Musiqişünaslığa dair sanballı
tədqiqat əsəri
Əməkdar incəsənət xadimi, əməkdar elm
xadimi, sənətşünaslıq doktoru, Azərbaycan
MEA-nın müxbir üzvü, "Humay" mükafatı
laureatı Zemfira xanım Səfərovanın yeni
monoqrafiyası işıq üzü görüb. "Muzıkalğnaə
nauka Azerbaydcana" (XIII-XX veka) adlanan bu nəfis kitab rusdilli
oxuculara Azərbaycanın qədim tarixə malik musiqi elmi
haqqında zəngin, hərtərəfli məlumat təqdim
edən unikal elmi tədqiqat kimi olduqca dəyərlidir.
Azərbaycan
dilində ilk dəfə 1998-ci ildə, ikinci dəfə latın qrafikası ilə 2006-cı ildə nəşr
edilmiş bu monoqrafiya görkəmli alimin 20 ildən artıq
bir müddətdə apardığı elmi
axtarışların nəticəsidir. Monoqrafiyanın məzmunu
ilə yaxından tanış olduqda, bu
cür fundamental tədqiqatın bircə müəllif tərəfindən
aparılmasını və belə bir elmi səviyyədə
başa çatdırılmasını elmdə əsl fədakarlıq
kimi qimətləndirə bilərik.
Əslində Zemfira xanım elm fədaisi olduğunu
çoxdan sübut etmiş bir musiqişünasdır. O, 50 ildən artıq bir
dövrü əhatə edən elmi-yaradıcılıq fəaliyyətində
sənətşünaslığın işlənilməmiş,
öyrənilməmiş sahələrinə üz tutmuş,
ən çətin mövzular üzərində
çalışmışdır. Musiqi elmində
keçilməmiş yollarla addımlamaq, tədqiqatçıdan
yüksək peşəkar hazırlığın, elmi
potensialın olmasını tələb edən məsələləri
araşdırmaq Zemfira xanımın bir musiqişünas-alim
kimi kredosuna çevrilmişdir. Alimin indiyə
kimi musiqişünaslığa bəxş etdiyi dəyərli
tədqiqatları yada salsaq, bunların əksəriyyətinin
o vaxtadək musiqi elmində açılmamış səhifələr
olduğunu görə bilərik.
Yenicə işıq üzü görmüş
monoqrafiyaya daxil edilmiş tədqiqatlarla tanışlıq
göstərir ki, burada Zemfira xanımın elmi fəaliyyətinin
müxtəlif dövrlərində
araşdırdığı mövzular öz əksini
tapıb. Monoqrafiyanın əsas bölmələri
yuxarıda qeyd etdiyimiz Azərbaycan dilində
çıxmış nəşrdə yer almışdı.
Rus dilində təqdim edilmiş yeni kitab isə
həmin nəşrin sadəcə tərcüməsi deyildir,
belə ki, Zemfira xanımın sonrakı illərdə
apardığı yeni araşıdrmaların nəticələri
də burada öz əksini tapıb. Yeni monoqrafiyaya alimin
Fətullah Şirvani və onun "Musiqi məcəlləsi"
haqqında tədqiqatı daxil edilib; kitabın Üzeyir
Hacıbəylinin "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
ilə Səfiyəddin Urməvinin "Kitabül-ədvar"
risaləsinin müqayisəli təhlilini verən hissəsi, həmçinin
cabbar Qaryağdıoğlunun yaradıcılıq fəaliyyətinə
və Qara Qarayevə həsr olunmuş hissələri də
yenidir. Beləliklə, söhbət "Azərbaycanın
musiqi elmi"nin yeni, olduqca fundamental elmi
problemləri araşdıran bölmələrlə zənginləşdirilmiş
nəşrindən gedir.
Milli
musiqimizin dahi klassiki Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığı və elmi irsi; Qara Qarayevin estetik
konsepsiyası və publisistikası; muğam sənətkarı
Cabbar Qaryağdıoğlunun yaradıcılıq fəaliyyəti;
Mir Möhsün Nəvvabın elmi və yaradıcılıq
irsi; nəhayət, Azərbaycanın orta əsr
musiqişünas-alimlərinin elmi irsi - bunlar ilk baxışda
tamamilə müstəqil elmi problemlər dairəsini
əhatə edən məsələlərdir. Lakin
diqqətlə yanaşdıqda görürük ki, bu
mövzuları bir-birinə bağlayan mühüm məqamlar
vardır. Birincisi, monoqrafiyada müəllifin özü
qeyd edir ki, onun Səfiyəddin Urməvi, Əbdülqadir
Marağayi, Mir Möhsün Nəvvabla ilk
tanışlığı məhz Üzeyir Hacıbəylinin
"Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" kitabı
vasitəsilə baş tutmuşdur. Urməvinin
"Kitabül-ədvar"ı üzərində işinə
də o, məhz Üzeyir bəy tərəfindən bu əsərin
İstambuldan əldə edilmiş foto surətindən
başlamışdır. İkincisi, qeyd
etdiyimiz mövzulardan hər biri Azərbaycan
musiqişünaslığının tarixində müstəsna
əhəmiyyətə malik olan fenomenlərlə
bağlıdır və xronoloji ardıcıllıqla düzsək,
milli musiqi sənəti və elminin orta əsrlərdən bu
günə kimi keçdiyi inkişaf yolunun köklü
yeniliklər və islahatlarla səciyyələnən
mühüm mərhələlərini təşkil edir.
Zemfira xanımın alim kimi böyüklüyü də onda
özünü göstərir ki, o, bu mövzuları bir ox ətrafında
birləşdirərək, həm tarixi, həm nəzəri
aspektdə təqdim etdiyi araşdırmaları ilə Azərbaycan
musiqisinin qədim dövrdən bu gününə, şifahi ənənəli
musiqi sənətindən müasir bəstəkar
yaradıcılığına sanki bir körpü
salmışdır. Bununla da o, təkcə
görkəmli musiqişünas alim deyil, həm də ləyaqətli
bir Azərbaycan ziyalısı olduğunu bir daha sübut
etmişdir.
Zemfira
xanımın Şərq aləminin Səfiyəddin Urməvi,
Əbdülqadir Marağayi kimi nəhənglərinin Fikir aləmini,
Musiqi aləmini, Elm aləmini açması, ən əsası
- bunların Azərbaycana, Azərbaycan elminə və mədəniyyətinə
məxsus olan mənəvi sərvət olduğunu dönə-dönə
vurğulaması onun həm alim, həm də bir vətəndaş
kimi çıxış etdiyi mövqeyi parlaq nümayiş
etdirir. Adlarını çəkdiyimiz orta əsr
musiqiçi-alimlərinin irsini araşdıran Qərb
musiqişünaslarının tədqiqatlarına cavab olaraq,
Zemfira xanım bu alimlərin Şərq
musiqişünaslığı tarixində müstəsna
rolunu açıqlamaqla, eyni zamanda onları məhz Azərbaycan
musiqi elminin təmsilçisi kimi təqdim edir, sanki əsrlər
arasındakı zaman sədlərini aradan götürərək,
Səfiyəddin Urməvi, Əbdülqadir Marağayi və
onların varislərinin, daha sonra Mir Möhsün Nəvvabın
və Üzeyir Hacıbəylinin elmi irsinin, nəzəri
konsepsiyalarının bir-birilə
bağlılığını, bunlar arasındakı varislik
əlaqələrini üzə çıxarmaqla, Azərbaycanın
musiqi elmini uzun əsrlər boyu böyük təkamül
keçmiş vahid proses kimi səciyyələndirir. Bununla da o, həmin elmi-mədəni irsin meydana gəlməsini
şərtləndirən musiqi
yaradıcılığının, musiqi ənənələrinin
qədimliyini, zənginliyini və Azərbaycana məxsusluğunu
bir daha sübut etmiş olur.
Yeni nəşr olunmuş monoqrafiya özündə
tarixi və nəzəri aspektləri üzvi surətdə
qovuşdurmaqla, Zemfira Səfərovanın bir
musiqişünas kimi peşəkarlığının bir
çox cəhətlərini əyani nümayiş etdirir. Burada o, həm musiqi
tarixçisi, həm nəzəriyyəçi, həm
etnomuzıkologiya və musiqi estetikasının problemləri, folklorşünaslıq məsələləri
ilə məşğul olan alim kimi çıxış edir.
Rus dilində təqdim edilmiş monoqrafiyanın
yayılacağı məkanı, əhatə edəcəyi
oxucular dairəsini nəzərə alsaq, deyə bilərik ki,
bu monoqrafiya Zemfira xanımın həm də bir musiqi
maarifçisi və milli musiqi sənəti və elminin təbliğatçısı
kimi apardığı fəaliyyəti səciyyələndirən
bir nümunədir.
Yeni monoqrafiyada hissələr və fəsillər
daxilində araşdırılan mözvulardan hərəsi
ayrılıqda fundamental bir tədqiqatdır. Monoqrafiyanın
həcmcə ən böyük bölməsi - dörd fəsildən
ibarət olan Binrici hissə - Səfiyəddin Urməviyə həsr
edilmişdir. Zemfira xanım Urməvinin
irsini dərindən araşdırmaq, onun elmi-nəzəri və
estetik konsepsiyasının sonrakı dövr üçün
misilsiz əhəmiyyətini müəyyən etmək məqsədilə
uzun illər boyu tədqiqat aparmışdır. O, Səfiyəddin
Urməvinin Şərq musiqisi, musiqi elmi və
estetikasının gələcək inkişafında
mühüm rol oynamış, lakin bu vaxtadək doğma
dilimizə tərcümə edilməmiş iki risaləsini -
"Kitabül-ədvar" və "Şərəfiyyə"sini
ərəb dilindən tərcümədə ilk dəfə
olaraq fəsillərlə təhlil edib, bunları geniş
şərhlərlə birlikdə təqdim etməklə Azərbaycan
musiqişünaslığına parlaq səhifələrdən
birini yazmışdır. Bu araşdırma prosesində o, Urməvi
irsini müxtəlif zamanlarda öyrənməklə məşğul
olan Şərq və Qərb alimlərinin əsərlərinin
icmalını təqdim etmiş, R.D'Erlance, C.Farmer, K. de Vo və başqalarının müxtəlif
dillərdə yazılmış elmi əsərlərinin tərcüməsini
təqdim edərək, bunların geniş şərhini
versmişdir.
İndiyə
kimi orta əsr risalələri üzərində ciddi iş
aparmış musiqişünasların barmaqla sayılacaq qədər
az olması təkcə bu mənbələri
əldə etməyin çətinliyindən irəli gəlmir.
Bu materialı axtarıb tapmaq öz yerində, lakin bunu da nəzərə
almaq lazımdır ki, orta əsr musiqiçilərinin risalələri
üzərində işləyən alim güclü elmi
potenisala malik olmalı, ən azı həmin dövrün
ümumi mədəni ab-havası, musiqi sənəti və
elmində yaranmış vəziyyəti, musiqi nəzəriyyəsi
və təcrübəsinin inkişaf səviyyəsini bilməli,
o zamanlar tətbiq edilən terminologiyanı dəqiq və
düzgün şərh etməyi bacarmalıdır. Zemfira Səfərova
məhz belə çoxcəhətli imkanlara malik bir alim
olduğuna görə bu çətin və məsuliyyətli
işi öz üzərinə götürmüş, əslində
bir deyil, bəlkə uzun illər boyu
onlarla musiqişünasın əməyi nəticəsində
hasil olacaq son dərəcə məsuliyyətli və möhtəşəm
bir işi təkbaşına, özü də ən yüksək
səviyyədə yerinə yetirməklə musiqi elmində
öz kəsərli sözünü demiş, öz şərəfli
yerini tutmuşdur.
"Şərəfiyyə"
risaləsini təhlil edən Zemfira Səfərova orta əsr
mənbələrində rast gəlinən bəzi problemlərin
şərhində, məsələn, musiqinin emosional təsir
qüvvəsi, hər bir məqamın müəyyən bir
şeir mətni ilə uyğunluğunun nəzərə
alınması kimi məsələlərdə Səfiyəddin
Urməvinin öz sələflərinin müddəalarına əsaslanmadan,
tamamilə müstəqil surətdə öz müddəalarını
irəli sürdüyünü qeyd edərək, bu barədə
ingilis tədqiqatçısı C.Farmerin mülahizələrinin
doğru olduğunu qeyd edir. Zemfira xanımın
başqa tədqiqatlarında olduğu kimi, bu monoqrafiyasında
da bir müəllif kimi başqa alimlər və onların tədqiqatlarına
münasibəti olduqca təqdirəlayiqdir. Öz həmkarlarının qeyri-dəqiq məlumatlarını
təkzib etdiyi zaman da Zemfira xanım elmi etika qaydalarına nəzakətlə
riayət edir.
Monoqrafiyanın Əbdülqadir Marağayiyə həsr
edilmiş üç fəsildən ibarət olan İkinci
hissəsi də olduqca dəyərli elmi tədqiqatdır. Burada
Marağayinin yaşayıb-yaratdığı dövr, həyat
və yaradıcılığı, musiqi elminə gətirdiyi
yeniliklər barədə ətraflı məlumat verilmiş,
bəstələdiyi musiqi nümunələri və
yazdığı şeirlər öz əksini
tapmışdır. Zemfira xanımın Türkiyədən
əldə etdiyi, Marağayinin qələminə məxsus
olan beş musiqi əsəri monoqrafiyada ilk
dəfə olaraq təhlil edilmiş, bunların not
yazıları, mətni dəyərli şərhlərlə
birlikdə təqdim edilmişdir.
Monoqrafiyanın sonrakı hissələri
Fətullah Şirvaninin fəaliyyəti (Üçüncü hissə
- iki fəsil) və Marağayidən sonra Azərbaycan musiqi
elminin inkişafının geniş təhlilinə həsr
edilmişdir. Burada ilk dəfə olaraq XV əsrin
Fətullah Şirvani kimi görkəmli musiqişünas-alimini
yetişdirmiş dövr səciyyələndirilir, onun
"Musiqi məcəlləsi" adlı risaləsi fəsillərlə
təhlil edilir.
Monoqrafiya
müəllifinin özünün qeyd etdiyi kimi,
Əbdülqadir Marağayi ilə tədqiqatın növbəti
hissəsində yaradıcılıq fəaliyyəti
araşdırılan Mir Möhsün Nəvvabın
yaşayıb yaratdığı dövrü bir-birindən
böyük bir zaman kəsiyi - beşəsrlik bir müddət
ayırdığına görə, o, həmin dövrdə
musiqi elminin inkişafının icmalını təqdim etməyi
məqsədəuyğun hesab etmişdir. Şübhəsiz
ki, bu, Zemfira xanımın Azərbaycan musiqi elminin
inkişafında qırılmaz varislik əlaqələrini
üzə çıxarmaq, bunu fasiləsiz inkişafda olan bir
proses kimi səciyyələndirmək niyyətindən irəli
gəlir, yəni tədqiqatın əsas məqsədlərindən
biri ilə bağlıdır. Monoqrafiyanın iki fəsildən
ibarət olan bu hissəsində (Dördüncü hissə)
Əbdülqadir Marağayinin oğlu, fars dilində
yazılmış "Nəqavətül-ədvar" risaləsinin
müəllifi Əbdüləziz Çələbi və nəvəsi,
"Məqasid-əl-ədvar" (fars dilində) risaləsinin
müəllifi olan Mahmud Çələbi, həmin
dövrün görkəmli musiqişünası, ərəb
dilində yazılmış "Risaleyi-Fətxiyyə" və
"Zeynul-Əlhan" risalələrinin müəllifi Mehmet
Çələbi, fars dilində yazılmış
"Risaleyi-musiqi"si ilə tanınmış Mirzəbəy
kimi alimlərin fəaliyyəti şərh
edilir; ayrıca fəsildə orta əsrə aid olan məşhur
risalələrdən biri - Əbdülmömin Səfiyəddin
tərəfindən fars dilində yazılmış "Behcətür-rüh"
risaləsi təhlil edilir.
Bir musiqiçi və ensiklopedist alim kimi Azərbaycan mədəniyyəti
tarixinə parlaq səhifələrdən birini yazmış
Mir Möhsün Nəvvaba monoqrafiyanın iki fəsildən ibarət
olan Beşinci hissəsi həsr edilmişdir. Musiqi elmində
öz dahi sələflərinin yolunu davam etdirərək, ilk
dəfə ərəb əlifbası ilə Azərbaycan
dilində "Vüzuhil-ərqam" adlı risalə yazan Nəvvabın
bu əsəri monoqrafiyada müfəssəl təhlil
edilmişdir.
Zemfira Səfərovanın monoqrafiyasında diqqəti cəlb
edən və bu əsərin dəyərini daha da artıran cəhətlərdən
biri bundan ibarətdir ki, nəhəng miqyaslı bir tədqiqatın
müəllifi orta əsr mənbələrinin təhlilini
verdiyi zaman bunlardan hər birinin şifrini də göstərməklə,
dünyanın hansı kitabxanaları və fondlarında
saxlanılması barədə dəqiq məlumat da təqdim
etmişdir. Şübhəsiz ki, bu istiqamətdə hər
hansı yeni tədqiqatların aparılacağı təqdirdə
bu məlumat böyük əhəmiyyətə malikdir.
Monoqrafiyanın son üç hissəsi XX əsrdə
Azərbaycan musiqi sənəti və elminin inkişafında
yeni mərhələni müəyyən edən üç
şəxsiyyətin yaradıcılıq fəaliyyətilə
bağlıdır. Bunlardan biri milli muğam
ifaçılığının korifeyi, görkəmli xanəndə
və pedaqoq Cabbar Qaryağdıoğlu (Altıncı hissənin
iki fəsli), ikincisi Şərq və Qərbin fərqli
sistemlərini, musiqi təfəkkürünün iki fərqli
tipini bir-birinə qovuşduran dahi klassik, bəstəkar,
musiqişünas-alim, pedaqoq, publisist, maarifçi Üzeyir
Hacıbəyli, üçüncüsü isə öz
yaradıcılığı ilə milli bəstəkarlıq
tarixində yeni mərhələni açmış olan, milli
və dünya musiqisi ənənələrinin sintezini XX əsr
musiqisinin nailiyyətləri səviyyəsində yeni müstəviyə
çıxarıb, qarşıdakı inkişaf perspektivlərini
genişləndirən Qara Qarayevdir.
Tədqiqatın Üzeyir Hacıbəyliyə həsr
olunmuş Yeddinci hissəsi özlüyündə fundamental
bir tədqiqat kimi dəyərlidir. Bu hissənin iki fəslində
müəllif dahi sənətkarın
yaradıcılığının estetik bünövrəsini
və onun elmi irsində yer almış nəzəri problemləri
açıqlayırsa, həmin hissənin
üçüncü fəslində onun "Azərbaycan xalq
musiqisinin əsasları" ilə Səfiyəddin Urməvinin
"Kitabül-ədvar" risaləsinin müqayisəli təhlilini
verməklə sanki orta əsrlərlə XX yüzillik
arasında əlaqə yaradaraq, milli musiqi elminin
inkişafı yolunda iki mühüm nöqtəni, iki məqamı
bir daha səciyələndirir. Dahi Üzeyir Hacıbəyli
öz musiqi-nəzəri konsepsiyasında Səfiyəddin Urməvinin
davamçısı kimi çıxış edən, eyni
zamanda XX əsr sənətkarı olaraq,
araşdırdığı problemlərə müasir
mövqedən yanaşaraq bu günün tələblərinə
cavab verən risalə yaratmış bir musiqiçi-alim kimi
qiymətləndirilir.
Monoqrafiyanın
son, Səkkizinci hissəsindəki iki fəsildə XX əsrin
dahi sənətkarı Qara Qarayevin musiqi-publisistik irsinin təhlil
edilməsi, Azərbaycanın musiqi elminin, musiqi haqqında
fikir tarixinin gəlib çıxdığı daha bir zirvə
nöqtəsinin müəyyən edilməsi də tamamilə
təbii və məqsədəuyğundur. Qara
Qarayev xüsusi olaraq musiqi nəzəriyyəsi ilə məşğul
olmasa da, görkəmli sənətkarın elmi-publisistik fəaliyyəti
onu milli musiqimizin müxtəlif problemlərini irəli sürərək,
ayrı-ayrı məqalə və
çıxışlarında bunların həlli
yollarını axtaran bir mütəfəkkir-alim hesab etməyə
əsas verir. Məhz bu arqumenti əsas gətirən
Zemfira Səfərova vaxtilə dahi sənətkarın qəzet
və jurnallardakı yazıları, müxbirlərə
verdiyi müsahibələri, mötəbər musiqi məclisləri
və mədəni tədbirlərdəki
çıxışlarını bir araya gətirərək,
onun elmi- publisistik konsepsiyası şəklində səciyyələndirmişdir.
Onun burada Qara Qarayev haqqında əksini
tapmış müddəalarının monoqrafiyaya daxil edilməsi
musiqi elmimizin tədqiqatda izlənilən tarixi xəttini
tamamlayır.
Görkəmli alimimiz Zemfira Səfərova tərəfindən
uzun illər boyu aparılmış araşdırmaların
gözəl nəticəsi olan bu kitab fundamental,
tamamlanmış, mükəmməl bir tədqiqatdır. Eyni zamanda bu
monoqrafiyanın məziyyətlərindən birini də bunda
görürəm ki, bu, musiqişünaslıqda gələcək
araşdırmalar aparılması üçün gözəl
imkanlar açan, musiqi elmimizin perspektivini müəyyən edən,
yəni irəliyə, inkişafa yönəlmiş bir tədqiqatdır.
Bu da monoqrafiya müəllifinin alim kimi
uzaqgörənliyini bir daha təsdiq edir. Monoqrafiyada
bu gün dünyaya səpələnmiş orta əsr mənbələrinin
dəqiq koordinatlarının verilməsi, həmçinin
müəllifin Azərbaycanın qədim musiqi terminlərinin
lüğətini tərtib edərək, kitabın sonunda
oxuculara təqdim etməsi də bunu təsdiq edir. Zemfira
xanım miqyası və elmi əhəmiyyəti
baxımından heç bir başqa tədqiqatla müqayisəsi
mümkün olmayan bir elmi əsər yaratmaqla, milli
musiqişünaslıqda mənbəşünaslığın
əsasını qoymuş bir alim olaraq, musiqiyə və
musiqi elminə aid qədim qaynaqlarla "davranma", bunlardan
istifadə metodologiyasını da işləyib
hazırlamışdır ki, gələcəkdə bu istiqamətdə
araşdırmalar aparan tədqiqatçılar bundan bəhrələnə
bilərlər. Gənc musiqişünaslara mənbələrlə
necə işləməyin "açarını" təqdim
edən Zemfira xanım həm də daim öz üzərində
çalışmağın, hərtərəfli biliklər əldə
etməyin necə vacib olduğunu
açıqlamışdır.
Görkəmli
musiqişünas-alimin başqa tədqiqatları kimi, bu
monoqrafiyası da elmdə əsl fədakarlığın
parlaq nümunəsidir və Zemfira Səfərovanı həm
də bir Vətən təəssübkeşi kimi, öz xalqını sevən, Azərbaycana sədaqətli
olan bir ziyalı-alim kimi səciyyələndirir.
Düşünürəm
ki, Zemfira Səfərovanın bütövlükdə elmi
yaradıcılığı da, rus dilində nəşr
edilmiş bu dəyərli monoqrafiyası da yeni
araşdırmalara təkan verəcək, milli
musiqişünaslığı, musiqi elmini inkişaf etdirəcək
zəngin elmi baza əhəmiyyətinə malikdir.
Şəhla HƏSƏNOVA
Əməkdar incəsənət
xadimi,
sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2013.- 8 noyabr.- S.7.