Bir inanmış adam və qurban
deyilmiş bir ömür - Məmməd İsmayıl
"Haqdan
gələn şairin səsi qürbətdən gələr"
Məmməd
İsmayıl
"Şeir
bizdə ata idmanıdır" - deyir və əlavə edirdi
Əziz Nesin: "Hər üç türkdən
dördü şairdir". Bəli, şeir qədimlərdən
sürüb gələn bir adətdir bizdə, ay ulduzlu bayraq
kimi, Vətən edilmiş torpaq kimi, bizimdir, bizdəndir.
Türk millətinin yetişdirdiyi dünyaca ünlü
şair Nazım Hikmət, İstiqlal şairimiz Məhmət
Akif üçün bu misralara yer verir "Qurtuluş
savaşı dastanı"nda:
"Akif böyük şair, inanmış adam". Bu yazının adı
Nazımın Akifə dair söylədiyi bu misralardan
götürülüb. İsim Nazım və
Akifdən, amma yazı bir başqa böyük türk
şairinə, Məmməd İsmayıla dair. Akif
inanmış adam, Nazim da onun kimi. Bir də Məmməd İsmayıl var,
inanmışlığın ətə sümüyə
bürünmüş halı. İsmindən cisminə
bir ənənədir o. Özü adı, soyadı
haqqında yeri düşəndə belə tərif deyir:
"Adım yer üzündə ardından milyardları
götürən, bütünlüklə bir əxlaq və
inam öndəri, son peyğəmbər Hz. Məhəmməddən
(Məhəmməd- Məmməd) gəlir. Soyadımın
isə bir yox, iki qaynağı var, İbrahim peyğəmbərin
Allah yolunda qurban seçilmiş və sonra
bağışlanılmış oğlu İsmayıl, bir də
büyük türk şairi və hökmdarı Şah
İsmayıl Xətayidən. Bax mənim
gücüm bunlardan, ad və soyadımdan gəlir". İsmindən gələn güc və cismində əks
olunan əsilliklə bir başarı örnəyidir Məmməd
İsmayıl.
Böyük
bir qürurdur böyük bir şairlə çağdaş
olmaq, hələ onunla tanışıp söhbətinə qarışmaq isə
bambaşqa bir şansdır. Bütün
bunları, məqaləni yazarkən ovqatımın necəliyini
bilməniz üçün söyləyirəm, Məmməd
İsmayılın söhbətinə nail olma şərəfiylə
qələmə aldım bu yazını, söylədiklərimin
əskiyi var, artığı yoxdur. Şeirdə
çalışmanın önəmini gözardı etməməklə
bərabər, ilhama mən də inanıram. Şeir bir insanın içindən gələn
qeyri-adi bir doğuşdur məncə. Tam
anlamıyla olmasa da qan qrupu kimi, barmaq izi kimi adamın
yaradılışında vardır şairlik. Şair fərqli
görən, fərqlini görən adamdır. Heç kimsənin görmədiyi bir yeri kəşf
edən, hər kəsin baxdığı yerdə kimsənin
görmədiyini görüb söyləyənə şair
deyilir. Şeir nə kəlmələri
ard-arda sıralama, nə də qafiyəli, vəznli söz
söyləmə işidir. Bu
tanıtıma görə hər kəsə də şair
deyilməz. Bir şair portreti cız desələr
mənə, Akif kimi, Nazım kimi, Nəcib Fazıl kimi, Məmməd
İsmayıl kimi birini çizərəm. Şairliyi, saydığım kişilərdən
geri qalmaz Məmməd İsmayılın. Hansı
yönündən başlayım deyə, çox uzun sürə
düşündüm, çünki haradan başlasam, bəlkə
də bir kitab
yazacaq qədər geniş məlumatlar vardı əlimdə.
Köməyimə yenə Məmməd İsmayılın əsərləri
çatdı, "Unutduğun yerdəyəm" kitabına
baxarkən ilk bölüm çəkdi diqqətimi:
"Haqdan gələn şairin səsi qürbətdən gələr".
İlham dediyim də şairliyin
şanındandır. Təsəvvüfdə
yaradılanın yaradanın görüntüsü olduğu
inamı vardır. Platonun ideyalar
düşüncəsində ya da İbn Xəldunun kölgə
nəzəriyyəsində eyni fikirlər təsdiqini
tapır. Həqiqi varoluşa istər Platonun pəncərəsindən
baxıb ideya deyək, istərsə də İbn Xəldunun
islami söyləmə uyğunlaşdırdığı
kölgə nəzəriyyəsindən yanaşaq, bu aləm
bir gerçəyin
əks olunuşdur. İslami inanca
görə də bu, Allahın isim və sifətlərinin
inikasıdır. İnsan bunlardan ən
çoxunu varlığında barındırandır. Şairin sözü də, bir baxımdan, Allahın
ilhamıdır. Attila İlhanvari bir deyişlə
"hansı şeir - hansı şair" sualına ümumi olaraq "şairlər
insanın təkamüllü bir halıdır"
cavabını verə bilərik, daha çox da duyğusal bir
təkamüldür bu. "Könül gözü" dedikləri
ki var, onun açılmasıyla bağlıdır. İlham, şairliyin canındadır, demişdim,
"şair sözü Haqqın sözüdür" deyir Məmməd
İsmayıl. Təsəvvüfü
xatırlamışdıq, yenə təsəvvüfdə bu aləmin
qürbət aləmi olduğu inanışı vardır. Həqiqi
Vətən, Allahın yanı, dünya isə Məmməd
İsmayılın da vurğuladığı kimi,
"sürgün yeridir." Yəni
hamımız qürbətdəyik və hamımız qəribik.
Təkrar Məmməd İsmayılın sözü gəldi
ağlıma: "Haqdan gələn şairin səsi qürbətdən
gələr". Füzuli türkcə divanının ön
sözündə, şeirə gənc yaşda
başladığını, ancaq elmsiz şeir təməlsiz
divara bənzəyəcəyi üçün şeir
yazmağa bir sürə ara verib elmi təhsilini
artırıb yenidən şeirə döndüyünü
söyləyir. "Elmsiz şeir təməlsiz
divara bənzər". Yuxarıda təsəvvüfə
dair söylədiklərim oxuduğum onlarca məqalə və
kitabdan ağlımda qalanlardır. Halbuki Məmməd
İsmayıl bir misrada kitablar dolusu bilgini söyləməyin
yolunu bulmuşdur. Çünki o, təsəvvüfü
də Şah İsmayılı, Füzulini bildiyi kimi
yaxşı bilir. Elmsiz bir şeirin təməlsiz divara
bənzədiyini də
bilir, bununçün şeirinin
özülünü sağlam atır. Şeirləri
təhlil etdiyimdə tarix, teoloji, ədəbiyyat tarixi və
sosioloji baxımından sağlam özüllərin olduğu
görüləcəkdir.
Qürbət,
Məmməd İsmayıl üçün iki
yönlüdür: Həm dünyaya gəlməkdə öz
vətənindən ayrılmanın hüznü və qəribliyi
vardır onda, həm də Əsriyindən, Gəncədən,
can Azərbaycanından, ana diyarından, baba torpağından
ayrılmanın qəribliyi. Şeirlərində
ümumi bir araşdırma aparıldığı təqdirdə
Vətən, bayraq, payızla (sonbahar) birlikdə qürbətin
ön planda olduğu görüləcəkdir. Ona bir qürbət şairi desək, yanlış
olmaz. Kitabının ikinci bölümü bu
düşüncəmizi təsdiq edəcək mahiyyətdədir:
"Vətənin bütün yolları axırda qürbətə
çıxdı".
Ömrünü Sovet dövrində xalqın bilgiləndirilməsi
və Azərbaycanın təkrar özgürlüyünü
qazanması, yüksəlməsinə həsr etdikdən sonra, sonunda
qürbət Vətən, Vətən qürbət oldu Məmməd
İsmayıl üçün. Elə bir qürbət ki,
sanki o bunu çox əvvəlcədən bilərcəsinə
illər öncə söyləmişdi: "İki sahil
yaxasıyam, Həsrət-həsrət baxasıyam. Mən Dardanel boğazıyam, Hamı məndən
keçib gedər". Bakı harda,
Çanaqqala harda, Xəzər hara, Ege hara? Olsa-olsa, bir şair ilhamı gətirmişdi
bunları bir araya və sonunda, deyilən kimi də oldu. Məmməd İsmayıl həyatıyla bunu
başardı və yaşadı. Deyilənlər
gəldi başa. İllər öncə
şeirdə söylədiyi Dardanel boğazı onun qürbəti
oldu. Zaman, Xəzər axşamlarından
Çanaqqala gecələrinə döndü. Çanaqqala, mənim yer üzündəki cənnətim,
Məmməd İsmayılın isə qürbətidir.
Haqqını vermək gərək, Məmməd
İsmayılın da dediyi kimi, burası bir cənnət
guşəsidir. Bülbül saxlayanlar
bilir, bir cüt bülbül bir arada olanda ötməz, ancaq
iki bülbülü ayrı iki qəfəsə qoysanız, o
zaman həsrətdən cəh-cəh vurarlar.
Çanaqqalaya gəlməmişdən öncə də
böyük şairdi, amma Çanaqqla onun üçün,
salındığı qəfəs misalı,
ötməsinə səbəb oldu. Özü də
bunu sıx-sıx dilə gətirib ən gözəl əsərlərini
burada yazdığını söylər. Və özünü də qürbət səmalarında
uçan bir göyərçinə bənzədər.
Daha öncə qələmə aldığım bir
yazımda bu barədə belə bəhs etmişdim:
Köçmən bir göyərçindir Məmməd
İsmayıl, hər köçdüyü yerə həsrət
gətirən.
Muhammədi bir güldür, hər görənə
səadət gətirən. Və O bir
yağmurdur, düşdüyü yerə bərəkət gətirən.
Hər tanıyanda qürbət, hər tanıyana məhəbbət
izləri buraxan, amma dostlarını yalnız buraxmayan bir dost. Şairlər
hər zaman qürbətdədir, hər zaman qəribdir.
Ən gözəl rəsmini çəksəniz
belə gülün, yenə də gül olmaz o, qoxusu duyulmaz
çünki. Nə qədər tərif
desəm də, mən yenə sizə onu anlada bilmərəm.
Ona görə də misralarından
alın qoxusunu Məmməd İsmayılın:
EY
GÖYƏRÇİN
Ey göyərçin nə gəzirsən pəncərəmin
önündə?
Burda qərib quş kimiyəm mən də sənin
günündə.
Dən gəzirsən, yoxsa, elə gətirmisən dən
mənə.
Gəldin, sevgi məktubunu xatırlatdın sən mənə.
Hayandasa bir sinəni yarıb çıxan ürəksən.
Ya taleyin qismətinə uçub gələn mələksən?
Susdurulmaz, söndürülməz, yatırılmaz
duyğusan.
Ya vətənin bir parçası, ya anamın ruhusan.
Ey göyərçin, nədən belə narahatsan,
narahat?
Nə bilirsən bir alıcı quş kimidir bu həyat?
Söhbət Məmməd İsmayıldan gedəndə
sonunu gətirmək çətin olur, doğrusu. Bir şair, bir söz
ustadı qarşısında söz söyləmək həqiqətən
ürək, cəsarət istəyən bir işmiş.
Yazıya isim verərkən ikinci
başlığı "qurban deyilmiş bir ömür"
kimi düşündüm. Məmməd İsmayıl "75" yaşına qədəm
basdı. Bu yazını qələmə
almağımın əsas səbəbini də 75 dedimsə,
rəqəmə baxıb aldanmayın, iyirmi yaşındaki
dinamik halından fərqi yox Məmməd İsmayılın.
Şeirə qurban verdiyi bu ömürdə 75 yaşına qədəm
basan şairimizin
yeni yaşı bərəkətli olsun! Məmməd
İsmayıl hocamıza daha uzun, sağlıqlı
ömür və yeni şeirlər yaratması diləklərimlə
Ümid YAVAŞ
Çanaqqala 18 Mart Universitetinin
Dissertantı
525-ci qəzet.-
2013.- 13 noyabr.- S.7.