Məhsəti rübailəri rənglərin
işığında
XALQ RƏSSAMI ARİF HÜSEYNOVUN YENİ
ƏSƏRLƏRİ HAQQINDA...
Çoxşaxəli yaradıcılığında özünün Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatına bələdçiliyini
davamlı şəkildə
sərgiləyən Xalq
rəssamı Arif Hüseynov bu günlərdə görkəmli
söz ustası Məhsəti Gəncəviyə
həsr etdiyi qrafik silsiləni tamamlayıb. Qırx əsərdən ibarət
olan silsilə tam halda yaxın günlərdə Gəncədə
fəaliyyətə başlayacaq
Məhsəti Gəncəvi
adına Mədəniyyət
Mərkəzində sərgilənəcək.
Öncədən deyək ki, rəngarəngliyi elə
ilk baxışdan duyulan
bu əsərlərdə
Arif Hüseynov özünün Məhsəti
Gəncəvi yaradıcılığına
nüfuzetmə bacarığını
, şairənin
misralarında hifz
olunan görünənlərlə
yanaşı, işartılarla
ifadə olunan sətiraltı mənanı
duymaq istedadını göstərə
bilib. Rəssamın yaradıcılığına yaxından
bələd olan sənətsevərlər bütün
bu məziyyətləri
yəqin təbii sayacaqlar. Belə ki, hələ zamanında o,
“Azərbaycan nağılları”na
və M.Ə.Sabir “Hophopnamə”sinə,
eləcə də Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli,
Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun, Rəsul Rza, Əziz Nesin, Françesko Petrarka, Adil Babayev və
başqa məşhur
söz xiridarlarının
mövzu və janr etibarilə fərqli poeziyasına özünün yaradıcı
münasibətini çoxsaylı qrafik lövhələrdə özünəməxsus
bədii vasitələrlə
ifadə edib. Ona görə bu
yeni silsilənin də Məhsəti Gəncəvinin
iç dünyasına
tutulan inandırıcı-obrazlı
“bədii güzgü” olduğuna əmin olmaq mümkündür...
Şairənin həyat və yaradıcılığı haqqındakı
məlumatlara rəğmən
demək olar ki, həyatının kifayət
qədər rəngarəng
keçməsi qarşılığında
məşhur rübai
ustasının poeziyasının
məna-məzmun tutumu
da kifayət qədər dəyişgəndir.
XI əsrin sonları
– XII əsrin əvvəllərində
yaşayan və dövrünün nüfuzlu
şairi, müğənnisi
və şahmatçısı
olan, eyni zamanda sufi əqidəsi
ilə tanınan Məhsəti xanımın sayı iki yüzə çatan poetik irsinin yalnız qırxına bədii şərh verən Arif Hüseynov öz növbəsində bu qrafik əsərlərdə
vurğuladığımız həmin dəyişgənliyi rənglərin
və cizgilərin qovşağı
ilə əyaniləşdirməyə
çalışıb.
Silsilənin Məhsəti Gəncəvinin
portreti ilə başlamasını təbii
saymaq olar. Şairənin əli aylı diqqət çəkən
təsviri əslində
onun elə öz bioqrafiyasından qaynaqlanan bədii tapıntıdır.
Bu detalın kompozisiyaya
daxil edilməsi əslində şairən
adının – “Mah” və “səti” sözlərinin “Ay xanım”
mənası verməsi
ilə əlaqədardır.
Portret üçün
fon-yerlik rolunu oynayan tünd göy rəngli sahənin qədim Gəncənin mənzərəsindən
və ulduzlu gecədən ibarət olması da bütünlükdə lirik
ovqat aşılamaqla, şairənin
poetik ruhuna müvafiqdir. Şaquli kompozisiyanı yuxarıdan
kətəbə içərisində
“Məhsəti Gəncəvi.
Rübailər” sözünün , aşağıdan isə şairənin rübaisinin
tamamlamasını da müəllifin uğurlu tapıntısı saymaq olar. Qeyd edək ki, rəssam bu elementlərdən digər
bütün əsərlərdə
də istifadə etmişdir. Onlar təkrarlansa da, bütünlükdə hər
yeni əsər bizi şairənin fərqli poetik yaşantısı ilə
tanış edir. Elə onun bədii
şərhi də buna müvafiq rəngarəng, dəyişgən
koloritdədir...
Rəssamın Məhsəti ünvanlı
qrafik silsiləsində
məhəbbət mövzusu
əsas yer tutur desək, yəqin ki, həqiqəti ifadə etmiş olarıq. Bu lövhələrin bədii
həlli də yaşanan çeşidli
hiss-duyğulara uyğundur.
Onların birində iki sevən gəncin görüşünə
cəlbedici görüntü
verən və aşiqləri doğma Gəncənin fonunda təsvir edən rəssam demək olar ki, sona
qədər şair
misralarına tapındığını
sərgiləyib. Belə
ki, əlvan rənglərlə gerçəkləşən
görüş səhnəsi
Məhsətinin aşağıdakı
misralarına tutulan çox real-gerçəkçi
“bədii güzgü”dür:
Yetməzmi qəribə verdin
işgəncə,
Cəfanın hüdudu olmazmı, səncə?!
Demişdin: Gəncədə kamə
yetərsən,
İndi
bu mən, bu sən,
bax, bu da
Gəncə!
Şairənin “Cəmalına həsrət
yaşamaq olmaz...”, Ey dost, qəmlə keçir sənsiz hər gecəm...”, “Yaz vaxtı su üstündən
özgə yer seçmə...”, “Gözəl,
bu naməni alanda ələ...”, “Qəmlə dost elədi camalın məni...”, “Oğlan, sənə etdim nə qədər
xidmət mən...”,”Yarım papağı tikir nə şirin-şirin!”,
“Gözəl, bax, bir mənəm, bir sən, nə
xoş hal!” və s. misralarla başlanan rübailəri
məhəbbət ovqatlı,
aşiqlərin təzadlı
yaşantılarına duyğulandırıcı
nüfuzetmə kimi rəssamı da özünə cəlb edib. Düşünürük
ki, Məhsətinin sözlə “çəkdiyi”
məhəbbət səhnələrinə
Arif Hüseynov onlardan heç də geri qalmayan
və bədii dəyərinə görə
yüksək məziyyətlərə
malik olan və uzun müddət
unudulmayacaq bədii
şərh verə bilib...
Rəssamın çəkdiyi əsərlərdən
biri şairənin hazırcavablığını özündə yaşadan hadisə
ilə bağlıdır...
Deyilənə görə Məhsəti
tez-tez sarayda təşkil olunan müxtəlif məclislərə
dəvət alarmış.
Belə məclislərin birində
şah toplaşanlara sabahkı görüşün
şərtlərini açıqlayır
və bildirir ki, ziyafətə gecikən cərimə olaraq üç buynuz şərab içməli olacaq.
İş elə gətirir
ki, məhz Məhsəti bu məclisə gecikir və o, şərtə əməl edərək dalbadal iki buynuz
şərab içir.
Üçüncü buynuzu
içmək məqamı
gələndə Məhsəti
üzünü şaha
tərəf çevirərək
bədahətən ona
şeirlə müraciət
edir:”Ey şah, mən öküz deyiləm və buynuz mənə yaraşmaz. Ancaq əgər mən hətta öküz olsaydım belə, iki buynuz bəsim
idi”. Bu gözlənilməz
şeir-müraciət şahın
çox xoşuna gəlir
və o, qiymətli daş-qaşla bəzədilmiş
həmin buynuzu Məhsətiyə hədiyyə
verir. Şairəni hökmdarla qarşı-qarşıya görüntüyə
gətirən rəssam
ümumi kompozisiyanı
içilən qırmızı
şərabın rəngi
ilə həmahəng
koloritdə təsvir etməklə, məclisdə
yaşanan gərginliyin
inandırıcılığına nail olub...
Məhsəti barəsində söylənilən
müxtəlif əhvalatlarda
onun musiqiyə – mahnı və rəqsə bağlılığı
vurğulanır. Elə şairənin bir
çox rübailərində
də bu musiqili ruh duyulmaqdadır.
Görünür bu məlum həqiqət Arif Hüseynovu Məhsətinin “Bağlarda
gülüzlər görərək
sərv, yaman...”, “Xoşbəxtdir rüxünə
rüx qoysa hər kəs...”, “Şahlar kef günündə
qaldırar badə...”
və s. misralarla başlanan rübailərinə
müraciətə sövq
edib. Bu lövhələrdə
ifaçıları müxtəlif
musiqi alətləri ilə təsvir edən rəssam, eyni zamanda onları
nikbin koloritə bələməklə onların
duyğulandırıcılığına
nail ola bilib...
Tədqiqatçıların Məhsətinin şahmat oynamasını, onun öz dövrünün güclü oyunçusu olmasını vurğulamaları
rəssamın diqqətindən
yayınmayıb və
o, şairənin bütün
zamanların bu intellektual əyləncəsinin
adını çəkdiyi
şeirinə bədii
görüntü verib. Zəngin
görkəmə malik
otaqda, əlvan xalçanın üzərində
qurulmuş şahmat taxtası ətrafında baş-başa gələn
gənc oğlanla qızın bu oyunu mərhəm duyğuların açımı
üçün çox
münasib vasitə hesab etmələri Məhsətinin lirik ovqatlı rübaisindən
də yaxşı duyulur:
Ey gül, üzünü bəndə kimi
yad
etsək,
Zülfünlə sənin könlümüzü
şad etsək,
Qəm şahmatını oynamışıq
biz
sənlə,
Könlün gərək inciməyə
biz mat etsək.
Şairənin oxucuya çeşidli duyğular aşılayan rübailərində öz ətrafına müraciəti çox vaxt nə qədər aydın olsa da, bəzən sətiraltı məna tutumuna da rast gəlmək olur. Elə rəssamın belə şeirlərə bədii münasibəti də onların ifadə formasına müvafiq – rəmzi, bir qədər də şərtidir. Bu mənada “Ömrün bu dünyada əbədi olsun...”, Gəldi gecə, zülmətdə yox oldu aləm...”Buludla çarpışan görürəm səni...”, “İstədim əcəmdən namə göndrəm...” və “Bir söylə, nə olmuş o əhd, peymanlar...” misraları ilə başlayan rübailərinin adlarını çəkmək olar...
Yuxarıda qeyd etdiyimiz bədii-estetik məziyyətləri Məhsəti Gəncəvi ünvanlı digər rəsmlərdə də izləmək mümkündür. Onları şairənin poeziyasına çəkilmiş adi illüstrasiya kimi dəyərləndirmək ən azı insafsızlıq olardı. Doğrudan da əlvan boyaların təzadlı çalarları ilə bədii görkəm alan bu rəsmlər adi illüstrasiya çərçivəsinə sığışmayan bir bədii tutuma malikdirlər. Burada şeirdən qaynaqlanan məqamlar nə qədər duyulan olsa da, onlar həm də Məhsətinin rəssam tərəfindən özünəməxsus “oxunuşu”nun ifadəsidir. Odur ki, bütünlükdə tarixi-bədii əhəmiyyətli bu əsərləri Məhsəti poeziyası ilə oxucu arasında mənəvi əlaqənin təminatçısı rolunu daşıyan “poetik-təsviri körpü”yə bənzətmək olar.
Qənaətimizcə rəssamın bu silsilənin bədii həlli üçün seçdiyi ifadə üslubu da çox məntiqlidir. Əgər Səlcuqlar dövründə (XI-XIII əsrlər) miniatür üslubunun Azərbaycan incəsənətində geniş yayıldığını nəzərə alsaq, onda Arif Hüseynovun öz əsərlərini bu bədii vasitəyə tapınaraq reallaşdırmasını çox uğurlu seçim hesab etmək olar. Ancaq bu ifadə öz-özlüyündə heç də qədim üslubun təkrarı deyil. Son illər qədim miniatür üslubu ənənələrinin respublikamızda dirçəldilməsi, onun yeni və müasir görkəm alması yönündə səmərəli işlər görən Arif Hüseynov Məhsəti ünvanlı əsərlərində məhz ənənə ilə müasirliyin uğurlu vəhdətini sərgiləyə bilib. Ona görə də düşünürük ki, bu günlərdə Məhsəti Gəncəvinin vətənində geniş ictimaiyyətə təqdim olunacaq bu qrafik silsilə həm Azərbaycan ədəbiyyatının təbliğinə, həm də Azərbaycan qrafika sənətinin inkişafına layiqli töhfədir. Bu vaxta qədər bənzərsiz rübailər ustasının poeziyasına rəssam münasibətinin çox az olması qarşılığında özündə yüksək bədii-estetik dəyərləri hifz edən qırx qrafik əsəri həm də əbədiyyətini qazanmış Məhsəti ruhuna ehtiramın ifadəsi hesab etmək olar...
Ziyadxan Əliyev
Azərbaycan Respublikasının əməkdar
incəsənət xadimi
525-ci qəzet.-
2013.- 7 sentyabr.- S.19.