Rəsul Rza
yaradıcılığı – poeziyanın əbədi
baharı
Müxtəlif dövrlərdə, müxtəlif
zamanlarda dostlarımla
çoxlu ədəbi
mübahisələrdə iştirak
etmişəm. “Filan
şair yaxşıdı,
xəlqidi, filan şair mürəkkəb
yazır başa düşə bilmirik” kimi deyənlər çox olub. Elə buradaca qeyd edim
ki, Cavid Əfəndiyə deyirlər
ki, sən necə yazırsansa biz başa düşmürük.
Cavid Əfəndi isə əhvalını pozmadan çox sakitcə cavab verir: “Mən başlar üçün
yazıram, boşlar üçün yox”. Bu cavab bütün
cavidsevməzlərə, bütün
haqqsevməzlərə haqqın
cavabıdır. Məqsədim
dünya poeziyasında
öz irsi ilə yaddan çıxmayan Azərbaycan
şairi, alovlu tribun, özündən sonra böyük ədəbi məktəb qoymuş ictimai xadim, əbədiyaşar vətəndaşlıq haqqı
olan, hər sözü hər kəlməsi ilə mənəvi mesenatlıq edən Rəzul Rza haqqında söz açmaqdır...
Mən Cəbrayıl
rayonunda doğulmuşam. İndi erməni
işğalında qalan
Cəbrayılın lap mərkəzində,
uca Ziyarət dağından başlanğıc
götürüb, şəhərin
lap mərkəzində üzə
çıxan bir kəhriz vardı. Suyu dupduru göz
yaşı kimi içəndə insana həyat üçün nə varsa verirdi,
adına Çinar kəhrizi deyirdilər. Çünki
düz kəhrizin üstündə yaşı
səkkiz yüz ili haqlamış
bir qocaman çinar vardı. Qollu-budaqlı, ətrafı
açıq olsaydı,
kölgəsində min adam dincələrdi. Mən düşünürdüm ki,
bu çinarı sellər-sular külək
və çovğunlar
sındırıb yıxa
bilməz. Çünki uşaqlıq, gənclik illərimin ən vüqarlı dayağıydı
əyilməz, bu xan çinar. Bu təsəvvürü məndə böyük Xalq şairi Rəsul Rzanın “Çinar” şeiri oyatmışdı. Rəsul
Rzanın “Çinar” şeirini oxuyandan sonra mənə elə gəlirdi ki, Cəbrayılın xan çinarına tay yoxdu,
o Koroğludu, Babəkdi...
hayqırar, bağırar
səsindən, nərəsindən
düşmənlər külli-kuf
olar. Məni bu fikrə kökləyən
böyük şairin
əyilməzlik rəmzi
olan çinara məhəbbətlə yazdığı
sətirlər idi .
Xan çinarım
əyməz məğrur
başını.
Kimsə bilməz Xan çinarın yaşını.
Gecə
qara, durdum, düşündüm bir az,
Dedim nədən ulu çinar yıxılmaz?
Birdən
çinar dilə gəldi, dedi : bax !
Bu torpaqda dərindən kök salaraq,
Hər tərəfə uzatmışam
qolumu,
Övladlarım bürüyür sağ-solumu.
Belə
məğrur dayanmağa
haqlıyam,
Mən kökümlə
bu torpağa bağlıyam.
Mənim
uşaqlıq, gənclik
düşüncələrimdən 25-30 il keçib.
Zaman fikirləri dara çəkib, düşüncələrimiz
özlərimizdən yaş
kimi axıb, kökü ilə torpağa bağlı olan qollu, qanadlı
xan çinarı düşmən mərmisi
parçalayıb, qanına
qəltan edib. Altındakı çağlayıb axan kəhrizin sularına neçə çinar qamətli, çinar qüdrətli şəhidin qanı qarışıb. Bu gün canlara dirilik gətirən çinar kəhrizinin suyu qan rəngində
axır. Böyük şair
Rəsul Rzanın “Çinar” şeiri isə öz hökmündə, öz qüdrətindədir. Parçalanan
Çinar, kökündən
pöhrə verib yenə göylərə baş çəkəcək.
Şübhəsiz, Rəsul Rza böyük sovet şairidir, proletariatın
kükrəyən ilham
mənbəyidir. Onun yaradıcılığının
mənbəyi fəhlə,
kəndli, zəhmətkeş
əməyidir. Sovet quruluşu
dağılıb, fəhlə,
kəndli, zəhmətkeş
sinfi isə dağılmayıb. Onların alın
təri, əl qabarı bu gün də alqışlanmalı, bu gün də qiymətləndirilməlidir. Və bu, poeziyanın əbədi mövzusudur.
Təbiətin ən ecazkar, füsunkar, yaratdıqlarının
içərisində xan
çinarı, palıd
ağacı və insan çox vüqarlıdı. Daha doğrusu insanın
mərdanəliyini, əzəmətini,
onun polad iradəsini xarakterizə edəndə təbiətdə
də bu nişanələri axtarmaq
istəyirsən. O zaman
xan çinar, palıd dəyanəti
gözlərin önünə
gəlir. İnsan yerdə qalanın hamısını qiymətləndirsə,
dəyərləndirsə də,
lakin özü palıd ağacı və xan çinarı
qarşısında heyrətlənir.
Əlbəttə, insan!
Rəsul Rza böyük insan idi, onun
xeyirxahlıqlarını görənlər,
dadanlar bu gün də xatırlayırlar. “Rəsul Rza mənə ev verdirdi; Rəsul
Rza məni işə düzəltdi;
Rəsul Rzanın yanından çıxanda
gülə-gülə çıxdım,
bundan sonra həyatım üzümə
güldü...” – deyənlərin
adını, ünvanını,
lazım gəlsə,
sıralamaq da olar...
Rəsul Rzanı çağdaş
oxuculara təlqin, təqdim etməyə ehtiyac yoxdu, onun böyük insan, döyünən ürək sahibi olduğunu sübut etmək üçün dəlillər gətirməyə
də ehtiyac yoxdu. Bu dəlil onun sözü, həyatı,
yaşam tərzidir...
Mən torpağam, məni atəş yandırmaz;
Tərkibimdə kömürüm var, külüm var.
Mən baharam, çəmən-çəmən
Çiçəyim var, gülüm var.
Mən küləyəm,əsməsəm
Kim bilər ki, mən varam.
Mən buludam, səhraları susuz görüb
Ağlaram ,
Mən ürəyəm,
döyünməsəm ölərəm.
Mən insanam,
Sadə
insan əlinin
yaratdığı nemətlərlə
öyünməsəm,
ölərəm.
... Mən İnsanam,
Vətənim var, elim var.
Ən böyük həqiqəti,
Azadlığı, məhəbbəti, nifrəti
Söyləməyə qadir olan
Dilim var...
Böyük şairdən nümunə
gətirdiyimiz bu misralarda hisslər, duyğular fikir və düşüncələr,
bir-birilə o qədər
qaynayıb–qarışıb ki, onları bir-birindən ayırıb
söz demək, fikri yürütmək müşküldür. Sənətin qüdrəti ilə ecaskar bədii lövhələr yaradan şair burada bir anatomistdir. Onun yazdığı kiçik bir şeirin arxasında özünün də ifadə etdiyi kimi həqiqətən insanı səadətə
qovuşdurmaq yolunda döyünən ürək
dayanır... Zənn edirəm ki,
onun bu sətirlərinə
həm də rəssamlar, heykəltaraşlar
heyrətlənməlidir. O, duyğunun, duyumun şəklini çəkməkdə
necə də mahirdir. Sözümün əvvəlində dediyim kimi Cavidin “başlar
üçün yazıram,
boşlar üçün
yazmıram” ifadəsi
zaman-zaman Rəsul Rza yaradıcılığından
axıb keçir...
Aydındır şeirin dili.
İstəyirsən sevincdən,
İstəyirsən qəmdən yaz.
Bəli, aydındır bu dil.
O qədər aydındır
ki,
Nadan yüz yol oxusun-
Yenə bir şey anlamaz.
Düzü bu sətirləri kağıza köçürənə
qədər elə bilirdim ki, ətrafımızı
bürüyən nadanlar,
qanmazlar ancaq bizim həmdövrümüzdü,
sən demə, Rəsul Rza belələrindən boğaza
yığılıbmış, nadanlar onun da
dövründə meydan
sulayırmış. Hamımız yaxşı bilirik, nadanlıq böyük bəladır. Yeri gəlmişkən
onu da deyək
ki, nadanlığın
gözünə, savadlı
əclaflıq qarışanda
daha böyük təhlükə olur, yer üzünü qana çalxayanlar, halalımızı harama çevirənlər, savadlı
əclaflar – müasir
nadanlardır. Rəsul Rza
yaradıcılığında diqqətimi çəkən
bir məsələ də var. O, istək və arzularını körpə uşaq sadəlöhvlüyü ilə
dilə gətirir, qələmə alır, sözə çevirir.
Əziz oxucular, diqqət edin
... Mən istəyirəm:
Güllər açılsın,
Güllələr açılmasın.
... Mən istəyirəm:
qapılar qapansın
soyuq olanda hava.
Gözlər qapanmasın,
Sözlər qapanmasın.
... hər şey
insana baxsın
İnsan ələ baxmasın.
Şübhəsiz hər bir şairin yaradıcılığı
həm də onun həyatını, müəyyən mənada
həyat tərzini, gündəlik müşahidələrini,
zamanın, çərxi
fələyin şair
dünyasına mənəvi
basqılarını əks
etdirməli olur. Maraqlıdır, Rəsul Rza
həm öz dövrünün, həm
də zəmanəmizin
oğludur. Bu gün onun yaradıcılığında
utanc gətirən heç nə yoxdu, hətta yazdığı, dövlət
mükafatı aldığı
“Lenin” poemasına görə
belə.
Yuxarıda qeyd etmişdim, Rəsul Rza hissin, duyğunun şəklini çəkirdi. Təsadüfi deyil ki, insanı
bütövlükdə ürəyə
bənzədən şair
həm də onun varlığını,
emosiyalarını, duyğu
və düşüncələrini
poetik lövhələrdə
bənzərsiz, təkrarsız
cizgilər yaradırdı.
Onun Xalq rəssamı Mikayıl Abdullayevə ithaf etdiyi “Rəssam
qardaşıma” şeirini
indi yenidən oxuyuram.
Məndə bir can var, səndə bir can,
Mənim
qələmim var, sənin fırçan,
Mənimki sözdür, səninki rəng.
Mən yazım,
qardaş, sən çək.
Mən əlim olmasa da yazaram,
Gözüm olmasa da...
Sən dilin olmasa da
çəkərsən,
Sözün olmasa da.
Ancaq hər ikimiz
Yarada bilmərik ürəksiz
Mənimki sözdür.
Səninki rəng.
Var olsun ürək!
İstər böyük şair ol, istər siyasətçi, istər
rəssam, istər də fəhlə, təki ürəyin olsun, ürəyin olmasa quru bir
odun parçası, daşsan, bitki bitirməz bir gilsən. Ürəyin varsa, vətəndaşsan,
sənətkarsan, insansan
– əsrlərə və
əsrdaşlara örnək
Rəsul Rza kimi!
Fariz ÇOBANOĞLU
525-ci qəzet.- 2013.- 9 oktyabr.- S.7.