Dahilərin dini
baxışları
XX əsr alman ekspressionizminin görkəmli nümayəndəsi,
şairi, esseisti Qotfrid Bennin “Üç qoca” yazısında insanın həyat boyu təzadlar içində əsl gerçəklikdən uzaqlaşması
haqqında nə qədər acı həqiqət var.
Bu həqiqətlə hər birimiz üzləşir, bəzi vacib məsələlərin
dərindən çözülməsini
də ələgəlməz
vaxtın öhdəsinə
atır, ikili həyat yaşayırıq.
Qotfrid Benn ürək
ağrısı ilə
yazırdı: “Biz olduğumuz
kimi yaşamadıq, düşündüyümüz kimi yazmadıq, istədiyimiz kimi fikirləşmədik, özümüzdən
sonra isə istədiklərimizin əvəzinə
başqa şeyləri
miras qoyduq. Bu fikirlər həyata
verdiyim sualların qarşısında yeni sual qoydu: – Axı,
bu, niyə belədir?!” Doğrudan da
niyə belədir?!
Qotfrid Benn həyatın
dəyişkənliyinə çox həssaslıqla yanaşırdı. Bəşəriyyət
tarixində baş verən haqsızlıqların,
insanın insan
üzərində istismarının
davam etməsindən rahatsız idi. O, kor həqiqətlə, ədalətsiz cəmiyyətlə
razılaşmırdı, o, bəşəriyyət tarixinin
ideallaşdırılmasının əleyhinə idi. O, qeyd edirdi ki,
nəyin bahasına olursa-olsun bir-birinin üzərində qələbəyə
can atan insanlar təbiətdən ayrı
düşüblər. “Biz olduğumuz kimi yaşamadıq”,-deyə onun
həyəcanı insanlara
bir çağırışdır,
mənəviyyatımız qarşısında bir
hesabatdır.
Lakin XX əsrin yaddaqalan tarixi simalarından biri olan Mahatma Qandi elə bir şəxsiyyət
idi ki, öz
həyat prinsiplərinə
ömrünün sonuna
qədər sadiq qalmış, dinc yolla Hindistanın İngiltərənin müstəmləkəsindən azad edilməsinə nail olmuşdu.
O, deyirdi: “Fikirlərlə,
sözlərlə əməlin
harmoniya təşkil etməsi əsl xoşbəxtlikdir.” Bəli, onun
haqqında demək olar ki, o, təmiz
mənəviyyatla, olduğu
kimi yaşamışdı.
Yerli hakimiyyət nümayəndələri
Mahatma Qandinin cəlb edildiyi məhkəmələrdəki
çıxışlarından daha çox ehtiyat edirdilər. O,
xalqının azadlığı,
xoşbəxtliyi naminə özünü
qurban verməyə hazır olan şəxsiyyət
idi.
XX əsrin əvvəllərində
hakimiyyəti zorakılıqla
əldə edən “bolşeviklər” aclıqla,
repressiyalarla, qanlı
müharibələrlə xalqını
acı sınaqlardan keçirdi. Nədənsə, Leninin “Kommunizmdə
solluq uşaq xəstəliyi” əsəri
yadıma düşdü.
Sonralar uşaqlar təkcə “solluq xəstəliyindən”
əziyyət çəkmədilər.
Stalin dövründə kəndlərdə aparılan
süni “kollektivləşmə”
siyasəti nəticəsində
kütləvi surətdə
aclıqdan uşaqlar valideynləri ilə birgə məhv oldular. Ukrayna kəndlərində təzə ölənlərin
ətinin alveri yaranmışdı...Mətbuatda
isə ölüm hadisələrini guya baş verən epidemiya ilə əsaslandırırdılar. Təəssüf ki, bu iki rəhbər xalqı üçün Mahatma Qandi
ola bilmədi.
Deyirlər ki, vaxtında deyilən düz söz insanı qəzəbləndirər, Allahı
isə sevindirər. Belə
bir deyim də var: düz
düzdə qalar. Tarix boyu düz
adamların “düzənliyi”
sanki edam səhnəsinə
bənzəyib. Qandi də
1948-ci ildə axşam
ibadətinə gedərkən
yolda əleyhidarları
tərəfindən öldürülür.
Düz düşünüb
danışan Sokrat üçün isə
eramızdan əvvəl
400-cü illərdə məhkəmə ölüm hökmünü çıxarır.
O, layiqli şəkildə
öz fikirlərini müdafiə edərək,
ölümün sərt
gözlərinə mərdliklə
baxır, dostları tərəfindən xilas olunmasına, qaçırılmasına
qəti etiraz edir. Sümükləri sürməyə dönən Sokrat sağlığında insan
haqqında həqiqəti
üzə çıxarmaq
istəyirdi. Onun
ən məşhur fikirlərindən biridir:
“Danış, səni
görə bilim.” Əflatunun “Sokratın apologiyası” əsərində filosofun
cəmiyyət qarşısındakı
əvəzsiz xidmətləri
öz geniş əksini tapıb. Sokrat deyirdi ki, özünü
deyil, həqiqəti müdafiə etmək lazımdır. Maraqlıdır
ki, Moskvada Lomonosov adına Universitetin nəzdində
2006-cı ildən fəaliyyət
göstərən “Beynəlxalq
mərkəz”də fəlsəfə
və hüquqşünaslıq
fakültələrinin tələbələrinin
iştirakı ilə
“Sokrat üzərində
məhkəmə” adlı
səhnələşdirilmiş tədbirlər keçirilir.
Tələbələr üçün bu tədbir ən qiymətli, unudulmaz bir təcrübə
məktəbidir. Sokrat kimi
düşünmək, yaxud
onun apologeti, şikayətçisi kimi
çıxış etmək
tələbələrdə natiqlik istedadının, sərbəst fikir yürütmək qabiliyyətinin
inkişafında böyük
rol oynayır.
Biz niyə olduğumuz
kimi yaşamadıq? Mənə
elə gəlir ki, yaxşı adamlar çox vaxt öz zamanında doğulmur, pis adamlar çox doğulub sürətlə artır,
bu isə şər və xeyir qüvvələr arasında balansı pozur.
Deyilənə görə, Allah Adəmi
yaradanda onun sağ çiyninə vurmuş, ordan ləl-cəvahirat kimi ağ nəsil,
sol çiyninə vuranda
kömür kimi qara nəsil peyda olmuşdu. Sağdakılar cənnətlik, soldakılar
cəhənnəmlik insanlar
idi. Görəsən, cənnətdə tünlük olacaq, yoxsa cəhənnəmdə?
Maraqlısı odur ki, Nikkolo Makiavellinin nədənsə cənnət
və cəhənnəm
haqqında öz mülahizələri var:
“Mən cənnətə
deyil, cəhənnəmə
düşmək istəyirəm.
Çünki orda panların,
kralların, hersoqların
cəmiyyətində zövq
ala bilərəm, cənnət
isə, ancaq dilənçilərdən, rahiblərdən
və həvarilərdən
ibarətdir”. Əlbəttə,
siz onun fikirlərinə uymayın,
bəzən filosoflar sadəlövh adamları çaşdırmaq məqsədi
ilə belə deyirlər...Bəzən də filosof xəstə təxəyüllə
dünyaya yanaşır:insanda
ruhun ölməzliyini
inkar edən allahsızlar, yəni epikurçilər kimi.
Heç fikir vermisiniz ki, son vaxtlar insanların çoxunun
sol çiyni yaman əyilib. Çünki azadlıq dünyasında,
çox şeydə sərhədlər aradan götürülüb. Hər yerə
sol ayaqla daxil oluruq, son vaxtlar sol gözümüz də daha çox səyirir. Sol çiyinlərdəki mələklərin
barmaqları aramsız
yazmaqdan döyənək
olub. Bu da
insanın ona xeyri. İnsanların
qara əməlləri
haqda yazılar bir haqq-hesab dəftərinə sığmır.
Yeni əməl dəftərlərinə
ehtiyac çoxalıb.
Bu işi layiqincə davam
etmək üçün
mələklər deyəsən,
tez-tez göyə ezam olunurlar ki, yeni dəftərlər
gətirsinlər. İnsanların
qara əməlləri
qara mələyin üzünü ağardır,
ağ mələyin
isə üzünü
qaraldır. Habil və Qabilin
qanı axır qanımızda.
Mənə elə gəlir ki, dünyada iki qüvvə-sollar və sağlar hərəkatı fəaliyyət
göstərməlidir. Sağlar-cənnətliklər, sollar-cəhənnəmliklərdir.
Orta səviyyədə neytral qalanları isə “əraflılar” adlandırmaq
lazımdır. Amma pis odur ki, cəhənnəmə
gedənlər öz ardıyca daha çox ardıcıllar toplamağı bacarırlar.
Dante “İlahi komediya”sında yerdən çox göylərin gözəgörünməz qatlarında
baş verən hadisələri şərh
edir. Sanki o da göyə “merac” edib qeyri-adi
məkanları, insanların
aqibətini görüb.
Görübsə, bəs niyə
günahkar insanların
cəhənnəmdə başına
gələn cəzalardan
özü üçün
də nəticə çıxarmayıb. Kitabda
təsvir edilir ki, dördüncü ulduz sayılan Günəşdə müdrik
insanların ruhu dolanır. Bunların arasında katolik, filosof Foma Akvinski
də var.(O, xristianlığı Ərəstunun
(Aristotelin) fəlsəfəsi
ilə əlaqələndirib).
Çestertonun qeyd etdiyi kimi, Foma
dini əqidəsini təcrübə və elmə yaxınlaşdırıb.
Dante Fomadan sitat gətirir ki, ey insanlar, bir-biriniz
haqqında tələsib
pis fikir yürütməyin.
Bəs niyə Dante özü bu prinsipə riayət etməyib...“İlahi komediya” dünya ədəbiyyatında şah əsər statusunu qazanıb, həqiqətən də diqqətə layiq əsərdir, lakin islam peyğəmbərinin belə kəskin, əsassız olaraq təhqir dilində təqdim olunması Dantenin islam tarixinə ləkə salmaq təşəbbüsünü üzə çıxarır. İslam dininə əsasən insanın elmli olması ilə yanaşı həm də helmli (yəni mədəni, nəzakətli) olması vacib şərtlərdən biridir. Məhəmməd peyğəmbər(s.s.) və imam Əli (ə) müəllifin nəzərində əstəğfürullah, cəhənnəm əhlidir. Guya şeytan onlara o dünyada zülm edir. Peyğəmbərlərin möhürü olan Məhəmməd peyğəmbərimiz (s.s.) Allahın rəsulu olduğu halda cəhənnəmin səkkizinci dairəsinin doqquzuncu bölməsində şeytanın ona günahkar bəndə kimi təcavüz etməsi nə qədər real görünür? Mənə elə gəlir ki, Dante əslində Foma Akvinskinin müəllimi Dahi Albertin islamla bağlı proqnozlarına daha çox əsaslanıb və peyğəmbərimizin axirətdəki yerini özünəməxsus tərzdə qələmə alıb. Dahi Albertin fikrincə, din kimi islam XXI əsrin sonlarında öz ömrünü başa vuracaq. İnsan dahi olanda Allahın işinə qarışarmı?
Müəllif niyə unudub ki, elmin inkişafının qarşısının alınmasında, onun tənəzzülə uğramasında, inkvizisiya yolu ilə tonqallarda milyonlarla insanların yandırılmasında, məhvində bu dinin fəal iştirakı tarixi həqiqətdir. Sən demə, müəllifin əcdadlarından biri Səlib müharibələrinin birində döyüşən Kaççaqvidi adlı cəngavər olub. Öz nəslinin tarixi haqqında qısaca da olsa, əsərin üçüncü hissəsində “Cənnət” bölməsində verməyi özünə şərəf bilib.
(Ardı var)
Zöhrə Əsgərova
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2013.- 14 sentyabr.- S.10.