Özbəkistan və Azərbaycan
şeirində Nigar Rəfibəyli obrazı
Nigar Rəfibəyli –
100
XX əsr milli söz sənətimizin yenilməz və
mübariz qadın sənətkarlarından biri Nigar xanım Rəfibəylidir. Nigar Rəfibəyli
və ümumən, Rəfibəylilər taleyinin Azərbaycan
ədəbiyyatında və ədəbiyyatşünaslığında
geniş şəkildə əks etməsindən söz
açarkən görkəmli ədib və ədəbiyyatşünas
Rafael Hüseynovun “Rəfibəylilər” kitabına münasibət
bildirməmək mümkün deyil. XX yüzil Azərbaycan
ədəbiyyatında özünəməxsus yeri olan bu əsərin
ədəbi və tarixi dəyəri haqqında Xalq
yazıçısı Anarın söylədikləri
fikrimizi təsdiq edir: “Onu da deyim ki, “Əslim, nəslim, əsrim”
romanımın mənim üçün ən çətin
yazılan fəsli məhz “Rəfibəylilər”ə aid fəsil
oldu. On görə ki, indi bütün burda
yazdıqlarımı və bundan daha geniş, ətraflı,
müfəssəl şəkildə Rafael Hüseynov “Rəfibəylilər”
adlı çox dəyərli kitabında yazıb. Bu kitab çıxandan sonra Rafaelə deyirdim ki, daha
ana nəslim haqqında yazmağa mənə bir şey
qoymamısan. Bu yaxınlarda “Rəfibəylilər”
kitabının təkmilləşdirilmiş və əlavələrlə
zənginləşdirilmiş yeni nəşri – “Yurdun
adındakı can” adı ilə yenidən çap edildi.
Kitabın böyük bir fəsli – “Gəncənin atası” fəsli
Ələkbər bəyə, “Yetim ağ at” adlı başqa
iri fəsil Xudadat bəyə, “Nigaran çiçəklər”
adlı geniş fəsil də Nigar xanıma aiddir. “Nigaran çiçəklər” Nigar Rəfibəyliyə
həsr olunmuş bu qarşınızdakı xatirələr
kitabına da daxil edilib”.
Nigar Rəfibəylinin
özünün obrazı və poeziyası da çoxdan məşhurlaşmış,
əfsanəviləşmiş və şeirin mövzusuna
çevrilmişdir. Bir sıra şairlərimizin
və şairələrimizin bu mövzudakı poetik
axtarışları ədəbi ictimaiyyətə
yaxşı məlumdur. Fikrət Qoca, Vaqif Səmədoğlu,
Vaqif Bayatlı Önər kimi görkəmli sənətkarlarla
bir sırada cavan qələm sahibləri də Nigar Rəfibəyli
obrazına müraciət etmişlər. Hətta
bir sıra başqa respublikalarda, o cümlədən, Özbəkistanda
Nigar xanımın yenilməz şəxsiyyəti və
şeiriyyəti şərəfinə nəfis və zərif
mədhiyyələr yazılmışdır. Özbəkistan Xalq şairi Abdulla Aripovun və Osman
Qoçqarın Nigar xanımın obrazına poetik müraciəti
və ithaflarını burada xüsusi qeyd etmək yerinə
düşər.
Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük dostu, gözəl tərcüməçi və
söz sənətimizin bir sıra parlaq nümunələrini
uğurla özbək dilinə çevirən Osman
Qoçqarın Nigar xanımın və Rəsul Rzanın bədii
obrazlarını yaratmaq sahəsindəki müvəffəqiyyətləri
diqqətəlayiqdir. XX yüzil nəsrimizin “Qətl
günü”, “Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi”,
“Sizsiz”, “Mahmud və Məryəm”, “Dolça”, “Toyuğun diri
qalması” və başqa ciddi nümunələrini özbəkcəyə
tərcümə edən Osman Qoçqarın Rəsul Rza və
Nigar Rəfibəyli obrazlarını ilhamla yaratmasını
xüsusi qeyd etməliyik. İstedadlı özbək
şairinin “Sizsiz” romanının motivləri və təəssüratı
əsasında ərsəyə gətirdiyi məşhur “Xəzər
ağısı” silsiləsi elə yazıldığı və
nəşr olunduğu vaxtdan təkcə Özbəkistan və
Azərbaycanda deyil, bir sıra qardaş ölkələrdə
də məşhurlaşmış, dillər əzbəri
olmuşdur. Doqquz hissədən – 9 müstəqil
şeirdən ibarət olan bu lirik-emosional silsilənin bir
neçə şeiri məhz Nigar xanıma, onun qəlbinin
sarsıntılarına, tragik yaşantılarına həsr
edilib. Müəllif Rəsul Rza itkisinin Nigar
xanımın qəlbində oyatdığını
dözülməz iztirabları, etiraf edək ki, son dərəcə
səmimiyyətlə və yüksək şeir mədəniyyəti
ilə təsvir etməyi bacarmışdır:
Rəsul
varkən, könlün tox imiş,
Görüb qəlbin güvənir, Nigar.
Dünyada
heç sonsuz dözüm yox imiş,
Dözüm, taqət tükənir, Nigar.
“Mən
yarı ömürəm, qalanı – Rəsul,
Hanı o, hardadır qalan yarımım?
Bu necə
uğultu, şeir oxurmu o,
Ya
böyük Xəzərin dalğalarımı?..”
Lirik “mən” ovqatının tragizmi bu şeirdə bir
sıra təsirli bədii detal və obrazlarda dəqiq əksini
tapıb. Nigar xanımın iztirabları və
nigarançılığı təbii surətdə
açılıb.
Nisgilli və nakam ölümlər, adətən, gənclərin
taleyi ilə bağlı olur. Amma müdrik və
yaşlı insanların həyatı da gözlənilmədən
bu cür ələmli sonluqla bitə bilər. Məhz bu mənada Rəsul və Nigar
ayrılığı poeziyanın yaddaşına
möhürlənmiş məşhur lirik faciələrlə
müqayisə ediləcək dərəcədə emosional
bir kədər idi. Bəlkə də uzun
zaman, yarım əsrə yaxın bir olan, birlikdə
yaşayan insanların biri-birini itirməsi daha amansız
ayrılıqdı. Onun ağrısı və göynərtisi
daha dözülməzdir...
Özbək
şairinin inamı və ümidləri də qabarıq nəzərə
çarpır: həyatı boyu olmazın
ağrı-acıları yaşamış Nigar xanım bu
müsibətin önündə də yenilməyəcək,
onun bu nisgili və həsrəti də qəlbindən
şeiriyyətə köç edəcək...
Dünyada
tayını itirən zaman,
Daşlara
özünü atan ağ quşsan.
“Rəsula nə olub?” – qəlbində
güman,
Tayını itirən tənha-tək quşsan.
Özünün əzizini itirən insanın bu itkiyə
dözə bilməməsini şair ana təbiətlə – qu
quşlarının bir-birindən əbədi ayrılan zaman
özlərini həlak etmələri ilə müqayisə
etmişdir. Səmim-qəlbdən söyləyim ki, Osmanın bu
emosional müqayisəsi şeirləri dilimizə çevirərkən
də bütün ruhumu ehtizaza gətirmişdi. Bu gün də, hər dəfə bu sətirləri
gözdən keçirərkən əsl şairlərin və
təbiətin şairlərinin – qu quşlarının xasiyyətindəki,
sədaqətindəki bu bənzərlik məni həyəcanlandırır.
Şair olan insanların, bir-birlərinə
ürəkdən bağlanmış, həyatın və
yaşamağın mənasını dərindən anlayan
insanların qu quşlarına oxşadılması təbiidən
də təbiidir. Bir də təsadüfi
deyil ki, sənətkarların ömürlərinin
sonlarında yaratdıqları gözəl əsərləri
də “Qu nəğməsi” adlandırırlar. Deyirlər,
qu quşları ölümlərini hiss edərkən son dəfə
ilahi bir gözəl səslə oxuyurlar... Rəsul
və Nigar faciəsini tərənnüm edən bu lirik dastan
bir daha təlqin edir ki, sənətkar ömürləri və
ölümləri ilə qu quşlarının taleləri
arasında gözlə görünməz, sirli bir
bağlılıq var. Zatən, bunu təbiət də,
şeiriyyət də təsdiq etməkdədir.
Silsilənin
ilk beş şeirində, əsasən, Rəsul
itkisinin sevgili ömür-gün yoldaşı Nigar
xanımın qəlbində yaratdığı ələmli
hissiyyat yaddaqalan poetik əlamət və cizgilərlə təsvir
olunur. Şeirdə sədaqətin ölüm
zirvəsi nəfis bir ahənglərdə vəsf edilir. Bu elə bir əlçatmaz zirvədir ki, artıq
oraya hicranın nəfəsi çatmır. Ondan o yana hicran da, həsrət də yoxdur –
yalnız vüsaldır... Altıncı şeir
isə bu əbədi birliyin, sonsuz vüsalın vəsfi ilə
başlanır. Daha doğrusu Rəsul və
Nigar ayrılığına talenin özü də dözməyib,
bu iki munis qəlbin qovuşmasına, əbədiyyətinə
yol açır. İndi onlarsız qalan
bizim dünyamızın Rəsulsuz və Nigarsız günləri
başlayır. Ancaq Vətən təbiəti
həqiqətənmi onlarsız qalır? Müəllif
şair olanların bu dünyadan izsiz gedəcəyinə
inanmır. Nazimin nisgilləri, arzuları həqiqətə
dönür. Rəsulun qoyub getdiyi
dünyada onun sevdiyi rənglər cilvələnir, göy
qurşağı yavaş-yavaş asimanı bəzəyir.
Nigar xanımın durnaları da poeziyanın səmasına
qayıdır. Vətəni sevən ürəklər
Vətən göylərində əbədi məskən
salırlar. Göy qurşağı təki, durnalar təki,
gömgöy şairanə arzular kimi... Şair və şeir əbədiyyətinin
bu tərzdə ifadəsi, etiraf edək ki, çox gözəldir,
son dərəcə duyğusal təsir
bağışlayır:
Durnalar
qayıdar hər yaz, hər bahar,
Qayıdıb
gələrlər Rəsulla Nigar...
Akif Azalp qələminə məxsus “Xudadat qızı”
şeiri də dərin səmimiyyətin və ilahi heyrətin
az-az rast gəlinən vəhdətindən doğulub. XX əsr Azərbaycan
poeziyasının məlikəsi – Nigar xanım Rəfibəylinin
müqəddəs xatirəsinə ithaf olunmuş “Xudadat
qızı” şeiri son illərin zərif və həzin bir
ovqatla yoğrulmuş bənzərsiz nəğmələrindən
biridir:
Salam,
Nigar xanım Xudadat qızı,
Çətin ünüm çata ərşi-əlaya.
Ancaq izn
verin, baxıb səmaya
Bir anlığa bölüm xəyalınızı.
“Xudadat qızı”
şeirinin dərdli və məhzun misraları qeyri-ixtiyari
olaraq, azca vicdan sahibi olanları da narahat etməlidir.
Şeirdəki dərin kədər və iztirab qatını
yaxından duymaq, aydın təsəvvür etmək
üçün Anar müəllimin “Durna taleyi”ndəki
aşağıdakı dərdli düşüncələri
kömək edir: “NKVD-KQB-nin Nigar Rəfibəyliyə
xüsusi “diqqət”inin bir səbəbini də tədqiqatçı
Nəsiman Yaqublu açır: “Nigar Rəfibəyli Sovet
dövründə niyə təqib edilirdi?” adlı
yazısında şairənin bəzi şeirlərinin
Türkiyədə, mühacir mətbuatında dərc
olunmasını qeyd edir. Məsələn, Azərbaycan
mühacirlərinin Ankarada nəşr olunan “Azərbaycan”
jurnalında hələ anamın sağlığında
(1979, ą 231) Nigar xanımın bu şeiri dərc edilib:
Uzaq
ölkələrə, uzaq ellərə
Axışan
buludlar, axan buludlar,
Bir
ilıq nəvaziş umarkən sizdən
Könlümü
həsrətlə yaxan buludlar;
Solan
çiçəkləri siz öpərsiniz –
Siz ey
köksünüzdə örpək buludlar,
Yanan səhralara su səpərsiniz –
Ey atlas
buludlar, ipək buludlar!
37-ci il olsaydı, donosbazlar bu sətirləri qurdalayıb gör nə qədər anti-sovet mənalar çıxarardılar. Şükür ki, bu şeir Türkiyədə, 1979-cu ildə çap olunub, daha bu sayaq şeytançılıqlara çox da fikir verilmədiyi, belə ucuz çuğulçuluğun vaxtı keçdiyi illərdə.
Nigar Rəfibəyli yalnız Anarın anası deyildi. O, Əli Kərimdən, Fikrət Qocadan, Yusif və Vaqif Səmədoğlulardan, bir çox başqa altmışıncılardan da bir sənətkar və ana kimi heç zaman qayğısını əsirgəməmişdi. Vaqif Səmədoğlu böyük şairənin xatirəsinə ithaf etdiyi məşhur şeirində bütün ədəbi nəslin əhvali-ruhiyyəsini və kədərini ifadə etmişdi. Və mən Vaqif Səmədoğlunun “Nigar xala...” deyə yanğılı xitabla başlanan şeirini, Mirvarid Dilbazinin “Sənə sarı bülbül deyərdim”, Hüseyn Arifin “Bir həzin axşamda”, Eyvaz Borçalının “Durna ömrü”, Vaqif Cəbrayılzadənin “Gözəl insan öləndə...” və başqa şairlərimizin bu mövzudakı şeirlərini xatırlayarkən zəngin ədəbiyyatımızın bütün nəsillərinin ustad şairəyə hərarətli münasibəti qəlbimi riqqətə gətirdi, otuz il əvvəlki kövrək həsrət duyğularını yenidən yaşadım. Bəli, söz sənəti və xüsusən də, şeiriyyət milli yaddaşın və yaxşılıqların ən təsirli, ən etibarlı daşıyıcısıdır. Nəsillərin tapındığı və pərəstiş etidiyi ən böyük həqiqətlər, ən işıqlı ümidlər və gözəl arzular həmişə poeziyada öz əksini tapır. Bu insanlığın və tarixlərin əzəli-əbədi qanunauyğunluğudur.
Xalqımızın Nigar Rəfibəyli kimi əzabkeş və unudulmaz övladlarının Günəş kimi nurlu və parlaq simasına bir kimsə kölgə sala bilməz. Bu günlərdə işıqlı dünyaya göz açmasından 100 il keçən böyük Şairəmizin əziz və müqəddəs xatirəsini xalqımız minnətdarlıqla yad etməkdədir. Ürəkdən inanırıq ki, gələcək nəsillər də Vətənimizin bu əzabkeş və yenilməz övladının adını həmişə məhəbbətlə anacaqlar. Eynən “Xudadat qızı” şeirinin son sətirlərində deyildiyi kimi:
Bağışla yerləri, Xudadat qızı,
Bağışla, göylərin əşsiz yıldızı,
Bağışla, hürr sözün nazəndə yazı!..
Yaşar QASIMBƏYLİ
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 16 noyabr.- S.22.