Orta əsrlərin dastanı, 35 ilin romanı, III minilliyin kinosu
Sevgi və savaş...
Feildən düzələn iki isim.
İkisində də hərəkət
var.
Amma mayasındakı həqiqət
başqadır... Ona görə
də yüz illərdir qaynasa da, bir-birinə qarışmır.
Hərəsi üzünü bir
yana çevirən
dağ çayları
kimi... Hərəsi bir budaqda fəryad
qoparan bülbüllər
kimi... Hərəsinin
öz məntiqi olan paralel dünyalar
kimi... Gəl, bu aləmə bir ekran dünyası
da qarışa... Göz qabağında orta əsrlərin türk dünyası canlana... Azərbaycan xanlığı, Osmanlı
sultanlığı, Səfəvi
hökmranlığı görünə...
Və günlərin bir günü bir cüt körpə
doğula, bu dünyalara qarşı çıxa...
... Hələ də inana bilmirəm
ki, Xalq yazıçısı Elçin
“Mahmud və Məryəm”i
18 günə yazıb.
Birnəfəsə oxunur, ona görə. Təkcə motivi
ilə yox, həm də canlı təhkiyəsi, geniş və çoxşaxəli süjet
xətti, fikrin sadə, amma obrazlı ifadəsi ilə əski dastançılığı xatırladan
bu romanı müasir dastan adlandırmaq bəlkə daha doğru olardı. Amma eyniadlı əsər
əsasında Azərbaycan
və Türkiyə kinematoqrafçılarının birgə istehsal etdiyi filmə... birnəfəsə baxmaq olmur. Kitabla kinonun fərqi
də budur. Bir var, dərdi(ləri) oxuyasan, bir də var
onu görəsən...
Qəhəri boğazını
yandıra, acısı
ağzını...
Gəncə xanı Ziyad xan övlad istəyir. Tanrı onun səsini
eşidir. Ziyad xan taxtına varis istəyir... Amma bu dünya
yalnız insan oğlunun istəyi, arzusu ilə nizamlanmır! Bu dünyaya
hər gələn davamçı deyil – yolları yorulan bu dünyada öz cığırını
açmaq üçün
doğulanlar da var...
Ziyad xan körpə əlləri ilə qılıncın qəbzəsindən
möhkəm yapışan
Bayanduru oğulluğa
götürür, öz
canından, qanından
olan Mahmud isə meylini kitab-dəftətə
salır... İstər şifahi, istərsə
də yazılı ədəbiyyatımızda belə
oxşar taleli atalarla tez-tez rastlaşırıq. Bu hökmdar obrazları təsadüfən yarana bilməzdi. Müdrikliyin dili ilə deyilir ki, əslində
bizim hökmdar atalarımız hərb adamından daha çox, ruh adamı olublar. Onların qılıncdan yapışması qoluzorlu
uşaq kimi götürmədir – məcburən
atılan addımdır,
özünüxilasdır, yeganə nicat yoludur... Ömürboyu özüylə, amansız zəmanə ilə vuruşan, ona görə də canından usanan Gəncə xanı qarabağlı xanəndənin nisgilli naləsinə dözə
bilmir:
– Qarabağda sənin kimin, nəyin qalıb?
– Atam, anam, evimiz...
– Yalan deyirsən... Qarabağda ürəyin qalıb!
Ürəyi mal-dövlət, mənsəb
hərisliyi, kin-qəzəb
hissi ilə döyünən nə qədər desən... Ürəyini eşq havası
ilə doldurmaq hünər istər.
Bu heç indi
də göründüyü
qədər asan deyil. O ki ola XVI əsrdə... Türk ruhunun pərvaz etdiyi bir zaman
və çox təəssüf ki, həm də türk dünyasının
çalxalandığı bir dövr: Osmanlı sultanlığı
ilə Azərbaycan Səfəvi dövləti
üz-üzə, qarşı-qarşıya
dayanıb... Yaşlı
və yorğun Ziyad xanın dərdi başından aşır – bu zalım və amansız dünyada xanlığını, camaatını,
ailəsini və ən başlıcası,
məsum ciyərparasını
necə qorusun:
– Taxt-taca sahib çıxmaq
sənin alın yazındır...
– Elə adamlar var ki, yazılanı
pozmaq üçün
doğulur!..
Bu ata-oğul dialoqu
paralel dünyaların
kəsişməsi, həqiqətlərin,
məntiqlərin toqquşmasıdır.
Hakimiyyət – bir vaxt cild-cild
kitablarda qəsdən
mənfi bir yozumda verildiyi və guya ağıllı
adamların gen qaçdığı
bir həqiqət deyil. Müasir sənət feodalı,
xanı, hökmdarı
– bütün gününü
eyş-işrət içində
keçirən əyyaş
kimi təsvir etməkdən də yaxşı ki, canını qurtara bildi. Ötən əsrin ortalarından
başlayaraq, tədricən
ədəbiyyat və
dramaturgiyada, o cümlədən
kinematoqrafiyada müasir
insanın tarixə daha ədalətli baxışını seyr
etmək olar. Bizim kinomuzda da belə
hökmdarlar göründü
– heç şübhəsiz
ki, ən parlağı “Nəsimi” filmindəki Əmir Teymurdur. Paralel dünyaların kəsişməsi
burada şair-hökmdar
qarşılaşmasında görünür və söz qalib gəlir. “Mahmud və Məryəm”də isə eşq. Ziyad xan oğlunu
anlayır və onun üçün əlindən gələni
edir: Sofuya gizlincə ləl-cəvahirət
verir, onları qorumaq üçün adam yollayır,
hətta Süleyman paşaya da məktub göndərir...
Və bütün bunları iki daşın arasında edir, çünki qılınclar qınından
çıxmışdı artıq... Savaş dünyasının öz
həqiqətləri var:
Bayandurun dar macalda həm Şah İsmayıla, həm də Sultan Səlimə tərəfdaşlıq
məktubu göndərməsi
bu dünyanın qaydalarına görə tədbirli bir gediş idi...
Sevgi isə
tam əksinə, düzlük,
sədaqət istəyir
və bu dünyanın qəhrəmanı
ürəyinin ardınca
yola çıxır. Məryəm xristian qızıdır.
Onun dini mənsubiyyəti dastanda da belədir,
romanda da. Filmdə qızın atası alban kilsəsinin keşişidir. Dastanın bir
çox tədqiqatçıları
da Məryəmin (Əslinin) məhz alban qızı olması fikrinin tərəfdarı kimi çıxış edirlər.
Əslində bu, ən ağlabatan və inandırıcı bir qənaətdir. Gəncə yaxınlığında
tarixən mövcud olan alban kilsələri
indiyədək qorunub
saxlanır. Albanlar adət-ənənələrinə,
inanclarına, mədəniyyətlərinə
sədaqətləri ilə
hər zaman seçiliblər və bu baxımdan filmdə Məryəmin alban qızı kimi təqdimatını tarixi həqiqətə daha yaxın hesab etmək olar. Məryəmin xristian olması
sevgi dünyasındakı
dramatik situasiyanı gərginləşdirir. Ülvi
dünya da çarpazlaşır: biz həqiqətlərin
yenə üz-üzə
dayandığını görürük.
Qara keşiş – qızını
anasız böyüdüb,
mehrini-məhəbbətini yeganə balasına salıb. Məryəmin öz inanclarına
uyğun biriylə evlənməsini, oğul-uşaq
sahibi olmasını istəyir. O, bu təsəvvüründən kənarda
qızının xoşbəxtliyinə
inanmır. Onun (bəşəriyyətin) halına
acıyırıq da...
Yer üzündəki sərhədlər
azmış kimi, ruhumuza da çəpər
çəkilib. Yer üzünü
bölüb-parçalayan sərhədlər
insanın cismini, dinlərin yasaqları da ruhunu məhv
edir. Bu sərhədləri
əliqılınclı, canı-qanı
bahasına qoruyanlarla yanaşı, ruhun azadlığının qarşısını
minbir cadu-tilsimlə almağa çalışanlar
da var... Qara keşiş kimi... İnandığı həqiqətlərin
bir-birinə dolaşdığını
görən Məryəm
“ey İsa!”, “ey Məhəmməd!” deyə göyə üz tutur... Və təəssüf ki, müsəlman-xristian dünyası
arasında yüzlərin,
minlərin həvəslə,
ümidlə saldığı
körpüləri həmin
bu Qara keşiş
kimisi bir andaca dağıdır və bu, filmdə
ən təsirli səhnələrdən biridir.
Hadisələrin dramatik inkişafı boyu öz həqiqətləri uğrunda çarpışan dünyaların heç biri qələbə sevinci yaşamır. Filmin qəhrəmanlarını nə qollarının gücü xilas edir, nə inancları, nə də... sevgiləri. Baş məbədin rahibi 64 illik ibadətdən sonra ilahi gözəlliyin bu dünyada olduğunu anlayır: dağların əzəmətində, meşələrin həmişəyaşıllığında! Amma yox... Göz qamaşdıran bu gözəllik də pak deyil. Xarüqələr yaradan qara torpaq insan qanıyla suvarılır, əzəməti ilə adamı heyran edən ağaclar ah-nalə səsiylə boy atır, rəngbərəng gül-çüçəklər qılınc-qalxan, top-güllə səsiylə açılır... Amansız Çaldıran döyüşünün acı mənzərəsi bu həqiqətləri pıçıldayır. Daha doğrusu, haray salır, nalə çəkir! Mahmud – insan oğlu haqqa və həqiqətə, yerə-göyə, həyata-ölümə üsyan edir. Ona görə də Qısır Qarı quş olub uçmaq istəyir...
Filmə baxandan sonra qeyri-ixtiyari dilinə “çox kədərli filmdir” kəlmələri gəlir. Tarixin bir başqa adı – babalarımızın babasının babası, nənələrimizin nənəsinin nənəsi yaşadığı vaxt deməkdir. “Sehrli güzgü”nün vasitəsilə doğmalarını görən tamaşaçıların üzü qayğılı idi: öz aləmində hər kəs cavab axtarır, aydın görünən bu paralel dünyaların hansında olduğunu dəqiqləşdirməyə çalışırdı...
Bu məqamda hansı aktyorun hansı rolu necə oynaması heç yada da düşmür: çarpaz həqiqətlərin arasında hərə öz dünyasını axtarır...
O dünyaların adı sevgi və savaşdı.
Biri feildən, o biri fitnə-feldən düzəlib...
Laura CƏBRAYILLI
525-ci qəzet.-
2013.- 1 oktyabr.- S.7.