Afina və mən
Dünyada ilk qadın filosof olan İsgəndəriyyəli
Hipatiyaya ithaf edirəm.
Afina şəhərinə getmişdim:
Dünya Fəlsəfə
Konqresində iştirak
etdim, məruzəmi təqdim etdim, fəlsəfi müzakirələrə
qoşuldum, şəhəri
gəzdim, Qərblə
Şərqi müqayisə
etdim, nöqsan axtardım, Likabett dağına qalxdım ki, dünyaca məşhur Akropola (Yunancadan tərcümədə
“Yuxarı şəhər)
yuxarıdan aşağı
baxım. Ən nəhayət, Afina
haqqında tənqidi bir məqalə yazdım. Və hər şey bu məqalə ilə başlandı: Afina yuxuma gəldi.
Yox, şəhər yox, şəhərin hamisi olan ilahə
Afina!
Akropolun tən ortasında durmuşdum. Uzun hörüklü bir qız idim.
Sanki bütün varlığımla Şərq
idim. Qarşımda
isə möhtəşəm,
müdrik, gözəl
Afina – Qərb dayanmışdı! Poseydona qalib
gələn, müharibələr
yaradan, ulu Zevsin qürurlu qızı mənə yaman qəzəblə baxırdı.
– Sən bir baxışla,
bir neçə günlük ziyarətlə
mənim qədim şəhərimə necə
qiymət verib, onu bəyənməyə
bilərsən?
– Mən sənin şəhərinin zahirini,
insanların da bu zahiriliyə səcdə etməyini bəyənmədim.
– Sən fəlsəfə dünyasına iddialı ola-ola zahirə qiymət verməklə kifayətlənirsən. Müdriklik budurmu?
– Sənin şəhərində
bütün dəyərlər
tapdaq altındadır.
Ən aşağıda isə qadını gördüm.
Qadınların hamisi müdrik
Afinanın şəhərində
qadına verilən dəyər zahirləmi bitir?
Bəkarət simvolunun qaşları
çatıldı, amma
neçə tanrının
dizini yerə gətirən bu qəzəbli xanım geri durmaq fikrində
deyildi...
– Sən islam
dünyasında baş
verənləri görmürsən,
gəlib Avropaya insan hüquqlarından dərs verirsən?
– İslam qadınlara tam hüquq verib, onu
sadəcə düzgün
anlayıb, düzgün
tətbiq etmək lazımdır. Avropada isə qadın
tapdaq altında qalmışdı, özünü
təsdiq eləmək
üçün hüquqlar
uydurmağa başladı.
Afina bir qoluna boynunda qıvrılan ilanı doladı, o biri əlindəki nizəni yuxarı qaldırıb üstümə gəldi. Yarı
təəccüb, yarı
qəzəblə bağırdı:
– Sən kimsən ki, gəlib mənim meydanımda ağalıq eləyirsən?
Doğru sözə nə deyəsən, amma mənim də ürəyim dolu idi.
– Elə hər yer sənin meydanın deyilmi? İndi mənim heç nəyim qalmayıb, hamısı sənin olub. Mənə isə harada
artığı, lazımsızı,
təhlükəlisi var
onu verirsən.
Sözlərim Afinanı məmnun saldı və o, dayandı. Hətta çatılmış gözəl qaşlarının
düyünü də
açıldı.
– Hə, bunu düz
dedin. Hamısı mənimdir.
– Amma bu xaraba
məbədlə sən
çətin ki, uzun müddət duruş gətirəsən.
Bura yeni nəfəs lazımdır, o da bizdədir.
Afinanın kefi lap duruldu:
– Bəlkə də sən deyəndi, ancaq sizin olanınız
elə o quru nəfəsdir. Onu da özünüz qaça-qaça, bir-birinizi
tapdalaya-tapdalaya bizə
verməyə can atırsınız,
az qala
yarışa giribsiniz.
Mənim
bu sarayımın ömrünü uzadırsınız.
Bütün bunlar sənin
dərk edə biləcəyin məsələlər
deyil. Get, hörüklərinlə
oyna, – ilahə istehza ilə məni süzdü: – Qoy sənə bir sirr açım.
Hipatiyadan üzü bəri
çox qadınlar müdriklik eşqinə düşüblər. Onun taleyini
gördün – tikəsi
ələ düşmədi.
Niyə?
Çünki qadınlığı ilə filosofluğu bir-birinə mane oldu, döyüşdə kişilərə
uduzdu. O elə bilirdi qadınlığını
hesablamalarına, düşüncələrinə
qurban verib. Amma bilmirdi ki, qurbanı
qəbul olunmayıb.
Sonralar da hansı qadın
filosofluq eşqinə
düşdüsə, öz
qadınlığı onun
qarşısını aldı,
məhv elədi onu. Bu ucalıq – müdrikliklə qadınlığın
vəhdət məqamı
ancaq mənə məxsusdur! Güclə gözəlliyin harmoniyasını
yaşadan tək mənəm! Öz qadın nəfsinə yenilməyib müdriklik nurunu söndürməyən
yalnız mənəm!
Odla suyu bir arada saxlamaq
hünər tələb
edir! Bəs sən? Sən nəyi
qurban verəcəksən?
Afina nizəsini uzadıb hörüklərimi oynatdı:
– Əlbəttə, müdrikliyini,
bütün qadınlar
kimi. Sadəcə imkan gözləyirsən
– Afina qəhqəhə
çəkdi. Səsi Akropolun
sütunlarını silkələdi,
tavan əsdi.
– Bəs sən bu gün demokratiya,
insan hüquqları, qloballaşma şüarı
ilə bəşəriyyətin
nəyini qurban verməyə məcbur edirsən? Son iki
əsrdə sənin bu məbədindən daha çox bəşəriyyəti alçaldan
ideyalar çıxırsa,
bu, sənin məbədinin artıq xaraba olmasına sübut deyilmi?
Afinanın gözlərindən şimşək çaxdı
və əlindəki ilanı buraxıb hörüyümü qoluna
doladı:
– Sən qadınsan! Səndən filosof olmaz! Mənə ağıl öyrətmə.
Sən heç vaxt bu hörüklərindən
keçməzsən... Uzunsaçlının ağlı gödək olur.
Mən silahsız
idim. Gücüm ancaq sözümə
çatırdı. Hörüklərim də incidirdi. Ağrıdan gözlərimdən
od çıxsa
da, dilimi dinc qoymadım:
– Sən ilahəsən. Mən insan. Sən insanlara hikmət öyrətsən
də, onların qalxa biləcəyi zirvədən xəbərsizsən!
Sən mənim yüksək insanlıq məqamımdan xəbərsizsən!
Sən Zevsin başından çıxıbsan, nə
bilirsən Allahın üfürdüyü ruh nədir? Buna görə sənin hamilik elədiyin bütün müqəddəs
şeylərin quru sütunları qalıb, mənim inandıqlarımı
qanına qəltan edib, ölkələrimi məkrli siyasətlə viran qoysan da,
imanıma, mənəviyyatıma
toxuna bilmirsən, çünki onu Allah qoruyur, o, Allahın əmanətidir.
Bilmirəm gün işığında
parlayıb gözümü
qamaşdıran Afinanın
dəbilqəsi oldu, ya qılıncı. Havanı şiddətlə
kəsən iti qılınc üzərimə
elə anidən endi ki, özümü
müdafiə eləməyə
imkan belə tapmadım, bircə “Allah”
deyə bildim. O an hansı isə
bir qüvvə məni qucağına alıb qılıncın
altından çıxartdı
və sürətlə
səmaya qaldırdı.
Qurtulmuşdum. Afina hiddətlə aşağıdan
yuxarı mənə baxırdı, amma arxamca qalxmırdı, ya da qalxa
bilmirdi. Məni həmin
qüdrətli əl havadaca saxlamışdı.
O an elə bir yüksəklikdə idim ki, sanki Günəşin
özünə belə
mən nur verirdim. Birdən gözüm Afinanın əlinə sataşdı:
hörüklərim əlində
qalmışdı. Anladım ki,
bu yüksəkliyə
o hörüklərlə qalxa
bilməzdim. Amma onu da anladım ki, bir insan
kimi ilahəyə üstün gəlsəm də, bir qadın
kimi məğlub oldum. Bəli, həm qadınlığın,
həm də müdrikliyin vəhdətini
saxlayan Afina haqlı çıxdı.
Sadəcə bir məsələdə yanıldı:
mən müdrikliyi yox, qadınlığı
qurban verdim... Tam bir çaşqınlıq
içindəydim. Bilmirdim, ağlayım,
yoxsa sevinim. Bu ucalıqdan aşağılar
çox bəsit, çox cılız görünürdü, amma
qopmuş hörüklərimin
yeri çox ağrıyırdı.
Aşağıda Akropolun uçuq sütunları arasında dayanmış Afinanın qəzəbli gözlərinə baxdıqca anladım ki, bura qalxmaq, bu işıqla nurlanmaq üçün mütləq o zərbəni almalıydım, o qurbanı verməliydim. Mən burda iki seçim qarşısındaydım. Bir tərəfdən, ya Afinanın və onun simasında Qərbin səcdəsinə durmalıydım, bu sütunları vəsf eləməliydim, ya da onun uçuq məbədini başına uçurmalıydım. Mən ikincini seçdim. Digər tərəfdən, mən ya Penelopa kimi Odisseyin yolunu gözləyə-gözləyə Afinadan qadınlığın min bir sirrini öyrənməliydim, ya da malik olduğum yüksək hikmətdən sağlam bir ip kimi yapışıb bura qalxmalıydım. Mən yenə ikincini seçdim. Daha doğrusu, bu seçimi mənim yerimə məni ülgüc kimi iti qılıncın altından çıxaran o qüdrət sahibi elədi. Hörüklərimi qurban verməyimi də o istədi. O zaman niyə mən özümü məğlub hiss edirəm, əgər əlimdən belə bir qüdrətli əl tutubsa? Niyə özümü məhv olmuş hiss edirəm, əgər möhtəşəm bir ilahə mənə aşağıdan yuxarı baxırsa? Hörüklərim qopub, ona görə?!
Könül Bünyadzadə
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 7 sentyabr.- S.11.