Dinin Azərbaycan mədəniyyətində
və ədəbiyyatında yeri
(davamı)
Məqtəl janrında olan əsərlər əsasən
nəzm, nəsr, habelə nəzm-nəsr formasında olub qəm dolu
hadisələri, xüsusən
də Kərbəla faciəsini özündə
əks etdirir. “Məqtəl” ərəb
sözü olub məsdər, zaman və məkan formalarından asılı
olaraq üç mənada işlənir.
Məsdər halında
“qətl”, zaman formasında “qətl olunan zaman” və
məkan formasında isə “qətl baş verən yer” mənalarını verir. Bu əsərlər
əsasən iki dövrü; Məhəmməd
Peyğəmbərin (s) anadan
olmasından İmam Həsənin (ə) vəfatına
qədər və İmam Hüseynin (ə) Mədinə şəhərindən
çıxmasından Kərbəla
əsirlərinin Şamdan
Kərbəlaya qayıtmasına
qədər olan dövrü əhatə edir.
Məqtəl janrının mənbəyi
ərəb ədəbiyyatıdır. Bu ənənə uzun əsrlər boyu davam etmiş, kamil və çox
gözəl məqtəl
örnəkləri meydana
gəlmişdir. Fars və türk şairləri ərəb
məqtəllərindən nümunə götürərək
çox gözəl əsərlər yaratmışlar.
Məhəmməd Füzulinin nəzm və nəsr ilə yazdığı “Hədiqətüs-süəda” əsəri məqtəl janrında yazılan əsərlər arasında
şah əsər sayılır. “Hədiqətüs-süəda”
Kərbəlada baş
vermiş faciəni əks etdirir. Müəllifin dini düşüncə,
əqidə və duyğularının bədii
əksi burada yer almışdır.
Şair bu əsəri yazmağa milli-dini borcu kimi baxmış və bunu özünəməxsus
şəkildə əsaslandırmışdır:
“Bütün çağlarda
məclis və yığıncaqlarda Kərbəla
vaqiəsi və şəhidlərin müsibəti
ərəblərin şərəfli
adamları və əcəmin böyükləri
tərəfindən söylənilir.
Ancaq aləmin tərkibi və bəşəriyyətin
böyük bir hissəsi olan türklər kitabların
səhifələrinin artıq
sətirləri kimi məclislər səfindən
kənarda qalıb həqiqətlərin idrakından
məhrum qalırdılar.
Bu səbəbdən matəm
macərası işarə
ilə mən zəlilə müraciət
etdi və əli ilə yaxamdan tutaraq dedi ki, Kərbəla
şahının nemətinin
süfrəsində böyüyən
vurğun Füzuli! Nola ki yeni tərzdə yaradan olasan və comərdlik tutub türkcə bir məqtəl yaradasan ki, fəsihlər türk dilində dinləyərək fayda tapalar və məzmunu anlayaraq ərəb və əcəm dillərinə
möhtac olmayalar”.
“Hədiqətüs-süəda”dan sonra Azərbaycan dilində olan kamil məqtəllərdən
biri Molla Məhəmməd Naxçıvaninin
“Sihabud-dumu” (Ağlayan
buludlar) əsəridir. Bu kitab üç cilddən ibarətdir.
“Qurrətul-əbrar və Durrətul-əbrar”
adlanan birinci cilddə Həzrət Muhəmməd (s), Əli
(ə), Fatimə (ə) və
İmam Həsənin
(ə) həyatından bəhs
edilir. “Sihabud-dumu”
adlanan ikinci cilddə Kərbəla hadisəsi qələmə
alınmışdır. “Məzaşirul-ənvar fi əqaidul-əxyar” adlı bölümdə isə əqidə əsasları və imamət barəsində bəhs olunur.
Molla Məhəmməd
Hüseyn Marağeyi Dəxilin səkkiz cilddən ibarət yazdığı “Kulliyati-Dəxil”
əsəri nəzm-nəsr
formasındadır. Bu məqtəl sadə və eyni halda
təşbih və təsvirlərlə dolu olan sənət nümunəsidir.
Molla Məhəmməd
Təqi Qumrinin “Kənzül-məsaib” əsəri
Azərbaycanda ən çox yayılan məqtəldir. Bu əsər
iki hissədən ibarətdir. “Kənzül-məsaib” adlanan
birinci hissə ağılla eşqin mükaliməsi ilə başlayır, saqinamələr
və Allah-Təalanın
tərifi haqqında qəsidə ilə davam edir və
İmam Həsənin
(ə) vəfatı ilə
sona çatır.
İkinci hissə isə
“Gülzari-Hüseyni” adlanmış
İmam Hüseynin (ə)
Mədinədən Məkkəyə
tərəf köç
etməsindən başlayır
və İmam Hüseynin (ə) şəhadəti
ilə yekunlaşır.
Füzulidən sonra XVII-XVIII əsrlər
klassik ədəbiyyatla
şifahi xalq poeziyası arasında qarşılıqlı əlaqə
və təsirin gücləndiyi dövrdür. Qoşma, gəraylı,
bayatı yazan şairlər klassik poeziyanın da bir sıra xüsusiyyətlərindən
istifadə edərək
folklor nümunələri
yaradırdılar. Dövrün realizmə meyl edən Vaqif, Vidadi, Saleh Şirvani,
Baba Şirvani kimi nümayəndələri bu
yeni ədəbi sistemin əsas sütunları idi. Klassik poeziyanın mütərəqqi ənənələri
ilə xalq yaradıcılığı amillərinin
birləşməsi nəticəsində
formalaşan bu dövr XIX əsrdə yeni tipli ədəbiyyatın ,
realizm və maarifçilik ideyalarının
bərqərar olmasına
şərait yaradırdı.
XIX əsrin ilk illərindən
ictimai-siyasi həyatda
baş verən əsaslı dəişikliklər,
Azərbaycanın şimal
hissəsinin Rusiya tərəfindən işğal
olunması ölkənin
mədəni həyatına,
o cümlədən ədəbi-estetik
fikrin inkişafına
da təsir göstərdi. XIX əsrdə
klassik poeziya üslubunda yazan şairlər fanatizmə,
yalançı ruhaniliyə
qarşı çıxır,
dini mərasimlərdə
oxunan mərsiyə, növhə, sinəzən,
mədhanələr yazırdılar.
Bu dövr həm
də yalançı
din xadimlərinin ifşası
ilə xarakterizə olunmalıdır. Yeni
dövrün əsas simaları Abbasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, İsmayıl bəy Qutqaşınlı,
Qasım bəy Zakir, Mirzə Fətəli Axundzadə, Seyid Əzim Şirvani, Aşıq Ələsgər idi.
XIX əsrdə mərsiyyə ədəbiyyatının geniş yayılmasına təkan verən amillər var idi. Çar hökumətinin sünni-şiə ziddiyyətlərini kəskinləşdirməyə çalışması bu dövrdə geniş ədəbi-ictimai hərəkat səviyyəsinə qalxan maarifçiliyin yeni bədii-estetik çalarlar qazanması ilə əlaqədar idi. Beləliklə, əxlaqi təmizlik, mənəvi ucalıq uğrunda mübarizə yollarından biri də saf islama qayıtmaq arzusu idi. İslam müqəddəslərinin igidliyi, ədalətli mübarizədə şərəfli ölümü, haqq yolunda şəhidliyi barədə mərsiyə və növhələr oxunurdu. Mirzə Məhəmməd Tağı Qumri, Mirzə Kərim Şüai, Mirzə Cəbrail Süpehri, Mirzə Həsib Qüdsi kimi şairlər ruhani poeziya nümunələri yaradırdılar. Bu kimi şeirlərdə Kərbəla hadisələri təsvir edilir, Məhəmməd peyğəmbər (s), Əli ibn Əbu Talib (ə) təriflənir, İmamların ölümü haqq, ədalət uğrunda şəhidlik kimi mənalandırılırdı. Tarixi–dini şeirlər məscidlərlə bərabər, yas məclislərində də oxunur, beləliklə, xalqın məişətinə daxil olurdu.
Məlum olduğu kimi mənəvi təmizliyə, əxlaqi saflığa çağıran mərsiyə şeiri ədəbiyyatımıza yad deyildi. O, öz köklərini xalq ədəbiyyatından, oxşama və ağılardan götürmüşdü. Mərsiyyə şeirlərində humanizm ideyaları geniş təbliğ olunurdu.
XIX əsrin I yarısında Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli simalarından olan Abbasqulu Ağa Bakıxanov qərbçilik ideyaları ilə ənənəvi Şərq sənətini üzvi surətdə birləşdirməyə nail olmuşdu. O, tarix, fəlsəfə, sərf-nəhv, etikaya dair qiymətli əsərlərlə yanaşı, ilahiyyat sahəsində əsərlər yaratmış, dini mövzulara müraciət etmişdir. Bakıxanovun ilk əsərlərindən olan “Riyazül Qüds 14 məsuma və Əhli-beytə (yəni Məhəmməd peyğəmbər (s), Həzrət Fatimə (ə), Həzrət Əli (ə) və onların 11 övladına) həsr edilmiş bu əsər Kərbəla faciəsinə aid Məhəmməd Füzulinin “Hədiqətüs-süəda” əsərinə yazılmış nəzirədir. Bakıxanov “Riyazül-Qüds”in yazılma tarixini müsəlman xalqlarının geniş istifadə etdiyi “əbcəd” hesabilə (əsərin adındakı hərflərlə) göstərmişdir. Bu sözləri rəqəmə çevrildikdə hicri 1236 (miladi 1820)-ci ili göstərir ki, buradan da müəllifin həmin əsəri 26 yaşında ikən yazdığı aşkar olur. Əsərdə Vaiz-Kaşifinin “Rövzətüş-şühəda”, Məhəmməd Füzulinin “Həqiqətüs-süəda” və Məhəmməd Bağır Məclisinin “Cilail-üyün” əsərlərinin təsiri vardır.
525-ci qəzet.- 2013.- 10 sentyabr.- S.6.