“SÖZ dostca, QOXU gözəl, əl edən
SEVGİLİM”- Yüz Gözəl Sevgi Şeiri
PƏRVİNin təqdimatında
Sona
yetişdiyini düşünmək və o anı – son nəfəsi,
son ahı gözləmək qədər kədərli nə
isə ola bilərmi? Bəlkə sadəcə
kədərli yox, həm də ağır, mənasız,
cansıxıcı... Bütün gözəllikləri
görmüş, hər ləzzəti dadmış
sanırsan özünü. Hələ
keçdiyin əzablardan, dözülməz dərdlərdən,
xəyanətlərdən, itirdiklərindən demirəm.
Bir sözlə, boğaza kimi toxsan! Yaxşını
da, pisi də o ki var yaşamısan. Hə,
yaşamısan! Hər halda sən belə fikirləşirsən.
Həyat dünəndə qalıb, indi elədiyin elə-belə
gün keçirməkdi, gələcəkdən isə
heç nə gözləmirsən... Axı nəylə
təəccübləndirə, təsirləndirə, sevindirə
bilər səni o gələcək?! Yeganə
umacağın rahatlıqdı, sakitlikdi. Dəyməsinlər,
toxunmasınlar, işləri olmasın səninlə... Adamsız, kiçik evində, səssiz
hücrəndə özünlə, xatirələrinlə,
köhnə fotoşəkillərlə, saralmış
kağızlarla baş-başa qalmaqdan böyük zövq ola bilməz indi səndən ötrü. Balaca
kətili altına çəkib pəncərə
önündə oturdunmu, hamısı bir-bir düşəcək
yadına... Ötən günlərinin
parıltısından gözlərin qamaşacaq,
şüşənin o tayındakı bozluğu eyninə
almayacaqsan. Ağlayırsan, ya
gülürsən? Sevinirsən, ya kədərlisən?
Ayırd etmək çətindi... Çünki
indi bütün hisslərin, emosiyaların
qatmaqarışıqdı.
...O filmə
baxanda niyə qımışırsan, bu aktrisa hansı xatirələrini
salır yadına, nədən elə alışıb
yanır gözlərin, heç kim bilməyəcək...
Yanında pişik kimi qısılaraq oturan, saçları
arasından bic-bic baxıb gülən balaca qızın sual
dolu nəzərlərindən diksinəcəksən,
çaşacaqsan əvvəl! Sonra gülümsəyəcəksən,
gözündə donan yaşın səbəbini anlamayacaq
çoxbilmiş qız... Axı hardan bilsin?
Hardan bilsin ki, bu yaş ötənlərin həsrətindəndi...
Bütün həyatı qarşıda olan
uşaq sənin keçmişlərə və bir daha
yaşanmayacaqlara görə yas saxlamağını necə
başa düşsün?!
Əslində,
heç kim başa düşmür,
heç kəs dərk eləmir.
Özgələri yandırıb yaxan
“çöl”ünün arxasında bərk-bərk gizlənmisən,
ona görə. Kimsə bilmir nə qədər tənha
olduğunu?! Hamıya böyük
görünən bu işlərlə sadəcə baş
qatmağından, gözləməkdən bezməmək
üçün vaxt öldürməyindən xəbərləri
də yoxdu. Birdən kimləsə söhbət
eləmək keçir könlündən.
Bölüşmək istəyirsən... Amma
kimlə? Ürəyinlə
danışmaqdan yorulmusan. Ürəyini də
yormusan. Həkim bu dərmanların niyə fayda vermədiyini
anlaya bilmir...
...Aktrisa
gülümsəyir sənə ekrandan... Necə şirin idi səndən
ötrü bu təbəssüm, Allah! O anı, küçənin
başında salamlaşmağınızı xatırlaya
bilirsən, evinə ötürməyin də yaxşı
yadındadı... Əlindən tutmağın, yumşaq
yanaqlarını sığallamağın, uzun, ipək
saçlarına toxunmağın, gözündəki
qığılcımdan alışmağın,
hamısı, hər şey sanki dünən olub! Amma sadəcə elə film kimi, foto kimi gəlir
gözünün önünə bunlar. Hissləri,
həyəcanı qaytarmaq olmur, yada salmaq
mümkünsüzdü. Sən də elə buna qəmlənirsən...
Bu qız da gözünü üzündən
çəkmir, balaca canında nələr var bunun?! Kədərini,
düşüncələrini gizlətmək
üçün “gəncliyimizin filmidi, o vaxt hamımız
vurulmuşduq bu qadına...” – deyirsən. İndiki uşaqlar da
yaman çox bilirlər. Səhər qızın gülə-gülə
axşamkı sərgüzəştlərdən danışanda
heyrətdən donursan: “Gecə bu qızı
yatızdıranda bilirsənmi nə dedi mənə? Hə, yorğanı burnunun üstünə çəkib
deyir ki, bir gözəl qız olsaydı, babamı sevsəydi
nə gözəl olardı, hə?” Hamı qəhqəhə
çəkib gülür, sən də gülürsən
heyrətini gizlətmək üçün... Amma
bu uşaq nə cür anlayıb dərdini, necə bilib sənə
nəyin lazım olduğunu?! Bəlkə
doğrudan belədi?! Məncə də belədi...
... Bəzən
tənhalığı ürəyinə salan, hər şeydən
bezgin, yorğun adamlara həkimlik eləmək həvəsinə
düşür adam. İri bir resept yazmaq
istəyirsən... Həbin adı: “Sevgi”. Qəbul qaydası:
Hər gün yeməkdən əvvəl, sonra və yemək
zamanı... yatmazdan qabaq, yuxudan duran kimi, yatanda – yuxuda, oyaq
olanda – ayıqlıqda... evdən çıxmamış,
güzgü önünə keçəndə, kitab oxuyanda,
su içəndə, televizora baxanda, yol gedə-gedə,
toyların hay-küyündə, yasların hüznündə,
təklikdə və adam içərisində... bir sözlə,
həmişə, hər yerdə fasiləsiz, ara vermədən
qəbul etməli... Yalnız bu xilas edə bilər o “böyük
qaranlığın yaxınlaşması” xofundan, ancaq bu yolla
uzaqlaşa bilərsən, unuda bilərsən ölüm
sevdasını.
Hərdən
mənə elə gəlir adamı Nazım Hikmət qədər
pis öyrədən, ərköyünləşdirən sənətkar
olmaz... Çünki o yazdıqlarıyla
bütün hissləri təbii edir, səhvləri gözəlləşdirir,
boz hərəkətləri rəngləyir, mənalandırır.
Və onu oxuyanda,
səsini dinləyəndə özünü sevirsən,
yanlışlıqlarına bəraət alırsan sanki. Nazımı da sevirsən...
Bu qədər böyük, amma eyni zamanda yaxın,
anlaşıqlı, məhrəm olduğuna görə! Elə dünən kofe içəndə
düşündüklərini “min il” qabaq
yazdığına, özü də belə yazdığına
görə bilmirsən nə edəsən ondan ötrü?! Elə ki anlamazların arasında düşdün,
Nazımın yeri daha çox görünür. Düşünürsən o sağ olsaydı, necə
anlayardı səni, necə yazardı bax bu hisslərini?!
Və birdən kitabın səhifəsini çevirirsən,
görürsən ki, yazıb artıq... Elə bil
danışmısan bütün olanları ona, masmavi gözlərindən
gülüb və qələmə atıb əlini... Bəlkə elə
böyüklük də, qeyri-adilik də budu. Nazım
sadəcə başına gələnləri, hisslərini,
sevgilərini, ağrılarını, əzablarını,
qayğılarını, qorxularını qələmə
alıb, amma bunu elə edib ki, hər kəs özünə
aid təsvirləri, hətta lap avtobioqrafik məqamları
görə bilər bu əsərlərdə...
Nazımdan
ötrü sevgi hər şeydən vacibdi, sevgilisi hər kəsdən
yaxındı... Elə ona görə dərdləşməsi
də, şikayəti də, ərköyünlükləri,
yaxud cığallıqları da hamısı sevdiyi ilədi...
“Son avtobus” şeirində Nazım yorğun, bəlkə bir az bezgin adamın hisslərindən
danışır. Daha doğrusu elə-belə dərdləşir
sevgilisi ilə... İtirilmiş hisslərin acısını
bölüşür!
Şeirin
müəllifi Nazım Hikmətdi! Axı daha çox nəsrə
məxsus cümlələrlə, üslubla son dərəcə
poetik ovqatı Nazımdan başqa kim yarada bilərdi?! “Gecə
yarısı, Son avtobus, biletçi kəsdi bileti...” Gözəl
bir nəsr əsərinin çox uğurlu
başlanğıcı ola bilər bu
cümlələr, deyilmi? Lap roman oxuyanda olduğu kimi – gecə
vaxtı vam sürətlə, boş küçələrdə
ləngər vura-vura gedən, içində tək-tük
yuxulu adam aparan avtobus, səhərdən bu
yana eyni marşrutla fırlanmaqdan yorulmuş laqeyd, biganə
biletçi gəlir göz önünə... Hələ
biletin cırılmağını da eşidirsən! Və
bir də o adamı görürsən! Çox toxdu, doyub hər
şeydən... Qara xəbər, yaxud rakı ziyafəti eynidi
indi ondan ötrü... Onu gözləyən
ayrılığın yanında bütün bunlar heçdi
ona görə... Əlbəttə, burda bir
adamdan, sevdiyindən, yaxud ailəndən ayrılıq nəzərdə
tutulmur. Nazım böyük ayrılıqdan, ona
yaxınlaşmaqda olan nəhəng qaranlıqdan
danışır... Və
çox maraqlı bir priyomdan istifadə edir burda... Təsirini
itirmiş, əhəmiyyətsiz nələrisə
danışanda əslində həm qismən öz xatirələrini,
xarakterini, həm də bir vaxt ondan ötrü vacib sayılan,
taleyində iz buraxan məsələləri açmış
olur... “Əlini sıxarkən kürəyindən saplayan xəyanətkar
dost, zərbə vuran düşmən, adamların
yaratdığı bütlər, nazirin təkəbbürü,
katibin süni alqışı...” bunlar hamısı mənasızdı
indi şairdən ötəri, təəccübləndirmir, təsirləndirmir
onu... Əlbəttə, zamanla, insan sözün hər mənasında
böyüdükcə, kamilləşdikcə bir az daha təmkinli olur və bunlara da sakit
baxır... Lakin bu şeirin kədərli tərəfi
odu ki, şair təkcə həyatın pisliklərini,
naqisliklərini yox, yaxşı, xoş, gözəl tərəflərini
də adiləşdirib özü üçün.
Heç nə titrətmir, tərpətmir onun ürəyini...
Bəlkə, özü demiş ayrılığa, ölümə
qorxusuz, kədərsiz yürümək
üçün edib bunu, bilmirəm! Amma hər halda o naməlum
vaxtda, məchul zamanda yetişəcək qaranlığa qədər
yaşamaq lazımdı... Hə, yaşamaq!
“Durub dinlənmədən qocaman bir diş kimi
ağrıyan ürək” də bunu istəyir.
Alman
şairi Henrix Heyne sevgini ürəkdəki diş
ağrısı adlandırırdı. Və Nazımın məhz
bu misrasıyla Heynenin aforizminəmi, yaxud elə sadəcə
infarktınamı işarə etdiyini bilmək çətindi... Amma hər halda şeir boyu
“şikayətim yox” deyə-deyə sərxoş etməyən
sözdən, aldada bilməyən yalandan, göz
qamaşdırmayan günəşdən şikayətlənən
Nazımın ovqatında xoş, nikbin çalar da duyulur...
Axı o
qürbətdə, qayınların arasında da “sarı,
sıcaq pəncərə” tapa bilən, görə bilən
Nazımdı!
O
dünyanı pal-paltarı kimi əynindən soyunsa da
“Dünya hər zamankından daha gözəl,
dünya”dı...
Qatar pəncərəsi
tək hərəkətli, mənzərələri hər an təzə-tər, qaynar aşiq stansiya kimi ətalətə,
sükuta qərq olsa da, “Dünya hər zamankından daha
gözəl, dünya”dı...
Bilmirəm niyə? Amma elə indi, yazımın bu yerində Nazımın
misraları
altında gizlənmiş mənalar, xüsusən
son bənddəki tərz, üsul aydın göründü mənə...
Nazım kömək istəyir sevdiyindən,
şikayət eləmir doğrudan da, xilas gözləyir amma.
Xanıma “İyicə yaxınlaşdı mənə
ölüm!” – deyir... SOS-du! Həyəcan
siqnalıdı bu. Sevdiyi qadının öhdəsinə, həllinə
buraxdığı dərddi! İndi o hər zamankından
daha bəyaz qarı həm də sıcaq etmək
xanımın işidi! Onun sevgisinə, bacarığına
bağlıdı!!!
Nazım
Hikmət: “İyice yaklaştı bana büyük
karanlık...”
Gece yarısı. Son otobüs.
Biletçi kesti bileti.
Beni ne bir
kara haber bekliyor evde,
ne
rakı ziyafeti.
Beni ayrılık bekliyor.
Yürüyorum
ayrılığa korkusuz
ve
kedersiz.
İyice yaklaştı bana büyük karanlık.
Dünyayı
telaşsız, rahat
seyredebiliyorum artık.
Artık
şaşırtmıyor beni dostun
kahpeliği,
elimi sıkarken sapladığı bıçak.
Nafile, artık kışkırtamıyor beni düşman.
Geçtim
putların ormanından
baltalayarak
ne de
kolay yıkılıyorlardı.
Yeniden
vurdum mihenge inandığım şeyleri,
çoğu katkısız çıktı çok
şükür.
Ne
böylesine pırıl pırıl olmuşluğum vardı,
ne
böylesine hür.
İyice yaklaştı bana büyük karanlık.
Dünyayı
telaşsız, rahat
seyredebiliyorum artık.
Bakınıyorum başımı kaldırıp işten,
karşıma çıkıveriyor geçmişten
bir
söz
bir koku
bir el
işareti.
Söz dostça
koku güzel,
el eden
sevgilim.
Kederlendirmiyor
artık
beni
hatıraların daveti.
Hatıralardan şikayetçi değilim.
Hiçbir
şeyden şikayetim yok zaten,
yüreğimin durup dinlenmeden
kocaman
bir diş gibi ağrımasından bile.
İyice yaklaştı bana büyük karanlık.
Artık ne kibri nazırın, ne katibinin
şakşağı.
Tas tas
ışık dökünüyorum başımdan
aşağı,
güneşe bakabiliyorum gözüm kamaşmadan.
Ve belki,
ne yazık,
hatt? en güzel yalan
beni
kandıramıyor artık.
Artık
söz sarhoş edemiyor beni,
ne
başkasınınki, ne kendiminki.
İşte
böyle gülüm,
iyice
yaklaştı bana ölüm.
Dünya, her zamankinden güzel, dünya.
Dünya,
iç çamaşırlarım, elbisemdi,
başladım soyunmağa.
Bir tiren
penceresiydim,
bir
istasyonum şimdi.
Evin
içerisiydim,
şimdi
kapısıyım kilitsiz.
Bir kat daha seviyorum konukları.
Ve
sıcak her zamankinden sarı,
kar her
zamankinden temiz.
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2013.-
16 noyabr.- S.21.