Dinlərin tarixi və
mahiyyəti haqqında sanballı nəşr
İDRİS ABBASOVUN “DİN
TƏHLÜKƏDİR, YOXSA CƏMİYYƏT
TƏHLÜKƏLİDİR?” KİTABI
İŞIQ ÜZÜ GÖRÜB
Bu günlərdə filologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent İdris Abbasovun sayca dördüncü –
“Din təhlükədir, yoxsa
cəmiyyət təhlükədədir?”
kitabı işıq üzü görüb. Kitab min illər
boyu bəşəriyyəti
düşündürən fundamental bir mövzuya – dinin cəmiyyətdə rolu məsələsinə
həsr edilib. Bu
çətin, mürəkkəb
problemin öhdəsindən
gəlmək üçün
müəllifin həm
ciddi nəzəri-elmi
bazası, həm də praktiki təcrübəsi var: o, Bakı Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq
fakültəsinin Ərəb
filologiyası şöbəsini
fərqlənmə ilə
başa vurub. Dünyanın mötəbər
elm ocaqlarından sayılan
“Əl-Əzhər” Universiteti
nəzdində ərəb
dili və İslam elmləri üzrə beynəlxalq elmi kursu bitirib,
Qahirə Universiteti Mərkəzində Ərəb
dili və İslam mədəniyyəti
üzrə Treyninq Proqramının uğurlu
iştirakçısı olub.
Üst-üstə on beş ildən artıq elmi-pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olan İ.Abbasov on ildən artıq Naxçıvan Muxtar Respublikasının Dini Qurumlarla İş üzrə İdarəsinin
rəhbəri vəzifəsində
çalışıb. Bu müddət ərzində
dini məsələlərlə
bağlı mətbuatda
müntəzəm çıxış
edib. Naxçıvan Dövlət Televiziyasında
“Tanrı yolu, haqq yolu” və
“İslam olduğu kimi” proqramlarının aparıcısı olub.
Vaxtaşırı beynəlxalq konfranslarda
iştirak edib, o cümlədən Avrasiya İslam Şurası Təşkilatının altıncı
və yeddinci konfranslarında məruzələrlə
çıxış edib,
xarici mətbuata və telekanallara müsahibələr verib.
Onun “Dini-elmi-əxlaqi söhbətlər”
adlı kitabı işıq üzü görüb”.
Kitaba önsöz yazmış tənqidçi Əsəd
Cahangir bu əsəri İdris Abbasovun çoxillik elmi və praktik
fəaliyyətinin məntiqi
yekunu kimi dəyərləndirib: “Texnogen
sivilizasiya üçün
səciyyəvi olan mənəvi-əxlaqi deqradasiyaya
qarşı çoxəsrlik
dini ideallar mövqeyindən çıxış
edən müəllif
zəngin dini-elmi-fəlsəfi
mənbələrə istinadən
dini inancın mahiyyəti, ayrı-ayrı
dinlərin tarixi, dinlərin təsnifatı,
çoxsaylı məzhəb
və təriqətlər
haqqında zəngin məlumat verir. Dini inanc kimi
həssas bir mövzudan bəhs edən müəllifin məsələyə yanaşmasında
iki cəhət diqqəti cəlb edir: birincisi, hər hansı konkret dini inanc
mövqeyinin fövqünə
qalxaraq fərqli dinlərə tolerant münasibət
bəsləmək. İkincisi, polemikalardan
yan keçərək
yalnız faktların dili ilə danışmaq
və nəticəni oxucunun öz öhdəsinə buraxmaq.
Sadə, aydın bir dildə, elmi üslubda yazılmış
bu kitabın sivilizasiya və mədəniyyətlərin toqquşduğu
çağdaş dünyada
oxucunu həm etik-mənəvi, həm də intellektual cəhətdən zənginləşdirəcəyi,
ona dini inanc kimi ciddi
və həyati bir məsələdə düzgün seçim etməkdə kömək
edəcəyi şübhəsizdir”.
Müəllif İ.Abbasov özü
isə kitabda vurğulayır: “Yadda saxlamaq lazımdır ki, dindar olmaq
tərki-dünya olmaq
demək deyildir. Cəmiyyətin rifah və rahatlığı üçün
liberal baxış tərəfdarı
olarkən dinamikliyi və funksionallığı
itirməmək lazımdır.
Azad düşüncəyə
sahib olmaqla konkret bir günaha batmamaq üçün vicdanlı yanaşma ortya qoyulmalıdır.
Laqeyd, məsuliyyətsiz həyat
tərzi qəbuledilməzdir.
Nəcib
insan olub qərarsız olmaq olmaz, qərarlı olub mövhumatçı olmaq qəbuledilməzdir.
Sərbəst düşüncəli insan olmaq xoş
qarşılanır, fəqət
sərbəst düşüncəli
olub qeyri-ciddi olmaq xoş deyildir. Xeyirxah adamın lovğa
olması əxlaqla uzlaşmır. Bəşəri qərarsızlıq daimi stabilliyə zəmanət
vermir. Bir kəsin azadlığı
başqalarına ziyan
verməməlidir və
bir şəxsin varlanması başqalarının
həyat şansına
qənim kəsilməməlidir.
Beləliklə, bütün bəşəriyyət
ləyaqətli və
nizamlı cəmiyyətdə
yaşamaq arzusundadır.
Bir sıra müasir müəlliflər
hələ də ateizmi canlı tutaraq dini inancları
ittiham edir, dini bütün şər işlərin mənbəyi, nağıl,
əfsanə, təmas
etdiyi hər şeyi zəhərləyən,
istər fundamentalist, istərsə
də liberalist səviyyələrdə
cəmiyyət üçün
təhlükəli hesab
edirlər. Bu qəlibdən olan alimlər marksizmə və Darvinin insanın meymundan əmələ gəlməsi
ilə bağlı təkamül nəzəriyyəsinə
səcdə edərək
dinə mif, magiya və ya primitiv təfəkkürün
qalıqları kimi baxmaqdadırlar. Amma bütün
bunları deyərkən
onlar elmi faktlara istinad etmədiklərindən gətirdikləri
arqumentlər özünü
doğrultmur. Britaniyalı filosof və ilahiyyatçı alim Keys
Vardın fikrincə, bizim Allah haqqında düşüncələrimiz xarici
aləmdə dərk edilmiş bir obyekt yox, bəlli
bir təsəvvürün
təzahürüdür. Bəşər təsəvvürü məhdud xarakter daşıyır. Məsələn, riyaziyyatçılar riyaziyyatı
icad etmələrinə
inanmırlar. Onlar mümkün
qədər öz kreativ təxəyyüllərini
tətbiq etməklə
obyektiv həqiqətlər
təmayülünü kəşf
etdiklərini qəbul
edirlər. Bu minvalla da dindar
insanlar heç də qeyri-adi reallığı kəşf
etdiklərini sanmırlar,
fəqət öz inanc və təcrübələri
əsasında axtarır,
kəşf edir və onunla təmas qururlar”.
Şübhəsiz ki, dini mətnlərdən
sui-istifadə etmə
hallarına tez-tez rast gəlinir. Bu cür
yanaşanlar yüksək
bəşəri ideyaları
– Allah sevgisini, mərhəməti,
şəfqəti, qarşılıqlı
yardımlaşmanı, birlik
və bərabərliyi,
sosial ədaləti və s. – təbliğ edən maddələri, surə və ayələri bir tərəfə qoyub, ayrı-ayrı ayələri
kontekstdən kənara
çıxaraq tarixi mənası olmayan, yaxud interpretasiyanın ümumi ənənələrinə
riayət etmədən
tətbiq etməyə
çalışırlar. Ekstremistlər öz fanatizmlərinə haqq qazandırmaq üçün həqiqətin
açarı olan kompleks yanaşmadan boyun qaçıraraq müqəddəs kitablardan
əxz etdikləri ayələrə kontekstdən
kənar yanaşırlar.
Halbuki tolerantlıq, sülh, sevgi, qarşılıqlı
hörmət və ehtiram, təvazökarlıq,
mərhəmət və
anlaşmaya dəvət
edən ilahi dinlərin və səmavi kitabların mahiyyətinə göz yumurlar. Qəribə olsa da, günümüzün müasir
ateistləri dini gözdən salmaqla faktiki olaraq fanatiklərə yardım
edirlər”.
Alim qeyd edir ki,
dinin zərərli olub-olmamasına gəlincə,
unutmamaq lazımdır
ki, təkcə dini inanclardan deyil, ümumiyyətlə,
bütün inanclardan
potensial şəkildə
sui-istifadə edilə
bilər, yəni az qala bütün
bəşəri inanclar
və institutlar nifrət və ədalətsizliklər naminə
pis məqsədlər
üçün səfərbər
edilə bilər: “Zərərli dini inancların və zərərli qeyri-dini inancların olduğu məlumdur. İnancları zərərli edən
din yox, nifrət, cahillik, tamahkarlıq, güc və səlahiyyət arzusu, başqalarına qarşı
etinasızlıqdır. Din dözümsüzlüyü təbliğ
etmir, əksinə, dözümsüzlük özünün
real səbəblərini ört-basdır
etmək və ona saxta “əxlaqi”
don geyindirmək üçün
dindən istifadə edir”.
Kitabın müəllifi bu
qənaətə gəlir:
“Beləliklə, insan
fitrətinin ayrılmaz
hissəsi olan, birbaşa qəlblərə
xitab edən və yüksək bəşəri idealların
carçısı olan
din mənəvi saflıq,
ucalıq, kamillik rəmzi kimi cəmiyyətin
mövcud olma şərtidir. Deməli, din təhlükə deyildir, əksinə, dinsiz və ya dindən sui-istifadə edən cəmiyyətlər potensial
təhlükə altındadır”.
Kitabdakı materiallar 14 bölümdə
təqdim olunub. İlk bölümdə
dinlərin təsnifi yer alıb. Sonrakı bölmələrdə din elmləri,
ibtidai qəbilə, milli və ilahi
dinlər mövzuları
geniş tədqiq olunub.
Nəşrdə həmçinin yəhudilik
və xristianlığın
tarixi, məzhəbləri,
xristianlığın başqa
dinlərə münasibəti
məsələləri öz
əksini tapıb.
İslam dini ilə bağlı
da geniş araşdırma materialları
oxuculara təqdim edilib. Kitabda İslam məzhəbləri- xaricilik,
şiəlik, ismaililik,
zeydilik, mötəzililik
, dürzilik və sair, eləcə də islam təriqətləri
cüneydilik, qadirilik,
bektaşilik, ələvilik,
mövləvilik, nəqşibəndilik,
xəlvətilik, bayramilik,
hürufilik, qızılbaşlıq
haqqında maraqlı məlumat və faktlar yer alıb.
On üçüncü bölümdə
isə islam
dünyasında bəzi
dini-siyasi və sinkretik cərəyanlar – vəhhabilik, babilik və bəhailik və sair mövzular
dərindən işlənib.
Müəllif həmçinin kitabda bəzi dini-elmi istilahların şərhini
də verib.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2013.- 9 oktybar.- S.6.