Təsəvvüf və
postmodernist dekonstruksiya
"Bir mətnin yazılı sətirləri ilə bu sətirlərin
boşluqları arasında heç bir fərq yoxdur" -
çağdaş düşünürlərdən Stenli
Rosen özünün "Hermenevtika siyasət kimi" əsərində
hermenevtika tarixini məhz bu düşüncə ilə nəticələndirir.
Bu düşüncəni doğuran səbəbləri
isə belə ümumiləşdirir: "Hermenevtikanın
birinci qayəsi Tanrının kəlamını
açıqlamaq olmuşdur. Bu qayə sonralar
insanın kəlamının açıqlanması müddətinin
müəyyənləşdirilməsinə qədər
genişləndi. On doqquzuncu əsrdə əvvəl
Hegeldən, sonra isə Nitşedən daha təsirli şəkildə
öyrəndik ki, Tanrı ölmüşdür. İyirminci əsrdə onların Kojev və Fokault
kimi davamçıları bizə insanın
öldüyünü xəbər verdilər. Beləliklə, insanın ölməsi
post-antropolojik dekonstruksiya boşluğunun qapılarını
açırdı. Hermenevtikanın əhatəsi
genişlənərkən anlamın iki əsl mənbəyi
Tanrı və insan gözdən itdilər, dünyaya və ya
kosmosa çəkildilər və biri dil fəlsəfəsi,
dil bilgisi fəlsəfəsi (və ya bunların eyni
anlamlılarından biri) deyə
adlandırdığımız öz
boşboğazlıqlarımız ilə buraxdılar. Əgər heçlik gerçəkdirsə,
gerçək heçlikdir; bir mətnin yazılı sətirləri
ilə bu sətirlərin boşluqları arasında heç
bir fərq yoxdur".
Müasir postmodernist düşüncənin apokaliptik
xülasəsini sezdirən bu fikirlər - subyektin itməsi,
obyektin etibarsızlığı, müxtəlif qurumların
bütün teoloji varoluş səbəbləri ilə bərabər
sabit və təkrarlana biləcək anlamın çox
oluşunu da gətirdi. Əgər bugünkü postmodern əhval-ruhiyyəli
dünyada yazıçılar və oxucular doğrudan da
vardırlarsa, onlar K.Kortinin dediyi kimi, "arzuların və
inamların mərkəzsiz ağrılarından" başqa
bir şey deyildirlər. Bu
təqdirdə istər-istəməz belə bir sual meydana gəlir
ki, insan heç kimin uzlaşa bilmədiyi obrazların, rəmzlərin
yer aldığı əsərləri yazmağa və
oxumağa necə davam
edə biləcək?
Bu gün postmodernizmin qarşılaşdığı,
bəlkə də doğurduğu bu sual əslində
neçə əsrlərdir ki, təsəvvüf tərəfindən
başqa bir müstəvidə, bəlkə də daha
doğrusu, başqa bir fəzada sorulur. Təsəvvüfün
Quran, Kitab, Müshəf və s. isimlərlə sonsuz bir anlam
xəzinəsi kimi ələ aldığı ilahi vəhyə
şamil edilənlər postmodernizmdə hər bir mətnə,
hər bir mətnin bütöv bir mətnin tərkib hissəsi
olduğu sayılaraq, aid edilir. Sufi, insan ağlının
sonsuzun dərkində acizliyini qəbul edib, "İlahi vəhyin
hökmlərini yaşam prinsipləri kimi fərdi həyat təcrübəsində
sınaqdan keçirərək, vəhyin sonsuzluqlarında əriyib
fəna olmaq dərəcəsinə gəlib
çatmağın, lakin yenə də Kitabın sirrinin
açılmadığını,
açılmayacağını hətta nə qədər
mümkün dərin təfsirlərlə kitaba nüfuz edilsə
də, Tanrının hər an doğub-törətdiyi, lakin
heç əksilmədiyi, eləcə də Quranın sonsuz
şərhlərinin davam etdiyinə baxmayaraq öz sirrindən
heç nə vermədiyini, nə qədər açılsa
da, yenə də tam qapalı qaldığını iddia edir.
Təsəvvüfdə
Quranın sonsuz sayda şərh və anlamlarının
olması fikri müqəddəs kitabın yorumlarında, təfsir
tarixində geniş yayılmış, bir çox görkəmli
sufinin, eləcə də islam filosof və
alimlərinin qəbul etdiyi fikirdir.
Tədqiqatçılar
bu ənənənin dördüncü xəlifə Əlidən
gəldiyini, sonralar da şiəlikdə təvil termini adı
ilə Quranın sonsuz sayda batini anlamının ola bilməsi, həmçinin, mətni şərh
etməkdən daha çox onun sərbəst buraxılması
və oxucunun yüksək yeni anlamların yeni səviyyəsinə
gətirilməsi kimi göstərirlər. Əbu
-Hamid Qəzali özünün "Kitabül-ədəb-i
Havat-i Quran" əsərində məşhur "Əgər
istəsəydim, Fatihənin təfsirindən yetmiş dəvə
yüklü kitab yazardım" hədisini nümunə
göstərərək ilahi vəhyin batini yorumlarını qəbul
edir.
Maraqlı
bir cəhət burasındadır ki, Quranın batini
yorumlanmasının sərhədləri İslam
düşünürlərinin təsəvvüfə münasibəti dərəcəsindən,
təsəvvüfü nə dərəcədə qəbul
etmələrindən çox asılı olmuşdur. Məsələn, təsəvvüfü qəbul
etməyən, onun sərt əleyhdarlarından olan
İbn-Teymiyyə Quranın hər hansı bir batini
yorumlanmasının da əleyhdarı olmuşdur. Təsəvvüflə ortodoksal islamı
barışdırmağa çalışan Qəzali
Quranın yalnız bir doğru şərhinin zahiri şərh
olduğunu iddia edən ərbabi-zəvahirin (ekzoteristlərin)
mövqeyini cahilliyin örtüsü kimi
tanımlamışdır. Amma eyni zamanda Qəzalı
Quranın sonsuz şərhinin də heç bir vaxt tərəfdarı
olmamışdır. Tamamilə təsəvvüf əhli
sayılan düşünürlər isə bir çox
hallarda Quran mətni üçün sonsuz sayda anlamların
olduğunu iddia etmiş, hətta ilk baxışda onların bəzi
yorumları Quran məntiqinə, Quran ruhuna yad, hətta bəzən
tamamilə zidd bir mövqe kimi alqılanmışdır.
Postmodernist
dekonstruksiyanın əksinə olaraq təsəvvüf
yorumları ancaq bir mətn üzərində vurğulanır
və bu mətn təsəvvüfə görə
bütün mətnləri ehtiva edir: "Bir qismimiz Onu
görür və bilmirik sevgi də ancaq Yaradana istiqamətlənə
bilir. Lakin Allah Suad, Zeynəb, Hind, Leyla,
dünya, pul, məqam kimi aləmdə sevilən bütün
şeylərlə bu sevgidən pərdələnmişdir.
Amma şairlər varlıqlarda sözlərini
tükətmiş, bu gerçəyin fərqində belə
olmamışlar. Ariflər isə bir
şeir, bir tərif, bir qəzəl duyduqlarında, surətlərin
pərdəsinin ardında gizlənəni (Allahı)
görmüşlər."
Hər mətnin arxasında Allahı görmək, onu
bütün təcəllilərin, təzahürlərin hər
bir zaman və məkanda var olan qaynağı kimi görməkdir. Belə olan
şəkildə təsəvvüf yalnız Allahın vəhyi
olan bir və ya bir neçə Kitab deyil, məzmunundan, məna
və qayəsindən asılı olmayaraq yazılan
bütün kitabların Tanrının və Tanrıya aid
olduğuna inanan bir dünyagörüşünə
çevrilirmi? Təsəvvüf tarixində zahirən
Tanrını inkar səviyyəsinə qalxışan Bistami,
"ənəlhəq" deyən Həllac Mənsur,
zalım Fironu açıq şəkildə tərifləyən
İbn-Ərabi, "səni bu hüsni camal ilə, kamal ilə
görüb, qorxdular həqq deməyə, döndülər
insan dedilər" - deyə insanı Həqqdən uca tutan Nəsimi
və s. onlarla, yüzlərlə nümunə əslində
təsəvvüfün XIX əsrdə Nitşe nihilizminin,
postmodernizmin keçən əsrin sonlarından
başladığı bir işi - metafizikanın
dekonstruksiyasını daha geniş, daha dərin və daha
anlamlı şəkildə əsrlər öncə
qabaqladığını görməmək mümkün
deyil. Fərq sadəcə mövqelərdədir.
Bugünə qədər Qərb metafizikası
ilə Şərq panteizmi arasında müəyyən
müqayisəli paralellər aparılmasına baxmayaraq, hər
təfəkkür tarixində mühüm iz buraxacaq tədqiqat
işləri yox dərəcəsindədir. Əslində qloballaşmanın
yayğınlaşdığı və artıq
göründüyü kimi geriyə dönüşü
olmayan bir şəkildə hər şeyi əhatə etməyə
başladığı müasir dövrdə bu kimi tədqiqatlara
çox ciddi ehtiyac vardır. Eləcə də, təsəvvüfdə
də Qərb fikir tarixindəki Nitşedən müasir postmodernizmə qədər
uzanan antimetafizik fikir istiqamətinin çox mühüm, əsaslı
elementlərinin hələ çox-çox öncədən
mövcud olduğunu tam cəsarətlə iddia etmək olar. Hesab edirəm ki, bu yöndə də mühüm tədqiqat
işlərinin aparılması olduqca zəruridir.
Postmodernizm dekonstruksiyası ilə təsəvvüf
yorumlarının müqayisə edilə biləcəyi
xüsusiyyətlərdən biri mətnin hər hansı bir məna
sərhədlərindən aşması, eləcə də,
çox zaman anlaşılan mənalarına göstərilən
etimadsızlıqdır. Mətndən çıxarılan anlam və
anlamlar vəziyyətə, oxuyucuya, oxuyucunun anına görə
fərqli anlamların sonu gəlməyən bir axını
halını alır. İbn-Ərabinin
"Fütuhat"ının ikinci cildində oxuyuruq:
"Şərhlərin Allah tərəfindən məqsədləndiyini
göstərmişdik. Allaha qarşı bir
hökm verilə bilməz. Belə ki,
Allahın kəlamından tələffüz edilən hər
hansı bir ayət - bu istər Quran, istər endirilmiş bir
kitab və ya səhifə və ya ilahi xəbər olsun -
sözünün daşımış olduğu bütün
anlamlarla birlikdə ayətdir.
Başqa bir ifadə ilə söz ayətə
əlamətdir və özünü o dildə endirən tərəfindən
bu ehtimallar məqsədlənmişdir. Çünki
onu endirən bütün ehtimalları bildiyi qədər qullarının
ayətə baxışlarının fərqli
olduqlarını da bilir. Ayətdən hər kim nə
anlarsa, anladığı o şəxs adına bu ayət ilə
qəsd edilən anlamdır…
Quran
sahilsiz bir ümmandır, çünki Ona aid bir söz,
yaradılmışların sözünün əksinə,
sözün özünün tələb etdiyi bütün
anlamları qəsd etməkdədir".
Qurani-Kərimin
altıncı surəsində deyilir: "Kitabda biz heç bir
şeyi əskik buraxmadıq". "Heç
bir şeyin əskik buraxılmadığı", hər bir
şeyi ehtiva edən Quran mətni, təsəvvüfə
görə, məna və surətlərin sonsuzluğu,
olmuş və olacaq, düşünülən və
düşünülə biləcək hər bir şeyi
içərən "sahib olduğumuz ən yaxın
Tanrı metaforasıdır".
İlahi
kitabların məna və məzmununun sonsuza
vardığı, hər şeyi əhatə etməsi, verdiyi
xəbərlərin hər birinə oxucunun qabiliyyət, səviyyə
və əhval-ruhiyyəsinə müvafiq dəyər
biçilməsi, bu xəbərlərin müxtəlifliliyinin
sərhədsizliyi, yaxud bütün tarix boyu həmin
kitabı oxuyanların sayı qədər olması fikri
yalnız təsəvvüfə deyil, digər dinlərin də
ezoterik istiqamətlərinə xas olan bir fikir olmuşdur. Məsələn, Tövrat vəhy olaraq gəldiyi
zaman mövcud olan yəhudilərin sayı altı yüz min nəfər
olduğu iddia edilir. Məhz bu baxımdan
İsaak Luria - Tövratın altı yüz min üzü
vardı - mistik iddiasını irəli
sürmüşdür. Yaxud toplam yetmiş yeddi min iki
yüz hərfdən ibarət olan Quranın hər hərfinin
bir elm olduğu iddiası da dini ezoterik bilginin içərisində
yer alan, hətta İbn-Ərabi kimi görkəmli bir mütəsəvvifin
də bir düşüncə metodu olaraq qəbul etməsi də
bu kimi mistik numerologiyanı, etimologiyanı və s.ni
özündə ehtiva edən fikir istiqamətlərinə
olan inam əslində ilahi mətnin, yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, olmuş və olacaq, düşünülə bilən və
düşünülə bilməyən hər şeyi
özündə əhatə etməsinə olan inamdan doğmuşdur. Bu inama görə Allah hər zaman və hər yerdə
mövcuddur. O, mütləqdir və onun
üçün zaman və məkan nisbiliyi yoxdur. O, öz
yaratdığı insanın gələcəkdə hansı
tərzdə Onun kəlamını anlayacağını
görməyə qadirdir. Təsəvvüfə
görə, Allah Quranın endirildiyi vaxtdan dünyanın
sonuna qədər hər bir zamanın gəlib
çatdığı elmi biliklər səviyyəsində və
insanların inkişafı səviyyəsində ən
müxtəlif şəkildə şərh olunma
ehtimallarını əvvəlcədən bilmişdir. Hətta ibn-Ərabiyə görə Quranın sonsuz
semantik dərinliyi və onun hər bir zamanın və hər
bir insanın ağlının səviyyəsində oxunub
şərh olunacağı Allah tərəfindən öncədən
görülməyə müvafiqləşdirilmişdir.
Bunu bugünkü postmodernist baxış bucağından yanaşdıqda da, dünyanın sonsuz bir mətn kimi düşünülməsi açısından yanaşıldıqda da, Quranın tarix səhnəsində var olduğu gündən bugünə qədər ən müxtəlif şərhlərə məruz qalıb, hər bir ayəsinin, hər bir sözünün, hətta hər bir hərfinin belə bütün zamanlar ərzində, eləcə də oxunduğu hər bir oxucu tərəfindən ən müxtəlif şərhlərə məruz qalmasına baxmayaraq, yenidən sonsuz şəkildə şərh oluna bilmək mümkünlüyünü saxlaması baxımından onu sərhədsiz mətnliliyin bərabəri olmayan bir nümunəsi kimi görmək mümkündür. Postmodenizmin təməl sütunlarından, ən görkəmli nümayəndələrindən biri olan Jak Derridanın dekonstruksiya və bütün dünyanın bir mətn olması kimi ana fikirləri təsəvvüfün əsrlərlə Qurana münasibətinin və Quran üçün dediklərinin bütün başqa kitablara şamil edilməsi fikrini doğurur. Derrida özünün "İşarə, Hadisə, Kontekst" məqaləsində yazır: "Yazmaq - bir növ maşın təsis edən bir işarə istehsalıdır və bu maşın təsiredici istehsalçıdır; gələcəkdəki yox olma bu maşının işləməsini və məhsul verməsini və öz-özünə məhsul verməsini, oxumasını və yenidən yazmasını prinsip etibarilə durdurmayacaqdır".
Müəyyən nöqteyi-nəzərdən postmodernist düşünürün, təsəvvüfün Qurana olan baxışlarını bütün mətnlərə şamil etdiyini iddia etmək olar. Postmodernizm üçün də heç bir mətnin yalnız bir anlamı yoxdur. Hər bir mətn digər mətnlərdəki yaxın anlamlara sahib olur, hətta ifrat dərəcələrdə belə fərqli istiqamətlərdə oxunma və təkrar fərqli anlamlarda yenidən oxunma xüsusiyyətinə malikdir. Hər bir mətnin kontekstləri mətnin mövcud olmasını mümkün etməklə bərabər, mətnə nəzarət edə bilməməsi, mətnin həmişə öz referentindən ayrılmış möhtəməl forma müəyyənliklərini daşıması məcburiyyəti də postmodernist düşüncə üçün səciyyəvidir. Təsəvvüfün Quranda Tanrının öncədən hər şeyi görməsinin və kitabın bütün zamanlar üçün, eləcə də hər bir oxucunun hər oxuduqda durum və səviyyəsinə münasib biçilməsinin əksinə olaraq postmodernist baxışda mətnin necə oxunduğu və rast gəlinə biləcək hallara nəzarət edilib-edilə bilinməsini təhmin etmək mümkün deyildir. Tanrının öncəgörməsindən fərqli olaraq burada yazıçı harada, nə zaman, kimə, anlamının hansı səviyyə və duruma görə açılacağını bilmədən yazır. Təsəvvüf Quranı sonsuz, sərhədsiz, heç bir zaman bitib-tükənməyən anlamlar dəryası olaraq görür. Postmodernizmə görə isə mətn, əksinə, zəngin deyildir, hətta yoxsuldur, mövcud anlamlarını isə intermətnlilik əhatəsində ətrafındakı mətnlərdən alır. Məsələn, Derridaya görə, mətn sahibinin vermək istədiyi, verdiyi "Yaşayan diskursun tantomu, ruhu, simulyakrı cansız deyil, əhəmiyyətsiz deyil; bəsit şəkildə kiçik olanı və hər zaman eyni şeyi işarə edir. Kiçiyin bu işarəsi, çox tutmayan bu diskurs bütün xəyalatlar kimi sərsəri, macəraçıdır. O bu yolda yuvarlanır və yolunu azmış biri kimi.., doğru bildiklərini itirmiş biri kimi, bir günahkar, bir pis toxum, bir avara, bir macəraçı, bir evsiz kimidir. Küçələrdə dolaşır, kim olduğunu, adının nə olduğunu belə bilmir… kökündən sökülmüş, anonim, bir evə və ya ölkəyə aid olmayan, harada isə bu əhəmiyyətsiz işarə hər kəsin istifadəsindədir və həm peşəkar, həm də peşəkar olmayanlar tərəfindən istifadə oluna bilir, onun haqqında heç bir şey bilməyənlər tərəfindən bütün bədxah vəziyyətlərə düçar edilə bilir".
Bu ifadələr postmodernist, dekonstruktiv mətnin anarxist
təbiətinin göstəricisidir. Bu anarxist təbiət kontekstləri, sistemləri
dağıdır. Postmodernizmdə mətn
birliyi, vəhdəti dağıdan bir təhlükədirsə,
təsəvvüfdə mətn birliyi, vəhdəti ifadə
edir. Quranın bütün zamanlar ərzində çox
fərqli şərhləri, təfsirləri belə onun
kontekstlərini bərtərəf edə biləcək,
sistemini poza biləcək nəticədə kitabın ifadə
etdiyi birliyə, vəhdətə zərər gətirə
biləcək zidd təmayüllər yaratmır, əksinə,
yenə də vəhdəti gücləndirir, kitabın hər
şeyi əhatə etmək fikrini dərinləşdirir,
detalları, fraqmentləri, hissələri… "bütünün parçaları olaraq"
göstərir. Postmodernizmdə mətn hər oxunuşda
dekonstruksiya nəticəsində, "sökülür",
sistemsizləşdirilir, digər mövcud mətnlərə
qarışıb itir, anlamsızlığa düçar
olursa, təsəvvüfdə Quran ibn-Ərabinin təbiri ilə
deyilsə, oxunduqdan sonra yenidən doğrulur, canlanır:
"bir qismi təhrif edilmiş kitabı doğruldur. Çünki daha öncə doğru ikən alimlərin
təvilləri onu təhrif edə bilir. Beləcə,
Allahın razı olduğu işləri yerinə yetirmə
imkanı verdiyi birisi gəlir və kitabı doğruldur".
Təsəvvüf Quran mətninin şərhinin
heç bir zaman başa çatmayacağı ilə bərabər,
həm də bu şərhlərin heç birinin Yaradanın
Sözü ilə bir əlaqəsinin olmadığını
da iddia edir. Nə qədər şərh olunsa da, bu kitab yenə
də haqqında heç nə bilməyəcəyimiz bir
kitabdır, bir sirdir.
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.-
2013.- 7 noyabr.- S.7.