Üzeyir Hacıbəylinin Əhməd
bəy Ağaoğlu haqqında naməlum
bir məqaləsi
1918-ci il noyabrın 8-də “Azərbaycan” qəzetində
“Bakı xəbərləri”
rubrikası ilə verilmiş xəbərdə
yazılırdı ki,
M. Ə. Rəsulzadənin başçılıq
etdiyi Azərbaycan Cümhuriyyətinin İstanbul
konfransı nümayəndə
heyəti Bakıya gəlmişdir. Onlarla bərabər “məşhur
mühərir və cəmaət xadimi Əhməd bəy cənabları dəxi Bakıya gəlmişdir”.
Noyabrın 10-da Ceyhun Hacıbəyli və Şəfibəy Rüstəmbəylinin
redaktorluğu ilə nəşr olunan “Azərbaycan” qəzetinin
35-ci nömrəsində “Vətənimizin
iki simayi-möhtərəmi”
sərlövhəsilə Ə. Ağaoğlu və M.
Ə. Rəsulzadəyə həsr olunmuş iki yazı verilmişdir.
Birinci məqalənin müəllifi
Üzeyir Hacıbəyli
idi. Bu vaxta
qədər tədqiqatçıların
nəzərindən yayınmış
bu məqalə təsadüfi yazılmamışdır.
Məlumdur ki, 19 yaşlı
Üzeyir bəy
1904-cü ildə Qori
müəllimlər seminariyasını
bitirdikdən sonra Hadrud kənd məktəbinə müəllim
təyin olunmuşdu.
Bir il
işlədikdən sonra
o, 1905-ci ilin iyununda Bakıya gəlmişdi. Bu vaxt Əhməd
bəy Əli bəy Hüseynzadə ilə birlikdə “Həyat” qəzetini nəşrə başlamışdılar.
Şuşadan Hacıbəyli ailəsini
yaxşı tanıyan
Əhməd bəy Üzeyir bəyi “Həyat” qəzetinə tərcüman qəbul etmişdi. 1905-ci il dekabrında “Həyat”dan ayrılıb müstəqil “İrşad”
qəzetini nəşr
edən Əhməd bəy Üzeyir bəyi də həmin qəzetə aparmışdı. 1905-1908-ci illərdə Üzeyir bəy “İrşad”ın
əsas mühərrirlərindən
biri kimi şöhrət qazanmış,
onun bu qəzet
səhifələrində 100-dən artıq müxtəlif janrlı yazısı dərc olunmuşdu. 1908-ci ilin iyununda
qəzetin nəşri
dayandırıldı. Əhməd bəy 1908-ci ilin avqustunda “Tərəqqi” qəzetinin nəşrinə
başlayanda Üzeyir
bəyi də həmin qəzetdə məsul katib və sonra redaktor
müavini və
1909-cu ilin əvvəllərində
Əhməb bəy İstanbula getməyə məcbur olandan sonra qəzetin redaktoru kimi fəaliyyət göstərdi.
Əhməd bəyə
qarşı iftira və böhtanlara tutarlı cavablar verdi.
1918-ci ilin mart hadisələri
ərəfəsində Üzeyir
bəy də ailəsi ilə bərabər İrana-Ənzəliyə
getmişdi. Yalnız 1918-ci il oktyabrın
23-də Bakıya qayıtmışdı.
15 gün sonra
Əhməd bəyin də İstanbuldan Bakıya qayıtmasını
alqışlayan Üzeyir
bəy “Azərbaycan” qəzetində həmin çox dəyərli məqaləni yazmışdı.
Həmin
yazını oxuculara təqdim edirəm.
Vətənimizin iki simayi-möhtərəmi
AĞAOĞLU
ƏHMƏD BƏY
Əhməd bəy Ağayevi
kim tanımıyor?
Hələ Parisdə tələbə
ikən məşhur Fransa alimi Renanın
“Dini-islam maneyi-tərəqqidir”
meylindəki idareyi-əfkarinə
qarşı yazmış
olduğu cavabi-şifahisi
ilə Fransada şöhrət tapmış
olan Əhməd bəy öz vətəni olan Azərbaycanda fəqət
erməni-müsəlman qitalı
sənəsi olan 1905-ci
ildə məşhur oldu.
Erməni yazıçılarının müsəlmanlar əleyhindəki
böhtan və iftiralarına cavab verən və qələm hücumlarına
köks gərib səbat göstərən
Əhməd bəy öylə bir müasir lisana malik idi ki,
onun yazdıqlarını
oxuyanlar müsəlmanlar
əleyhində deyilən
sözlərin məhz
yalan və iftira olduğuna kəmal ilə inanıb etibar və etiqad ediyordular.
Əhməd bəyin bu yazılarının
əsəri idi ki, Azərbaycan türkləri həqqində
erməni iftirasından
dolayı əmələ
gələn qara fikirlərin soyuq və kəsif buludları dağılıb
həqiqət günəşi
meydana çıxmaqla
hər kəsin qəlbini müsəlmanlar
lehinə qızırdı
və nifrət əvəzinə rəğbət
və hüsni-təvəccöh
əmələ gəlirdi. “Həyat”ı
ilə Azərbaycan türklərini diriltmək
və “İrşad”ı
ilə onlara rahi-nicatı nişan vermək yolunda öz həyatından əl çəkəcək
dərəcədə çalışan
Əhməd bəy degil bir müasir
yazıları ilə,
bəlkə bütün
amal, ifal və əfkar ilə milləti həqqində çalışdığını
Petroqrad və Moskva məhafili-aliyeyi-siyasiyyəsində
Azərbaycan türkləri
tərəfindən göndərilmiş
mürəxxəs sifətilə
gördügü saf işlər və Ümumqafqaz ictimaində Canişin hüzurunda söylədigi bəliğ
nitqləri ilə isbat etdi. O işlər
sayəsində idi ki, Bakı müsəlmanlarının
neft və mədən evləri öz əllərində qaldı – və illa əldən gedəcək qorxusu var idi – və
o nitqlər sayəsində
idi ki, Ümumqafqaz
müsəlmanları baxüsus
Azərbaycan türkləri
Qafqaz hökumətinin
məzhəri-etina və
etibarı oldu.
Millətini xarici təərrüzat və təcavüzdən
vəqayə və müdafiəyə çalışan
Əhməd bəy daxili mərəzlərimiz
ilə də daim mübarizədə idi. Tənəzzülümüzə qarşı “Tərəqqi”si
ilə müdafiə edərək yorunuq və istirahət nə olduğunu il uzunu
bilməzdi.
O idi ki, bir
tərəfdən bir
bu qədər sərf edilən baş və bədən qüvvəsi,
digər tərəfdən
nicat və rifah halları xüsusunda can çürütdüyü
həmcinslərindən bir
parasının kəndisinə
qarşı rəva görülən narəva
rəftarları, üçüncü
tərəfdən mübarizeyi-həyatiyyə
məsələsi Əhməd
bəyi o dərəcədə
əsəbi bir hala salmışdı ki, uzun və
sükun bir istirahətə əşəddi-
surətdə məcbur
və möhtac qalmışdı.
Əhməd bəy istirahət qəsdilə vətənindən
müfariqət etdi, lakin bu istirahəti
seyfiyyələrin və
kurortların salim və sakin guşələrində
aramadı. Zatən öylə yerlərdə
istirahət edə bilməzdi.
Əhməd bəydə öylə bir təbiət var ki, öz
həmcinslərindən uzaq
biləlümum müsəlmana
biganə olan yerlərdə istirahət
degil, yaşamaq da gücdür.
Onun üçün
millət həyatı
görünən, millət
qoxusu gələn bir yer lazım
idi ki, həm
“şüğl və
məkanın dəgişməgi
dəxi istirahətdir”
qaidəsinə riayət
və həm də Bakı kibi Azərbaycan müsəlman mərkəzini
əvəz edə bilə idi.
Bu yer böyük türklərin böyük
paytaxtı olan İstanbuldan başqa nə ola
bilərdi ki, orası islamlıq və türklük həyatının hər
bir cəhətcə xoş edən, qaynaşan böyük bir mənbəyidir.
Əhməd bəy İstanbula getdi, daha doğrusu
köçdü və
artıq “oralı” oldu. Zənnində idi
ki, yeddi-səkkiz il müfariqətindən
və zənn ediyorum, istirahətindən
sonra təkrar vətəninə qayıtdı.
Lakin Əhməd bəyin İstanbuldakı istirahəti
yenə çalışmaqdan
ibarət idi. Fərqi bu idi ki,
artıq kəndisini anlayan, səy və cuşeini təqdir edən bir mühit içində çalışırdı
və çalışmağı
da yenə vətən və millət yolunda idi. Bizi İstanbul və Avropaya bildirirdi, bizim də dünyada
var olduğumuzdan lazım olan yerlərə xəbər
verirdi...
Əhməd bəy yaxşı bir vəqtdə vətənə qayıtdı. Belə vəqtdə
ki, türk qəhrəmanlarının müqtədir
əlləri ilə zənciri-əsarətdən azad
edilmiş zəif və düşkün vətən bu gün dərd bilən və çalışqan övladlarının
hər tərəfdən
köməginə möhtacdır.
Ümidvar olmalıyıq ki, Əhməd bəy və ümum vətənpərəstlərimiz bu kibi günlərdə
ittifaq və ittihad ilə əl-ələ verib qoymazlar ki, sərbəst
vətənimiz təkrar
özgələrin bəndi-əsarətinə
giriftar olsun.
Ü.
“Azərbaycan”,
10 təşrini-sani
(noyabr) 1918, ¹35
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2013.- 18 sentyabr.- S.7.