Rüstəm Behrudi
yaradıcılığında demonizm motivləri
Əsrlər boyu bəşəriyyətdə baş verən
ictimai-siyasi, tarixi hadisələr ədəbiyyatda bədii
lövhələrlə təqdim olunaraq oxucunu
düşündürmək, neqotiv və pozitiv əməllər
arasında gedən mübarizəyə aydınlıq gətirmək
məqsədi daşımışdır. Bu məqsədlə
söz sənətkarları zaman-zaman antik Yunan fəlsəfəsinə
Yaxın və Orta Şərqdə yaradılmış fəlsəfi
görüşlərə, çoxallahlıqdan təkallahlığa
doğru bəşəriyyətin keçdiyi böyük fəlsəfi
təfəkkür məhsullarından bəhrələnmişlər.
Bu məsləkə qulluq edən yazarlar
ideyalarının həlli yollarını müxtəlif mifik,
mücərrəd və onlara xas olan xüsusiyyətləri
özlərində daşıyan həyati obrazların köməkliyi
ilə tapmağa çalışmış, müxtəlif
xalqlar arasında yayılmış əsatir və əfsanələrdən,
mifoloji görüşlərdən istifadə etmişlər.
Bədii sözün qüdrəti ilə sənət
inciləri yaradan sənətkarlar əsərlərinin fəlsəfi
tutumunu artırmaq üçün müraciət etdikləri
fəlsəfi görüşlərdən biri də
Demonizmdir. İndiyə qədər qələmə
alınmış demonizm motivləri üzərində
köklənən əsərlərdə Allah, İnsan və
İblis obrazları daima və mübahisə obyektinə
çevrilib.
Sual
olunur: Demonizm nədir və o, ilkin cövhərini haradan
götürmüşdür?
Dəqiq mənbələrdən aldığımız
məlumata görə Demonizm – insan qəlbinin
çırpıntı və
çılğınlığını, onun sahilsiz
ehtirasını obrazlaşdıran mifik – fəlsəfi rəmzlərlə
bağlı fikri-estetik anlayış sayılır. Demonizim bədii
materiala çevrilərkən romantizmlə eynikökə-
insanın parlaq idealla dolu, sirli, mürəkkəb, ziddiyyətli,
təlatümlü mənəvi aləminə bağlı
olduğunu göstərir. Bu “Avesta”da
allahlar Allahı sayılan Zərvan obrazı ilə
bağlıdır.
Demonizm hansı dövrü əhatə edib, hansı fəlsəfi
qanunauyğunluqlara əsasən dəstəklənibsə,
bütün hallarda bu motivə müraciət edən müəlliflər
ictimaiyyət tərəfindən birmənalı
qarşılanmayıb.
Qədim zamanlardan başlayaraq müasir
dövrümüzə qədər mərhələlərlə
izlədiyimiz ədəbiyyat nümunələrinin
yaradıcıları tənqidçilər tərəfindən
çox zaman Demonu təsəvvürlərində yaradıb, əsərlərində
təqdim etdiklərinə görə demonik şəxsiyyətlər
adlandırılmışlar.
Məsələn, Hegel Sokratın “Deomon-Allahımın
səsi” deyərək səcdəyə enməsini antik
dünya üçün “qəhrəmanlıq cəsarəti;
heyrətamiz insan üsyankarı” kimi qələmə verib. Hətta Platon müəlliminin
təsiri ilə “müdrik və xeyirxah adam
nə isə demonik keyfiyyətə malik olur” nəticəsinə
gəlmişdir.
Sokratdan fərqli olaraq Göte insan daxilində
hayqıran Demonda həm gözəllik görür, həm də
əcaiblik, şər görür. Göte “Sokratın
ruhu” kimi qiymətləndirdiyi Demonu “hərəkətdə
olan sirli qüvvə” adlandırıb.
Belinski
Amerika romantizminin görkəmli simalarından olan Kuperi “div təbiətli,
yenilməz nəhəng sənətkar”, Lermontovu “dərin
qüdrətli ruh”, A.S.Puşkin C.Bayronu “atəşli Demon”
Sertel Nazim Hikməti “mavi gözlü div”, adlandırmışdı, Tomas Mann
Nitsşe və Dostoyevskini “inkarçı dahi”, “cəhənnəm
övladları”, “nəhəng günahkarlar”
adlandırmışdır.
Bütün səmavi dinlərdə şər qüvvənin
rəmzi kimi qəbul olunan İblis dünya ədəbiyyatında
rəngarəng personajlar, müxtəlif mübarizə yolunu
seçmiş varlıqlar kimi göstərilib. Dünya ədəbiyyatında
XVIII – XXI əsrləri daxil etməklə demonizm
ideyasının evolüsiyasının şahidi oluruq. Demonik başlanğıc istər mifologiyada, istər
fəlsəfədə, istərsə də poeziyada; hər
zaman “cəmiyyət və şəxsiyyət
azadlığı” ideyası ilə əlaqədar meydana
çıxır.
Tarixi kökləri, minillikləri adlayan Azərbaycan ədəbiyyatında
da demonizm motivləri sənətkar qələmi ilə
müxtəlif aspektlərdə gizli və aşkar şəkildə
təqdim olunmuşdur. Bu, poeziyada İ.Nəsimi, M.Füzuli, M.Hadi, A.Səhhət,
H.Cavid və s. kimi söz bahadırlarının əsərlərində
özünü qabarıq şəkildə büruzə
verir.
Ədəbiyyatımızda bu mövzuya yanaşmada
yuxarıda adları çəkilən sənətkarlar
içərisində H.Cavid yaradıcılığı
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Onun “Şeyx Sənan”
və “İblis” əsərləri, xüsusən, “İblis”
faciəsi əvəzolunmaz sənət nümunəsidir.
Bu əsər şərə qarşı
qüvvətli etirazın bədii ifadəsidir.
Müasirlərimiz sırasında demonizm motivlərinə
ən çox müraciət edən şairlərdən biri
də R.Behrudidir. Sadə şeir çərçivəsindən kənara
çıxan, öz dövrünün əldə etdiyi mədəni
nailiyyətləri, ideoloji cərəyanları, fəlsəfəsi
ilə, o cümlədən mifoloji görüşlərlə
təmasda inkişaf etmiş, özünəməxsus tərzdə
ictimai fikrin ifadəçisinə çevrilmiş R.Behrudi
poeziyasında xeyirlə şərin, işıqla zülmətin
toqquşmasına əsaslanan dünyagörüşü cəlbediciliyi
ilə fərqlənir. Onun
yaradıcılığında demonizm motivləri əks etdirən
nurla zülmətin mübarizəsi, İblislə
insanların münasibəti və Allahın mövqeyi
haqqında təsəvvürləri araşdırarkən
maraqlı və ziddiyyətli məqamlarla üzləşirik.
Apardığımız ilkin araşdırmalar
zamanı müəyyən etmək olur ki, Şərqin bədii-fəlsəfi
fikrinə bağlılıqla, türkün ilkin
yaradılış dünyagörüşündən,
ulularımızın mənəvi dünyasında
yaranmış fəlsəfi təfəkkürün əksi
R.Behrudi yaradıcılığında islamiyyətdən
çox-çox öncə mövcud olan Şaman
inancından qaynaqlanması ilə əlaqədardır. Qədim türk əsatirlərində
Tanrının və tayfa başçılarının nurla,
işıqla bağlılığı şairin
poeziyasında bütov bir fəlsəfi sistemə
çevrilir. Bu baxımdan onun
işığa, nura müraciəti ilkin inanc mənbəyinin
olmasının sübutudur.
Şamanlar işığın, odun köməyi ilə
müqəddəs ruhlarla əlaqəyə girərək,
oxuduqları dualardakı sözlərin köməkliyi ilə
qara qüvvələri dəf edirlər. Behrudinin də
şərə qarşı mübarizəsinin ilk silahı
işıqdır.
Canım
işıq, gözüm işıq,
Nur içində sözüm işıq.
Anamın
üzünün nuru,
Gözlərimin qarası işıq.
Gündoğandan
günbatana,
Bacılarımın
sevgilisi,
Qardaşlarımın yarası işıq.
Şairin fikrincə “işıq türk
xalqlarının ilkin körpəlik dövrünün mifik
düşüncə tərzinin əsas ünsürlərindən
biridir. İşığın müqəddəsliyi
xalqımızın yaradılış haqqında inamın
ilkin mənbəyidir. Hətta bizim
İslama inam gətirməyimiz bu inanca olan sevgimizi ruhumuzdan silə
bilməmişdir”.
Mifik dünyagörüşündən, türklərin
göy adamları olmalarından bəhs etmək onun
poeziyasında özünəməxsus mifik obrazların
müasir cəmiyyətlə sintezinə gətirib
çıxarır. Türklərin göy adamları olduğuna əsaslanan
şair “Sən göy adamısan” şeirində
dünyanın ilkin yaradılmışından dünyanın
sonunu soruşur:
Sən
göydən gəlmisən, göy adamısan,
Tanrının işindən bir xəbər denən.
Nə
qalır sonuncu Tanrı dərsinə,
Qiyamət gününə nə qalır, de nə?
Şair “Nə qalır sonuncu
Tanrı dərsinə” deyəndə Tanrının qiyamət
gününə qədər İblisə verdiyi “aman”dan
söz açır. Onun fikrincə, İblislə
gizli sazişi olan Tanrı İblisə verdiyi aman fövqindən
o, İblisin iradəsinə və şər qüvvənin əməllərinə
uymuş bəndələrini araşdırıb qiymətləndirmək
istəyir. Şairin düşüncəsinə
görə, İblisə uymuş insanlar qiyamət
günündə də Allaha qarşı
çıxdıqlarına görə günahkar olacaqlar.
Onun yaradıcılığında dünya
filosoflarının və söz sənətkarlarının
düşüncələri ilə üst-üstə
düşən fikirlərlə rastlaşırıq. Alman filosofu
İ.Kantın dediyi “xeyir qüvvə bir rənglə – nurla
ifadə olunub. Şər qüvvə isə rəngarəngdir
– cəlbedicidir” fikrini
Hamının
tək Allahı,
Hər kəsin öz şeytanı var. –
misralarında görürük. Şairin gəldiyi bu qənaət
əsl poetik tapıntıdır. Deməli
xeyir tək Allahdır, şeytan isə şər əməlləri
rənarəng olduğundan hər kəs özünəuyğun
şəri seçib yaşayır, yəni o şər onu
seçən bəndələrin sayı qədər
çoxdur.
Çox zaman R.Behrudi dövrün ictimai-əxlaqi məsələlərini
mifoloji təfəkkür axarında təqdim edir. Belə ki, o cənnətin
yaşayış qayda-qanununu pozan, Alllahın hökmünə
müxalif çıxan Adəmlə Həvvanın cinayət
addımından söz açarkən, H.Caviddən fərqli
olaraq ilk əcdadların psixoloji vəziyyətindən deyil
onları bu addıma vadar edən əsil günahkarı
araşdırmağa cəhd edir. O, nə üçünsə
günahı Adəmdən çox Həvvada görür və
düşünür ki, törətdiyi cinayətlərə
görə Allah sonda İblisi mükafatlandıraraq öz əslinə
qaytaracaq, yəni oda-atəşə atacaq. Şair Həvvanı
da “Şeytanın doğum günü” şeirində belə
təsvir edir:
Bu ziyafətdə
ilk qonaq,
Adəmdi, sən Həvvaya bax.
Cəhənnəmə
od vuracaq,
Atəşdən nam-nişanı var. –
deyən
şair “mən bilirəm ki, hər
kəsin şeytanla ortaq bir anı var” fikrini söyləsə
də şeytanla ancaq Həvvanın ortaq xüsusiyyətlərini
vurğulayır. Bunu bədii fənd kimi də
qəbul edə bilərik. Lakin dünya
demonizm poeziyasının əksər səhifələrində
müəlliflər qəhrəmanı ətalətdən
qurtuluş yolunu Prometey əzəmətinə çıxan
meydana aparır. Götenin “Faust” əsərində
Faustu Marqaritanın, H.Cavidin “Şeyx Sənan” faciəsində
Xumarın xəyalı öz ləzzətli vüsal vədləri
ilə arxasınca salır. Cavid bu əsərində
eşqin dini etiqad üzərində təntənəsini,
bütün buxovları dağıtmaq qüdrətini
nümayiş etdirir. Götenin də,
Cavidin də qəhrəmanları öz keçmişlərinə
qadına olan münasibətləri ilə, sevgi ilə son
qoyurlar. Behrudinin lirik qəhrəmanının
“sevgisi ölümə, ölümü isə sevgiyə
oxşayır”.
Sevdim,
sevib canı atdım
Başımdan sevdanı atdım.
Öldüm,
ölümdən qayıtdım
Ölüm məni tanımadı. –
deyərək “ölüm mələyi əzab çəkim deyə
məni qəbul eləmədi” –
söyləyir.
Şairin yaradıcılığında diqqəti
çəkən məsələlərdən biri budur ki,
onun demonizm motivli əsərlərində İblisin silsilə
bədii şəxsiyyət modelləri ilə
rastlaşmırıq. Eyni zamanda burada mifik şərtiliklərlə
yalnız lirik qəhrəman üz-üzə dayanır.
“Dünya
xalqlarının mifləri”ndə oxuyuruq: “Hərdən Demon
xeyirxah hərəkət edir və “xoşbəxtlik Demonu”
adı alır... xeyir və şər Demonu var. Hər bir
adamın xarakteri onun Demonudur.” Bu xasiyyət
R.Behrudinin demonizm poeziyasının əsas siqlətini müəyyənləşdir.
R, Behrudi yazır: “İçindəki İblisi qovmaqdansa onu
içindəcə mələyə çevirməkdən
gözəl şey yoxdur”.
Bildiyimiz kimi İblisin özü mələk
sayılır.
Bunu R. Behrudi dəfələrlə poeziyasında
və publisistik əsərlərində təsdiqləyir.
Lakin bu halda “mələk sözü” yuxarıda qeyd olunan
“xoşbəxtlik Demonu” sözünün adekvat variantı kimi
qəbul olunur.O, bəzən bu əks qüvvələrin hər
ikisini içində daşıyaraq qəlbinə
qarşı ağlını, cisminə qarşı ruhunu
üz-üzə qoyub mühakimə edir. Onun təbii
aləmində mövcud olan bu ikilik bədii materiala
çevrilir. “İblisə ağı” şeirində
şair:
Od, atəş
– Cəhənnəmdir
bu,
Həm qürbət,
həm yuvam burda.
Bitib, tükənən hər
şeyə,
Həm sahib,
həm evəm burda –
deyərək “hamıya don biçən nəfsini, ləçər”
adlandırır. Bunu özünün “saptək
iynədən keçən dərdnən yüklü dəvə”si
hesab edir. Şair içində yuva salmış
müxalif qüvvələrin: dua-lənət, töbvə-
küfr, savab-günahı, dilə gətirərək
Tanrıdan layiq olduğu cəzanı istəyir:
Tanrım,
məni tez-tez oda at,
At, atəş olana atəşi anlat.
İncil,
Quran, nə də Tövrət,
Məni
anlatmaz, qəm burda –
söyləyir.
Ədəbi təcrübə bəlli edir ki, heç
bir demonik poeziya yaradıcıları siyasi mübarizə
ideyalarına düz xətt istiqamətində gəlib
çıxmamışlar. Bu səbəbdən də
R.Behrudi yaradıcılığında müxtəlif və
ziddiyyətli məqamlarla rastlaşırıq. Bəzən onun cismi şərə, ruhu isə xeyirə
qulluq edir. Ona görə də cisminə yaraşmayan
ruhunu cəhənnəm adlandırdığı bədəndən
azad görmək istəyir:
Sən bədənə
sığmırsan neyləyim
ruhum səni?
Bəlkə
azad eyləyim bu
cəhənnəm bədəndən.
Tanınmış
Ukrayna tənqidçisi M. Rılski Lermontov haqqında
yazırdı: “Lermontovun daxili dünyasında həm Demon, həm
də Rahib yatır”. R.Behrudinin də bir sıra
şeirlərini oxuyarkən onu bu halda Lermontov ruhlu şair
adlandırsaq səhv etmərik. Onun daxilində
yaşayan Rahib Demonla açıq mübarizə mövqeyini
tutaraq, hətta onu aşkar lənətləyə bilir.
Bu fikrin təsdiqi olan “Sevgiyə bürüdüyüm lənət”
şeiri örnək misralar sayıla bilər:
Lənət
olsun sənə, lənət!
Sən ey
ruhumdakı əzab,
Sən ey
içimdəki inilti,
Sən ey
kölgələrin kölgəsi,
Sən ey
olmayan şey, –
Sən ey
görüntü,
Lənət
olsun sənə!
Şair
içində yuva qurmuş “rənglərin qarası”,
“sevdaların kini”, “olmayan şeyin kölgəsi”, “nurun
özü yox odu”, “İblis parıltısı, mələk səsi”
adlandırdığı şəri nifrətlə lənətləyib
qovur:
Get! Get!
Sürüdən ayrılmış canavar,
Yox ol, ey
görüntü,
Çəkil
ey kölgə!
Get! Get!
Ey sevgiyə bürüdüyüm lənət! –
deyərək hayqırtı ilə onu rədd edir.
Bəs şairin daxilində vulkan kimi kükrəyən
bu hiddətin səbəbi nədir? Düşünürəm
ki, Şərqin işıqlı fəlsəfəsindən
qaynaqlanmış Behrudi şeiriyyatında bu üsyan xarakterli
hüzn onun cəmiyyət hadisələrinə olan fəal
müdaxiləsi ilə bağlıdır. O, cəmiyyətdə
insanların üzləşdiyi şər əməllərə
qarşı mübarizə aparmaqla sağlam mənəviyyatlı
insan dünyasının axtarışındadır. O, Cavid
kimi millətinə fəlakət gətirən
“dumanlanmış böyük başları” şəxsi
ambisiyası naminə “çox ucada oturub aşağıda
olanları görməyən” məmurların hər birini
Allah adlandırıb millətinin, xalqının halına
yanaraq,
Tanrısı,
Allahı yox,
Millətə bax, xalqa bax.
Taxtı
viran olacaq,
Gör nə qədər Allah var.-
söyləyərkən məhz qeyd etdiyi “Allahların” biganəliyi
üzündən xalqımızın dəhşətli faciəsi
olan Qarabağ münaqişəsinin törətdiyi fəsadlar
onun yaradıcılığında qara xətt kimi izlənir.
İblisin əməyinin bəhrəsi olan
qanlı meydanlar, köçkün, qaçqın şəhərcikləri,
ürəyi dağlı ana-bacılar, qeyrəti
tapdalanmış millət onun ürək ağrılarına
dönür. Bayram günü süfrəsinə
bir şey qoya bilməyən cəbrayıllı
qaçqının göz yaşlarında Allahı
görür. Şərin törətdiyi əməllərdən
dəhşətə gələn şair Allahı yer
üzündə, cəmiyyətdə olan çirkab
içində yox, “cəhənnəmdən qalxan
tüstünün dumanına bürünmüş göy
üzündə yox, saflıq, müqəddəslik rəmzi
saydığı təmiz göz yaşlarında
görür. O bu göz yaşlarında “bəndələrin
bir-birinə olan sevgisinin öldüyü məmləkətdə”
Allahın hərəkətsiz etirazını və səbrini
seyr edir.
Bəzən hadisələrin dəqiq ünvanını
göstərməsə də, dünya müharibələrinin
ən qızğın çağlarında baş vermiş
cəmiyyət ziddiyyətləri onun lirik qəhrəmanının
psixoloji gərginliyində təcəssüm edir. Şeytanın fitvasına
uyub günahsız körpələri, ahıl qocaları qan
içində boğan bəşər
övladlarının törətdiklərindən İblisin
özü də heyrətə gəlir.
Allahım,
kimdi günahkar;
Bəndən günahdan doymadı?!
Cəhənnəmdən
qalxan duman
Səni görməyə qoymadı. –
deyir.
Şair qəlbində
Allah xofu olmayan nankor insanların törətdiyi vəhşilikləri
qələmə alarkən mifik obrazlarının simasında
olduqca orijinal bir fikir yürüdür:
Daha fələkləri
yandıra bilmir
Ən
ilahi bir ah da,
Daha
andsız, günahsız bəndələrdən
İblis də bezib, Allah da. –
söyləyərkən dəhşətli şöhrətin,
ehtirasın qurbanına çevrilmiş iblisləşmiş
insanlara qarşı etiraz səsini ucaldır: “Əzb çəkdiyi
anda İblis belə İblis olmaq istəmir. Bəndələr
İblis olmağa İblisdən daha çox can atırlar. Mən əzabkeş insanın nə çəkdiyini
bilirəm. “Olar”,”Olmaz”ın arasında əzab
çəkən bəndələr “olar” adlı
ölçüdə artıq İblisin
yardımçısına çevrilir. İblisə
xidmət edən adam İblisdən daha
çox qorxuludu” – fikrini söyləyir.Bu məqamlarda mifik
şərtiliklər özünü itirmiş insanları
axıra qədər məhv etmək deyil, əksinə onu
özünəqaytarmaq vasitəsi kimi istifadə olunur. Aşağıda təqdim etdiyimiz misralarda da
simasını itirmiş insanların tənqidi bu məqsədə
qulluq edir.
Mən də
bir vaxt adam idim,
Danışırdım haqdan, baxtdan.
Bir
gün gördüm adamları
Gördüm, çıxdım adamlıqdan.
Ümumiyyətlə onun beynində poeziyasını əhatə
edən qorxmaz, kədərli bir fikir yatır. Bu heç də
poeziyanı çiçəklərlə bəzəmək
istəyən mücərrəd fikir deyil. R.Behrudinin düşüncələri onun fəlsəfəsi,
onun bu fikri ifadə etmək üçün çəkdiyi əzab
və cəsarətlə sərf etdiyi gücdür.
Heç
nə sürməz sonsuzadək,
Barışdır
xeyri şər ilə
Tanrım,
özün də dön barış,
Yaratdığın bəşər ilə. –
misraları heç də mübarizəsiz həyata, ətalətə
çağırış deyil. Bu yer
üzünü bürümüş hədsiz vəhşiliklərə
qarşı etiraz səsi, dünyanın sonunun vaxtsız
çatacağına işarədir. Bu
barışıqla şair iblisin öhdəsinə
götürdüyü pisliklərin ona uymuş bəndələr
tərəfindən artıqlaması ilə yerinə
yetirilmiş missiyalara son qoymaq istəyidir.
R.Behrudi yaradıcılığında demonizm motivlərini
başqa yazarların əsərləri ilə müqayisə
etdikdə hər bir fərdi üslubun özündən gələn
kəskin fərqlənmələrə qeyri-bənzəyişlərə
rast gəldiyimiz kimi, bir-birinə uyğun eyni bənzər bədii-idrakı
fikir çalarları ilə də üzləşdik.
H.Cavidə görə, zahirən mələk kimi
görsənməyə çalışan bu
yırtıcı məxluq, R.Behrudiyə görə, “mələkdən
gözəldi.
Çünki ona haqq nə gərək?” –
deyir Behrudi. Törədilən
əməllərdən affekt halını yaşayan şair
hesab edir ki, haqdan yaranıb, haqqı itirənlərdənsə,
haqqın nə olduğunu bilməyən İblis
yaxşıdır.
R.Behrudinin yaratdığı İblis V.Şekspirin,
Bayronun İblisi kimi “qəlbinə şübhələr əkir”,
M.Lermantovun Demonu kimi insanın ekvivalentinə çevrilməyə
cəhd edir. Götenin Mefistofeli kimi onun lirik qəhrəmanının
insanlıq və səadətli an axtarışı zamanı
alçaldır və yaxud da, əksinə olaraq, törətdiyi
cəmiyyət fəlakətlərində cahillik və
nadanlıq görüb insanların
yırtıcılığı qarşısında heyrətlənib,
insanda heyvani başlanğıcı ittiham edir, hətta
onlardan bezir. Bəzi hallarda isə şair
o şər qüvvəni içindən qovub zahirdə onunla
“qol-boyun” olur.
Haqq
özü bir yoldu, bir oyun
Kim desə haqqa yol qoyun.
Mən də
İblislə qol-boyun
Bədəndə candan danışım. –
söyləyir.
Nəhayət
ki, böyük xalqın və cəmiyyətin mənəvi
baxımdan oyanması, bəşər övladlarını
işıqlı gələcəyə aparan insan hüququ
naminə, habelə bəşəri simasını, adi insani ləyaqətini
itirmiş, yırtıcıdan seçilməyən və
dünya ağalığının hərisliyi ilə
yaşayan bu günki bəlli qəddarları nişan verərək
böyük və qüdrətli saydığı Allahından
şeytanın insanlarla apardığı müharibəyə
son qoymasını istəyir. Şair –
Barışdır
mənnən şeytanı
Bax
gör kim kimdən böyükdür?
Barışdır
qoy görüm sevgin,
Nifrətdən, kindən böyükdü. –
deyəndə zamanın, dövrün faciəsini,müsibət və fəlakətləri öz mənəvi dünyasında vuruşduraraq Allahından nifrətdən, kindən, hər şeydən böyük olan sevgisini bəndələr qarşısında göstərməklə insanı özünə qaytarmasını və bu barışığı qiyamətdən öncə həyata keçirməsini arzu edir.
Apardığımız araşdırmalardan belə qənaətə gəlmək olur ki, R.Behrudi yaradıcılığında demonik düşüncələr həm də vətənimizdə baş vermiş keçid dövrü ilə əlaqəli olmuşdur. Bütün xalqların tarixində baş vermiş keçid dövründə milli mədəniyyətlərdə meydana çıxan böhran və ziddiyyətləri zamanın nəhəng yükü mənasında, çiyinlərində daşıyan R.Behrudi kimi sənət nəhənglərinin ədəbi irsində öz izini qoymuş olur. Bu yerdə ictimai-siyasi həyat da, milli tarix də sənətkarın şəxsiyyətinə çevrilib, onun milli ləyaqətilə üzvləşir.
R.Behrudinin fəlsəfi-estetik irsi mütəfəkkiranə baxışlarla əsrin dərinliklərinə nüfuz edərək insan və dünya haqqında olan düşüncələrini özünəməxsus inqilabiliklə, xeyirin şərlə apardığı mübarizə ilə, dünyada şərə qarşı dayanan mənəvi oyanışla, həyatda üz-üzə gəldiyimiz ciddi ictimai-siyasi hadisələri, bu hadisələrin insan psixologiyasında yaratdığı partlayışları şair məni və lirik qəhrəmanının simasında ümumiləşdirərək bədii parlaq rəng və boyalarla təqdim edir. Şair əsərlərində bizi inandırır ki, qəbahət törədib günahı uydurma iblislərdə axtarmaq bəşəriyyət üçün heç vaxt çıxış yolu ola bilməz. İnsanın vicdanı, bütün daxili aləmi ümumbəşəri sevinclə, kədərlə həmahəng olmalıdır. R.Behrudi yaradıcılığı bizə öz daxili aləmimizi göstərib vicdanımızın səsinə qulaq asmağa çağırır.
Qəlbində böyük bəşəri duyğuları yaşadan turançılığın və türkçülüyün misilsiz nəğməkarı, fitri istedadı ilə seçilən və heç kəsə bənzəməyən R.Behrudinin yaradıcılığında İblisə olan müxtəlif yanaşma tərzləri ilə rastlaşsaq da, onunla mübarizə mövqeyinin möhtəşəm silahını Allah yoluna qulluq etməkdə gördük:
R.Behrudinin son gəldiyi qənaətlərdən biri aşağıdakı fikirdir: “Bu yer kürəsində çoxluğun hay küyü ilə deyil, sakitcə Tanrıya dua oxuyan adamların pıçıltısı ilə fırlanır. Tanrı günaha batmış yer üzünü də sevib seçdiyi üç- beş adamın sevgisinə bağışlayır”.
Müsəlmanların müqədəs kitabı Qurani-Kərimin 90-cı (Əl-Bələd) surəsinin 4-cü və 10-cu ayələrində qeyd edilmiş: “ Biz insanı məşəqqətdə yaratdıq! (İnsan doğulduğu gündən qəbir evinə gedənə qədər əzab-əziyyət içində çalışıb çabalayır,həyat boyu müxtəlif çətinliklərlə üzləşər. Bu ilahi bir hikmətdir, həyatın qanunudur)”. (4-cü ayə)” biz ona iki yol (xeyir və şər, küfr və iman yollarını) görtərmədikmi?” (10-cu ayə) kəlamlarını öz düşüncələrində araşdırıb “Ürəyimdə minarəsi kədərdən olan bir Allah evi var. Bundan sonra o Allah evinin divarlarına təzə-təzə daşlar qoymaqdan başqa bir işim yoxdur mənim” – deyərkən şair insanları saflığa və Allahın buyurduğu qayda-qanunu düzgün dərk edib, onu əməllərindən tətbiq etməyə səsləyir.
Xanım SULTAN
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2013.- 12 sentyabr.- S.7