“Apar, Tofiq, apar o möhtəşəm sənətini,
saxla qara torpağın altında...”
XALQ
ARTİSTİ FATMA MAHMUDOVA: “HƏYAT YOLDAŞI OLDUĞUM
VAXTLARDA DA, SONRALAR DA MƏN TOFİQİ QORUMAQ
ÜÇÜN ÇOX ÇALIŞDIM, AMMA O, İSTEDADININ
QƏDRİNİ BİLMƏDİ,
ÖZÜ-ÖZÜNÜ MƏHV ELƏDİ”
Bəzən deyirlər ki, həyat, rastlaşıb
ayrılmaqdır. Amma hərdən insanların
qarşılaşmaları da, ayrılıqları da formal
xarakter daşıyır. Tanınmış
aktrisa, Xalq artisti Fatma Mahmudova ilə bugünlərdə uzun
sürən xəstəlikdən sonra dünyasını dəyişmiş
unudulmaz aktyorumuz, Əməkdar artist Tofiq Qarayev kimi. Onlar səhnədə bir-birinin tərəf-müqabili
olmuşdular, amma həyatda sona kimi belə olmadı. Taledənmi, talesizlikdənmi... artıq buna qərar
vermək bizim işimiz deyil. Böyük
itkidən sarsılan dərdli insanları bəzən sadəcə
dərdi ilə baş-başa buraxmaq lazımdır.
Bizim işimiz yerli-yersiz suallarımızı
yığışdırıb, bir kənara qoyub, Ramiz
Rövşənin təbirincə desək, “hər kişinin
qəbri üstündə ağlayacaq bir qarapaltarlı
qadın”ın əbədi ayrılıqdan doğan ağrısını
büruzə verməsinə imkan yaratmaq və bacarsaq, dərdinə
şərik olmaqdan ibarətdir indilikdə...
HƏLƏ DƏ DƏRK EDƏ BİLMİRƏM –
MƏN ONUN SƏNƏTİNİMİ, YOXSA
ÖZÜNÜMÜ SEVDİM?
Mən Tofiqi səhnədən tanımışam. Hardasa,
1976-77-ci illər idi. Tofiq bir aktyor kimi artıq
sevilir, tanınırdı. Mən
özüm də səhnəyə bağlı bir insanam.
Fikirləşirdim ki, başqa sahənin
adamı ilə ailə alınmaz. Mən həyatda
nə xoşbəxtlik varsa, cavanlığımı, gəncliyimi
bütün hər şeyi səhnəyə təmənnasız
qurban eləmişəm. Səhnə belədir ki, onu həqiqətən
sevən adam burada pul
qazanıb-qazanmayacağını fikirləşmir. Əvvəl belə idi ha, indi belə deyil. İndi pul varsa, artist səhnəyə
çıxır, yoxdusa, çıxmır. Amma bizim dövrümüzdə bilirdik ki, heç nəyimiz
yoxdu, yavan çörəyə möhtac olduğumuz vaxtda da
biz səhnəni dəlicəsinə sevmişik. Baxmayaraq ki, Ağdam Teatrı guya əyalət
teatrı idi, amma orada çox möhtəşəm aktyorlar,
aktrisalar olub. Mən özümə
möhtəşəm demirəm, əlbəttə ki. Amma orada, həm də təkcə orada yox,
bütün səhnəmizdə möhtəşəm bir
aktyor var idi, onu, ümumiyyətlə, zamanının
böyük sənətkarı adlandırmaq olardı – Tofiq
Qarayev. Heç onunla tanış
olanda fikirləşmirdim ki, bundan xoşum gələr, ona ərə
gedərəm. İş elə gətirdi ki, biz
bir müddət səhnədə tərəf-müqabil olduq.
Hələ də dərk edə bilmirəm – mən
onun sənətinimi, yoxsa özünümü sevdim?
Heç yadımda deyil, ilk sevgi etirafını kim
eləyib: o, yoxsa mən? O mənə baxırdı, mən
ona. Qastroldan gələndə dərdləşirdik
həmişə. Söhbət eləyə-eləyə
gedirdik, söhbət eləyə-eləyə gəlirdik.
Mən ona dost kimi həmişə qayğı göstərirdim.
O çox ərköyün, şıltaq idi, bir az dəli-dolu idi, bir az dəliqanlı idi. Amma böyük aktyor idi. Mən onunla səhnəyə
çıxanda ilk addımdan hiss elədim ki, onda çox
böyük fitri istedad var. Fikirləşirdim ki, ailə
quracağım adam sənət adamı
olmasa, mən onunla yola gedə bilmərəm.
Düşünürdüm ki, o aktyordu, mən də
aktrisayam, ailə qurarıq, əl-ələ verərik və
hər şey yaxşı olar....
Amma heç nə gözlədiyim kimi
yaxşı olmadı. Birgə həyatımızın
yaxşı olmasını çox arzuladım. Mən bilirdim ki, ikimiz əl-ələ versək, nələr
yarada bilərik. Çünki istər
komediya, istər faciə, istərsə də dramatik janrda biz
bir-birimizə həqiqətən cavab verə biləcək tərəf-müqabilləriyik.
Səhnədə güclü tərəf-müqabili
olmaq tamam başqa məsələdi. Əsasən
komik rollar ifa etsəm də, mənim daxilim faciəviliklə
doludur. Faciəvi rollar ürəyimə
daha yaxındır, çox oynamışam belə rollarda.
Əslində mənim üçün komediya
oynamaq çox çətindir, komik rollar ifa edəndə də
Tofiqdən bəhrələnmişəm. O
tamaşalarıma, rollarıma baxıb həmişə,
iradlarını da, təqdirlərini də bildirirdi. Mənim oynamağımı bəyənirdi, bəzi
ştrixləri qeyd edirdi, deyirdi tutalım, sən filan rolu
duzlu oynayarsan. O yaxşı müşahidəçi
idi. Onun oynamağı süni deyildi, həyatdan
gəlirdi. Gözəl komediya artisti idi.
Onun komediyasını heç kim oynaya bilməzdi.
Bir dəfə İlham Rəhimli bir neçə
tanınmış komediya artistinin adını çəkərək
qeyd etdi ki, Tofiq filankəslərin kürəyini yerə
vurmağa qadir aktyor idi. Bilmirəm, ondan
sonra komediyanı əvvəlki tempdə oynaya biləcəmmi?
BİZ HƏYATDA BİR-BİRİMİZİN TƏRƏF-MÜQABİLİ
OLMAĞI BACARMADIQ.
Mən onu çox qorumağa çalışdım. Bunu hamı
bilir, Ağdam camaatı da, teatr xadimləri də, incəsənət
adamları da. Məni və onu
tanıyanların hər biri bunu bilirdi ki, nə qədər
qorudum, nə qədər onun dalınca qaçdım.
Özüm-özümə fikirləşdim ki, bəlkə sabah yaxşı olar. Bəlkə, bəlkə,
bəlkə... Bəlkələrdən saraylar
tikdim. Bir də baxdım ki, bəlkələrdən 30 il ərzində böyük bir simfoniya
yazmışam. Bir gün də o bəlkələrdən
tikdiyim saray uçulub töküldü... Hamı
məni danlayırdı ki, nə düşmüsən onun
ardınca, ondan sənə ər olmayacaq. Deyirdim,
bilirəm, ondan mənə ər olmayacaq. Amma
o mənim balalarımın atasıdır, bundan əlavə
isə, ən əsası, o böyük aktyordu. Deyirdim, siz bilmirsiniz, o necə əvəzolunmaz bir
istedada malikdir. Mən o istedadı qorumaq
üçün onun ardınca qaçırdım. Mən bu istedadı xalqa göstərmək,
tanıtmaq üçün onun ardınca
yüyürürdüm. Onu xəstəxanalarda
sağaltdırırdım, ayağa qaldırırdım... Çox içki içirdi, içki mənim ən
böyük rəqibim idi. Ətrafı da
ona imkan vermirdi. Onun əhatəsi çox pis
idi, onu içirdirdilər, yolundan sapdırırdılar, bəziləri
hər vəchlə çalışırdılar ki, Tofiq
Qarayev adlı bir sənətkarı məhv eləsinlər.
Sonunda bunu bacardılar da... Ailəmizə mane
olanlar çox idi. Bilirsiniz, insanı gərək
insanın gözündən salmayasan. Düzdü,
onu mənim gözümdən çox salmaq istəsələr
də, mən sözlərə uymurdum. Amma
o, sözə, fitnəyə gedirdi. Bir gün elə
olurdu, bir gün belə... Birgə yaşayanda həmişə
DEYİRDİM
Kİ, HEÇ MƏN SƏHNƏYƏ ÇIXMAYIM,
SƏNƏ QULLUQ EDİM, AMMA SƏN ATMA SƏHNƏNİ.
Axı mən bilirdim, o nələrə qadir idi. Onu Kefli
İskəndər roluna dəvət etdilər, dedilər ki, sən
Kefli İskəndər rolu üçün doğulmusan.
Amma ora da içkili getdi, buna görə də
rolu ona vermədilər. Sonra “Güllələnmə
təxirə salınır” filminə təsdiq olundu, amma getmədi.
Hansı birini deyim? O nə qədər
filmlərə təsdiq olundu, amma çəkilişlərdən
imtina etdi, mənim arzularımı ürəyimdə qoydu.
MƏNİ
ÇOX PİS QINAYIRDILAR Kİ, SƏN YENƏ ONUNLA
BARIŞDIN?
Qanuni şəkildə boşanmışdıq. Amma yenə də
onun dalınca qaçırdım. Mənim
balalarımın atasıdı axı o. Mən hamıya
sübut etmək istəyirdim ki, hələ dünyaya indiyə
qədər belə aktyor gəlməyib. Mən
ondan ayrılandan sonra sənət yoldaşlarım, həmkarlarım
deyirdilər ki, cavansan, ailə qur, tək qalma. Amma mən
cavab verirdim ki, gözümə indiyə qədər ərimdən
gözəl, ərimdən şəxsiyyətli ikinci bir kişi sataşmayıb. Bunu demək
düz olmaz, amma mən həmişə onu kömək
edirdim, həmişə, hər dəfə. Mən ona hər şeyi
bağışlayırdım. Tofiq boşanandan
sonra özünə layiq qadınlarla oturub-durmayıb.
Ona deyirdim ki, yaxşı, ola bilsin məni
sevmirsən, amma əgər məndən sonra kiminləsə
ailə qurası olsan, şəxsiyyətinə, özünə
layiq birini tap. Vallah
evlənməsinə, başqa uşaqlarının
olmasına qarşı deyildim, təki sənətini
buraxmayaydı. Təki özünü məhv
etməyəydi. Amma kimə deyirsən... Mən
onunla bir yerdə normal həyat sürməmişəm. Həmişə o içib, özünə də,
bizə də ziyanlıq gətirib. Amma mən
onun bütün əziyyətlərinə dözmüşəm
və həyatda itirmək istəməmişəm. Rəsmi qaydada boşanmışdıq, amma o yenə
gəlirdi, barışmaq istəyirdi, mən yenə də onu
bağışlayırdım. Onun
ağır xəstəliyə tutulduğunu biləndə istədim,
bütün Ağdam camaatına müraciət eləyib deyəm
ki, gəlin, Tofiqi ölməyə qoymayaq. Amma Tofiq elə bir hərəkət elədi,
qadınlıq qürurumu elə sındırdı ki, ürəyim
ondan döndü. Sonra bir müddət mən
onunla danışmadım. Ancaq ürək yaman
şeydir... O pis vəziyyətində mənə zəng eləyəndə
yenə ürəyim dözmədi. Dedi ki, gəl. Dedim, bu dəqiqə gəlirəm. Dedi, mənə
paltar da gətir, ağ üzüm də
al, ağ üzüm istəyir ürəyim. İstədiyi
hər şeyi alıb getdim yanına. Son
görüşümüzdə dedi, məni yola sal, gedirəm
Quzanlıya. Vəziyyəti pisləşdi, gecə
ilə təcili yardım maşını
çağırıb Respublika Klinik Xəstənasına
apardım. Bir şeyə peşmanam ki, elədiyi
bir səhvə görə mən onunla küsülü idim.
Peşmanam ki, gərək iki ay əvvəl
barışaydım onunla. Baxmayaraq ki, o mənə
əziyyət verib, qürurumu sındırıb, yenə də
özümə haqq qazandırmıram. Özümü
danlayıram ki, onun necə hərəkət etməsinə
baxmayaydım gərək, küsməyəydim ondan. İndi də özüm-özümü
qınayıram.
TOFİQİN
YOXLUĞUNA DÖZMƏK AĞIRDIR
Bunu deməyim bəlkə bir qədər qəribə
görünsə də. Axı o, bu həyatda mənə heç nə etməyib,
amma mən onsuz dözə bilmirəm (ağlayır)... Getdi
Quzanlıya, dedi, Ağdam torpağını qucaqlayıb
öləcəm. Elə də oldu. O
doğma torpağı da qucaqlayıb öldü. “Qərarsız
adam” adlı filmə çəkilmişdi
bir vaxtlar. O elə özü də qərarsız adam idi bu dünyada. Tofiq
Ağdamsız qərar tutmadı, Ağdamsız yaşaya bilmədi,
dözə bilmədi. Bəlkə də, bəlkə də Ağdam
olsaydı, Tofiq belə tez ölməzdi, bilmirəm, o qədər
bəlkələr var ki...
İndiyə kimi mənim də atam, anam, qardaşım
rəhmətə gedib. Həyatda çox tanıdığım
adamlar dünyasını dəyişib. Amma
Tofiqin həyatı başdan-ayağa faciə olub, Tofiq
rahatlıq tapmayıb heç vaxt. Evindən-
eşiyindən didərgin düşüb, ancaq səbəbini
bilməmişəm niyə? O səhv eləmişdi, eləmişdi,
amma mən gərək sona qədər onun ardınca gedəydim
(ağlayır). Həddindən artıq
peşmanam. Gərək camaata müraciət edəydim, əlimdən
gələni də, gəlməyəni də edəydim, onu
ölməyə qoymayaydım...
Son 15
gün olardı, ziyalı bir xanımla birgə cənab
Prezidentin adına müraciət
hazırladıq Tofiqin adından. Amma əcəl
imkan vermədi.
AĞDAM CAMAATINDAN YERDƏN GÖYƏCƏN RAZIYAM.
Bütün Ağdam camaatı həmişə Tofiqə arxa-dayaq olub, ona kömək ediblər, onu sınmağa qoymayıblar. Amma mən ona bunu yaraşdırmırdım axı. Axı Tofiq elə aktyor idi ki, özü bunları qazana bilərdi, özü camaata kömək edə bilərdi. Ağdam camaatına minnətdaram ki, öz böyük oğlunu, böyük sənətkarını dolandırıb. Ağdamın icra başçısı Nizami Sadıqov şəxsi vəsaiti hesabına Bakıda özəl klinikaların birində Tofiqin ayağını əməliyyat etdirib. Ona çox minnətdaram. Sonra da Ağdam Mərkəzi Rayon Xəstəxanasının baş həkimi Gülnar xanım Abbasova xüsusi maşın göndərdi onun üçün və dedi ki, Fatma xanım, sən işindən ayrılma, mən burda ona qulluq elətdirəcəm. Gülnar xanım və onun həyat yoldaşı Elbrus Abbasov sözlərinin üstündə dayanıb Tofiqə yardım göstəriblər. Ağdam Dövlət Dram Teatrının direktoru Fəxrəddin Hacıbəylinin rəhbərliyi ilə o böyük aktyoru layiqli şəkildə son mənzilə yola saldılar. Hamısına dərin təşəkkürümü bildirirəm. Ağdam icra hakimiyyətinin bütün nümayəndələrinə – Sağ olun, var olun, – deyirəm. Tofiq rəhmətə gedəndə icra başçısı Nizami müəllim göstəriş verib ki, mərhumu səhnədən götürmək lazımdı. Hüzr yerində dedim ki, mən buraya ilk növbədə Nizami müəllimə Tofiqə göstərdiyi dəstəyə görə təşəkkür etməyə, sonra da ki bura nə ərim, nə də uşaqlarımın atası üçün yox, möhtəşəm sənətkarla son dəfə vidalaşmağa gəlmişəm. O, səhnədə qalsaydı, çoxdan bütün titullara, fəxri adlara layiq görülərdi.
MƏNƏ XALQ ARTİSTİ ADI VERİLƏNDƏ TOFİQİN QARŞISINDA BUNA GÖRƏ UTANDIM
Axı Tofiq almalı idi bunu. Onun səsini, onun
komediyasını, onun faciəsini eşidib-görənlər,
sözlərimi təsdiqləyərlər.
Nə idi onun şəxsi faciəsi? Heç
özü də bilmirdi. Son dəfə yanına gedəndə
dedi ki, sən məni tanıya bilmədin, kim
olduğumu bilmədin. Sonra da davam etdi ki, məni heç kim tanımadı... Heç bilmədilər
ki, Tofiq Qarayev kimdi?
Amma məncə, heç o özü də
özünü tanımırdı. O qadir olduğu, malik olduğu fitri
istedadını içkiylə məhv etməsəydi, hər
şey fərqli olardı. Mənim o cür sənətim
olsaydı, göz bəbəyim kimi qoruyardım. Həyat yoldaşı olduğum vaxtlarda da, sonralar da
mən onu bir sənətkar kimi qorumaq üçün
çox çalışdım, amma o, istedadının qədrini
bilmədi, məhv elədi özü-özünü.
Heyif, heyif ona... Haqqımda “Ömrün fəsilləri”
adlı bir film çəkilib. Orda da demişəm, yenə
deyirəm: heç kimə mənim kimi qadın olmağı
arzulamıram. Çünki mən balalarımı tək
böyütdüm, əziyyətlə saxladım onları, ali təhsil verdim qızlarıma. O boyda
möhtəşəm sənətə malik atanın
qızlarını tək böyütdüm. O heç kimin –
nə özünün, nə ailəsinin – qədrini bilmədi,
heyif... Onunla son vida mərasimində dedim, apar, Tofiq, apar o
möhtəşəm sənətini, saxla qara torpağın
altında...
İstərdim ki, bir yerdə olmasaq da, uzaqdan səsi gəlsin, sağ olduğunu bilim. Elə bilirəm, boşluğa düşmüşəm. İndi hiss edirəm ki, tək qalmışam. Tofiq bir yuxu imiş, bir nağıl imiş... İkinci bir Tofiq gəlməyəcək yer üzünə (ağlayır). Amma gözlərim hər yerdə, hər dəqiqə Tofiqi axtaracaq.
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 2noyabr.- S.16.