Dinin Azərbaycan mədəniyyətində
və ədəbiyyatında yeri
(davamı)
XIV əsr anadilli
ədəbiyyatımızın Nəsimidən sonra ikinci böyük sənətkarı hökmdar-şair
Qazi Bürhanəddindir. Hənəfi məzhəbinə meyl göstərən Qazi yaratdığı dövləti
ədalətlə, şəriət
qaydalarına və fiqhə (müsəlman hüququna) uyğun qanunlarla idarə etməyə çalışmışdır.
Qazinin təriqətə rəğbəti,
təriqət ideya və görüşlərinin
yaradıcılığında təcəssümü görülür.
O, ərəbcə “İksir
əs-səadət fi
əsrar əl-ibadət”
(“İbadətin sirlərində
səadət iksiri”) və “Tərcih ət-tavzih” (“Aşkarın
üstünlüyü”) adlı
əsərlər yaratmışdır.
Üç hissədən ibarət
birinci əsər din və ibadətlə bağlıdır. “Təlvih” (“Nizamnamə” – Səd əd-Din Taftazi) əsərinin tənqidinə həsr olunmuş və ona cavab kimi
qələmə alınmış
ikinci əsəri isə fiqhin qanunları barədədir.
Q.Burhanəddinin divanında
az da olsa,
dini məzmunlu poeziya nümunələri
– ilahilər vardır.
“Bilirsin ki,
günahum çox, ilahi”, “Ya ilahi,
ya ilahi, ya ilah” misraları
ilə başlayan qəzəllər bu mövzuda qələmə
alınmış şeirlərin
mükəmməl örnəklərindən
sayıla bilər.
Tanrıya müraciətlə yazılmış həmin
əsərlərdə başlıca
məzmun və ideya yaradıcı və idarəedici qüvvə kimi Xaliqə yalvarış və ondan kömək
ummaq istəyi ilə əlaqədardır.
Təbii
ki, bu ilahilərdə
Allah-bəndə münasibətləri,
bəndənin acizliyi,
çarəsizliyi, günahların
bağışlanması diləyi,
Yaradanın qüdrətinə
sığınmaq istəyi
öz bədii ifadəsini tapmışdır.
Bu dövrdə anadilli
ədəbiyyatımızın nümayəndələrindən olan Nəsir Bakuvinin yaradıcılığı
haqqında çox məlumat olmasa da, onun Elxani
hökmdarı Sultan Məhəmməd
Ulcaltuya həsr olunmuş müxəmməsi
bizə gəlib çatmışdır. Elxani hökmdarı
Qazan xanın İslamı rəsmi dövlət dini elan etməsilə qeyri-müsəlman əhalinin
böyük bir hissəsinin, o cümlədən
Sultan Məhəmməd Ulcaytunun
da İslam etiqadını qəbul etməsini alqışlayır.
XIII əsr Azərbaycan
poeziyasının ən
gözəl nümunələri
sırasına daxil olan “Dastani Əhməd
Hərami”də əsas
diqqət ictimai-tarixi mühitə deyil, daha çox qəhrəmanların xarakterində
cəmlənir. Bu zaman şair İslam dininin yüksək humanist
dəyərlərini bədii
təqdimat obyektinə
çevirir və
belə qənaət hasil olunur ki,
insan yalnız əxlaqi-mənəvi dəyərləri,
xoş əməlləri
ilə ucalır, şər, fitnə-fəsad
yolunu tutanların sonu bədbəxtliklə bitir.
Bu dövrdə anadilli
poeziyamızın digər
nümunəsi Qul Əlinin Qurandakı “Yusif” surəsi ilə bağlı olan “Qisseyi-Yusif” poemasında İslami dəyərlər nəzərə
çarpır. Müəllif insanları İslam
şəriətinin əsasını
təşkil edən xeyrə, ədalətə,
insansevərliyə, düzlüyə,
insaf və etiqada dəvət edir, insana yaraşmayan
mənfi sifətlərdən
çəkindirir. Bu əsərdə doğruluq və səmimilik kimi insani keyfiyyətlər
təbliğ edilir,
son nəticədə bunların
insana gətirəcəyi
xeyir açılıb
göstərilir.
XIV əsrdə Suli Fəqih və Mustafa Zərir kimi Azərbaycan şairləri
də Quran motivləri
əsasında qurulmuş
“Yusif və Züleyxa” mövzusunda ana dilində əsərlər yaratmışlar.
XVI əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli
siması olan Şah İsmayıl Xətai siyasi və mədəni tariximizin ən parlaq səhifələrindən
birinin yaradıcısı
kimi tanınır. Lirik şair
olan Xətainin şeirlərinin, xüsusilə
qoşma və gəraylılarının ana
xəttini şiə-qızılbaşlıq
təriqətinin tərənnümü
təşkil edir.
Hökmdar şair şiəliyi
təbliğ etməklə
dövlət qurmaq, onun siyasi-ideoloji əsaslarını möhkəmləndirmək,
ölkə əhalisini
vahid bayraq və bir ideya
ətrafında birləşdirmək
məqsədi duyurdu.
Belə ideya isə Şah İsmayılın
nəzərində qızılbaşlıq
idi. Bu təriqət
zülmə, əsarətə,
ədalətsizliyə qarşı
etiraz, haqqa, doğruluğa, bərabərliyə
çağırış rəmzi kimi tərənnüm edilirdi.
Qızılbaşığı təbliğ edən şeirlərində Xətai
imam Əlini təriqət
mürşidi, mərdlər
şahı adlandıraraq,
Allahdan və Məhəmməd peyğəmbərdən
sonra ən böyük qüdrət sahibi hesab edir.
Xətainin şeirlərinin mühüm
hissəsi sufilik görüşlərinin təbliğinə
həsr olunmuşdur. Sufi ideyaları onun əsərlərinə dərin
humanist məzmun gətirmişdir.
Xətaiyə görə, insanın
güzgüsü-daxili aləmi
təmiz olmalıdır.
Güzgüsü saf olan insan ən yaramaz
insandır, onun yaxşılığına, insan
adını doğrultmasına
heç bir ümid yoxdur. O, ən yüksək insani keyfiyyətləri sufilərdə axtarır.
Şair müridlərini
əsl sufi
kimi hərəkət
etməyə, sufi adını uca tutmağa çağırır:
Sufi isən, alıb-satma,
Halalına haram qatma,
Yolun əyrisinə getmə,
Doğru yola nəzər eylə.
Azərbaycan, eləcə də Şərq xalqlarının ədəbiyyatına qüvvətli təsir göstərən Məhəmməd Füzuli İslam mədəniyyətinin hər üç aparıcı-işlək dilində – ərəb, fars, türk – ölməz əsərlər yaratmışdır. Füzuli əsərlərində dini-şiəlik görüşlərini əks etdirir, dini məsiyə və mənqəbələr yaradır, Məhəmməd peyğəmbəri və İmam Əlini öyür, təbliğ edir ki, bu da onun dini etiqad və imamlara sadiq qalmasından irəli gəlirdi. Şairin irili-xırdalı bütün epik əsərləri Allahın adı ilə başlayır. “İnsanın dini ağlıdır, ağlı olmayanın dini də olmaz” hədisinə tərəfdar çıxan Füzuli İslam dinində ağla və biliyə əhəmiyyət verilməsini ürəkdən bəyənmiş, hikmətamiz hədis və kəlamların yayılmasını önəmli məziyyət kimi başa düşmüşdür. Füzulinin “Mətlə ül-etiqad” əsərində bir sıra fəlsəfi-dini məsələlər-dünyanın yaranması, Allahın varlığı, onun sifətləri, peyğəmbərlik, məşhər, haqq-hesab, dünyanın axırı, insanların günah və savablarının ölçülməsi ilə əlaqədar görüşləri və s. yer almışdır. Əsərdə bu məsələlərlə bağlı olaraq yeri gəldikcə filosofların, şəriətçilərin, təriqətçilərin, sufilərin, ateistlərin mülahizələri verilir. Əsər imamətlə bitir. Füzuli şiə görüşlərinin tərəfində duraraq imamətin vacib olduğunu göstərir.
Füzuli “Yeddi Cam” əsərində göstərmək istəyir ki, dünyanın sirlərini ancaq İslam peyğəmbəri Məhəmməddən (s) öyrənmək olar. Nəticə etibarilə, şair mütrübün sözlərilə bütün fikirlərə yekun vuraraq şəriət mövqeyində durduğunu göstərir.
Kərbəla vaqiəsi və Həzrəti Hüseynin şəhidliyi müsəlman dünyasında mərsiyə mövzusuna çevrilmiş, ərəb, türk və fars dillərində saysız-hesabsız mərsiyələr yaranmışdır. Bundan başqa, həmin mövzuda çoxlu məqtəli-Hüseynilər də yazılmışdır. Kərbəla döyüşünü ilk dəfə olaraq ərəb tarixçiləri öz əsərlərində işləmiş, məlumat vermişlər. Əhli-beyt tərəfdarları olan şairlər isə ilkin çağlardan başlayaraq mərsiyələr qoşmuş, qəmli şeirlərdə bu müsibəti canlandırmışlar. Azərbaycan ədəbiyyatında hələlik bəlli olduğu üzrə ilk dəfə olaraq Nişati məqtəl mövzusunda əsər yaratmış, Şah Təhmasibin əmri və Şiraz hakimi Sərxan Zülqədərin göstərişi ilə Hüseyn Vaizinin “Rövzətüş-Şühəda” əsərini “Şühədanamə” adı altında 1538-ci ildə türkcəyə tərcümə etmişdir. Məqtəl yazmaq ənənəsi Füzuliyə qədər artıq yayılmışdı.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-
2013.- 7 sentyabr.-
S.30