Mən aşiqəm üzünə...-
YÜZ GÖZƏL SEVGİ ŞEİRİ
PƏRVİNin təqdimatında
Sevginin tarixi insanlığın yarandığı
dövrdən başlanır,
məncə. Adəm sadəcə
nəfsinə uymamışdı,
qadına qulluq etmişdi, nəvaziş göstərmişdi. Və yəqin
elə o vaxtdan da aşiqləri cəzalandırmaq ənənəsi
qoyulub. Bu mənada eşqi insanın ən qədim hissi hesab eləmək olar. Çiy ət yediyi,
od-ocağın nə
olduğunu bilmədiyi,
yekə-yekə meşələr
yananda vəhşi heyvanlara qoşulub qaçdığı, yağış
yağanda mağaradan
başını çıxarmadığı,
şimşəkdən təlaşlanıb
gizləndiyi zamanlardan
sevir insan. Yəqin təzə-təzə bu sadəcə instinkt idi, getdikcə böyüdü, yetişdi,
şirinləşdi, gözəlləşdi...
yaşamağın mənasına,
rənginə, dadına
çevrildi. Və
daha qırıq, rabitəsiz sözlər, səslər yetmədi, bəs eləmədi ona... Adəm övladı özündən
danışmaq, içindən
xəbər vermək
istədi. Əslində, incəsənətin yaranması,
müxtəlif sənətlərin
meydana gəlməsi burdan başlanır, bəlkə. İnsanın öz duyğularını
üzə çıxarmaq,
ifadə eləmək
ehtiyacından. Axı,
ürəyindən üzüyuxarı
qalxıb boğazını
qəhərləndirən, nəfəsini kəsən
o hissi sözə, musiqiyə, sənətə çevirməkdən
gözəl nə ola bilər?! Məhz insanı, onun dünyasını, duyğularını
təsvir edən sənət daha isti, daha doğma
gəlir adama. Zamanla sadəcə, ifadə tərzi, yaradıcılıq
metodları dəyişilib.
İnsan, onun hissləri isə həminkidi.
Sevgi, ağrı, əzab, qorxu, sevinc, təlaş və s... Elə ona görə
də bəzən əsrlər öncə yazılan folklor nümunəsi ilə müasir zamanda qələmə alınmış
romanın mövzusu, qayəsi eyni gəlir adama.
Şifahi xalq yaradıcılığımızın
bir qolu sayılan bayatılarda da eyni mənzərəni
müşahidə etmək
olar. Bayatıların çox böyük
mətləbləri, mənaları
yığcam şəkildə
çatdırması xeyli
maraqlıdı. Dörd misralıq
şeir parçasına
bəzən böyük
bir hekayə, yaxud poema mövzusu
sığışa bilir.
Bu mənada bayatılarımız
hazırda dünyada xeyli dəbə minmiş və hətta başqa millətlərin də müraciət etdiyi yapon hoqqularından heç də geri qalmır. Və məncə, bu janrda olan
əsərlər şifahi
ədəbiyyat (əlbəttə,
sonralar bir çox aşıqlar, şairlər də bu janra müraciət
ediblər və müəllifli bayatılar
da az
deyil) nümunəsi kimi həm də
başqa məqamları
– millətin xarakterini,
münasibətlərə baxışını,
adət-ənənələri, müəyyən dərəcədə
tarixi əks etdirməsi baxımından
maraqlıdı. Eyni zamanda,
asan yadda qalması, dillər əzbəri olması, sonralar, hətta müasir dövrdə də şairlərin bunlardan bəhrələnməsi
nəticəsində bayatılar
aktuallığını itirməyib.
Və istər gündəlik həyatda, istərsə də müxtəlif əsərlərdə bunlara
müraciət olunması,
sitatlar gətirilməsi
heç də təsadüfi deyil. Məncə,
insan hissinin, münasibətlərinin elə
tərəfi yoxdu ki, bayatılarda əks olunmasın. Və mənə görə, bu şeirlərin əsas üstünlüyü təkcə
hansısa mücərrəd
duyğuları deyil, həm də real hadisələri, münasibətləri,
konflikti, incikliyi, sevinci, dərdi, ayrılığı və
s. ifadə etməsidi.
Eşq mövzusunda olan bayatılar da həqiqi düşüncələri,
arzuları, sevginin ən
fərqli çalarlarını,
ünsiyyətin qeyri-adi
tərəflərini təsvir
eləməsi baxımından
bəzən hətta təəccüb doğurur.
Yaranma tarixi məlum olmayan, yüz illərin sınağından keçə-keçə
ağızdan-ağıza düşən,
beləcə günümüzə
gəlib çatmış
şeir nümunələri
o qədər müasir,
o qədər təzədi
ki... Amma ən əsası burdakı xəfif münasibətləri, həssas
yanaşmaları, kövrək
duyğuları oxuduqca
səmimiliyə heyrət
edir, riqqətlənirsən...
Əlbəttə, məhəbbət dastanları, rəvayətlər,
əfsanələr öz
yerində, amma məhz burdakı qaçaraq fikirlərdə,
tələsik təsvirlərdə
nələr yoxdu?!
Qadın
gözəlliyinin, sevgiliyə
heyranlığın ən
zərif, şirin təsvirləri:
Yar gəldi bu diyara,
Könlümə etdi çara,
Gözəl bir qız sevmişəm,
Ay camallı, göz qara.
Əzizim
gül üşüdü,
Şeh düşdü,
gül üşüdü.
Güldün, ağlım apardın,
Bu necə gülüşüdü?!
Dan yeri söküləndə,
Zülf
üzə töküləndə,
Şeh düşmüş gülə
bənzər,
Ağ üzdən
öpüləndə.
Qısa, bir qədər də dumanlı fikirlərdə qadının
təkcə zahiri deyil, daxili də
görünür. Gülüşüylə
ağlı başdan alan Ay üzlü
qadını bundan gözəl necə vəsf etmək, əzizləmək olar ki?!
Adətən, klassik ədəbiyyatda dərində qalmış,
gizli hisslərdən daha çox zahiri təsvirlərə yer verilir. Lakin bayatılar
real münasibətləri, bəzən hətta problemləri də mövzuya çevirməsi
baxımından seçilir.
Ona görə bu şeir nümunələrini
yaradan xalqın səmimiliyi nəzərə
çarpır. Sevən adamın
qısqanmaması mümkünsüzdü
yəqin. Və məhz bu hissin,
qısqanclığın müxtəlif
bayatılarda ən fərqli ifadəsini görmək olar:
Əzizim
baxtıyarım,
Baxtımın taxtı yarım.
Üzündə göz izi var,
Sənə kim baxdı yarım?!
Əzizinəm yad əli,
Ya divanə,
ya dəli.
Məhşərim o gün qopar,
Yara dəysə
yad əli.
Gözüm, göz görə
səni,
Kabab, köz
görə səni.
İstəməm öz gözümnən,
Ayrı göz görə səni.
Su gəlir pər gələnə,
Zülfün bas tərgələnə.
Üzün bir ay parçası,
Göstərmə hər gələnə.
Mən aşiq xan gözünə,
Su tək axan gözünə.
Nə sürmədi çəkibsən
Evlər yıxan gözünə?!
Görün qısqanclıq incə,
necə yumşaq etiraf edilir: “Üzündə göz izi var, sənə
kim baxdı
yarım?”, “İstəməm
öz gözümdən
ayrı göz görə səni...”, “Üzün bir ay parçası, göstərmə
hər yetənə...”
– misralardakı zəriflik
ürəyin ən incə tellərinə toxunur. Və bu sözlərdən
sonra qadının evlər yıxan gözünü gizlədəcəyinə,
üzünü hər
yetənə göstərməyəcəyinə
şübhə qalmır.
Axı, belə xahişlərdən, belə
şirin yalvarışlardan
kim inciyər?!
Lakin sevgi təkcə gözəl, romantik, həzin hiss deyil ki... Burda inciklik
də var, vəfasızlıq da, əzab da:
Əzizim
dəydi yara,
Su gəldi dəydi
yara.
Lal olsun mənim dilim,
Nə dedim dəydi yara?
Xal görmədim xalınca,
Xalından kam alınca.
Bilsəydim bivəfasan,
Göz qoymazdım dalınca.
Dəsmalın ağdı məndə,
Güllüdü, ağdı məndə.
Yar, sənin bir “yox” sözün
Düyündü, dağdı məndə.
Saydım ulduz yüz dənə,
Bir təsbehdi, yüz dənə.
O günündən qorxuram,
İnciyəsən, üz dönə.
Mən aşiq neylim sənə,
Qonubdu meylim sənə.
Mən dönsəm, üzüm dönsün,
Sən dönsən neylim sənə?
Bu nümunələrdə sevgilisiylə qaba danışdığına görə özünə qarğış edən, bivəfa yara bel bağladığına görə peşman olan, “yox” sözünü ürəyinə salan aşiqin ağrıları, iztirabları müxtəlif yollarla çatdırılır. Və həmin şeirlərdə əsas diqqətçəkən məsələ bu hisslərin sanki dünən, ya bu gün yaşanmasıdı. O qədər aydın, o qədər təzə-tərdi ki, duyğular, müasir insan asanlıqla özünü, sevgilisi ilə dünənki telefon söhbətini, ötən gecə yuxusunu qaçıran məsələnin səbəbini burda tapa bilər.
Yazımın əvvəlində aşiqlərin sevgiyə görə cəzalandırılma tarixçəsindən danışmışdım. Məncə, zamanla cəza növləri və üsulları bir qədər də qəlizləşib, sərtləşib:
Əzizim
qalmaqala,
Dinc başın
salma qala.
Biz gizlin sevişmişik,
Kim saldı qalmaqala?
Mən aşiqəm üzünə,
Heyranam qaş-gözünə.
Sən məndən əl üzməzdin,
Baxdın özgə sözünə.
Dam üstədi damımız,
Qoşadı eyvanımız.
Sən ordan bax, mən
burdan,
Kor olsun düşmanımız.
Arazı
ayırdılar,
Su ilə doyurdular.
Mən səndən ayrılmazdım,
Zülm ilə ayırdılar.
Mühitin, ətrafın sevgiylə düşmən olduğunu kim bilmir ki?! Amma ən qəribəsi budu ki, bu sahədə də heç nə dəyişilməyib. Müasirlik, Avropa filan hamısı effektsizdi bu sahədə. Elə bu bayatılarda göstərildiyi kimi, “gizlin sevmək”, “qalmaqala düşmək”, “özgə sözünə baxmaq”, “zülm ilə ayrılmaq” indinin özündə də aktualdı. O vaxtkı təki qoşa eyvanlara paxıllıqla baxanlar var (bəlkə indi daha çoxdu), min il öncə olduğu kimi, eşqi qorumaqdan ötrü hər kəsdən mübhəm saxlamağa çalışır sevgililər... Amma nə edəsən, hər kəsin gücü çatmır bütün bunlara – düşmanlara, yazıqlara, paxıllara tab gətirməyə... Zülm ilə də olsa, ayıra bilirlər. Və onda başlanır əsl iztirab, qarşılıqlı ittihamlar:
Dağ başın duman almaz,
Yar yarı dərdə salmaz.
Yar mənə bir dərd verib,
Yüz il keçə
sağalmaz.
Əzizim
oda yandı,
Mən gəldim,
o dayandı.
Yar mənə bir od vurdu,
Mən yandım,
o da yandı.
Tapmısan güldə məni,
Görürsən ildə məni.
Dedin səni sevirəm,
Sevirsən dildə məni.
Doğrudan da, insana bir anlıq elə gəlir ki, sevirsənsə, sadəcə dildə yox, qəlbən aşiqsənsə, bütün
ayıranlar, yaxud buna çalışanlar mənasızlaşır. Amma... Bəs ölüm?! Onu ki heç saya
bilməzsən?! Ona ki çarə yoxdu?! O
zaman yalnız dua etmək, əlacı yaradandan istəmək qalır:
Dağ başında qar qala,
Duman keçə,
tar qala.
Bir arzum var ürəkdə,
Mən ölsəm
də, yar qala.
Köynəyim buta-buta,
Kim yapışa, kim
tuta.
İkimiz
birdən ölək,
Qoyulaq bir tabuta.
Sevdiyinin yoxluğuna tab gətirmək mümkünsüzdü, məncə. Ölsən, ondan yaxşıdı. Bu mənada yuxarıdakı “mən ölsəm də, yar qala...” misrası daha dərin mətləbləri ifadə eləyir.
Ölüm qaçılmazdısa, ayrılıqdan qurtulmağın yeganə yolu birgə ölməkdi demək! Yəqin sevginin də ən xoşbəxt sonluğu budu. Həyatınla eşqinin eyni vaxtda sona çatması!
İnsan duyğularının, düşüncələrinin bütün bu dərin fəlsəfi məqamlarının dördcə misrayla deyilməsi, təsviri sadəcə, möcüzədi. Nə qədər ki, insan və onun hissləri var, bu möcüzə öz təsirini itirməyəcək!
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2013.- 9 noyabr.- S.21.