“Şeiri ürəklərə yazılan
mənəm”
XALQ
ŞAİRİ SÜLEYMAN RÜSTƏMİ XATIRLAYARKƏN
“Millətinin
hüzurunda şair kimi baş əyən – O, mənəm” deyən
bir şairimiz vardı: Xalq şairi Süleyman Rüstəm. Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin,
bədii təfəkkürünün, eləcə də ictimai
həyatının inkişafında XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki, Xalq şairi Süleyman Rüstəmin əvəzsiz
xidmətləri olub. S.Rüstəmin
yaradıcılığı çoxşaxəli, rəngarəngdir.
O, ədəbiyyat tarixinə şair, nasir, dramaturuq, qəzəlxan,
satirik, tərcüməçi kimi daxil olub. Çox
maraqlıdır ki, onun yazdığı “Çimnaz xanım
yuxudadır” 1922-ci ildə, müəllifin 15-16 yaşı
olanda tamaşaya qoyulub.
S.Rüstəmin yaradıcılığında vətənpərvərlik
mövzusu geniş yer tutur. O, daim Azərbaycanı, doğma
Bakımızı, bölgələrimizi, Xəzəri
böyük iftixarla vəsf edib:
Bakımız,
Şamaxı, Naxçıvan, Qarabağ
Tarixdə bu adla yazılıb şöhrətim.
Necə fəxr
etməyim, həmişə üzüağ
Məclislər başında əyləşir millətim.
Çox
gözəl bilirəm, qəlbimdə bircə an
Bu odu
sönməyən məhəbbət nədəndir!
Həyatım,
varlığım, hər zaman, hər zaman
Vətəndir,
vətəndir, vətəndir, vətəndir!
Göründüyü
kimi şair bu və ya digər şeirlərində,
xüsusilə “Azərbaycana gəlsin” şeirində öz
doğma Vətəninə, elinə, torpağına, dilinə
bağlılığı, millətinə, xalqına,
dövlətinə sədaqəti öz
açıqlığı ilə diqqəti cəlb edir:
Vətənimin
seyrinə çağırıram elləri
Sərvət görmək istəyən Azərbaycana gəlsin.
Bəzənib
başdan-başa şəhərləri,kəndləri
Cənnət görmək istəyən Azərbaycana gəlsin.
Bu gün doğma respublikamızın inkişafına nəzər
salanda, nəinki Bakımızın, həmçinin
ayrı-ayrı şəhər və kəndlərimizin də
gün-gündən abadlaşmasının, gözəlləşməsinin,
tərəqqisinin, sözün əsl mənasında cənnətə
çevrilməsinin şahidi oluruq.
S.Rüstəmin yaradıcılığından II
dünya müharibəsi də təsirsiz ötüşməmişdi. Şairin müharibə
mövzusunda yazdığı şeirlərin, poemaların ərsəyə
gəlməsində onun həm də bir əsgər kimi cəbhədə
vuruşması da xüsusi rol oynayıb:
Şeirlərim
çoxdan geyib öz döyüş paltarını
Çoxdan dadıb ağır günün
boranını, qarını.
Misralarım
əsgər kimi düzülüb cərgə-cərgə,
Döyüşəcək cəbhədə onlar mənimlə
birgə”.
“And”, “Cəbhəyə
məktub”, “Ana və poçtalyon”, “Qafurun ürəyi” və
s. müharibə
mövzusunda şairin yazdığı ən qiymətli
əsərlərdir. “Gün o gün olsun ki”
şeiri o dövrdə olduğu kimi, bu gün də öz
aktuallığını itirməyib. Bu gün
Qarabağ savaşı apardığımız bir zamanda bu şeiri hər
gün xatirlamaq yerinə düşür:
Gün o
gün olsun ki, qurtarsın dava
Dağılsın
buludlar, açılsın hava
Alınsın
düşməndən ömürlük qisas
Torpaq nəfəs
alıb dincəlsin bir az...
Yaxası
ordenli igid yar gəlsin
Xəbəri
gəlməyən oğullar gəlsin
Gün o
gün olacaq, o gün gələcək
Bəşər dincələcək, həyat güləcək”.
S.Rüstəmin Cənub mövzusunda yaratdığı
əsərlər onun yaradıcılığında
böyük silsilə təşkil edir. Məncə,
şairin Cənub mövzusunda yazdığı əsərlərin
sirri tam açılmayıb. II dünya müharibəsi
illərində İranda, Cənubi Azərbaycanda olan S.Rüstəm
qəddar şah rejiminin ölkədə törətdiyi fəlakətlərin
acı nəticələrini gözləri ilə
görüb, zülmə, istibdada qarşı geniş xalq
kütləsinin etiraz səsini dinləyib, imperializm əleyhinə mübarizənin
canlı şahidi olub. Cənub mövzusu
şairin yaradıcılığında ikinci nəfəs
açıb. Sovet hakimiyyətinə
inanan, rəğbət bəsləyən şair rejimin
amansız siyasətinə bir vətəndaş
etirazını bu mövzuda yazılan şeirlərlə
birbaşa, dolayısı və sətiraltı mənalarda
böyük ustalıqla qələmə alıb. Bu mövzuda yazılan şeirləri diqqətlə
oxuyanda görürsən ki, şairin etiraz dolu
hayqırtıları həm o taydakı, həm də bu
taydakı rejimə qarşı yönəlib. O dövrdə
belə səviyyədə şeirlər yazmaq böyük cəsarət,
hünər və iradə tələb edirdi. Lakin
S.Rüstəm öz həyatını təhlükəyə
ataraq bir vətəndaş kimi, xalqının oğlu kimi bu
prosesdə geridə qalmadı. “O tay, bu tay”, “O sahil, bu
sahil”, “Bakılı, Təbrizli”, “Vətənin birliyi “,
“Bütöv millət” və s. terminləri həm dilimizin əzbəri
oldu, həm də beyinlərimizə, şüurumuza nüfuz
elədi. O zaman həm İranda, həm də SSRİ-də
dövlətin ana dilimizə qarşı uzanan əllərinə
şair “Dilimə dəymə” şeiri ilə qarşı
çıxdı:
Mən sənin
dilinə dəymirəm, cəllad,
Gəl sən
də bu ana dilimə dəymə!
Sənin
də bağın var, gülün var, çəkin
Bağımda
əkdiyim gülümə dəymə!
Həsədlərlə
baxdın çəmənimə sən,
Gör
bir nələr etdin vətənimə sən,
Can deyib, od vurdun bədənimə sən,
Altımda atəş var, külümə dəymə.
Göründüyü kimi, bu etiraz bir vətəndaş
şairin fəryadı idi. “Könlümə Təbriz
düşdü”, “Təbrizim”, “Ayrılıq günü”,
“Vüsal həsrəti”, “Anam dilli
qardaşım” və s. şeirlər S.Rüstəmin Cənub
mövzusunda yazdığı qiymətli sənət inciləridir.
Xüsusilə də, şairin Məmmədhüseyn
Şəhriyarla yazışmaları – məktubları diqqəti
daha çox çəkən əsərlər kimi
yaddaşlarda həkk olunub. Bir maraqlı
fakta diqqət yetirmək yerinə düşər. Şəhriyar
doğma Vətən torpağının ikiyə
bölünməsində Araz çayını suçlayaraq
deyirdi:
“Göz
yaşımsan, ay Araz
qoyma
gözüm baxsa da görsün,
Nə
yaman pərdə çəkibsən
iki qardaş arasında”.
S.Rüstəm
isə Arazın adından bu şeirə tutarlı cavab verir:
Yox,
yaranmamışam mən göz yaşından
Göyərçin dalğalı Arazdır adım.
Ay ellər,
qardaşı qan qardaşından
Ayıran ayırdı, mən ayırmadım.
Məntiqli və cəsarətli cavabdır, deyilmi?! Əslində
şair bununla Azərbaycanı bölən Rusiya ilə
İran rejimini ittiham edir, bu bölünmənin əsas səbəbkarlarının
kimlər olmasını oxucuya aydın olaraq
çatdırır, onu düşündürür.
S.Rüstəmin şeirlərində öz doğma
respublikasının, xalqının müstəqilliyini əldə
etməsi arzusunda olduğunu görmək mümkündür. Çox vaxt o, açıq
mətnlə, cəsarətlə bunu şeirlərində də
tərənnüm edir :
Mən
yer oğlu insana ülviyyət istəyirəm
Dünyada hər millətə hürriyyət istəyirəm.
Öz səadətim kimi səadət istəyirəm.
Bu
günümsən, ey vətən, sabahımsan, ey vətən,
Qanadımsan ey vətən, pənahımsan, ey vətən.
Bu misralar qəlbi Vətən eşqi ilə
alışıb yanan, millətini öz səadəti kimi səadətdə
bulunan, hürr görmək istəyən Vətən
aşiqinin cəsarətlə yazdığı istəkləri
deyilmi? Əgər bu qəbil şeirlər Cənub
mövzusu silsiləsinə daxil edilməsəydi, S.Rüstəmi
mütləq repressiya gözləyirdi. Bu məsələdə
də şair öz vətənpərvərliyini göstərməyə
nail olmuşdu. Əruz və heca vəznlərində şeirlər
yazan Süleyman Rüstəm ənənəvi formalara yeni
məzmun gətirib. “Yandım” şeiri dediklərimə bariz
nümunədir:
Mən könlümə həmdəm səni sandım.
Saymazyana
keçdin göz önümdən,
Yandım,
elə yandım, elə yandım!
S.Rüstəmin yaradıcılığı
üçün səciyyəvi olan yumor, maraqlıdır ki,
onun qəzəliyyatında da özünü büruzə
verir. Digərlərində buna demək olar ki, rast gəlinmir.
1940-cı ildə Yazıçılar
İttifaqının Plenumunda Süleyman Rüstəm qəzəlxanlığa
uyub bu günün qələbələrini tərənnüm
etməməkdə təqsirləndirilib. Bu
o zaman idi ki, qəzələ hücumlar vardı. Əliağa Vahid təqib edilirdi. Belə bir çətin şəraitdə S.Rüstəm
sinəsini qabağa verərək qəzələ müraciət
etdi. Bununla o, həm köhnəlik kimi qəbul
edilən qəzəli hücumlardan qorudu, həm də qəzəl
janrında yeniliyə imza atdı. Şübhəsiz
ki, Əliağa Vahidə qarşı olan hücumları, təqibləri
də dəf etməyə nail oldu. Şairin
qəzəlləri, şeirləri o qədər axıcı,
şirin, yaddaqalandır ki, xanəndələr, müğənnilər
daim S.Rüstəm qəzəliyyatına müraciət edirlər.
“Mosdan”, “Nasiranə bir gecə” və sair əsərləri
S.Rüstəmi bir nasir kimi də tanıtdı. Dramaturgiyada da
özünü sınayan şair uğurlar qazandı.
Əsərləri tamaşaya qoyuldu,
ekranlaşdırıldı: “Çimnaz xanım yuxudadır”,
“Qaçaq Nəbi”, “Durna”, “Gəldi-gedər” kimi pyesləri
tamaşaçılar tərəfindən sevildi.
Süleyman Rüstəm çox mahir, qüvvətli bir
satirik şairdir. M.Ə.Sabirin satirik məktəbindən,
C.Cabbarlının satirik şeirlərindən məharətlə
bəhrələnən S.Rüstəm dəyərli, kəsərli,
yaddaqalan satirik şeirlər yaradıb. Bu
şeirlərdə S.Rüstəm bədxahları,
boşboğazları, xalq, millət malını
talayanları, müti, ikiüzlü və yaltaq insanları
qamçılayır, məmur
özbaşınalıqlarını ifşa edirdi.
S.Rüstəmin yaradıcılığına nəzər
salanda görürsən ki, vətəndaş şair olan
ustad sənətkar torpaqlarımıza hələ o vaxtlar da
göz dikən bədxah qonşularımıza etiraz edir,
şeirlərində Qarabağın, Naxçıvanın əzəli,
əbədi Azərbaycan torpağı olmasını
vurğulayır. 1969-cu ildə “Xorenlər iş başındadır,
Xudayarlar bekar gəzir” – deyən şair əslində həyəcan
təbili çalır, bizi ayıq-sayıq, tədbirli
olmağa səsləyirdi. Qarabağ məsələsinə
etiraz edən, bəyanatlar verən, şeirlər həsr edən
ilk şairlərdən biri də məhz S.Rüstəm olub.
Ermənistanın Azərbaycana qarşı təcavüzünə,
erməni millətçilərinin Azərbaycanın əzəli,
əbədi dilbər guşəsi olan Qarabağa
uzatdıqları qara əllərə etiraz olaraq, 1988-ci ildə
bir vətəndaş şair kimi, nəhayət parlamentin sədri
kimi, xitabət kürsüsündən televiziya ilə
birbaşa yayımda bütün dünyaya özünün məşhur
“Qarabağnamə”sini car çəkdi:
Gül-çiçək
ətri hopub qızlarının dillərinə,
Yayılıb
varlığının qüdrəti dost ellərinə,
Qoymaram
yad əli dəysin bağının güllərinə,
Mən
Süleyman səninəm,
sən
də mənimsən, Qarabağ,
Vətənimsən,
Vətənimsən,
Vətənimsən,
Qarabağ!
Bu hərəkət onun mübarizliyinin, cəsarətliyinin,
vətənpərvərliyinin ən parlaq nümunəsi
deyilmi?!
S.Rüstəm çox zəngin, mənalı, şərəfli,
parlaq, lakin keşməkeşli, təzadlı, mürəkkəb
bir ömür yolu keçib. S. Rüstəm həm də ona
görə xoşbəxt sənətkardır ki, ona
sağlığında ikən canlı klassik,
poeziyamızın patriarxı olmaq nəsib olub. Bu
heç də hər sənətkara nəsib olmayan addır.
Onun insan kimi bir böyüklüyü də
odur ki, bütün ad-sana, şöhrətə, vəzifələrə
baxmayaraq, heç zaman övladları, ailə üzvləri
üçün qapılar döyməz, zənglər,
xahişlər etməzdi. İstərdi ki,
onlar özləri həyatda öz yerlərin, tutsun, istəklərinə
öz zəhməti, biliyi, qabiliyyəti ilə nail olsunlar.
Amma digərlərinə isə həmişə
əl tutar, imkan daxilində dəstək olardı. Vətənini, torpağını, elini sevən, əsl
millət və sənət fədaisi olan S.Rüstəm sevilərək
xatırlanan, əsərlərilə yaşayan bir sənətkar
kimi Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində öz
şanlı yerini tutub. Onun məzarı daima ziyarət
olunur, qəbri üstünə gül-çiçəklər
qoyulur, vəsiyyətinə uyğun olaraq Araz çayından
gətirilmiş su məzarına çilənir:
Su səpin
qəbrimə, dincəlim bir az,
Təzədən başlayım sonra söhbəti.
Sizdən
bir ricam da, dostlar, budur, bu –
Kürdən yox, Arazdan gətirin suyu.
Arzuma bələddir
bu torpaq anam
O
yaxşı bilir ki, mən Süleymanam.
Ruhun
şad olsun, böyük şair!
Qafar ƏSGƏRZADƏ
Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin
üzvü,
Pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 6 sentyabr.- S.7.