Məhəmməd Əmin Rəsulzadə-
Əsərləri
Araşdırıb toplayanı, ərəb əlifbasından latın qrafikasına çevirəni, ön sözün müəllifi, lüğətin tərtibçisi
Transliterasiya
redaktorları: professor Şamil VƏLİYEV, elmi
işçi Samir MİRZƏYEV
(1917-aprel
1918)
IV cild
İcmali-əhval
Rusiya daxilində davam edən həmvətənlər
müharibəsi və daxili şurişlər, məmləkətdə
ərzaq və çörək məsələsini qayət
vəxim bir hala salmışdır. Rusiyada və bizim
Qafqazda bilxassə doğrudan aclıqdır. Vladiqafqaz və
Zaqafqasiya dəmir yollarında dəvam edən
binizamlıqlardan naşi Şimali Qafqasiyadan un
və taxıl gətirilmiyor və bu üzdən neçə
günlərdir ki, Bakıda və Zaqafqasiyanın bir çox
sair şəhər və qəsəbələrində
aclıq ah və fəryadı asimana bülənd olmuşdur.
Yevlax mövqifinin dağılması, Qaryagində ərzaq
anbarlarının talan edilməsi, Gəncə
quberniyasının Şuşa, Qaryagin,
Cavanşir və Zəngəzur uyezdlərini qayət fəna
böhranlı bir halda buraxmışdır. Gəncə
quberniyasının mühüm bir qismini saxlayan və
onları hər növ ərzaq və mühümmat şeylərilə
təmin edən Yevlax mövqifi idi, odur ki, bu mövqif talan və
qarət olunduqdan sonra, quberniya əhalisinin qismi-əzəmini
təşkil edən bu yol bərəkətlə
aclığa məhkum olmuşdur. Bu isə Şuşa
bələdiyyə idarəsi rəisi tərəfindən
qradonaçalstvo naminə göndərilmiş teleqrafdan
aşkardır. Bələdiyyə rəisi
şəhərə və uyezdlərə çörək,
qənd və neft göndərilməsini xahiş ediyor və əhalinin
Yevlax mövqifi dağılmasından və Şimali
Qafqasiyadan çörək və ərzaq gəlmədigindən
naşi şiddətli üsrət və fəlakətlər
keçirməkdə olduğunu bildiriyor.
Qradonaçalstvo bu məsələni müzakirə və
halda yardımçı olmaq üzrə Gəncə
quberniyasının erməni və müsəlman həmvilayətləri
cəmiyyətlərindən neçə nəfər
nümayəndə dəvət edərək, onlarla birlikdə
tədabir yollarını düşünmüş və bu
xüsusda məzkur cəmiyyətlər tərəfindən
böyük müavinət və yardım görəcəginə
təminat almışdır.
Degil yalnız Gəncə quberniyası, Bakı şəhəri
və Zaqafqasiya, hətta Rusiyanın böyük bir hissəsi
və o cümlədən Petroqrad şəhəri də
şiddətli aclıq çəkməkdədir. Hətta qəzetələrin
yazdığına görə acından küçələrdə
yıxılıb ölənlər də vardır.
Bu vəqtə kimi Zaqafqasiya Rusiyanın sair yerlərinə
nisbətən rahət və asayiş içində
yaşamaqda idi. Fəqət son vəqtlərdə milli əskərlər
təşkili məsələsi meydana
çıxdığından Zaqafqasiyada böyük bir təlaş
və binizamlıq asarı görünməkdədir. Zaqafqasiya dəmir yolunda müsəlmanlar tərəfindən
rus əskərlərinin tərksilah edilərək sonradan
get-gedə böyük müsadimə və tələfata səbəb
olan başlıca Zaqafqasiya komissariyatının naməqul
siyasətidir. Bunu Bakıdan Tiflisə gedən
beynəlfərq istintaq komissiyasının təhqiqatı da kəşf
etdi. Yoxsa Zaqafqasiya müsəlmanları degil yalnız
ruslar, hətta qomşu millətlərdən heç birisilə
sülh və səmimiyyətin pozulmasına razı degil və
ola da bilməz. Zira müsəlmanların
mənafei sülh və asayişi müraat edərək
qomşu millətlərlə daima müttəhid müttəfiq
yaşamayı iqtiza edir. Binaənileyh bir
parə qərəzkar və müfəttinlərin qomşu
millətlər arasına “müsəlmanlar xristianları
qıracaq; müsəlmanlar rusları Qafqasiyadan
çıxarmaq istiyor” deyə fitnə və şuriş
çıxarmaqdan ötrü şayiələr
büraxmaları fitnə və fəsaddan başqa bir şey
degildir. Böylə şayiələrə
qomşularımız əhəmiyyət verməsinlər gərək;
zira mətbuat və mitinqlərdə bu şayiələri biz
müsəlmanlar dəfaətlə təkzib etdigimizdən əlavə
bu şayiələri qüvvətləndirə biləcək
bir hərəkətin tərəfimizdən baş göstərdigi
yoxdur.
Bolşevik hökumətinin son nəşr etdigi əmrnamələr
Rusiya əhvali-ictimaiyyəsində böyük təbəddülat
vücuda gətirməkdədir. Bu əmrnamələrdən birisi
bankların, digəri ticarət donanmasının milliləşdirilməsinə
aiddir; bolşevik hökuməti məmləkətdə ictimai
inqilab yapmağı özünə şüar etdigindən,
bütün bankları və ticarət paraxodlarını
Şura Cümhuriyyəti hökumətinin xüsusi malı ədd ediyor. Ticarət
paraxodlarından yalnız həyati-adiyəyə xidmət edərək
məknət və sərvətsiz bir şəxsə, yaxud
müştərək bir dəstəyə mütəəlliq
olan bu qanundan müstəsnadır. Rusiya həyati-ictimaiyyəsində
böyük qarqaşalıq törədəcək son əmrnamələrdən
birisi də imdiyə kimi Rusiyada işlənən Yulian təqvimi
(tarixi) əvəzində Avropa dövlətlərinin əksərində
tətbiq olunan Qriqoryan tarixinin tətbiq olunmasına dair sadir
olan əmrnamədir. Məlum olduğu
üzrə Yulian tarixi imdiyə kimi yalnız Rusiyada və
Qriqoryan tarixi sair Avropa məmləkətlərində tətbiq
olunuyordu.
Əski və yeni təqvim arasında 13 gün fərq
var. Ona görə bu xüsusda ruhanilər arasında
böyük mübahisə və ixtilaf düşə bilər;
zira rus bayramlarında təbəddülat vaqe olacaqdır.
Bolşevik hökumətinin daxili həyati-ictimaiyyəyə
aid əmrnamələrindən başqa, əcnəbi dövlətlərə
aid əmrnaməsi dəxi vardır. Bu əmrnamədə əski
Rusiya hökumətinin gərək əcnəbi dövlətlərdən
və gərək daxili məmləkətdən əqd etdikləri
bütün istiqrazların ləğv və batil ədd
olunmasına aiddir. Bu əmrnaməyə
görə daxili istiqraza on min manatdan ziyadə
yazılanların pulları hədər getmişdir. On min manata qədər yazılanlar isə əllərindəki
kağızları verib adlı şəhadətnamə və
xəzinənin rəsmi iltizamnaməsini ala bilərlər; təbiri-digərlə
bu kimi adamların yollarının tələf
olmayacağına və bunları dövlət xəzinəsi
qaytaracağına xəzinə zəmanət veriyor.
“Açıq
söz”, 2 fevral 1918, ¹671
Vəxim
– qorxulu, dəhşətli, təhlükəli
Mövqif
– stansiya
Bərəkət
– çoxluqla
Üsrət
– çətinlik; ehtiyac
Müraat
– gözləmə, riayət etmə
Mütəəlliq
– asılı, bağlı, aid
Rəfi-iştibah
“Novbahar”
qəzetəsinin 86-cı nömrəsinə cavab
“Müsavat” nədir?
“Müsavat” Qafqasiya Azərbaycan türklərindən təşkil
olunmuş siyasi bir firqə olub möhkəm və mətin bir
proqrama daradır. Mərkəzi Bakıda, şöbələri isə
bütün Rusiyada və qeyri məmləkətlərdədir.
“Müsavat” nə diyor?
“Müsavat”
diyor: bütün millətlər öz müqəddəratlarını
təyin etməgə muxtardırlar.
“Müsavat”
diyor: bütün millətlərin öz müqəddəratlarını
təmin etməgə həqləri vardır.
“Müsavat”
diyor: gərək cəhangirlik zənciri kəsilsin.
“Müsavat”
diyor: necə ki, insan əfradı bir arzu və amala
daradır, haman tövr də bir millət
arzu və amala dara olmaq istiyor.
Pəs lazım degil ki, zəif millətlərin tərəqqi
edib amal və arzularına çatmalarının
qabağına sədd çəkib onların siyasi və
ictimai tərəqqilərinə mane olsunlar.
“Müsavat”
diyor: bütün millətlər özlərinin meyl və arzularına
görə öz vətənlərini, evlərini idarə etməgə
və öz səliqələrilə onlara bəzək və
zinət verməgə haqlıdırlar.
“Müsavat”
diyor: bəşəriyyət aləmi bir bağdır ki, haman bağda bütün millətlər
özlərinə məxsus bir baxça ayırıb o
bağçada özləri üçün rəngbərəng
ədəbi, tarixi və ictimai güllər əkib özlərinin
varlıqlarını bildirməlidirlər.
Heç bir millətə demək olmaz ki, bəşəriyyət
aləmindən xaric olub bu bağda özünəməxsus
baxça tutma.
“Müsavat”
diyor: bəşəriyyət aləmini təşkil edən
millətlərin biri də Qafqasiya Azərbaycan türkləridir.
Azərbaycan türkləri də bəşəriyyət
gülüstanında özlərinə məxsus bir
baxça ayırıb Rusiya istibdadının zülm pəncələri
altında məhv və nabud olan mədəni, ədəbi,
ictimai və siyasi güllərini əkib özlərinin də
varlıqlarını bütün dünyaya bildirmək
istiyorlar.
“Müsavat”
diyor: bütün islam millətləri
hazırki vəqtdən istifadə edib gələcəkdə
avropalılara qul və əsir olmamaq üçün öz
milli və siyasi həyatlarını təmin etsinlər.
“Müsavat”
diyor: islam aləmi bir ev mənziləsindədir
ki, haman evdə islam millətləri hərənin özünə
görə məxsusi bir otağı var və bu islam millətləri
öz əxlaq və adətləri mucibincə özlərinin
otaqlarını təməddün və ədəbiyyatları
ilə zinət və tərtib verə bilərlər.
O evdə
qardaşlar biri-birisinin otağına müdaxilə etmək həqqinə
malik degildir. Fəqət bu evi mühafizə etməgə
bu evdə yaşayanların cümləsi borcludur. Hərgah bu evə xaricdən bir sədəmə və
yainki bir qeyrisinin təcavüzi təhlükəsi olsa, bu evi
müdafiə və mühafizə, ətrafdan gələn bəlaları
rəf etmək cümləsinin borcudur. Daha deməsinlər
ki, mana məxsus olan otaq səlamət qalsın, qeyrilərini
dağıdıb talan edirlərsə də etsinlər, mənə
dəxli yoxdur, xeyr!
“Müsavat”
nə istiyor:
“Müsavat”
bütün Avropa hökumətinin zülm və məşəqqət
zənciri altında yaşayan və özlərinin milli və
ictimai həyatlarına vida etmiş olan bütün islam millətlərinin azad olub hürr
yaşamalarını arzu ediyor.
“Müsavat”
İran dövlətinin tamam istiqlalına nail və qüdrətli
bir dövlət olub tərəqqi tapmasını xahan və
arzumənddir.
“Müsavat”
Bakı, Gəncə, İrəvan və qeyri əyalətlərdən
ibarət olan Qafqasiya Azərbaycanı üçün
muxtariyyət və istiqlal istiyor.
“Müsavat”
Türküstan, Qırğızıstan,
Başqırdıstan, Krım və İdilboyunda yaşayan
tatar qardaşları üçün muxtariyyət tələb
ediyor.
“Müsavat”
Rusiyada yaşayan bütün islam milləti
üçün əgər məhəlli muxtariyyət
mümkün olmasa, milli və mədəni muxtariyyət tələb
ediyor.
Bəli:
“Müsavat” yuxarıda zikr olan məsələləri diyor və
istiyor!
“Novbahar”
qəzetəsinin möhtərəm müdiri Məliküşşüəra
nə demək istədigini bilmiyoruz! Lakin bu qədər bizə
məlumdur ki, Məliküşşüəra cənablarının
müdiriyyətilə nəşr olunan “Novbahar”ın 86-cı
nömrəsində Qafqasiya Azərbaycan türklərinin bəşəriyyət
aləmi gülüstanında özlərinə məxsus
baxça tutub orada özləri üçün mədəniyyət
gülləri əkməgə ixtiyarları
olmadığını bildiriyorlar.
Möhtərəm
“Novbahar” müdiri diyor: Qafqasiya Azərbaycan türklərinin
islamiyyət evində özlərinə məxsus otaq
tutmağa həqləri yoxdur: məgər inke özlərinə
məxsus olan bu otağı bizə, yəni İrana, yainki
Osmanlı türklərinə ilhaq edələr. Vəlainə sabiqki qərar üzrə imrari-həyat
etməlidirlər.
Əcəba:
biz Qafqasiya Azərbaycan türklərinin arzuları əksinə
olan bu qədər məhəbbətsizlik haradan nəşət
etmişdir?
“Müsavat”
islam aləminin mərzəsində ittihad
toxumu səpdigi zamanda böylə məna və imkanlara rast gəldigi
acınacaq bir haldır. Təəssüflər! Təəssüflər!
“Novbahar”
özünün bir səhv və iştibahı ilə bu
müqəddəs toxumları öz səhifəsində
puç edir! Bütün bizim bədbəxtliklərimiz
cəhalətdən naşıdır. Əlbəttə,
bir vəqt gələcək ki, “Novbahar” müdiri
özünün tutduğu və yazdığı şeylərdən
peşiman olub öz vicdanı yanında məsul olacaqdır.
“Novbahar”
diyor ki: bizi təcəlli ediyorlar.
“Müsavat” firqəsinin məslək və proqramına
büsbütün zidd və müxalif olduğu
üçün biz bunu ciddən təkzib ediyoruz. Yuxarıda zikr olunduğu
kibi “Müsavat” firqəsi İran dövlətinə və
onların hüququna təərrüz və təcavüz edən
dövlət və ya millətin böyük bir düşmənidir:
Budur ki, “Novbahar” müdiri möhtərəm Azərbaycan
adından nahaq xof və dəhşətə
düşmüşdür. Hərçəndi “Açıq
söz” qəzetəsində Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
cənabları “İrşad” qəzetəsinin
yazdıqlarına cavab olaraq bəyanat vermişdilər və
bu bəyanatı “Rədd” qəzetəsi tərcümə və
inşa etdikləri üçün nəzərimizcə bir
şübhə yeri qalmamışdı.
Bununla bərabər
təkrar ediyoruz, Azərbaycan yüz on il
bundan qabaq havayi-ruzigardan təqsim olundu və Araz
çayının Şimal tərəfində olan qitələri
rus aldıqdan sonra Azərbaycan adını götürüb
Zaqafqasiya adlandırdılar ki, Məvarayi-Qafqaz olsun.
“Açıq
söz”, 2 fevral 1918, ¹671
İştibah
– səhv, yanlış
Dara –
sahib
Nabud – yox
Təməddün
– mədəniyyət
Xahan – istəyən
Mərzə
– sərhəd, hüdud
Bakı
bolşeviklərinin
kadetlərə “təslimi”
Bu gün Bakının siyasiyat səhnəsində qərib
bir hailəyi-məzhəkə (tragi-komediya) tamaşası
oynanıyor. Bolşeviklik, bir ilə qədər kadetlərlə
boğuşmuş olan bolşeviklik, bu gün kadetlərə,
daşnaklara, menşevik və sairlərə təslim oluyor,
kapitulasiyon ediyor. Hailədir,
onunçün ki, bolşeviklik istər nə səbəblə
olursa-olsun, kadetlərin, daşnakların hüzuri-qələbəsində
bayrağını endirərək təslim oluyor. Bütün şüarlarilə, bütün bir sənəlik
müddəa və dühullarilə, bütün mübarizə
və qanları ilə müxaliflər ayağına kəndini
qurban ediyor. Məzhəkədir,
onunçün ki, kadetlər və daşnaklar bolşeviklərlə
fikirdə, sözdə öpüşüyor, qucuşuyorlar.
Bu gün kənar sol partiya başçıları
nümayəndələri kənar sağ partiya
başçıları, vəkillərinə əl verib əl
sıkışıyorlar. Yəni bolşeviklik –
kadet, daşnak və sairlərlə bir
çalğıyı çalıyor, bir şərqiyi
oxuyor, bu günə qədər biri-birini boğmaqda olan bu iki
cərəyan müməssilləri hal-hazırda məclislərdə
bir sözü söylər, bir qərarə səs verir, bir mətləbi
təsdiq edər oldular. Bu gün
bunların naşiri-əfkarı olan mətbuat biri-digərinin
fikrini təqviyə və təkid edər. Biri-digərindən mütalimə və fikirlər
iqtibasla kəndi fikirlərini də onlara qoşar və bu surətlə
təzvici-əfkar elərlər.
Bu uyuşma və anlaşma hər nə qədər
zahirdə kadetlərin, daşnakların bolşevikligə bir
güzəşti (ustupka) kibi görülürsə də, həqiqət
halda bütün mənasilə bolşevikligin müxaliflər
hüzurunda bayrağını endirib təslimi və
bütün-bütününə iflas və şikəst etməsidir. Çünki
bunlar bolşeviklik şüarları üzərinə birləşməyib
yalnızdan-yalnız kadetlik və daşnaklıq amalları
naminə əqdi-vəfaq ediyorlar.
Bakı
kadetlərinin müvərrici-əfkarı və eyni zamanda erməni
millətçilərinin qəhrəman şücaətşarı
olan “Baku” səhifələrində həftələrdən bəri
ortada böylə bir uyuşma və anlaşma amalları
hüsulinə zəmin hazırlayan və bəlkə də
artıq bunun hasil olduğuna dəlalət edən əlamətli
yazılar görülməkdə bulunuyordu.
Bu günə qədər bolşevik partiyalarını
sögə bildikcə sögüb-sayıb, onların
başçılarilə qeyri-təlaq qeyri-təlağə
gələn, ya ölüm, ya dirim – deyə boğuşan
“Baku” qəzetəsi nə oldu da birdən-birə
havasını dəgişdirib, bolşevik mətbuatı ilə
həmavaz olmağa və onların çaldığı
havalara ahəngdaş olub, onlarla eyni şərqiyi oxumaya
başladı – sualı xatirlərə gəliyordu.
Bunun əlbəttə, mühüm bir nöqtəsi
olduğu məlum idi. Çünki birdən-birə vaqe olan pək
ziyadə əmmarəli bir hal idi. Həm
bu günlərdə bunun əsl mənası da, nöqtəsi
də zahir oldu.
Son
günlərin məclislərində söylənən
sözlər və fikirlər bütün bu hikmətlərin
iç üzünü tamamilə açıyordu. Yuxarıda zikr olunan partiyalar təntənəli bir
surətdə əl-ələ verib işə girişdiklərini
bildirdilər.
Fəqət bunlar nəyin ətrafında birləşdilər? Hanki siyasət
yürütməgə bilaittifaq səslərini bir etdilər?
Bakının
və bütün Qafqazın müsəlman, gürcü, erməni
və rus demokratiyası bundan xəbərdar olmalı, bu
günə qədər özlərini əmələ, kəndçi
və soldat mənafeinin müdafei adlandıran
başçıların bu dəfə nəyə təşəbbüs
etdigini bilməli və imdiyə qədər burjua, əksinqilabçı,
millətçi və sərmayəçi və daha kim bilir
nə qədər ləqəblərlə damğalanıb tam
bir sənə boğuşduğu güruhlarla bu gün nədən
ötrü bir sözü söylədigini və nə
üçün bunların ayağına bayrağını
endirdigini iş başında olanlardan soruşmalıdır.
Məlum ki, bolşevik hökumət adamları və
onların vilayətdəki orqanları Kadet partiyasını
“xaric əz qanun” elan etdi və xəlq düşməni deyə
millətlərə elan elədi. Menşevikləri, hakəza
yalançı sosialist və kadetlər quyruğu
adlandırdı, daşnaksütyun partiyasını – bunlardan
daha bedtər mütəəssib millətçidir – dedilər.
Bolşevik partiyaları və onların məhəlli
qəzetələri bu güruhların cümləsilə
şu qədər aylardan bəri sögüşdülər,
dögüşdülər, bir-birinə verilməyən nam və
ləqəb qalmadı. Şimdi nasıl
oldu da bunların cümləsi birdən-birə
tövhidi-lisan elədi və hanki bir məsələ üzərində
birləşdilər?
Məlum ki, kadetlər bolşevik partiyası ilə, yəni
kəndçi və əmələ nümayəndələrilə
əl-ələ verib sinif mübarizəsinə girişmiyəcəklər,
kapitalistlərə qarşı amansız müharibə
açmayacaqlar. Eynisilə daşnaqsütyun partiyası
da beynəlmiləlçi demokratiya ilə bir amal və məqsədin
arxasından mübarizəyə getmiyəcək və
bunlardan daha ziyadə bolşevikləri “vətənsatıcı”
adlandırmış menşeviklər də onların mənfəəti
naminə ittifaq edib mövqeini buraxmayacaq.
Böylə olan surətdə hankı məsələ
üzərində hərəkətləri uydurmaqla siyasi
“blok” hasil oldu?
İştə,
Qafqasiya demokratiyasının və bilxassə müsəlman
demokratiyasının cəvabını bilmək istədigi və
bilməsi vacib olan məsələnin can alacaq nöqtəsi
buradadır. Burasını mülahizə edərkən biz
biliyoruz ki, hali-hazırda kadetləri, menşevik və
daşnakları bolşeviklərlə bir nöqtəyə
toplayacaq yalnız iki maddə ola bilər:
bunlardan biri “milli mübarizə”, ikincisi də “sonuna qədər
hərbə dəvam!” şüarıdır. Onlar
heç bir vəchlə bu şüardan əl çəkəcək
degil və yalnız bu uğurlarda başqa məslək ərbabilə
birləşə biləcəkdir. Binaənileyh,
bunlarla “blok yapan” bolşeviklərin də mütləq bu iki
maddənin birini və ya ikisini bəyan etmiş və
yalnız bu şüarlar ətrafında onlarla birləşə
bilmiş olmaları ehtimalı qalır.
Böylə
olan surətdə, əcəba, “millətlərin
qardaşlığını” elan edən və “bilatəxir
sülh istəyiriz!” sədalarını yüksəldən və
bunun üçün şu qədər fədakarlıqlara
qatlanan demokratik təbəqələrin, xüsusən
bolşeviklik cərəyanına mənsub olan əmələ
və kəndçilərin mənfəətləri kadetlərin
mənafeilə birləşə bilərmi? Bu qədər
müddət zərfində tökülən qanlar və
şu qədər verilən qurbanlar azmıdır ki, bir daha
bu gün kadetlərin mənafei uğrunda bu qanlara boğulmaq
təşəbbüsləri görülsün? Bu
qanları kim bilir daha nə qədər dəvam
etdirməkdə Qafqasiya demokratiyası mənfəətdarmıdır?
İştə, bu məsələyi məzkur Qafqaz millətlərinin
demokratiyası özü həll etməlidir. Bu demokratiya, kəndisinin
qarşısına hazırlanan təşəbbüslərin
nədən ibarət olduğunu gözəlcə hesaba
almalı və anın namindən kəndisinə daha nə qədər
qan həmlələri tərtib edildigini bilməlidir.
Bu qədər
zəmandan bəri dəvam edən qanlı kabus pəncəsində
boğulub da acından ölmək dərəcəsinə gəlmiş
olan demokratiya qətiyyən böylə siyasi dolablara qurban ola bilməz. Qarşısına
hankı oyunlar hazırlandığını gözəlcə
dərk edərsə, onları dəf etməyə və bu
oyunları hazırlayan adamları hesaba çəkməyə
onun güci çatacaqdır. Qafqaz və
xüsusən Bakı demokratiyasının mənafei məzkur
partiyalarla birləşib də onların önündə
bayrağını endirərək təslim olmaqda degil, bu
günə qədər dəvam etdirdigi sülh siyasətində
sabitqədəm qalıb, nə olursa-olsun, sülhi vücudə
gətirməkdədir. Artıq maskalar
açılmışdır. İş
başında olanların bu gün kimlərlə və
hankı firqə və güruhlarla bir sözü söylədigi
və nə surətlə demokratiya mənafeini qurban etməgə
tədarüklər görüldügü meydandadır.
Xəlqin gözü-başı açıq və
ayıq olub, ayağı altına hiyləgəranə
qurulmuş tələ və torlara (duzaq və dama)
düşməməlidir.
Demokratiyanın
əsl məqsədi və şüarı kadetlərin
özlərilə və onlara bənzər əksinqilab və
əkshərəkət güruhlarilə mübarizə etməkdən
ibarət ikən, iş başında
olanlar biləks, anın gözünü yalandan uydurma
dumanlarla pərdələyib kadetlərlə əlbir olaraq
milli mübarizələr meydanına soxulmaq istiyorlar. Kəzalık
mərkəzi bolşevik hökuməti Türkiyə ilə
sülh imza etmiş olduğu halda, “müharibəyə dəvam!”
şüarilə milyonlarla demokratiya təbəqatını
qanlara boğmuş kadetlərə quyruq olub yeni başdan kim bilir daha nə qədər qan və qurban
meydanları açmaq üçün tədarüklər
görüyorlar. Dörd ildən bəri
sülhə susanmış demokratiya birdəfəlik bunlara “dəf
ol!” sədasını eşitdirməli. Bu günə qədər
əksinqilabçı, kapitalist, burjuy və filan deyə
boğaz-boğaza gəldigi firqə və güruhlarla bir mənada
söz söyləmək demokratiya üçün faciəli
bir təslim, bir bayraq endirişi olduğu kibi, yalnız kadetlər
üçün bir məzhəkə tamaşası təşkil
edəcək və şübhəsiz hər şeydən əvvəl
“bu tamaşanın” qanlı hailəsi (tragediyası)
oynanacaqdır. Məzhəkəsi pərdəsində
meydana çıxan yalnız kadetlər və sair hürriyyət
və demokratiya düşmənləri olacaqdır.
Bir sənə
dəvam edən bu qədər qovğa və davalardan sonra da
“sülh!” yerinə “hərbə dəvam!” şüarı ilə
kadetlərə səsdaş olmaq və “sinfi mübarizələr!”
yerinə də “millətləri millətlərə saldırış!”
havasına çalğı çalmaq demokratiya
üçün faciəli bir təslim təşkil edər və
bütün bu qədər gurultuların nə qədər mənası
olduğunu dəxi göstərir hallardandır.
Demokrat
“Açıq
söz”, 6 mart 1918, ¹697
Hailə
– tragediya
Dühul
– təbil
Şikəst
– məğlub olma
Əqdi-vəfaq
– uzlaşma bağlantısı
Hakəza
– bunun kimi, beləcə
Kəzalık
– eləcə, onun kimi
Əmmar
– əmr edən, çağıran
“Müsavat”dan
Rəsulzadənin istefası yalandır
Son günlərdə “Müsavat” nümayəndələrindən Məhəmməd Əmin Rəsulzadə cənablarının Zaqafqasiya Seymindən istefa verdigi həqqində bir xəbər çıxmışdır. Aldığımız mövsuq (mötəbər) və mühəqqəq xəbərlərə görə Məhəmməd Əmin əfəndi hal-hazırda sülh murəxxəslərilə bərabər Trabzondadır və Seym əzalığından istefa verməmişdir.
“Açıq söz”, 13 mart 1918, ¹700
Mühəqqəq-doğruluğu
müəyyən edilmiş
Murəxxəs-vəkil, müvəkkil, səfir
(Son)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 14 sentyabr.- S.26-27.