Cinayət və cəza, yaxud “ikinci
çubuq”
Məsələ
tam aydın olmasa da, məşhur romanın adını
daşıyan bu başlıqda “dırnaq”ların
qoyulmaması başqa bir ehtimalı xatırladır: İnsan
nə üçün cinayətə bilərəkdən əl
atmalıdır və bunun qanuni nəticəsi olaraq cəzasını
almalıdır? Əslində hər iki
bir-birinin ziddinə duran və bir-birini tamamlayan
anlayışlar insan xilqətinə məxsus deyilmi? İnsanın davranış psixologiyasındakı fəsadlar
doğrudanmı anadangəlmədir, təmiz, möcüzəli
ana bətninin günahıdır, yoxsa cəmiyyətin
aşıladığı fəsadlardan irəli gəlir?
Hər bir fərd psixoloqdur, amma bunun peşəkarlığı
və qeyriliyi var; birinci elmlə məşğuldur,
axtarır, tapır və yazır. Digəri
kortəbii müşahidə aparır, yaxşını və
pisi görür, gücsüzlüyünü duyub
çiynini çəkir. Və
özünü təhlil edir. Bəs
“birincilər” nə edir, nəyi görür, nəyi
yazır? Bax, bu “nəyi yazır” sualı məni həmişə
düşündürür – əlbəttə, Azərbaycan
mühitində!
Hələlik
dahi F.M.Dostoyevskidən uzaqlaşmaq istəmirəm: hər
halda Zamanında “Cinayət və cəza”nı
qələmə alıb, insana xas qəribəlikləri təsvir
edib, lakin özünü psixoloq saymamışdır və
bunu rəsmi yazmışdır. Və o, müasir
dövrün (yaşadığı illər kəsiyini nəzərdə
tutmuşdur) psixologiyasına: həm elmdə, həm bədii ədəbiyyatda,
həm də məhkəmə praktikasında psixologiyaya mənfi
münasibətini gizlətməmişdir – dahilik budur – cəsarətlilik
buradan başlayır. Yazıçı bu
psixologiyada İnsan qəlbinin, ruhunun onu alçaldan, onun
azadlığını, bitməzliyini, təsvirin
mühüm predmeti olan xüsusi qeyri-müəyyənliyi, “həlledilməz”liyi
nəzərə almayan əşyalaşdırmanı
görürdü. Ədib onu da
görürdü ki, insan daima son qərarın astanasında,
varlığının böhranlı məqamlarında
hansı qərara gələcəyini düşünmək
istəmir. O vaxt qərara gəlir – artıq hər
şey qurtarmışdır – bitmişdir.
Yazıçı mexaniki psixologiyanı, eyni zamanda təbiilik
və fayda anlayışlarına söykənən praqmatik xəttini,
o cümlədən, onun psixologiyanı fiziologiyaya gətirib
çıxaran xəttini kəskin tənqid edirdi. Hətta o, belə
bir psixologiyanı əsərlərində gülünc hədəfinə
çevirirdi.
Pedaqoqlar psixoloq deyillər, amma onların nəticələrini
məmnunluqla qarşılayırlar. Psixoloqlar pedaqoq olmaq
fikrinə düşmürlər, amma hər iki elm sahibləri
“yola” gedirlər və bir-birilərinə həsəd
aparmırlar. Amma cəmiyyətin sağlam
nəsil yetişdirməsində psixologiya və
pedaqogikanın aparıcıları cavabdehlik
daşıyırlar.
Mənim səmimi və ehtiyaclı gileyim
çağdaş psixoloqlaradır, aşağı dərəcəsi
– dosentlərdir, yuxarısı professorlardır və
sırasında Milli Elmlər Akademiyasının müxbir
üzvü də vardır. Bəs nə
üçün əlimizdən getməkdə olan xeyli sayda –
yüzlərlə, minlərlə gənc (və yeniyetmə)
hələ şagird ikən narkomaniyaya, içkiyə,
intihara, qətlə yol verir, aludə olur?! Nədir ciddi, siyasi-sosial əhəmiyyətli bu fəsadların
səbəbləri?! Təkcə
qanunlarımızdakı bir sıra “boşluqlarmı”, qanun və
qaydaların ilkin olaraq müstəntiqlərin, sonra xalq məhkəmələrin
ədalətsiz münasibətlərimi? Bəlkə
təhsilimizdəki “intiqrasiya” fenomeninin hələ bədəncə,
ruhca bərkiməmiş, beyin yükünün yetkinləşməməsimi,
dərsdə müəllimin tərbiyəvi söhbət
aparmaq imkanından tamamilə məhrumluğumu? Bəlkə hələ də yoxsulluq, işsizlik
girdabında vurnuxan ailələrin
köçkünlüyü, evsizliyi, övladlarının
üzünə şax baxmaq imkansızlığımı?
Hansı ki, bu sağlam uşaqlar ifrat zənginlərin
yanında – eyni məktəbdə, sinifdə özlərini
miskin hesab etmələrimi? Və başqa
“suallar” da yox deyil.
Fikrimcə, yüksək əxlaqlı, intellektli
sağlam (fiziki mənada) nəslin yetişməsində ilk məsul
amil uşaqların hələ məktəbə ayaq
açmasına qədər fəaliyyətə – tədqiqat
işinə başlamaq lazımdır. Sonra gecdir və
fəlakətin yolu görünür. Bu elmi missiya
psixoloqların vəzifə – ixtisas – elmi borcudur: “triada”! Bunun öhdəsindən gəlirlərmi?
Görəsən Azərbaycanda neçə sayda
psixologiya üzrə elmlər namizədi, elmlər doktoru,
professor fəaliyyət göstərir? Təəssüf
ki, mənə məlum deyil. Bizdə o dərəcəyə
çatıb – psixoloq alimlər də istisnna deyil –
dissertasiyanı yazırlar ki, “alim” çağırsınlar
onları, vəzifə tutsunlar, uzağı müxbir
üzvü, akademik səviyyəsinə əlləri
çatsın. Yenə Lev Tolstoy, yenə bu müdrik
insan demişdir: “Alimliyə bir tac kimi baxma ki, bununla
öyünəsən; bir inək kimi də baxma ki, onu
sağasan”. Kəskin səslənsə də həqiqətdir
– həqiqətsə acı dadır.
Daha bir
hal adətə-vərdişə çevrilib:
psixoloqlarımız girişiblər monoqrafiyalar, dərsliklər
yazmağa – məqalələr demirəm – ömürlərində
bu qədər məktub belə yazmayıblar. Belə dırnaqarası
psixoloqlardan tanıdıqlarım da az
deyil. Soruşuram: ayağınız tədqiqat
laboratoriyasına dəymir, heç bir təbii müşahidə
də onun kimi: məktəblərdə eksperiment
aparılmır, bir insanın hətta xarakterilə: mənfi və
müsbət xüsusiyyətlərilə yaxından maraqlanmır,
hətta Z.Freydi, P.Piajeni, Q.Lebonu, P.Ferrisi... mənimsəməmişsə,
necə 400-500 səhifəlik kitablar yazır, dərslik tərtib
edir. Unutmayaq ki, insan (uşaq, yeniyetmə, gənc
də) psixologiyasını, xüsusilə, milli zəmində
öyrənib – eksperiment aparmaq son dərəcə problem məsələdir,
ilk öncə, söhbət gen-yaddaş-davranış
“üçlüyündən” gedir. Əvvəla,
insanın psixolojisi mürəkkəb prosesdir, efemerlik – dəyişkənlik
paradoksallığından xali deyil. İkincisi,
zəngin laboratoriya olmalıdır və yüksək modern
avadanlıqla təchiz edilməlidir. Üçüncüsü,
duymaq, içində yaşatmaq və ümumiləşdirmək
qabiliyyətin qismətinə düşməlidir.
Mən
yenə insan faktoruna gəlirəm və yazıçı
İbsendən iqtibas gətirirəm: “İnsan təbiəti
soğana bənzəyir, orada hər bir təbəqəni
açırsan – yeni təbəqə üzə
çıxır və sən axıra çıxa bilmirsən”.
Axı, belə halda bir psixoloq bir ildə neçə
monoqrafiya yazır? Azı üçünü! Bizim klassikləşmiş
müasir psixoloqlarımız bu gün də xatırlanır:
Əhməd-Karadi Zəkuzadə, İbrahimbəyov, Əkbər
Bayramov, Əbdül Əlizadə, İsmayıl Seyidov kimi. Onların tədqiqatları dərin zəkadan, fasiləsiz
mütaliədən, orijinal qələmdən, zəngin
laboratoriyadan qidalanırdı. Və rəsmi
şərait yaradılırdı. Məsələn,
hələ 60-cı illərdə o vaxtkı Elmi-Tədqiqat
Pedaqogika İnstitutunun orta məktəbdə psixologiya laboratoriyası
fəaliyyət göstərirdi. Eksperimental işlər
aparılırdı: nəticələri nəşr edilirdi. Bu gün elə təhsil müəssisəsi var – hətta
“Psixologiya” kafedrası mövcuddur, lakin laboratoriyası
yoxdursa... ortada qalın-qalın dərsliklər, kitablar,
saysız elmi əsərlər çıxarılır.
Demək istəmirəm başqa dil mənbələrindən
köçürmələrdir, amma bu kitablar necə
yaranır?!
Xatırlayıram, professorlar Əkbər Bayramovla
Əbdül Əlizadənin ötən əsrin sonlarında
“Psixologiya” adlı müştərək dərsliyi “Maarif”
Dövlət Nəşriyyatında çapdan
çıxdı. Bu kitab hər iki görkəmli psixoloqun
uzun illik tədqiqatlarının nəticəsində başa
gəlmişdi. Yeri gələndə
dünya psixoloqlarının əldə etdiyi mütləq
elmi nəticələrə əsaslanırdı, orijinal
müəllif axtarışları ilə zəngindi. Dərslik yazmaq – özü də psixologiyadan bu qədər
asan əməkdir? Dərslik məgər
xarici dildən tərcümə edib, redaktorun (dil və
üslub baxımından) qələminə verib “rəndələmək”dir?
Məntiqlə belə çıxmırmı?
Dərin psixoloji tədqiqatlar aparmaq məgər
publisist əsər yazmaq işidir? Ümumiyyətlə,
insanı psixoloji səviyyədə, elmi müstəvidə
öyrənmək elə də sadə problem deyil, axı.
Məşhur filosof B.Spinoza yazırdı ki,
insan öz hərəkətini anlayır, lakin onları müəyyən
edən səbəbləri anlamır.
Həqiqət söylənilmişdir. Di gəl ki, sirrini
varlığında qoruyan: qaradinməz,
çılğın, eksizten, haradasa passonlu, təsirə tez
düşən, özünə qapılan uşaqlar, yeniyetmələr
olsun. Bəlkə bu sonuncu tip uşaqların psixoloji durumuna
toxunaq. Hansı ki, bu cür uşaqlar “indiqo” adlanır: onlar
qapalı asosial insanlardır; belələrinin səs-küydən,
var-dövlətdən, şöhrətdən xoşu gəlmir
– qaçırlar onlardan. Onlar üçün nə
nüfuzlu adam, nə də pərəstiş
etdiyi büt mövcuddur. Amma güclü
intuisiyaya malikdirlər. Yaradıcı
enerjini öz daxillərindən alırlar, nəinki zahiri həyatdan.
Onlar həyəcanlı, melanxolikdirlər, tənhalığı
sevirlər. Alman filosofu L.Şopenhauer yazır ki, kim tənhalığı sevmirsə, azadlığı
sevmir.
Mənəvi cəhətdən zəngin insana
başqalarının ünsiyyəti, təbii ki,
lazımdır, qoy tənhalığa çəkilsin. İndiqo fərdlər
başa düşürlər ki, sağ qalmaqdan ötrü mənəvi
inkişafa, ümumbəşəri dəyərlərin tərəqqisinə
diqqət yetirmək lazımdır.
Ailələrdə
belə psixologiyalı uşaqlar az deyil,
valideynlər iki suyun arasında qalır: gələcəkdə
bu xasiyyət nə verə bilər övladına? Tənhalıq insanda yaradıcılıq hissinə
qida da verər, romantik xəyalpərəst də yetişər.
O biri tərəfdən, tənhalıq – indiqoluq onu ailədən,
hətta cəmiyyətdən qoparar. Müsbəti
ondadır ki, indiqoluq eyni zamanda süni şan-şöhrət
hissindən, var-dövlət qazanmaq hərisliyindən qoparmaq
gücünü aşılayır. Ona
görə ki, belələrinin daxilində bir enerji mənbəyi
vardır.
Məktəbdə də indiqo-şagirdlər çoxdur,
müəllimin əlində heç bir bu barədə
psixoloji ədəbiyyat yoxdur. Əzizim psixoloq, dərsin
mənimsənilməsi psixologiyasından, təkrarlama,
yaddasaxlama və sair mövzulardan da yaz – lazımdır, amma məktəblilər
həris nəfsin, qəhrəmanlarını
tanımayanların, yoldaşlarına xor baxanların, müəlliminə
sərt münasibət göstərənlərin, iradəsizlərin
və ilaxırın psixologiyasından da yazmağa
böyük ehtiyac duyurlar. Bəlkə
psixologiya dərsliklərində bunlar – milli zəmində
informasiyalar şəklində boldur – əsla. Şablonçuluq, köçürmələr, bərbad
dil – məna ifadələri. Biz şagirdləri
sanki başlı-başına buraxmaqla guya onlara azadlıq, sərbəstlik
vermişik. Müəllim
tapşırıq verir yeni təlim üsulu ilə –
şagirdlər yerindən qəfil “sos” həyəcanı ilə
qalxır, sinifdə cəld hərəkətlə
beş-altısı bir yerə toplanır və suala cavab
hazırlayırlar. Bu, ən azı
sakitliyi pozmaqdır, aktyorluqdur. Hətta elə
siniflər var – şagirdlər müəllim içəri girəndə
ayağa durub salamlaşmırlar – sərbəstdirlər.
Min illərlə davam edən bu gözəl, səmimi
adət inteqrasiyanın qurbanına çevrilməkdədir.
Bu ayağadurmanın başqa müsbət cəhətləri
də var. Bu məsələdə pedaqoqlar psixoloqlara köməkçi
olmalıdırlar; pedaqoqlar yaxasını çəkməmişdirlər.
Təsadüf etməmişik uşaqlarda pöhrə
atan arzu, niyyət anlamlarını oyadan psixoloji amillər haqqında
araşdırmalar aparılsın. İlk öncə,
uşaqlar ruhən-canən, xaraktercə tərbiyə
olunmalıdır, sonra intellekt qayğısına
qalınmalıdır. Birinci yoxsa, ikincinin
faydası sıfıra bərabərdir. Bir yüksək
intellektualı dövlət başçısı bir anda
başqa dövlətə müharibə elan edir, milyonlarla adam məhv olur, sağlamlığını
itirir, dünyadan küsür – pessimizm alır ruhunu. Bir intellekt sahibi bir insanla adi söhbəti belə
qurmağı bacarmır, hövsələsi çatmır,
yaxud səviyyəsində onunla danışmaq istəyir.
Belələrini nə cəmiyyət, nə
çalışdığı müəssisə, nə də
doğma ailəsi qəbul etmir. Bizim yeni təhsil
islahatı qorxuram ki, bu yönə aparsın
balalarımızı.
Bunun ilk fəsadı yeniyetmələrin və gənclərin
doğma valideynlərinə əl qaldırması, təhqirli
sözləri, nəhayət, qətlə yetirmələridir. (Bu fakt
danılmazdır), sonrası müəllimlərinin şəxsiyyətinə
qaba yanaşmalarıdır, nüfuzlarına hörmət etməmələridir.
Küçədə dərs deyən müəllimiylə
qarşılaşır, sanki tanımır. İctimai nəqliyyatda yerini yaşlılara vermir,
diqqətini yayındırır.
Uşaqlar uşaqlığını yaşamalıdır; bunu həm ailə, həm də cəmiyyət həyata keçirməlidir. Onların psixikası buna köklənir. Bağça yaşlarından məktəbə hazırlığa qədər valideynləri və həyat barədə bəsit də olsa müəyyən təsəvvürlərə malik olurlar. Təsadüfi deyil ki, ən ağıllı, cavabı elə də bəsitlik tələb etməyən sualları onlardan gözləyirik. Belə xətt götürürlərsə, uşaqları aldatmaq, malalamaq, “sabah dediyin əşyanı (Gəlincikmi, paltarmı, ərzağın hansısa bir növünümü və s.) alacam, bala. Sabah. Sabahlar açılır və uşağın ümid dolu gözlərində gecələyir. Niyə belə alındı? Çün ananın (atanın) maddi imkanı bu uydurmaya əsas verdi. Bu acınacaqlı vəziyyət bol resurslu məmləkətimizdə doğulan uşaqların arzusunu, istəyini çox erkən öldürür! Arzu təmin edilməlidir və hökumət buna borcludur. Əks təqdirdə, cocuq arzusu, cəhdi, nailolması “üçlüyü” mürəkkəb bir məcraya yönəlir. Antik filosof Platon demişdir ki, hər kəsdə (uşaqlar ilk növbədə – A.E.) hansı bir qorxunc, qanunsuz və vəhşi arzu növü yaranır.
Arzunun psixoloji və pedaqoji mənbələrini – nəzəriyyəsi haqqında, ümumiyyətlə, məlumatımız varmı? İnsan varlığı da arzudan yaranmırmı? İnsan gələcəyə arzunun qanadlarında uçmurmu? Z.Freyd yazırdı: “Arzu – gerçəkləşməsi gözlənilən tələbdir. Ən təbii, ən zəruri arzu seksual təhəşşüqlərdən (ehtiraslardan), tələbatdan doğur. Arzu ən əsas affektdir, orqanizmin nəyəsə sahib olmasıdır, yaxud nəyisə törətmək üçün edilən cəhddir”.
Z.Freyd XX əsrdə, bu erada doğulmuş uşaqların müşahidəsindən irəli gələrək laboratoriyasında – yaradıcılıq səriştəsilə tədqiqatlarını apardı, tezislərini irəli sürdü. Arzu ilə yaşayan o zamanın və məkanın uşaqları qeyri azəri-türklərinə mənsubdu.
Bu gün bizim cocuqlarımızın qaçqın şəhərciklərində dünyaya göz açanları azmıdır? Valideynlərinin şirin nağıllarına – doğma torpaqlarından didərgin düşmüş vəziyyətinə qulaq asır, həsrət hissi yaşayırlar. Həmin köçkün (qaçqın) uşaqların öz uşaqları var və məktəblidirlər. Bəs uşaqları hansı arzu ilə nəfəs alırlar? Bizim görkəmli psixoloqlarımız bütöv bir iyirmi ildə uşaq və yeniyetmə yaşlarında onların arzu, niyyət, nailolma əhvalatlarını, psixoloji durumlarını öyrənə bilməzdilərmi? Biz mövcud siyasətimizlə Qarabağ torpağını əclaf erməni daşnaklarının caynağından qoparacağıq – şübhəsizdir və bu gün bunun özü bir arzudur. Dünən aparılmış araşdırma bu gün ən qiymətli materiala çevrilərdi. Onlarda vətənpərvərlik hissinin inkişafında bir vasitə, mənbə olardı. Nə vaxta qədər Freyddən, Piajedən, Lebondan, Rubinşteyndən iqtibaslar gətirmək məcburiyyətində qalmalıyıq? İndi də Sovet psixologiyası məktəbləri var? İyirmi ildə azmı tədqiqatlar sayəsində zəruri nəticələr qazanılardı? Bu iş görülmədi və demək olar ki, qapandı. Psixoloqların dəyərli tədqiqatları ortaya qoyulmalıdır ki, pedaqoqlar onlara söykənsinlər. Təbii ki, bu işləri artıq yaşa dolmuş bir qrup psixoloqlardan bu gün tələb etmək düzgün olmazdı. İndi onların bəzisi xarici psixoloqların tədqiqatlarını ya inprovizə edir, ya özününküləşdirir, ya da dissertasiyalarında “gizlədirlər”. Halbuki həmin yaşlı nəsil öz xələflərini yetişdirməyə borclu idilər ki, özləri sələf olsunlar – yoxdur!..
İnsan psixikası uşaqlıqdan düzgün yolla tərbiyələnməlidir və ailədən – valideyndən təməli qoyulur. Əks tərbiyə ata-ananın amansız hərəkətləri nəticəsində enerji akkumlyatorlarının yararsız vəziyyətilə təməli qoyulan nüanslardan, qəribəliklərin xaosundan ibarətdir. Belə halda uşaq, yeniyetmə özü üçün başqa enerji mənbələri axtarıb tapmaq ehtiyacı duyur və nəticədə hətta mənfi nəticələrə, qanunsuz hadisələrə meyilli olur. Uşaqlıqdan və yeniyetməlikdən gəncliyə keçən yaşlarda cinayətkar şüur formalaşır. Və bu, silinib getmir. Z.Freyd sübut etdi ki, ilkin uşaqlıq çağlarından başlayaraq toplanan təsəvvürlərdən heç biri silinib getmir; sadəcə onların təhtəlşüur (şüursuz) sferasında cəmləşib qalmasından subyektin xəbəri olmur. Bəs sonra? Törətdiyi cinayət onu, şübhəsiz, cəzaya aparacaqdır, hansısa hakimin mühakiməsinə veriləcəkdir. O, törətdiyi cinayəti etiraf edib, tövbəni seçəndə hakimin bir psixoloq kimi onu anlamağa hünəri çatacaqmı? Axı, müttəhimin tanıdığı bir bədii obraz da var: Raskolnikov. Və elə Raskolnikovu tanıyan bir gözəl müstəntiq Porfiri Petroviç də yadına düşəcəkdir. Məhz psixologiyanı həmin müstəntiq “ikinci çubuq” adlandırmışdır. Bəlkə də bu, məhkəmə-istintaq psixologiyasını nəzərdə tutur. Hakim təsadüfi cinayət törətmiş bir gəncin qəlbini, ürəyini oxuya biləcəkmi? Amma qanun birdir: cinayətə rəvac verənlər cəzasını almalıdır. Bu isə o deməkdir ki, Ailə və Vətən bir övlad itirir!..
Allahverdi EMİNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 15 oktyabr.- S.7.