Təbir caizsə
(esselər silsiləsi)
Qəhrəmanlar
Ən çox sevdiyim iki qəhrəman var: İsa Peyğəmbər və Qaliley. İsanı ona görə sevirəm ki, o sağ üzünə vurulan şillədən sonra sol üzünü çevirib, bununla da bəşəriyyətə sübut elədi ki, əzab nə qədər əbədidirsə, dözüm bir o qədər əbədidir.
Qalileyi ona görə sevirəm ki, “yer fırlanır” ideyasına görə tövbə etsə də, məhkəmədən sonra sakitcə “onsuz da, fırlanır” deyib. Qaliley xalq və din önündə öz qanununa qarşı çıxdı, amma Allah və öz vicdanı önündə isə o qanunu təsdiqlədi. Allah da əsrlər sonra xalqın və “din”in yox, Qalileyin həqiqətinin real olduğunu dünyaya əyan etdi. Qalileyin ironik etirazından sonra hələlik bəşər əhlinin bu cür etinasız “üsyan”ı, məncə, görünməyib.
Tanrı
insanı misal göstərir
Knut Hamsunun “Pan” romanını oxuya-oxuya o qədər məqamlar mənə doğma gəldi ki... Yazıçı sevginin hissdən əmələ, əməldən düşüncəyə qədər (tutduğun işlərin dərki) uzanan yolu unikal təsvir edir. Maraqlıdır ki, bütün süjeti rəvayətlərə əsaslanaraq qələmə alır və romanın ideyasından da açılır ki, əslində, roman elə ayrı-ayrı rəvayətlərin məcmusu, mifoloji sürət olan Panın yeni dövrdə ifadəsidir. Bəs onda nə mənası var roman yazmağın, əgər orda yeni ideya və göstəricilər yoxdursa, əsər sadəcə rəvayətini açılışıdırsa? Əlbəttə, var. Ona görə ki, rəvayət olmuşun, romandakı süjet hazırda olanın, oxucunun oxuyacağı isə onu gələcəkdə gözləyən həyatın malıdır. Ona görə də rəvayət və süjet birləşib bir oxucu gələcəyi qurur. Mənsə həmin sevginin hissdən əməl, əməldən düşüncəyə qədər uzanan yolunu təsvir edən hissələrdən birini diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm.
“Qızı Qalaya dustaq etdilər...
– Sən nə edirsən, ay qız, nəyə gülürsən?
– Hələ də xatırlayıram...
vaxtsa keçir...
– Nə edirsən, ay qız? Nəyə gülürsən
– Süfrəyə onun adını tikirəm.
– Kimin adını? Səni həbs edənin?
– Hə, iyirmi il əvvəl görüşdüyüm adamın.
– Onu hələ də xatırlayırsan?
– Hə, necə vardısa, elə də xatırlayıram.
vaxtsa keçir...
– Sən nə edirsən, dustaq qadın?
– Mən çalışıram, amma tikişi əvvəlkitək görə bilmirəm, amma divardakı əhəngi qazıyıram, bu əhəngdən ona bardaq düzəldəcəm?
– Sən kimdən danışırsan?
– Sevgilimdən, məni qalaya salan adamdan.
– Səni həbsxanaya saldığı üçün
gülümsəyirsən?
– Düşünürəm ki,
o “Baxın sevgilim bardaq göndərib, otuz ildə məni unutmayıb” – deyəcək.
vaxtsa ötür...
– Necə olur ki, əllərini yanına salıb rahatca gülümsəyə
bilirsən?
– Mən çalışıram,
çalışıram, amma
gözlərim tutulub,
odur ki, mən ancaq düşünə bilirəm”.
Əsər boyunca təbiət
vurğunu kimi təsvir edilən Pan obrazı birdən-birə
qadın aşiqi simasında qarşımıza
çıxır və
bu qəfillik heç də təəccüb doğurmur.
Bu dəyişimi yazıçı
elə ustalıqla edir ki, sanki
əllərini arxasında
gizlədib ovcunda çöp dəyişir...
Bir ideya budur. İkinci ideyasa insan daim
başqalarının yaşadığını
özünə örnək
seçmək məcburiyyətindədir,
sanki Tanrı insanları bir-birinə misal göstərir. Hamı başqasına görk kimi yaşayır.
Faust qalibkən,
Faust məğlubkən
Avqust Yuhan Strindberqin “Tənha” romanında Hötenin “Faust” barədə
belə bir məqam var: “Birinci hissədə Allah Savlla təkbətək döyüşdən zəfər
çalan Faust, ikinci hissədə Pavelin qarşısında məğlub
durumda dayanır. Bax mənim Hötem budur”.
Bir əsər
daxilində qalibiyyətlə
məğlubiyyətin bir-birinə
bu qədər yaxın olması halı insanda heyrət doğurmaya bilmir. Amma bütün bunlar
nə qədər mistik güclə başa gəlsə də, mahiyyət etibarı ilə soyuqqanlılıqla başa
çatır. İtaətin qalibliyi qələbə kimi görünür və sanki təklik
tərənnüm edilir.
Nəzərə alsaq ki, Höte “Faust”u qocalığında yazıb,
onda belə nəticəyə gəlmək
olar, o öz itaəti ilə qələbəsini təmin
edirdi. Nəticədən asılı olmayaraq
isə insan qələbə üçün
vuruşur. Necə? Höteyə
görə gənclikdəki
fiziki güc, yaşlaşanda mənəvi
gücə məğlub
olur. Gənckən fiziki güc
qələbə çalır,
yaşlaşanda isə
mənəvi güc qalib olur. Beləliklə, insan hər
dönəmdə öz-özünə
bir dəfə qalib gəlmiş, bir dəfə də məğlub olmuş olur. Bu klassik heç-heçə
öz imtahanından keçib və Tanrının sınağından
çıxıb mənəvi
pilləyə ucalmağın
ən kamil yolu sayılır.
Adəmin novatorluğu
İnsan bütün dönəmlərdə
dəyişimi izləməyə
çalışıb, ona
görə də bütün aliliklər üçün ibtidailər
marağını itirmir,
primitivləşmir. Adəm isə
ənənəviliyi özü
yaratdı, o nəyi təkrar etdisə öz ənənəsinə
çevirdi. Eyni
zamanda öz dövrünə aid bütün
yenilikləri yaratdı:
almanı yeməyi də, qovulması da, qadına inanması da, şeytana aldanması da, yeni idi,
o yaşadığı ilk hissləri, hərəkətləri
həm də yaradırdı. Bu mənada,
ondan daha yenilikçi adam
tapmaq bir qədər müşkül
görünür.
Qocalıq
Yaşlaşandan sonra müğənnilərin
sevgi kliplərində
özləri yox, cavan aktyorlar rol alırlar. Yaşlı müğənnilərsə
sadəcə mahnı
oxuyurlar. Məsələ
budur: cavanlıqda insan öz nəğməsini
oxuyur, yaşlaşandasa
kimlərinsə...
“Ədəbiyyat boş şeydir”
Əgər bir yazıçı
əsərində ciddi
fanilik, ölüm aurası yaradıbsa, bir qəbiristanlığı
əməlli-başlı təsvir
edə bilibsə, deməli, az-çox anlayır ki, bu gözəlim cahandan ovuc-ovuc qızılları, topa-topa
pulları axirətə
aparmayacaq. Amma bunları
(ölüm, dünyanın
hədərliyi) yazandan
sonra, yenə də sərvət ovuclayırsa və axşam oturub fanilikdən yazırsa, deməli, məqsədi ədəbi nümunələr
yaratmaq yox, ədəbiyyatın boş
şey olduğunu sübut etməkdir. Onlar sözün, ədəbiyyatın
nəyisə dəyişməkdə,
ədaləti bərqərar
etməkdə gücsüz
qaldığını göstərirlər.
...bu mənada,
bəzi yazıçılar
elə bilirlər ki, fani olanların
fövqündə olan
ədəbiyyat vasitəsi
ilə tarixləşirlər,
ancaq anlamırlar ki, onlar şüuraltı
olaraq “ədəbiyyat
boş şeydir” ideyasını sübut etmək üçün yazırlar.
Kamyu “Qeydlər”ində bu məsələ barədə
belə yazırdı:
“Biri həyat, digəri isə yaradıcılıq üçün
hesablanan iki istedad olmur. Bu
birinə də, o birinə də kifayət edir. Əmin ola
bilərsiniz ki, istedad yalnız süni və qeyri-səmimi əsərlərin
yaranmasına sərf olunubsa, o zaman ona sərf olunan
həyat da boş və dəyərsiz imiş”.
Bizim “dünyəvilər”
“Azərbaycanın Çexovu”,
“Azərbaycanın Kafkası”,
nə bilim “Azərbaycanın Pamuku” deməklə, biz milli yazıçılarımızı heç də hörmət minbərinə
mindirmirik.
İndiki ədəbi reallıqda bu yazıçılar üçün cür ucuz bənzətmələr,
bu cür “oxşamalar” alman malının, eyni markada Çində istehsalı qədər ucuz qiymətdir. Pis cəhət nədir, odur ki, bizim
bəzi yazıçıları
hansısa tanınmış
əcnəbi yazara bənzədəndə, onu
böyük yazıçıların
“Azərbaycan variantı”
adlandıranda ürəklərinə
yağ kimi yayılır, pişik istidən xoşallanan kimi bərk xoşallanırlar. Suyunun, suyunun
suyunda “təmizlənmək”lə
biz nə qədər
təmiz görünürük?
Bu cür müqayisələr
təxminən “Azərbaycanlı
Şaban” qədər
biabırçı bir
şeydir. Bir də
belə sözlərdən
əriyənlər düşünməlidir
ki, görəsən,
Yusif Səmədoğluna
niyə Azərbaycanın
Bulqakovu demirlər?!
Mükafatın adına söz çıxartmaq
Bizim bəzi
yazarların bir bəlası da mükafatlarla bağlıdır. Bir var mükafat almaq istəyi, bu çox yaxşı hissdir, yazıçının
qiymətləndirilməsi yaxşı
haldır. Bir də
var, adının, ədəbi imzanın almaq istədiyin mükafatla qoşa çəkilməyini istəmək.
Bu təxminən ona bənzəyir ki, gözün düşən,
ancaq bir şey edə bilmədiyin qadının
adına söz çıxardırsan.
Bəzən bizim bəzi yazarların mükafat almaq yox, mükafatın adına “söz
çıxartmaq” azarları
göz deşir.
Yaralı xatirələr
Atam can verən gün bizi (qardaşımı və məni) dayımgilə aparmışdılar
ki, onun ölümünü görməyək.
Axşam
bizi evə gətirəndə, küçədə
qonşumuzu gördüm.
Həmişə mənimlə
pis davranan o qonşu oğlan mehriban-mehriban danışanda
başa düşdüm
ki, onun mənə yazığı
gəlir və atam ölüb...
Mənim bir “orqanım” sizlərdən artıqdır. İranda həbsdə
olanda ağlamaqdan gözümün altında
bir şırım əmələ gəlmişdi.
Şərti olaraq o yerə “göz yaşı yeri” deyirdim..
Dostumun xərçəng
xəstəliyindən əziyyət
çəkən anasına
baş çəkməyə
getmişdim. Qadın mənə dedi ki, “Fərid, ölümdən qorxmuram,
qorxuram ki, ölsəm, bir də heç vaxt oğlumu görə bilməyəcəm”.
Özümü saxlaya
bilmədim, gözlərim doldu və
eşiyə çıxdım...
Eşikdə Leonid Andreyevin “Yeddi
Məhbusun hekayəsi”
povestində edama aparılan qəhrəmanın
fikri yadıma düşdü: “Mən ölümdən qorxmuram,
mənim həyata heyfim gəlir”.
Fərid Hüseyn
525-ci qəzet.-2013.-
26 oktyabr.- S.19.