Torpaqdan güc alan poeziya
(Məmməd Araz – 80)
Vətənə
məhəbbət və yurdsevərlik kimi dərin mənəvi-əxlaqi
fəzilətlərin nəsildən-nəsilə miras olaraq
keçməsini sadə və asan, mexaniki tərzdə
baş verən proses kimi təsəvvür etmək olmaz. Doğrudur, hər bir insan doğulub boya-başa
çatdığı, ata-babalarının
ömür-gün sürüb baş qoyduğu doğma məskəni
sövqi-təbii sevir, bu torpağa bağlı olur. Amma bu təbii və anadangəlmə məhəbbətlə
yanaşı, hər bir nəsil zamanın irəli
sürdüyü “Mən neçün sevirəm Vətəni?”
sualına da konkret olaraq cavab verməli olur. Millət mənəviyyatında yer tutmağa qabil
olan, bədii təfəkkür tərəqqisinə töhfə
verməyi bacaran əsl sənətkarların və ədəbi
nəsillərin yaradıcılıq tərcümeyi-halı
da bu cavabdan qaynaqlanır. Vətənə münasibət
və sevginin orijinallığı isə nəticədə həmin
ədəbi pleyadanın özünəməxsus ifadə tərzini,
yeni məzmunlu estetik dünyagörüşünü, təkrarsız
bədii inkas sistemini formalaşdırır.
Altmışıncıların başlanğıc bədii-fəlsəfi
müşahidə və təhlillərinin, həyat və
varlıq, insan mahiyyəti və qisməti haqqındakı gənclik
düşüncələrinin çox vaxt ana yurd, ana torpaqla
üzvi surətdə bağlı olan psixoloji vəziyyətlər
və yaşantılar vasitəsilə ifadə olunması da
fikrimizi təsdiq edir. Ümumən, yeni pleyadanın ilk qələm
təcrübələrində Vətən motivinin
aparıcı mövqeyə malik olması, Ana ilə
bağlı şeir və silsilələrin
üstünlük təşkil etməsi qeyd etdiyimizi poetik
dövrün estetik mənşəyini, bədii
anatomiyasını bizə əyani şəkildə
anladır. Əli Kərim, Məmməd Araz, Xəlil Rza
Ulutürk, Fikrət Qoca, Nəriman Həsənzadə,
Şahmar Əkbərzadə, Ələkbər Salahzadə,
Erkin Vahidov, Abdulla Aripov, Rauf Pərfi, Çolpan Erqaş, Camal
Kamal, Aman Mətcan, Marif Cəlil, Həlimə Xudayberdiyeva,
Aydın Hacıyeva və başqa
altmışıncıların ana mövzusundakı, ana ilə
bağlı şeirlərinin hamısını burada sadalasaq,
çox uzun bir siyahı alınar. Məmməd
Arazın “Üç oğul anası” (1961) “Anamdan yadigar nəğmələr”
(1965) və Abdulla Aripovun “Anacan” (1967) kitablarını
xüsusi qeyd etməliyik. Ümumən, bütün
altmışıncıların
yaradıcılığında “Anama məktub” və “Ana məktubu”
adlı şeirlərinin
olması da vurğuladığımız tendensiyanın bədii
gedişatda mərkəzi istiqamətlərdən biri
olduğunu göstərir.
Beləliklə, aydın olur ki, yeni lirikada bədii inikas
prinsiplərinin ilk əlamətləri Ana mövzusundakı
şeirlərdə boy göstərməyə
başlamışdı. Gənc şairlərin dəstxəttindəki
təzəlik, Vətən ünvanlı bədii
axtarışların mənbəyi də bu mövzudakı
şeirlərlə bağlıdır. Dövrün
bu yöndəki estetik axtarışlarını təsəvvür
etmək və anlamaq nöqteyi-nəzərindən Məmməd
Arazın “Ana torpaq” (1957) şeiri çox səciyyəvidir.
Vətən idealının məzmunu və mahiyyəti bu
şeirdə səmimiyyətlə ifadə olunur:
Ana torpaq,
ana torpaq!
Dilə gəldi sazım yenə.
Qoy
eşqini varaq-varaq
Ürəyimə
yazım yenə...
Gənc şair Vətən şərəfinə yeni
bir nəğmə yazmaq eşqi ilə
alışıb-yanır. Ana yurd eşqini ürəyinə
yazmağı əhd edir. Onun ürəyinə
yazacağı – qəlbinə həkk edəcəyi o nəğmə
yeni və təzə-tər olmalıdır. Elə bu səbəbdən də bu ilahi məskəni
tərənnüm etmək üçün o sonsuz xəyal gərəkliyini
arzulayır. Ana yurd göylərini seyr etmək
üçün qoca qartal qüdrətini diləyir.
Sənin
qoynun bir asiman
Dolanmağa xəyal gərək.
Göylərini
seyrə çıxan
Bir qocaman qartal gərək.
Gənc lirik “mən”i doğulub ilk dəfə ayaq
basdığı torpağa bağlayan sirr və qüdrət
nədir? Bu
sirli sevginin və duyğunun önündə nəyə
görə hər şey bir heçdir, mənasız və dəyərsiz
bir əfsanədir:
Ana torpaq!
Bəs bu ada
Məni çəkən hikmət nədir?
Sanıram
ki, bu dünyada
Sənsiz hər şey əfsanədir.
Müəllifin son dərəcə kəskin qiymətləndirməsinə
və hesab-kitabına görə, doğma torpaqdan uzaqlarda
keçən bir gün – neçə min ilin intizar və
iztirabına bərabərdir. Bu çox gözəl və səmimi
bir mübaliğədir:
Sənsiz
keçən bircə günü
Neçə
min il sanaram mən.
Amma gənc qələm sahibinin aşağıdakı
misralarında başqa bir keyfiyyətdəki bədii təsvir
vasitəsilə üz-üzə gəlirik. Yuxarıdakı
mübaliğənin əksi sayıla biləcək həmin bədii
fiqur – anti-mübaliğə, bizcə, daha tragik-emosional
semantikanın daşıyıcısıdır:
Sənsiz
olsam, göy mülkünü,
Yer şarını danaram mən.
Şair özünün ana torpaq duyğusunun adi
olmadığını, təkrarsızlığını
vurğulamaq istəyir. Düzdür, özünün də adi bir yer oğlu
olduğunu etiraf edir, amma onun sevgisi özgə cürdür,
daha dərindir:
Ana torpaq,
ana torpaq!
Bir
oğluyam doğma yerin,
Arzularım
qucaq-qucaq,
Məhəbbətim
daha dərin...
“Ana torpaq” Məmməd
Arazın fundamental vətəndaşlıq şeirlərindən
biridir. Müəllif burada
özünün və sevgisinin heç kimə bənzəmədiyini
qəti şəkildə söyləməyə cəsarət
edir. O, Ana yurd küləklərini – öz səsi-avazı,
ona məxsus olan rübabı elan edir. Nəğməkar
göy Xəzəri isə öz qəlbinə məhrəm və
sevimli sazı adlandırır.
Ana torpaq,
küləklərin
Rübabımdır, avazımdır.
Bu nəğməkar
göy Xəzərim
Ömrüm boyu bir sazımdır.
“Ana torpaq” şeiri Məmməd Araz “Azərbaycannamə”sinin
dibaçəsidir. Gənc şairin ehtiraslı Vətən
duyğuları bu şeirdən qaynaqlanıb. Sonsuz Vətən xəyalları sanki “Ana torpaq”dan
güc alıb, qanadlanıb. Məmməd
Arazın Araz nəğmələri, Naxçıvanla
bağlı poetik kəşfləri, “Azərbaycan – dünyam
mənim” şedevrinin mayasında məhz “Ana torpaq” dayanır.
“Ana torpaq” müəllifn şəkillənməkdə və
araya-ərsəyə gəlməkdə olan Vətən
konsepsiyasının dəqiq mənəvi-estetik düsturudur:
Ana torpaq,
körpəlikdən
Nəfəs aldım nəfəsinlə.
Ana torpaq,
mən sevirəm,
Hər qışımı, hər yazımı.
“Ana torpaq” şeirində poetik əhval-ruhiyyənin təbii
və konkret ifadəsi diqqəti çəkir. Məsələn,
aşağıdakı mətndə ovqatın son dərəcə
əyani və görümlü ifadəsi qəlbinizi riqqətə
gətirir. Sevgi duyğusunun bu qədər – bundan
artıq yazıya köçməsinə, öz gözlərinizə
inana bilmirsiniz:
Mən
sevirəm Qafqazımı
Südəmər
bir körpə uşaq
Anasını sevən kimi.
Mən
sevirəm Muğanımı
Bala tərlan
yuvasını sevən kimi...
Xalq şairi Məmməd Araz haqqında indiyə qədər
yazılmış tədqiqatlarda şair
yaradıcılığının ana Vətən və ata
yurdla möhkəm bağlılığı haqqında bir
sıra qiymətli fikirlər söylənmişdir. Görkəmli ədəbiyyatşünas
alim, akademik İsa Həbibbəylinin “Xalq şairi Məmməd
Araz” monoqrafiyasında hələ ötən əsrin
doxsanıncı illərində irəli
sürülmüş dəyərli elmi mülahizələr
bu gün də yüksək elmi aktuallığını
nümayiş etdirməkdədir: “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
görkəmli milli şairlərdən biri kimi geniş
şöhrət qazanmış Məmməd Araz ulu babalardan
qoruna-qoruna gəlmiş, həmişə
“çırpısı tətikdə, odunu dəmdə” olan, əli
qabarlı tipik bir Azərbaycanlı ailəsində
böyüyüb tərbiyə almışdır. Onun milli
ruhlu şair-vətəndaş kimi formalaşmasında
“Çadırdaş ətəyi, Nursu bulağı”ndan
başlamış “qaynar bulaqları qanında qaynayan” səfalı
Şahbuz, “ürəyinin bir parçası”
saydığı doğma Naxçıvan, habelə bütün
Azərbaycanı əhatə edən ictimai-coğrafi mühit
və ədəbi iqlim fəal iştirakçı
olmuşdur. Bununla belə, Məmməd
Arazın ata ocağı sözün həqiqi mənasında
bütöv bir xalqı və böyük bir Vətəni təmsil
edən ümumiləşmiş Azərbaycan
ocağıdır. Şair nəsillərdən-nəsillərə
keçib gəlmiş bu tarixi ocağın layiqli varisi,
etibarlı od qoruyanıdır. Xalq
şairinin yaradıcılığında 40 ildən artıq
çağlamaqda davam edən Azərbaycan ruhu, bənzərsiz
Vətən duyğusu və milli ideyalar həqiqi və
geniş mənada öz odunu-qorunu təmiz, müqəddəs
“ata ocağı”ndan – Vətəndən alır”.
Şairin
nəğməkar qəlbi doğma yurd-yuvanı vəsf etməkdən
doymur və nə qədər ilhamla, coşub-daşıb Vətən
şərəfinə təriflər söyləsə də,
ana yurd eşqinin tükənməzliyini, sonsuzluğunu
aydın dərk edir:
Ana yer, sən
sədəfli saz,
Mən nə deyim bu saz haqda.
Sənin
eşqin vəsf olunmaz
Beş
varaqda, on varaqda...
Lirik “mən”in estetik yaddaşında ana yurd şərəfinə
söylənmiş ən füsunkar və cazibədar nəğmələr
sıralanır. Amma onlar gənc lirik “mən”i ruhdan salmır,
qorxutmur. O, Vətənin bundan da çox və
böyük təriflərə layiq olduğunu bütün
varlığı ilə anlayır. Yeni-yeni Vətən
şairlərinin və şeirlərinin doğulmasını
arzulayır:
Ana torpaq,
qüdrətini
Vəsf eləyən şair varmı?
Sənin
dərya şeiriyyətin
Bir ürəyə sığışarmı?
Nəhayət,
Məmm
əd
Araz Vətəni necə sevmək gərəkliyini, başqa
sözlə, hansı dərəcələrdə duymaq və
vəsf etmək zərurətini vurğulayır. Şair ana yurdu tərənnüm etmək
üçün Bülbül olmaq istəyir. Yəni
bülbül gülü sevdiyi tək sevmək istəyir:
Bülbül
olsam, ömrüm boyu,
Bağlarını dolanardım.
Müəllifin seçdiyi və sevdiyi başqa bir məftunluq
və vurğunluq timsalı isə qartal obrazı ilə
bağlıdır. Qartal başı qarlı dağların başına
dolandığı kimi, qartal dağlara
bağlandığı kimi, “mən” də ana torpağa o
cür bağlanmaq gərəkliyini düşünür:
Qartal
olsam, başı qarlı
Dağlarını dolanardım.
Şairin başqa bir seçimi də gözəl və
heyrətamizdir. O küləklər kimi yorulmadan ana yurd
torpaqlarını gəzib-dolanmağı, Vətən
çöllərinin-çəmənlərinin
saçlarını sığallamağı ürəkdən
arzulayır:
Külək
olsam, çöllərinin
Saçlarını darayardım.
Şair Vətən təsəvvürünü
formalaşdırmaq, Vətən duyğusunu oyatmaq və dərinləşdirmək
məqsədi ilə ana yurdun təbii portretini gözlərimiz
önündə canlandırır. Bütün
varlığı ilə Vətənin təbiətini vəsf
və təsvir edir. Yəni, Vətən
havadır – aldığımız nəfəsdir. Vətən payızımız,
qışımız, baharımız, yazımızdır.
Müəllifin ilk baxışda sadə, amma son dərəcə
dərin və geniş istiarəsi həyatiliyi ilə qəlbinizi
ovsunlayır: “Mən sevirəm Qafqazımı Südəmər
bir körpə uşaq Anasını sevən kimi”. Şairin əyaniləşmiş
və təbii təsviri Vətənin izahlı lüğəti, sadə və
dahiyanə Vətən dərsliyi təsiri
bağışlayır: “Mən sevirəm Muğanımı
Bala tərlan yuvasını sevən kimi...”.
Məmməd
Arazın lirik “mən”i cəsarəti, elsevərliyi və fədakarlığı
ilə oxucunu heyrətləndirir:
Günəş
olsam, səndən ayrı
Alışmazdım
bir an belə.
Lirik qəhrəman günəş kimi ana yurdunun hər
qarışını, hər bir guşəsini
işıqlandırmaq istəyir. Bu dərəcədəki
məftunluq daha çox gənc və təbii istedadlara xas bir
keyfiyyətdir. Ana Vətənə vurğunluq, fədailik
və fədakarlıq, onun uğrunda hər şeydən
keçməyə və hətta ölməyə belə hər
an hazır olmaq 60-cı illərdəki gənc
Azərbaycan poeziyasında ən diqqətəşayan və
aparıcı motivlərdən biri idi. Məmməd
Arazın ən istedadlı qələm dostları,
yaşıdları Əli Kərim, Xəlil Rza Ulutürk və
b. məhz bu cür qarşısıalınmaz və yenilməz
duyğularla yaşayırdılar. Vətən və vətəndaş
birliyini, ayrılmazlığını
aşağıdakı misralardan da sərrast və səmimi
ifadə etmək təsəvvürə
sığışmır:
Bir damla
da sayılmazdım
Sənsiz olsam ümman belə.
O illərin
ədəbi gəncliyinin misilsiz fədakarlığını
və sonsuz bir ehtirasla ana torpağın bir parçasına
çevrilmək, Vətənə dönmək və vətənləşmək
duyğusunu isə bu misralar öz bağrında hifz edib
yaşatmaqdadır.
Bulud
olsam, hər düzünə
Bir çoşğun çay bəxş edərdim.
Öz
eşqimi naxış-naxış
Hər daşına, hər qayana nəqş edərdim.
Görkəmli
poeziya tənqidçisi, filologiya elmləri doktoru Vaqif Yusifli
“Məmməd Araz dünyası” kitabında şairin Vətən
sevgisinin və vətənpərvərlik
duyğularının özünəməxsusluğunu və
hədsiz səmimiliyini vurğulayaraq yazırdı: “Vətən
haqqında poeziya yaranandan yüzlərlə, minlərlə
şeirlər yazılıb və nə qədər ki, Vətən
hissi, Vətən sevgisi var, poeziyanın ürəyi olan bu
mövzu da yaşayajaq. Məmməd Arazın da Vətən
haqqında onlarla şeiri var, lakin bu şeirlərsiz də
şairin bütün şeirlərinin demək olar əvvəli
də, axırı da
Vətəndir, Vətən adı çəkdiyi
şeirlərində də belədir, çəkmədiyində
də..”
Məmməd Arazın gənc lirik qəhrəmanı
sadəcə romantik bir qəlb və sevgi sahibi deyil. O, eyni zamanda, Vətənin
taleyi və gələcəyi üçün ciddi
addımlar atmağa hazır olan yenilməz bir igid və
mücahiddir. Düşmənlərə qarşı
barışmaz və amansız bir vətənpərvərdir:
Şimşək
olsam, dar günündə
Enib yerdə çaxardım mən.
Düşmənini
bir andaca
Yandırardım, yaxardım mən.
Aşağıdakı misralarda müəllifin müraciət
etdiyi “şahin” obrazı da ana torpaqlara ünvanlanan bu sevginin
mübariz və döyüşkən keyfiyyətə malik
olduğunu bir daha vurğulayır.
Şahin
olsam, göylərində
Yüz il, min il süzərdim mən.
Ulduzları qanadıma düzərdim mən.
Müəllif öz sənətinin gücü ilə Vətəninə kömək etmək istəyir. Qələmin qüdərti ilə ana Vətəni müdafiə etmək, daha da qüdrətləndirmək, onun ömrünü əbədiyyətə çatdırmaq və qovuşdurmaq istəyir. Məmməd Arazın Vətənə sonsuz məhəbbəti və onun ana torpaqla bağlı böyük poetik arzuları ilk gənclik şeirlərindən birində – “Ana torpaq”da məhz bu cür bədiiləşmişdi:
“Yox, ana yer, qələmin də
Öz gücü var, öz adı var.
Şeirin, sözün şahinləri
Yoran xəyal qanadı var.
Yox-yox, mənim söz tərlanım
Şimşəklərlə ötüşəcək,
Mənim şeir yelkənimə
Dərya gərək, ümman gərək...
Gül-çiçəkli yazım sənsən.
Ömrüm boyu könül səsim,
Bir də könül sazım sənsən.
Ana torpaq, qüdrətini
Vəsf eləyən şair varmı?
Sənin dərya şeiriyyətin
Bir ürəyə sığışarmı?
Kifayət qədər iri həcmli bir şeirin poetik suallarla yekunlaşması çox düşündürücüdür. Gənc şair yeni poetik eranın sübh çağı bu sualları özünə və ədəbi mühitinə ünvanlayırdı. “Ana torpaq, qüdrətini Vəsf eləyən şair varmı?” deyə öz qələm yoldaşlarına üzünü tuturdu. Sanki gənc müəllif bununla biz ana yurddan, ana torpaqdan az yazırıq, demək istəyirdi. Həqiqətən də, bu şeirin yazıldığı çağlarda Azərbaycan haqqında yeni poetik nəslin böyük nəğmələri hələ şair ürəklərində bəslənirdi, doğulmamışdı. Elə Məmməd Arazın Azərbaycanla bağlı bir çox böyük şeirləri də gənc şairin ilhamında, təxəyyülündə nəfəs alırdı, hələ Vətən torpağına enməmişdi.
Yaşar QASIMBƏYLİ
filologiya elmləri üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 4 oktyabr.- S.7.