Oralarda kimlər
var- PUBLİSİST ZÖHRAB ƏMİRXANLI-2
ONLAR
NƏ DEDİLƏR LAURA CƏBRAYILLI ( publisist)
...Bizim
onunla birgə bir “Şans”ımız olub:
– Adım
Zöhrabdı, xoş gəlmisiniz. Bütün hallarda, biz
sanballı bir qəzet çıxartmalıyıq...
“Onunla
işləmək çətindi, yaman tez hirslənir, hirslənəndə
də gözü heç kimi görmür” – qarşımda
isə tamam ayrı adam və yeni “Şans”
vardı. Bu bizim “Şans”ımızıydı– baş redaktor
Azər Hüseynbala hirslənəndə, müavin Zöhrab
Əmirxanlı tərifləyəndə, Məmməd
Nazimoğlu “anekdot”larına ara verəndə, Hüseyn Əfəndi
dinəndə, Qulu Ağsəs kiriyəndə heyrətlənirdik,
yazıya, sözə heyrətlə qəzet
çıxarırdıq...
“– Bunun nə ayağı var, nə də başı,
belə cümlə olar? Bütün hallarda, bu, yazı deyil.
– Niyə
elə deyirsiniz ki, yazıdı da...
– Məsələ
burasındadı ki, bu, yazı deyil da, ay bala. Yazı
yaza bilirsən?
– Siz
axı necə yazı istəyirsiniz ki?
– Sən
burdan çıxıb gedə bilərsən?
– Niyə?
– Mən
belə istəyirəm! İndi neyniyim ki, bütün hallarda,
mən bunu istəyirəm...”
Yazıdan, sözdən xəbərsizin birini bu şəkildə
qəzetdən uzaqlaşdırması bir müddət dildə-ağızda
gəzdi. O, həqiqətən
də səbrsiz idi, sözünü, yazısını bilməyənlərlə
isə danışmağa sadəcə ərinirdi.
(Ardı
yazının sonunda)
ÜZÜ
MOSKVAYA... VƏ BƏRK GEDƏN OĞULLARLA ÜZ-ÜZƏ
...bütün
bunlardan sonra getdim Moskvaya və orada bir daha başa
düşdüm ki, bir qəzet lazımdı və
başladım bir qəzet buraxmağa, “Üçüncü
Azərbaycan” adında bir qəzet,Aydın Caniyevlə birlikdə.O
qəzetin Bakı bürosunu qurmuşduq, üzr istəyirəm
xanımım jurnalisti və o burada işi davam etdirirdi.
Əslində o qəzet buraxmaq deyildi, itin ayağından tikan
çıxarmaq, iynə ilə gor qazmaq kimi bir iş idi.
Moskvadan altmış kilometr aralıda bir yerdə çap
edirdik, qoltuğumda lent bu yolu gedirdim maşınla,qatarla və qəzet
çıxırdı. Gətirirdik onu alacaq və oxuyacaq
adamların yanına və alırdılır,
baxırdılır və sonra “hamısı yalandı bu
yazılanlıpın,hamısı
yalandı...deyirdilər.Çətin işdi. Və mən
ikinci dəfə orda jurnalistikadan iyrəndim və bunu
qısaca belə deyə bilərəm ki, bir yazı verdim o qəzetdə,
bizim oradakı Azərbaycanlıların
tanıdığı bir kəndədən,
Şamaxının çox inkişaf edən bir kəndindən
bir yazı yazdırdım.Qurban Yaqub oğlu yazdı. Yazıdan qabaq anons vermişdim ki, filan KƏNDİN
BƏRK GEDƏN OĞULLARI. Orada insanlar pul qazanırlar,
amma içlərində daimi bir qorxu var.Bir çox işlərini
yansıdan bir yazı idi və mən bu yazını ona
görə vermişdim ki, həqiqətən orada adı
çəkilən insanlar çox işlər
görmüşdülər və mən də onların bu
işlərini dəyərləndirmək üçün təbii
ki, o yazını yazdırmışdım və sonradan belə
məlum oldu ki, mənim fikrim tam tərs başa
düşülmüş və mənə təzyiqlər
olmağa, məni telefonla söyməyə başladılar,
qorxudurdular, var yoxdan belə çıxarırdılar, bir
şey qalmırdı ortada.Hələ bilmirlər material nə
olacaq.Və hətta orada yaşayan bir çox azərbaycanlılar
məni necə deyərlər “razborka”ya
çağırdılar və kiçik bir detalı da deyim,
yeddi nəfərdilər yeddisi də oturub və soruşurlar : müəllim,
çay içirsən. Baxın, stol belə yoxdu.Başa
düşürəm ki, bunlar məni dolayır və deyirlər : orda adamların adını səhv
yazmısan, yox yazı səhv yazılıb.Qulaq asıram
: nə səhvdi, soruşuram. Sən
deyəsən söz güləşdirirsən, deyirik ki, səhv
yazmısan, denən səhv yazmışam.Bir də soruşurlar : yazını sən yazmısan. Deyirəm : axı orda imza var. Məni incidən, məni iyrəndirən
bir söhbət getdi:dedilər ki,biz bilirik niyə onların
adı çıxır.Hərəsi gətirib cibivə
yüz dollar qoyublar, yazdırıblar.Adları burada keçən
insanlar sənə nə qədər veriblər, nə
almısan, bu cür iyrənc söhbətlər.Halbuki, bu qəzetin
çıxarılması üçün mənim bir maliyyə
yardımı kimi bir umacağım vardı onlardan.Amma ona qədər
yalnız qardaşlarım mənə kömək eləmişdilər.Bir
dəfə bir taksidə bir erməni ilə gedirəm,
soruşur : ara, bu nədi belə? Deyirəm qəzetdir.Ara, bu
nə az qəzetdi.Susuram : ara, siz o qədər
millətsiniz, bu qədər az qəzet olar.Bizim burada Moskavada
on yeddi adda qezət, jurnalımız
çıxır.Hamısını da abunə ilə əldə
edirik. Deyir erməni.
PUBLİSİSTİKA
NƏDƏN CİDDİ ƏDƏBİYYAT KİMİ
QƏBUL OLUNMUR
–Azərbaycan
mətbuatında son yazın nə olub, xatırlayırsanmı?
Zöhrab:
Moskvada yazdığım yazı olub. “Azərbaycanı
xanlıqlara bölək” adıyla
–Bax,
Zöhrab burada baş redaktor da oturub və şöbə müdiri də
burda.Şəxsi şeylərə toxunmaq yoxdu. Amma bir
şey soruşaq : bu Azərbaycan
publisistikası bir janr olaraq nədən ədəbiyyat olaraq
qəbul olunmur, nədən bu xalq şeir, hekayə,
dastan-bostan vurğunudur.Bax, Elçin Hüseynbəyli mənə
bir vaxtlar çap olunan çox gözəl publisistik
yazılarını oxuyub.Onlar onun bir çox hekayələrindən
geri qalmaz, amma Elçin o
yazıları nədənsə yaradıcılıq
bioqrafiyasına almaq istəmir.Nədən bu xalq gözəl publisistika
yazılarını ədəbiyyat
hesab elmir.Elə Yazarlar Birliyində belə bu janra
ögey bir münasibət gedir
Zöhrab:
Görünür o janrın incəliklərini biz ora qədər
duya bilmirik.Amma bu da var : Azərbaycan
qezetçiliyində mənə görə, indi publisistikadan
bərk gedən janr yoxdur.Oxunaqlı və çevik
yazılar yazılır. Adamın
özünü ifadə eləməsi üçün bundan
gözəl janr yoxdur. Məsələn, Adil
Qaçayoğlunun təbii ki,hər
yazısı publisistika hadisəsi deyil, amma onun yazıları
son dərəcə oxunaqlı və sevilən
yazılardır.Hər ikimizin dostu Müsəllim Həsənovun
publisistik yazıları çox gözəldir. Adil futboldan
yazanda belə
orada publisistik elementlər dolu olur. Adam
oxuyub gözünün üstünə basmaq istəyir.
İndi Arif Əliyev gözəl
bir ideya ardınca bir qəzet buraxır, amma orda publisistika
yoxdur.Qəzetdə bir boşluq hiss olunur.Biz hamımız qəzet
adamıyıq, qəzeti oxuyanda, adamın
içi dolmursa, o qəzet deyil, heç olmasa bir yazı bu
cür olmalıdır.Azərbaycan mətubatı bu gün
qatmaqarışq, bulaşıq bir sahədir.
–Təbii
ki, sənin kimi bir yazarın aradan çəkilməsi
yaxşı hal deyil,
bunu başa düşürük.Amma neyləyəsən
bu olub və nə zamansa sən bir də yazıya
qayıdacaqsanmı?
Zöhrab:
Baxın vaxt olub ki, mən bir yazını bir aya
yazmışam. Məsələn : Səxavət Məmmədovdan
yazdığım yazı bu cür yazılıb. O yazı
üçün mənə ağlaya-ağlaya telefon
açanların səsi hələ də
qulaqlarımdadır. “Azad bir quşdum” adında
bir yazıydı.
–Sənin
bir yazın da olub,Mahir deyir : 666
Zöhrab:
O yazının tarixcəsi dəhşətdir.Qısacası
bu ki, yazı çap olundu və o yazının rezonansı
bir vahiməyə çevrildi.Bir müddət Bakıdan
Şamaxıya qaçmalı və
orada da gizlin xəfiyyələr kimi yaşamalı oldum
və o yazının yaratdığı vahimə indi də bəzən
mənim içimi üşüdür.Yazı siyasi motivlər
üstündə köklənmiş bir yazıydı.Bu səbəbdən
bir çox dostlarım mənə görə bu məsələni
bir az şişirtmişdilər.Və mənim
qayğımı çəkmək üçün sanki bir
kino Senarisi kimi bir Senari hazırlamışdılar.Və
şükürlər olsun ki, bunlar hamısı arxada
qaldı və mən gördüyünüz kimi sağ və
salamatam və yaşayıram.
(Cənab
baş redaktor yenidən o məsələyə qayıdır
ki, sən yenə də axıra qədər demədin ki,jurnalistikadan niyə getdin...
Amma adam anlatdı məncə).
–Yox, bir
daha görək Zöhrab nə deyir (baş redaktorun
müdaxiləsi)
Zöhrab:
Azərbaycanda bir mühit var: dostlar birləşib bir qezət
buraxır və mən də bu dudkaya getmişəm və
sonra məlum olur ki, sən yaxşı oğlan deyilmişsən.Amma
necə y axşı oğlan deyilsən ki, evindəki son
beş yüz dolları da apar ver qəzetdə kiminsə
yediyi pulun əvəzinə və uşaqların,ailən da
qalsın quru yerdə.
–Zöhrab,
bu məlum ki, sən qəzetçiliyə çox gənc və
bəlkə də sənin həvəsin olmayan bir yerdə
başlamısan və o zamandan sənin içində bir
qırıqlıq əmələ gəlib və sənin bir
neçə yazının adını çəkdilər.
Bu yazılardan məlum olur ki,çoxu bu sənətlə
bağlı yazarlar olub və “Azadlıq” qəzetində də
buraxdığın o qəzet humanitar bir istiqamətdə olan
bir qəzet olub.Bəlkə sən bu illər ərzində
yanlışlıqa yol vermisən, bəlkə sən
parçalanmamalıydın. Məsələn, mən Tofiq Abdin hər zaman sənətdən
və ədəbiyyatdan yazdım. Çətinlik
çəkdim, zor oldu amma sənətdən yazdım.
Pambıqdan,əmək qəhrəmanlarından,
kartofdan yox. Amma sən deyəsən çox
şaxələnmisən.Bəlkə bu da bir rol oynayıb sənin
bu jurnalistikadan rəncidə olmağında?
Zöhrab: Başa düşdüm nə deyirsiniz.Konkret olaraq “Bakı” qəztində işlədiyim o üçü ili Allah ömrümə yazmasın.Nələr çəkdim orda.O zaman şöbə müdirinə tabe idik. Sən yalnız şöbə müdiriylə görüşüb içini tökə bilərdin və ondan yuxarıya yol yox idi.Şöbə müdiri Şamil Abdullayev vardı.Gedirdim yazını yazırdım, məsələn, səkkiz qranka, alır qarşısına yazını eləyirdi üç qranka və yazının da atasını yandıdırdı qoyurdu ortaya və baş redaktor da təbii ki, mənim imzam gedən yerdə onun yazısını oxuyurdu. Və sonra da birbaşa özündən yuxarılara deyirdi: yarıtmır də. Və bir dəfə Şamil Şahməmmədov mənə dedi ki,bir həftə yazılar səndən gəlib keçəcək və sən cavabdehsən.Dedim çalışaram.Şamil müəllimin təsəvvüründə bir yekəxana Zöhrab yaratmışdılar və mən yazılarımı hazırladım. Dəhşət ordan başladı ki,məndən soruşdu : yazıları özün yazırsan.Adama bir tərs şillə vursalar daha yaxşı olar, vallah.Yaxşı sən Şamil Abdullayev olanda niyə belə yazılar yazmırsan? Dedim, vallah mən elə bu cür işləyirəm,amma yazılar sizə başqa cür verilir.
ONLAR
NƏ DEDİLƏR LAURA CƏBRAYILLI ( publisist)
...“Şans”ın ulduz fallarını mən işləyirdim. Hər dəfə də qəsdən
Oxatana yazırdım ki, sizə əsəbiləşmək
olmaz, səhhətinizi düşünürsünüzsə,
bunu unutmayın... Əvəzində gün ərzində bu
sözləri tez-tez eşidirdik: “Səhər oxudum ki, bu
gün mənə hirslənmək olmaz, ona görə
özümə söz vermişəm, dinməyim,
çünki bütün hallarda bu gün şəkərim
qalxa bilər...”
...Bürclərə-filana
yox, o, Yazıya, Yazılana bütün varlığıyla
inanan bir sadəlövh idi.
Uşaq vaxtı oxuduğum “Başsız atlı”da yazıçının təsviri indi də yadımdadı: əfsanəvi mustanger – vəhşi at ovçusu olmaq üçün təkcə peşəkarlıq və cəsurluq yox, həm də həssas, mərd bir ürək lazımdı. İdman üslubunda geyinməyi xoşlayan Zöhrab Əmirxanlının təzə cins kostyumuna hamı “mübarək” dedi, mən də qayıtdım ki, Zöhrab bəy əsl mustangerə oxşayır. Aradan xeyli müddət keçəndən sonra, nədənsə söz düşəndə hamının yanında qəfil dedi:
– Bilmirəm, mustanger nə deməkdi, amma bütün hallarda, əgər onu Laura deyibsə, deməli, pis söz deyil.
...Sözü bu qədər sevən Zöhrab Əmirxanlı neçə illərdi ki, sözümüzə gendən baxır, indi 50-ni də bizdən uzaqda qarşılayır... “5”iniz, beşliyiniz mübarək, cənab mustanger Əmirxanlı! Hamımızdan küsün, amma qələm-kağıza salam verməyə arabir bəhanə axtarın, axı onların əlləri çoxdandı uzalı qalıb...
(Davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2013.- 14 sentyabr.- S.23.