Dinin Azərbaycan mədəniyyətində
və ədəbiyyatında yeri
(davamı)
VII əsrdə İslamın
zühuru və onun tezliklə böyük coğrafi məkanda yayılması,
İslam dövləti
Xilafətin meydana gəlməsilə bir çox xalqları özündə birləşdirməsi
ümümislam mədəniyyətinin
formalaşmasına əsas
yaratdı. Yaranan ortaq mədəniyyət
ehtiva etdiyi xalqların ədəbiyyatına,
bədii təfəkkürünə
də sirayət etdi. Yaxın və Orta Şərqin üç böyük xalqı – türklər, ərəblər,
farslar artıq yeni dəyərlər islami meyarlarla birləşdi. İslam dininin
aşıladığı dini birlik bu
xalqları yeni ədəbi-mədəni əlaqələrə
daxil etdi. Beləliklə ədəbiyyat sahəsində
qarşılıqlı olaraq
mövzu, ideya, ədəbi formalar, janrlar, məcaz növləri, əruz vəzni və sairənin mübadiləsi
prosesi başlandı.
İslam dünyagörüşü özündən
əvvəlki dinlərin
mütərəqqi cəhətlərini
qəbul etdiyinə görə bu dövrdə yaranan əsərlər artıq
ümumbəşəri xarakter
almağa başlayır. Türkçülüklə İslamın qarşılıqlı
əlaqəsindən doğan
yeni ideya ədəbiyyatımızın inkişafına güclü
təkan verir. Bu baxımdan, qədim
dövr Azərbaycan ədəbiyyatının qüdrətli
nümayəndəsi Nizaminin
yaradıcılığında türk-Azərbaycan təfəkkürünün
İslamla qarşılıqlı
əlaqəsi nəticəsində
yaradılan sənət
əsərlərinə rast
gəlirik. Sənətkarın yaratdığı əsərlərində
dövrünün mühüm
ictimai-fəlsəfi məsələləri
ilə yanaşı, İslama verilən yüksək dəyər
hiss olunur. Nizami klassik
dövrün ənənələrinə
uyğun olaraq əsərlərinə Allahın
birliyinin tərənnümü
mövzusunda tövhid,
Allahın fəzilətlərinin
tərənnümü və
Allaha yalvarışı
məzmununda olan minacat, Peyğəmbərin
tərifi haqqında nətlə başlayır.
“Xəmsə”nin ilk peoması
olan “Sirlər xəzinəsi”ndə tövhid,
minacat, nət başlıqları altında
Allahdan, peyğəmbərdən
söz açan şair, onlara böyük ideallar naminə müraciət edir, düzlük, doğruluq, təmizlik dövrünün, İslamın
ilk illərinin həyatını
qaytarmağa çağırır.
Məqalət və hekayələrdən
ibarət olan bu poemada şair
hökmdarın xalqa rəftarı məsələsini
müxtəlif aspektlərdən
təsvir edir. Dahi sənətkar dövrünün
hökmdarlarını gah
axirətlə qorxudur,
bu dünyada törətdikləri bəd
əməllərin cəzasını
o dünyada alacaqları
ilə hədələyir,
gah da onlara
zülmlərinin bu dünyada gətirəcəyi
zərəri xatırladır.
Bu poemada “Adəmin yaradılmasına dair”, “İsa peyğəmbərin
hekayəti”, “Yaradılışın
hüsnünə dair”
və s. hisslələrdə
dini mövzular, dünya-axirət məsələləri
yer alır. Azərbaycan xalqının tarixi ilə səsləşən,
maraqlı məzmuna malik “Xosrov və
Şirin” poemasında
yüksək bəşəri
dəyərləri təbliğ
edən Nizami dərin psixoloji surətlər yaradaraq insanın mənəvi təkmilləşmə prosesini
göstərmişdir. Şair Şirin obrazında ismətli qadın qürurunu təsvir edir və bu
qadının hədsiz
dərəcədə sevdiyi
Xosrovla kəbinsiz evlənməyəcəyini bildirir.
Nizami Xosrovun faciəsini İslam tarixindən götürdüyü tarixi
hadisə ilə, Məhəmməd peyğəmbərin
(s) Xosrova məktub yazıb, onu İslam dininə dəvət etməsi, şahın isə bu məktuba etinasızlıq göstərib,
onu cırması ilə əlaqələndirir.
XIII əsrdən etibarən
doğma dilimizdə gözəl sənət əsərlərinin yarandığının
şahidi oluruq. Bu dövrdə sufi-mistik ideyalar ədəbiyyatda özünə yer alır. Anadilli ədəbiyyatımızın
ilk nümayəndələrindən biri Şeyx Səfiəddin Ərdəbili
sufizmin tanınmış
təriqətlərindən olan “Səfəviyyə” təriqətinin banisidir.
Səfəviyyə şiə təriqətidir.
Səfəvi müridləri başlarına
12 imama işarə olan qırmızı zolaqlı yun papaq qoyardılar. Mürşid, dini rəhbər kimi fəaliyyət göstərən
S.Ərdəbili bədii
yaradıcılıqla məşğul
olmuş və əsərlərində sufi ideyalarını təlqin etmişdir. Onun poetik yaradıcılığında
tövhid ideyalarına
rast gəlinir:
Səhvsiz, yanlışsız camalın
Quran olmuş,
Qəzavü qədər müşk ilə onu yazmış.
Gözün, ağzın vəqf
ayəsi,
qaş məddə
tək,
Kirpik erab, xal yanağında nöqtə tək.
Göründüyü kimi sənətkar insanın üzünü
Qurana, qaş, göz, xətt və xalını isə Quran ayələrinə
bənzədir ki, bu da İnsan
varlığında İlahi
hikmətin qəbulu ilə əlaqədar idi.
Dövrün digər qüdrətli
nümayəndəsi Şeyx
İzzəddin Həsənoğlu
da sufi
şeyxi olmuşdur. Qaynaqlarda o, qüdrətli şair olmaqla yanaşı, həm də görkəmli təriqət
şeyxi, ürfan başçısı, həqiqi
salik və tanınmış mütəsəvvüf
kimi xatırlanır.
Şairin “Apardı könlümü...”
qəzəlində dünyəvi
eşqlə sufiyanə
məhəbbətin qovuşuq
şəkildə verildiyini,
fəlsəfi-ürfani sevgisini
görürük.
Nəimidən sonra hürufiliyin şeyxlərindən olmuş
İmaməddin Nəsimi
təkcə Azərbaycan
ədəbiyyatında deyil,
ümumiyyətlə İslam
Şərqində ictimai-fəlsəfi
şeirin ən görkəmli nümayəndələrindən
sayılır. Nəsiminin təriqət poeziyasını
hürufiyanə, sufiyanə
şeirlər təşkil
edir. Şair Adəm övladına
ilahi varlığın
bir zərrəsi və bir sıra
ilahi sifətlərin daşıyıcısı kimi
baxır. İnsan-Tanrı münasibətləri onun
yaradıcılığının ən başlıca təsvir və tərənnüm obyektidir.
Nəsimi insanı ilahi varlıqla eyniləşdirərkən tövhidi
təsəvvür və
deyimlərdə yalnız
Allaha aid edilən bir sıra termin
səciyyəli ad və
anlayışlardan istifadə
edir:
...Nəsiminin vücudi Fərdi-mütləq,
Bu tövhidin əhəddəndir
əsasi.
...Mən Vücudi-mütləqəm,
mütləq dedim
Həq tanıqdır, Həq bilir ki,
Həq dedim.
Bəşəri həqiqətin mahiyyətcə
ilahi həqiqət kimi dərki və qəbulu Nəsimini son nəticədə
ona gətirib çıxarır ki, elə insan özü də Xaliq kimi səcdəyə
layiq varlıqdır. İnsanın
səcdəyə layiq
olması fikri isə Quran ayələri,
o cümlədən əl-Bəqərə
surəsinin 34-cü ayəsindəki
“Biz mələklərə: “Adəmə səcdə edin! dedikdə,
İblisdən başqa
hamısı səcdə
etdi” hökmü və xəbəri ilə möhkəmləndirilir.
Səcdə olunmalı məbud
yalnız Allahdır.
Deməli, Xaliq bəşər
övladını özünəbənzər,
səcdə olunmalı
varlıq kimi xəlq etmişdir.
Nəsimi “Söz” qəzəlində
hürufilərin sözə
münasibətini aydın
göstərir. Qəzəldə Məhəmməd peyğəmbərin (s) “Möminin
qəlbi Allahın ərşidir” hədisini xatırladan Nəsimi Əli ibn Əbu
Talibin də “Ya kafüha əuzu bikə” (“Ey yolgöstərən sənə sığınıram”)
kəlamına da toxunur. Bunun səbəbi odur ki, şairə görə, peyğəmbər
sözü könül
aləmində bir xəzinə, İmam Əli isə onu yardım və nicat vasitəsi
hesab edirdi:
Ərşi rəhman dedi nəbi könülə,
Çünki gördü könüldə
kandır söz.
Dedi: “ya kafüha, əuzu bikə”,
Çün Əli bildi müstəandır söz.
Nəsiminin “Daim ənəlhəq
söylərəm, həqdən
çü Mənsur olmuşam” misrası
ilə başlayan qəzəlində İslam
peyğəmbəri ilə
bağlı bir əhvalata işarə edilir:
İrdim
qaşın meracına
kim,
qabü-qövseyn oldurur,
Vüslət şəbindən gör
məni,
sər ta qədəm nur olmuşam.
Ən-Nəcm surəsinin 9-cu ayəsində toxunulduğu, həm də dini əhvalatlarda deyildiyi kimi, İslam peyğəmbəri İsra deyilən gecədə Allah-Təalanın izniylə meraca-onun dərgahına getmiş, hətta onunla danışmışdır. Qayıtdıqdan sonra peyğəmbərdən soruşmuşlar ki, Allaha hansı məsafədə yaxınlaşa bilmişdi. O isə “qabü-qövseyn” (“iki qövs məsafəsi”) cavabını vermişdi. Peyğəmbərdən həm də soruşmuşdular ki, Allahı hansı şəkildə görmüşdür. Peyğəmbər cavabında “Mən nur gördüm” demişdi.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-
2013.- 6 sentyabr.- S.6.