“Şah Qacar”
Yeni teatr mövsümündə Akademik Milli Dram
Teatrının Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin sifarişi ilə
hazırladığı tamaşa belə adlanır. Müasir
dünyada informasiya texnologiyalarının şüurlara hakim
kəsildiyi bir dövrdə tamaşanın bu qədər
seyirci cəlb etməsi xoş olduğu qədər də bizi
heyrətləndirdi. Doğurdanmı bu
gün vətənimiz Azərbaycanda elitar teatralların
sayı çoxalıb, yoxsa, teatra bu axının,
anşlaqın başqa bir səbəbi var?!
Teatr üçbucağı deyilən bir məhfum var.
Tamaşaçı teatra ya dramaturji materiala (dramaturqa
simpatiya), ya quruluşçu rejissorun təxəyyül məhsulunun
zənginliyinə (rejissora etimad), ya da baş rol
ifaçısı olub, olmasa belə, hansısa aktyorun məharətinə
(sənətinə heyranlığa) görə gəlirlər.
Bu iki hissəli faciənin sonunda bu tamaşada hər
üç faktorun başlıca rol oynadığı qənaətinə
gəldik.
Bu üçbucağa xronoloji ardıcıllıqla
yanaşanda ilk növbədə dramaturji materialdan başlamaq
lazımdır.
Dramaturq Əli Əmirli Azərbaycan teatr aləmində
tanınmış simalardandır. Müəllifin indiyədək
səhnə mücəssəməsi tapmış dram əsərləri
geniş tamaşaçı auditoriyası toplayıb.
Keşməkeşli və ziddiyyətlə zəngin olan
tariximizin yaxın keçmişindən bəhs edən bu əsər
həm milli – etnik dəyərlərimizə, həm
etnoqrafiyamıza, həm də etnik xüsusiyyətlərimizə
diqqət çəkmək, dünyada gedən total
qloballaşmanın yaratdığı problemlərin gündəmə
gəldiyi bir dövrdə çox aktual və vacibdir. Bu günümüzün də
ən xoşagəlməz xüsusiyyətlərindən olan
paxıllıq, dözümsüzlük, xudbinlik kimi məziyyətlər
insanın ən böyük qəbahətlərinin get – gedə
çoxalmasına, sonda isə faciəsinə səbəb
olur. Məncə əsərin əsas qayəsini
bu problemlərin gündəmə gətirilməsi təşkil
edir.
Ağa Məhəmməd Şah Qacarın
bioqrafiyası, tarixi zəfərləri, əhəmiyyətli
işləri, faciəvi taleyi və süqutu bir çox tarixi
mənbələrdə, eləcə də, fransız
yazıçısı – tarixşünası Jan Gevrin “Xacə
Şah” adlı tarixi romanında öz əksini tapıb. Dramaturq
Əli Əmirlinin bu ibrətamiz tarixi dönəmə yenidən
diqqət çəkməsi torpaqlarımızın bir
qisminin düşmən işğalına məruz
qaldığı, ölkəmizin yenidən öz müstəqilliyini
əldə etdiyi bir vaxta təsadüf edir. Mövzunun aktuallığı, tarixi
keçmişimizə ekskurs bu tamaşanın cəzbedici
xüsusiyyətlərindəndir.
Teatr üçbucağının ikinci qütbündə
rejissor durur. Tamaşanın müəllifi, quruluşçu
rejissoru, eləcə də rəssamı, Xalq artisti Azərbaycan
Teatr Xadimləri İttifaqının sədri Azər Paşa
Nemətovdur. Səhnə quruluşunun
lakonik həlli tamaşanı daha baxımlı, daha cəzbedici
edir. Səhnədə görsənən hər
şey – seçilmiş məkan, dekorasiya, rekvizit və
bufatoriya hamısı yerli – yerindədir. Xüsusilə
də aktyorların geyimləri (kostyumlar) həm tarixi
etnoqrafik, həm də bədii estetik baxımdan öz mükəmməlliyi ilə
seçilir. Tamaşanın ilk hissəsində
şah sarayını əks etdirən dekorasiya, ikinci hissədə
çox asanlıqla döyüş meydanındakı sərkərdə
çadırına çevrilir. Sözsüz
ki, bu tamaşa müəllifi Azər Paşa Nemətovun
istedadlı rəssam təxəyyülünün
yaradıcı təzahürüdür. Teatrallara
yaxşı məlumdur ki, tamaşa bir oyundur. Bu oyunun qurucusunun məharəti ondadır ki, oyunun əvvəlindən
sonunadək seyrçini öz əfsununa sala bilsin,
tamaşaçı axırda anlasın ki, artıq olan – olub,
oyun bitib. Bu, tamaşanı araya – ərsəyə
gətirənlərin danılmaz nailiyyətidir. Tamaşaya baxarkən əmin olduq ki, bu maraqlı,
maraqlı olduğu qədər də cəzbedici səhnə
əsəri mədəniyyət tariximizdə bir hadisə kimi
yadda qalacaq. Özündə tarixi mövzunu ehtiva edən
bu quruluşda klassisizmin üç vəhdət qanununun
elementləri də öz əksini tapıb: Zaman – Məkan – Hərəkət.
Tamaşanın quruluşçu rejissoru və rəssamı
Azər Paşa Nemətov hadisələrin nə zaman, harada və
necə cərəyan etməsi həllini çox ustalıqla
yozub. Tamaşa müəllifinin digər uğuru da
“Şah Qacar” ömrünün üç dövrünə
lirik – romantik şəkildə diqqət çəkməsidir.
Uşaq Qacar necə idi, yeniyetmə Qacar necə, ahıl,
qaniçən, qardaşına belə qıyan tiran Qacar necə?! Tamaşada bu
üç faktoru bir araya gətirən müəllif,
tamaşaçını agah edir ki, uşaqlıqda hər kəs
təmiz, saf, günahsız olur. Yeniyetməlikdə
qəza törədib, suç işlədib, cəza çəkə
bilir. Ancaq yetkinlik yaşına çatmış insanın törətdiyi
cinayət də böyük olur – aldığı cəza da,
üzləşdiyi fəlakət də, faciə də ...
Bu üçlü paralel tamaşanın leytmotivini, ana xəttini
təşkil edir. Uşaq Qacar pak, ülvi bir istəklə
qonşu qıza aşiq olur, yeniyetmə Qacar adət – ənənələrimizə
xilaf çıxaraq, sevgilisinə xəyanət, təcavüz
edir. Nəticədə qızın
qardaşları tərəfindən axtalanaraq cəzalandırılır.
İçində insanlara, insanlığa qarşı baş
qaldıran kin-küdurət artaraq onu bir tirana,
qaniçənə çevirir. Tamaşanın
finalında öz əməllərinin qurbanı kimi o, faciəli
sonuna qovuşur.
Bütün cərəyan edən hadisələr
tamaşanın ilk səhnəsindən son anınadək
tanınmış bəstəkar, Azərbaycanın Xalq artisti
Səyavuş Kəriminin ecazkar musiqi yozumu ilə vəhdət
təşkil edir.
Teatr üçbucağının sonuncu,
üçüncü qütbündə aktyor durur. Əgər bu
üçbucağa XX əsr Azərbaycan teatr kontekstində
yanaşsaq görərik ki, bir vaxtlar Mirzə Cəlilin,
Hüseyn Cavidin, Cəfər Cabbarlının dram əsərlərinə
tamaşa etməyə gələn tamaşaçılar
sonralar Adil İsgəndərovun, Tofiq Kazımovun və
adlarını çəkmədiyimiz neçə – neçə
tanınmış rejissorların quruluş verdiyi, Nəsibə
Zeynalova, Hacıbaba Bağırov, Yaşar Nuri və
adlarını çəkmədiyimiz onlarla virtouz aktyorun və
aktrisanın ifa etdikləri rollara görə
teatrlarımıza axın edərdi.
Azər Paşa Nemətovun quruluş verdiyi “Şah Qacar”
tamaşasındakı obrazların ifasına gəlincə, həvəskar
ifaçıların da, peşəkarların da aktyor oyunu
öz nizamında, yerli – yerindədir. Ağa Məhəmməd
Şah Qacar rolunun ifaçısı Azərbaycanın Xalq
artisti və Dövlət mükafatı laureatı Fuad
Poladovun ifasına ayrıca diqqət çəkəcəyimiz
üçün ilk öncə digər rolların
ifaçılarından söhbət açacaq.
“Şah Qacarın” anası Ceyran xanım obrazının
ifaçısı – Xalq artisti Laləzar Mustafayeva öz məharəti
ilə bir sifətdə iki sima yaradıb. O, bir tərəfdən
tamaşaçı rəğbəti qazanan, şir ürəkli,
cəngavər oğullar böyütmüş, at belində
qılınc çalıb, şücaət göstərmiş
bir Azərbaycan qadını obrazı ilə yanaşı,
hakimiyyət hərisi olan, bu yolda övladlarını biri –
birinə qırdırmağa belə qadir olan dişi canavar
obrazı da yaradıb. Bu rolu ilə hörmətli
aktrisamız Azərbaycan teatr səhnəsində
yaratdığı rəngarəng obrazlar qalereyasında yeni səhifə
açıb.
Bu səhnə əsərində tələbəlik
dostlarım, Azərbaycanın Əməkdar artistləri Sabir
Məmmədov – (Sadıq Xan) və Məmməd Səfa – (Kərim
Xan Zənd) ifa etdikləri obrazları çox böyük
ustalıqla tamaşaçıya çatdırırlar. Əməkdar
artist Anar Heybətov da Cəfərqulu Xan obrazını məharətlə
ifa edir.
Xəbisliyin,
hərisliyin, xudbinliyin, etibarsızlığın və
satqınçılığın müxtəlif
çalarlarını öz ifaları ilə əks etdirməyin
öhdəsindən layiqincə gələn aktyorlar: – Əməkdar
artist Mətləb Abdullayev (Məhəmməd Əli Xan Bəylərbəyi),
Əməkdar artist Kazım Abdullayev (Əli Xan Cocuq), Əməkdar
artist Elşən Rüstəmov (Əli Xan Sambatai) və Elnar
Qarayev (Məhəmməd Vəli Xan) kimi qiyamçı
kvartetin xarakterik xüsusiyyətlərini
tamaşaçıya tam dolğunluğuyla çatdırırlar.
Məkrli vəzir Şeyx Cəfər Tonkabuni –
obrazına maraqlı ştrixlər tapan Əməkdar artist
Vidadi Həsənov bu rolu ilə öz teatr və kino qəhrəmanları
qalereyasını daha da zənginləşdirib.
Bu tamaşada Axund Hacı Babək rolunu ifa etməklə
Əməkdar artist Ayşad Məmmədov öz
yaradıcılıq palitrasının rəngarəng, bənzərsiz
olduğunu bir daha isbatladı.
Ağa Məhəmməd
Şah Qacarın uşaqlıq dövrünü canlandıran
Oğlan – Canəli Canəliyev, Qız – Samirə Xanlarova,
Yeniyetmə oğlan – Adil Dəmirov, Yeniyetmə qız – Fəridə
Əliyeva öz səhnə mədəniyyətləri və
aktyorluq məharətləri ilə öz peşəkar həmkarlarından
fərqlənmirdilər. Sanki onlar da xüsusi
aktyorluq məktəbi keçmişdilər.
Milli Teatr
tariximizdə əlamətdar hadisə kimi yaddaşlarda
yaşayacaq bu baxımlı tamaşanın
möhürünü öz virtouz ifaçılıq məharəti
ilə Şah Qacar obrazının yaradıcısı Fuad Poladov
vurub. O, öz qəhrəmanının həyat eşqini, qəlb
çırpıntılarını, ruhi sarsıntılarını
elə ustalıqla açır ki, heyrət etməyə
bilmirsən. O, anası Ceyran xanımla
görüşdüyü hər səhnədə gah yenicə
şöhrətə yetmiş hərdəmxəyal bir
şaha, gah da ana nəvazişinə, adi bir insani
qayğıya möhtac olan bir biçarə körpəyə
çevrilir. O, həyatda çox şeyə nail olan, ancaq
sevgiyə həsrət qalan bir insanın nəinki ölkələri,
elləri viran qoymağa hətta, öz doğmalarına,
yaxınlarına belə qəsd etməyə qadir olduğunu
elə incə ştrixlərlə əks etdirir ki, heyran
qalmaya bilmirsən. Ağa Məhəmməd
Şah Qacarın çox mürəkkəb olduğu qədər
də sadə, keşməkeşlərlə zəngin olan həyatını
iki saatdan bir qədər çox çəkən tamaşa əndazəsində
məharətlə cilalayır. Budur aktyor
ifasının əlçatmaz, ünyetməz zirvəsi.
Belə yüksəklikləri fəth etmək hər
aktyora nəsib olmur. Fuad Poladov
dühasının və yaradıcılığının
incəliklərinə vaqif olmaq üçün gərək
onun oynadığı tamaşalardakı, filmlərdəki
rollarını dəfələrlə seyr edəsən.
Teatr üçbucağının bu əsas
qütbü həm müəllif ideyalarını, həm
rejissor yozumunu, həm də aktyorluq məharətini
özündə ehtiva edir.
Sözsüz ki, hər bir teatr tamaşası haqqında
son söz, son mühakimə tamaşaçınındır. Belə
tamaşa isə hər vaxt araya – ərsəyə gəlmir.
Əhsən onun yaradıcılarına.
Saleh Salahzadə
Teatrşünas
525-ci qəzet.-
2013.- 12 oktybar.- S.15.