Dinin Azərbaycan mədəniyyətində
və ədəbiyyatında yeri
(davamı)
XIII-XIV əsrlərdə Azərbaycan memarlığının
inkişafında xatirə
abidələri son dərəcə
əhəmiyyətli mövqe
tuturdu. Bu abidələrin
tikilməsində əsas
məqsəd hakim zümrəyə
mənsub şəxslərə
hörmət əlaməti
olaraq onların xatirəsini əbədiləşdirmək
idi. Məlum olduğu kimi,
İslam dini ehkamlarında heykəl yaratmaq qadağa olduğundan bu dövrdə memarlıq vasitələrindən-xatirə abidələrindən geniş
istifadə olunurdu.
Beləliklə, yaradılmış qülləvari türbələr
mahiyyəti etibarilə
qəbir tikintisindən
daha çox, memarlıq, memorial abidə
səciyyəsini daşıyırdı.
Bərdə, Qarabağlar,
Xaçıntürbəli, Salmas, Xiyav, Füzuli bölgəsi Aşağı Veysəlli
kəndində tikilən
abidələr, Zəngilan
bölgəsindəki abidələr
dövrün xatirə-memarlıq
abidələridir. Belə tikililərin
üzərində təsvir
motivləri verilmədiyindən
şəxsiyyətlərin xatirəsi kitabələr
vasitəsilə əbədiləşdirilirdi.
Bərdə türbəsində sahəsi etibarilə ən çox yer tutan bəzək
ünsürü silindrik
gövdəni örtən
və firuzəyi kaşıdan quraşdırılmış
kitabədir. Bu kitabədə “Allah” sözü
200 dəfədən artıq
naxış şəklində
təkrarlanır.
XV əsrin ortalarında
formalaşmış Şirvanşahlar
saray kompleksi Yaxın Şərqin görkəmli daş memarlıq abidələrindəndir. Kompleksə daxil
olan Şirvanşahlar
türbəsinin baştağı
Azərbaycan portallarınm
ən gözəllərindəndir.
Baştağda, çatmatağın
üstündə stilləşmiş
nəbati naxışlar,
sol və sağdakı
medalyonda isə güzgü əksliyilə
təkrar olunan “memar Əli” sözləri verilmiş, portalın yuxarı hissəsində isə nəsx xəttilə, iki sırada Quran yazıları qabarıq formada daşlarda oyulmuşdur.
Baştağı salondan ayıran
çatmatağlı giriş
qapısının üstündəki
ikisətirli daş kitabədə abidənin tikilmə tarixi haqqında məlumat bu cür verilir:
“Ən böyük
sultan, əzəmətli Şirvanşah,
Allahın nəbisinin
adaşı, dinin köməkçisi Xəlilullah
– Allah onun dövlət
və hökmranığını
həmişəlik etsin,
anası və oğlu üçün —
Allah onların hər
ikisinə də rəhmət etsin – bu nurlu türbənin
tikilməsinə 939-cu ildə
əmr etdi”.
Memarlıq sənətinin sonrakı inkişaf mərhələlərində
XVI-XVII əsrlərdə dövrün
ənənələri ilə
yanaşı, yeni meyillər də özünü göstərir. İnşaat tiplərindəki dəyişiklik,
əsasən, dini tələbatın daha geniş şəkildə
ödənilməsi ilə
əlaqədar idi.
Ona görə də bu zaman çoxlu
dini abidələr inşa edilirdi. Keçmişdə memorial məqsədləri üçün ucaldılan
türbələrin ətrafında
məscidlər tikilir,
bu binalar dini ocaqlara çevrilirdi.
Buna Ərdəbil kompleksi və qədim Gəncədəki
Göy günbəz kompleksini misal göstərmək olar.
Bütün Yaxın Şərqdə olduğu kimi, Azərbaycan şəhərlərində
də sənətkarlar
müəyyən ixtisas
üzrə ayrı-ayrı
məhəllə və
ya bazarlarda yerləşirdirlər. Bu məhəllə və ya bazarlar həmin
sənətin adı ilə adlanırdı.
XII əsrdə Azərbaycan şəhərlərində
sənətkarların təşkilatları
da var idi.
Bu təşkilatların üzvləri əxilər
(qardaşlar) adlanırdılar.
Onları bir araya gətirən də dini amillər idi. Təşkilatın üzvləri sələmçilərə
qarşı mübarizə
edir, ehtiyac içərisində olan üzvlərinə və başqa şəhərlərdəki
məsləkdaşlarıma kömək üçün
vəsait toplayırdılar.
XII əsrdə yaşamış Azərbaycan
şairi Nizami də əxilərə rəğbət bəsləmişdir.
Azərbaycan memarlıq abidələrinin
bədii tərtibatında
kaşılardan geniş
istifadə olunurdu. Nəbati
ornament motivləri və
ərəb əlifbasının
nəsx xətti ilə yazılmış yazılar bu kaşılarım əsas
bəzək xüsusiyyətlərini
təşkil edir. Ağ, yaşıl, firuzəyi, mavi rənglərlə boyanmış bu kaşıların üzərindəki
nəbati naxışlarda
yarpaq, gül, çiçək, qıvrım
budaqlardan təşkil
edilmiş yazılarda
isə şeir və Qurandan götürülmüş dini
sözlər verilmişdir.
XIII-XIV əsrlərdə Azərbaycanda mövcud olan sənətlər içərisində toxuculuq
sənəti xüsusilə
geniş inkişaf etmişdir. Bu dövrün
parçalarının ən
tipik bəzəkləri
Çin mədəniyyətinə
xas olan fantastik quş və heyvan rəsmləri idi.
Əcdadlarımızın həyat və məişətində əvvəllər
daha çox sırf əməli mahiyyət daşıyan xalça, sonralar zaman keçdikcə bəzək nümunəsi
kimi işlənmişdir. Azərbaycan xalçaları
növünə görə
həcmcə balaca olan namazlıq xalçalarına, divar xalçalarına, qonaq otağını bəzəmək
üçün bir neçə xalçadan ibarət dəst xalçalara ayrılır.
Türkiyədə saxlanılan ən qədim Azərbaycan xalçası XIII əsrə aiddir. Yerliyi mavi rəngli bu xalçanın üzərində iki tərəfdən qoşa çəngəlləri olan çoxlu bəzək motivləri verilmişdir. Bu bəzəklərin də ortasında ardıcıl təkrar olunan səkkizguşəli ulduz rəsmləri yeləşdirilmişdir. Bu elementlər xüsusi rəmzi məna kəsb etmişdir. Məsələn, qarmaqlı rombvari bəzək elementi uzaq keçmişdə bolluq, bərəkət anlayışları olub, bitki, torpaq və qadın rəmzi sayılırdı. Türkdilli xalqlarda həmin işarə əmin-amanlıq və bərəkəti bildirmiş, uğurlu ov və bol yem mənasını daşımışdır.
Xalçalarımızda əjdaha motivinə geniş yer verilməsi də əbəs deyildir. Əjdaha uzaq keçmişdəki türkdilli xalqların həyatı, məişəti, folkloru və mifologiyasinda önəmli yer tutur. Əjdaha uzun müddət su allahı və hakimiyyət rəmzi hesab edilirdi. Bundan başqa, müxtəlif tarixi mərhələlərdə və müxtəlif tayfa və qəbilə birləşmələrində bu əfsanəvi surət həm xeyir, həm də şər qüvvələrinin simvolu sayılmışdır.
Dünya muzeylərini bəzəyən xalçalarımızdan biri də Qazaxın “Şıxlı” xalçasıdır. Xalçanın bəzək quruluşu çox maraqlıdır. Onun mavi və yaşılı rəngli yerliyi üzərində simmetriya əsasında qurulmuş 2, 4, 6 böyük ağac rəsmi, xırda gül-çiçək, qoç, quş fiqurları təsvir olunmuşdur. Xalçanın ara sahəsində yerləşən bu bədii bəzək elementləri dörd tərəfdən məscidlərdəki hündür taxta mehraba bənzər predmetlə əhatə olunaraq kompozisiyanı tamamlayırdı. Şıxlı kəndinin qocaman xalça toxucularının verdiyi məlumata görə, xalçanın ara sahəsində verilən bəzəkli təsvirlər cənnəti, onu dörd yandan bağlayan hündür əşyalar isə cənnətin qapısını təmsil edirdi.
Hazırda Nizami adına Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyində saxlanılan “dörd fəsil” xalısı mövzu etibarilə diqqətəlayiqdir. Xalıda ilin fəsillərini açan təsvir elementləri daha çox rəmzi işarələrlə yeləndə verilmişdir. Məsələn, heyvanların üstündə təsvir edilən qartal motivi məhsul bayramıdır, kuzələrin təsviri payız bayramına aiddir, cəngavərin şirlə təkbətək vuruşu mövsüm bayramlarında keçirilən bolluq və zənginliyə işarədir.
Xalçanın maraqlı hissələrindən biri onun 4 bucağında verilən təsvirlərdir. Aşağıda solda “Adəm və Həvva”, sağda “Musa və Sina dağı”, yuxarıda sağda “İsmayılın qurban verilməsi”, solda “Musanın çobanlıq etməsi” səhnələri var.
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2013.- 3 sentyabr.- S.6.