Cavidşünaslığın
hüdudları
Klassik irslə bağlı araşdırmaların müəyyən
sistem təşkil etməsi ədəbiyyatşünaslığın
nəzəri-tarixi imkanlarının artdığını
sübut edir.
Ədəbiyyat tarixində mərhələ
yaratmış ayrı-ayrı sənətkarların
mühiti, həyatı, yaradıcılığının
müxtəlif problemləri ilə bağlı tədqiqat və
məqalələrin, hətta ən yığcam mülahizələrin
toplanılıb nəşr edilməsi ədəbi-nəzəri
fikrin hüdudlarını genişləndirir, yeni istiqamətlər
formalaşdırır. Çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Qorqudşünaslıq, Nizamişünaslıq,
Füzulişünaslıq kimi elm sahələri artıq, necə
deyərlər, müstəqillik statusu qazanıb. XXI əsrdə belə status almış sahələrdən
biri də Cavidşünaslıqdır. AMEA-nın
Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi tərəfindən
böyük tədqiqatçılıq zəhməti
hesabına çap olunmuş on cildlik “Cavidşünaslıq:
araşdırmalar toplusu” Cavidşünaslığın
müstəqil elm olduğunu əks etdirən qiymətli nəşrdir.
Bu fundamental toplu muzeyin direktoru, tərtib, transliterassiya,
lüğət və ön sözün müəllifi,
filologiya üzrə elmlər doktoru Gülbəniz
Babaxanlının fədakar əməyi, öz işinə və
şübhəsiz ki, H.Cavid sənətinə və şəxsiyyətinə
böyük məhəbbəti sayəsində meydana gəlmişdir.
On cildlik dəyərli bir tarixi sənədlə – Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti möhtərəm İlham
Əliyevin 16 fevral 2012-ci il tarixli “Hüseyn Cavidin 130 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin sərəncamı” ilə
açılır. Faktiki olaraq on cildlik
“Cavidşünaslıq” muzeyinin həmin sərəncama layiqli
cavabıdır. “Cavidşünaslıq”
araşdırmalar toplusu Cavidşünaslığın əsas
mərhələlərini əks etdirir. Çoxcildliyə
daxil olan birinci yazı M.Məsud adlı ziyalının
“İqbal” qəzetini 1 iyun 1912-ci il
sayında çap olunmuş İrəvandan məktubudur. Məktubda
deyilir: “Möhtərəm atalar! Balalarımızın
əhvalına acıyınız, bədbəxt etməyiniz.
Hüseyn Cavid, Ömər Faiq kimi türk ədəbiyyatının
anası olan və darülfünun görmüş müəllimlər
gətirilməsini məktəblər müdiriyyətindən
xahiş edərək, iqtidarsız müəllimlərin istefa
verməsini tələb edin”. Göründüyü
kimi 1912-ci ildə H.Cavid bir ədəbi şəxsiyyət və
pedaqoq kimi məşhur idi, məktub müəllifi onu (və
Ömər Faiqi) “Türk ədəbiyyatının anası”
kimi yüksək sözlərlə dilə gətirir. Çünki bu çağa qədər Hüseyn
Cavidin silsilə romantik şeirləri, “Ana” (1910) və “Maral”
(1912) kimi dram əsərləri yazılmışdı.
“Ana” poetik pyesi ilə o mənzum dramaturgiyanın
əsasını qoymuş, “Maral” əsəri Azərbaycanda və
Krımda səhnəyə qoyularaq məşhurlaşmışdı.
Çoxcildliyin I cildinə H.Cavid haqqında
1912-1925-ci ildə yazılmış müxtəlif janrlı
yazılar, məktub, resenziya, məqalə, müzakirə,
şeirlər, müxtəlif məlumatlar daxil edilmişdir.
Bu cildin geniş və məzmunlu ön
sözündə Cavidşünaslığın nəzəri-tarixi
mahiyyətindən, çoxcildliyin tərtib prinsiplərindən
bəhs olunur.
Azərbaycan
Cavidşünaslığının real nəzəri-tarixi vəziyyəti
aşağıdakı kimi təsnifat aparmağa imkan verir:
I mərhələ:
Cavidşünaslığın təşəkkülü
1920-1930-cu illər (1936-ya H.Cavid tutulana qədər; 1936-1956
Yasaq dövrü. Siyasi bəraətə qədər.
II mərhələ:Cavidşünaslığın nəzəri-tarixi
təkamülü: 1956-1981.
III mərhələ:
Cavidşünaslığın Milli müəyyənlik mərhələsi.
(H.Cavidin anadan olmasının 100 illiyi haqqında Azərbaycan
KPMK-nın 21 iyul 1981-ci il tarixli qərarından 1991-ci ilə
istiqlal dövrünə qədər) Oncildlik
1983-cü ilə qədərki materialları əhatə edir.
Son 30 ilin Cavidşünaslıqı hələlik
öz nəşrini və tədqiqini gözləməkdədir.
IV Mərhələ:
Cavidşünaslığın istiqlal dövrü mərhələsi
(1991-2012).
V Mərhələ:
Cavidşünaslığın nəşr və nəzəri
metoloji mərhələsi (H.Cavidin 130 illik yubileyinin
keçirilməsi haqqında Sərəncam və 10 cildliyin nəşrindən
başlanır).
Əsas məsələ budur ki, oncildlik böyük
romantik şair və filosof Hüseyn Cavid haqqında 70 illik
möhtəşəm bir dövrün tarixini bəzi
istisnalarla əks etdirir. Belə ki, birinci cild 1912-1925-ci illərdə
milli dövlətçilikdən “qırmızı
qaranlıqlar”a (Ə.Hüseynzadə) keçid dövrünün
yazılarını əks etdirirsə, ikinci cild 1926-30-cu illərin
siyasi-ədəbi mübahisələr dövrünün
materiallarını əhatə edir. Üçüncü
cilddə isə 1930-1937-ci illərin ədəbi-siyasi
ittihamlar üstə köklənmiş qəzəbli və qərəzli
yazıları yer alır. Bu,
Cavidşünaslığın ən mürəkkəb və
ziddiyyətli epoxası təşəkkül mərhələsidir.
1920-30-cu illərdə H.Cavid həm mükafat
alır, həm dərindən təhlil olunur, həm də
totalitar rejimə boyun əymədiyinə görə təzyiqlərə
və təhqirlərə məruz qalırdı. Hüseyn Cavid zəmanəsinin, kommunist ideologiyası
üzərində bərqərar olmuş Sovet rejimini ən
çox qorxduğu türkçülüyün sənətdə
ifadəsi olan Azərbaycan romantizminin baniyi-karı oldu.
“Cavidşünaslıq” H.Cavid haqqında müfəssəl
tarixi-xronoloji məlumat verən, onun ədəbi-bədii
düşüncə tariximizdəki yerini görməyə və
göstərməyə imkan yaradan sənədlər
toplusudur.
Toplunun dördüncü cildində 20 illik (1936-1956) yasaq
dövründən, o amansız boşluqdan sonrakı beş ildə qələmə
alınmış ilk yazılar yer alır. Buraya M.Hüseyn,
R.Rza, M.Cəfər, Ə.Ağayev, C.Xəndan, A.Zamanov,
M.Əlioğlu kimi bu dövrün fəal şair və tənqidçilərin
məlum və məşhur imzaları ön planda
görünür. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, Cavidşünas alim Gülbəniz Babaxanlı hər cildə
orada toplanmış materialların çevrələdiyi
dövrün ruhuna uyğun ön söz yazıb. Məsələn,
I.II.III cildlər əgər sadəcə “Ön söz”lə
açılırsa, IV cild “Bəraətdən sonrakı
beş ilin Cavidşünaslığı” V cild “Rəsmi bəraətin
ardınca mənəvi bəraət”, VI cild “Ulu öndərin
gəlişi öncəsi”, VII cild “Yeni yüksəliş illəri”,
VIII “Adının mənasını doğruldan sənətkar”,
IX cild “100 illik yubiley ili” və nəhayət X cild “100 illiyin
davam etdiyi il” kimi müqəddimələrlə oxucu və
mütəxəssislərə ünvanlanır.
Oncildliyin son dörd cildi Ulu öndər Heydər
Əliyevin Hüseyn Cavid konsepsiyası işığında
təqdim olunur. Heydər Əliyevin konsepsiyasının nəzəri–fəlsəfi
mahiyyəti belədir:
“Hüseyn Cavid XX əsrdə Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin inkişaf etməsində misilsiz xidmətlər
göstərmişdir. Hüseyn Cavid Azərbaycan xalqının,
onun mədəniyyətini, ədəbiyyatını, elmini
yüksəklərə qaldıran böyük şəxsiyyətlərdən
biridir. Hüseyn Cavidin yaratdığı əsərlər
Azərbaycan xalqının milli sərvətidir. Onlar bu gün üçün, gələcək nəsillər
üçün dərslik kitabıdır. Hüseyn Cavidin bütün
yaradıcılığı, bütün fəaliyyəti Azərbaycan
xalqının mədəniyyətini yüksəklərə
qaldırmaqdan, xalqımızın azad, müstəqil xalq etməkdən
ibarət olubdur. Onun bütün
yaradıcılığı Azərbaycan xalqını milli
azadlığa, müstəqilliyə
çatdırıbdır. O, həmişə öz iradəsi
ilə yaşamış, öz iradəsilə millətinə
sadiq olmuşdur, millətini, xalqını həddindən
artıq sevmiş və millətinə həddindən
artıq xidmət edən bir insan olmuşdur”.
Hüseyn Cavid yaradıcılığına münasibətdə
həlledici mərhələ XX əsrin 60-80-ci illərini əhatə
edir. Əgər
ümumən Cavidşünaslığın və təşəkkül
dövrü 20-30-cu illər
Cavidşünaslığının banisi Hənəfi
Zeynallını hesab etmək olursa, təkamül mərhələsi
60-80-ci illər Cavidşünaslığının banisi
olaraq “Hüseyn Cavid” (1960) və “Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm” (1963) kimi fundamental monoqrafiyaların müəllifi
akademik Məmməd Cəfəri göstərmək olar. Bu
illərdə bir sıra dəyərli tədqiqatlar-
M.Əlioğlunun “Hüseyn Cavidin romantizmi”, Z.Əkbərovun
“Hüseyn Cavidin “Şeyx Sənan” faciəsi,
Ə.İbadoğlunun “Hüseyn Cavidin “İblis” faciəsi,
Y.Qarayevin “Faciə və qəhrəman”, T.Əfəndiyevin
“H.Cavidin ideyalar aləmi”, M.Məmmədovun “Cavidanə sənətkar”,
“Azəri dramaturgiyasının estetik problemləri” Azərbaycan
Cavidşünaslığını ümumən ədəbiyyatşünaslığımızı
zənginləşdirdi. Əgər təşəkkül
mərhələsində Cavidşünaslığı ədəbi
mübahisələr, ziddiyyətli, fikirlər, ədəbi-siyasi
ittihamlar, pantürkizm və panislamizm yarlıqları səciyyələndirirdisə
60-80-ci illəri H.Cavidin sakit və təmkinli elmi-nəzəri
dərk xarakterizə edirdi. Çünki
bu mərhələnin başında Cavidi sevən və dərindən
bilən hər cür çılğınlıqdan
konyunkturadan uzaq nəzəriyyəçi alim akademik Məmməd
Cəfər dayanırdı. M.Cəfər
və onun müasirləri Cavidin Azərbaycan milli romantizminin
banisi dünya romantizminin korifeylərindən biri kimi
sanballı elmi-nəzəri tədqiqata cəlb edib onun sənətinin
böyüklüyünü göstərə bildilər.
H.Cavidin taleyində ən
böyük rol oynamış şəxsiyyət Heydər
Əliyev olmuşdur. O, misilsiz fədakarlıq göstərərək,
bütün maneələrə sinə gərib böyük romantik
şair və türkçü filosof H.Cavidin nəşini
uzaq Sibirdən doğma vətənə gətirdi,
doğulduğu ulu Naxçıvanda torpağa
tapşırdı. İndi Cavidlər burada
müqəddəs bir məqbərədə uyuyur.
H.Əliyevin möhtəşəm fəaliyyəti, verdiyi qərar
və sərəncamlar özünəməxsus tarixi, nəzəriyyəsi
və estetik hüdudları olan bir elm kimi
Cavidşünaslığın da inkişafına
güclü təkan verdi.
XX əsrin
70-ci illərinin ədəbi-tarixi mühitinin demokratik əsaslarla
formalaşması
və inkişafı
H.Əliyevin adı ilə bağlı olmuşdur. O, 60-cı illərin fəallığını
öləziməyə qoymadı, sonrakı onillərdə də
onu alovlandırdı, ədəbiyyat və mədəniyyət
günləri keçirdi, ədəbiyyat və mədəniyyət
klassiklərinin o zamanın ən ali dövlət
mükafatı alan Sosialist Əməyi Qəhrəmanı
adını almalarına nail oldu. O, müasiri olan xadimlərlə
bərabər artıq tarixə
daxil olmuş klassiklərin- Nizaminin, Nəsiminin, Füzulinin,
Vaqifin, Axundzadənin, Mirzə Cəlilin, Sabirin,
C.Cabbarlının, S.Vurğunun... “Kitabı Dədə–Qorqud”
eposunun, “Əkinçi” qəzetinin, “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin,
Azərbaycan teatrının və böyük Hüseyn Cavidin
yubileylərini təntənə ilə qeyd etdi.
Möhtəşəm bir nəşr olan oncildlik
“Cavidşünaslıq” toplusu təkcə nəzəri ədəbiyyatşünaslıq
faktı deyil, bütövlükdə tarixi-mədəni hadisədir. Bu nəşrin əhəmiyyəti
aşağıdakı cəhətlərlə
bağlıdır:
1.“Cavidşünaslıq” toplusu bu elmin nəzəri-tarixi
problemlərini işləyəcək tədqiqatçıların əməyini yüngülləşdirən
etibarlı, əsaslı məxəzdir.
2. Bu toplu
ədəbi-tənqidi və nəzəri-estetik fikrin
böyük romantik şair və filosof H.Cavidə münasibətini
əks etdirir. Faktiki olaraq mütəfəkkir
şairin ədəbi portretini təsəvvür etməyə
imkan verir.
3. Toplunun
XX əsrin 20-30-cu illərini əhatə edən cildləri bu
mürəkkəb, zəngin və ziddiyyətli dövrün ədəbi
mübahisələrini, mübahisələrin hansı problemlər
ətrafında getdiyini, H.Cavidi 37-nin repressiyasına aparan səbəbləri
bir ədəbi-tarixi epoxa kimi ədəbi tənqidin nəzəri-metodoloji
səhvlərini Cavidə münasibətdə ədəbi tənqidin
sosioloji cılızlığını
aydınlaşdırmağa material verir.
4. Toplu H.Cavidin bir filosof sənətkar kimi özünütəsdiq üçün hansı mərhələlərdən, çətinlik və böhtanlardan keçdiyini Hüseyn Cavid şəxsiyyətinin yenilməzliyini, bütövlük və əzəmətini əks etdirir.
5. “Cavidşünaslıq” təkcə Hüseyn Cavidə yox, ümumən klassik bədii irsə, sənətkara münasibətdə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının nəzəri-tarixi imkanlarını, sosioloji tənqidin metodoloji gücsüzlüyünü ortaya qoyur.
AMEA-nın Hüseyn Cavidin Ev Muzeyinin on cildlik “Cavidşünaslıq” nəşri çağdaş ədəbi fikrə mühüm tarixi xidmətdir. Ümid edirik ki, kollektiv bu nəcib işi davam etdirəcək. Həm 1983-cü ildən sonrakı 30 ilin Cavidşünaslığı, həm də 20-30-cu illər ədəbi məhkəmələri, ifrat tənqidi yazılar da yeni toplularda işıq üzü görəcək, ədəbi ictimaiyyətə çatdırılacaq.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2013.- 21 sentyabr.- S.22.