“Teatr
möcüzəsi”
Azərbaycan teatrının 140 illik
yubiley gecəsində söylənmiş məruzə əsasında
teatr haqqında düşüncələr
Bəzən
öz-özlüyündə ən adi bir hadisə nəinki
tarixdə qalır, hətta millətin tarixinin epoxal səciyyəli
ən işıqlı səhifələrindən birini təşkil
edir.
Düz
140 il bundan əvvəl Bakıda, Realnı məktəbin
şagirdləri özlərinin quraşdırdığı
səhnədə Mirzə Fətəli Axundzadənin “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
pyesinin tamaşasını göstərdilər və bu
tamaşanın göstərildiyi həmin 1873-cü il 10 mart
tarixi xalqın böyük bir milli-mənəvi sərvətinin
təməlini qoydu, zəngin milli bədii-estetik ənənələrin
başlanğıcı oldu. Yalnız teatrın yox, ümumən
mədəniyyətin, millətin
milli-intellektual səviyyəsinin inkişafında müstəsna
hadisə olan bu tarix, həmin inkişafda milli ilə bəşərinin
gələcək vəhdəti baxımından olduqca ciddi əhəmiyyətə
malik idi.
Düzdür,
hələ 22 il əvvəl – 1851-ci ilin martında “Hekayəti-həkimi
nəbatat müsyö Jordan və dərviş Məstəlişah
cadukuni-məşhur” Mirzə Fətəlinin özünün
rus dilinə tərcüməsində Peterburqda tamaşaya
qoyulmuşdu, ancaq bu, Azərbaycan teatrının yox, Azərbaycan
dramaturgiyasının XIX əsr üçün əlamətdar
bir hadisəsi idi.
Sənətkar
güzəranının məhrumiyyəti sənətin
heç bir sahəsində, olsun ki, özünü
teatrdakı qədər qabarıq göstərmir və teatr
möcüzəsini yaradan da elə bu məhrumiyyətə məğlub
olmayan fədailikdir. Aktyor nə qədər ac olsa da, dərdi-səri
aşıb-daşsa da, səhnədə Skapendirsə,
güldürməlidir, Romeodursa, ən saf və zərif hisslərlə
sevməlidir və dünya teatr tarixi, o cümlədən də
Azərbaycan teatrının tarixi başdan-başa belə
faktlarla zəngindir.
Baxın,
Sovet Azərbaycanında dəhşətli 1937-38-39-cu illərdir,
ziyalılar, sənətkarlar, o cümlədən Hüseyn
Cavid kimi nüfuzlu bir dramaturq, teatrımızın
aparıcı aktyorları Abbas Mirzə Şərifzadə,
Ülvi Rəcəb, Akademik Dram Teatrının direktoru Əli
Kərimov “xalq düşməni” kimi “ifşa” olunaraq məhv
edilib, hətta ilk qadın aktrisalarımızdan Panfiliya
Tanailidi “xalq düşməni” kimi güllələnib və
ümumiyyətlə, ölkədə güllələnmə həyat tərzinə
çevrilib. Müasirləri xatırlayırlar ki, belə bir
vaxtda Mirzəağa Əliyev də hər an
tutulacağından qorxa-qorxa gecələri yatmırdı,
onun adını qara siyahılara salırdılar, iclaslarda
üzünə dururdular, haqqında danos yazırdılar, xəbərçilik
edirdilər, bir sözlə, onun həyatı zəif bir
saplaqdan sallanmışdı, ancaq... Mirzəağa teatr səhnəsində
Kərəmov olaraq, həmin qara və qorxunc günlərdə
insanları güldürür... Mirzəağa Əliyevin o
qorxunc illərdəki Kərəmovu (Sabit Rəhmanın “Toy”
komediyasının qəhrəmanı) Azərbaycan teatrının
tarixinə düşmüş klassik ifalardan biri idi.
Mənim
yaxşı yadımdadır, Bəşir Səfəroğlu
ağır onkoloji xəstə ikən Musiqili Komediya
Teatrının səhnəsinə çıxıb “Dilənçinin
milyonçu oğlu” tamaşasında Polisin rolunu elə bir məharətlə
oynadı ki, tamaşaçılar çox sevdikləri sənətkarın xəstəliyini
tamam yaddan çıxarıb, gülməkdən uğunub
gedirdilər.
Xəstəlik
insanı əldən salır, ancaq aktyorla bacarmır.
Jorj Anuyun
eyni adlı faciəsindəki Medeya ehtiraslar
burulğanının içindədir, bütün pyes onun
çılğın monoloqları, son dərəcə
mürəkkəb və ziddiyyətli daxili aləminin ifadəsi
üzərində qurulub və mən vaxtıyla, səhv etmirəmsə,
1982-ci il idi, Akademik Milli Dram Teatrımızda göstərilən
“Medeya” tamaşası haqqında geniş məqalə
yazmışdım, Bakıdada, Moskvada, o zamankı ümumittifaq
mətbuatında da çap olundu. Quruluşçu rejissor Mərahim
Fərzəlibəyov idi, baş rolu isə Amalya Pənahova
ifa edirdi və həmin tamaşalardan birində soyuq dəymiş
Amalya 40 dərəcə hərarətlə səhnəyə
çıxıb, eyni ehtirasla Medeyanın rolunu ifa etdi və
heç kim də Amalya xanımın xəstəliyini
ağlına belə gətirmədi.
Azərbaycan
teatrının böyük aktyorlarından biri olan Mustafa Mərdanov həyatda kəkələyirdi,
ancaq 60 illik səhnə həyatında tamaşaçılar
onun bir dəfə də olsun kəkələməyinin
şahidi olmadı, çünki teatr möcüzəsi onun səhnədə
kəkələməsinə izn vermədi.
Aktyor həyatda
pessimistdirsə, səhnədə optimist olmağı, həyatda
optimistdirsə, səhnədə pessimist olmağı
bacarır, həyatda kövrəkdirsə, səhnədə qəddar
ola bilir, həyatda kasıbdırsa, səhnədə
varlının harınlığına, həyatda
varlıdırsa (düzdür, mən hələ indiyə qədər
varlı bir aktyora rast gəlməmişəm!) səhnədə
kasıbın dərdinə, ələminə
inandırır. Aktyorun səhnədə yaşı yoxdur, bu
günkü tamaşada o Dezdemonadırsa, sabah Kuraj anadır.
İnsan xisləti nə qədər daxili labirintlərdən
ibarətdirsə, aktyor sənətinin təbiəti də bu
gün onu Tartyüf, sabah Frans Moor edir.
1873-cü
ildə Mirzə Fətəlinin əsəri bizim böyük
maarifçimiz Həsən bəy Zərdabinin təşəbbüsü
və rəhbərliyi ilə tamaşaya qoyulanda, o tarixi
tamaşada şagirdlərlə bərabər Əsgər
Ağa Adıgözəlov-Gorani və Nəcəf bəy Vəzirov da iştirak edirdi və
baxın, Nəcəf bəy professional teatrımızın o
ilk tamaşasında... qadın (Ziba xanım) rolunu ifa edirdi.
Mirzağa
Əliyev xatirələrində yazır ki, 1916-cı ildə
“Müsibəti-Fəxrəddin”i tamaşaya hazırlayırlar,
Hürü nənə rolunu oynamaq üçün aktrisa tapa
bilmirlər və müəyyən olunmuş premyera
günü bu rolu... Nəcəf bəy özü ifa edir
Mirzəağa
Əliyev yazır: “Əllərim qoynumda, əsəbi halda səhnə
arxasında var-gəl edirdim. Bu zaman Nəcəf bəy
göründü... Paltarları Nəcəf bəyə verdilər.
Nəcəf bəy yavaş-yavaş, dinməz-söyləməz
Hürü nənənin paltarını geyinib,
saqqalını, bığını gizlətməkçün
üzünə yaşmaq tutdu və səhnəyə
çıxdı...”
Artıq
söhbət 1873-cü ildə olduğu kimi, 19 yaşlı
bir teatr həvəskarından yox, 62 yaşlı məşhur
bir yazıçıdan, böyük bir ziyalıdan,
ağayana, təmkinli, abırlı, kübar bir insandan gedir və
elə bu faktın özü, elə bilirəm ki, sənət
sevgisindən doğan həmin fədakarlıqdan, sözün
yüksək mənasında həmin sənət fanatizmindən
xəbər verən bir nümunədir ki, tarix boyu teatr
möcüzəsini yaradan da məhz elə bu cür nümunələrdir.
Aktyor
teatr səhnəsində nəinki bütün dərdini-sərini
unudur, teatr – onun üçün əsl qürur mənbəyidir.
Şekspirin
məşhur sözü var, deyir ki, “bütün dünya –
teatrdır, insanlar isə onun aktyorları”. Əsrlərin bədii-fəlsəfi
süzgəcindən çıxmış sözlərdir,
ancaq məncə, buradakı ümumiləşdirilmiş
insanla əsl aktyor arasında mühüm bir fərq var: insan
o teatrda özünü sevir, əsl aktyor isə səhnədə
özünü yox, sənəti – indiki halda teatrı sevir.
İlyas Əfəndiyev
öz tamaşalarının hazırlanmasına və
gedişatına çox ciddi yanaşırdı, illər
uzunu tez-tez gedib tamaşalarına baxaraq, aktyorların oyununu
izləyərdi və 1986, ya 87-ci il idi, günlərin birində
mən də İlyas Əfəndiyevlə birlikdə onun
“Xurşidbanu Natəvan” pyesinin Akademik Milli Dram Teatrında
növbəti tamaşasına getmişdim. O zaman artıq
yaşı 90-ı haqlamış Ağasadıq Gəraybəyli
– Azərbaycan teatrının korifeylərindən biri – həmin
tamaşada epizodik Qoca Knyaz rolunu ifa edirdi. Ağasadıq Gəraybəylinin
gözləri, demək olar ki, tamam tutulmuşdu, onu
maşınla teatra gətirirdilər, qoluna girib öz qrim
otağına aparırdılar, qrimlənib, geyinəndən
sonra gözləyirdi, epizodun vaxtı gələndə, yenə
ona kömək edirdilər və o, səhnəyə
çıxırdı.
Səhnədə
isə A.Gəraybəyli artıq zəifləmiş, gözləri
görməyən 90 yaşlı ahıl bir adam yox,
Dağıstandan gəlmiş Qoca Knyazın timsalında həqiqətən
qoca Qafqaz qartalı idi, hərəkətlərinin,
diksiyasının, baxışlarının hökmü və
zəhmi ilə , elə bil, bütün tamaşaçı
zalına bir sehr (teatr sehri!) səpələyirdi. Bu dəfə
də elə oldu və epizod bitdikdən sonra bütün zal
ayağa qalxıb uzun müddət A.Gəraybəylini
alqışladı, o da ürəkdən gələn bu
alqışlar altında eləcə qoca qartal vüqarı ilə
səhnədən çıxdı.
İlyas Əfəndiyev
də Gəraybəylinin bu cür səhnə qəhrəmanlığından
(və qadirliyindən!) çox təsirlənmişdi,
ayağa qalxıb dedi ki, gedək, Ağasadığı təbrik
edək və yenicə teatrın direktoru seçilmiş (yeri
düşmüşkən, deyim ki, ilk dəfə idi teatrın direktoru
seçki ilə seçilirdi) Həsən Turabovu da
götürüb, Gəraybəylinin qrim otağına getdik,
qapını açıb içəri girəndə isə
gördük ki... Gəraybəyli öz kreslosunda oturub
ağlayır.
İlyas Əfəndiyev
şaşırmış halda:
–
Ağasadıq,- dedi,- o cür alqışlardan sonra sən niyə
ağlayırsan?
A.Gəraybəyli
gözləri ilə otaqda İlyas Əfəndiyevi
axtara-axtara:
–
İlyas, sənsən?- soruşdu, sonra içini çəkə-çəkə:
– Bilirsən, niyə ağlayıram?- dedi. – Ağlayıram
ki, kaş, atam sağ olaydı, mənim bu triumfumu görəydi!..
O səhnəarxası
görüş də, Ağasadıq Gəraybəylinin
xüsusi bir qürurla dediyi o “triumf” sözü də o vaxtdan
hopub, teatr möcüzəsinin bir xatirəsi kimi həmişəlik
mənim hafizəmdə qalıb.
Neron kimi
bir müstəbid teatr səhnəsinə çıxır və
aktyor kimi dünyanın məsum bir insanına çevrilirdi,
həyatının son və faciəli məqamında isə
özünü nəzərdə tutaraq
qışqırmışdı: “Görün necə
böyük bir artist həlak olur!”. Orta əsrlər
Avropasında çox zaman aktyor təqib və təhqir
olunurdu, ələ salınırdı, o, cəmiyyətin ən
köməksiz və hüquqsuz zümrəsinə mənsub
idi, ancaq baxın, Fransa kralı III Henrix saray tamaşaları
hazırlayıb, özü də o tamaşalarda
oynayırdı, böyük istəyi də istedadlı aktyor
şöhrətini qazanmaq idi.
Həmin
1873-cü ildən çox az vaxt keçdi ki, Azərbaycan
ziyalıları Tiflisdə və İrəvanda, Şuşada
və Naxçıvanda, Qubada və Şəkidə
tamaşalar göstərməyə başladı və beləliklə
yalnız Azərbaycanda deyil, bütün Şərqdə ilk
peşəkar teatr yarandı. Elə bu yerdə məlum bir
faktı mən də qeyd etmək istəyirəm: İslam
ölkələri kontekstində Azərbaycan teatrının
tarixi ilə bağlı ən ağırçəkili və
nüfuzlu söz məhz həmin böyük hərfli
“İlk” sözüdür: ilk dram teatrı, ilk opera, ilk
operetta, ilk balet və bu “İlk” sözünün
daşıdığı məna bütün İslam
dünyasında estetik bir kateqoriya kimi müasir mədəniyyətin
təşəkkül tapmasında və inkişafında Azərbaycan
xalqının oynadığı rolu ifadə edir.
Burası
da əlamətdar cəhətdir ki, peşəkar Azərbaycan
teatrının təməli qoyulan həmin tarixə qədər
artıq bizim mükəmməl bədii-estetik mündərəcatlı
milli dramaturgiyamız mövcud
idi – 20 il idi ki, Mirzə Fətəli Axundov ölməz
komediyalarını yaradaraq, İslam dünyasında ilk dəfə
bu janrın əsasını qoydu və pyesləri XIX əsrin
sonu XX-nin əvvəllərində Azərbaycan
teatrının repertuarında populyar olan bir sıra Şərq
müəlliflərinin, o cümlədən Şəmsəddin
Sami, Əbdülhaq Hamid, Namiq Kamal kimi görkəmli türk
yazıçılarının dramaturgiyası da Mirzə Fətəlinin
pyeslərindən sonra yaranmışdı.
Mən
haçansa yazdığım bir fikri təkrar etmək istəyirəm:
Mirzə Fətəlinin böyük istedadı
dramaturgiyanı Azərbaycan ədəbiyyatının milli
faktoruna çevirdi, xalq bu janrı qəbul etdi və sevdi. Bu
yeni janr böyük ziyalılar, sənətkarlar zümrəsi
yaratdı və bu ziyalılar, sənətkarlar eyni zamanda
teatr xadimləri kimi Azərbaycan mədəniyyətinin hərtərəfli
inkişafında böyük də rol oynadılar.
Siyahının
uzun alınmasından çəkinməyək, çünki
onların hamısı bu gün adbaad xatırlanmaq şərəfini
və səlahiyyətlərini öz fəaliyyətləri və teatra sevgiləri ilə
qazanıblar: Cahangir Zeynalov, Hüseyn Ərəblinski,
Hacıağa Abbasov, Həbib bəy
Mahmudbəyov, Məhəmməd bəy Əvləndi, Mehdi bəy
Hacınski, Hüseynqulu Sarabski, Soltan Məcid Qənizadə,
Cəlil bəy Bağdadbəyov, Səməd Mənsur, Mir
Mahmud Kazımovski, Əbülfət Vəli, Mirzəağa Əliyev,
Şövkət Məmmədova, Fatma Muxtarova, Mirseyfəddin
Kirmanşahlı, Əbülhəsən Anaplı, Əhməd
Ağdamski, Rza Darablı, Murad Muradov, Mərziyə Davudova,
Sidqi Ruhulla, Rza Təhmasib, Əzizə və Sona
Hacıyevalar, Ağasadıq Gəraybəyli, Mövsüm Sənani,
Aleksandr Tuqanov, Abbas Mirzə Şərifzadə, Kazım Ziya,
Ülvi Rəcəb, Mustafa Mərdanov, Ağahüseyn Cavadov,
Rüstəm Mustafayev, İsmayıl Hidayətzadə, Fatma Qədri,
İsmayıl Osmanlı, Əli Qurbanov, Rza Əfqanlı, Həqiqət
Rzayeva, Bədurə Əfqanlı, Yeva Olenskaya, Məmmədəli
Vəlixanlı, İsmayıl Dağıstanlı, Ələskər
Şərifov, Əjdər Sultanov və başqa görkəmli
ziyalı və teatr xadimlərinin fəaliyyəti sayəsində
Azərbaycan teatrı bir-biri ilə üzvü vəhdətdə
olan iki xətt üzrə sürətlə inkişaf etməyə
başladı: bir tərəfdən Şekspir, Lope de Veqa,
Molyer, Şiller, Qoqol, Lev Tolstoy, o biri
tərəfdən isə Mirzə Fətəli, Nəcəf
bəy Vəzirov, Cəlil Məmmədquluzadə, Üzeyir bəy
Hacıbəyov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəriman
Nərimanov, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı və
başqaları.
Bir-biri ilə
ən sıx əlaqədə olan bu iki estetik istiqamət Azərbaycan
teatrında, yuxarıda dediyim kimi, milli ilə bəşərinin,
Şərq mentaliteti və sənət spesifikası ilə
Avropa teatr ənənələrinin vəhdətini yaratdı
və bu vəhdət yalnız milli
teatr sənətimizin yox, ümumiyyətlə, Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafında mühüm rol
oynadı, onun xarakterik estetik xüsusiyyətinə
çevrildi. Məhz belə bir xarakterik xüsusiyyət, belə
bir məxsusilik nəticəsində “Mirzə Fətəli
teatrı”, “Hüseyn Cavid teatrı”, “Cəfər Cabbarlı
teatrı”, sonrakı dövrlərdə “İlyas Əfəndiyev
teatrı” kimi estetik anlayışlar artıq yalnız
teatrımızın yox, bütövlükdə Azərbaycan
mədəniyyətinin hadisələri səviyyəsinə
qalxdı.
Bilirik ki,
yaradıcılığın təbiətində fərdilik
var, yəni yazıçı əsər yaradanda
özünü ifadə edir, eləcə də, bəstəkar,
rəssam və b. Teatr isə kollektiv sənətdir və
teatrın inkişafı, eyni zamanda, ədəbiyyatın
inkişafı deməkdir, musiqinin, vokal sənətinin, rəngkarlığın,
nitq mədəniyyətinin, rəqsin, fərdi aktyor və
rejissorluq sənətinin, sənətşünaslığın
inkişafı deməkdir.
Avropa
opera və operettasının yüzilliklər boyu keçdiyi
keşməkeşli yaradıcılıq yolunu Azərbaycan
teatrı bütün Şərqdə ilk dəfə
olaraq Üzeyir Hacıbəyovun
yaradıcılığının timsalında “Leyli və Məcnun”dan
“Koroğlu”ya qədər qısa bir müddətdə qət
etdi.
Üzeyir
bəy bütün Şərqdə ilk dəfə olaraq
“Arşın mal alan”, “O olmasın, bu olsun” kimi klassik
operettaları yazıb, onları Azərbaycan teatrının səhnəsinə
çıxartdı və Üzeyir bəyin istedadı da Mirzə
Fətəlinin gördüyü işi gördü: o
çağacan bizim milli mədəniyyətin
tanımadığı bir janrı – operettanı da dramaturgiya
kimi bu mədəniyyətin məhz milli faktoruna çevirdi.
Azərbaycan teatrının səhnəsində
canlandırılan obrazlar – Məşədi İbad, Qoçu
Əsgər, İntelligent Həsən, Hanbal, Qəzetçi
Rza bəy də Molla Nəsrəddin, yaxud Bəhlul Danəndə
kimi Azərbaycan xalqının milli ədəbi qəhrəmanlarına
çevrildi. Bu operettalarda səslənən “Heç hənanın
yeridir?”, yaxud “Hanbal demişkən, bəs mənim bir
abbasım nə oldu?”, yaxud “Mən nə qədər qoca olsam
da, yüz cavana dəyərəm!”, yaxud “Gəlini gətirəndə
baxmazlar ki, oğlandı, ya qızdı?” və s. kimi ifadələr
qısa bir müddətdə səhnədən
çıxaraq atalar sözü səviyyəsində
xalqın gündəlik həyatına, məişətinə
daxil oldu.
Azərbaycan
teatrı qısa bir zaman vahidində Şekspiri nə dərəcə
sevdirə bildisə, xalq öz övladlarına Otello, Maqbet,
Ofelya kimi adlar qoydu, Hamlet nə dərəcədə
xalqın ürəyinə yol tapdı ki, Azərbaycanda ən
populyar adlardan biri olmaq səlahiyyətini əldə etdi.
Yeni
yaranmış Azərbaycan milli burjuaziyası o ilk tamaşadan
10 il sonra, yəni 1883-cü ildə Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin şəxsində Bakıda böyük və
gözəl bir teatr binası tikdirdi və bizim əsas
teatrımız – indiki Akademik Milli Dram Teatrı uzun onilliklər
boyu o teatr binasının səhnəsində yaşadı.
Bu da Azərbaycan
tarixinin əlamətdar bir faktıdır ki, Azərbaycan Demokratik Respublikası
1919-cu ildə bütün Şərqdə və İslam
dünyasında ilk dəfə olaraq Dövlət Teatrı
yaratdı. Sonralar müxtəlif dövrlərdə bu
teatrın, yəni bugünkü Azərbacan Dövlət
Akademik Dram Teatrının adı dəfələrlə dəyişdi,
hətta xeyli müddət teatr sənətinə heç bir
dəxliyyatı olmayan Məşədi Əzizbəyovun
adını daşıdı.
Bir
çox hallarda bu dəyişən adların arxasında ciddi
ictimai, sosial və şəxsi sarsıntılar, mənəvi
və cismani faciələr, o cümlədən
ayrı-ayrı böyük sənətkarların, yuxarıda
dediyim kimi, “xalq düşməni” damğası ilə məhv
edilməsi dayanırdı, ancaq
bütün bunlara baxmayaraq teatr inkişaf edirdi və bu
inkişafın arxasında isə, yenə də yuxarıda
dediyim kimi, həmin sənət sevgisinin doğurduğu teatr fədailiyi,
sənətkar cəfakeşliyi dayanırdı. Elə bil, bu
adlar dəyişdikcə, Azərbaycan teatrı öz estetik
kredosu uğrunda mübarizə aparırdı və onun estetik
dinamizminin məğzini daxili sənət mücadiləsi, sənət
axtarışları təşkil edirdi, o öz məxsusi simasını
müəyyənləşdirirdi.
Adil
İsgəndərov, Ələsgər Ələkbərov,
Hökumə Qurbanova, Barat Şəkinskaya, Mehdi Məmmədov,
Tofiq Kazımov, Qəmər Almaszadə, Ağadadaş
Qurbanov, Zəfər Nemətov, Şəmsi Bədəlbəyli,
Məhərrəm Haşımov, Nəsibə Zeynalova, Leyla Vəkilova,
Firəngiz Əhmədova, Nüsrət Fətullayev, Leyla Bədirbəyli,
Raxil Qinzburq, Lütfəli Abdullayev, Zəroş Həmzəyeva,
Ağababa Bünyadzadə, Məlik Dadaşov, Bəşir Səfəroğlu,
Miribrahim Həmzəyev, Əliağa Ağayev, Nəcibə Məlikova,
Həsənağa Salayev, Əli Zeynalov, Məmmədrza
Şeyxzamanov, Firəngiz Şərifova, Ələddin Abbasov və
bu qəbildən olan onlarla görkəmli sənətkarlar Azərbaycan
teatrını xalqın hiss və həyəcanını, istək
və arzularını, onun tarixini və taleyini ifadə edən
mənəvi sirdaşa çevirməyi bacardılar.
Bülbül
Koroğlu kimi Qıratın belində səhnəyə
çıxanda, yaxud Rəşid Behbudov səhnədə
Balaşın ariyasını oxuyanda, bu qəhrəmanlıq
da və bu pərişanlıq da Skapenin kələkləri,
yaxud Kleopatranın faciəsi, yaxud da Kefli İsgəndərin
dərdi, ələmi, Mollo İbrahimxəlilin mahiranə dələduzluğu
kimi, artıq milli çərçivələrdən
çıxaraq, sənətin dili ilə bəşəri
miqyasda həyatın, xislətin ifadəsi idi, yəni Azərbaycan
milli teatrı artıq, ümumiyyətlə, teatrın bəşəri
missiyasını yerinə yetirirdi.
Bizim
teatrımızın inkişafının böyük bir mərhələsi
sovet dönəminə təsadüf etdi, ancaq hakim
ideologiyanın yaratdığı estetik-inzibati (!) çərçivələrə
baxmayaraq, elə həmin dövrün özündə də
bu teatr böyük yaradıcılıq qələbələri
əldə etdi, milli-mənəvi dəyərlərə
söykənərək antik dövrdən üzü bu tərəfə
gələn zəngin beynəlxalq teatr ənənələrindən
yaradcı surətdə istifadə etdi, həm məzmun, həm
də forma baxımından müasir bir sənət səviyyəsinə
qalxmağı bacardı.
Mən
37-ci il faciələrini
xatırlatdım, ancaq elə həmin qorxunc
dövrün özündə belə Azərbaycan teatrı Səməd
Vurğunun “Vaqif”i timsalında xalqın milli mənliyini oyadan,
vətənə, ana dilinə genetik məhəbbət təlqin
edən bir tamaşanın yüz dəfələrlə
anşlaqına nail oldu.
Əlbəttə,
sənətin başqa sahələri kimi teatr da bəzən
hakim ideolojinin bədii təcavüzünə məruz qalırdı,
sosrealizm doqmaları əsasında yazılmış
sönük pyeslər səhnəyə gətirilirdi,
gerçək həyatda “xalq düşmənləri”
“ifşa” edildiyi kimi, bəzi tamaşalarda da “xalq düşmənləri”
səhnədə eləcə “ifşa” olunurdu, Leninin,
Kobanın, Kirovun surətləri teatr səhnəsindən
müdrik (və qaxac kimi qupquru!) kəlamlarını söyləyir,
rəhbər göstərişlərini verirdilər, ancaq
parodoks onda idi ki, bu doqmatik obrazların səhnə təcəssümünün
özü də aktyor sənətinin, deməli, ümumilikdə
teatrın inkişafında özünəməxsus rol
oynayırdı, sənət öz potensial imkanları ilə
növbəti dəfə doqmaya, falşa qalib gəlirdi.
Mən səhnədə
İsmayıl Dağıstanlının da (N.Poqodinin
“Zamanın hökmü”, yaxud A.Kaplerin “Tufanlı il”
tamaşalarında), Həsən Turabovun da (M.İbrahimovun
“Közərən ocaqlar” tamaşasında), Lütfi Məmmədbəyovun
da (yenə M.İbrahimovun “Közərən ocaqlar”
tamaşasında) Leninini, uşaq vaxtlarımda isə
Ağasadıq Gəraybəylinin Kobasını (S.Vurğunun
“Xanlar” tamaşasında) və
Komissarını-M.C.Bağırovunu (Ə.Məmmədxanlının
“Şərqin səhəri” tamaşasında)
görmüşdüm və deməliyəm ki, xüsusən
Həsən Turabovun Lenini bu böyük sənətkarın
geniş amplualı bir aktyor kimi püxtələşməsində
az rol oynamadı. İ.Dağıstanlı “Şərqin səhəri”ndə
Kirov rolunun ifasına görə Stalin mükafatı
almışdı və bu, əlbəttə, bir tərəfdən
siyasi konyukturadan xəbər verirsə, digər tərəfdən
də, hər halda, aktyorun hansı səviyyədə
ifası barədə də nəsə deyir.
Üzeyir
bəyin, Müslüm Maqomayevin, Zülfüqar Hacıbəyovun,
Əfrasiyab Bədəlbəylinin, Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun,
Niyazinin, Sultan Hacıbəyovun, Səid Rüstəmovun, Rauf
Hacıyevin, Arif Məlikovun, Süleyman Ələsgərovun,
Zakir Bağırovun, Vasif Adıgözəlovun, Emin
Sabitoğlunun və başqalarının Azərbaycan
teatrının hərtərəfli inkişafında müstəsna
rol oynamış opera, balet və musiqili komediyalarının əksəriyyəti
sovet dönəmində yaranmışdır, ancaq
bugünün özündə də onların yalnız Azərbaycanda
deyil, bir çox xarici ölkə teatrlarının səhnələrində
də göstərilməsi, qiymətləndirilməsi və ən
başlıcası isə sevilməsi bu əsərlərin
ideologiyanın yox, böyük sənətin nümunələri
olduğunu bir daha sübut edir.
Mən
indicə unudulmaz Həsən Turabovun adını çəkdim
və bu yerdə teatr tariximizlə bağlı bir
mühüm cəhəti xüsusi qeyd etmək istəyirəm:
Azərbaycan teatrının ideoloji, yaxud qeyri-ideoloji pafosdan,
ağır dekorasiyalardan, süni təmtəraqdan, patetikadan
xilas olmasında və onun təbiilik əldə etməsində,
həyat ilə səhnə arasındakı təzadların
aradan götürülməsində, mədəni estetik səviyyənin
yüksəlməsində, bədii-estetik ehtiva dairəsinin
genişlənməsində aşağı-yuxarı Həsən
Turabov nəslinə mənsub olan və onlardan sonra sənətə
gəlmiş nəslin nümayəndələrinin – bizim
görkəmli aktyorlarımızın,
rejissorlarımızın, rəssamlarımızın rolu az
olmamışdır. Bu yaradıcı generasiya nümayəndələrinin
müasir teatrımıza yeni bədii-estetik çalarlar, yeni
təhlil, yeni baxış bucağı gətirilməsində
ciddi xidmətləri var. Məhz onların müştərək
xidməti sayəsində bu gün biz “müasir
teatrımız” dedikdə, həmin “müasir” sözü
yalnız zaman göstəricisi yox, həm də estetik bir məfhumdur.
Bu gün
Azərbaycan yeganə ölkədir ki, burada qaçqın
teatrlar fəaliyyət göstərir: İrəvan teatrı,
Şuşa teatrı, Füzuli teatrı... Əlbəttə,
bu da erməni təcavüzünün nəticəsi olan bir sənət
tragediyasıdır, ancaq eyni zamanda həmin tragediyanın
arxasında bu teatr kollektivlərinin nə qədər
böyük fədakarlığı, nə qədər
böyük sənət eşqi dayanır. Bütün maddi və
mənəvi əzab-əziyyətlərə baxmayaraq, bu sənət
adamları teatrla bir yerdədirlər, teatrla yaşayırlar və
bu fədailər teatr möcüzəsini yaradırlar.
Bu gün
Azərbaycan teatrı özünün yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır.
Düzdür,
bu gün biz teatrla bağlı diletant yazı-pozusuyla, qəzet
səhifələrinə yol tapmış primitiv mülahizələrlə,
əsassız giley-güzarlarla, hətta dedi-qodularla da az
rastlaşmırıq, ancaq bu halların, əlbəttə, sənətlə
bağlı heç bir təsir effekti yoxdur. Bəzən
gülünc halların da şahidi oluruq. Bu yaxınlarda
televiziya kanallarından birində teatrla bağlı söhbət
gedirdi və müxbir şəhər sakinləri arasında
sorğu aparırdı. Bir qadın teatrımızın
müasir vəziyyəti ilə bağlı çox
böyük narazılığını bildirdi, ehtirasla
giley-güzar etdi, ancaq müxbirin: “Sonuncu dəfə teatrda nə
zaman olmusunuz?” sualına isə cavab verə bilmədi.
Əlbəttə,
bu, o demək deyil ki, teatrı tənqid etmək olmaz, əksinə,
buna həmişə ehtiyac olub və bu gün bu ehtiyac, olsun
ki, əvvəlki illərə nisbətən daha
artıqdır, çünki müasir texnologiyanın bu sənətə
də müdaxiləsi nəticəsində öz
inkişafının yeni bir mərhələsinə
keçiddədir. Əgər biz teatr sənətini inkişaf etdirmək istəyiriksə,
bu zaman şübhəsiz ki, teatrşünaslığın
hansı səviyyədə olduğunu ciddi faktor kimi qəbul
etməliyik, teatr tənqidi təhlildən
doğmalıdır, səriştəli təhlildən,
vaxtı ilə Cəfər Cəfərovun, yaxud Yaşar
Qarayevin qələminə xas olan səriştəli təhlildən
doğmalıdır.
Bu gün
bizim Məryəm Əlizadə, İlham Rəhimli, Aydın
Talıbzadə, İsrafil İsrafilov, Aydın Dadaşov kimi
professional teatrşünaslarımız var, ancaq mən deyə
bilmərəm ki, onların hamısı eyni aktivliklə
müasir teatrımızın prloblemləri ilə məşqul
olurlar, ikincisi və çox vacibi isə, onların
professionallığı müqabilində qeyri-professionalların
həmin səriştəsiz yazıları, başqa sözlə
desəm, teatrşünaslıq məmulatı bizim
saysız-hesabsız mətbuatımızda, saytlarımızda
qat-qat artıq dərəcədə dərc edilir, yerləşdirilir.
Bəzən teatrla bağlı ən elementar
anlayışlardan xəbərsiz olanlar qəzet səhifələrində
tamaşalara qiymət verirlər. Qəzetlərdən birində
bir xanımın yazısında oxuyuram: “Elçinin ssenarisi əsasında
tamaşaya qoyulmuş “Qatil”də...” Bu iddialı müəllif
hələ ssenari ilə pyesin fərqini bilmir.
Mən
yuxarıda dedim ki, teatrşünaslıq məmulatının
sənətə heç bir təsiri yoxdur və bu, belədir,
ancaq həmin məmulat hələ formalaşmamış
tamaşaçı zövqünü korşalda bilir,
xüsusi bir tamaşaçı zümrəsi yaradır ki,
onlar üçün teatrın zahiri, üzdən
görünən işıltısı onun daxili bədi-estetik
mündərəcatından və məzmunundan artıq olur,
xam oxucu qərəzi, səriştəsizliyi həqiqətdən
seçə bilmədiyi üçün, belə
yazıların qurbanına çevrilir.
Teatrşünaslığımızda bir nəzəri-estetik
canlanma, yeni bir təəssübkeşlik şövqü
baş qaldırmasa, güman edirəm ki, həmin xüsusi
tamaşaçı zümrəsinin kütləviləşməsi
ilə bağlı gələcəkdə ciddi problemlər
yarana bilər.
Bəzən
eyni dərəcədə səviyyəsiz pyeslərin teatr səhnələrinə
yol tapmasının mühüm səbəblərindən biri
də məhz teatrşünaslıqdakı vəziyyətlə
bağlıdır. Mən yuxarıda qeyd etdim ki, bu gün Azərbaycan
teatrı özünün yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır və elə bilirəm ki, bu prosesin özü
bir stimul rolu oynayaraq bizim
teatrşünaslığımıza da yeni nəfəs, yeni
həvəs, yeni ehtiras gətirəcək.
Bu
baxımdan son günlərdə “525-ci qəzet”də İlham
Rəhimli ilə İsrafil İsrafilov arasındakı
polemikaya mən, oradakı bəzi şəxsi məqamlara
baxmayaraq, professional teatrşünasların müasir teatr
problemləri ilə bağlı ciddi fikir mübadiləsi
kimi, artan diqqət və narahatlığın ifadəsi kimi
baxıram, hətta bu polemikanı əlamətdar hesab edirəm,
çünki son illərdə bizim, ümumiyyətlə,
teatr həyatımızda, o
cümlədən də, Akademik Milli Dram Teatrımızda
açıq-aşkar bir bədii-estetik canlanma prosesi
başlayıb, artıq tamam yeni bir ab-hava (teatral ab-hava!) hiss
olunur, beynəlxalq əlaqələrin coğrafiyası və
əməli nəticələrinin miqyası indiyə qədər
teatr tariximizdə olmadığı dərəcədə
artıb.
Aktyorlar
da daxil olmaqla bütün sənət adamları qayda-qanuna,
nizam-intizama riayət etmələri ilə bir o qədər də
öyünə bilməzlər. Ancaq belə bir riayət məhz
aktyordan daha çox tələb olunur, çünki məşqlər
vaxtında başlamalıdır, tamaşalar vaxtında
göstərilməlidir, tamaşaçıya demək olmaz
ki, filan aktyor gecikir, gözləyin, yaxud da lazım olan vəziyyətdə
deyil... İstər bayram olsun, istər övladının ad
günü olsun, aktyor səhnəyə çıxırsa, həmişə
formada olmalıdır. Mən Akademik Teatrımızla daha
artıq təmasda oluram və məhz dediyim həmin vacib
nizam-intizam məsələlərinə bu teatrdakı ciddi
münasibəti teatr sənəti, o cümlədən də
aktyorların özləri üçün vacib və xeyirli
hesab edirəm.
Akademik
Teatrımızda böyük və fədakar yaradıcı
kollektiv çalışır və fitri istedad
baxımından bu teatrın bir çox aktyorları
ömürlərini həsr etdikləri teatr sənətinin ən
yüksək reytinqlərinə malikdirlər. Ancaq son illərdə
Akademik Teatrda yuxarıda dediyim həmin ciddi münasibət
çatışmırdı və mənim bu münasibəti
“vacib və xeyirli hesab edirəm” deməyim də elə buna
görədir.
Teatrşünaslıqdan
danışarkən, bir mühüm cəhəti qeyd etmək
istəyirəm ki, teatr tariximizin tədqiqi, onun 140 illik fəaliyyətinin
öyrənilməsi ilə bağlı yaradıcılıq
uğurları müasir teatr tənqidinin uğurlarından
daha artıqdır və mən yalnız elə son bir nəşrin
adını çəkmək istəyirəm: İlham Rəhimlinin
üçcildlik “Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrı” (Bakı, Təhsil, 2013).
Bu nəşr
mənə bizim salnaməçilik klassikimiz, rəhmətlik
Qulam Məmmədlinin zəhmətkeşliyini, səriştəsini
və mətbuatdan, arxivlərdən faktları zərrə-zərrə
və sevə-sevə yığmaq bacarığını
xatırlatdı, çünki bu üçcildlik də belə
bir zəhmətkeşliyin və səriştənin nəticəsi,
baş teatrımızın tarixinin salnaməsidir. Bu
teatrın tarixi eyni zamanda Azərbaycan teatrının
bünövrəsinin qoyulması tarixidir və nəinki adi
oxucu, teatr həvəskarı, hətta professional
teatrşünaslar da İlhamın üçcildliyində
1873-cü ildən üzü bu tərəfə teatr
tariximizin ilkin mərhələləri və bunun davamı
kimi konkret olaraq Akademik Teatrımızın demək olar ki,
bütün (!) tamaşaları haqqında zəngin məlumat
əldə edə bilər.
Bu gün
müasir texnologiyanın teatr sənətinə ciddi
müdaxiləsi, artıq teatrın özünü tam şəkildə
ifadə edə bilməsi baxımından mühüm amillərdən
biridir. Müasir texnologiya teatrda estetik bir atributa
çevrilmişdir və artıq Nyu-Yorkda Brodvey və yaxud
Londonda Vest End, yaxud da Parisdə Monparnas teatrlarının
tamaşalarını müasir texnologiyanın imkanlarından
kənar təsəvvür etmək mümkün deyil. Bu
gün biz Azərbaycan teatr tarixində heç vaxt
olmadığı qədər teatr binalarının tikilməsinin,
yenidən təmir olunmasının, ən modern texniki təchizatla
təmin edilməsinin şahidiyik, bu isə, əlbəttə,
Azərbaycan teatrının daha da irəli getməsi, sənətin
dili ilə öz doğma xalqını və vətənini
ifadə etməsi üçün münbit bir zəmin
yaradır.
Teatr – həyatda
gerçəkləşməyən arzu və xəyalları
səhnədə gerçəkləşdirən, çox
zaman həyatda deyilə bilməyənləri səhnədə
deyən bir möcüzədir.
Dünyadakı
bütün möcüzələr ya mistikdir, izah
olunmazdır, ya da bu möcüzələr sadəcə olaraq
nağıllar aləmində baş verir.
Teatr
möcüzəsi isə – real möcüzədir.
13 oktyabr 2013.
ELÇİN
525-ci qəzet.-2013.- 26 oktyabr.-
S.10-11;21.