“İzahlı muğam lüğəti” –
muğam irsinə və terminologiyasına dair yeni layihə
Azərbaycan
xalqının qədim və zəngin mədəniyyət dəyərlərindən
olan muğam sənəti haqqında yeni nəşrlərin
sırasına bu il daha bir maraqlı kitab
da daxil oldu: “İzahlı muğam lüğəti”. Musiqişünas-mütəxəssislər, muğam
tədqiqatçıları, muğamsevərlər, muğam
müəllimləri və muğamı öyrənənlər
üçün nəzərdə tutulan yeni kitab “Apostrof”
çap evində yüksək poliqrafik səviyyədə, nəfis
şəkildə işıq üzü
görmüşdür.
Azərbaycan
Respublkası Təhsil Nazirliyi, Ü.Hacıbəyli adına
Bakı Musiqi Akademiyası və “Musiqi dünyası”
jurnalının birgə layihəsi olan “İzahlı muğam
lüğəti”, eyni zamanda ingilis dilində də tam mətni
əhatə edir: “Explanatary Mugham Dictinary”.
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri, musiqi mədəniyyətinin
inkişafı və təbliğində misilsiz xidmətləri
ilə tariximizdə əbədiləşən ulu öndər
Heydər Əliyevin 90 illiyinə ithaf olunan kitab musiqi icitmaiyyəti
tərəfindən qiymətli yubiley nəşri kimi rəğbətlə
qarşılanmışdır.
Layihənin
rəhbəri – SSRİ və Azərbaycan Respublikasının
Xalq artisti, Ü. Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının rektoru, professor Fərhad Bədəlbəyli,
məsləhətçisi – Xalq artisti, Azərbaycan Milli
Konservatoriyasının rektoru, professor Siyavuş Kərimi,
müəllifi, tərtibçisi və elmi redaktoru Əməkdar
incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
doktoru, Bakı Musiqi Akademiyasının professoru, “Musiqi
dünyası” jurnalının baş redaktoru Tariyel Məmmədovdur.
Layihənin
uğurla həyata keçməsində redaktorlar qrupunun –
Əməkdar incəsənət xadimi, professor Cavanşir
Quliyevin, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktorları Səadət Təhmirazqızı və Ellada
Hüseynovanın, kompüter tərtibçisi Fidan Nəsirovanın,
rəssam Alina Cahangirovanın, dizayner İrina
Tişakovanın, kompüter mühəndisi Sergey Tişakovun,
tərcüməçi Nərmin Əliyevanın əməyini
də xüsusilə qeyd edirik.
Professor
F. Bədəlbəyli “Ön söz”də bu yubiley layihəsi
haqqında yazır: “Ulu öndərimiz öz böyük diqqət
və qayğısını musiqi incəsənətimizdən
də əsirgəməyərək bu sahəyə xüsusi
maraq göstərmişdir. Demək olar ki, ən
görkəmli musiqiçilər onun yaxın və səmimi
dostu idi. Bəlkə də dünyanın elə bir
siyasi xadimi yoxdur ki, o, incəsənət adamları ilə
Heydər Əliyev qədər yaxın ola
bilsin və onun qayğısından bəhrələnməsin.
Bunun başlıca səbəbi ulu öndərin
musiqiyə olan məhəbbəti idi. O, bu məhəbbəti
biz sənətkarlardan da əsirgəməzdi. Dəfələrlə
çıxış etdiyim konsert proqramlarında onun
iştirakını və bizimlə səmimi söhbətlərini
daim xatırlayıram. Biz sənətkarlar
onun tövsiyələrindən çox bəhrələnmişik.
Elə bu layihəni də həmin tövsiyələrdən
biri kimi təqdim edirik. Belə ki, ulu
muğamlarımıza böyük məhəbbət bəsləyən
və bu sərvətin gələcək nəsillərə
layiqincə çatdırılmasına zamin yaradan Heydər
Əliyev azərbaycanlı balaların bu istiqamətdə daha
mükəmməl savadlanmasını daim tövsiyə edirdi.
Əminik ki, hazırladığımız
“İzahlı muğam lüğəti ulu öndərin ruhu
qarşısında bizim mənəvi borcumuzun bir zərrəsidir.”
Professor
Tariyel Məmmədov “Elmi redaktordan” bölümündə
layihənin əsas məqsədini belə
açıqlayır:“Məlumdur ki, hər
bir xalqın mədəniyyətinin inkişaf səviyyəsi
onun tarixinin, soykökünün, mədəni irsinin
qayğıkeşliklə qorunmasıdır. Muğamlarımız
isə bizim və nəinki bizim, dünyanın mənəvi dəyərlər
sisteminin ən nadir incilərindəndir və onun qorunub gələcək
nəsillərə çatdırılması bizim mənəvi
borcumuzdur. Bizim təqdim etdiyimiz növbəti muğam
layihəsinin ali missiyası da məhz
bundan ibarətdir.”
Layihə müəlliflərinin məqsəd və məramına
rəğmən öz tərəfimizdən bir məsələni
qeyd edək.
Belə ki, muğam tarixinə, ifaçılığına,
musiqisinə, forma və məzmununa dair anlayışlar,
terminlər ətrafında mübahisələrin, subyektiv
yozumların, çaşqınlıq yaradan “etimoloji şərhlərin”
bol-bol yaşandığı indiki dövrdə belə ciddi
mütəxəssis işinin ərsəyə gəlməsi
bu qəbildən bəzi mübahisəli məqamlara, diletant
yozumlara da aydınlıq gətirir.
Məlumat üçün oxucuların nəzərinə
çatdırırıq ki, musiqi lüğəti və
muğam terminologiyası sahəsində ilk qiymətli
addım görkəmli bəstəkar, dirijor və
musiqişünas Əfrasiyab Bədəlbəyli tərəfindən
atılmışdır. 1969-cu ildə “Elm” nəşriyyatında işıq
üzü görən “İzahlı monoqrafik musiqi lüğəti”ndə
Ə. Bədəlbəyli muğamlar, şöbə və
guşələr, onların adları, etimologiyası,
ifaçılığı haqqında qiymətli məlumatları
ilə əslində, muğamın nəzəri və praktik
terminologiyasının elmi əsaslarını
yaratmışdır. Bu, XX əsrdə
bütün Yaxın və Orta Şərqdə Şərq
muğam-makam sənətinə dair ilk elmi əsaslı
lüğətdir.
Əfrasiyab Bədəlbəylinin 100 illik yubileyində Fərhad
Bədəlbəylinin rəhbərliyi ilə lüğətin
elektron versiyası hazırlanmış, İnternet saytı
yaradılmışdır. “Musiqi dünyası”
beynəlxalq jurnalının redaksiyası tərəfindən
icra olunan http://lugat.musigi-dunya.az saytı tədqiqatçılar,
müəllim, tələbə və ifaçılar
üçün məlumat və tədris mənbəyidir.
Özünəməxsus anlayış və terminologiya
bazasına malik muğam sənəti haqqında ensiklopedik nəşr
ilk dəfə Heydər Əliyev Fondu tərəfindən həyata
keçirilmişdir. “Muğam Ensiklopediyası”
(http://mugam.musigi-dunya.az) zəngin məlumat tutumuna görə
və muğam terminologiyasının öyrənilməsi
baxımdan çox qiymətli ideya və layihədir.
Bu iki fundamental nəşrin ideyası, məramı,
aktuallığı “İzahlı muğam lüğəti”ndə
davam etdirilmişdir. “Lüğət” həmin nəşrlərdən
bəhrələnməklə yanaşı, bu sahədə
görülən işlərin uğurlu davamı və yeni mərhələsi
kimi həyata keçirilmişdir.
“İzahlı muğam lüğəti” 3 hissədən
ibarətdir.
Birinci hissə muğama aid anlayış və terminləri,
onların izahını əhatə edir. Bu hissədə
anlayış və terminlərin izahı əlifba
sırası ilə tərtib olunmuşdur.
İkinci hissə “Sözlük”dür ki, burada terminlərin
ad və səhifə göstərişi verilmişdir.
Üçüncü hissə “Azərbaycan muğam
kolleksiyası” adlanır. Bu bölümdə
lüğətə daxil edilən 4 ədəd MP3 formatlı
albom-disklərin ayrı-ayrılıqda mündəricatı təqdim
olunmuşdur.
Dörd albom-diskə muğam, zərbi-muğam, şikəstə,
təsnif və xalq mahnılarının onlarla möhtəşəm
ifaları daxildir. Onların əksəriyyətini XX əsrin
əvvəllərinə, ortalarına məxsus valların bərpa
olunmuş səs yazıları təşkil edir. O
cümlədən, “Azərbaycan xanəndələri” adlanan
1-ci, 2-ci albomlar kişi xanəndələrin,
3-cü albom qadın xanəndələrin müşayiətli
səs yazılarından ibarətdir. Dördüncü
alboma isə muğam dəstgahları, zərbi-muğamlar və
şikəstələr daxildir.
Birinci
albomda muğam dinləyicilərinə qüdrətli sənətkarlar
Cabbar Qaryağdıoğlunun, Keçəçi oğlu Məhəmmədin,
İslam Abdullayevin, Məşədi Məhəmməd Fərzəliyevin,
Məcid Behbudovun, Seyid Şuşinskinin, Bülbülün,
Xan Şuşinskinin, Zülfü Adıgözəlovun,
Əbülfət Əliyevin, Yaqub Məmmədovun, Mütəllim
Mütəllimovun, İslam Rzayevin, Arif Babayevin, Mürşüd
Məmmədovun, Vahid Abdullayevin, Qədir Rüstəmovun,
Süleyman Abdullayevin, Səxavət Məmmədovun, Fehruz Məmmədovun,
Zahid Quliyevin, Qaraxan Behbudovun, Sabir Abdullayevin, Mənsur
İbrahimovun ifaları təqdim olunmuşdur. Onlar
B.Mansurov, T.Bakıxanov, Ə.Quliyev, A.Cavanşirov, H.Mirzəliyev,
H.Məmmədov, H.Bayramov, E.Bədəlov, S.İbrahimov,
H.Əliyev, Ə.Dadaşov, A.Abdullayev, N.Əsədullayev,
F.Əliyev, Ə.Vəzirov, Ə.Sədiyev,
S.Mürşüdov, Ə.Zeynalov, İ.Həsənov kimi
görkəmli və istedadlı tar və kamança
ifaçıları, S. Rüstəmovun rəhbərliyi ilə
xalq çalğı alətləri orkestri,
Ə.Bakıxanovun, H. Məmmədovun, Ə.Quliyevin,
Ə.Dadaşovun, B.Salahovun rəhbərliyi ilə xalq
çalğı alətləri ansamblları müşayiət
edirlər.
İkinci
alboma Şəkili Ələsgər, Seyid Mirbabayev,
Hüseynağa Hacıbababəyov, Hacıbaba Hüseynov,
Ağabala Abdullayev, Əlibaba Məmmədov, Qulu Əsgərov,
Əlövsət Sadıxov, Bakir Haşımov, Ramiz
Hacıyev, Eynulla Cəbrayılov, Novruz Feyzullayev, Canəli
Əkbərov, Nəriman Əliyev, Şahmalı Hacıyev,
Teymur Mustafayev, Sabir Mirzəyev, Tələt Qasımov,
Ağaxan Abdullayev, İldırım Həsənov, Alim
Qasımov, Qəzənfər Abbasov, Zabit Nəbizadə, Məmmədbağır
Bağırzadə, Baba Mahmudoğlu, Sabir Novruzov, Razi
Şükürov kimi şöhrətli və sevimli
ustadların ifaları daxil edilmişdir.
Üçüncü
albomda muğamsevərlər görkəmli qadın
müğənnilərin – Yavər Kələntərli, Həqiqət
Rzayeva, Sürəyya Qacar, Sara Qədimova, Şövkət
Ələkbərova, Rübabə Muradova, Fatma Mehrəliyeva,
Gülxar Həsənova, Tükəzban İsmayılova, Zeynəb
Xanlarova, Rəsmiyyə Sadıxova, Nisə Qasımova, Nəzakət
Məmmədova, Səkinə İsmayılova, Qəndab
Quliyeva, Şahnaz Haşımova, Mələkxanım
Əyyubova, Gülyaz Məmmədova, Aygün Bayramova,
Könül Xasiyeva, Nuriyyə Hüseynova, Nəzakət
Teymurova, Zeynəb Behbudova, Bəsti Sevdiyeva və Sevinc
Sarıyevanın ifasını dinləyə bilərlər.
Bu xanəndələr görkəmli tarzən və
kamançaçılar S.İbrahimov, M. Müslümov, V.Məmmədəliyev,
A.Əsədullayev, F.Dadaşov, E.Həşimov və E.Əhmədovun
müşayiətilə, Adil Gərayın, İ. Rzayevin rəhbərliyi
altında xalq çalğı alətləri
ansambllarının, qədim musiqi alətləri
ansamblının, “Göy-Göl” ansamblının
müşayiəti ilə oxuyurlar.
Albom-disklərin məzmunundan da göründüyü
kimi, bu audio vəsaitlər vasitəsilə Azərbaycan
muğam-ifaçılıq sənətinin bütün nəsillərini,
hətta dövrümüzün gənc xanəndə-sazəndələrini
dinləmək mümkündür. Digər tərəfdən,
“Lüğət”də ayrı-ayrı illərdə, dövrlərdə
yaşayan ustad sənətkarların fotoları da yerləşdirilmişdir
ki, bu da muğam ifaçılığı ilə əyani
tanışlıq imkanı yaradır.
“Lüğət”in daha bir dəyəri onun məhz
müasir dərs vəsaiti olmasındadır. Müəllim
və tələbələrin muğama dair bilik və məlumatlarının
artmasında bu lüğət dərs vəsaiti kimi
böyük əhəmiyyət daşıyır.
Son illər ali musiqi məktəblərində muğamşünaslıq ixtisası üzrə magistr təhsilinin verilməsi nəşrin dərs vəsaiti kimi aktuallığını bir daha təsdiq edir. Bu sahədə ixtisaslaşmada xüsusilə klassik və müasir muğam ifalarının dinlənilməsi, ustad ifalara və ifa üslublarına bələdlilik tələb olunur ki, kitaba daxil edilən auido-albomlar da məhz həmin tələbə cavab verirlər.
“İzahlı muğam lüğəti”ndə muğam terminlərinin ilk dəfə ingilis dilində təqdim olunması və izah edilməsi beynəlxalq səviyyədə muğama daim artmaqda olan bədii və elmi maraqlar müstəvisində olduqca gərəkli bir işdir. “Lüğət”in tam mətninin xarici dildə nəşri müasir dünyada muğam mədəniyyətinin, muğam dəyərlərinin, ənənəvi musiqiyə dair elmi biliklərinin təbliğinə, öyrənilməsinə və yayılmasına mühüm təsir göstərəcəkdir.
Azərbaycan muğam incəsənətinə və elminə təkcə respublikamızda deyil, beynəlxalq musiqi ictimaiyyətində yaranan bədii və elmi maraqların məhz Azərbaycan mütəxəssisləri tərəfindən yüksək səviyyədə təmin olunması xüsusi elmi-mədəni mahiyyət kəsb edir. Bu baxımdan, təcrübəli və nüfuzlu mütəxəssislərimizin birgə uğurlu əməyi ilə ərsəyə gələn bu qiymətli layihənin dünya muğamşünaslıq elminin və muğam tədrisinin müasir inkişaf proseslərində olduqca önəmli rol oynayacağını tam əminliklə söyləmək olar.
Ariz ABDULƏLİYEV
Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının dosenti
525-ci qəzet.-
2013.- 5 oktyabr.- S.16.