha
ağır keçib. Siz valideynlərinizi
itirdikdən sonra baba-nənə nəvazişinə
qovuşmusunuz, mən bundan da məhrum idim. “Fəzilət işığında” kitabımda kəndimizdə
metr yarımlıq qarı kürüyüb 11 yaşımda
atama qəbir qazmağımı yəqin ki, oxumusunuz.
Bütün bunlarla yanaşı bu əzablarımızı
xatırlayarkən böyük Napoleonun bir sözü yada
düşür. Ondan soruşurlar ki, cahanşümal
uğurlarınızın başlıca səbəblərini
nədə görürsünüz? Cavab
verir ki, uşaqlığımda və gəncliyimdə
keçirdiyim əzablarda.
Yəqin ki, buna şübhə etmirik ki, insan
uşaqlığından formalaşır və əgər
zamanın ağır rüzgarından özünü qoruyub
saxlaya bilirsə (bunda taleyin dəstəyini də yaddan
çıxarmaq olmaz) onun həyatda (cəmiyyətdə)
layiqli yer tutacağı danılmaz olur.
Bu da bizə məlumdur ki, insan yarandığı
gündən xeyir və şər qüvvələri də
onun başının üstünü kəsir. Ulu peyğəmbərlərimizdən
olan Zərdüştün xeyir və şər
allahlarının – Hörmüz və Əhrimanın
varlığını təsdıq etməsi də elə
bundan irəli gəlmirmi?!
Ömür yolunuzun salnaməsinə yekun vurarkən
dediyiniz “xeyirxahlıq, səxavət, təmənnasız
yaxşılıqlarla yanaşı xəyanət,
satqınlıq, nankorluq, paxıllıq, qısqanclıq kimi
insan şəxsiyyətini müəyyənləşdirən
keyfiyyətlər də məhz bu xeyir və şər
qüvvələrin törətdiyi fəsadlardır.
Böyük
ürək ağrısı ilə qələmə aldığınız
“Papuş əhvalatı” ayrılıqda bitgin bir əsər
üçün ibrətamiz bir süjetdir. O dövrün
usuli – idarəsinin və onu idarə edən adamların
qeyri-insani davranışlarının tarixi ifşasıdır.
Təsvir etdiyiniz əhvalatın təzadlarına fikir
verirəm. Qəpik-quruş dəyərində olub Təmraza
satmaq üçün verdiyiniz uşaq papuşlarına
çinayət işi qaldırılır, hər şeyi
öz üzərinizə götürən sizi dövlət məmurları
səmimiyyətlə qəbul edir, lakin guya qanunun aliliyini
qoruyaraq Təmraza altı ay cəza verirlər.
Bu yerdə hələ çox gənc raykom katibi
olduğum dövrün bir əhvalatı yadıma
düşür. Zaqatalada işlədiyim zaman mənə xəbər
verirlər ki, gənc bir satıcı qızı barədə
6 qəpik aldatma üstündə cinayət işi
qaldırıblar və müstəntiq hər gün onu
yanına çağırıb “dindirir”.
Mən növbəti belə dindirmənin vaxtını
öyrənib qəflətən həmin müstəntiqin
otağına getdim. Gənc qızla üzbəüz
oturmuşdular. Müstəntiqi vurmaqdan
çətinliklə özümü saxladım. Qızı bayıra çıxarıb müstəntiqə
çox ağır sözlər deyəndən sonra raykoma gəlib
büro iclası çağırdım (bu qurumun da fövqəladə
qüdrəti yadınızdadır), ağır cəza verərək
onu rayondan qovduq. Onu müdafiə etmək
istəyən rəhbərinə də ciddi xəbərdarlıq
etdik.İndi gəl bunun qanuni tərəfinə baxaq. Əslində həmin 6 qəpik aldatma
üçün məsuliyyət nəzərdə tutulurdu.
Və bundan istifadə edən qanun
keşikçisinin də əlinə fürsət
düşmüşdü. Bəs bu
fürsəti verən nə idi? Yaşadığımız
dövrün və üsuli-idarənin eybəcər ziddiyyətləri.
Bunu da əlavə edim ki, qızın
özünü də eləcə buraxmadıq. İşdən çıxarılaraq fındıq
zavoduna fəhlə göndərildi. Bunu
papuş və Təmraz əhvalatı ilə əlaqədar
yada saldım.
Kitabdakı bütün yazıları nəzərdən
keçirdim.
Lakin uşaqlıq və gənclik manifestiniz mənə
elə təsir etdi ki, digər hadisələr və
yazılar kölgədə qaldı.
Yaşadığınız uşaqlıq və gənclik
illəriniz bizim qürurumuzdur. Ona görə ki, bu
illəriniz “daşdan su çıxarmaq” qədər
müşkül olsa da biz bunu bacarmışıq. Daha doğrusu bu həyat daşdan su çıxarmaq
dərəcəsində bizi sıxıb suyumuzu
çıxarsa da biz buna dözdük və nəhayət
“sapand daşına qoyub bizi sonrakı mübarizələrlə
dolu bir həyata atdı. Biz sizinlə bu mübarizədən
də qalibiyyətlə çıxdıq və bu gün
sizin dediyiniz kimi “olduğumuz kimi görünməyimizin” də
səbəbi elə bunlardır, o günlərimizə və
ölüm-dirim mübarizəsində göstərdiyimiz mətanətə
borcluyuq.
Bunu da
yaddan çıxara bilmərik ki, sizinlə ömrün elə
bir zirvəsinə gəlib çatmışıq ki, bu yerdə
ulu Peyğəmbərimizin bir hədisi-şərifi yada
düşür: “İnsanların ən xeyirlisi ömrü
uzun, əməli gözəl adamlardır”.
Yazılarınızı
oxuyub öz həyat tarixçəmi də həmin Peyğəmbər
kəlamı ilə vərəvurd edib istər-istəməz
bir nəticəyə gəlirəm: “Ömür yolumda rast gəldiyim
yüzlərlə xəbis təbiətli, əməlləri
bədxahlıqla yoğrulmuş adamların heç də
çox yaşaya bilmədiklərinin şahidiyəm. Tək-tək çox yaşayanlara təsadüf
ediriksə də bunlar da dünya demoqraflarının təsdiq
etdiklərinə görə genetik faktorun nəticəsidir”.
Kitabınızdakı yazıların hamısı həyatın
reallıqlarına söykənib analitik təfəkkürün
süzgəcindən süzülüb gələn nəticələrdir. Yazdıqlarınız
da, onlara verilən rəylər də hamısı təqdirəlyiqdir.
Lakin mən bir faktora, daha çox ulu Yaradanın sirli-sehirli
möcüzəsi olan insan faktoruna, onun daxili aləminə
işıq sala bilmək məqamına köklənib demək
istərdim ki, siz buna nail ola bilibsiniz. Böyük müdriklərdən iqtibas edib verdiyiniz
kəlamlar da buna xidmət edir.
Mən də
elə sizin yazdıqlarınız və seçdiyiniz
müdrik kəlamlar əsasında aşağıdakı fikrə
xüsusi dəstək verirəm: “Hər kəsin daxilində
yalnız onun özünə hakim kəsilmiş kiçik bir
Allah var. Bu onun vicdanıdır. Vicdanı
qarşısında hesabat vermək heç də hamıya nəsib
olmur, çünki bu müqəddəs məqamı heç
də hamı birmənalı dərk və qəbul edə
bilmir. Yunus Əmrə də “ürəyinin
divarından asılmış şəkillər”
sırasından “Bir mən vardır, məndə məndən
içəri “deyərkən yəqin ki, vicdanı nəzərdə
tutur”.
Çox təqdirəlayiq bir nəticədir. Yazılarınızda
seçdiyiniz bu kəlam da çox bəşəri olub insan
möcüzəsinin fövqündə dayanır: “Ən
böyük qələbə insanın öz üzərindəki
qələbəsidir”.
Elə bilirəm ki, bu gün sizin də, mənim də
cəmiyyətdəki ən böyük şansımız elə
bu kəlamla bağlıdır.
Dilə və yazınıza gətirdiyiniz bir məqama
da diqqəti xüsusi cəlb etmək istəyirəm. “Qorxu” adlanan
anlayışa diqqəti cəlb edirsiniz və bunu
özünüzə bağışlaya bilmirsiniz ki, onun fəsadlarından
yaranan boşluğu heç cür aradan qaldıra bilməmişsiniz.
Mütəfəkkir şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin
“Qorxu” şeiri yada düşür. Ondan bir parçanı iqtibas edirəm:
Qorxu,
qorxu!
Bir qurd
olub yeyir
bizi
içimizdən,
Nə gözləyir Vətən bizdən?
İradə
yox, kişilik yox,
Biz
qorxuruq, biz susuruq,
Fikir
ölür, can sustalır,
Ürək
donub ruh boğulur!
Göründüyü kimi şair onu insan şəxsiyyətini
alçaldan çox dəhşətli bir bəla hesab edir. Bu üzdən
insan vicdanını da unudur, mənliyini də itirir.
Əsrin böyük bəlası olan şəkər, xərçəng
kimi mərəzlərə də düçar olur. Qorxu adlanan bu
müdhiş bəladan xilas olmağın yolu isə cəsarət,
qətiyyət kimi keyfiyyətlərdən keçir.
Qorxu haqqında böyük Lev Tolstoyun dediyi
aşağıdakı sözlər də çox ibrətamizdir:
“Qorxaq dost düşməndən də qorxuludur. Çünki düşməndən ehtiyat etdiyin
halda, dosta bel bağlayırsan”.
Və siz də xatirələriniz boyu yeri gəldikcə
konkret misallarla göstərdiyiniz cəsarət və qətiyyətdən
bəhs etməklə ömür yolunuza işıq
salırsınız. Sizi bir şəxsiyyət kimi
ömrün bu zirvəsinə gətirib çıxaran məhz
bunlardır. Gördüyünüz
işlər sırasında, kitabdakı rəylərdə də
öz ifadəsini tapdığı kimi şifahi xalq ədəbiyyatını
toplayıb yaşatmaq, Şəki folklor antologiyasının
akademik nəşrlərinə çəkdiyiniz zəhmət
tarixi nailiyyətinizdir və özünüzə çox dəyərli
bir abidə qoymuşsunuz. Belə qeyri-adi
bir vəzifəni qarşıya qoyub onu uğurla başa
çatdırmağınız vətəndaşlıq
baxımından böyük fədakarlığınıza dəlalət
edir.
Yazılarınızın ən dəyərli cəhətlərindən biri yaxşı adamların ruhuna işıq salmağınızdır. Belə adamların xatirəsini əbədiləşdirmək əvəzsiz bir insani borcdur, dəyərdir. Məsələn, onlardan birini mən də yada salıram. Sizin professor Məmmədsadıq müəllimdən söz açıb onun fövqəladə istedadından bəhs etməyiniz və yaxud xatırladığınız İbrahim Səfərovu yada salmaqla bu parlaq şəxsiyyətin, gözəl alimin ruhuna işıq salmağınız böyük alqışa layiqdir. Onların hər ikisi mənim də yaddaşımda çox pak, fenomen bir şəxsiyyət kimi yaşayır.
Ömür-gün yoldaşınız Hüsniyyə xanım haqqında yazdıqlarınız da sizin şəxsiyyət bütövlüyünüzə dəlalət edir. Həm də sizi qınaya biləcək nadanlara işarə etməyiniz də çox yerindədir. Belələri haqqında böyük Məhəmməd Hadinin bir misrasını yada salıram:
“Bədbəxt yaşayar torpağın üstündəki nadan”.
Yaddaşınıza hakim kəsilən və çox gözəl bir novella üçün süjet olan Afər adlı qızla bağlı epizod da çox maraqlıdır. Bəs bu qızın sonrakı həyat tarixçəsini niyə izləməmisiniz?
Xatirələriniz başdan-başa insan faktorunun bitib-tükənməz rəngarəngliklərindən söhbət açdığına görə alqışa layiqdir.
Sizə yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzusu ilə.
Sadıq Murtuzayev
525-ci qəzet.-
2013.- 2 noyabr.- S.22.