Dinin Azərbaycan mədəniyyətində
və ədəbiyyatında yeri
(davamı)
İslamın gəlişi ilə bütün müsəlman
ümməti iki mühüm bayramı qeyd etməyə başladı. Bu bayramlar
Orucluq və Qurban bayramlarıdır.
Azərbaycan cəmiyyətində də həmin bayramlar qeyd edilir. VII əsrdən
bəri keçirilən
müqəddəs bayramlar
yeni adətlərin yaranmasına da yol açmışdır.
Məsələn, adətə görə
bəzi yerlərdə
qurbanlıq qoyun yuyulur, xınalanır, ona bəzək-düzək
vurulur. Qurban bayramı ərəfəsində
nişanlı oğlanın
ailəsi qız evinə qurbanlıq qoyun göndərir. Bundan başqa, orucluğun qeyd edildiyi Ramazan
ayı, eləcə də Qurban bayramının keçirildiyi
ayda adətən toy edilmir.
İslam aləminin tarixi-faciəli
hadisələrindən olan
Kərbəla hadisəsi
ictimai-siyasi mənşəyi
etibarilə İslam mədəniyyətinə, onun
adət-ənənələrinə təsir etməklə yanaşı, müxtəlif
ideoloji istiqamətlər
formalaşdırmışdır. İslam tarixinin
ən faciəli hadisələrindən olan
Kərbala vaqiəsinin
yad olunduğu Məhərrəm ayı müddətində toy və
digər şadlıq
mahiyyətli ictimai mərasimlər keçirilmir.
Azərbaycanda professional teatrın yaranmasma güclü təsir göstərmiş “şəbih”
dini tamaşalarının
kökündə də
Kərbəla vaqiəsindən
götürülmüş hadisələrin təsviri
dayanır. “Şəbih” ərəb sözü olub, “bənzətmə”,
“oxşatma”, “tay”, “surət” kimi mənaları ifadə edir. Şəbih tamaşalarında əski tarixi hadisələrin surəti
yaradılmışdır. Bütün şəbih tamaşalarının
əsası və məzmununu İmam Hüseynin faciəli aqibəti təşkil etmişdir. Bu tamaşalar vasitəsilə
Kərbəlada baş
vermiş müsibət
faciəli tərzdə
mədh edilmiş, ağı deyilmişdir.
Orta əsrlərdən başlayaraq
Azərbaycandan şəbih
tamaşaları geniş
yayılıb. Məhərrəm ayında, Aşura günü bu tamaşalar daha kütləvi xarakter almış, İmam Hüseynin və onun ailəsinin başına gətirilən
faciəli hadisələr
bu tamaşalarda canlandırılmışdır.
Musiqi tariximizdə
dini musiqi məxsusi yer tutur. Dini oxuma qanunlarının
konservativliyi və yaddaşa həkk olunmuş avaz modellərinin nəsillərdən
nəsillərə keçərək
şifahi yaşamaq qüvvəsi, ibadət musiqisinin bu günə qədər gəlməsi üçün
imkan yaratmışdır.
İslamın ilk illərindən etibarən musiqi də incəsənətin
növləri kimi yeni çalarlar almış, yeni musiqi janrlarının yaranmasına təkan vermişdir. İslam dini
sayəsində musiqi yalnız yas mərasimlərinin, saray əyləncələrinin tərkibi
olaraq qalmayıb, müsəlman xalqlarının
estetik şüurunun təzahür formasına çevrilmişdir. İslam dini
oxumalarının professional sənət nümunəsi
olmasına dəlalət
edən bir sıra əlamətlər
vardır. Onlar içərisində
ən ümdəsi odur ki, heç
vaxt məişət ehtiyacı ödəməmiş,
özündə sırf
estetik funksiya daşımışdır. İkinci vacib əlamət dini oxumalar obraz
intonasiya quruluşu baxımından xalq ənənələrindən fərqlənən
reqlamentləşmiş ifa
tərzidir.
Hələ İslamdan əvvəlki Şərqin, o cümlədən
Azərbaycanın dini
məbədlərində mərasimlər
musiqinin, rəqsin müşayiəti ilə,
təmtəraqlı keçirilirdi. İslam meydana
çıxdığı gündən milli xüsusiyyətlərə nüfuz
etmiş, beləliklə
dini musiqi müxtəlif yerli mərasimlərdə, “şəbih”
tamaşalarında, dərviş
zikrlərində yeni formada təzahür tapmışdır.
Bu gün Azərbaycan mədəniyyətinin fəxrinə
çevrilən qədim
tarixə malik muğam özündə orta əsr əlamətlərini,
islam mədəni
normativlərini daşıyır.
Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyov “Azərbaycan musiqisinin əsasları” işində
musiqimizin muğam ladlarına əsaslandığını
sübut edərək,
məhz islam
dövrünü nəzərdə
tutur.
İslam xalqımızın tarixinə,
mənəviyyatına həkk
olunmasının, milli-mənəvi
sərvətimizə çevrilməsinin
ən bariz nümunələrindən biri
üçrəngli bayrağımızda
islamlaşmağın simvolu
olan yaşıl rəngin olmasıdır.
Tarixən Azərbaycan ərazisində
intişar tapan müxtəlif dinlər xalqımızın
bədii təfəkkürünün
məhsulu olan ədəbi nümunələr
üçün də
yeni ideyaya, mövzuya çevrilmişdir.
Mənəviyyatımızın zəngin qaynağı
olan folklorumuz milli-əxlaqi dəyərlərimizi,
adət-ənənələrimizi mənimsəyib dərk etməyimizdə, xalqımızın
keçdiyi tarixi yolu öyrənməyimizdə
müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Əcdadlarımızın həyat təcrübəsinin
araşdırılması baxımından
məişət və
mərasim nəğmələri
diqqətəlayiqdir. Belə ki,
Xıdır Nəbi mərasim nəğməsi
və digər xalq tamaşaları vasitəsilə qədim inanclarla bağlı keçirilən ayin və mərasimlər haqqında məlumat əldə etmiş oluruq. Xalq yaradıcılığının
digər növü olan miflər isə tarixilik baxımından daha qədim dövrləri əhatə edir. Folklorumuzda dünyanın, insanın yaranması, Nuhun tufanı, dirilik suyu, əcdadlarımızla
bağlı xeyli miflərə rast gəlinir. Coğrafi məkanlar, tarixi
şəxsiyyətlərlə şifahi şəkildə
yayılan rəvayətlər
folklorumuzun maraqlı nümunələrindəndir. Bibiheybət,
Əshabi-Kəhflə bağlı
yaranan rəvayətlər
geniş yayılmışdır.
Atalar sözü
və məsəllər
folklorumuzun ən dəyərli incilərindəndir. Milli təfəkkürümüzdən
xəbər verən bu örnəklər xalqımızın müşahidələrini,
təsəvvür və
təfəkkür tərzini,
onun dünyagörüşünü,
inam və etiqadını əks etdirir. Atalar sözlərində Allah – Tanrı,
din, peyğəmbərlə bağlı kifayət qədər məsəllərə
rast gəlmək mümkündür: “Tanrı
dəvəyə qanad
versəydi, yıxmadığı
dam qalmazdı”, “Allah bir,
söz bir”, “Allah bir qapını bağlayanda bir qapını açar”,
“Allah bu əli o ələ möhtac eləməsin”, “Allah demiş:
səndən hərəkət,
məndən bərəkət”,
“Allah deyən namurad qalmaz”, “Allah min dərd verib min bir dərman”,
“Allah var, rəhmi də var”, “Allahdan nə gəlsə xoşdur”, “Dini dinara satan
molla dindən də olar, dinardan
da”, “Dinsizin ağzını imansız
yumar” və s.
Azərbaycan yazılı ədəbiyyatının
ən qədim nümunələrindən hesab
edilən, Zərdüştliyin
müqəddəs kitabı
“Avesta” xalqımızın
monoteist dünyagörüşü,
xeyirlə şərin
mübarizəsi haqqındakı
təsəvvürlərini əks etdirir. Bu möhtəşəm abidədə
həmçinin xalqımızın
dünyanın yaranması,
ilk insanın meydana çıxması, ilk günah
və Tanrının qəzəblənərək insanlara
narahatlıq, xəstəlik,
bəla göndərməsi
haqqında mifoloji motivlər yer almışdır. Avestada
aşılanan dini, fəlsəfi, humanist fikirlər
Şərq ədəbiyyatı
və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Azərbaycan ədəbiyyatına
dərin təsir göstərmiş, Xeyirlə
Şərin, İşıqla
Qaranlığın mübarizəsi
yaranan yeni əsərlərin əsas
motivini təşkil etmişdir.
Azərbaycanda tanrıçılığa, Tanrı
dininə söykənən
inanclar yayılmışdır. Ölkəmizin yerləşdiyi regionun hələ eramızdan əvvəldən ümumtürk
məkanının mühüm
tərkib hissəsi olması Azərbaycanda türklüyün sosial, siyasi, mədəni mövqeyini gücləndirərək
Azərbaycan ədəbiyyatının
ideya istiqamətlərinə
əsaslı təsir
göstərmişdir. Türk mədəniyyətinin şah
əsərlərindən olan
“Kitabi Dədə-Qordud”
eposu Azərbaycanda müxtəlif türk etnoslarının qaynayıb-qarışması
nəticəsində vahid
xalqın formalaşdığı
dövrdə ortaq, ümumi dastan şəklində təşəkkül
tapmışdır. Tariximizin
bədii inikası olan dastanda Azərbaycan
türklərinin öz
əski etiqadlarından
İslama keçməsinin
işartıları hiss olunur.
Dastanın bəzi boylarında “Ağ qayanın qaplanının
erkəyində”, “Ağ
sunqur quşunun erkəyində” kökləri
olduğunu unutmayan oğuzlara saqqallı mollanın azan çəkməsi
“saqqallı uzun tat ərinin banlaması” kimi görünür. Duxa Qoca oğlu
Dəli Domrul isə “yaxşı igidlərin canını alan” Əzrayılla
döyüşə girir.
Lakin zaman keçdikcə oğuzlar “adı gözəl Məhəmməd
dini” yolunda döyüşlərə başlayırlar.
Ağ lələkli iri oxunu ver mənə,
Atıb sancım istədiyin düşmənə.
Ala gözlü üç yüz igidi qoş mənə,
Məhəmməd dini yolunda döyüşüm
mən.
Bundan başqa
dastanda Dədə Qorqudun özünün də Məhəmməd peyğəmbərin zamanına
yaxın yaşaması
(“Rəsul əleyhissalam
zamanına yaxın Bayat boyundan Qorqud Ata derlər bir ər qopdu”)
qeyd olunur.
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2013.- 5 sentyabr.- S.6.