Postmodernizm – müasir
dövrün intellektual və emosional ifadəsi
Postmodernizm poststrukturalizm nəzəriyyəsinin,
dekonstruktivizmin ədəbi-tənqidi təhlil təcrübəsinin
və müasir incəsənətin bədii təcrübəsinin
sintezi kimi təfəkkür tarixinə qədəm qoyub. Bu sintez
dünyaya tamamilə fərqli, yeni bir baxış statusu
iddiasını özündə daşıyır. Qeyd
etmək lazımdır ki, bu iddia son bir neçə onillikdə
o qədər güclü təsirə malik olmuşdur ki, ədəbiyyatda,
sənətdə “yenilik”, “orijinallıq”, “müasirlik” və
s. anlayışları “postmodernizm” termini ilə sanki sinonim səciyyəsi
daşımağa başlamışdır. “Postmodern”
yarlığı, “postmodern” klişesi vurulmayan hər
hansı bir sənət əsəri diqqətdən kənarda
qalır, əksinə, bu ad altında yaranan hər hansı
bir əsər isə, əvvəlcədən, heç bir bədii,
sənətkarlıq, fikir və məzmun xüsusiyyətlərinə
baxmayaraq, ədəbiyyat və sənət məkanında
özünə yer tapmış sayılır. Müasir
ədəbiyyat olimpinə iddialı olan hər hansı bir əsər
hökmən postmodernist səciyyə
daşımalıdır.
Belə
bir təmayül son illər Azərbaycan ədəbiyyatında
da özünü çox bariz şəkildə göstərir,
hətta, qəribədir, həmişə olduğu kimi yenə
də gecikmiş şəkildə bütün dünyada
“postmodernizm” dalğası aşağı düşüb
sakitləşməyə, durulmağa başladığı
bir vaxtda Azərbaycan ədəbiyyatında bu, yeni nəslin
yeni nihilist çılğınlığı,
özünütəsdiqi kimi meydana çıxır.
Yarım əsrdən
artıq bir dövr ərzində yaranmasına və demək
olar ki, nəinki ədəbiyyat və sənətə, həmçinin
ictimai həyatın və təfəkkürün
bütün sahələrinə sirayət edən bu anlayış
bir problem kimi tədqiqatçıların hələ də həll
edə bilmədikləri, daha doğrusu, həllində yekdil
fikrə malik olmadıqları bir çox suallar doğurub. Hələ bir çoxları postmodern fenomeninin
varlığını qəbul etmir, onu növbəti bir
fiksiya, müasir bədii prosesin gerçəkliyində deyil,
daha çox bəzi Qərb sənət nəzəriyyəçilərinin
təsəvvüründə var olan sönük nəzəri
qurğuların nəticəsi kimi qəbul edirlər. Postmodernizm mürəkkəb, eklektik, yekcins olmayan
bir hadisədir. Postmodernist problematika
nitsşeçilik, marksizm və freydizmin daha dərin və
müxtəlif yönlü dərki ilə təşəkkül
tapıb. Lakin postmodernizm bir təfəkkür
istiqaməti olaraq universal fəlsəfi nəzəriyyə
yaratmaq iddiasında olmayıb. Böhran səciyyəsi
olaraq postmodernizmə pessimizm xasdır, onun üçün
dünyanın və mədəniyyətin sabitliyini, möhkəmliyini
şübhə altında qoyan apokalipsis situasiyasının dərki
ilə Ümuminin aydınlaşdırılmasından daha
çox, Xüsusinin oyunlarının təsviri səciyyəsidir.
Onun perspektivindən insanın gördüyü hər iş,
bağlı olduğu hər şey mahiyyət etibarilə
illüziyadır, insanın etdiyi seçim isə pisə nisbətən
daha az pisin üstün tutulmasıdır. “Subyekt”in, “məna”nın itirilməsi, əvvəlki
dövrlərin üslub və mənaları ilə oyun, “hadisəlilik
və bədənlilik konteksti”nə
çıxışın nəzərdə tutulması,
bununla da özündən əvvəlki idealist təfəkkür
istiqamətlərinin loqomərkəzçiliyinə
qarşı duruş bu istiqamətin əsas xüsusiyyətlərindəndir.
Postmodernizmə görə, “əşyaların
dərin müqaviməti” dünyanın dərkinə imkan
vermir. Bu müqavimət bir məsafə
yaradır. Obyektin mövqeyinə
keçid tələbatı yaradır, bu da dünyanın
rasional şəkildə dərkini və eləcə də
onu dəyişməyi mümkünsüz edir. Ona görə də postmodernistlər
dünyanın, varlığın dərki ilə bağlı
pozitivist ontologiyasından imtina edir və onu rasional idrak
baxımından mütləq şəkildə tükənmiş
hesab edirlər. Bu nöqteyi-nəzərdən
postmodernist dünyagörüşü post qeyri-klassik elmin
idealları ilə səsləşir, onun yaratmağa cəhd
etdiyi qeyri-klassik ontologiya ənənəvi təfəkkür
paradiqmaları çərçivəsində məlum
anlayışlarla ifadə olunan bitmiş açıq dinamik
sistemlərə yönəlmiş olaraq öz
anlayışlarını doğurur.
Postmodernizm
özünün ilkin formalarında nisbətən dar fəlsəfi-ədəbi
maraqlar sferası ilə məhdudlaşan poststrukturalizmdən
fərqli olaraq, yarandığı gündən həm ümumiyyətlə
müasir sənətin ümumi nəzəriyyəsinin, həm
də özünəməxsus postmodernist mentalitetin –
“postmodernist hissiyyatlılığın” ifadəsi olmağa
iddiaçı olmuşdur. Postmodernizm insan fəaliyyətinin
bütün sahələrində – ədəbiyyat və sənət,
sosiologiya, fəlsəfə, elm, iqtisadiyyat, siyasət və
sairədə “zamanın ruhu”nun ifadəsi kimi qəbul
olunmuşdur.
Postmodernizm dünyaya estetik baxış, ictimai və əqli
fəaliyyətdə, bədii yaradıcılıqda ortadoksal
dinin və loqomərkəzçi təfəkkürün
buxovlarından uzunmüddətli azadlıq prosesinin məhsulu,
həmçinin insanın dünyada mərkəzi mövqe
tutması ideyasından imtinadır. İntibah
dövründə formalaşmış antropomərkəzli
universum, insanın yaradılışın mərkəzi
olması haqqında təsəvvürləri artıq son iki əsrdə
müdafiə etmək getdikcə çətinləşirdi.
Zamanla tamamilə aydın olmağa
başladı ki, “insan heç də kainatın mərkəzi
deyil, o, təbiətin kaprizindən başqa bir şey deyil”.
Postmodernizm eyni vaxtda Amerika və Avropanın bir neçə
inkişaf etmiş ölkəsində yaranmışdır. O, bir tərəfdən
modernizmin davamı, digər tərəfdən isə onun dəf
edilməsidir. Yeni dövrün sənəti ilə
tam qarşılaşdırdıqda postmodernizm öz sələfinə
– modernizmə daha yaxın durur.
İlk dəfə “postmodernizm” termininə R.
Panviçin “Avropa mədəniyyətinin böhranı”
adlı əsərində (1917) rast gəlinir. 1934-cü ildə F. de Onis onu modernizmə müasir reaksiyanın mənalandırması
kimi tətbiq edir, postmodernizmə ədəbiyyatın
inkişafında aralıq mərhələ (1905-1914) kimi
baxılır. A. Toynbi “Tarixin dərki” (1947) kitabında bu
terminə kulturoloji məna verir.
Postmodernist sənət çoxobrazlı,
parçalanmış və ziddiyyətli səciyyə
daşıyır. Onun enerjisi, R.Kraussun yazdığı kimi, özündən əvvəlki
bir neçə onilliyin sənətindən fərqli olaraq hər
şeyi əhatə edən, məsələn, “abstrakt
empressionizm” və ya “minimalizm” adlandırıla bilən bir
terminlə vahid bir məcraya yönəlmişdir.
Bədii “cərəyan” ideyasının əsasında
duran sənətkarların kollektiv fəaliyyəti və
birliyi anlayışının əksinə olaraq postmodernist sənət
özünün müxtəlifyönlülüyü,
çoxistiqamətliliyi ilə fərqlənir. Onun əhatə etdiyi
müxtəlif növlü axınların prototipi kimi
çıxış edən şəxsi azadlıq obrazı sənətkarı
artıq yaranmış imkanların müxtəlifliyindən seçim hüququna malik edir. Əvvəllər isə
bu imkanlara gedən yolu bədii üslubun repressiv
anlayışı kəsirdi.
Bədii
mədəniyyət zəminində yaranan postmodernizm tezliklə
fəlsəfə, estetika və humanitar elmləri əhatə
edən çox
geniş bir sahəyə hakim olmuşdur.
Postmodernist əhval-ruhiyyə özündə,
N.B.Mankovskinin yazdığı kimi, İntibah və
Maarifçilik ideal və dəyərlərinə, onların
tərəqqiyə olan inamına, ağlın təntənəsinə,
insan imkanlarının hədsizliyinə olan məyusluğun
möhürünü özündə daşıyır. O, müasir dövrün esxatoloji
əhval-ruhiyyəsi, estetik mutasiya, “böyük” bədii
üslubların silinməsi, bədii dilin eklektik
qarışığı ilə səciyyələnən
“yorğun”, “entropiyalı” mədəniyyət sayılır.
“Yeniliyə avanqard meyllilik dünya bədii mədəniyyətinin
bütün təcrübəsini onun ironik
sitatlaşdırması yolu ilə müasir sənətin
orbitinə daxil etməsinə qarşı durur. Dünyanın
xaos kimi modernist təsəvvür düşüncəsi, oyun
kimi mənimsənilməsi təcrübəsi onun insanın məskunlaşması
mühitinə çevrilməsinə qarışır.
Tarix üçün darıxmaq “estetika və
siyasət” mövzusunun maraqlar mərkəzini “estetika və
tarix” problemi ilə əvəzləyir. Postmodernizmdə
keçmiş sanki onun haqqında təbəqələşmiş
stereotiplərin arasından işıqlanır”.
Postmodernizmin aparıcı nəzəriyyəçilərindən
biri J.F.Liotar hesab edir ki, cəmiyyətin postsənaye, mədəniyyətin
isə postmodern adlandırılan dövrünə keçid
keçən əsrin 50-ci illərinin sonundan – Avropanın
İkinci Dünya Müharibəsindən sonrakı bərpasının
ardından başlamışdır. Modern proyekti
unudulmamış, “ləğv edilməmiş”, məhv edilməmişdir.
O, razılığa, konsensusa, müxtəlifliklərin kənarlaşdırılmasına
deyil, ixtilafa, müxtəlif diskusları, müxtəlif “dil
oyunlarını” qoruyub saxlamağa müsaidə edən
narazılığın razılıq qarşısında
prioritetinin təsdiqinə yönəlmişdir. Bizim müasirliyimiz intibah dövrü ilə
açılır, postmüasirlik hadisələrin əvvəlki
gedişinin davamıdır. Ona görə
də postmodern modernin antitezi deyil, əksinə, modernə
daxil olub artıq çoxdan implisit şəkildə
saxlandığı onun bir tərkib hissəsini təcəssüm
etdirir.
Liotar
“post” ön şəkilçisinə geriyə
qayıdış kimi deyil, sənətin inkişafının
əvvəlki dövrlərini yenidən xatırlama və
yenidən baxış kimi nəzər salmağı təklif
edir. Postmoderni modernin tarixi antitezi kimi təqdim etmək fikrindən
qaçmağa cəhd edərək, Liotar hətta posmodern
üçün yeni ad belə təklif edir: “redaktə
olunmuş modern”. “Post” ön şəkilçisi tərsinə,
geriyə hərəkəti, təkrarı bildirmir, daha
çox konversiyanı-istiqamətin dəyişməsini, əvvəlkinin
əvəz olunmasını göstərir. Postmodernizm
modernizmin sonu, yeni epoxa deyil, modernizmin növbəti mərhələdə
yeniləşməsidir. Modernin antitezi
postmodern deyil, klassikadır.
“Post”
ön şəkilçisi ilə olan terminin uğursuzluğu
postmodernizmin tədqiqatçılarının bir çoxunu
narahat etmişdir. Bu
narahatçılığı doğuran əsas səbəb
odur ki, postmodernizmə modernizmin yerinə gələn yeni,
müstəqil bədii üslub kimi baxılır. Lakin
postmodernizmi indi, yaranmasından bir neçə onillik keçəndən
sonra haqqında müstəqil bədii üslub kimi ciddi şəkildə
danışmaq
üçün çox gənc hesab edirlər.
Postmodernizmin tətbiqinin müvəqqəti çərçivələri
daima genişlənir, həm də bu heç bir ciddi əsas
olmadan edilir. Umberto Eko 1983-cü ildə yazırdı ki,
“Postmodernizm” hər bir hal üçün yararlı termindir.
Bu termini işlədən hər bir şəxs həmişə
nəyisə tərifləmək istədikdə ona müraciət edir.
Əvvəlcə bu termin axırıncı 20
ilin yazıçı və sənətkarları
üçün işlədilirdi. Sonra
yavaş-yavaş əsrin əvvəllərinə
yayılmağa və sonra başqa zamanları da əhatə
etməyə başladı. Ekonun dediyi
kimi, “dayanacaq görünmür, tezliklə postmodernizm
kateqoriyası Homeri də əhatə edəcəkdir”.
Postmodernizmin, demək olar ki, həmişə mövcud
olduğu və onun hər yeni bədii üslubun
qaçılmaz mərhələsini təmsil etməsi fikri –
söz oyunundan başqa bir şey deyildir. Buna Ekonun
özü də aludə olmuş və gözlənilməz
bir fikir irəli sürmüşdür ki, postmodernizm
çoxdan keçmişə gömülmüş
manyerizmdir.
Postmodernizm sözü, beləliklə, iki əsas mənanı
ifadə edir.
Birincisi, müasir sənətin istiqaməti.
İkincisi isə müasir dövr haqqında
ümumi təsəvvür, özünəməxsus
intellektual əhval-ruhiyyə, keçən əsrin
sonlarına və müasirliyə xas olan zamanın ruhunu
mücərrəd anlayışlarda ifadə etmək cəhdi.
Birinci mənada postmodernizm “bədii postmodernizm”, ikinci mənada
isə “fəlsəfi postmodernizm” adlandırılır. Nəzərə almaq zəruridir
ki, fəlsəfi postmodernizm bir neçə elmi fənnin – linqvistika, fəlsəfə,
estetika, psixologiya, tarix, sosiologiya və s.nin sərhədində
yerləşən kompleks konsepsiyaları təmsil edir.
Bədii postmodernizm 1950-ci illərin sonlarında
–1960-cı illərin əvvəllərində təşəkkül
tapmağa başlamışdır. Fəlsəfi
postmodernizm isə nəzərə çarpacaq dərəcədə
gec – 1970-ci illərin sonlarında yaranmışdır. Fəlsəfi postmodernizmin formalaşmasında
J.Derrida, M.Fuko, J.Delez, J.F.Liotar, J.Bodriyar, F.Qvattari, Y.Kristeva, P.
de Mann və başqalarının ideyaları əhəmiyyətli
rol oynamışdır.
Yalnız sənətdəki axını deyil, həm də
bütün müasir mədəniyyətə aid olan müəyyən
intellektual əhval-ruhiyyəni əhatə etməsi
baxımından postmodernizmin genişləndirilmiş şərhi
ciddi etirazlar doğurur. Bəzi tədqiqatçılar hesab edir ki,
“postmodernizm” termini başlıca olaraq ədəbiyyatda və
sənətdəki üslub və istiqamətlərə
aiddir. Postmodernist təsəvvürlərin
iqtisadiyyat, sosial və siyasət münasibətləri
sferasına yayılmasının əsaslılığını
inkar edən bu tədqiqatçılar məzmununa görə
fərqlənən “modernitə” və “postmodernitə”
anlayışlarını istifadə edir. “Postmodernitə”
müasir dövrün bir çox əlamətlərini
bildirir, o cümlədən o əlamətləri də ki, “yəqin
ki heç nəyi bilmək olmaz, belə ki, epistemologiyanın
bütün əvvəlki “əsaslarının” etibarsızlığı
aydın olmuşdur; tarix teleologiyadan məhrum olmuş və
deməli, “tərəqqinin” heç bir versiyasını etmək
olmaz...”
Çoxları tərəfindən qəbul edilən
“postmodernitə” konsepsiyası üçün bu əsrin
yarısını əhatə edən inkişafın Qərb
modelinin dünya liderliyi, birqütblü dünyanın
formalaşması inamı xasdır. Bu təqdirdə fəlsəfi postmodernizm tərəfindən
bəyan edilən heç bir rəy və mövqelərin
plüralizmindən danışmaq olmaz. “Postmodernizm
zamanın ruhuna daha adekvat olaraq dövrün intellektual və
emosional ifadəsi kimi daxilən qeyri-ardıcıldır.
O, birləşməyəni birləşdirməyə
çalışır. Bir tərəfdən bu
müasir dövrün bütöv dərkinə
şüursuz (şüuraltı) cəhddir. Digər tərəfdən isə müasir
(açıq) cəmiyyətin və onun fərdlərinin həyatı
haqqında ilkin fraqmentarlılığın və təsəvvürlərin
prinsipial sintez olunmamalarının aydın dərkidir”.
Fəlsəfi postmodernizm fəlsəfədə
xüsusi istiqamət deyildir. Onda ideyaların vahid
kompleksi yoxdur. Fəlsəfədə yeni istiqamətlərin
inkişaf etməsi üçün iştirakı
mümkün olan hər hansı bağlayıcı konsepsiya
yaratmayıb, müxtəlif müəlliflər arasında fərq
o qədər böyükdür ki, əgər onlardan biri
“postmodernist” adlandırılsa, bütün
başqalarını az qala postmodernizmdən çıxarmaq
lazım gələr. Bu istiqamətləri birləşdirən
bir ümumi cəhət vardır ki, onların hamısı
yalnız nihilist tənqidə istiqamətlənir və
heç bir pozitiv cavab vermirlər.
Son bir neçə onillik ərzində fəlsəfi postmodernizm tərəfindən sənət, ədəbiyyat haqqında bir çox mühüm şeylər deyilmişdir. Lakin müasir sənətin vahid, bağlayıcı və ardıcıl posmodernist estetik konsepsiyası yoxdur. Tədqiqatçıların bir çoxunun da eyni fikirdə olduğu kimi, fəlsəfi postmodernizm müasir sənət haqqında özünün ayrı-ayrı mühakimələrində nə qədər maraqlı olsa da, bədii postmodernizmin estetikası ola bilməmişdir. Bununla bərabər fəlsəfi postmodernizmin konstruktiv postmodernizm adlandırılan yeni cücərtiləri də var. O, həmçinin modernizmin dəf olunmasına yönəlmişdir, ancaq nə isə gizli dekonstruksiya ilə yox, müasir düşüncə təhlili, modernizmin və ondan əvvəlki yeni dövrün dünyagörüşünün ilkin şərtlərinə yenidən baxılması vasitəsilə. Konstruktiv postmodernizm elmə müasir düşüncənin qeyri-adekvatlığının şahidi kimi baxmır. Cəmiyyətin yeni dərkini o, ekoloji hərəkata, sülh uğrunda hərəkata, feminizmə, zəmanəmizin cürbəcür azadlıq hərəkatlarına ümidlə əlaqələndirilmiş şəkildə təsəvvür edir. İstehlak cəmiyyətinin ümumi tənqidi ilə məhdudlaşmayaraq konstruktiv postmodernizm qeyd edir ki, müasir dövr bir çox pozitiv nailiyyətlərə gətirib çıxarmışdır. Konstruktiv postmodernizm elmi, etik və estetik intuisiyaların yeni birliyini nəzərdə tutan konsepsiyaların yaranmasına cəhd edir.
Bədii postmodernizm müqayisə olunacaq dərəcədə qısa vaxt ərzində mövcuddur. Olduqca müxtəlif istiqamətlidir, intensiv inkişaf prosesindədir. İnkişaf xətti isə hələlik qeyri-müəyyənliyə aparır. Onun, məhz postmodernist sənətkarların öz əsərləri ilə ifadə etmək istədikləri kimi, auditoriya ilə tam başa düşülməyən əlaqəsi zəifləmişdir. Bu, əhəmiyyətli dərəcədə postmodernizmin estetikasının sistemləşməsinə mane olur.
Bədii ədəbiyyatda postmodernizmi xüsusi “yazı üslubu” kimi fərqləndirirlər. Lakin bu üslubun modernizmin daxilində onun inkişafı boyu yaradılmış üslubi xüsusiyyətlərindən nə qədər mühüm şəkildə yeni bir cərəyan və istiqamətin yaradıldığı dərəcədə fərqləndiyi tədqiqatçılar və nəzəriyyəçilər arasında hələ də mübahisəlidir. Modernizmlə postmodernizm arasında “epistemoloji qırılma” nöqtəsi mövcuddur. Bir çox tədqiqatçı iki epistemin – subyektivliyin və subyektivliyin itirilməsinin qarşıdurmasında əks olunan modernist və postmodernist ədəbiyyatlar arasında radikal ayrılmanın mövcudluğunu qeyd edir, digərləri isə hesab edirlər ki, modernizmə qarşı qoyulan “postmodernizm reaksiya” hər şeydən əvvəl tənqidi mifdir və məhdud amerikan ədəbi situasiyasının reaksiyasıdır.
Ədəbiyyatda “postmodernizm” termini bir neçə mənada
işlədilir. Modernizmdən postmodernizmə doğru hərəkətin
səciyyəvi olduğu, yəni artıq modernizmin öz ifadə
formalarını tükədib arxada qaldığı müəyyən
dövrü – keçən əsrin birinci yarısında
hakim olan modernizmin son həmlələri keçən əsrin
40-50-ci illərində “antiroman” və “antidram” ədəbiyyatı
şəklində özünü göstərdi. 60-cı illərdə isə postmodernizmin cizgiləri
aydın şəkildə görünməyə
başladı. Həmin illərdə Azərbaycan
ədəbiyyatında bu dalğa 60-cı illər ədəbi
nəslinin yaranmasını şərtləndirdi. Bu nəsil
artıq ədəbiyyat tarixi səhnəsində
inkişafının pik nöqtəsində olan və
yavaş-yavaş öz yerini adına “post” önşəkilçisi
artıraraq onu davam etdirən, nə qədər paradoksal
görünsə də həm də inkar edilən modernizmin
xüsusiyyətlərini mənimsəyərək özünəməxsus
yeni bir ədəbiyyat yaratmağa başlamışdı.
Əlbəttə, 60-cı illər
Azərbaycan sovet gerçəkliyi postmodernizm
doğurmamışdır, ədəbiyyatın həm də həyatın
bütün ünsürləri kimi ənənələr
üzərində doğulmaqla həmin ənənəni dağıda
bilən bir həyat gerçəkliyi olduğunu nəzərə
alsaq, sosializm realizminin o dövrə qədərki Azərbaycan
ədəbiyyatını nə qədər buxovladığını və
dünya ədəbi-fəlsəfi təfəkkür
axınından nə qədər uzaq tutduğunu nəzərə
alsaq, 60-cı illər Azərbaycan ədəbiyyatının,
əlbəttə ki, Avropa və Amerikada yaranan “postmodernizmi”
doğura bilməyəcəyini anlamaq mümkündür. “Postmodernizmin özünəməxsus
dünyagörüşü və mədəniyyət
haqqında təsəvvür kimi yaranması üçün
XX əsrin sosial-tarixi və estetik təcrübəsi zəruri
idi”.
Ədəbiyyatda “postmodernizm” termininin digər bir müəyyənləşdirici mənası da modernizmin inkişafının müasir, eyni zamanda artıq son, tamamlanma mərhələsini bildirir. Bu mənada postmodernizm modernizmin əsas təməl prinsiplərinin son həddə gətirilməsi ilə səciyyələndirilir. Əgər modernistlər tanrının ölümü haqqında Nitsşenin fikrini insan həyatının mənasızlaşması, dəyərlərin aşınması, absurdun, metafizik qiyamın sərhədlərinə gətirib çıxarırdısa, postmodernistlər bunu total xaos, hər cür “bilik”dən, hər bir “izahedici sistem”dən imtina həddinə çatdırırlar. Postmodernist mətn subyektiv montaj hakimiyyətlidir, xaosun analogiyasıdır, qeyri-sistemli, fraqmentar, eklektik, müxtəlif üslubludur. Modernizm özü də, postmodernistlərə görə, müxtəlif “sistem”lərin məcmusu, xaosun müxtəlif üsullarda təşkili olduğuna görə şübhə altına qoyulur. Lakin eyni zamanda postmodernizm plüralist mahiyyət daşıyır, modernizmdən fərqli olaraq əvvəlki mədəniyyətləri, düşüncə və ifadə tərzlərini rədd etmir, onların üzərində qurulur. Bu baxımdan postmodernizmdə Y.V. Poqrebnayanın qeyd etdiyi kimi, iki dominant keyfiyyəti fərqləndirmək olar. Birincisi “aysberq prinsipi”, yəni mətnin kökləri ilə tarixin və mədəniyyətin dərinliklərinə gedişi, ikincisi isə mədəniyyətin gerçəkliyə deyil, mədəniyyətin özünə oriyentasiyasını. Postmodernizm yalnız insanların və əşyaların deyil, həm də insanların yaratdığı obrazların gerçək həyat yaşadığı yeni gerçəkliyi, buna müvafiq olaraq da yeni axını formalaşdırır.
Postmodernizm bu və ya digər dünyagörüşü paradiqmalarını müəyyənləşdirən real hadisə və faktlarla, məlumatlarla deyil, artıq, bilinənlərin işarələnənlərin qalığı ilə, dərk olunmayan, müəyyən olunmayanlarla maraqlanır. Buna görə də rasional düşüncə istiqamətində gnesooloji fəaliyyətin mərkəzi olan dərk edən subyekt “əriyib” “dünyanın siması”nı açır. Bu zaman gerçəklik, dünya vahid sonsuz mətn kimi qəbul edilir. Bu sonsuz mətn özündə metaforalar, allüziyalar, sitatlar, üzərində oynanılan mənalar saxlayır. Dəyərlər sisteminin, ümumiyyətlə heç bir dəyərləndirmənin olmaması, ədəbi-fəlsəfi marginallıq, prinsip səviyyəsinə qaldırılmış deskriptivlik postmodernizmin klassik fəlsəfi dəyərləndirmələrdən hər hansı bir idraki sistem yaratma cəhdindən imtinanı təsdiq edir. O, müxtəlif epistemlərdə, kontekstual tranformasiyalarda tədqiq edilənlərin, öyrənilənlərin sonsuz metamorfozunu yaradır, anlamaq istədiyi predmetə və ən müxtəlif elmi-bədii düşüncə sistemlərinə münasibətdə tolerantlıq və plüralizm apofeozuna gətirib çıxarır. Yaradıcılığa “bərpaetmə”, “yenidən istehsal etmə” kimi özünəməxsus şərhlə yanaşma onun rasional idrakdan şüurlu şəkildə imtina etməsinə və artefaktları manipulyasiya etməyə, özündən əvvəl müxtəlif dövr və üslublarda yaradılmış əsərlərin üzərində özünəxas texnika və üsulla oynamasına yönəldir. Postmodernizmin mövcudluq və inkişaf əsaslarından olan plüralizm loqomərkəzçi baxışların əksinə olaraq hər cür meyarlılıq prinsipinin əhəmiyyətinin itirilməsi ilə gerçəkləşir. Özündən əvvəlki elm – qeyri elm, bilik – qeyri bilik, mədəniyyət – qeyri mədəniyyət, sənət – qeyri sənət fərqləndirmələrini rədd edərək, hansı prinsip, metod, meyara əsaslanmağından asılı olmayaraq hər cür fikir və yaradıcılıq fəaliyyətinin varlığına haqq qazandırır, onlara eyni məsafədən yanaşır. Ümumiyyətlə, postmodernizm özünəqədərki ədəbi-fəlsəfi estetik düşüncənin əsas prinsiplərindən olan “binar münasibətləri”, dialektikanın təməlində duran ziddiyyət, eyniyyət qanunauyğunluqlarını inkar edir, belə yanaşmanın həqiqiliyini isbat edəcək əsasların olmadığını, hələ xaosun hökm sürdüyü böhran situasiyalarında, açıq dinamik sistemlərdə ənənəvi təfəkkür anlayışlarının yararsız olduğunu iddia edir.
Bunun müqabilində postmodernizm ədəbiyyat və fəlsəfəni bir sonsuz mətn kimi və ya danışıq aktı kimi anladan “total kritisizm”, “əksfəlsəfi diskurs” anlayışlarını meydana qoyur və iddia edir ki, gerçəkliyi “binar münasibətlər”, ziddiyyətlərin qarşılıqlı əlaqəsi çərçivəsində öyrənmək istəyən dil heç bir zaman dəqiq təcəssüm və obyektiv nəticə kimi çıxış edə bilməz. Bu baxımdan obyektivlik subyektivliklə, vahidlik – sonsuz yenidən istehsal etmə ilə, yeninin yaradılması kimi həqiqi yaradıcılıq imkanı artıq kəşf edilmişin kəşfi şəklindəki yaradıcılıqla, sonsuz sitatlar, kompilyasiya, kollaj fəaliyyəti ilə kinayənin apologiyasına aparan əvvəlki yaradılmışlarla oyunla əvəz olunur. Postmodernizm bütün mənaları mühakimə edir. Tarixi artıq yaşanmış, bitmiş, tükənmiş sayır. O, dünyagörüşün paradiqmalarını müəyyən edən, dünyanın hər hansı bir elmi, fəlsəfi, bədii mənzərəsinin əsasında duran “olmuş”lardan, “verilənlər”dən çox, dərkedilməyənlərlə, ifadə edilə bilməyənlərlə, müəyyən edilə bilməyənlərlə maraqlanır. Ona görə də postmodernist baxışda idrak fəaliyyətinin mərkəzi olan dərk edən subyekt anlayışı əriyir, yox olur, onun yerinə “dünyanın siması” açılır. Bütün gerçəklik vahid sonsuz mətn kimi çıxış edir. Bugünə qədər dünyanın hansı formada olursa olsun, elmi, fəlsəfi, bədii, estetik, dini və s. dərkinin nəticəsi yazı formasındadır. Dünya idrak obyekti kimi yanaşıldığına görə, dünyaya bütün metaforaları, allüziyaları, sitatları, düşüncələri, üzərində oynanılan mənaları özündə saxlayan mətn kimi baxılır. Özünü dərketmə də mədəniyyət adlandırdığımız bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə olan “mətnlər məcmusu”dur. Ümumiyyətlə, hər şey mətnin içində mövcuddur, postmodernizmin əsas yaradıcı simalarından biri olan Derridanın dediyi kimi, “heç nə mətndən kənarda mövcud deyil”.
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.-
2013.- 27 sentyabr.- S.7.