Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb
toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi,
lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi işçi Samir
MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
Əsirlər
günü
Möhtaclara
və əlamanda əsirlərə müavinətdə
bulunmaq üçün təsis edilmiş olan “Möhtaclara
kömək” cəmiyyətinin qərardadına görə bu
gün yanvarın 19-da Bakıda möhtaclar üçün
libas, yorğan-döşək və sairə kibi şeylər
cəm ediləcəkdir. Şəhər bir
neçə məhəlləyə təqsim və hər məhəlləyə
müəyyən adamlar təyin edilmişdir ki, bunlar bu
gün səhər tezdən məzkur heyətlə ianə və
əşya toplamağa şüru edəcəklərdir.
Bu şeylər kimlərə veriliyor?
Doğrudan
canlarını əsirgəmədikləri əziz vətənlərindən,
doğma yurdlarından, ailələrindən ayrı
düşmüş, qərib vilayətlərdə, uzaq
ölkələrdə aclıq və susuzluq,
çıplaqlıq və bunların nəticəsi olan xəstəliklərə
düçar olub da həkimsiz, təbibsiz, isti bucaq, rahət
yer tapmayıb da yorğansız, döşəksiz
çıplaq, quru bir yerdə otuzu, qırxı birdən
ölən əsirlər üçündür, onlara
veriliyor.
İnsanlara şəfqət və mərhəmət
hissi həm də əsirlərə qarşı müsəlmanlıq
və türklük vəzifəmiz bizdən tələb
ediyor, bu gün mərhəmət kisələri geniş
açılsın. Üzərimizə uzadılan əllər
boş qaytarılmasın. Hamı qüvvəsi
çatan, mümkün olan qədər borcunu əda etsin.
Heç kəs ianəsinin azlığına,
çoxluğuna baxmasın, hər kəs bir sap versə,
yetimə bir köynək çıxar. Bilməlidir ki,
yığılan nə qədər az olsa
da yenə bu adamları ölümdən xilas edəcəkdir.
Uzaq yerlərdən fəna şərait altında bizə
binlərcə qardaşımız qonaq gəlmişdir. Mehmannəvazlıqla
məşhur olan qafqasiyalılar ehsanları ilə
tanınmış olan Bakı cəmaəti bu vəqtədək
həmişə və hər dəfə böylə ianələr
toplandıqda həmiyyətini göstərmiş olan
qardaşlarımız bu gün mənəvi borclarını əlbəttə,
əda etməlidirlər və edəcəklər. Əziz qardaşlarımız və qərib
qonaqlarımızı razı buraxacaqlar.
“Açıq
söz”, 19 yanvar 1918, ¹659
P.S. Qəzetin
həmin nömrəsində “Türkiyə Ermənistanı həqqində
əmrnamə”ni də M.Ə.Rəsulzadə
ruscadan tərcümə edərək dərc etmişdir. V.İ.Leninin başçılıq etdiyi Xalq
Komissarları Şurasının bu bədnam “tarixi” sənədini
də oxuculara təqdim edirəm. – Ş.H.
Türkiyə
Ermənistanı həqqində əmrnamə
Petroqrad – Xəlq Komissarları Şurası erməni xəlqinə
elan ediyor ki, fəhlə və kəndlilər hökuməti
Rusiyanın Türkiyə ərazisini ilhaq hüququnu davam
etdiriyor və elani-istiqlala qədər erməni xəlqinin
özünüidarəyə həqqini təsdiq ediyor. Xəlq
Komissarları Şurası bu hüququn mövqei-icraya
qoyulması üçün erməni xəlqinin fikrini sərbəst
bilməkdən ötrü son dərəcə lazım olan
bir çox hökumət təminatı gərəkdir.
Bu kibi təminatdan Xəlq Komissarları Şurası zildəkiləri
ədd ediyor:
1) Əskərlərin
Türkiyə Ermənistanından çıxarılması və
orada bilatəxir erməni ordusunun təşkili.
2)
Qaçqınların və həmçinin müxtəlif məmləkətlərə
dağılmış erməni mühacirlərin bilaməmaniət
Türkiyə Ermənistanı daxilinə qayıtmaqları.
3)
Müharibə vəqti Türkiyə məmurları tərəfindən
cəbrən məmləkət içərilərinə nəql
edilmiş Türkiyə ermənilərinin bilaməmaniət
öz yerlərinə qaytarılması, bunun üçün
Xəlq Komissarları Şurası Türkiyə nümayəndələri
ilə vaqe bulunacaq müxabiratda təkiddə bulunacaqlar.
4) Türkiyə Ermənistanında demokratik əsaslar
üzərinə intixab olunmuş erməni xəlq
şurası tərzində müvəqqəti milli bir idarə
təşkili.
Qafqasiya
işlərinin fövqəladə müvəqqəti
komissarı Stepan Şaumyana təklif olunuyor ki, ikinci və
üçüncü maddələrin mövqei-icraya
qoyulması üçün Türkiyə Ermənistanı əhalisinə
hər növ müavinətdə bulunsun və həmçinin
əskərləri Türkiyə Ermənistanından
çıxarmaq vəqtini və qaidəsini müəyyən
etmək üçün qarışıq bir komissiya təşkilinə
şüru etsin.
Qeyd – Türkiyə Ermənistanının
hüdudi-coğrafiyası erməni xəlqinin demokratik
nümayəndələri tərəfindən qomşu məhal
və nüqat demokratik nümayəndələrinə birlikdə
Qafqasiya işləri fövqəladə müvəqqəti
komissarının iştirakı ilə müəyyən edilməlidir.
“Açıq
söz”, 19 yanvar 1918, ¹659
Nüqat
– nöqtələr
İcmali-əhval
Rusiyada inqilab başlanandan bəri, kimsədə
müharibəyə artıq maraq qalmamış; hər kəs
müharibənin tezliklə bitəcəginə qənaət
hasil etmiş və Rusiyanın yenidən müharibə
açacağına, yəni sülh müxabiratı müvəffəqiyyətsiz
olursa, Rusiyanın yenidən ordu və mühimmat
toplayacağına kimsə inanmıyor. Bunun da səbəbləri
məlumdur. Bir tərəfdən Rusiya xəlqi dörd il davam edən vuruşmadan usanmış, gərək
maddi və gərək mənəvi düşkünlügə
uğramış, məmləkətin ticarət və sənaət
şirazəsi daxilində davam edən ixtilal və
şurişlərdən naşi büsbütün
qırılmış, digər tərəfdən iş
başına keçmiş bolşevik hökumətinin
şüarı və bütün millətlərin fikri
müharibənin ziddinədir. Bolşeviklərin iş
başına keçməsində birinci rol oynayan bunların haman Rusiya xəlqi əhval-ruhiyyəsini
kamalınca dərk edərək, o yolda sülh və
çörək şüarını meydana atmaları olsa gərəkdir.
Bunu isə Kerenski hökuməti dərk edəmədigindən
bolşeviklərin müvəffəqiyyətini mucib oldu.
Bolşeviklər məmləkət daxilində öz
şüarları sayəsində hüsni-rəğbət
qazandılarsa da, müttəfiqləri yanında bu rəğbəti
qazanamadılar. Və onlardan ayrı olaraq düşmənləri
ilə sülh müxabiratına girişdilər və bu sayədə
Rusiyada müharibənin bitməsinə, daha doğrusu bitmək
üzrə olmasına qəvi bir ümid oyandırdılar.
Rusiya düşmənləri ilə sülh etmək üzrə
ikən, müttəfiqlər Almaniya və tərəfdarları
ilə müharibədə haman davam
ediyorlar. Fəqət Rusiyanın ixtilal və
şurişindənmi, yaxud nədənsə müttəfiqlərin
öz düşmənlərilə vuruşmaları həqqində
gərəkincə məlumat alınmıyor və Qərb
meydanında hərəkati-hərbiyyənin nə surətlə
gedişi həqqində qəzetələrdə müxabirat
görünmüyor. Ara-sıra alınan məlumat
yalnız almanların Rusiya ilə sülh etməkdən nə
kimi faidələr bəklədigini və gələcək
vuruşmalar üçün nə kimi planlar
hazırladığını bildiriyor. Məsəla,
İngiltərənin əskəri mühərrirlərindən
məşhur polkovnik Reminqton “Tayms” qəzetəsində
yazdığı bir məqaləsində diyor ki, Almaniya Şərq
meydanından Qərb meydanına nəql etdigi əskərləri
ilə Fransa meydanında qüvvəsini xeyli
artırmış və get-gedə daha da artırmaqdadır.
Baxalım, gələn baharda düşmən
qarşısında dəvam etməgə bizim də kafi
qüvvəmiz olacaqmı? deyə
sualında bulunuyor və diyor ki, Almaniyanın müqabilinə
çıxmaqdan ötrü hazırda meydani-hərbdə
durmaqda olan ordumuzdan başqa bir milyon yarım əskər
lazımdır; bizdə isə bu miqdarın yalnız altı
yüz otuz mini mövcuddur ki, onun da üçdən bir hissəsi
yaralanıb da sağaldıqdan sonra dübarə meydani-hərbə
gələcək soldatlardır. Bu isə hökumətimizin səlah
bilərək təşkil etdigi şurayi-əskəriyyənin
iqtidarsızlığını göstəriyor; binaənileyh
bu xüsusda ciddi surətdə düşünmək və
lazım gələn tədabiri bir an əvvəl
ittixaz etmək gərəkdir.
Almaniyanın
gələcək üçün hazırladığı plan
həqqində müttəfiqlər diplomasi məhafilində
diyorlar ki, Almaniya müttəfiqlərin Rusiyaya müharibə
elan etməsi üçün son dərəcə
çalışıyor və Rusiya ilə sülh edərək
xammala olan ehtiyacını Rusiyadan rəf etməgə və gələn
aprel ayında Fransa meydanında qayət ciddi vuruşmalar
üçün hazırlaşmağa var qüvvəsini sərf
edəcəkdir. Müttəfiqlərin Rusiyaya
elani-hərb etməsində Rusiyayı onlar ilə vuruşmaya
məcbur etməkdə məlumdur ki, Almaniya Rusiyanın
nizamsız və yorğun ordusundan heç bir müavinət
gözləmiyor və gözləmək ümidində də
degildir. Fəqət müttəfiqlərin rəyincə
Almaniyanın bu müharibədən bir faidəsi ola bilər ki, o da Rusiyanın Almaniya-Avstriya hərbi
əsirlərindən bir milyon yarım miqdarında
böyük bir kütləyi öz hesabına olaraq təslih
edəcəkdir.
Almaniya və tərəfdarlarının Rusiya ilə
sülh müxabiratına girişməkdən böyük
faidələr götürəcəklərində
şübhə yoxdur. Müttəfiqlərin Rusiya əvəzində Amerikaya
ümid etmələri və Amerikanın Rusiya qədər
onlara müavinət göstərəcəginə
inanmaları bizcə bir o qədər də doğru
olmasın gərək; zira Amerika ilə müttəfiqlər
arasındakı məsafə qayət uzaq olmaqla bərabər
Almaniya sualtı qayıqlarının haman
məsafə arasında gəştü-güzar edərək
düşmən gəmilərini bəkləməkdə
olduqları münasibat və nəqliyyatı olduqca
müşkülə salıyor. Müharibənin
müvəffəqiyyətlə davamı üçün
canlı qüvvənin və mühimmati-hərbiyyənin vəqtli-vəqtində
lazım gələn yerlərində hazır olması icab
etdigindən Amerikanın müavinəti bir böhran üz
verdikdə müttəfiqlərə nə sayaq yetişə
biləcəkdir. Bundan əlavə Fransa müstəmləkatı
olan Cəzair, Tunis, Yeni Kaliforina və Hindistan Çini də
üsyan və şurişlər baş göstərdigindən
Fransa əhvali-hərbiyyəsi böyük müşkilat və
əngəllərə uğramış qalıyor; İngiltərə
ilə Fransa imdiki müharibədə canlı qüvvələrinin
əksəriyyəti müstəmləkələrindən
toplamaqda olduqlarından və bunları alman dəmir
yumruğu altında əzdirərək məhv və tələf
etdiklərindən, nəhayət, şuriş və üsyana
məruz qalıyor və canlı qüvvə mənbələrini
artıq qayb etmiş oluyorlar. Bütün bu şərait
daxilində müttəfiqlərin bundan sonra müvəffəqiyyət
qazanacaqları pək şübhəlidir: zira onların bu
ilki əhvalı keçən sənələrə nisbətən
xeyli ağır və mövqeləri olduqca
müşküldür; Almaniya ilə Avstriya isə Rusiya tərəfindən
xatircəm olduqlarından qüvvətlərini bir qat daha
artırmış oluyorlar.
Bolşevik hökuməti xarici məsələlərdə
müttəfiqlər tərəfindən bir çox
müşkülat və əngəllərə təsadüf
etdigi kibi məmləkətin daxili idarəsindən də bir
çox maneələrə rast gəliyor və həm gəlməkdədir. Bolşeviklər
üçün böyük əngəl çıxaranlardan
birincisi – Ukrayna, ikincisi – Don, Terek və Orenburq kazakları və
üçüncüsü – son məlumata nəzərən
Krım müsəlmanlarıdır. Əvvəlcə
Ukrayna və sonra Don kazakları muxtariyyət elan etdilər, fəqət
Ukrayna daxili idarədə Ukrayna Rada məclisinə və Don
nahiyəsi kazak əskəri hökumətinə itaət
göstərdigindən və bolşeviklərin “hökumət
şuralar əlində (fəhlə və soldat vəkilləri)
olmalıdır” şüarına müxalifət göstərdiklərindən
bolşevik hökuməti Rada ilə kazak hökumətini sərmayədarlardan
təşəkkül əksinqilabçı hökumətləri
adlandıraraq onlar ilə mübarizəyə girişdi və
son günlərdə Krım müsəlmanlarilə də
böylə mübarizəyə iqdam etmişdir. Bu mübarizə və əngəllər
bolşeviklər üçün böyük bir zərbədir.
Zira müttəfiqlər hənuz bolşeviklərin iş
başına yeni keçdigi zəman bolşevik hökumətini
etiraf və təsdiqdən imtina etdilər, “Və sizin
hökuməti bütün Rusiya tanımadığı halda,
biz necə tanıya biləriz” – deyə bəhanə gətirdilər.
Bu isə bolşeviklərin həqiqi bir hökumət kibi
degil, yalnız bir firqə kibi müvəqqəti iş
başına keçdiklərini andırmaq demək idi.
lll
Bolşevik hökumətini tanımaq istəməyən
ətraf vilayətlərdən birisi də Qafqasiyadır. Bolşeviklər sair vilayətlərdə
və o cümlədən Türküstan paytaxtı olan
Daşkənddə hökuməti əllərinə almaq təşəbbüsünə
iqdam edib bəzilərində müvəffəq olmuşlarsa
da, Qafqasiyada hənuz böylə bir təşəbbüsə
iqdam etmələri görülmüyor; zira əvvəla,
Qafqasiyanın yaşayış şəraiti sair vilayətlərə
nisbətən bambaşqadır və ikinci, Qafqasiyada
bolşeviklər yerlilərə nisbətən qayət az
olmaqla bərabər, Rusiya daxilindən də Zaqafqasiyaya
qüvvə yürütməkdən acizdirlər.
Bolşeviklərin Zaqafqasiyada baş qaldıra biləcəkləri
iki mühüm nöqtə vardır; birisi Tiflis və digəri
Bakıdır.
Keçənlərdə Tiflisdə müxtəsər
bir hərəkət oldusa da, öylə qəti nəticə
vermədi; bundan böylə də Zaqafqasiyada ümumiyyətlə,
hanki tərəfdən olur-olsun qəti çıxış
imkan xaricində olmaq dərəcədə
müşküldür. Bilxassə
Zaqafqasiyada şəraiti-məhəlliyədən dolayı
bir tərəfə qəti üstünlük verəcək
qüvvə toplamaq və onun gücilə xüruc etmək
çox çətin, digər tərəfdən də əfkari-ümumiyyə
hər dürlü çıxışlar əleyhindədir.
Bolşevik hökumətinin bu qədər daxili və
xarici düşmənləri sırasına əski Rusiya
müttəfiqlərindən olan Romaniya hökuməti də əlavə
olundu. Romaniya
hökuməti Rusiya inqilabı başlandıqdan sonra nə qədər
ki, iş başında Kerenski və
Milyukov hökumətləri duruyordu, Rusiyanın haman müttəfiqlərindən
ədd olunuyordu və Rusiyanın “inqilabçı” hökuməti
kimi axıra qədər hərbi davam etdirmək
şüarını yürüdüyordu. Lakin iş
başına bolşeviklər keçəndən sonra haman əski şüarında baqi qalıb, rus
əskərlərinin Romaniya cəbhəsində bolşeviklərin
təlimatilə ictimai inqilab törətmək hərəkətlərinə
məmaneət göstərdi və nəhayət,
Bessarabiyayı zəbt etmək fikrinə düşdü və
bu məqsədlə Romaniya əskərləri hücuma
keçərək bir neçə yerləri zəbt və
işğal etdilər. Bolşevik hökuməti
əvvəlcə bir ultimatum verərək bu hərəkətlərin
dayandırılmasını tələb etdi; fəqət
cavabi-kafi almadığından diplomasi münasibatı kəsərək,
Romaniya səfirini Petroqraddan nəfy etdi və Romaniya hökumətinin
Moskvada saxlanılan bir milyard iki yüz milyondan ibarət
qızıl fondunu zəbt etdi.
Bu qərar ilə bolşevik hökuməti xarici cəbhələri
buraxaraq daxildə Romaniya, Ukrayna, Don, Terek və Orenburq
kazakları və Krım tatarlarıyla vuruşmaya
başladı.
Daxildə vuruşma və çarpışmalarla
keçirən bolşeviklər xaricdə də Almaniya və
müttəfiqləri ilə sülh müxabiratına
girişmişdir. Müxabirat həqqində bolşevik mətbuatının
verdigi son məlumata nəzərən almanlar Rusiyadan
işğal etdikləri yerləri özlərinə mal etməkdən
əlavə bir də Rusiyadan dörddən səkkiz milyarda qədər
təzminat tələb ediyorlar. Bolşevik hökuməti
bu şərtləri qəbul edəcək və ya etməyəcəkmi
məlum degildir; fəqət Trotski Fəhlə və Soldat Vəkilləri
Şurası nümayəndələrinin Petroqradda vaqe olan
yığınında almanların bu şərtlərini
yığına bildirdikdən sonra əlavə ediyor ki, hər
necə olursa-olsun, biz şərəfli və demokratik sülhə
çalışacağız, Trotskinin böylə izharatda
bulunması ilə Almaniya şərtləri
arasındakı fərqin nə dərəcədə
olduğunu bəyanə hacət yoxdur. Tənbehsiz
ki, almanlar güzəştdə bulunmayacaqlar, bulunsalar da bir o
qədər əhəmiyyətli güzəşt etməzlər.
Zira almanlar bir qalib sifətilə sülh etdiklərindən
dediklərində inad göstərəcəklər və bu
inadlarını da felə yürütmək üçün
hər bir əsbab və qüvvəyə malikdirlər.
Bolşeviklərin isə demokratik əsaslarını
meydana sürsələr də almanların tələblərinə
riza göstərməkdən başqa bir əlac və
çarələri yoxdur. Məgər in ke bolşeviklərin
amalınca Almaniyada da inqilab və ümumi tətil baş
göstərə və hökumət Rusiyadakı kibi fəhlə,
soldat və kəndlilər əlinə keçə; o vəqt
əlbəttə ki, bolşeviklər öz arzularına qismən
nail ola bilərlər. Zira
hökumətin Almaniyada inqilab zühur etdikdə bolşeviklər
əlinə keçəcəgini zənn etmək olmaz. Almaniyadan son gələn məlumata görə
baş göstərən fəhlə hərəkatı əgər
doğru isə, o vəqt demək olar ki, bolşeviklər
Avropaya böyük bir zərbə endirdilər və
Avropanın imperialist və sərmayədarlar hökumətlərini
böyük bir təhdid altına aldılar.
Almaniya, İngiltərə və İtaliyada sülh
lehinə hərəkət başlandığı, digər tərəfdən
daxildə Orenburq, Kiyev və sairlərində bolşeviklərin
müvəffəqiyyət qazanması hər halda sosializm
inqilabı olmasa da, Avropada böyük bir fəhlə hərəkəti
başlandığını göstəriyor və yeni bir
tarix səhifəsi açıyor.
“Açıq
söz”, 25, 26 yanvar 1918, ¹664, 665
Şirazə
– nizam-intizam
Səlah
– yaxşılıq
Gəştü-güzar
– gəzib dolana
Təslih
– silahlandırma
Bizim
muxtariyyətimiz və Bakı bolşevikləri
Bənim
Əmələ və Əskər Şurası İcraiyyə
Komitəsində söylədigim bir nitq Bakı bolşeviklərinin
vasiteyi-nəşri-əfkarı olan “B.Raboçi” qəzetəsinə
“Müsavat” firqəsi ilə Müsəlman Milli Komitəsinə
hücum üçün bir sərmayə təşkil
etmişdir.
Oxuyucuları əsl məsələ ilə aşina etmək
üçün bolşevik qəzetəsinin isnadatını
rədd etməkdən əvvəl mövzui-bəhs olan
yuxarıdakı nitqimin nə kibi bir halda və nə surətdə
söylənmiş olduğunu yazmaq məcburiyyətindəyəm.
Məsələ Bakı quberniyasının müxtəlif
yerlərində hadis olan oğurluqlara və quldur
hücumlarına aid idi. Teleqram gəlmişdi ki, Lənkəran
uyezdi talan olunuyor. Şəhər qorxu
içindədir. Petropavlovka ilə
Hacıqabul və sair nöqtələrdən də buna
oxşar teleqraflar alınmışdı. Bu qara və vəhşətli
xəbərlərlə bərabər müsəlman
diviziyasının naçalniki tərəfindən bir məsələdən
dolayı İcraiyyə Komitəsi ünvanına bir az başqaca təhrir olunan bir məktub dəxi
əlavə ediliyordu.
Burada sol eser Suxartsev söz alıb böyük bir qeyz və
hiddətlə müsəlman təşkilatları üzərinə
hücum elədi. Bu hücumu əsnasında “Müsavat”
firqəsinə dəxi yanaşdı. Suxartsevcə
bu uyezdlərdən gələn qara xəbərlərlə
müsəlman divizyonu naçalnikinin məktubu arasında
böyük bir münasibət vardır. Bu
hadisələr sadə iğtişaş degildir. Bunlar səngərlərdir ki, gündən-günə
Bakıya yaxınlaşıyor. Bu aşkarə
bir hərəkətdir. Siyasi hərəkətdir.
Şahsevənlər neçün qarətkarlıqlarında
ancaq Rusiya kəndlərinə hücum ediyorlar? Diyorlar ki, bu hücumlardan müsəlmanlar da mütəzərrər
oluyor, fəqət bu doğru degildir. Onlar
zərər görüyorlarsa da cüzi görüyorlar.
Ümumiyyətlə, tələf olanlar
ruslardır. Bu Şərqə doğru
vaqe olan bir hərəkətin səmərəsidir. Bən çayxanalarda əvamlar ağzından
eşidiyorum diyorlar ki, “Bakı bizimdir”. İştə,
bu “bizimdir” sözü müəyyən bir siyasi məsləkin
göyərtmiş olduğu nəticədir. Əvam cəmaət bundan o mənanı
çıxarıyor ki, gərək nə ki xarici varsa buradan
çıxsın, kəsilsin, qovulsun. Aldığımız
teleqraflar iştə, bunu xəbər veriyorlar. Bundan artıq mədara lazım degildir, vəqtdir ki,
müsəlman təşkilatlarilə qəti bir dil ilə
danışaq. Ölmək lazımsa qoy
şərəflə ölək, qoy onlar bilsinlər ki,
müvəffəq olsalar da bu müvəffəqiyyətləri
daimi olamaz. Bir azdan Hacıtərxan yolu
açılar, o zaman intiqam almaq asandır.
İştə, son dərəcədə fitnəkaranə
bir surətdə vaqe olub da adətən qəhhar bir general
qubernator dili ilə danışan bir ictimaiyyun-amiyyunun
çıxışı, bütün müsəlman təşkilatlarını
rus cəmaətinə qarşı siyasi bir sui-qəsddə
töhmətləndirməsi bənim acığımı
tutduraraq mütəqabil çıxışıma bais oldu. Dəlil və
sübutlarla göstərdim ki, müsəlman
quberniyalarında vaqe olan iğtişaşlar ümumi
iğtişaşlardan başqa bir şey degildir; anlatdım
ki, şahsevənlərin eyni zamanda Lənkəran üzərinə
də hücumunu və hərəkətin yalnız ruslara
qarşı icra edilmədigini göstərir. Çünki Lənkəran rus şəhəri
degil, müsəlman şəhəridir. Təəssüf
etdim ki, yalnız xəbərsiz qara cəmaət degil,
İcraiyyə Komitəsində də öylələri var
ki, müsəlmanların niyəti həqqində bədgümanlara
düşüyorlar. Əlavə etdim ki, Suxartsevin ruhu, bədgümanlığı
və cəmaətimiz həqqindəki niyyəti yalnız kəndisinə
məxsus olmayıb başqalarında da var, hətta İcraiyyə
Komitəsinin qəzetəsi olan “İzvestiya” milli qoşun əleyhində yazarkən şayani-etina bir cümlə
işlətmişdi. “Hətta türklər,
onlar da milli qoşun fikrinə düşdülər”, nə qədər
ki, “bu hətta türklər” zehniyyəti İcra Komitəsində
hökmfərmadır – quberniyadakı
iğtişaşları yatırmaq üçün
alınacaq tədbirlərə lazım olan ümumi dil tapmaq
çətin olacaq. Əgər bizə
imkan hasil olmazsa ki, həzrəti şahsevənlərin
ittihadi-islam qoşunu degil, yersiz qaldıqlarından dolayı
qanuni-ictimailə quldurluğa süluk edən taifə
olduqlarına inandıraq, o zaman doğrudan da qorxarım ki,
Suxartsevin elan etdigi hərbi qəbula məcbur olalım. Yalnız onu sevindirə bilərəm ki, bu
toqquşmada müvəqqəti üstünlük onun tərəfində
qala bilər.
Məsələnin müzakirəsi uzağa çəkmişdi. Müzakirə
əsnasında bənə sual vermişlərdi ki, “ermənilərlə
gürcülər milli qoşun düzəltdikdə heç
olmazsa dəlilləri var ki, Qafqasiya cəbhəsini müdafiə
edəcəklərdir. Sizdən
ötrü ki, böylə bir bəhanə yoxdur”. Əcəba, müsəlmanlar neçün qoşun
düzəldiyorlar.
Buna cavabən bən müsəlman quberniyalarının iğtişaş içində olduğunu göstərib əgər imdi burada səfərə mühəyya iki müsəlman rotası olseydi, Lənkəran atəş içində qalmazdı, dedim. Əlavə etdim ki, müsəlman polklarının təsisi müsəlman topraqlarındakı iğtişaşın qabağını saxlamaq üçün təşkil olunuyor. Əgər siz təmin edə bilsəniz ki, əlinizdəki beynəlmiləl qüvvətlərlə bu asayişi təmin edərsəniz, o zaman varsın müsəlmanlar qüvvə tədarük etməsinlər.
İştə, bənim söylədigim nitqin müxtəsərən tərcüməsi ki, “B.Raboçi” qəzetəsi bu nitqdən adətən əksinqilabdan bəhs edən kibi bəhs ediyor.
Şahsevənlərin hərəkətini quldur hərəkəti dedikdə və Bakı quberniyası ilə Gəncə quberniyasındakı müxtəlif hadisələrə iğtişaş adı verdikdə görünüyormuş ki, bən burjualarla mülkədarlara məxsus əksinqilabçı bir nəzəriyyə söylüyormuşam. Görünüyor ki, Lənkəran uyezdindəki iğtişaşlar iğtişaş degil, vətəndaş müharibəsi imiş, görünüyor şahsevənləri dəf etmək – iğtişaşı yatırmaq və asayişi bərpa etmək degil, inqilabı təpələmək və istibdad nizamını bərpa etmək imiş. Çünki “B.Raboçi” qəzetəsinin fikrinə görə başda Tağıyev ilə Nağıyev olan bir komitə bundan başqa nizam qoymağa qadir degilmiş. Milli Müsəlman Komitəsi bu günlərdə milli qoşunun inqilab nizamını müdafiə üçün təşkil olunduğunu elan eləmişsə də, bolşeviklər “uşaq degildirlər ki, Tağıyev ilə Nağıyevə inansınlar”. İş böylə bir yerdə olunca bitəbii isbat etmək belə lazım degildir ki, Tağıyev ilə Nağıyevin Milli Komitə başı ilə heç bir əlaqələri yoxdur. Çünki bolşevik siyasiliginin “durbinligini” kim aldada bilər?
Görünüyor ki, bu durbin siyasiləri “Müsavat”ın inqilabdan yalnız muxtariyyət degil, topraqların bilaəvəz kəndlilərə keçməsi, səkkiz saətlik iş günü və əmələlərin dövlət hesabına sığorta olunması və ələlümum bütün həyati-siyasiyyə və ictimaiyyənin demokratik əsaslar üzərinə qurulmasını gözləməkdə olduğuna da heç bir vəchlə inandırmaq olamaz.
Fəqət burada bir şey anlaşılmayıb qalıyor. Bolşevizmcə biz müsəlmanların şübhəsiz ki, muxtariyyətə həqqimiz var və ozümüz öz müqəddəratımızı təyin və təşxis edə biləriz. Fəqət “B.Raboçi” diyor ki, bu o demək degildir ki, “Qafqasiya qüruni-vüsta qaidələri bərpa edilsin”. Bizim muxtariyyətimizdən yalnız qüruni-vüsta qaidəsi çıxacağına isə “B.Raboçi”nin əqidəsi kamildir. Bu da oradan görünüyor ki, diyor: müsəlman dövlətliləri ilə bəylərinin muxtariyyəti, daha Rusiya inqilabına təmas etməmiş olan müsəlman cəmaətinin muxtariyyəti demək degildir”.
Demək ki, rus inqilabı daha müsəlman cəmaətinə çatmamışdır. Buna görə də onun hər növ muxtariyyət istəməsi özünün degil, müsəlman burjuaziyası ilə mülkdarlarının muxtariyyətindən ibarət olub qalacaqdır. Buna isə “Rusiya demokratiyası qətiyyən razı olamaz”.
Əcəba, nərədə qaldı bolşeviklərin bütün dünya qarşısında elədikləri elan ki, “dərəceyi-mədəniyyətlərinə baxmayaraq bütün dünya millətlərinin muxtariyyət və istiqlal həqləri vardır” – dediniz.
Rusiya millətlərinin həqqi-muxtariyyətləri o demək degildir ki, Rusiya millətləri velikorus dvoryanlarının keyfindən qurtarıb velikorus əmələlərinin keyfinə tabe olsunlar.
Bolşevik inqilabı bütün Rusiya millətlərinə Rusiyadan ayrılmağa varıncaya qədər muxtariyyət həqqi elan eləmişdi. Qafqasiya millətləri bu vədələrin nəticəsini gözlədilər, müsəlmanlar da gözlədilər. Fəqət nəticədə tamamilə başqa bir şey çıxıyor: Türkiyə Ermənistanı muxtariyyət dekretinə (fərman) nail oluyor. Ermənilər “Daşnaksütyun” firqəsi tərəfindən təyid olunan böyük amallarına yaxınlaşıyorlar. Qafqasiya türklərinə gəlincə, Bakı bolşevikləri diyorlar ki: “siz inqilabçı bir millət olmadığınız üçün heç növlə muxtariyyət alamazsınız. Qoy “Müsavat” firqəsi də bu xüsusda artıq çalışmasın. Çünki Qafqasiya muxtariyyətinə nə Rusiya demokratiyası, nə də Rusiya burjuaziyası razı ola bilər”.
Türk ədəmi-mərkəziyyətçilərinin siyasəti bizim bolşeviklərə görə Qafqasiyayı xarabəzara döndərə bilər, necə ki, daşnaksaqanların siyasəti Türkiyə ermənilərini döndərdi.
Fəqət qəzetə yenə də ümidvar oluyor ki, “bütün Qafqasiya demokratiyasının əlbirligilə bu bədbəxtligi saxlamaq olar”.
Aşkardır ki, bu “demokratiya əlbirligində” Rusiya inqilabına “daha yanaşmamış olan” demokratiyanın hissəsi çox az təsəvvür olunuyor.
Bəlkə də müqəddərdir ki, biz muxtariyyətimizi xarabəzarlar qiymətinə alalım. Müqəddərati-tarixiyyədən əlbəttə ki, boyun qaçırmaq olmaz. Fəqət bununla bərabər biz həqliyiz gözləyək başqa bir Lenini ki, o da Qafqasiya müsəlmanlarının muxtariyyətinə aid bir “dekret” (fərman) çıxarsın.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 29 yanvar 1918, ¹667
Mədar – səbəb, əsas
Qəhhar – qüdrətli, güclü
Qüruni-vüsta – orta əsrlər
Hüseynov Şirməmməd
525-ci qəzet.-
2013.- 7 sentyabr.- S.26-27.