Bir şair ömrü
Müasir poeziyamızda öz səsi, nəfəsi ilə seçilən bir şairin-Fəxrəddin
Ziyanın 60 yaşı
tamam olur. Bu yazını
qələmə alanda
bir neçə sualla üzləşdim:
Şeir necə doğulur?
Hansı anda, hansı gündə, hansı saatda?
Yaranandan
sonra hər şeir neçə gün, neçə ay, neçə il
və...neçə əsr yaşaya bilir?
Kədərdənmi doğulur, qəmdənmi yoğrulur, sevincdənmi, nəşədənmi dünyaya
gəlir?
Nifrətmi yaradır, sevgimi yaradır onu?
Zaman-zaman bu suallar düşündürüb
şeirsevərləri, poeziya
dünyası ilə nəfəs alanları. Və bu
sualların hər birinin cavabı bəlkə də gün kimi aydın
olduğu halda, çox-çox müşgülə,
açılmazlığa gətirib
çıxarıb.
Qələm ki, bu həyatda tərpənirkən
ilk dəfə,
Sözdən yazdı, diqqətlə baxsan birinci hərfə.
Ulu Nizaminin
kəlamıdır bunlar. Və bu
gün mən-bir Azərbaycan tənqidçisi
və oxucusu məmləkətimizin bir
şairinin işıq
üzü görəcək
növbəti kitabının
səhifələrini çevirib...o
sevinci, o kədəri,
o həyəcanı, o qəzəbi
arayıb axtaranda... o sevincin, o kədərin, o həyəcanın, o qəzəbin
şeirə çevrildiyini
görəndə heyranlığımı
gizlədə bilmirəm.
Şeir dünyası bizim böyük dünyamızın
bir ürəkdə möcüzələr, sehrlər
yaratmasıdır.
Fəxrəddin, şairlik duyğudu,
dərddi,
şeirin gah şirindi, gah acı, sərtdi.
Kim söz bağçasından
bir buta dərdi,
onun misrasından gül iyi gələr.
Fəxrəddin Ziya şeir və şairlik barədə bir neçə şeir yazıb və əlbəttə, 35-40 il yaradıcılıq yolu keçən, poeziya naminə hər cür çətinliyə
dözə bilən bir şairin bu mövzuya müraciət etməsi təbiidir, bu, şair ömrünün,
tərcümeyi-halının özündən gəlir:
Könüllər oxşayar, məclislər
bəzər,
söz-söz, misra-misra
yığılan şeir.
Ana bətnindəki körpəyə
bənzər,
şairin qəlbində
doğulan şeir.
Ürəyi dəyirman daşı
kimidir,
içində söz dəni üyütməlidir.
Şair
də hamilə qadın kimidir,
şeirini qanıyla
böyütməlidir.
“Şairlik” adlı
bu şeirində F.Ziya şeirlə şair arasındakı doğmalığı, əbədi
vəhdəti mənalandırıb. Ola bilsin,
“ən əziz qadından əzizdir ona”, “şairlik şeirə hamiləlikdir”,
“şeirin də anası şairdir”, “ana bətnindəki körpəyə bənzər,
şairin qəlbində
doğulan şeir”, “şeiri hər şairin öz balasıdır”, “şair də hamilə qadın kimidir” kimi misralar, ifadələr kiməsə
xoş gəlməsin,
amma bu bənzətmələr
qəribə səslənsə
də, həqiqəti
ifadə edir, şeirin necə çətin yarandığına
gətirilən misallardır.
Amma təbii
ki, hər yazılan şeir poeziya deyil. Poeziya tamam
ayrı şeydir.
Heyranlıq da tamam ayrı şeydir. Heyranlıq heyrətə çevriləndə
Qeys dönüb Məcnun olur, şeir də çevrilib poeziya olur.
Fəxrəddin Ziyanın şeirlərini
oxuyanda da poeziya havası vurur səni və onun 35-40 illik şairlik yolunda belə heyranlıqlar çox olub.
Fəxrəddinin 35-40 illik şeir yolu əslində, onun ömür yolunun ayrı-ayrı səhifələridir. Ancaq poeziya təkcə bir insanın sevincini ya kədərini
ifadə edib qalsaydı, bununla məhdud bir dairəyə sığışardı.. Poeziya şairin ürəyindəkilərinin
izharıdır ki, hamıya çatmalıdır.
Şair təkcə özünü
ifadə etmir, o, mənim və sənin, minlərlə oxucunun ürəyindəkilərini
də dilə gətirir. Bu mənada
Fəxrəddin Ziya hamımızın şairi
olmağa can atır. Əlbəttə, çox şeirlərində
buna nail olur. Ən əvvəl Vətən məhəbbəti
gəlir:
Xəzan
vaxtı hər yarpağın
bağrı çatlar
tər budağın.
Yazda dirilən torpağın
çəmənindən, çölündən
öp.
Bir sonu var hər
həvəsin,
qərib yerdə
ömür bəsin.
Yurd dediyin müqəddəsin,
Ocağından, külündən öp.
Fəxrəddinin Vətən sevgisi – əbədi duyğusu onun müxtəlif şeirlərində öz
əksini tapır və bunun üzərində
dayansaq, o zaman baxıb görərik ki, hətta içində bircə kəlmə “Vətən”
sözü olmayan şeirdən də Vətən iyisi gəlir. Onun “Xətai işığında”
şeirlər silsiləsi
vaxtilə oxucular tərəfindən rəğbətlə
qarşılandı. “Millət şərqisi” şeirində isə deyir: “Qalx, vətəndaş
millət həmrəy
olmağa, qalx, aldanmış millət, həmrəy olmağa” misraları
isə 90-cı illər
əhval-ruhiyyəsini ifadə
edirdi. Fəxrəddinin
döyüşən əsgərlərimizə
ünvanlanan çoxlu
şeirləri də var və bu
şeirlərin təbliğat
təsiriylə deyil, ürəkdən yazıldığına
heç bir şübhəmiz ola bilməz.
Fəxrəddin Ziya çox həssas şairdir və bu həssaslıq
o dərəcədə güclüdür
ki, şair yaşadığı dövrün,
dolaşdığı, təmasda,
ünsiyyətdə olduğu
mühitin müəyyən
qüsurlarını, insanların
bir-birinə münasibətindəki
mənfilikləri, cəmiyyətdə,
ictimai-siyasi həyatda
yaranan xaosu, hərcmərcliyi çox
əziz sandığı
şeirindən də
gizləyə bilmir. Xüsusilə, keçid dövründəki haqsızlıqlar,
ziddiyyətlər onun
əksər şeirlərinin
mövzusuna çevrilir:
Ömrün dolanbaclarından
keçdik mərhələ-mərhələ.
Bu yolda çox əzablara
Düşdük mərhələ-mərhələ.
Boğulsaq da qəhərindən,
ümid umduq səhərindən.
Dərman
sanıb zəhərindən
içdik mərhələ-mərhələ.
Sözdə nə çox səni sevən,
ya da qurban gedən, Vətən.
Fəqət igidlərə kəfən
biçdik mərhələ-mərhələ.
Fəxrəddin çoxmövzulu şairdir
və onun Vətən sevgisini izhar edən, dövrün ictimai-siyasi hadisələrindən söz
açan, gileylər,
narazılıqlarla dolu
şeirlərindən, sevgi, təbiət, ata qayğısını, arzularını
ifadə edən, cavanlıqdan, qocalıqdan,
ömrün fəsillərindən
danışan şeirlərindən
də misallar gətirə bilərik. Onun sevgi şeirlərindən
birini gözəl müğənni Xumar Qədimova oxuyur:
Fikrim yenə tamam sənin yanında,
uça-uça gələcəyəm,
gəl – desən.
Səndən ayrı bir həsrət var canımda,
yuxuma gir, öləcəyəm, öl
– desən.
Bundan sonra görüşümüz
bir güman,
bizi üzüb yetişəcək dərd
kama.
Mənim
kimi sən də orda ağlama,
göz yaşımı
siləcəyəm, sil
– desən.
Əlbəttə, Fəxrəddin Ziyanın keçdiyi yaradıcılıq
yolunu müəyyən
mərhələlərə bölmək olar, ənənəvi mövzulara
görə bölgülərə
ayırmaq çətin
deyil, bundan başqa onun şeirlərinə forma-sənətkarlıq
baxımından da yanaşa bilərik. Amma bu ənənəvi təhlil
üsulundan sərf-nəzər
edirik. Çünki
onun şeirləri içərisində özünün əliyyül-
əla hesab etdiyi şeirlər olduğu kimi ortababları da var və bunu
özü də gizlətmir. Həyatını,
ömrünü poeziyaya
həsr edən bir şairin yaradıcılığında müəyyən boşluqlar,
lap elə uğursuzluqlar
da ola
bilər, heç bir şair bundan
sığorta edilməmişdir.
Ancaq hansı nəticəyə
gəlirsən gəl,
yenə də belə bir qənaət
hasil olur ki, şair ən
qüvvətli şeirlərində
olduğu kimi ən zəif şeirlərində də
şair olaraq qalır.
O, şeirimizin həm hecasında, həm də sərbəstində
özünü sərbəst
hiss edir. Qoşma, gəraylı, rübai,
bayatı, hecanın müxtəlif şəkilləri
... bunların hər birinə onun şeirlərində nümunələr
var. Ancaq o, forma əsiri
deyil. Forma onun üçün fikri ifadə etməyə bir vasitədir.
F.Ziya qəzəl janrında da qələmini sınayıb. O, qəzələ sevgi-məhəbbət janrı kimi müraciət edir, yəni, onun fikrincə, qəzəldən məqsəd lirik qəhrəmanın-aşiqin öz məhəbbətini, şəxsi, subyektiv duyğularını izhar etməkdir. Bizim fikrimizcə, Fəxrəddinin qəzəlləri bir eşqin tərixini sətir-sətir vərəqləyir, bir tarixdir bu məhəbbət hissləri, duyğuları.
Fəxrəddin Ziyanın bu il 60 yaşı tamam olur. İyirmi ildir onu tanıyıram.
Fəxrəddingil ədəbiyyatda dörd qardaşdırlar.
Böyüyü-Allah rəhmət eləsin-Zülfüqar Qodmanlıydı. Gözəl şair, indi haqq dünyasındadı. Yatdığı, əbədi uyuduğu Masallıda Qodman torpağının bir məzarlıq yerini şeirə çevirdi.
İkincisi – Allah rəhmət eləsin – yazıçı, publisist
Ağəddin Mansurzadə
idi. Sadəliyin, səmimiyyətin təcəssümüydü Ağəddin.
O qədər səmimi
idi ki, XX əsr başa çatsa da, bir düşməni belə yox idi.
Hamının görüşdüyü, bağrına basdığı
bir insan idi.
Üçüncüsü Nurəddindi-Allah
canını sağ eləsin- qardaşlardan çox az
tanıdığım, amma
şeirlərində çox
səmimi, təbii bir insan...
Və dördüncüsü
Fəxrəddin.
Amma bir nəfər də var – Ağəddinin oğlu Orxan Mansurzadə. Şairdir, gözəl şeirləri
var.
Fəxrəddin Ziya ixtisasca həkimdir. Amma poeziyada, ədəbiyyat aləmində şairdir və buna heç şübhə yoxdur ki, o, “gəlmə” deyil, şairliyi də seçməyib, şairlik özü onu seçib. Bu yolda ona uğurlar arzulayıram! Altmış yaşın mübarək, qardaş!
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2013.- 9 oktybar.- S.7.