Zori Balayanın Vladimir Putinə
ünvanlanmış Açıq məktubuna aid qeydlər
Yetərincə səciyyəvi “Açıq məktub”
tarixin dərslərindən bixəbərlik haqqında Klyuçevskinin
fikrinə istinadən başlayır. Və yalnız buna
görə də epiqraf kimi başqa bir sitat gətirmək istərdik,
– Jül Lemetr, tarixin yaradılmasından bəhs edərək
deyirdi ki, “Bütün insanlar bu prosesə qatılır, deməli,
hər kəs heç olmasa ən cüzi ölçüdə
onun gözəlliyinə yardım göstərməli və həddən
ziyada eybəcər olmasına yol verməməlidir”.
İndi “Qarabağ problemi – Rusiyanın problemidir” adlanan məktubun
məğzi haqqında. Çox mübahisəli sərlövhədir
ki, çoxları da onu təkzib edə bilərdi, axı beynəlxalq
birlik artıq həmin problemi bir çərək əsrdir
ki, ilk növbədə, Azərbaycanın və Ermənistanın
qənaətlərini nəzərə almaqla çözməyə
cəhd edir. Lakin nə qədər
paradoksal və inanılmaz görünsə də, mən
problemi ilk növbədə Rusiyaya aid edən Balayanın qənaətilə
razılaşmaq istəyirəm. Məsələ
ondadır ki, Dağlıq Qarabağda qarşıdurma fəal
mərhələsinə səksən səkkizinci ildə
keçmişdi, məhz bu məqamdan bir zaman vahid –
bütöv ölkənin parçalanma problemləri ortaya
çıxmışdır. İndi
artıq arxayınçılıqla unudulmuşdur ki, hələ
o vaxt, səksən səkkizinci ildə, SSRİ Ali Sovetinin Rəyasət
Heyəti bu məsələni nəzərdən
keçirmiş və sərhədlərin dəyişdirilməsinin
qeyri-mümkünlüyü barədə birmənalı qərara
gəlmişdir.
İndi
bu qərar rahatca unudulmuş, yada düşən bircə
Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın tərkibinə
qatılması haqqında 5 iyul 1921-ci il
tarixli guya Stalinin “sırıdığı” qərardır. Amma Dağlıq Qarabağ problemi ondan ibarət idi
ki, məhz bundan etibarən böyük ölkənin və
birbaşa nəticədə Rusiyanın özünün
dağılması başlandı. Əgər
müttəfiq respublikanın tərkibindəki muxtar vilayətin
ayrılmasına yol verilirsə, niyə də digər
müttəfiq ya muxtar respublikalar, müxtəlif milli qurumlar
öz müqəddəratını həll edə bilməsin?
Abxaziya, Osetiya, Dnestryanı bölgənin problemləri
körükləndi. Hətta İnquşetiya və
Çeçenistan bir-birindən qopmağa girəvə
tapdılar, hərçənd bunlar iki sıx qohum
xalqlardı. Elə həmin vədələrdə
Tatarıstanda, Başqırdıstanda, Krımda separatist hərəkatlar
baş qaldırdılar. Orta Asiyada qanlı
iğtişaşlar baş verdi. Ən dəhşətlisi odur ki, Rusiya indiyədək
Boris Yeltsinin rus xalqına, onun dövlətçiliyinə
bunca ziyan vurmuş siyasətinin bəhrələrini biçməkdədir.
Yeltsinin “Nə qədər bağımsızlıq
götürə bilirsiz – götürün” şüarı
iki Çeçenistan müharibəsinə gətirib
çıxartdı və onlar hələ də sona yetməyib. Volqoqradda
baş vermiş son partlayışlar da Dağlıq
Qarabağdan başlanmış həmin qanlı
parçalanmanın nəticəsidir. Ona
görə də Balayan burada haqlıdır. Bu bəla Rusiyanın ən dəhşətli və
ən qanlı probleminə çevrilmişdir ki, iyirmi ildən
artıqdır həll edilməmiş qalır. Məhz Dağlıq Qarabağın öz müqəddəratını
həll etmək cəhdindən oxşar proseslər başqa
müttəfiq respublikalarda da başlanmış, Yuqoslaviyada
başlanan faciəvi parçalanma amansız vətəndaş
müharibəsini alışdırmış, Rusiyanın
milli-inzibati subyektləri öz
baxımsızlığını car etməyə
çalışmış, müqəddəratını
müəyyənləşdirməyə cəhd göstərmişlər.
Bu məsələni Çeçenistanda hərbi
zor işlətməklə çözmək cəhdi indiyədək
bitməmiş Qafqaz müharibəsinə səbəb oldu.
“Nord-Ost” faciəsi, Beslan, Budyonovsk və Kizlyar
qırğınları – həmin kütləvi
qarşıdurmanın bilavasitə nəticələridir.
Dağlıq Qarabağ bir növ dünya məkanlarına
siqnal oldu. Əgər kimlərəsə
bu rəvadırsa, niyə də başqaları
üçün yasaq olsun? Budur, baxın,
artıq Şotlandiya və Kataloniya, Şimali İtaliya və
Korsika da öz müqəddəratlarını həll etməyi
tələb edirlər. Abxaziya, Cənubi Osetiya, Kosovo
artıq öz müstəqilliyini elan etmişlər və
ilaxır. Axı bütün bu mərəkələr
Dağlıq Qarabağ qarşıdurmasından
dolayısı nəşət tapmışdır. Bəlkə də rəhmətlik Sobçak,
Dağlıq Qarabağ problemi ən əvvəl Rusiyanın
problemidi – deyəndə haqlıymış, yəni beləliklə
bütün qalan milli təsisatlar öz müqəddəratının
müəyyənləşdirilməsini, ölkənin tərkibindən
çıxmasını tələb edəcəklər.
İndi Balayan yazdığı müqavilələr
haqqında.
O, ixtisasca həkimdir, mənim ixtisasım beynəlxalq
hüquqdur, odur ki, Balayanın sicilləmələrini mənimçün
yalnız oxumaq deyil, həm də diqqətlə incələmək
maraqlıdır.
Gülüstan müqaviləsi Napoleonun Rusiyaya təcavüzündən
dərhal sonra imzalanmışdı, – o zaman ingilislər
Rusiyaya, onun öz qatı düşmənlərilə
mübarizədə hər cürə dəstək göstərməyi
qərara almışdılar. Məhz o məqam idi
ki, İngiltərənin İrandakı səfiri cənab Qor
Ousli növbəti müharibəni uduzmuş İran və
Rusiya arasında həmin müqavilənin təcili
bağlanılması üzrə konkret göstərişlər
almışdı. Çox maraqlıdır ki, indiyədək
heç kəs müqavilənin özünün yalnız beş il sonra – 1818-ci ildə (!) üzə
çıxarılmasını dilə gətirməmişdir.
Bununla
bağlı V.Bartold yazırdı: “Azərbaycan
anlayışı məhz ona görə qəbul edilmişdir
ki, İran Azərbaycanı (Güney Azərbaycan) və bu ərazinin
(Quzey Azərbaycan) bütöv bir vəhdət təşkil
edəcəkləri nəzərdə tutulurdu, çünki
onlar əhali tərkibi baxımından çox böyük
oxşarlığa malikdirlər”.
Bununla
yanaşı, müqavilədə aydınca qeyd olunmuşdu
ki, Rusiya tərkibinə Dağıstan, Kartli, Kaxeti, Meqreliya,
İmereti, Quriya, Abxaziya və aşağıdakı
xanlıqlar – Bakı, Qarabağ, Gəncə, Şamaxı,
Şəki, Dərbənd, Quba və qismən Talış
xanlıqları qatılırdı. Həmçinin
müqavilə mətnində guya Rusiyaya verilən erməni
torpaqları ya Ermənistanın bir qisminin verilməsi
haqqında bir kəlmə də yoxdur, baxmayaraq ki, “əlində
qələm bu müqaviləni öyrənən” Balayan bu
gün bunu israr edir.
Türkmənçay müqaviləsində isə erməni
əhalisi haqqında xüsusi maddə peyda olur, – İran erməni
əhalisinin Rusiya hüdudlarına köçürülməsinə
MANEÇİLİK TÖRƏTMƏYƏCƏYİNİ vəd
edir. Həmçinin, bütün adı çəkilən
xanlıqların Rusiyaya qatılmasının təsdiqlənməsilə
yanaşı, İrəvan və Naxçıvan
xanlıqları da buraya əlavə olunur. Əsas maddələrdən biri də Rusiyanın Xəzər
dənizində hərbi donanma saxlamağa müstəsna
hüquqa malik olmasının tanınması idi.
Bu
müqavilələr Sovet İttifaqının lap
dağılması məqamınadək qüvvədə
qalırdı; ardınca Xəzəryanı məkanda eyni
zamanda beş müstəqil dövlət
yarandı və hər biri öz donanmasına malik olmaq,
müstəqil dövlətin beynəlxalq hüquqi statusuna
uyğun olaraq öz dəniz sərhədlərini cizgiləmək
haqqını qazandı. Bu fakt nahaq yerə Balayanı bunca
narahat edir, axı məhz SSRİ-nin dağılmasından
sonra onun məkanında dabanbasma beş
müstəqil dövlət yarandı və heç kim
Estoniyanın yaxud Latviyanın Baltik dənizində özlərinin
hərbi-dəniz eskadralarını saxlamasını
danmır.
İndi Zori Balayanın yazdığı “həyasızcasına
verilən Qarabağ” haqqında. Bu qərar 1921-ci ilin 5
iyulunda qəbul olunmuşdu.
Qeyd edək ki, Balayan öz naməsində hər dəfə
vurğulayır ki, bu əməli Stalin törətmişdir. Bu gün
Stalini “əcinnələşdirmək” xüsusi dəbə
çevrilmişdir, amma gəlin məsələni daha müfəssəl
araşdıraq. Onu da nəzərə alaq
ki, milliyyətcə gürcü Stalin dəfələrlə
Bakıda olmuş və sözügedən problemin önəmliliyini
yaxşıca təsəvvür edirdi.
Di gəl,
bu məsələ barədə hər nə yazırlarsa, ağ yalandır. Sənədlər,
protokollar saxlanılır. İyulun 3-də, 4-də Dağlıq
Qarabağı həqiqətən də Ermənistana calamaq
istəyirmişlər, lakin ayın 5-də Qafqaz bürosunun
iclasında çıxış edən ORCONİKİDZE və
NAZARETYAN əvvəlki qərara təzədən
baxılması məsələsini qaldırırlar. Fikir
verin, gürcü və erməni! Qərarda
“müsəlmanlar və ermənilər arasında milli əmin-amanlığın
zəruriyyəti”, həmçinin “Yuxarı və
Aşağı Qarabağın iqtisadi ilgiləri və onun Azərbaycanla
daimi əlaqəsi” vurğulanır. İclasda RK(b)P Mərkəzi
Komitəsinin təmsilçisi Stalindən başqa, Kirov,
Fiqatner, Oraxelaşvili, Orconikidze, Maxaradze, Myasnikov, Nazaretyan, Nərimanov
və dəvət olunmuş Azərbaycanın xarici işlər
xalq komissarı Hüseynov iştirak etmişlər.
Ən çox heyrət doğuran odur ki, Dağlıq
Qarabağ haqqında məhz belə məzmunlu qərarı vəcdlə
Anastas Mikoyan da dəstəkləmişdir, onu da qərəzçilikdə
suçlamaq çətindir.
Diqqətəlayiqdir ki, 1922-ci ildən 1936-cı ilədək
Azərbaycan da, Ermənistan da Zaqafqaziya Sovet Sosialist
Respublikasının tərkibindəydilər. Və Ermənistan
tərəfi bir dəfə də olsun Dağlıq
Qarabağın Ermənistana qatılması haqqında məsələ
qaldırmamışdı. Axı formal
baxımdan Zaqfederasiya vahid dövlət təsisatı idi.
Və iyirminci illərdə hələ bütün məsələlər
üzrə polemikaya yol verilirdi, buna da otuz yeddinci ildə son
qoyuldu. Qeyd
edim ki, Zaqfederasiyaya Orconikidze (22-26), Oraxelaşvili – (26-29),
Krinitski (29-30), Lominadze (30), Kartvelişvili (30-31), yenə də
Oraxelaşvili (31-32) və nəhayət, Beriya (32-37) rəhbərlik
etmişlər. Bütün üç respublikanın hər
birində sayca azərbaycanlılar, müsəlman əhalisi
qat-qat gürcü, erməni sakinlərdən artıq olsa da,
lakin bircə müsəlman da federasiyanın
başçısı olmamış, bütün birinci katiblər
də milli bölgünü düzgün saymış,
şübhə altına almamış, o cümlədən
erməni rəhbərləri də.
“Azərbaycan” anlayışının guya yerli-dibli yox
olduğu haqqında söyləmələr də heyrət
doğurur; halbuki eyni səpkili məfhumları hələ
Bartold dilə gətirirdi; 1918-ci ildə Şərqdə ilk
Demokratik cümhuriyyət heç də bölşeviklər
tərəfindən qurulmamışdı. Və hələ
o vaxtlarda Azərbaycanın sərhədləri Dağlıq
Qarabağ vilayəti və Zəngəzur qatılmaqla müəyyənləşdirilirdi.
Bəs bu ərazidə az qala min il boyu
yaranan müsəlman dövlətləri necə olsun? Yoxsa bunlar da “pantürkist tədqiqatçıların”
uydurmalarıdır? Bəs bu yerlərin
yetişdirdiyi ulu şairlər, musiqiçilər, memarlar, rəssamlar
naməlum müəlliflərin “qaravəlliləri”
sayılırmı?
Və Şirvanşahlar, Səfəvilər, Atabəylər
dövlətləri Azərbaycan tarixçilərinin sadəcə
təxəyyül məhsuludurmu? Maraqlıdır ki, həmin
dövrü araşdıran Amerika tədqiqatçıları
qeyd edirlər ki, on beşinci yüzillikdə yalnız
Şirvan və Şəki xanlığı öz nisbi
müstəqilliyini qoruyub saxlayırdılar; Qafqaz ötəsinin
qalan torpaqlarında “türk ordaları (“Orda” – burada “güruh”
mənasında işlədilmişdir – Ç.A.) şəriksiz
meydan oxuyurdular”. Qaraqoyunlu və
Ağqoyunlu dövlətlərinə “orda” kəlməsinin
şamil edilməsi çox da xoşuma gəlməsə də,
tarixi gerçəkliklərdən xəbər verir. Mənşəcə
azəri türklərdən olan İran hökmdarları
Nadirqulu xan Əfşarı (XVIII əsr) və Ağa Məhəmməd
şah Qacarı (XIX əsr) da qeyd etməliyik; onların
türk soylu olduğunu bu gün hətta Balayanın tərəfdarları
da inkar etmir.
Amerikalı
tarixçi Riçard Xorosanyan yazır ki, “Azərbaycan”
adı fars kəlməsinin ərəbləşdirilmiş
şəklidir və eramızdan əvvəl 320-ci ildə
yaradılmış müstəqil Atropatena dövlətilə
bağlıdır; ardınca Mid-in-Atrupatkan yaxud Midiya Atropatova
şəklini almış, daha sonra “Azərbaycan”a
çevrilmişdir. Maraqlıdır, tədqiqatçı
Atkin bildirir ki, “Azərbaycan” adı Şərqi Qafqazın
bütün müsəlman xanlıqlarına şamil
edilirmiş. Gülüstan və Türkmənçay
müqavilələrini xatırlasaq, görərik ki,
Rusiyanın tərkibinə məhz gürcü torpaqları və
müsəlman xanlıqları qatılmış və həmin
sərhədlərdə Balayanın göstərdiyi erməni
knyazlıqları (məliklikləri) xatırlanmır.
“Açıq
məktub” müəllifinin Azərbaycan haqqında,
qonşuları barədə yazdıqları qəribə təsir
bağışlayır: “Bu gün İranı ən çox
narahat edən” Xəzər dənizindəki “Azərbaycan
bayrağıdır”. Yaxud Azərbaycanın
timsalında guya Rusiyanın “əzəli-əbədi
düşməni” olması haqqında tezisi. Dönük keşiş Qaponun rolu həmişə
ikrah hissi doğurmuşdur. Amma Balayanın
“pantürkist Türkiyə tərəfindən talan olunan”
müsəlman Suriyasına məhəbbət bəsləməsi
xüsusən əyanidir. Və burada tarixi
Ermənistandan, Qış sarayının alınmasına bir
neçə gün qalmış Rusiya qoşunlarının
çıxarılmasını (ermənilər öz müqəddəratını
özləri həll etsinlər deyə) tələb edən
Leninin üstünə bütün günahları yıxmaq
lazım deyil. Və Leninin günahı deyil ki, talan
edilmiş, az qala yarısı işğal altında
qalmış Türkiyə öz qüvvələrini səfərbər
etməyi bacarmış, Ermənistanla savaşda zəfər
çalmış, bir sıra əraziləri – Qars,
Ərdahan, Sarıqamış qatılmaqla qaytarmış,
Türkmənçay müqaviləsilə Rusiya tərkibinə
verilmiş həmin obaları geri almışdır.
Burada erməni xalqını milli fəlakət həddinə
sürükləmiş daşnak partiyasının tarixi
günahından danışmaq daha vacib olardı; eləcə
də bolşevik partiyasının həqiqi xidmətlərindəndir
ki, iyirminci illərdə faktiki olaraq erməni dövlətçiliyini
xilas və bərpa etmişdir.
Türkiyənin Rusiyadakı səfiri general Əli Cəbsoyun
söyləmələrinə gəldikdə, burada da həqiqət
tam deyilmir.
Mustafa Kamal Türkiyəsi və sovet hökuməti
arasında danışıqlar artıq elə şəraitdə
aparılırdı ki, Ermənistan Türkiyəyə
qarşı savaşda tam məğlubiyyətdən XİLAS
edilməli idi və həqiqətən də bolşeviklər
bu ərazinin qalıqlarını Moskva müqaviləsini
razılaşdırmaqla xilas edirdilər; Cəbsoy
yazırdı ki, “bugünkü durumun gerçəklikləri
elə apaydınca göz qabağındadır ki, hər iki tərəf
onlara diqqət yetirməyə bilməz”.
Məhz o zaman Naxçıvan Respublikasının
yaradılması haqqında qərar qəbul edilmiş, Rusiya
və Türkiyə onun mövcudluğuna təminat
vermişdilər. Azərbaycanın ərazisi isə tərkibinə
Dağlıq Qarabağ qatılması şərtilə
müəyyənləşdirilmişdi.
Balayan bu əraziyə tarixi hüquqları barədə
yazır. Atropatenaya yaxud Midiyaya istinad etməyək. Gəlin 1823-cü ildə general Yermolovun sərəncamıyla
həqiqi dövlət müşaviri Mogilevski tərəfindən
hazırlanmış Qarabağ əyalətinin vergi reyestrinə
nəzər salaq.
Axı Balayan məhz on doqquzuncu əsrdə Rusiya –
İran arasında bağlanmış iki məlum müqavilə
dövrünə istinad edir. Adı çəkilən sənəddə
göstərilir ki, həmin dövrdə Qarabağda bir Şuşa şəhəri, altı yüz kənd
– onlardan dörd yüz əllisi (!) Azərbaycan,
yüz əllisi erməni məskənləri idi. Əhalinin sayı doxsan min nəfərmiş.
Azərbaycan tatarları (o vaxt belə adlanırmışlar)
on beş min yeddi yüz iyirmi doqquz ailə,
erməni ailələrinin sayı dörd min üç
yüz altmış altı nəfər idi. Şuşada
o zaman min yüz on bir azərbaycanlı ailəsi, dörd
yüz bir erməni ailəsi yaşayırmış.
Erməni
mənşəli Amerika tədqiqatçısı Corc
Burnutyan bildirir ki, 1836-cı ildə Peterburqda dərc edilən
rəsmi məlumata görə, Dağlıq Qarabağda on
doqquz min erməni və otuz beş min
türk yaşayırdı. Maraqlıdır ki,
bir çox tədqiqatçılar, o cümlədən erməni
müəllifləri də əhali siyahıya
alınmasının qışda və yayda keçirilməsinin
fərqinə varmağın vacibliyini
vurğulayırdılar; köçəri yaxud
yarıköçəri soydaşlarımızın
dağlara, yaylaqlara köçməsinin nəzərə
alınmasını xatırladırdılar. Rusiya araşdırıcısı Yamskov göstərirdi
ki, Dağlıq Qarabağ əhalisi 1845-ci ildə otuz min nəfər
erməni və altmış iki min müsəlmanlardan ibarət
idi, müsəlmanların səksən faizi köçəri
həyat sürürdü.
Rusiyanın İrandakı səfiri Qriboyedov erməni
arxiyepiskopu Nersesin məlumatına əsaslanaraq Türkmənçay
müqaviləsindən sonra Arazın bu tayına səkkiz mindən
artıq erməni ailəsinin köçürülməsini
bildirirdi.
Olmaya arxiyepiskopun şəhadəti də cənab Balayan
üçün əhəmiyyət kəsb etmir?
1888-ci ildə Tiflisdə nəşr edilmiş “Qafqaz
diyarının etnoqrafik oçerkləri”ndə bildirilirdi ki,
“Qafqaz ermənilərinin hamısı diyarın yerli sakinlərinə
mənsub deyil.
Qafqazda rus hakimiyyəti bərqərar olandan
sonra onun himayəsilə İran və Türkiyə erməniləri
dəfələrlə (buraya)
köçürülmüşlər”.
Qraf
Paskeviçə göndərilən raportunda səfir
Qriboyedov yazırdı: “Hər şey mənasızcasına
başdansovdu və bağışlanmaz şəkildə
görülmüşdür. Ermənilər əksər
qismilə müsəlman mülkədarlarının
torpaqlarında məskunlaşdırılmışlar... Köçənlər özləri basırıqda
ola-ola müsəlmanları sıxışdırır, onlar
da get-gedə əməlli-başlı hiddətlənirlər”.
Bu olaylar dərhal Türkmənçay sazişi
bağlanandan sonra baş vermiş və bu barədə qəsdən
törədilmiş xalq qiyamı nəticəsində faciəvi
tərzdə həlak olmuş Qriboyedovun nəşr olunmuş
qeydlərində oxumaq olar.
İndi artıq yaxşı məlumdur ki, Rusiya səfirliyinə
basqının səbəbi erməni xadimlərinin fitnəkar
hərəkətləri olmuşdur.
Siz fikir verdinizsə, mən Azərbaycan tarixçiləri
ya siyasətçilərinin bircə söyləməsinə
də istinad etmədim. Misal gətirdiklərim yalnız erməni,
Amerika və Rusiya araşdırmalarındandır. Amma bu da kifayətdir ki, Dağlıq Qarabağ
mövzusu ətrafında alver aparılmasın. Lakin bu gün bu keçmişə üz tutmalar hər
halda çox da məhsuldar görünmür. Kosovoda nəinki serblərin tarixi məbədləri
vardı, bu vilayət Serblərin mədəniyyət
beşiyi sayılırdı. Bu gün isə
bura alban əhalisi üstünlük təşkil edən
müstəqil dövlətdir. Yaxud Kordova əmirliyi –
İstanbul (Konstantinopol) istisna olmaqla qalan Avropa mərkəzləri
orta əsrlər zülmətində
sıxıldığı əyyamda, sivil dünyanın ən
mötəbər dövlətlərindən sayılan
Kordova...
Ərəb təsirindən orada yadigar qalan dəbdəbəli
məscidlər və imarətlər olsa da, nə ərəblərin,
nə onların sivilizasiyasının izi, sorağı var.
Rekonkista təkcə dövlətin özünü
darmadağın etməmiş, həm də ərəbləri
də Afrikaya sıxışdırmışdır. Zamanlar dəyişir,
xalqlar qürbətə üz tutur, reallıq
başqalaşır.
Kifayətdir ki, bir dövlətə nəzər
salıb, onun əhalisinin dəyişməsini, mədəniyyətinin
gəlişməsini, etnik tərkibinin
başqalaşmasını, yerli sakinlərin gəlmələrlə
qaynayıb-qarışmasını izləyəsən.
Bu gün belə araşdırmalara qatılmaq maraqlı
olsa da, bunlardan öz iddialarını təsdiqləmək
niyyətilə faydalanmaq cəhdi sadəcə baş tutan
deyil.
Qəribədir ki, bir çərək yüzillik ərzində
qondarma Dağlıq Qarabağ qurumunu heç bir dövlət
tanımayıb. Heç bir ölkə, həmçinin
Ermənistan özü də. İyirmi beş
ildir ki, Dağlıq Qarabağ vətəndaşları
başqa ölkələrin pasportlarını almağa məcburdular
ki, harasa müalicəyə, istirahətə ya ezamiyyətə
yollana bilsinlər. Sülh yoluyla tənzimlənmənin
heç olmasa ağlabatan cizgiləri sezilən kimi, dərhal
bu tünük körpüləri alt-üst edən növbəti
fitnəkar bir yazı meydana çıxır.
Cənab Balayan! Ədəbiyyatın amalı dağıtmaq yox, yaratmaqdır. Biz yüksək əxlaqi dəyərləri təlqin etməliyik, elə dəyərlər ki, onlar üçün bu qədər ahu-zar edirsiniz. Belə pafosnan vəsf etdiyiniz Xristian məzhəbinin məğzinə varın. Mən hətta demirəm ki, öz düşmənlərinə məhəbbət bəslə (Həzrət İsanın çağırışlarından – red.). Amma ən əvvəl özgə xalqına məhəbbətlə köklənin. Başa düşürəm öz qonşularınız türklərə, azərbaycanlılara bunca nifrət bəsləməyinizin səbəbini. Lakin öz xalqınızı bunca sevmədiyinizi anlamıram. Dostoyevski hesab edirdi ki, bəşəriyyətin bütün günahlarını Servantesin bircə “Don Kixot” kitabı yuya bilər. Siz isə öz epistolyar və jurnalist sicilləmələrinizlə var qüvvənizlə başqa bir həqiqəti sübut etməyə can atırsınız. Bircə fitnəkar məqalə növbəti dəfə bir xalqı o birisinə qarşı qənim edə bilər.
Haçanadək? Nə qədər olar? İyirmi beş il boyu qanlar axır, düşmənçilik, qarşıdurma davam edir. Bəlkə dayanmaq vaxtıdır? Bəlkə bəsdir? Öz xalqınızın iqbalını necə görürsünüz? Doğma Qarabağın aqibətini? Qonşularla əbədi, sonu bilinməyən müharibədəmi?
Sizi əhatə edənlərin hamısına qarşı nifrət bəsləməkdəmi? Və bu nə qədər davam edəcək? Məhz sizin kimi “qələm sahibləri”nin sayəsində iki xalq bir-birinə qarşı amansız cəngə qalxmışdır.
Bərəkallah xidmətlərinizə. Azərbaycanlılara, türklərə qarşı ardıcıl nifrət körüklənməsində tayınız-bərabəriniz yoxdur. Lakin erməni xalqı öz seçimini etməlidir. İyirmi birinci yüzillikdə əbədi qarşıdurmaya onun haqqı yoxdur. İndi başqa zəmanədir, başqa əxlaqi davranış düşüncələrə hakim olur. Mən hər cürə millətçilərə – istər özümüzünkü, istər özgəsi olsun – nifrət bəsləyirəm. Hər hansı millətin balası qətlə yetirilirsə bu, vəhşilikdir, heç cür bəraət qazandırılası olmayan vəhşilik!
Sizin çılğın çıxışlarınızın ardınca hər iki tərəfdən minlərlə uşaq, qadın, ağsaqqal, ağbirçək qətlə yetirilmişdir. Soruşmaq istəmirəm – xəcil olmursunuzmu? Bilirəm ki, haqlı olduğunuza şübhə etmirsiniz. Amma inanıram ki, əvvəl-axır ölkələrimizdə, Qafqazda özümüzün bir Simon Vizentalı qabağa çıxacaq və hər hansı millətdən olan qatilləri arayıb tapacaq, cinayətlərini faş edəcək. Onda nə siz, nə də başqa havadarlar və mərdimazarlar məsuliyyətdən qaça bilməyəcəklər.
Və nəhayət, məktubunuz haqqında. Burada erməni xalqına nəsə gözükölgəlik gətirən, alçaldıcı çalar var. Sanki tutaşmış, vuruşmuş iki oğlan uşağının biri özgə dayını köməyə çağırır.
Axı sizin prezidentiniz aləmə car çəkmişdi ki, Qarabağ artıq qonşu respublikanın ərazisinin beşdə bir hissəsini zəbt etmiş, hərbi əməliyyat davam edərsə, qalanını da basmarlaya bilər.
Bir tərəfdən Serj Azatoviçin bu lovğalığı, digər tərəfdən də sizin “Açıq məktub”unuz.
Bəlkə qonşularla dalaşmaqdan, sonra da “dayını” haraylamaqdan daha yaxşısı dinc oturmaqdır? Bəlkə qonşularla sadəcə dil tapıb dostluq etmək daha yaxşıdır?
Yoxsa arası kəsilməyən kin-küdurət və düşmənçilik durumu sizə daha xoşdur?
Daha bir məqam. Sizin tərcümeyi-halınızda və Ermənistan prezidentinin tərcümeyi-halında Azərbaycan Respublikasında doğulduğunuz göstərilir. Bunun sizin hamınızı necə haldan çıxardığını təsəvvür edirəm. Amma neyləyəsən, tarixi həqiqət budur. Və bu həqiqət isə sizin nifrətinizdən, yaxud qonşulara qərəzli münasibətinizdən asılı deyil.
Çingiz Abdullayev
Azərbaycanın Xalq
yazıçısı
Azərbaycan PEN-klubunun
Prezidenti
525-ci qəzet.-
2013.- 9 noyabr.- S.10-11.