Postmodernizm – ədəbiyyatlaşan
dünya
Postmodernist mətnin şərhi mətnin işarə
olması təsəvvürləri ilə bağlı problemlərin
həllini tələb edir. İşarəli təcəssüm
– gerçək dünyanın yalnız insana xas olan belə
özünəməxsus obyektivləşmə
formasının, onun
modelləşdirilməsinin, dil işarəsinin
müəyyənləşdirilməsi və onun mənasının
başa düşülməsi dilin işarəli sisteminin necə
şərh olunmasından və dilə hansı aspekt əsasında yanaşılmasından
asılıdır. Dili dinamik və ya statik, funksional və ya struktur aspektlər
əsasında şərh etmək mümkündür.
“Dövrün
mədəni aurası” olan postmodernizm hadisəsinin mahiyyətinin
tam
anlaşılması həm də məhz elə
onun təfəkkür prosesinin mərkəzində yerləşdirdiyi
dilin – yazılı dilin, yazılı mətnin, dil işarələrinin
linqvistik təbiətinin öyrənilməsindən
keçir. Bu istiqaməti tədqiq edən nəzəri refleksiya bütün
dil gerçəkləşməsi
təzahürlərinə mətn, diskurs, təhkiyə
kimi baxır. Bütün insan mədəniyyəti
kompleksi məntlərin, intermətnlərin məcmusu kimi
baxılır. “Gerçəkliyin hər bir sxematikləşdirilməsi
işarəli” olduğundan, “hər bir fikir işarə”
olduğundan, hər bir fikir başqa bir fikir tərəfindən
açıldığına və o başqa fikir də
işarə olduğundan, onlar başqa fikir-işarələrin
köməyi ilə şərh olunurlar. Düşüncə
fasiləsiz proses olduğuna və hər bir fikir də
özündən əvvəl və sonra fikirləri nəzərdə
tutduğuna görə şərh zəncirində bir həlqəni
təşkil edir və yalnız bu zəncirdə məna kəsb
edir. İşarənin mahiyyəti isə məhz
fikrin şərhçisi rolunu oynamasındadır. Eyni zamanda müasir postmodernist mətnlər
yalnız bir şərhə deyil, müxtəlif şərhlərə,
həmçinin, əks şərhə müsaiddirlər.
Bu mətnlərdə işarə
anlayışı sözün işarəsi olmaqdan daha
geniş mənaya malikdir. Postmodernist diskursun semiotik təhlili
hər cür
mümkün olan işarələrin
açılmasına kömək edir. Ədəbiyyatda
gerçək obyektin və onun inikasını təqdim edən
yaxud qarşı-qarşıya qoyan təcəssüm prinsipi
postmodernizmdə özünün dominant əhəmiyyətini
itirir. Postmodernizm estetikasını J.Liotar “təsəvvürolunmazın
təsəvvürü” kimi müəyyənləşdirir və
hesab edir ki, postmodernizm təkrarlama hərəkətini deyil, hansısa
unudulmuşu yenidən işləyən təhlil, anamneza,
analogiya və anamorfozadır”... Postmodernizm köhnənin və
yeninin, keçmişin və bugünün sintezini ifadə edən,
açılmasını tələb edən işarə konstruksiyası və
ya diskursdur. “Postmodernist diskursu işarələrin
fasiləsiz konstruksiyalaşması kimi təsəvvür etmək
olar. Bu uzaq düşmüş fikrin
özünəməxsus şəkildə dəqiqliklə
işlənməsidir. Diskursda hər bir
işarə müəllif və oxucunun birgə işarə
işinə görə yeni tamamlama əldə edir”.
J.Bodriyarın dili ilə desək, postmodernist diskurs dil şəxsiyyətləri
arasında rəmzi (və ya işarəli) mübadilə üçün
materiala dönür.
Adətən
müasir ədəbiyyatda diskurs nitq sisteminin ictimai şərtləndirilmiş
təşkili kimi tanımlanır. Postmodernist
diskurs sosial-mədəni, sosial-psixoloji və digər kontekstlərdə
mətnlərdə ifadə olunmuş xüsusi
mentallığın və ideologiyanın səciyyələndirilməsidir.
Bu anlayış
da digərləri kimi postmodernizmin nəzəri-metodoloji əsası
olan poststrukturalizmin elmi bazasında işlənmişdir.
Poststrukturalizm məhz strukturalzmin dil və diskurs nəzəriyyələrinə
reaksiya kimi də müəyyənləşdirilmişdir. Strukturalizmdə
dil və diskrus kommunikasiya vasitəsi kimi nəzərdən
keçirilir. Diskursun strukturunun təhlili
vasitəsilə ünisiyyətçi nitqin və dilin istifadəsi
ilə bağlı olan məqsədlərin anlamına
çatır.
Poststrukturalizmdə isə diskurs nitqlə,
danışıqla məhdudlaşdırılmır. Dilin gündəlik
həyatdan istifadəsi də təhlil üçün əhəmiyyətsiz
hesab edilir. Poststrukturalizm öz nəticələrini
yazılı mətlərin təhlilindən
çıxarır. Poststrukturalizmə
görə diskurs kommunikasiyanın birinci dərəcəli
vasitəsidir. Bu baxış kommunikativ fəaliyyətin ənənəvi
anlamının hüdudlarından çox uzaqdır. Derrida struktralizmin əsas prinsipi olan “strukturun
strukturluğu” prinsipinin özünün və ənənəvi
semiotik təsəvvürləri tənqidə məruz
qoymuşdur. O, hər bir dil işarələnməsi
üsulunun qacılmaz şəkildə etibarsiz olduğunu
bildirir və dilin nəyisə müəyyən şəkildə
ifadə edə biləcəyi ideyasina qarşı
cıxır. 1969-cu ildə yazdığı “Humanitar elmlərdə
struktur, işarə və diskursda oyun”məqaləsində
özünün əsas baxışlarını: strukturun mərkəzsizləşdirilməsi,
işarə və “iz” ideyalarını, “düşüncənin
azad oyunu” prinsipini formalaşdırmışdır.
Derridanın
baxışlarına görə, siruktur haqqında təsəvvürlərin
əsasında strukturu idarə edən hansısa bir təşkiledici
başlanğıc kimi
“strukturun mərkəzi” durur. Bu “struktur mərkəzi” strukturun obyektiv
özəlliyi deyil, sadəcə müşahidəçi tərəfindən
yaradılan bir fiksiya, onun istək gücüdür. Oxucu tərəfindən müəyyən mənaların
şamil edilməsinin, sırınmasının nəticəsidir.
Mətnin özü isə tamamilə
başqadır. Mətnin oxuyucusu həm də
onun şərhçisidir. Bu oxuyucu – şərhçi
özü də müəyyən zamanların mədəni
sistem və normalarından “tərtib olunan” özünəməxsus
mətndir. Beləliklə
hər bir oxucu – şərhçi, hər bir Mən bir mədəni – tarixi
kontekst olur, bu da hər hansı bir mətnin özbaşina
şərhini məhdudlaşdırır. Mədəniyyət
özü isə bütövlükdə diskursların, mətnlərin
məcmusu kimi nəzərdən keçirilir, bu zaman
“heç bir şey mətndən kənarda mövcud deyil”. Beləliklə, Derridaya görə
hər bir fərd “mətnin içində” müəyyən
tarixi şüurun çərçivəsində yerləşdiyinə
görə, son nəticədə hər bir fərdi
şüurun “şərh özbaşinalığı”nın sərhədlərini müəyyən
edir. İnsan
yazı mədəniyyəti fenomenidir, şəxsiyyətin
özünüdərki müxtəlif səciyyəli mətnlər
məcmusu, mətnlər kütləsidir ki, bu da mədəniyyət
dünyasını təşkil edir. Derridaya
görə bütün dünya sonsuz və sərhədsiz mətndir.
Postmodernizmin digər nümayəndələri
də bunu bir qədər başqa şəkildə ifadə
etmişlər. Borxesin içində yaratdığı
həqiqi kitabxananın rəmzi olan “universal kitabxana”,
V.Leyçin “kosmik
kitabxana”sı, U.Ekonun “ensiklopediya” və “lüğət”
terminləri Derridanın bütün dünyanı eyniləşdirdiyi
mətn anlayışına çox yaxındır.
Derrida dilin metaforik təbitətə malik olduğunu,
bununla da hər cür təfəkkür tipini, eləcə də
elmi təfəkkürü poetik səciyyə ilə təmin
etdiyi fikrini irəli sürür. Dünyanın vahid
sonsuz bir mətn kimi qəbul edilməsi fikrində
poststrukturalistlər strukturalistlərlə həmrəydirlər.
Lakin postmodernizmin tədqiqatçılarından olan görkəmli
rus ədəbiyyatşünası İ.İlyinin qeyd etdiyi kimi
“bu ümumi postulatın daha görkəmli postsrukturalizm və
strukturalizm nəzəiyyəçiləri
tərəfindən dərk edilməsi bəzi tamamilə
mühüm nüanslarla bir- birindən fərqlənir”. İlyin bu fikrini Derridanın diskurs
anlayışını postmodernist təfəkkürdə
yeniləşdirən Benvenistlə mübahisəsi nümunəsində
əyaniləşdirir. Derrida “Benvenistin hələ
Aristotel tərəfindən formalaşmış məntiqi və
fəlsəfi kateqoriyaları qədim yunan dilinin – onun vasitəsilə
də hind-Avropa dillərinin kateqoriyalarına müvafiq olaraq həddən
artıq “düzxətli” şəkildə əlaqələndirməsini,
bununla da təbii dilin xüsusiyyətlərini milli
düşüncənin özünəməxsusluqları ilə
sərt şəkildə uyğunlaşdıran struktur səciyyəli
doqmanın “mübahisəolunmaz tezis”ini tənqid edir. Məsələn, nümunə olaraq Benvenist göstərir
ki, eskimoslar dünyanı ingilis dili
daşıyıcılarından fərqli “görür”, yəni
qəbul edirlər. Derridaya görə isə
problem Benvenistin iddia etdiyindən daha mürəkkəbdir.
Çünki dilin kateqoriyaları “təfəkkürün
kateqoriyaları” olmamışdan əvvəl, “dil
kateqoriyaları” kimi düşünülməli, refleksləşdirilməlidir.
“Nəyin kateqoriya, nəyin dil olması bilgisi,
dil nəzəriyyəsi bir sistem kimi, bütövlukdə dil
haqqında elm və s. – ümumiyyətlə dəqiq kateqoriya
anlayışının başlıca vəzifəsi məhz
bu cür dil və fikir kimi iki nəzərdə tutulan mahiyyəti
problemləşdirmək olan anlayışın yaranması
olmadan mümkün olmazdı”. Derridaya
görə yalnız qədim yunan dilinin “qrammatik
qaydaları”ndan çıxış edərək məhz niyə
bu dil deyil, başqa kateqoriyaların seçilməsi məsələsini
həll etmək mümkün deyil. Qədim
yunan dilinin kateqoriyalarının sayı da Arestotelin məntiqi-fəlsəfi
kateqoriyalar kimi irəli sürdüyü məlum 10
kateqoriyanın sayından çoxdur. Derrida
bununla qrammatika, düşüncə və dünya
qanunlarının tam uyğunluğu barəsindəki
strukturalist tezisin pozulduğunu qeyd edir. Onun “kateqoriya”
anlayışının özünü daxil etməklə məntiqi-fəlsəfi
kateqoriyaların metafizikliyi barəsindəki
çıxardığı nəticə poststrukturalist,
postmodernist düşüncəni strukturalizmdən çox
incə xətlərlə ayıran, dilin metaforik təbiətə
malik olması və bununla da təfəkkürə poetik
xarakter verməsi haqqındakı ifadə etdiyi yeni ideyanın
məntiqi əsaslarından bəzisini təşkil edir:
“Kateqoriyalar həm də fiqurlardır” (Şkhemata) ki,
onların vasitələri ilə varlığı, xüsusilə
desək, çoxsaylı təhriflər vasitəsilə,
çoxlu cığırlarda ifadə oluna bildiyi qədər
ifadə olunur. Kateqoriyalar sistemi
varlığın konstruksiya olunma üsulunun sistemidir. O,
varlığın analogiya problematikasını –
özünün qeyri-birmənalılığı və birmənalılığın
bütün eynivaxtlılığında-bütövlükdə
metafora problematikası ilə əlaqələndirir. Aristotel onları açıq şəkildə bir
yerdə bağlayır. Təsdiq edir ki, ən
yaxşı metafora proporsionallıqla analogiyada qurulur.
Lakin bu artıq metafora haqqında məsələnin metafizika üçün
metaforik üslubun və fiqurativ söz işlətməsinin
fəlsəfi diskurs üçün aksessuar bəzəklər
və ya ikinci dərəcəli köməkçi vasitələr
olması problemindən daha marginal deyil.
Postmodernizm reallığa bir mətn, diskurs, nəql etmək
kimi baxır.
“Mətndən kənarda heç nə
mövcud deyil” – Derridanın bu məşhur kəlamı
postmodernizmin təməl sütunlarından biridir. Hər hansı tarixi dövrün mədəniyyəti
mətnlərin, yaxud intermətnlərin məcmusu kimi təqdim
edilir. Mətnin başa düşülməsi
yalnız “mədəniyyətin diskurs sahəsi”ndə, yəni
başqa mətnlərlə əlaqəli şəkildə
mümkündür. Bu əlaqəlilik
heç də hansısa hərfi mənalılıq və ya
normativ həqiqətlə bağlı deyil. Əvvəlki mətnlərin zəruri şəkildə
iştirakı – intermətnlilik hadisəsi yaradır. Hər bir mətn bu intermətnlilik məkanında
yerləşir, digər mətnlərlə bağlanır,
onlardan doğur və doğurur, həmişə sonu
hansısa görünməyən, indiyə qədər
mövcud olan bütün mətnlərin məcmusu olan
bütöv bir mətnin hissəsi kimi meydana
çıxır, ona görə də avtonom sayıla bilməz.
Postmodernist analizin ümumi metodu olan Dekonstrkuksiya hər bir mədəniyyət
fenomeninə, hər bir mətnə
tətbiq olunarkən qaçılmaz şəkildə
çoxmənalı və sonsuz şərh prosesinə
çevrilir, istənilən bir mətni, hər bir
anlayışı relyativləşdirir, nisbiləşdirir, təftiş
edir, bununla da həqiqət problemini mənadan məhrum edir. Dil qeyri-sabit dəyişkən bir mühitə
çevrilir, o, bilavasitə məna və həqiqəti
daşıya bilmir. Postmodernizmin ən mühüm tezislərindən
biri olan mətnin özünə qeyri- eyniyyəti və dil vasitəsi ilə
alınan biliyin etibarsızlığı buradan
çıxır. Mişel Fukonun postmodernist düşüncəyə
gətirdiyi bu və ya digər tarixi dövrdə mövcud olan epistemlərin
– gerçəklik mənzərələri bu səciyyəyə
malikdirlər. Fukoya görə hər bir tarixi
dövrdə müxtəlif elmi fənlərin diskursiv təcrübələrindən
yaranan özünəməxsus, bu və ya digər dərəcədə
vahid bilik sistemi mövcuddur. Fuko bunu epistem
adlandırır. Epistem dil
davranışlarını şüursuz şəkildə əvvəlcədən
müəyyənləşdirən dil kodu, dil norması kimi,
deməli, həm də fərdlərin düşüncəsi
kimi gerçəkləşir. Fukonun fikrinə görə,
epistem həmişə daxilən hakimiyyət münasibətləri
strukturuna tabe olur, totalitarlaşdırılmış diskurs,
legitimləşdirilmiş hakimiyyət kimi
çıxış edir, ona görə də heç zaman
neytral və ya obyektiv ola bilmir. Postmodernizmin
strukturlarının hakimiyyətə müqavimət
formasını bu əsas ideyalarından biri və onun
doğurduğu böhran əhval-ruhiyyəsinin dünyada,
xüsusilə də Qərb cəmiyyətində kütləvi
şüuru mistifikasiya edən, yeni mif və illüziyalar
doğuran qloballaşmış kütləvi informasiya vasitələri
sisteminin təsiri altında baş verən sosial-mədəni
şəraitin köklu dəyişikliklərini nəzərə
almadan başa düşmək mümkün deyil. Bu dəyişikliklər bütün mədəniyyətin
fundamental, ontoloji transformasiyasına aparır. Bu dəyişikliklərin daha mücəssəm şərhi
Jan Bodriyarın hiperreallıq nəzəriyyəsində
öz əksini tapmışdır. Bodriyara
görə, hiperreallıq mədəni təsəvvürlərin
və biliklərin təsvir etməli olduqları sosial və
insan reallıqları ilə əlaqəsi itdikdə
yaranır və avtonomlaşır – simulyakrlara çevrilirlər.
Simulyakr itməkdə, yox olmaqda “can verməkdə”
olan reallığı əvəz edən heç bir referentə
malik olmayan, gerçəkliklə təsəvvür olunan
arasındakı fərqi silən psevdoəşyanı
bildirir.
Obrazlılıq
və gerçəklik əlaqəsi, Bodriyara görə,
referentin kodundan emansipasiya dərəcəsinə, yəni
obrazın ifadə etməli olduğu əşyadan
uzaqlaşması dərəcəsinə görə bir
neçə mərhələ keçir: ilkin mərhələdə
obyektiv gerçəkliyin əksi onun təhrifi ilə əvəz
edilir, sonra onun yoxluğunun maskalanması və nəhayət
gerçəkliklə hər hansı bir əlaqənin itirilməsi
və görüntünün əvəz edilməsi- simulyakr
mərhələsi yaranır. Bodriyara görə
bütün müasir dünya gerçəklikdə heç
bir əsasa malik olmayan simulyakrlardan ibarətdir. Bu dünya özü-özünü bildirən,
özü-özünə aid olan işarələrdən
ibarət olan tamamilə süni dünyadır. Beləliklə, insanın dünya ilə münasibəti
fundamental şəkildə dəyişilir. Artıq
heç kim real obyektə müraciət etmir, çünki
dünyada artıq süni modellər hökm sürür,
“sözlər” və “əşyalar” arasında fərq
qoyulmur, obyektdən məhrum olmuş subyekt oz təsəvvürlərini
obyektlə müqayisə edə bilmir və hiperreallıqdan
tamamilə asılı qalır, insan həyatı şəffaf,
tamamilə zahirə təmayüllənmiş olur, boşluq və
mənasızlıq, harmoniya yoxluğu, xaos, qeyri-sabitlik və
dünyanın ümumi təşkilsizliyi duyğusu
doğurur. Beləliklə postmodernizm ictimai təfəkkürün
mistifikasiyası prosesində daxili mexanizmlərini
açır, rasional təfəkkürün və kütləvi
informasiya vasitələri tərəfindən yaradılan
dünya haqqındakı biliyin
etibarsızlığını, qeyri-həqiqiliyini sübut
edir. Biliyin bu demistifikasiyası, Derridanın ifadə
etdiyi kimi, ontoloji sərhədlərin inkarı
formasını alır və ona doğru aparır ki, dünya
ilə bilik arasındakı ayırıcı xətt artıq
aydın deyildir, dolaşıb qaldığı işarələr
dünyasından asılı olmadan mövcud olan nə isə
daimi bir şeyə münasibət olmasını
qeyri-mümkün edir. Bununla, postmodernizm
modernizmin subyektin yaradılışı olmaq təsəvvürlərinə,
fərdə suveren, müstəqil, özü-özünə
kafi və öz şüuruna bərabər olan kimi ənənəvi
baxış üzərində qurulan modernizmin ideoloji
mövqeyini dağıdır. Postmodernizmə
görə isə insan haqqında belə təsəvvürlər
əsassızdır, qəbuledilməzdir, hətta
gülüncdür. Postmodernizm müstəqil
fərdi mövcudluğun qeyri-mümkünlüyünü əsaslandırır,
ona görə fərd daimi və başlıca şəkildə
şüursuz olaraq öz düşüncə prosesində
dil strukturları ilə şərtlənir. Bu mövqe, belə düşüncə tərzi “nəzəri
antihumanizm” adını almışdır. Bu düşüncə tərzinin mahiyyəti fərdin
şüur və iradəsindən asılı olmayaraq onun
vasitəsilə onun hakim olmadığı güclər, hadisə
və proseslərin təzahür olunduğu faktın qəbul
edilməsidir. Ona görə də, hər hansı bir
sosial prosesin, sosial vahidin tədqiqi zamanı fərd izahedici
prinsip ola bilməz.
Postmodernizmin əsas tezislərindən biri də
“subyektin ölümü”dür. M.Fuko və R.Bart tərəfindən işlənmiş
bu konsepsiya postmodernist düşüncənin
inkişafında daha çox təsir gücünə malik
olmuşdur. J.Derridanın dekonstruksiya
konsepsiyası və Y.Kristevanın intermətnlilik
konsepsiyası da yeni nəticələrə gətirib
çıxarmışdır.
Bütün dünyaya, eyni zamanda ədəbiyyata, mədəniyyətə,
cəmiyyət və tarixə mətn kimi baxan postmodernizm
şəxsiyyətin şüurunu, idrakını da mədəniyyət
dünyasını təşkil edən mətnlər məcmusu
kimi bir mətn kütləsinə bənzədir. “Heç bir şey mətndən
kənarda mövcud deyil”sə, onda hər bir fərd zəruri
şəkildə tekstin daxilində yerləşir ki, bu da
yalnız “dilin daşıdığı”, (M.Fuko) “subyektin
ölümü”nə gətirib çıxarır. Bu
“subyektin tekst tərəfindən udulması” prosesində
modernizmin “mahiyyətli insan”ının “postmodernizmin münasibətlər
insanı”na transformasiyası tamamlanır. Postmodernizm bu yeni subyektin lokal-tarixi və mədəni
şərtlərə bağlanmış “identiklik fraqmentlərinin
koleydeskopu” kimi düşünülə bilər. Subyektin mətnə dönüşməsi onun
özü-özünə münasibəti içində zəifdir.
Kütləvi şüur vasitələrinin fərdə
sırıdığı, onu əsarətinə
aldığı, fərdiyyətini yox etdiyi kütləvi
şüur stereiotiplərinə qarşı postmodernistlərin
təklif etdikləri, əsaslandırdıqları şəxsiyyətin
müqavimət üsulları inandırıcı deyil.
“M.Fukonun müasiri olduğu “episterm”in “dekonstruksiya”nı həyata
“keçir”məyə malik olan “ideal intellektualı” da,
J.Delezin “imtiyazlı” mövqeyi
ona “fraqmental həqiqət”lərə yol
açılmasını təmin edən “yüksək mənada
şizofrenik”i də “subyektin ölümü”nün
qarşısının alınmasına çalışan digər postmodernist “qəhrəman”lar da –
müasir postmodern insan – hər hansı bir ümumi qəbul
edilmiş baxış və ya konsepsiyaya inam bəslədiyi
andan onun şüurundan “burjuaziya dəyərlər sistemi”nə,
növbəti “metahekayələr” sisteminə inteqrasiya yoluna qədər
qoyur.”
Postmodernizm mərkəzliliyi Yeni dövr Avropa mədəniyyətinin
əsas prinsipi modernizmi rasional düşüncəsi kimi tənqid
edərək onu yeni digər tipli metafizika, daha doğrusu, Qərb
təfəkküründə kök salmış
metafizikanın davamı adlandırır. Subyektin-ətrafında təfəkkürün,
mədəniyyətin, ictimai həyatın qurulduğu bir
nüvə, bir mərkəz kimi mərkəzsizləşdirilməsi,
hər bir mətndə işarələrin heç bir şeyə
bərkimədiyini üzə çıxaran dekonstruksiya hər
bir mətni, hər bir anlayışı relyativləşdirir,
nisbiləşdirir, bu əsasda postmodernistlər bütöv,
universal biliklər sisteminin mövcudluğunun
mümkünsüzlüyünü göstərirlər. O,
yalnız lokal mədəni kontekstlər çoxluğunun
fraqmenti ola bilər-yalnız bu onu
mümkün edir və ona məna verir. Ona
görə də heç bir bilik mədəniyyətin, ənənənin
və dilin kontekstindən kənarda qiymətləndirilə
bilməz. Bütün əvvəlki mədəniyyətin
ədəbiyyatın postmodernist tənqidi bununla
bağlıdır.
Postmodernizm poststrukturalizmin ideya əsaslarından
doğularaq qərbin yeni təfəkkürünün həyata
keçirdiyi “linqvist dönüşü”nün ümumi məcrasında
formalaşmışdır. Ona görə də
mostmodernizmin diqqət mərkəzində dil problemi,
düşüncənin dil səciyyəsi, insan fəaliyyətləri
“diskursiv təcrübələr” kimi durur. Postmodernizmin bütün nəzəriyyəçiləri,
detallarda fərqlənmələrinə baxmayaraq, belə hesab
edirlər ki, dil öz daşıyıcısının
düşüncə və həyat fəaliyyətini müəyyənləşdirərək
ona malikdir, əksinə yox.
Postmodernizmdə dil dünyanın
“faktları və ya subyektin məqsədləri ilə
bağlılıqdan asılı olmayaraq mənalar yerləşimi
olan işarə sistemi kimi” təsvir olunur. Məna dilin gerçəklik “faktları” ilə
uyğunluğunun nəticəsi kimi deyil, dilin strukturunu təşkil
edən işarələr arasındakı münasibətlər
kontekstində, onun bu strukturda müəyyən mövqeyinin nəticəsi
kimi doğulur. Postmodernizm referensial dilə,
yəni gerçəkliyi doğru və olduğu kimi ifadə
etməyə, onun haqqında “həqiqət”i deməyə
malik olan dilə köhnə inamdan imtina edir.
Dünyanın başa düşülməsi dildə və
dil vasitəsilə mümkündür anlamı “dünya
olduğu kimi” anlamı ilə bağlı deyil, “mətnlərin
tarixi”nin nəticəsi kimi yaranır.
İşarə probleminə Derridanın münasibəti
tamamilə özünəməxsusdur. Bu barədə
onun baxışları mənşə etabarı ilə
Ferdinand de Sössürün “işarələrin motivləndirilməməsi”
haqqında, işarənin özbaşınalığı
haqqında, işarə və predmet arasında hansısa təbii
əlaqənin olmaması haqqında ideyalara gedib
çıxır. Derrida
baxışına yalnız söz və onunla işarələnən
anlayışı, yəni söz və fikir daxildir. Derridada işarələrin arxasında predmetlər
yoxdur. Belə olduqda məna həmişə
eyni olmur. Sözün mənası, Derridaya
görə, onun sonsuz şəkildə
anlaşılmasıdır. Buradan hər
hansı mənanın prinsipial qeyri-müəyyənliyi
çıxır. Amma Derridanın
mühakimələrində predmetlə asan əvəz
olunaraq, referensiya müəyyənləşməsə də,
predmetlər “uzaqdan görünürlər”. İşarə
özü ikinci işarə
kimi baxıla biləcək predmeti bildirən özünəməxsus
“iz”dir. “İz” nəhayətdə dil və yazının
mümkünlüyünü təmin edir. “İz”
hansısa mahiyyətə gətirən işarə deyil.
O, zahiri olaraq heç nə ilə müəyyənləşdirilmir,
yalnız eyni zamanda iştirakı və qeyri-iştirakı nəzərdə
tutulan öz xüsusi təşəkkülü ilə müəyyənləşir.
Derridaya görə, bütün dil sistemi-”izlər”
sistemidir, yəni mahiyyət etibarilə ikinci işarələr
sistemidir. Onların mənaları alternativdir. Bu mövqeyi müəyyənləşdirmək
üçün Derrida özünün xüsusi metodunu –
dekonstruksiyanı mətndən mənaların
çıxarılması metodu kimi təklif edir.
Bu alternativlik baxışı Derridanın dilin qrafik
formalaşmasının, yəni yazılı dilin şifahi,
canlı dildən üstün olması tezisini müdafiə
etməyə yönəltmişdir. Canlı dil (səs) vasitəsiz
olaraq fəaliyyətlə bağlıdır, qrafik sistem
(yazı) isə son dərəcə şərtidir, hər bir
sözü müxtəlif əlifbalarda, fonetik
transkripsiyanın müxtəlif üsullarında və s.
yazmaq olar. Qrafikanın şərtiliyi
Derridanın nəzəriyyəsində işarə edilən
və işarə edən arasındakı fərqi gücləndirir.
Səsin yazı ilə
qarşıdurmasının başlıca mənasını o
bunda görür. Bununla bərabər,
Derrida canlı, şifahi dilin qrafika üzərində
üstünlüyünü bərqərar edən
“fonosentrizm”ə müxalifətdə ozünün dildən
istifadə modelini qurur. Şifahi nitqdə
müəllif özünün vasitəsiz iştirakında
bütün baxışları və intensiyaları ilə
özünü ifadə edir, bununla da
danışılanın müəyyən mənası
möhkəmləndirilir. “Fonosentrizm”i inkar
etməklə Derrida müəllifi də məna
yaradıcısı kimi inkar edir. O, bu funksiyanı əhəmiyyətli
dərəcədə oxucunun da üzərinə qoyur...
Ən ümumi şəkildə nəzərdən
keçirdiyimiz postmodernist diskurs anlayışının təhlili
günümüzün postmodernist əhval-ruhiyyəni – xaosu
ifadə etməyə çalışan yeni təfəkkür
tipinin formalaşdırılmasını müəyyənləşdirən
əsas düşüncə istiqamətlərindən biridir.
İntibah və Maarifçilik ideal və dəyərlərinə olan məyusluq tərəqqiyə ağlın təntənəsinə, insan imkanlarının sonsuzluğuna olan inamın qırılmasından doğan məyusluq bütün Qərbi Avropa rasionalizm ənənəsini qəbul etməməyə çevrildi. Bu da “postmodernist hissiyyatlılığın” - dünyaya xüsusi baxışı- mərkəzləşdirilmiş, fraqmentar, qaydasız, səbəb-nəticə əlaqələrindən və dəyər oriyentlərindən məhrum, şüurun qarşısında ierarxik şəkildə qaydasız, sahmansız fraqmentlər şəklində duran dünyaya özünəməxsus baxışın-“postmodernist hissiyyatlılığın” formalaşmasına gətirib çıxarıb. Belə bir dünyanın hər hansı bir düşüncə modelini qurmaq cəhdi mənasızdır. Bu da postmodernistləri belə bir əminliyə, daha doğrusu, “epistomoloji qeyri-əminliyə” gətirib çıxarır ki, reallığın daha adekvat dərki rasional təfəkkürün formalaşdırılmış idrak aparatına əsaslanan təbii və dəqiq elmlərlə, ənənəvi fəlsəfə ilə deyil, intuitiv “poetik düşüncə” ilə, onun assosiativliyi, obrazlılığı, metafizikliyi ilə mümkündür. Postmodernizmin müvafiq mədəni formaların axtarışında digər mədəni ənənələrə şərq intuitivizminə müraciəti bununla izah olunur. Məhz dünyanın “ədəbiyyatlaşdırılması, ədəbiyyatın bütün mətnlər üçün modelə çevrilməsi bununla bağlıdır. Sanki yalnız hər bir diskursun ədəbiyyatlılığı dünyaya və onun bizim tərəfimizdən qavranılmasına məna verilməsini mümkün edir. Əgər dünya ədəbi-bədii, poetik şəkildə anlaşılmaya açılırsa, onda o, metafiziklikdən başqa dünyanın heç bir mənzərəsini verməyə qabil deyil. Postmodernizm üçün bu qədər səciyyəvi olan rasionallığın, elmi arqumentliliyin itirilməsi buradan irəli gəlir.
Haydeggerin “poetik düşüncə” anlayışı modernizm və postmodernizmin məna sərhədlərindən biridir. Ona görə Avropa rasionalizmi çərçivəsində həqiqət axtarışı idealı formal-məntiqi ciddiliyin ssientist idealı ilə qarışdırılmışdır. “Texnikanın “varlığın sirləri üzərindən pərdənin qaldırılma” aləti olduğu bir yerdə insan Varlığın immanent və gizlədilmiş səsləyişinə qulaq asan subyekt yox, normalarla əmr edilməsinə, ölçülərin təsbit edilməsinə, definisiyaların tükənən statusunu iddia edən formulirovkalara iddialı olan subyekt olur.” Həqiqətin dil vasitəsilə dərkinin mümkün olduğunu hesab edərək Haydegger son həddində məntiq olan deformasiyalı qrammatikalı dili “qeyri-həqiqi” dil kimi- və poeziya dilini qarşı-qarşıya qoyur. Bu kontekstdə Haydegger poetik düşüncənin statusunu mahiyyəti qeyri-rasional şəkildə tutmaq mümkün olan çərçivəyə malik yeganə prosedur kimi təsbit edir. Əks təqdirdə həqiqət Haydeggerə görə, məntiqi-rasional, ssientist şəkildə təmayülləndirilmiş həb şəklinə salma prosedurunda açılmır. Haydeggerin “poetik düşüncə” konsepsiyası bu konsepsiyanın postmodernist şərhinin formalaşmasına əsaslı təsir göstərmişdir. Bu isə “postmodernist hissiyyatlılığın” hər bir düşüncənin, o cümlədən sırf nəzəri, fəlsəfi, hətta təbii elmi düşüncənin belə qaçılmaz şəkildə bədiiliyə, poetikliyə məruz qaldığını və dünyanın bu “bədii, poetik” dərkindən başqa həqiqi dərkinin olmaması tezisinə gətirib çıxarmışdır. Elmi, fəlsəfi və ədəbiyyatşünaslıq problemləri dilin metaforik təbiəti ilə bir-birinə sıx bağlanmışdır. Bütün dünya mətndir və bu dünya ədəbiyyatlaşır.
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.-
2013.- 19 sentyabr.-7.