Din elmlərinin məzmun və
mahiyyətinə müfəssəl baxış
Müşriklərin Rəsulullahı sabii adlandırmalarının
səbəbi onun
"lailahə illəllah"
deməsi ilə sabiilərə bənzədilməsinin
nəticəsi idi.
Seyyid Kutub Bəqərə surəsinin
62-ci ayəsini təfsir
edərkən belə
demişdir: "Sabiilər
ən tərcih edilən rəvayətə
görə bisətdən*
öncə qövmlərinin
bütə tapınmasından
xoşlanmayaraq könüllərinə
xitab edən və səmimiyyətlə
bağlana biləcəkləri
bir etiqad arayan ərəblərdir.
Onlar tövhid dinini qəbul etmişdilər və ilk həniflərin,
yəni İbrahimin dini üzrə ibadət edirdilər.
Müşriklər bunlara "Atalarının
dinindən dönənlər"
anlamında sabiilər
adını vermişdilər.
Sonradan müsəlmanlara
sabii deyilməsinin
səbəbi budur".
Digər
bir rəvayətə
görə isə sabii Hanuh adlandırılan
İdris peyğəmbərin
nəvəsi Lamekin başqa bir adıdır. İbnu-l-Əsir
Nuh əleyhissəlamın
göndərildiyi qövmün
sabiilərdən ibarət
bir topluluq olduğunu və onların bütlərə
tapındıqlarını qeyd edir. Onların inanclarının təməli
ruhani varlıqlara ibadət etməkdir.
Onlar hər şeyin Allah tərəfindən yaradıldığına
inanırlar. Ona yaxınlaşmaq
yalnız ruhlar vasitəsilə mümkündür.
Zərdüştilikdən öncə farsların,
xristianlıqdan öncə
isə rumların tabe olduqları din sabiilikdir. Rumların
sabiilərdə olduğu
kimi adlarını yeddi planetdən alan yeddi
ədəd bütləri
vardır. Sabiiliyin göndərilən bir din olması ehtimal edilir. Amma zaman keçdikcə siyasi təsirlər nəticəsində sapmalara
məruz qalaraq batinilik xüsusiyyəti kəsb etmişdir. Sabiilər
ilk sabiilər və sonrakı sabiilər olmaqla iki qismə
ayrılırlar. İlk sabiilik
Hindistan, Əski Misir, Suriya və
Kəldanilərin tabe
olduqları məktəbdir.
Əski yunan və rum dinləri də bu inancın bir formasından ibarətdir. Sonrakı sabiilər
İsrail, İran, Yunan və Roma kimi müxtəlif mədəniyyətlərin təsiri
altında formalaşan
siryani və kəldani sabiiləridir.
Sabiilikdə bir din qurucusu, yaxud bir peyğəmbər
yoxdur. Sabiilərə görə sabiilik
"İşıq Elçisi"
tərəfindən ilk insana
öyrədilmiş və
ondan sonra nəsillərdən-nəsillərə keçərək günümüzə
qədər gəlib çatmışdır. Hz.Yəhya sabiilikdə
önəmli bir şəxsiyyət kimi qəbul edilir; "doğruluğun peyğəmbəri"
və "ilahi elçi" kimi təqdim olunur. Sabiilər Yəhyanı ilahi mesajı onlara gətirən bir "elçi", bəzi ibadətləri tətbiq edən və öyrədən bir rəhbər, "şər qüvvələri"
məğlub etmək
qayəsi ilə "işıq yolu"nu izləyənlərə müqəddəs
mətnləri təbliğ
edən bir təbliğatçı kimi
qəbul edirlər. Sabiilərin önəmli müqəddəs
kitabları Qinzadır.
Qinza Qinza Rabba (Böyük Xəzinə), yaxud Sidra Rabba (Böyük Kitab) adlandırılır.
Qinza Sağ Qinza (Qinza Ymına) və Sol Qinza (Qinza Smala) kimi
iki ana qismə
bölünür. Sağ Qinza mifoloji və kosmoloji mövzuları əhatə edir. Sol Qinza isə
ruh, ruhun qurtuluşu, "o biri dünya" ilə bağlı mövzuları
ehtiva edir. Bu qismə "Ruhlar
Kitabı" da deyilir. İlahilər şəklində olan bu qism
ölülər üçün
təşkil olunan mərasimlərdə oxunur.
Sabiilərin digər bir
kitabı da "Yəhyanın təlimləri"dir
(Draşya d Yahya).
37 hissədən ibarət olan bu kitabda müxtəlif
mövzulardakı mifoloji
təsəvvürlər nəzərdən
keçirilir. Sabiilərin digər
bir müqəddəs
kitabı Qolostadır.
Gündəlik bir ibadət
özəlliyi daşıyan
bu kitabda müxtəlif dualar və ilahilər, vəftiz və ölülərlə bağlı
ayinlər yer alır.
Sabiilikdə bütün varlıqları
yaradan bir "Uca Varlıq" inancı vardır. Bu təməl təlim "həyat" inancıdır.
Sabiiliyin müqəddəs
kitabı Qinzada "Həyat"ın nə olduğu bu şəkildə açıqlanır:
"Bütün işlərin
arxasında olan qüdrətli, bilinməz
Uca Həyatın gücü və adı ilə". "Həyat" inancı sabiiliyin mahiyyətini təşkil
edir. Sabiilikdə xeyrin təmsilçisi
"İşıq aləmi"
və şərin təmsilçisi "Qaranlıq
aləmi" olmaqla bir dualizm mövcuddur.
Bu iki əks
qütblü güclərin
rəqabəti həyatın
formalaşmasının şərtidir.
Bunlar eyni zamanda bir-birinin
ayrılmaz parçası
və bir-birinin varlığının şərtidir.
İşıq Aləminin başında
"Uca Varlıq"
yer alır. "Uca Varlıq"
həyatı simvolizə
edən "Həyat"ın
şəxsləşdirilmiş halı olan "ilk Həyat"dır. "Uca Varlıq" müqəddəs mətnlərdə
müxtəlif adlarla adlandırılır. Bu gün sabiilər arasında yayılan və sabiilərin inancına görə ən üstün özəlliklərə sahib olan
"İşıq Kralı"
bütün nöqsanlardan
uzaqdır. Yaradıcı güc Ptahil şər varlıqların
xaricində yer üzünə hakim olacaq
bir varlıq (insan) yaratmaq istəmişdir. Bu istəyini planetlərə
açmış, planetlər
Ptahilin bu təklifini qəbul edərək ilk insanın
(Adəm) yaradılmasını
uyğun görmüşdürlər.
Ptahil Adəmi yaratmış, amma bu iş uğursuzluğa
düçar olmuş,
yaradılan varlıq cansız olmuşdur. Ona görə də Ptahil İşıq Kralına yalvararaq yardım diləmişdir.
İşıq Kralı
Adəmə can vermiş
və ilahi təlimləri öyrətmişdir.
İlahi
təlimi qəbul edən Adəm Uca Tanrı önündə baş əymiş, Ona dua edib yalvarmış
və şər qüvvələri rədd
etmişdir. Adəm yer
üzünün ehtiraslarını
buraxmış, "İşıq
Aləmi"nə yönəlmişdir.
İşıq Kralı da Adəmi mükafatlandırmışdır.
Adəmin bu durumu şər qüvvələrin
qısqanclığına səbəb
olmuşdur. Onlar
Adəmə sui-qəsdlər hazırlamışdırlar.
Amma İşıq gücləri
Adəmi şər qüvvələrə qarşı
qorumaq, onun evlənərək çoxalmasını
və qurtuluşunu təmin etmək üçün bilgilər,
dualar və ibadətlər öyrətmişdirlər.
Qinzada
"Ptahil dünyanı
yaratdıqdan sonra Adəmi öz surətində, Həvvanı
isə Adəmin surətində yaratdı"
şəklində ifadə
vardır.
Sabiilərin dini ədəbiyyatında peyğəmbər "nbiha" termini ilə ifadə edilir və onunla Hz.Yəhya nəzərdə tutulur. Amma Yəhyanı din gətirən və peyğəmbərliyi təbliğ edən bir peyğəmbər kimi qəbul etmirlər. Hz.İbrahim, Hz.Musa, Hz.İsa və Hz.Muhəmməd sabiilər tərəfindən mənfi dəyərləndirilən şəxsiyyətlərdir. Sabiilikdə ölüm yeni bir həyatın başlanğıcı, ruhun bədən həbsxanasından qurtarıb "İşıq Aləmi"nə yüksəlməsi yolunda ilk addımdır. Bədəndən ayrılan ruh məzardan çıxaraq 45 günlük bir yolçuluğa başlayır. Dünyada yaxşı yaşamış ruhun yolçuluğu 40 gün davam edir. İşıq Aləminə doğru yola çıxan ruh gedəcəyi yerə çatması üçün bir sıra əngəlləri dəf etməli olur. Yaxşı ruhlar bu əngəlləri asanlıqla, pis ruhlar isə məşəqqətlərlə aşıb "Abatur tərəzisi"nə yetişirlər. Bu tərəzidən sonra yaxşı ruhlar öz yollarına davam edər, pis ruhlar isə cəzalarını çəkmək üçün geriyə, planetlərə dönüb cəzalarını çəkərək təmizlənərlər. Bu günahkar ruhların qiyamətdən sonrakı "Hesab Günü"nə qədər işgəncə görəcəkləri qəbul edilir.
Sabiilikdə insanı qurtuluşa aparan yol "İlahi Bilgi"ni əldə etməkdir. İbadətsiz "İlahi Bilgi"yə yetişmək və bayağı dünyadan yaxa qurtarmaq imkansızdır. Bu ibadətlər isə vəftiz (dəstəmaz), ayin və yeməklər, oruc, dua, qurban kimi ayinlərdir. Vəftiz və yaxud "boy dəstəmazı"nın su ilə, xüsusən də axar su ilə olması önəmlidir. Vəftiz suyuna "yardna" (urdun-iordaniya) deyilir. Bu ad sabiilərin ana vətəni kimi İordan çayının hövzəsinin müəyyən edilməsi fikrindən qaynaqlanır. Sabiilərə görə İordaniya, Fərat, Dəclə və Qarun çayları "Həyat Suyu"dur, yəni yardnadır. Sabiilikdə vəftiz "Həyat Suları"na girib çıxmaqdan ibarətdir. Vəftiz iki vəzifə yerinə yetirir. Bunlardan biri mənəvi çirkdən və pislikdən, yəni günahlardan təmizlənməkdir. Digəri Uca Varlığın (İşıq Kralı) dünyadakı təmsilçisi olan "Həyat Suyu" ilə qarışaraq Uca Həyatın (Tanrı) bir parçasına çevrilməkdir. Sabiilikdə "tam vəftiz", "rişama" və "tamaşa" deyilən üç vəftiz qeyd olunur. Birincisi rahib vasitəsilə, digərləri isə rahibsiz yerinə yetirilir. Gün ərzində beş dəfə dua edən sabiilərin qibləsi İşıq Kralının məkanı saydıqları Şimaldır.
Qinzada inananlar "böyük oruc" tutmağa dəvət olunurlar. Böyük oruc bu şəkildə açıqlanır: "Bu dünyanın yemək-içməyindən uzaq durmaq şəklində bir oruc deyildir. İffətsiz göz qırpmalara qarşı gözlərinlə oruc tut, pisliyə baxma və onu etmə. Sənə aid olmayan qapılara qulaq asmaqdan çəkinmək üçün qulaqlarınla oruc tut. Pis yalanlara qarşı ağzınla oruc tut. Pis düşüncələrdən çəkinmək üçün qəlbinlə oruc tut və qəlbində pislik, qısqanclıq və qovğanı barındırma... Cinayət törətməkdən və oğurluq etməkdən uzaq durmaq üçün əllərinlə oruc tut. Sənə aid olmayan evli qadına yanaşmaqdan uzaqlaşaraq vücudunla oruc tut...". Sabiilikdə yemək-içməklə bağlı müəyyən qaydalar vardır. İnsanı sərxoş edən alkoqollu içkilərin içilməsi, ölü heyvan ətinin yeyilməsi, dini qaydalara uyğun kəsilməyən və sabii olmayan kəs tərəfindən kəsilən heyvanın ətinin yeyilməsi yasaq sayılır. Günümüzdə sabiilər İraqda Fərat və Dəclə çaylarının birləşdiyi bölgə ilə İranın İraqa yaxın qismində yaşayırlar.
(Ardı var)
İdris ABBASOV
525-ci qəzet.-
2013.- 21 noyabr.- S.6.