Dahilərin dini
baxışları (davamı)
Fikir vermisinizsə,
“İlahi komediya”nın
“Əraf” və “Cənnət” bölmələrində
nəzərdə tutulan
otuz üç nəğmə İsa peyğəmbərin də
otuz üç yaşında dünyasını
dəyişməsinə işarədir. Təkcə “Cəhənnəm” otuz dörd nəğmədən
ibarətdir. Kitabda xristian
dinində əsas götürülən müqəddəs
üçlük isə
üç sətirdən
ibarət misralarda rəmzi məna daşıyır. “İlahi
komediya” orta əsrlər Avropasının
ensiklopediyası adlandırılsa
da, əslində dahi Nizami ensiklopedik
biliyə malik şair olsa da, öz əsərlərində
heç vaxt dini ayrı-seçkiliyə
yol verməyib. Onun poemaları dünya ədəbiyyatının inciləri,
əsl sirrlər, fikirlər xəzinəsidir.
Dinimizə qarşı ədalətsiz
mövqe tutanlar yəqin ki, o dünyada səhvlərinə
görə cavab verəcəklər. Qurani-Kərimin
“Ənbiya” surəsinin
41-ci ayəsində deyilir:
“ Allahın səndən əvvəlki
elçiləri də
məsxərəyə qoyulmuşdu.
Onlara rişxənd edənləri
istehza etdikləri şey məhv etdi.”
“İlahi komediya”nı italyan dilindən Azərbaycan
dilinə də həvəslə tərcümə
edənlər tapılır...Keçmiş sovet dövründə isə
1973-cü ildə “Azərnəşr”də
şair Əliağa Kürçaylının tərçüməsində
“İlahi komediya” əsəri nəşr edilmişdi. O kitabı mən də almışdım. O dövrdə
yadımdadır ki, hər hansı bir kitabda islam
dini ilə bağlı fikirlərin
qarşısında müəlliflər
tərəfindən mütləq
“guya” sözü işlədilirdi.
Yəni, islamla bağlı fikri “biz” təsdiq
edə bilmərik. Amma indi islamı
təbliğ edənlərin
bəziləri daha
“guya” sözünü işlətmirlər...
Axı, biz niyə fikirlərimizi
paltar kimi dəyişirik? Qotfrid Ben nahaq demir ki,
biz olduğumuz kimi yaşamadıq.
Qeyd etmək vacibdir ki, orta əsrlərin
sxolastik fəlsəfəsində
Avropada islam
dininin təsir gücü böyük olub. İspan orientalisti, ərəbşünas
Miqel Asin Palasios “Dante və islam” əsərində
bu mühüm məsələyə toxunub.
Palasiosun fikrincə,
Dante öz əsərində
islam dinindən istifadə edərək, onu öz düşündüyü
kimi təqdim edib.
İtalyan yazıçısı Luidji Valli əsərin
iran-ərəb ezoterik
poeziyasından bəhrələndiyini
bildirir. Belə müəlliflər “avropa sufiləri” adlanır. Burda qeyd etmək yerinə düşərdi
ki,
Allahın əmri
ilə peyğəmbərimiz
göyə merac edərkən cəhənnəm
və cənnəti gördükdən sonra demişdi ki, əgər siz mənim meracda nələr gördüyümü
bilsəydiniz qorxudan hönkürüb özünüzə
yer tapmazdınız.
Aliqyeri Dante müasir
zamanda yaşayıb bu əsəri yazsaydı, yəqin ki, Nobel mükafatı alardı. İngilis şairi Tomas Sternz Eliot bu mükafatı çox gözəl xarakterizə edib: “Nobel mükafatı ölüm
haqqında şəhadətnamədir,
onu alandan sonra heç kim heç nə yaratmayıb”.
Nobel mükafatı almaq üçün isə bir çox insanlar demokratiya pərdəsi altında dünya ictimaiyyəti qarşısında guya daha “cəsarətli”, “ədalətli” görünmək xatirinə hər cür vasitələrlə ilan kimi dəridən, qabıqdan çıxırlar...(Bu
cümlədə “guya”
sözü yerinə düşür). Unudurlar ki, Allah qarşısında
haqq-hesab günündə günahkar
cəmiyyətdə alınan
bir çox mükafatlar əksinə şahid kimi insanın özünə
qarşı çevrilə
bilər. “Özünü
tanımayan insanlar öz həyatını yaşamırlar...”(Əbu Turxan)
Dantenin yazdığına
görə, cəhənnəmin
xüsusi qatında sağlığında paxıl
olan insanlar cəhənnəmdə kor
edilir. (Paxıl
adamlara xəbərdarlıqdır.)
Təəssüf ki, biz şüşə
kimi nazik, kövrək qəlbləri
sındıranda onun şüşə kimi necə sındığının
səsini eşitmirik.
Bəlkə ona görə
də çox şeyə laqeyidik...Hərdən Antuan Sent Ekzüperinin “Balaca şahzadə” əsərini
yenidən oxumağa mənəvi ehtiyac duyuram. Balaca şahzadəyə qoşulub onun macəralarında iştirak
etmək istəyirəm.
Kitabda şahzadə özü boyda balaca planetdən dost axtarmaq üçün yer üzünə gəlir. Balaca şahzadə deyir
ki, sizin planetdə minlərlə qızıl gül əkilir, ancaq lazım olan qızıl gülü tapa bilmirsiniz...Qəlbin gözüylə
axtarmaq lazımdır.
Vallah, o balaca şahzadə qədər də deyilik. O öz kiçik planetində əkdiyi qızıl gülü düşünür,
onu qorumaq üçün hər şeyə hazırdır.
“Olum ya ölüm” ovqatıyla fikir yürütmək, bu sərhəddə həyatı tanımaq, ölümün yad, soyuq əlini sıxmaq istəyi artmaqdadır. Televiziya kanallarının çoxundan, internet səhifələrindən
üstümüzə qara
yağmur yağır.
İngilis yazıçısı
N.Duqlas deyir: “Millətin idealları haqqında mühakiməni
onun reklamlarına görə aparmaq olar.” Və bir də əxlaqi
dəyərlərin tədricən
deqradasiyaya uğramış
təzahürlərində...Geyimlər yuxarıdan aşağı, aşağıdan
yuxarı qısalır.
Cəmiyyətə əxlaq dərsi
keçmək istəyənlərin
bəziləri əxlaqdan
axsayırlar. Çılpaq,
axsayan əxlaq mavi ekranı da öz rənginə,
formasına , məzmununa, şikəst halına uyğunlaşdırır...Sola meyilli adamların bütün işləri əslində “solaxay” görülür. (Bu fikir, sol əllə yazan adamlara aid deyil.) Belə insanlar da olduğu kimi “yaşayırlar”.
Müharibələr, sərkərdələr yaxşı
ya pis tarixin
yaddaşında həmişə
yaşamaqdadır. Hər bir sərkərdənin qəribəlikləri də
az olmayıb.
Deyilənə görə, Makedoniyalı
İskəndər şikayətçiləri
dinləyəndə bir
qulağını bağlayırdı.
Ondan soruşanda ki, niyə belə edirsən? Deyirdi ki, o biri qulağımı da əks tərəfin şikayətini dinləmək
üçün qoruyuram.
Halbuki
biz iki qulaqla da əsl həqiqəti
eşitmək istəmirik.
Məsələn, Ərəstun (Aristotel) Zərdüşt təlimini yüksək qiymətləndirirdi. Makedoniyalı İskəndərin müəllimi kimi o, onun dünyagörüşünün formalaşmasında böyük təsir gücünə malik olmuşdu. O, filosof kimi yunanların milli maraqlarını hər şeydən üstün tutduğu üçün Zərdüşt təlimininin əhəmiyyətini şagirdinə aşılamır, istəmir ki, o, zərdüştlüyün təsiri altına düşsün. Deyilənə görə, dahi İskəndər İrana hücum edərkən “Avesta”nın qızıl hərflərlə yazılan on iki min lövhəsi yandırılmazdan əvvəl tibb, fəlsəfə və astrologiya sahəsinə aid olan hissələr yunan dilinə tərçümə olunub. Təbiidir ki, bu vasitəylə “Avesta”nın bəzi hissələri sonralar qərb filosofları tərəfindən mənimsənilib, Hörmüz yeni qərb təlimində Hermes kimi qələmə verilib. Fransız şərqşünası Anri Korbenin “İslam fəlsəfəsinin tarixi” əsərində Zərdüşt, Ərəstun, Hermeslə bağlı maraqlı açıqlamalara rast gəlinir. Maraqlıdır ki, hal-hazırda Zərdüştlük təlimini yaşadan doqquz icma var. Onlar bu müqəddəs atəşi uzun əsrlərdir ki, öz ocağında sönməyə qoymurlar. Ona “Bəhram atəş”i deyilir.
Ərəstunla bağlı fikrimizi sona çatdıraq. Sokratdan fərqli olaraq Ərəstunun iradəsi zəif idi, İskəndərin vəfatından sonra zəhər içib tənhalıqda qaçqın kimi ölməyi acınacaqlıdır...Foma Akvinskiy xristian dinində Ərəstunun fəlsəfəsini ideallaşdırıb...İdeal insan özünə qəsd edərmi? Dante ilə Ərəstunun ruhu məndən inciməsin, uzun əsrlərdir ki, yalnız təriflənirlər, lakin ürək sözümüzü sağ ikən deməsək, bəs nə vaxt deyəcəyik?
Sağlığımızda sağımızla solumuzu çaşdırıb tövbə etməyə gecikən günahlarımız gözlərimizə pərdə çəkib. Zərdüştlüyün ən ali məramı –düz düşünüb, düz danışıb və düz əməl sahibi olmaqdan ibarətdir. Budur, hələ də arzularda yaşayan sağlam cəmiyyət. Özümüzdən sonra nələri miras qoyuruq? Kaş elə miraslar qoyaq ki, o biri dünyada bizə qarşı şəhadət verməsin, günahkar bəndə kimi üç yüz il Allah qarşısında ayaq üstə başıaşağı dayanmayaq. Görəsən, Qotfrid Benn Zərdüşt təlimindən bəhrələnibmi? Çünki o da əslində sözdə, düşüncədə, əməldə əsl həqiqəti axtarıb. Məhəmməd peyğəmbərin (s.s.) hədislərindən: “Şəriət mənim sözlərim, təriqət mənim əməlim, həqiqət isə mənim daxili vəziyyətimdir”.
İnsan özündə Allahın ruhunu daşıyır. Amma başqa əhval-ruhiyyədə, başqa ruhda yaşayanda biz mənəvi cəhətdən Yaradandan ayrı düşürük. Kaş ki, ancaq bayramdan-bayrama səxavətimizi, yaxşı əməlimizi məcburi borc kimi nümayişə çıxarmayaq. Bayramlar təkcə teatr səhnəsi deyil, axı...
Zöhrə Əsgərova
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.-
2013.- 17 sentyabr.- S.6.